Pagina 1 van 3  [ 106 berichten ]
  Bericht 
Schoenzool
Master
NU schreef:
Een personentrein is in de nacht van maandag op dinsdag op bouwmaterieel gebotst in het Zuid-Hollandse Voorschoten. Mogelijk gaat het om een kraan op wielen die op het spoor stond. Bij het ongeluk is zeker één dode gevallen. Ook zijn negentien mensen zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht.

Aan boord van de ontspoorde nachttrein bevonden zich zo'n vijftig passagiers. Hulpdiensten hebben de gewonde personen uit de treinstellen gehaald.

Twintig mensen raakten lichtgewond en werden ter plekke behandeld. Zij worden volgens Veiligheidsregio Hollands Midden opgevangen in omliggende woningen.

Wegens het ongeval is het calamiteitenhospitaal operationeel om gewonden op te vangen, meldt een woordvoerder van UMC Utrecht. Dit ziekenhuis wordt opengesteld bij grote ongelukken.

Door de botsing zijn de voorste twee treinstellen in een weiland terechtgekomen. Het derde treinstel staat schuin op het spoor. In het achterste gedeelte van de trein brak brand uit, maar die is inmiddels geblust.

Hulpdiensten zijn massaal aanwezig. Specialisten zijn nog bezig om de trein veilig te stellen. Mensen worden opgeroepen niet naar het spoor te komen en hulpdiensten de ruimte te geven.

Het ongeluk gebeurde rond 4.00 uur. De veiligheidsregio sprak op dat moment van een aanrijding tussen een personen- en een goederentrein, maar kwam daar later op terug.

De trein botste waarschijnlijk op een bouwkraan op wielen die op het spoor stond. NU.nl-verslaggever Job van der Plicht is ter plaatse. Volgens hem is het karretje verwrongen en staan de wielen omhoog.

Vanwege het ongeluk rijden er geen treinen tussen Leiden Centraal en Den Haag. De NS meldt dat er tot zeker 16.00 uur geen treinen van en naar Leiden Centraal rijden.
Bij de botsing zijn volgens de veiligheidsregio geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen








Liveblog: https://nos.nl/liveblog/2470075-ernstig ... bij-leiden
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Misschien even het artikel meer leesbaar maken.

Edit: Done (f)
  Bericht 
dvdouden
Master
NOS lijfblog schreef:
* In Voorschoten is rond 03.30 uur een passagierstrein ontspoord.
* Er is een persoon bij het ongeval om het leven gekomen. Negentien mensen zijn naar het ziekenhuis gebracht, onder wie de machinist van de trein.
* Het ongeluk werd veroorzaakt door een kleine bouwkraan op het spoor. Er zaten ongeveer 50 mensen in de trein.
* In verband met het ongeluk rijden er tot zeker 16.00 uur vanmiddag geen treinen van en naar Leiden.



Eerste dode, somebody fucked up
  Bericht 
Pen
Master
Citaat:
Station Leiden Centraal is gesloten omdat het er onverantwoord druk werd. Kennelijk wisten veel mensen niet dat er tot het einde van de middag geen treinen van en naar Leiden rijden. Mensen krijgen het advies alternatief vervoer te regelen. :[b]Het inzetten van bussen heeft volgens de woordvoerder geen zin, omdat het om te veel mensen gaat[/b].


En de reiziger mag het zelf uitzoeken. De NS heeft schijt en doet niet eens een poging het leed te verzachten. :loco:
  Bericht 
GSXR1000
Master
Het OV als serieus vervoer zien....
  Bericht 
Pen
Master
Deze ‘nazorg’ toont maar weer aan dat je beter af bent met eigen vervoer inderdaad.
  Bericht 
Schoenzool
Master
Pen schreef:
En de reiziger mag het zelf uitzoeken


Jeetje. Hoe kan zoiets?
Dan heb je echt lak aan je reizigers
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Schoenzool schreef:
Dan heb je echt lak aan je reizigers


De overheid denkt zo precies het zelfde, lak aan de burgers. Dus dat beleid past dan wel bij de NS.
  Bericht 
Robert1
Master
Ben nou ook niet echt fan van NS en elk jaar is het toch weer verkneukelen van de bladeren op de rails ...

Maar naar zo iets verwachten dat de NS binnen enkele uren een volledige vervangende bus-regeling heeft opgetuigd incl bussen voor de veelvoud aan treinen die tussen 070-071 rijden ...
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Het kan nog gekker;
"We wilden eerst zelf uit de trein klimmen. Maar dat mocht niet van de brandweerlieden, omdat het volgens hen gevaarlijk was." Later haalde de brandweer de studenten veilig uit de trein. De groep maakt het goed. Een van hen is voor een check naar het ziekenhuis gebracht.

Een student is verontwaardigd over de nazorg die ze kregen. "We werden uiteindelijk met de bus naar Den Haag Centraal gebracht, maar daarna konden we het zelf uitzoeken", zegt hij tegen de NOS. "Er zijn mensen die een trauma hebben opgelopen bij het ongeluk, maar die nog wel een andere trein moesten nemen." Hij vraagt zich af of dat niet beter had gekund.
  Bericht 
GSXR1000
Master
Ik kan de bron niet meer vinden;

De politie/brandweer durfde durfde niet over de draden te stappen. Echter hadden een aantal personen dit al getest :o

Die hebben zeker enkele video's gemist uit india waarbij zoiets gebeurd en er wel stroom op staat...
  Bericht 
regiorunner
Master
Robert1 schreef:
Maar naar zo iets verwachten dat de NS binnen enkele uren een volledige vervangende bus-regeling heeft opgetuigd incl bussen voor de veelvoud aan treinen die tussen 070-071 rijden


Ja. 140 bussen per uur. Zie je het voor je? :roll: Daar is de binnenstad van Ledn toch niet op gemaakt. Da's een van de nadelen van ons treinnetwerk: zo efficiënt dat alternatieven nauwelijks voorhanden zijn.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
GSXR1000 schreef:
uit india waarbij zoiets gebeurd en er wel stroom op staat


ik kan me nauwelijks voorstellen dat ze stroom hebben daar

edit: Youtube laat wel wat bovenleiding zien maar het is ook nog wel heel erg veel dieselpowah
  Bericht 
Pen
Master
Robert1 schreef:
volledige vervangende bus-regeling


Dat hoeft niet. Maar als daar mensen in alle vroegte staan die van niks weten is het te belachelijk die aan hun lot over te laten. Zet bussen in om de vroege vogels op pad te helpen en sluit zsm dat station. In plaats van zoals nu alles maar op z’n beloop te laten en af te doen met een jammer joh.
Echt, dat mensen nog een euro aan het OV uitgeven….
  Bericht 
snovvdog
Master
regiorunner schreef:
Ja. 140 bussen per uur. Zie je het voor je? :roll: Daar is de binnenstad van Ledn toch niet op gemaakt. Da's een van de nadelen van ons treinnetwerk: zo efficiënt dat alternatieven nauwelijks voorhanden zijn.


Ik zie dat wel voor mij ja, als de infra geen 140 extra voertuigen per uur aankan is er wat mis met de infra.

M.b.t in/uitstappen: Ro/Ro meerdere bussen parrallel aan elkaar...
We weten op de snelwegen 100.000 voertuigen/24 u op 2x2 snelwegen gewoon te laten rijden, bijna 2100 voertuigen per rijstrook per uur.
Dan moet je natuurlijk wel het kruisend verkeer blokkeren, maar slechts 140 voertuigen per uur... Ik vind dat niet zo spannend.

Er zitten 3 kruisingen op de weg naar Leiden Centraal vanaf de A44, gewoon meer prio geven aan die verkeersstroom. Vanaf de plasmanlaan zie ik op ritten en afritten voor het onrendabele vervoer naar het stationsplein...

Welke binnenstad, in welke wereld moet een bus van Leiden centraal via de binnenstad naar de A44? Ze moeten alleen de Plasmanlaan af naar de A44.

De ruimte is er nog veel meer, alleen zo te zien door authatende idioten ingericht, de Albinusdreef zou, als het niet verpest was tot loos grasveldje ernaast, ook kunnen dienen als tijdelijke bushalte. De Sandiforddreef en Darwinweg zijn ook achterlijk smal ingericht terwijl de fysieke ruimte voor 2x2 of zelfs 2x3 rijstroken makkelijk beschikbaar is. Maar goed dit krijg je als je een stad door debiel linksvolk laat inrichten, 0 redundantie...
  Bericht 
regiorunner
Master
snovvdog schreef:
Ik zie dat wel voor mij ja, als de infra geen 140 extra voertuigen per uur aankan is er wat mis met de infra.


Mis of niet, het lukt gewoon fysiek niet. En dan 140 chauffeurs....... bussen.....
  Bericht 
snovvdog
Master
Dat kan wel, alleen doen ze dat uit kostenoverwegingen niet, is heel wat anders...
Want 140 chauffeurs standby hebben staan en bussen kost geld.

Kan niet en dan zeggen dat het door personeelstekort of materieeltekort komt is simpelweg een leugen, het is een gewogen keuze. Geldt overigens voor alle werkvelden.
  Bericht 
regiorunner
Master
snovvdog schreef:
Dat kan wel, alleen doen ze dat uit kostenoverwegingen niet, is heel wat anders...

Want 140 chauffeurs standby hebbenstaan en bussen kost geld...


Niet realistisch. Even voor jou: als de A2 dicht zit wegens een ongeval (of zoals ik vorige week meemaakte in Antwerpen de ring gestremd dan ben jij ook zomaar 3 4 uur langer onderweg.)
  Bericht 
snovvdog
Master
Dat is precies wat ik vind dat er mis is in NL, infra zou altijd redundant uitgevoerd moeten zijn, als het aan mij lag was de dichtheid van snelwegen in Nederland het dubbele en ook de capaciteit op ten minste alle rijkswegen met een strookje breder. De grote voordelen vagen de hogere kosten als nadeel weg m.i.

Maar tegenwoordig lijkt een deel gehersenspoeld dat wegen iets slechtst zijn (overdrijvend op de nadelen voor natuur, gezondheid, etc...).
In Maastricht weten ze om een drogreden de snelweg onder de grond te stapelen. Met genoeg geld is alles mogelijk, begin maar eens met structureel 20-30 mld extra in infra te pompen (wat de automobilisten nu extra ophoesten maar niet terug krijgen in uitgaven). Hoeft van mij niet eens 100% naar wegen te gaan, spoor mag ook.

Er is nu al 3 decennia veel te weinig geld in infrastructuur gepompt.

Vrijheid van vervoer en vergroting van de mobiliteit zijn m.i. 1 van de belangrijkste dingen voor het welzijn van de mens :).
  Bericht 
regiorunner
Master
Nou ja in Leiden stad uit via de Plesmanweg. Dan via de N44 (staat normaal al vast) naar eh ja waarheen. Zoetermeer? Zou kunnen via de A12. Of Voorschoten met elke minuut 4 bussen :lol: of nog mooier Den Haag C. :lol:
  Bericht 
snovvdog
Master
Ja dat is een ander probleem, als de rijnlandroute er nou eens 20 jaar terug al lag...

Alle rode lijnen hadden in 2000 al een (nieuwe)snelweg moeten zijn:

Afbeelding

En dan heb ik weinig idee van wat rond regio A'dam nog meer speelt.

De A12 tussen gouda en Utrecht had al lang 2x6 strooks moeten zijn, veel te belangrijke ader...
De A4 had ook al lang uitgebreid moeten worden over de gehele lengte. A3 trace heb ik tussen nwk en capelle ingetekend, maar om nwk heen zou ook mogen. Ridderster had in elk geval met een rechtstreekse snelweg naar 020 moeten worden aangelegd via Krimperwaard.
  Bericht 
regiorunner
Master
Omrijden via het spoor wordt het voorlopig. Wil de collega's van DB schenker en de nachttrein even in gedachte brengen alsmede de dode.
  Bericht 
Robert1
Master
regiorunner schreef:
Ja. 140 bussen per uur. Zie je het voor je? :roll:

Dat he ... Volstrekt niet te verwachten ... nadenken lijkt soms verboden ...

snovvdog schreef:
infra zou altijd redundant uitgevoerd

Dat ook he ... alles wordt maar naar snelwegen gedrukt, terwijl het onderliggend wegennet steeds meer op een karrenspoor lijkt ...
  Bericht 
regiorunner
Master
snovvdog schreef:
a dat is een ander probleem, als de rijnlandroute er nou eens 20 jaar terug al lag...

Alle rode lijnen hadden in 2000 al een (nieuwe)snelweg moeten zijn:


Dat kun je NS toch niet kwalijk nemen? Je hebt een punt hoor.... (in vroegere FS tijden zijn forumleden naar diverse bijeenkomsten geweest voor het trace A6 A9 A1 om in te spreken)
  Bericht 
Dave
Webspecialist
snovvdog schreef:
Alle rode lijnen hadden in 2000 al een (nieuwe)snelweg moeten zijn:


Je vergeet er een...

Dat is wel een lijn geworden maar met een peperdure trein eroverheen :fp: waar nauwelijks iemand inzit.

  Bericht 
Dave
Webspecialist
regiorunner schreef:
ons treinnetwerk: zo efficiënt


met Pim Fortuyn studenten.
  Bericht 
snovvdog
Master
Oeh, die A24 zou ik graag willen hebben, en de A3, maar goed, ander topic...



M.b.t. de NS, tja, ik vind het afsluiten van een heel station wat rigoreus, helemaal niks regelen is ook weer zo triest...
  Bericht 
Pen
Master
Meer beelden van treinramp Voorschoten https://www.dumpert.nl/item/100057802_6fd7b691
  Bericht 
Dave
Webspecialist
ongeluk.. ramp is een beetje overdreven.

morgen wel weer vergeten.
  Bericht 
basjuh1981
Master
snovvdog schreef:
Oeh, die A24 zou ik graag willen hebben


Nog een paar jaartjes geduld. Dan is het klaar.

Mag je wel tol betalen als je door de Blankenburgtunnel rijdt.
  Bericht 
snovvdog
Master
Niet die A24, een Parrallele snelweg aan de A12 richting en voorbij Utrecht...

Blankenburgtunnel, meh, ik hoef de laatste tijd eigenlijk nooit op de Maasvlakte te zijn
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Wel fijn dat ze snelwegen speciaal voor jou aanleggen

Internationale haven? Boeie.
  Bericht 
snovvdog
Master
Nou ja, infra technisch zouden beide de Blankenburgtunnel als de Oranjetunnel gewoon moeten komen.
Maar ik denk dat de A12 en A15 kritischer zijn qua capaciteit en gebruik dan de Blankenburgtunnel.
  Bericht 
Abel1
Master
Ja waarom word het een treinramp genoemd? sneu is het wel maar kom op 1 dode, 3 zwaar gewonden, dat is minder dan die 4 mannen die van het weekend in een auto zijn omgekomen in Friesland, dat noemen we ook geen ramp, maar een ongeluk.
Bij een trein ramp krijg ik een beeld van 100en doden en gewonden.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
snovvdog schreef:
qua capaciteit en gebruik


Dit gaat het laatste jaar van groene cijfers zijn, het wordt straks rustiger.
  Bericht 
Pen
Master
Abel1 schreef:
waarom word het een treinramp genoemd?


Misschien omdat er ieder weekend wel een auto een boom uit de grond probeer te rijden en dit eens per 10 jaar aan de hand is?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Nah Telegraaf (Dumpert) stijl. Nuhawaii houdt het stelselmatig op een ongeluk. Ernstig zelfs.

Het is jammer van die BAM medewerker maar had ie maar beter op moeten letten met zn gekloot.
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Dave schreef:
had ie maar beter op moeten letten met zn gekloot.


O is hij de schuldige aan het ongeval?
  Bericht 
Ducantoni
Master
Door de botsing zijn de voorste twee treinstellen in een weiland terechtgekomen.


Argh. Het was maar één treinstel, bestaande uit vier rijtuigen. (bakken in jargon)

GSXR1000 schreef:
er wel stroom spanning op staat.


Pen schreef:
En de reiziger mag het zelf uitzoeken. De NS heeft schijt en doet niet eens een poging het leed te verzachten.


Het is en was op zich al een kunst om bussen te organiseren bij een calamiteit en tegenwoordig helemaal, aangezien er een steeds groter tekort aan chauffeurs is.
Maar, het moet gezegd, NS geeft soms meer prioriteit aan de cijfertjes dan aan hetgeen waar ze haar bestaansrecht aan ontleent.
Prorail heeft daar ook een aandeel in. Niet specifiek op dit onderwerp, maar de wisselsanering (wisselslopen) door het hele land, maakt dat er weinig rek meer in het systeem is, zodra er ergens een storing is.
Ze durven elkaar helaas niet de maat te nemen...

Wat dan weer tendentieus is: een actualiteitenprogramma op TV waarbij de presentator de vraag poneert of Prorail de andere sporen niet buitendienst had moeten nemen.


"We wilden eerst zelf uit de trein klimmen. Maar dat mocht niet van de brandweerlieden, omdat het volgens hen gevaarlijk was."

Bij stroomstoringen is het nog erger, daar moeten reizigers in de trein blijven omdat het gevaarlijk kan zijn, zelfs uitstappen aan de zijde waar geen tegentreinen te verwachten zijn, mag niet.
Dat heeft al eens geleid tot een hoop ergernis; meer dan vier uur binnenin een trein zonder airco of ramen die open konden en dat in de volle zon.
  Bericht 
Schoenzool
Master
Dave schreef:
Het is jammer van die BAM medewerker maar had ie maar beter op moeten letten met zn gekloot.


Zat hij op het verkeerde spoor? Of pakte de treinen de verkeerde baan?

65 jarige kraanmachinist.
Ben je bijna aan je pensioen en sterf je in het harnas. Best sneu.
  Bericht 
Pen
Master
Schoenzool schreef:
Zat hij op het verkeerde spoor? Of pakte de treinen de verkeerde baan?


Dat zal de komende maanden ongetwijfeld duidelijk worden tijdens het onderzoek.
  Bericht 
zadkine
Master
regiorunner schreef:
Da's een van de nadelen van ons treinnetwerk: zo efficiënt dat alternatieven nauwelijks voorhanden zijn.


Probleem met afsluiten station Leiden is:

OOK iedereen die richting Amsterdam (Haarlem, Schiphol en verder....evenals trein richting Utrecht) moet is zwaar getroffen....volledig onnodig.
En dat is dus wel degelijk wanbeleid van de NS. En de NS derhalve aan te rekenen

Las overigens elders dat eerst een goederentrein dat bouwmateriaal had aangereden waarmee dat materiaal op het andere spoor terecht kwam...met kort daarop de personentrein er ook nog eens tegenaan.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
JonnyJohnson schreef:
O is hij de schuldige aan het ongeval?


Hij stond daar toch met zn karretje? Het was geen konijntje.
  Bericht 
Pen
Master
zadkine schreef:
En dat is dus wel degelijk wanbeleid van de NS.


Oftewel: een ramp
  Bericht 
Walker
Master
 
regiorunner schreef:
in vroegere FS tijden zijn forumleden naar diverse bijeenkomsten geweest voor het trace A6 A9 A1 om in te spreken


Zelfs nog met Egeltjes erbij.
  Bericht 
Mdw
Ultimate Master
Schoenzool schreef:
65 jarige kraanmachinist.
Ben je bijna aan je pensioen en sterf je in het harnas. Best sneu


Op zo'n leeftijd nog in de nacht werken ,.... :x
  Bericht 
Schoenzool
Master
Mdw schreef:
Op zo'n leeftijd nog in de nacht werken


Inderdaad, maar ik zie het toch regelmatig.
Das andere koek dan de stropdasdragers op kantoor die aanwezig zijn op hun werk van 9u tot 16u ;)
  Bericht 
dvdouden
Master
Schoenzool schreef:
Das andere koek dan de stropdasdragers op kantoor die aanwezig zijn op hun werk van 9u tot 16u ;)
hoho, 6:30 tot 16:30 hé? Zonder stropdas ;)
  Bericht 
Schoenzool
Master
dvdouden schreef:
hoho, 6:30 tot 16:30 hé? Zonder stropdas


Maar jij bent nog geen 65 O:)

Bedoel meer te zeggen dat je met 65 inderdaad niet meer 's nachts zou moeten hoeven werken.
Hele ritme naar de mallemoeren, al je hele leven mogelijkerwijs. Nog terug moeten rijden van Voorschoten naar Limburg na je nachtdienst (begreep ik via social media), de nachtdippen die je 's nachts krijgt. Daar doe ik toch wel mijn petje voor af.

Misschien maakt dit het ongeluk het nog wel extra tragisch, net voor je pensioen bam.
Anderzijds was het ook erg geweest was als degene 21 of 35 of wat voor leeftijd ook had gehad.
  Bericht 
Mdw
Ultimate Master
Persoonlijk vind ik dat je met zo'n leeftijd niet meer in de nacht moet werken en zeker niet bij het spoor :schudnee:

Net wat je zegt : en foutje is zo gemaakt (met zeer grote gevolgen)
 Pagina 1 van 3  [ 106 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy