Pagina 56 van 59  [ 2922 berichten ]
  Bericht 
dvdouden
Master
Raymond schreef:
En je haren tussen de multiriem. :lol:
Daar hoef ik niet bang voor te zijn :nocheer:
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Waterpomp zit aardig diep weggestopt (zoals altijd). Mijn haar is kort. :lol:
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Hier linksonder, boven de krukaspoelie. Afgebeelde motor is dan een TU5JP4 en geen JP4S, maar dat maakt voor dit niet uit.


Bijlagen :


  Bericht 
Raymond
Master
Ik zou die beschermkap er eens afdraaien en beginnen met kijken of je schade ziet aan de kap, riem etc.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Voor zover ik heb kunnen zien zonder de motorsteun los te maken, zag de riem er netjes uit.


Bijlagen :


  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Dat is een andere riem. Denk je dat het geluid uit of buiten het blok vandaan komt?
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Dat in de foto is de distributieriem. Ik heb het gister niet geheel kunnen plaatsen. Als het uit het blok komt, dan echt tegen de rand aan. Gister nog wat olie bijgevuld, hij stond halverwege. Benieuwd wat het nu doet.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
lacheisleuk schreef:
Dat in de foto is de distributieriem.

En je vinger ligt op een nokkenastandwiel?
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Nee. Die ligt op de kap van de zijkant.
Wellicht helpt dit? https://imgur.com/a/hG0p6Qc
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Oke.. blijft lastig om zo'n ratel even aan te wijzen..
Multiriem los en alles wat daarop draait even voelen.
Hopelijk zit het daar; dat is de easy fix.
  Bericht 
RAH
Master
lacheisleuk schreef:
zonder de motorsteun los te maken


Ik weet niet hoe ervaren je bent met het sleutelen aan auto's, maar voor je de steun los maakt, moet je de motor wel opvangen. Of in/aan een motorbrug hangen of van onder met een krik ondersteunen.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Dat weet ik ja. Hebben alle TU blokken last van.

Kijken of ik vanavond de multiriem los krijg.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Zonder multiriem:
https://i.imgur.com/DbYy02n.mp4

Multiriem weer erop gezet:
https://i.imgur.com/3xdpAfR.mp4

De zelfspannende spanrol:
https://i.imgur.com/zFplC0m.mp4
  Bericht 
dvdouden
Master
Dat is wel duidelijk :thumb:
  Bericht 
okkiwokki
Master
Ik zou er ook nog even een zonder distributieriem doen voor de zekerheid :woop:
  Bericht 
dvdouden
Master
:lol: wel filmen hè?
Heb je wel gegarandeerd extra geluiden O:)
  Bericht 
Dave
Webspecialist
zit je er nou zelf aan te knoeien?
  Bericht 
Raymond
Master
lacheisleuk schreef:
De zelfspannende spanrol:

Well done Sherlock!
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Raymond schreef:
Well done Sherlock!

Thanks :lol:
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Dave schreef:
zit je er nou zelf aan te knoeien?
Nee, ik heb er zelf aan lopen hannessen.

Raymond schreef:
Well done Sherlock!
Kreeg nog een tip om ook de poelie op de krukas mee te nemen, die loopt ook wel eens stuk omdat ie "ontkoppelt" is. Als het toch los moet, gaat die ook maar mee. En meteen de oliefilter met carterplug doen.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
lacheisleuk schreef:
zelf aan lopen hannessen.


ahja dat wassem :lol: :thumb:
  Bericht 
Raymond
Master
lacheisleuk schreef:
Kreeg nog een tip om ook de poelie op de krukas mee te nemen, die loopt ook wel eens stuk omdat ie "ontkoppelt" is.

Wazig blok. :-?
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
TU5JP4S. Als je hem goed behandeld redelijk onverwoestbaar. In de rally hadden ze er nog een turbo op gezet, C2 S1600. Ik kom met 125 pk en max 7750 rpm, de s1600 had 228 pk op 8500 rpm.

Zo'n poelie bedoel ik:
https://www.winparts.nl/motordelen-toeb ... 64576.html
  Bericht 
Raymond
Master
Ja maar wat kan daar stuk aan gaan.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Schijnbaar kan het rubber eruit komen.
  Bericht 
RAH
Master
Dat is vaker met dergelijke poelies. Het rubber is een trillingsdemper. Eerst even kijken of er al scheuren in zitten of andere tekenen zijn dat bijvoorbeeld het rubber aan het loslaten is. Zo niet, lekker laten zitten.
  Bericht 
Blaataap
Master
Het is wel zo lekker om als je de riem vervangt, ook de rollers en spanners te vervangen. De boel ligt toch los en het zijn de kosten niet.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
De rol van de aircopomp kan ik volgens mij niet los vervangen, de dynamo idem. Krukaspoelie is 45 euro en zou dan de enige zijn die ik vervang, naast de spanrol en riem.


Bijlagen :


  Bericht 
Blaataap
Master
Waterpomp vervang je toch gewoon mee? Zonde als je het niet doet.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Dat is distributiewerk, ik heb het nu over de multiriem. Daar zit de airco op.
  Bericht 
Blaataap
Master
Ah verkeerd gelezen. Nou dan lekker de aircopomp ook vervangen. Wordt het ook weer echt koud binnenin :lol:
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Alleen de spanner en de riem. Krukas zou ik geen moeite voor doen.
Blaataap schreef:
Nou dan lekker de aircopomp ook vervangen.

Ja, gewoon op de oprit :[
  Bericht 
Raymond
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Ja, gewoon op de oprit :[

Ach joh, heel Azië hangt vol met airco's en ik heb daar gezien hoe die service kregen. En dan doen we hier moeilijk met een auto.
  Bericht 
GSXR1000
Master
Mijn vriendin is gek op frans meuk, nadat haar 308 SW HDI totallos was gegaan door een kettingbotsing moest er weer een komen...

De ellende van ad-blue, ureum e.d. was ze schijnbaar al vergeten. Net als de roetfilter ellende van zo'n ding rond de 170.000km...

Nadat ik diverse BMW's had voorgesteld. 1 serie en 3 serie moet het weer een peugot worden...Uiteindelijk een vrij verse gevonden en die opgehaald.

Enkele weken ging het goed, tot plotseling. "Ik sta bij de supermarkt en hij start niet meer"....

ANWB erbij, dacht aan een versprongen distributie. Ding maar laten ophalen i.v.m. garantie. Oplossing: 2 nieuwe nokkenassen, distributieset e.d.

Ik weet het verhaal niet helemaal maar ik vind de conclusie vreemd. Maar schijnbaar zijn nokkenassen tegenwoordig hol en kan dit gebeuren?
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Zo lang het onder de garantie valt, laat het ze uitzoeken. Wel zorgen dat goed vastligt hoe of wat mocht dit toch niet de oplossing zijn.
  Bericht 
GSXR1000
Master
Piet_Piraat schreef:
Zo lang het onder de garantie valt, laat het ze uitzoeken.


Ja prijs is prima imho; gewoon de kosten van een distributieset. De rest betalen hun.

Die distributie zat er toch aan te komen.

Ik zie het al, wat een rommel die motor:

https://www.autointernationaal.nl/2023/ ... t-beweerd/
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Raymond schreef:
Ach joh, heel Azië hangt vol met airco's en ik heb daar gezien hoe die service kregen. En dan doen we hier moeilijk met een auto.

Met alle airco's. Ik wilde eens een mobiele split-unit laten hervullen..
Het ding was economisch total loss.
GSXR1000 schreef:

Citaat:
De AdBlue tank heeft de neiging te vervormen wanneer het ureum stolt en kristalliseert. De vloeistof kan daardoor de injector niet meer bereiken.

Klinkt bekend. Als je bij een Sprinter de dop niet goed schoonmaakt na het navullen zit 'ie de volgende keer helemaal vastgekoekt.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Raymond schreef:
Ach joh, heel Azië hangt vol met airco's en ik heb daar gezien hoe die service kregen.


Daarom R32
  Bericht 
18vti
Master
Ik snap niet dat mensen bewust een "moderne" Peugeot kiezen tegenwoordig.... wil je stil vallen op de snelweg? Of een middagje wachten op de ANWB? Ja? Dan zijn wij het perfecte merk voor U.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Valt allemaal reuze mee, alleen zijn er een paar blokken niet geweldig.
  Bericht 
18vti
Master
Valt allemaal reuze mee, alleen zijn er een paar blokken niet geweldig.


Buurman heeft een 308 Hdi...met 3 ton minder op de klok dan mijn Einzer en toch staat de ANWB er best vaak of moet ik weer aanbellen omdat er een plas vloeistof onder ligt ...loll
  Bericht 
Dave
Webspecialist
18vti schreef:
plas vloeistof onder ligt


begin er nou niet over
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
18vti schreef:
Buurman heeft een 308 Hdi


N=1..
Wij hebben thuis een 1.6 hdi gehad, zo'n 14% ding. Nooit wat mee gehad.
  Bericht 
GSXR1000
Master
18vti schreef:
"moderne" Peugeot kiezen


Goedkoop en alles kan er opzitten. Clima, Pano, Trekhaakcam, Leder, Navi etc... maar goed haalt het kwalitatief absoluut niet bij BMW.

Oh en:Ja de kofferbak is groter, maar ze hebben alles verder naar voren gedrukt waardoor bestuurder en bijrijder krap zitten. De achterbank is daardoor enkel nog geschikt voor kinderen...

Deze vakantie gaat die mee, maar dat is eigenlijk alleen omdat ik niet alles voor 3 weken in mijn E39 krijg.

1.6 hdi gehad, zo'n 14% ding. Nooit wat mee gehad.


Pas rond de 180.000 zijn ze geprogrammeerd om te melden dat het roetfilter, adblue/ureum gebeuren vervangen moet worden. In de werkelijkheid werkt dat natuurlijk nog prima...
  Bericht 
RAH
Master
Wat de nieuwere HDi's betreft weet ik er niet veel van, ook van de roetfilters niet. Maar de 2.2 HDiF die ik had was niet stuk te krijgen. Roetfilter moest wel elke 80.000 km vervangen worden. Maar dat had te maken met het speciale additief wat Peugeot toen (bouwjaar 2002) gebruikte. Dat zette zich af in het roetfilter en op enig moment is het filter gewoon vol. Ik heb altijd een tweede filter gehad. Je kon ze met de hoge drukspuit gewoon uitspoelen. Dus vol filter er onderuit, schoon filter er onder en als ik tijd had het volle filter een keer uitspuiten en daarna weer op de plank leggen tot het jaar er op (ongeveer 60.000km) en daarna weer hetzelfde trucje. Auto heeft de 614.000 km gehaald op die manier.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
GSXR1000 schreef:
Pas rond de 180.000 zijn ze geprogrammeerd om te melden dat het roetfilter, adblue/ureum gebeuren vervangen moet worden.


Bijzonder...
Wij hebben 1x adblue moeten bijvullen. Systeem werkte dus schijnbaar gewoon.
We hadden wel de EGR weggeschreven.

Ding rijdt nu erges in Griekenland :x
  Bericht 
wellproc
Master
De 1.6 Hdi met motorcode DV6 (C/D/FC/FD/FE) met 8 kleppen is behoorlijk goed/betrouwbaar, maar de opvolger daarvan (DV5) dan weer niet. En ook de voorganger DV6 (ATED/B/TED) met 16 kleppen was niet zo goed.
Ofwel: het is teveel een loterij, maar ik blijk geluk te hebben (lijkt het... :[ ).

Aan de benzinekant is de 1.6 THP ook lang gezeik geweest, inclusief de doorontwikkeling naar de 3-cilinder 1.2. Alleen maar gericht op besparing en uitstootreductie, met als resultaat onbetrouwbare onderdelen en zware vervuiling.

Maar goed, laten we niet vergeten dat deze dieselmotoren ook zijn toegepast in allerlei andere merken (Ford, Volvo, Suzuki, Mazda) en dat het niet de enige motoren zijn die ten gevolge van milieugezeik heel onbetrouwbaar zijn gebleken. Ik zal maar niet beginnen over de 1.4 van VAG en de vele problemen met die motoren in de leasevloot van de vorige werkgever. Of over de eindeloos herhalende problemen met de eerste generatie Kia Niro full-electric... Daar viel ook geen eer aan te behalen. :x
  Bericht 
Griffin
Master
wellproc schreef:
1.6 THP

Zei er iemand dat BMW zo veel beter was? Dat blokje kwam uit de stal van BMW nota bene.

Overigens had ik er eentje in mijn Citroen DS3 (uit 2010). Nooit problemen mee gehad en het ding rijdt nog steeds vrolijk rond in Nederland.

Dat VAG blokje ken ik helaas ook uit de eerste hand. 1.4TSI, de 164pk versie. In een golf variant. Een en al ellende. Uitvallende turbo, EMC immuniteitsproblemen, gewoon een waardeloos kreng.

De e-Niro van de mrs gaat er binnenkort uit. Dat is wel een beetje een probleem-ding, alleen motorisch nooit problemen gehad. Wel met de elektrische infra er omheen. Maar ja, de mrs krijgt alles stuk. Volvo V40 diesel (D2 volgens mij), probleem na probleem. Citroen DS4 TSP (de 200pk uitvoering): turboslangen probleem. Motorisch overigens oke.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Griffin schreef:
vrolijk


aanname, wellicht is er tussendoor een andere motor ingelepeld
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
wellproc schreef:
Alleen maar gericht op besparing en uitstootreductie, met als resultaat onbetrouwbare onderdelen en zware vervuiling.


Tja...EU regeltjes..
 Pagina 56 van 59  [ 2922 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy