Pagina 2 van 3  [ 106 berichten ]
  Bericht 
Schoenzool
Master
Mdw schreef:
Net wat je zegt : en foutje is zo gemaakt (met zeer grote gevolgen)


Maar is het zijn fout.
Ik denk niet dat een kraan zomaar van spoor wisselt.
Kan ook mis gegaan zijn dat ze een wissel fout hebben gezet oid
  Bericht 
Mdw
Ultimate Master
We gaan het allemaal lezen in de rapporten die er gemaakt gaan worden (f)

Schoenzool schreef:
Maar is het zijn fout.
Ik denk niet dat een kraan zomaar van spoor wisselt.

Wat ik begreep van iemand die daar op locatie is geweest dat de kraan zich tussen de sporen in bevond en dat deze wou overstekken naar de sporen waar gewerkt worden.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Schoenzool schreef:
wissel fout hebben gezet oid


Schoenzool schreef:
is het zijn fout


Als ik zelf aan zo'n klus zou beginnen ga ik toch echt zelf checken of het allemaal in orde is, desnoods haal ik er een stuk rails tussenuit, ja toch.

Beetje afhankelijk zijn of een ander zn werk wel goed doet, zou wel gek zijn. Of dood.
  Bericht 
Schoenzool
Master
Mdw schreef:
Wat ik begreep van iemand die daar op locatie is geweest dat de kraan zich tussen de sporen in bevond en dat deze wou overstekken naar de sporen waar gewerkt worden.


Oef, vreemd dat dat kan.

Dan kom je bij het stukje van Dave.
Dat zou ik dan ook eerst zeker weten willen weten of dat kan.

Vergeet niet dat moeheid hier ook mee speelt.
In de nacht ben je minder alert etc
  Bericht 
Walker
Master
 
Mdw schreef:
Wat ik begreep van iemand die daar op locatie is geweest dat de kraan zich tussen de sporen in bevond en dat deze wou overstekken naar de sporen waar gewerkt worden.


Dat kan niet. Een kraan kan zich niet bevinden in het gebied dat niet buiten dienst is gesteld. En kan al helemaal niet hoppen van het ene naar het andere spoor. Die worden op een overweg op de juiste rails gezet.
  Bericht 
Mdw
Ultimate Master
Dit is een gewone graafmachine die over het spoor kan rijden als dat moet , kijk maar eens goed naar foto 5 van deze link > https://www.ad.nl/binnenland/dode-en-ti ... ~a4ce6a92/ , de spoor stempels staan omhoog dus er werd ‘gewoon’ gereden ;) dat vertelde en man ook vanavond bij zo’n praat programma.
Achter het perron in Voorschotten zit en oversteekplaats voor werkzaamheden aan of op het spoor , kijk maar eens op Google Mals daar kun je de oversteek plek zo zien , die eindigt op en soort ventweg naast het spoor.

Maar we wachten de onderzoeksrapporten af :koffie: , we kunnen van alles bedenken maar we waren er allemaal niet bij.
  Bericht 
limatrein
Respect
Ongeluk is juist gebeurt op de plek wat bedoeld is om voertuigen op het spoor te zetten. Een Krol kan zelfstandig in en uit spoor rijden op z'n locatie.
  Bericht 
Mdw
Ultimate Master
Idd , hier is een duidelijke foto van de graafmachine > https://www.deondernemer.nl/actueel/vak ... ogle.nl%2F , hier zijn de stempels duidelijk te zien > staan in geklapt dus omhoog.

Google staat vol met foto’s van het ongeluk er is vast nog wel een betere foto te vinden, op televisie hadden was een erg duidelijk foto van de graafmachine te zien.
  Bericht 
bert65
Master
Even een stapje terug...

regiorunner schreef:
En dan 140 chauffeurs....... bussen.....

Dat zal, tegenwoordig helemaal, inderdaad niet lukken. Ooit werden de bussen geleverd door OV-bedrijven maar dat moest allemaal anders. Nu wordt dat uitbesteed aan touringcarbedrijven. De touringcarbedrijven hebben in de coronaperiode veel chauffeurs niet aan kunnen nemen en bussen moeten afstoten. Voor corona wilden ze nog best wat OV-werk meepakken maar ze komen nu chauffeurs te kort ( en bussen). Nu, vlak voor Pasen, hebben ze de chauffeurs hard nodig voor het touringcarwerk. O ja, aan touringcars heb je voor vervangend OV niet zo veel; max. zo'n 60 zitplaatsen maar geen staanplaatsen. De touringcar is ook hoger dan een lijnbus en kan daardoor niet overal gebruik maken van de lijnbusbaan.
  Bericht 
Rover
Master
snovvdog schreef:
Want 140 chauffeurs standby hebben staan en bussen kost geld.

Niet realistisch, want bij welk station moeten ze standby staan dan? Wil je een goede dekking in Nederland hebben dan heb je het dus over minimaal 1000 chauffeurs standby hebben staan, 19 uur per dag op doordeweekse dagen en nog eens 500 chauffeurs 16 uur per dag in het weekend. Dan zit je dus op een kleine 5000 chauffeurs die je continue standby hebt staan voor enkele incidenten per jaar?
Dat zijn er meer dan Arriva er in Nederland in dienst heeft.
  Bericht 
dvdouden
Master
limatrein schreef:
Ongeluk is juist gebeurt op de plek wat bedoeld is om voertuigen op het spoor te zetten. Een Krol kan zelfstandig in en uit spoor rijden op z'n locatie.
:kniktja: vlak na het perron is een overweg voor werkverkeer, de kraan ligt een meter of 50 na dat punt
  Bericht 
dvdouden
Master
hier dus


Bijlagen :


  Bericht 
VTEC_Driver
Master
dvdouden schreef:
vlak na het perron is een overweg voor werkverkeer, de kraan ligt een meter of 50 na dat punt


Kraan aan het oversteken, geramd door goederentrein op het andere spoor voor de aanstormende (132 km/h) intercity op de rails terechtgekomen en bingo
  Bericht 
maarten28
Master
Is heel aannemelijk ja. Volgens de voorschriften moeten de sporen die overgestoken worden buiten dienst genomen worden (gedurende de oversteek), maar ja,


Op youtube is een duitser die een drinkspelletje doet met onderzoeksrapporten. Elke keer als er een verstoß gegen die regeln is wordt er gedronken.
Nog nooit zo lam geweest tijdens het kijken van youtubefilmpjes. Je wil niet weten wat die cowboys van die bouwfirmas allemaal aan het prutsen zijn.
  Bericht 
Walker
Master
 
maarten28 schreef:
Volgens de voorschriften moeten de sporen die overgestoken worden buiten dienst genomen worden (gedurende de oversteek), maar ja,


Daar gaat de verantwoordelijke voor de veiligheid een hele grote dauw voor krijgen. En terecht.
  Bericht 
Schoenzool
Master
Wie is die verantwoordelijke?
Die heer (of dame) die stukje verderop in het spoor staat en een akoestisch signaal maakt als een trein passeert?
  Bericht 
Schoenzool
Master
ED schreef:
De man die is overleden bij het grote treinongeluk is de 65-jarige Martin uit het Noord-Limburgse Beringe. In het dorp kennen veel mensen Martin, die vrijdag 7 april zijn 66ste verjaardag zou vieren. 'Zo'n ervaren man, we snappen er niets van'.

Martin zit al zolang zijn buurtgenoten hem kennen in het rail- en spooronderhoud. Ze kennen allemaal het busje van zijn werkgever, bouwbedrijf BAM, dat gedeeltelijk voor zijn deur geparkeerd omdat hij veel 's nachts werkte. Zoals ook begin deze week, in Voorschoten, vlakbij Leiden.

Martin reed na het werk, hoe ver weg het ook was, eigenlijk altijd weer terug naar Beringe, waar de mensen vroeg sterven de hond uitlieten hem dan rond zes uur 's morgens zagen thuiskomen. Martin heeft drie kinderen en had dit jaar net een kleindochter gekregen, zeggende buurtgenoten. Ook was hij niet ver verwijderd van zijn pensioen.
Martin staat in het kleine dorp bekend als een fervent motorliefhebber. Deze zomer zou hij met vrienden op de motor drie weken naar de Noordkaap gaan. ,,Hij is een hele rustige, betrouwbare, toffe vent. Handig ook. Hij kan echt alles zelf”, vertelt een buurtbewoner die hem goed kent.

Het huis in Beringe bouwde hij zelf toen hij ruim veertig jaar geleden in dit dorp kwam wonen. Onlangs heeft hij het helemaal opnieuw gerenoveerd. Komende vrijdag zou hij 66 jaar worden. Hij had volgens deze buurtbewoner nog een half jaar tot zijn pensioen. ,,Dan kun je bijna genieten van je vrije tijd en dan gebeurt dit. We snappen er allemaal helemaal niets van. Zo'n ervaren man. Hij was altijd enorm begonnen met zijn werk. Kon er ook enthousiast over vertellen. Veiligheid stond bij hem altijd voorop. Hoe kan dit dan toch?”

Martin was de bestuurder van de bouwkraan die in de nacht van maandag op dinsdag een cruciale rol speelde in het dramatische treinongeluk bij Voorschoten . De bouwkraan werd ingezet voor onderhoud aan twee sporen waarop niet gereden werd. Door onbekende oorzaak kwam de kraan van Martin toch in botsing met een goederentrein van DB Cargo, die op een van de andere twee sporen riet, die echter in gebruik waren.
De locomotief met 26 wagens achter, ramde met volle snelheid van de bouwkraan. Martin had geen schijn van kans. Brokstukken kwamen op een ander spoor terecht, waar net een Intercity met zo'n vijftig passagiers aan kwam rijden. Die kwam in tegengestelde richting aanrijden, ontspoorde door de brokstukken en kwam in het weiland terecht. De ravage is enorm.
Meerdere mensen belanden in het ziekenhuis en twee van hen liggen nog op de intensive care. Martin is het enige dodelijke slachtoffer van de crash. ,,Hij komt oorspronkelijk uit Helenaveen maar is na zijn trouwen hier gekomen, dat is alweer geleden dus,” vertelt een inwoner van het Beringe. ,,Hij was volgens mij net opa geworden.”

Helenaveen ligt net over de grens met Brabant en hoort bij de gemeente Deurne. Treuren op Facebook ook collega's van Martin. ,,Dit komt heel hard binnen, hij was een zeer gewaardeerde collega.”
Op Facebook wordt ook een beetje gespeculeerd over de vraag of het spoor waarop hij reed met de 'krol' (een soort bouwkraan die op het spoor kan rijden) wel buiten dienst was. Martin wordt een 'gedreven en verantwoorde' machinist genoemd. ,,Een fijne collega.” Het onderzoek naar de toedracht van het drama is natuurlijk nog in volle gang.
Bouwbedrijf BAM, de werkgever van Martin, liet dinsdag weten dat het treurt om de bij het treinongeluk in Voorschoten omgekomen werknemer. Het bedrijf heeft 'met groot verdriet kennis genomen van het overlijden van een zeer gewaardeerde collega', schreef topman Ruud Joosten in een verklaring.
,,Onze gedachten gaan, bij deze verschrikkelijke gebeurtenis, uit naar de nabestaanden en naaste collega's van onze medewerker”, aldus Joosten die ook namens zijn medebestuurders spreekt.
Het lichaam van Martin werd dinsdagmiddag vele uren na het ongeluk geborgen. Eerder kon zekerheids niet bij hem komen.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Het journaille is niet meer wat het geweest is.
  Bericht 
Pen
Master
Ik ken schoolkrantjes die taalkundig beter in elkaar zitten.
  Bericht 
Schoenzool
Master
ED schreef:
Een dag na het dramatische treinongeluk bij Voorschoten wordt de toedracht langzaamaan gevolgd. De kraanmachinist wilde aan het eind van zijn dienst hoogstwaarschijnlijk twee sporen oversteken. Maar het treinverkeer was niet stilgelegd, zoals in dergelijke situaties wel moet.

Het noodlot slaat dinsdagnacht zelfs voor 03.30 uur toe als kraanmachinist Martin uit het Limburgse Beringe aan het einde van zijn shift is gekomen. Hij wil met zijn 'kraan op vrachtwagens', ook wel krol genoemd, het spoor bij Voorschoten af rijden, halverwege hij aan de ruim 200 kilometer terug naar huis kan beginnen. Normaliter is de 65-jarige Limburger dan tegen 06.00 uur thuis met zijn minibusje.

Het gaat echter dieper mis: op het station Leiden Centraal is namelijk om 03.20 uur intercity 1409 gearriveerd, beter bekend als de nachttrein. Enkele minuten later zal de dubbeldekker zijn weg naar Den Haag en Rotterdam vervolgen. Rond dezelfde tijd is ook een goederentrein van DB Cargo onderweg in tegengestelde richting. De 26 wagons tellende trein met eindbestemming Beverwijk, is Den Haag al gepasseerd en zet koers richting Leiden.

Al snel dichtbij het goederentreinstation Voorschoten. Daar verrichtte BAM onderhoudswerk aan de twee vermiste sporen. Via een ventweg naast het spoor kan de kraanmachinist hier het spoor opkomen. Maar om bij de twee eerste sporen te komen, moet de BAM-werknemer met zijn graafmachine wel eerst twee spoorbanen oversteken waarmee treinen kunnen rijden.
Dat gebeurt bij een beveiligde railinzetplaats, een verharde, onbeveiligde overgang alleen bedoeld voor bouwverkeer. Bij Voorschoten ligt dit vlak voor de perrons, gezien vanuit de richting Den Haag. De oversteekplek is op luchtfoto's van het ongeval goed waarneembaar.

Natuurlijk mogen onderhoudswerkers aan het einde van hun shift alleen op een veilige manier het spoor weer af. Er gelden zeer strenge regels en voorschriften bij spoorwerkzaamheden. Normaliter worden alle sporen dan kortdurende buitendienst gesteld, bijvoorbeeld tussen 03.00 en 03.15 uur. Er rijden dan tijdelijk helemaal geen treinen.
Als het werk eerder of later af is, kan echter gevraagd worden om het treinverkeer dan stil te leggen. De werkplekbeveiliger van aannemer BAM neemt daarom contact op met de treindienstleider van ProRail. Die stelt de sporen buiten werking.
Het lijkt erop dat graafmachinist Martin ergens tussen 03.15 uur en 03.30 uur sporen die in gebruik waren, via de oversteekplaats wordt overreden. Dat akte hij echter zonder dat het treinverkeer is stilgelegd. Hoe dat kon gebeuren, is onduidelijk. Kraanmachinist Martin was volgens zijn werkgever een zeer ervaren werknemer.

Uit foto's die zijn genomen na het ongeval valt te leiden dat de kraan van Martin wordt geraakt, nadat de machinist met zijn krol grotendeels over het eerste spoor is gereden dat in gebruik was. De goederentrein van DB Cargo, die waarschijnlijk rond de 80 kilometer per uur reed, wordt vol geraakt aan de linkerzijde.
De Limburgse machinist heeft geen schijn van kans tegen de lange goederentrein. Zijn rol wordt uiteengereten en belandt delen op het tweede spoor dat ook in gebruik is. De goederentrein komt honderden meters verder tot stilstand.
Het blijft niet bij één botsing. Op moment van impact rijden intercity 1409 nog tussen Leiden en Voorschoten. De nachttrein is rond 03.23 uur weggereden van Leiden Centraal met zo'n vijftig passagiers in de vier treinstellen. Naast de machinist zijn twee conducteurs aan boord.

Om 03.26 is het nachttreinstation Voorschoten minder dan een kilometer genaderd. De intercity rijdt dan 137 kilometer per uur, blijkt uit gps-data. Een minuut later, om 03.27 uur, knalt de nachttrein met zo'n 132 km/uur op (delen van) de krol.
De ravage is enorm. Het voorste treinstel ontspoort waarschijnlijk direct en crasht in het weiland. Tijdens de ontsporing is de intercity ook nog een busje op de ventweg. Het voertuig wordt weggeslingerd en vliegt vervolgens in brand.

Binnen enkele minuten is al een noodmelding binnengekomen. 24 ambulances - zelfs tot uit Flevoland aan toe - spoeden zich naar de plaats des onheils. Ook zijn twee traumaheli's snel ter plaatse, net als veel brandweer en politie. De brandweer haalt diverse zwaargewonden uit de trein. Negentien mensen belanden in het ziekenhuis, van wie drie ernstig. De machinist van de goederentrein is licht gewond geraakt, de NS-machinist ligt met botbreuken in het ziekenhuis. Kraanmachinist Martin overleeft het drama niet.
ProRail laat desgevraagd weten dat er bij spoorwerkzaamheden niet automatisch een verlaagde maximumsnelheid geldt voor glijdende treinen. ,,Dat verschilt van geval tot geval”, laat een verklaring weten. ,,Voor elke onderhoudsklus dient een apart plan te worden opgesteld, waar veiligheid een belangrijk onderdeel van is. Op basis daarvan wordt beoordeeld of er wel of niet een lagere snelheid moet gelden.”



  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Schoenzool schreef:


Wat een slecht artikel. :fp: :fp:

Schoenzool schreef:
Uit foto's die zijn genomen na het ongeval valt te leiden dat de kraan van Martin wordt geraakt,

Onderstreepte deel is overbodig.


Schoenzool schreef:
Zijn rol wordt uiteengereten


Rol moet Krol zijn.

Verder heel veel aannames.
  Bericht 
Pen
Master
Pay peanuts, get monkeys
  Bericht 
snovvdog
Master
Triest, lijkt dus menselijke fout, ik blijf mij afvragen altijd: kijken mensen niet meer voor ze het spoor oversteken? Vermoeidheid welke ook mogelijk een grote rol speelde. De aanname is dat je de lampen van een met slechts 80 km/h rijdend voertuig in het donker van kilometers moet zien aankomen.
De passagierstrein vanuit het noorden had nog enigszins een bocht in het spoor, maar de goederentrein komt uit een richting waar het spoor 2 en ene halve kilometer kaarsrecht en plat is.

Maar goed, meer zal ik er over niet kwijtgeven, triest ongeval waar nu niks meer aan te veranderen valt.
  Bericht 
Schoenzool
Master
snovvdog schreef:
kijken mensen niet meer voor ze het spoor oversteken? Vermoeidheid welke ook mogelijk een grote rol speelde


Waarschijnlijk combinatie.
Gaat normaliter altijd goed.
Maar 03.30u is ook een misselijke tijd vaak.
Dan krijg je echt even een dip normaliter. Nu zal Martin wel wat gewend zijn als langdurig en vaak nachtwerk.
  Bericht 
dvdouden
Master
Wat een slecht artikel. :fp: :fp:
ik vermoed dat archive artikelen uit fysieke kranten onder de scanner legt en mbv OCR omzet naar tekst. Dat zou een hoop van de rare taalfouten verklaren.
  Bericht 
Schoenzool
Master
dvdouden schreef:
archive artikelen uit fysieke kranten onder de scanner leg


Ik dacht dat die enkel het slot van een artikel halen. Maar dat kan denk ik idd niet. Tenzij de journalist whisky in zijn koffie heeft ipv melk ;)
  Bericht 
maarten28
Master
Het leek me zelfs een slechte automatische vertaling.
  Bericht 
Joël D.
Master
Schoenzool schreef:
De locomotief met 26 wagens achter, ramde met volle snelheid van de bouwkraan.


Dit is in ieder geval niet waar. Ons meetsysteem ligt praktisch 100 meter verderop en de trein was flink aan het afremmen.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
dvdouden schreef:
ik vermoed dat archive artikelen uit fysieke kranten onder de scanner legt en mbv OCR omzet naar tekst. Dat zou een hoop van de rare taalfouten verklaren.


:lol: .. nee joh.. die hebben gewoon een zwik abo accounts die uitgelezen worden. Het kan ook nog Schoenzool zijn die het verkeerd overneemt of autocorrectie zit toe te passen via een of andere vage browser, denk dat dat het eerder is.
  Bericht 
dvdouden
Master
Dave schreef:
:lol: .. nee joh.. die hebben gewoon een zwik abo accounts die uitgelezen worden.
Had nog niet op archive gekeken, je hebt gelijk :lol:
Probleem zit dan mogelijk tussen voet en bestrating O:) De "uiteengereten rol" is in het artikel een "krol" en het timestamp van het artikel is van voor de post van sz.
  Bericht 
Schoenzool
Master
Dave schreef:
Het kan ook nog Schoenzool zijn die het verkeerd overneemt


Selecteren, rechter muisknop, kopiëren.
Net zoals bij een niet-achter-de-betaalmuur artikel.

Dave schreef:
vage browser


Chrome.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Ben er nog niet over uit, het is een lopend onderzoek, u hoort nog nader
  Bericht 
basjuh1981
Master
Tijdens het onderzoek worden er geen mededelingen gedaan?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
anders wordt het wel heel vermoeiend, dat kan natuurlijk niet :koffie:
  Bericht 
Ducantoni
Master
maarten28 schreef:
Het leek me zelfs een slechte automatische vertaling.


Nogal.

Hij wil met zijn 'kraan op vrachtwagens', ook wel krol genoemd


snovvdog schreef:
kijken mensen niet meer voor ze het spoor oversteken?


Trek het gerust breder; kijken mensen wel voldoende als ze aan het verkeer deelnemen?
Veel ongelukken zijn toe te schrijven aan te weinig opletten.
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Dave schreef:
anders wordt het wel heel vermoeiend, dat kan natuurlijk niet :koffie:


:lol: :koffie:
  Bericht 
basjuh1981
Master
Dave schreef:
anders wordt het wel heel vermoeiend, dat kan natuurlijk niet :koffie:


Ik dacht al zoiets 8) :biertje:
  Bericht 
zadkine
Master
snovvdog schreef:
ijken mensen niet meer voor ze het spoor oversteken? Vermoeidheid welke ook mogelijk een grote rol speelde. De aanname is dat je de lampen van een met slechts 80 km/h rijdend voertuig in het donker van kilometers moet zien aankomen.


1 : Ja mensen kijken. Of ze ook waarnemen is punt 2.
Dat je lampen van een trein op km's afstand moet zien is echter niet correct.
Oversteekplaats vlak bij station.
Dat betekent automatisch geen vrij uitzicht.
Betekent ook (vrijwel zeker) veel storende andere lampen on de buurt die heel makkelijk de (niet al te sterke) lampen van een trein kunnen overstralen.
  Bericht 
Schoenzool
Master
Een ongeluk zit in een klein hoekje.
Een keer verkeerd met de ogen knipperen of net niet genoeg gedraaid met je hoofd kan al (fatale) gevolgen hebben.
  Bericht 
Superkoe
Master
Het kan zo simpel zijn als een horloge wat achter loopt. Als hij domweg heeft gedacht dat het nog ergens tussen 3:00 en 3:15 was, heeft hij domweg niet gekeken, maar is hij er vanuit gegaan dat hij vrij baan had.
  Bericht 
maarten28
Master
Hmm, zomertijd/wintertijd? Als zijn horloge (of eerder nog, een klok in de KROL) op wintertijd stond, dan dacht hij dat het een uur vroeger was.
  Bericht 
R
Master
Aan de andere kant, er gaat zo weinig mis dat het nu helaas is maar meestal erg veilig.
Net als in de luchtvaar en met het werk aan de weg. (Op de botsabsorbers na dan)
  Bericht 
basjuh1981
Master
Zeker als je vergelijkt met de treinramp bij Harmelen in 1962. Daar waren 93 doden en 52 gewonden.

Ik had begrepen dat na een paar dagen het vervoer over dat traject weer hervat kon worden.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
maarten28 schreef:
Hmm, zomertijd/wintertijd?


zou zomaar kunnen :|
  Bericht 
Superkoe
Master
Geen zomertijd of wintertijd, maar het feit dat tussen 03:00 en 03:15 het treinverkeer standaard wordt stilgelegd, om dit soort oversteken mogelijk te maken.
  Bericht 
Schoenzool
Master
Superkoe schreef:
maar het feit dat tussen 03:00 en 03:15 het treinverkeer standaard wordt stilgelegd, om dit soort oversteken mogelijk te maken.


Werken die "rails monteurs" dan altijd tot deze tijd?
Want als ze bv ook tot 4 uur werken heb je niks aan een tijdstip structureel uit de running nemen
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Nu.nl schreef:
Treinongeluk Voorschoten lijkt veroorzaakt doordat kraan te vroeg op spoor stond

De spoorkraan die dinsdag bij het treinongeluk in Voorschoten betrokken was, zou te vroeg op of bij het spoor zijn beland. Op dat moment reden er nog treinen. Het voertuig werd even later aangereden door een vrachttrein.
Dat staat in het feitenrelaas dat ProRail heeft gedeeld met "relevante" betrokkenen en dat persbureau ANP in handen heeft.

Twee van de vier sporen op het traject waren buiten dienst voor werkzaamheden. De aannemer vroeg de treindienstleider van ProRail om 3.23 uur om het treinverkeer stil te leggen, zodat hij met zijn zogenoemde KROL kon oversteken. Die zou geantwoord hebben dat het over tien minuten mogelijk was. De aannemer zou op een telefoontje van de treindienstleider hebben gewacht.

Maar volgens ProRail is de kraan binnen dat tijdsbestek bij of op het spoor van de goederentrein terechtgekomen. "Om onduidelijke redenen komt vervolgens de KROL op of dicht bij het in dienst zijnde spoor en wordt aangereden door de goederentrein", valt te lezen in het document. "De benodigde buitendienstregeling was nog niet gerealiseerd."

Na goederentrein ontspoort intercity door botsing met kraan

Na de aanrijding met de goederentrein kwam de kraan op het spoor waar de passagierstrein in de richting van Den Haag reed. De intercity botste tegen de kraan en ontspoorde.

Bij het ongeval kwam de kraanbestuurder, een medewerker van bouwbedrijf BAM, om het leven. Zo'n dertig passagiers van de intercity raakten gewond en negentien mensen moesten naar het ziekenhuis. Door het ongeluk kunnen tot zeker 18 april geen treinen over het spoor tussen Leiden en Den Haag rijden.

Een woordvoerder van BAM laat weten "de resultaten van verdere onderzoeken af te wachten en derhalve niet in te gaan op het feitenrelaas".


gevalletje haastige spoed is zelden goed?

Als ik het zo lees wordt het ook wel heel erg slecht kortgesloten allemaal.


Bijlagen :


  Bericht 
Schoenzool
Master
Dave schreef:
Als ik het zo lees wordt het ook wel heel erg slecht kortgesloten allemaal


Nou inderdaad.
En ik denk dat Martin inderdaad de gok heeft genomen, of verkeerd naar hem is gecommuniceerd.
Kan inderdaad ook nog te dicht bij het spoor hebben gestaan met de arm ofzo, maar lijkt me minder aannemelijk.
Was niet niet zijn eerste werkdag.
  Bericht 
Mdw
Ultimate Master
Hij was op het spoor en op de verkeerde plek , lijkt me nu allemaal wel duidelijk ....we zullen nooit weten waarom.
  Bericht 
Schoenzool
Master
De berging is begonnen:









 Pagina 2 van 3  [ 106 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy