Postingstijd interval gedetecteerd van 165.3 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 39 van 43  [ 2107 berichten ]
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Anders hadden ze het wel Doe Maar Wat Je Zelf Geinig Vind HerkenbaarheidsKenmerken DMWJZGVHK genoemd.

Maar je wijkt af van de bordjes want streepie staat dan wel weer in het straatje :koffie:
  Bericht 
Pen
Master
Maar het bordje staat daar kut
  Bericht 
Masterdam
Master
Dave schreef:
Anders hadden ze het wel Doe Maar Wat Je Zelf Geinig Vind HerkenbaarheidsKenmerken DMWJZGVHK genoemd.

Ah wacht even. Sorry, ik dacht dat je doelde op een streepie onder het woord 'zone'. Nee, op de grond moet ie wel liggen inderdaad.

Maar goed, afgezien van het formaat, is het mij nog niet duidelijk waarom men het bord zo niet uit mag voeren.
  Bericht 
Pen
Master
Maar moet een bord niet altijd aan de rechterzijde staan?
  Bericht 
Masterdam
Master
Citaat:
Borden worden geplaatst aan de rechterzijde van de weg of boven een rijstrook indien het bord uitsluitend voor die rijstrook geldt, dan wel links van de weg indien het bord uitsluitend voor de linkerzijde geldt.
  Bericht 
Pen
Master
Mja dan had die ook wel rechts gekund.
  Bericht 
allroads
Pro
 
C9 voor links af?

Lekker laat als je met je brommobiel al voorgesorteerd staat.



  Bericht 
Jack.Ryan
Master
Dave schreef:
tsja... Het is speculatie maar tikje wild gedaan vrees ik met de BMW M8 als ik het zo zie

Ik denk dat ze zich ondanks lokale bekendheid, Elburg, toch hebben verkeken op de gladheid in de bocht. die loopt in rijrichting naar links. Kwamen overigens vanaf A28, dus rijrichting was idd Epe.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Jack.Ryan schreef:
Geen advies 50


[rvv_A4]

Jack.Ryan schreef:
alleen aangaat


:schudnee: het is een permanent adviesbord, staat altijd aan en is géén "onder"bord.
  Bericht 
BLikent
Master
AD schreef:
Eigengemaakte borden in Gouda



en een ouder bord



  Bericht 
allroads
Pro
 
Parkeervak behoort toch niet tot de rijbaan.






  Bericht 
dvdouden
Master
allroads schreef:
Parkeervak behoort toch niet tot de rijbaan.
klopt. :jaja:
  Bericht 
allroads
Pro
 
Hebben ze hier nu het trekkersymbool grijs gemaakt bij de C9.


  Bericht 
Dave
Webspecialist
Met een onderbord ook ja :fp:
  Bericht 
Masterdam
Master
Dave schreef:
Met een onderbord ook ja :fp:

Wat is daar mis mee dan?
  Bericht 
zadkine
Master
Dave schreef:
het geldt voor dat ukkiepukkiestraatje ernaast


Ook niet correct. Zone borden dienen RECHTS van de weg te staan.
bv daar waar die scooter staat geparkeerd.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Masterdam schreef:
mis mee


alles

zadkine schreef:
Ook niet correct.


jij bent ruim een half jaar te laat
  Bericht 
Masterdam
Master
Dave schreef:
jij bent ruim een half jaar te laat

Hij komt in ieder geval nog met iets inhoudelijks.
  Bericht 
Pen
Master
Citaat:
Mag je bij die nieuwe verkeersborden nou maximaal 50 kilometer per uur rijden of niet?
Diverse gemeenten vervangen verkeersborden bij hun bebouwde kom door nieuwe, mede met het oog op digitale herkenning door auto’s. Maar zijn die borden wel duidelijk en juridisch houdbaar?

Merkwaardig, denkt een automobilist bij het binnenrijden van Nieuw-Bergen, het grootste dorp van de Noord-Limburgse gemeente Bergen. Je ziet een bord dat het begin van de bebouwde kom markeert; dat vermeldt niet alleen de naam van de plaats maar toont ook een symbool voor stedelijk gebied – en zonder een bord dat je verbiedt harder dan vijftig kilometer per uur te rijden.

Wat betekent dit bord? Wettelijk gezien niet veel, volgens sommigen. De borden staan niet in het Nederlandse Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Hierin staat dat het begin van de bebouwde kom wordt aangeduid met het verkeersbord met de naam van de bebouwde kom en het einde van de bebouwde kom met hetzelfde bord mét een schuine rode lijn van de hoek rechtsboven naar de hoek linksonder van het bord. Dit bord toont iets anders.


Links: het nieuwe bord dat het begin van de bebouwde kom aangeeft, zonder vermelding van een maximum snelheid. Rechts: het nieuwe bord dat het einde van de bebouwde kom aangeeft.

Verkeersreglement
„Ik krijg wel eens vragen van politiemensen wat ze met die nieuwe borden aan moeten”, vertelt Gertjan Eg, voorzitter van de Vereniging Nederlandse Verkeersborden Fabrikanten (VNVF). Hij stelt hun gerust: voor de handhaving maakt het volgens hem niets uit. „Formeel staat het bord niet zo in de RVV. Er staat een extra symbool bij het formele bord. Eigenlijk is het daarmee duidelijker.” Anderen zijn van de juridische houdbaarheid niet zeker. „Deze borden zijn niet rechtsgeldig”, zegt Sven Engelen, parttime buschauffeur en student civiele techniek. „Juridisch gezien mag je bij het ingaan van een bebouwde kom en het zien van het nieuwe bord gewoon met tachtig kilometer per uur doorrijden.”

Verkeersbordenfabrikanten
De borden worden sinds twee jaar regelmatig geplaatst, als vervanging van de huidige komborden. Dat gebeurt behalve in Bergen onder meer in steden als Zaandam, Amersfoort en Boxmeer. „En volgende week gaan we in Hilversum onderzoeken hoe we dat het beste kunnen aanpakken”, zegt projectmanager Klaas Muniaerts van het bedrijf Via van Dalen, een „verkeerskundig totaaldienstverlener” die eerder ook zes van de achttien komborden in Amersfoort heeft vervangen. In andere steden staan nog steeds de gebruikelijke, in de wet vermelde komborden. Het gevolg is een wirwar van borden, niet alleen door de verschillen tussen de steden, maar ook binnen de steden. Wie bijvoorbeeld Nieuw-Bergen weer uitrijdt, op dezelfde plaats als waar hij binnenrijdt, krijgt ineens weer het oude bord te zien. Het ministerie van Infrastructuur erkent het probleem. „Het klopt dat de variant waaraan het symbool van een skyline is toegevoegd, niet is opgenomen in het RVV 1990. Dat kan voor verwarring zorgen bij bestuurders”, aldus de woordvoerder van demissionair minister Harbers (Infrastructuur, VVD).

‘Nodig voor digitalisering’
Over nut en noodzaak van het nieuwe bord is geen discussie mogelijk, stellen de fabrikanten van verkeersborden. „Ze zijn wenselijk en noodzakelijk”, aldus voorzitter Eg van de fabrikantenvereniging. „Wij willen in Europa voorop lopen bij de digitalisering van verkeersborden. Dit is daar een voorbeeld van.” Nieuwe auto’s moeten volgens een Europese richtlijn sinds vorig jaar uitgerust zijn met een systeem dat de snelheid automatisch regelt, het zogenoemde Intelligent Speed Assistance (ISA). De kaarten in de software van de auto’s bevatten informatie over waar je hoe hard mag rijden. Maar die informatie is niet altijd actueel en dus moeten auto’s ook worden uitgerust met camera’s die borden scannen. „En die camera’s zien de oude borden met alleen de naam van de kom als een straatnaam. Ze herkennen de bebouwde kom alleen door een symbool”, legt Gertjan Eg uit. En dus maakten de fabrikanten, in samenwerking met de auto-industrie én een werkgroep van het kenniscentrum CROW, een voorstel om het bestaande kombord aan te vullen met een skyline. „Daar hebben we het bestaande bord voor gebruikt dat aan de grenzen van Nederland staat ter aanduiding van een bebouwde kom.”

We gaan met wegbeheerders in overleg om gezamenlijk te bepalen hoe we met deze nieuwe varianten moeten omgaan
Woordvoerder ministerie

Een suggestie voor zo’n nieuwe vormgeving van het bord stond ruim twee jaar geleden al in een publicatie van het CROW. Met als toelichting: „Die moet dan wel zijn vastgelegd in regelgeving.” Ruim twee jaar later worden er wel nieuwe borden geplaatst, maar staat er nog niets in de regels. Eg: „Wij hebben er bij het ministerie op aangedrongen dit bord op te nemen bij de eerstvolgende wijziging van het RVV. Dat is helaas nog steeds niet gebeurd.”

Hoe nu verder? Het ministerie verklaart het „belangrijk” te vinden „dat verkeersregels en verkeerstekens voor iedereen duidelijk zijn”. Een woordvoerder: „Daarom gaan we met wegbeheerders in overleg om gezamenlijk te bepalen hoe we met deze nieuwe varianten moeten omgaan.” De gemeente Bergen in Limburg laat weten zich „bewust” te zijn van „de ontwikkelingen rondom het nieuw type kombord”. Een woordvoerder: „We onderzoeken wat de wet- en regelgeving is rondom dit bord en afhankelijk van de uitkomsten daarvan ondernemen we al dan wel of geen actie.” De gemeente Amersfoort „ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet”. Dat je ongestraft harder dan vijftig kilometer per uur in de bebouwde kom zou mogen rijden, klopt volgens een woordvoerder niet. „Het 50-kilometerbord plaatsen wij er altijd bij en dat heeft juridische status en dient gevolgd te worden”, aldus een woordvoerder. Parttime buschauffeur Sven Engelen ziet het anders. „Het bord staat niet in de wet, dat blijft een feit. Bovendien vervalt zo’n 50-kilometerbord bij een volgende kruising.” En nog iets: wie de bebouwde kom verlaat, ziet op het nieuwe bord een streep staan door de afbeelding van de skyline, maar niet door de naam van de bebouwde kom. „Dat is onduidelijk voor de weggebruiker.”

Europese Unie
Het is overigens niet noodzakelijk dat er binnen de Europese Unie afspraken worden gemaakt over hoe het ontwerp er precies uit moet zien. Als een afbeelding van een skyline noodzakelijk is, dan hoeft die afbeelding niet overal identiek te zijn. „Als het gaat over Europese regelgeving voor het herkennen van verkeersborden door voertuigen die uitgerust zijn met een ISA, wordt er ruimte gelaten aan lidstaten om aan te geven wat in hun land het verkeersteken is voor het binnenrijden van de bebouwde kom”, aldus de woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur.


https://www.nrc.nl/nieuws/2023/08/13/ma ... t-a4171848

Interessant. Hoe denken de kenners op FI hier over?
  Bericht 
Blaataap
Master
Hetzelfde als de student civiele techniek. Het is niet het kombord zoals opgenomen in Bijlage 1 van het RVV1990 en daarmee rij je de bebouwde kom niet meer in of uit. Onze nieuwe komborden zijn daarom allemaal van het type dat wel is opgenomen in het RVV1990.
  Bericht 
Masterdam
Master
Dat nieuwe kombord gaat het vast en zeker wel worden. Sterker nog, heel goed dat er iets op bedacht is en dit is een prima oplossing. Sinds ik me wat bewuster ben van verkeersborden, erger ik me al kapot aan ons kombord: het is simpelweg niet duidelijk voor niet-Nederlanders. Dat doen de Belgen bijvoorbeeld al een stuk beter.

Maar lang verhaal kort, het artikel had zo kort kunnen zijn als de volgende twee zinnen:
We hebben een kombord en dat geldt. Al het andere niet.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Ik erger mij vooral aan het gepruts door gemeenten en aannemers rondom die borden. Einde kombord met een 80 eronder: Tape over de 80. Euhm, ik mag nog steeds 80? Van de week eentje met een einde kombord, 4 meter ervoor een bord 50 vanwege werkzaamheden en op het einde 50 wederom tape, maar nog steeds einde kom. Dan kan ik toch gewoon nog steeds 80? Zoals deze bijvoorbeeld:



  Bericht 
zadkine
Master
Pen schreef:
Interessant. Hoe denken de kenners op FI hier over?


In Polen is de plaatsnaam op 1 bord...
De "skyline" , start van bebouwde kom, staat op en ander bord apart.
Deze constructie is in Polen al decennia oud waarbij de plaatsnaam staat op de plaats grens, gewoonlijk een stuk eerder dan de bebouwde kom en de skyline op de plek waar de max snelheid begint. Ik ben overigens ook nog benieuwd of de vmax in Polen binnen de bebouwde komt correct in die systeem software geprogrammeerd wordt. (60 km/h tussen 23:00 en 05:00 tenzij anders door borden aangegeven)

ps Een A1 bord geplaatst op dezelfde paal als de skyline heeft betekenis van zone voor de gehele bebouwde kom....Dus als er 40 staat is dat niet tot de volgende kruising maar tot einde bebouwde kom.

Lijkt mij in ieder geval wel een zinvolle verbetering van die plaatsnaam borden hoewel je dit ook in de vorm van een onderbord (bovenbord desnoods) had kunnen gieten....dan is er geen onverwachte juridische touwtrekkerij meer mogelijk.
Nu nog wel even het RVV aanpassen uiteraard omdat er niet gekozen is voor een apart onder/boven bord.

lacheisleuk schreef:
Ik erger mij vooral aan het gepruts door gemeenten en aannemers rondom die borden.


Dat soort idioterie zie ik ook heel vaak...zoals ook een 30 bord binnen bebouwde kom voor wzh 2 meter VOOR een kruising. Geen herhaal bord voorbij de kruising waar die werkzaamheden zijn.
Vooral buiten werktijden makkelijk...kan je gewoon 50 rijden (vaak dus bij bouwplekken voor nieuwbouw/renovatie). Als ze echt aan het werk zijn is het aanpassen van snelheid naar veilig rijden. (Wat afh van de omstandigheden tussen 10 km/h en 50 km/h ligt)
  Bericht 
basjuh1981
Master
zadkine schreef:
In Polen is de plaatsnaam op 1 bord...
De "skyline" , start van bebouwde kom, staat op en ander bord apart.
Deze constructie is in Polen al decennia oud waarbij de plaatsnaam staat op de plaats grens, gewoonlijk een stuk eerder dan de bebouwde kom en de skyline op de plek waar de max snelheid begint.


Dus eerst:





Daarna:



  Bericht 
Dave
Webspecialist
in elk geval niet zo'n kutmolen erbij op
  Bericht 
Masterdam
Master
zadkine schreef:
zoals ook een 30 bord binnen bebouwde kom voor wzh 2 meter VOOR een kruising. Geen herhaal bord voorbij de kruising waar die werkzaamheden zijn.
Vooral buiten werktijden makkelijk...kan je gewoon 50 rijden (vaak dus bij bouwplekken voor nieuwbouw/renovatie). Als ze echt aan het werk zijn is het aanpassen van snelheid naar veilig rijden. (Wat afh van de omstandigheden tussen 10 km/h en 50 km/h ligt)

Het is absurd, maar een rechter dacht daar anders over. Die was van mening dat als de werkzaamheden zichtbaar doorlopen, de snelheidsbeperking ook na de kruising doorloopt.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
En hoe ga ik dat zien als ik vanaf een andere zijweg kom?

Maar dat bord einde bebouwde kom, zelfs met afgeplakte A1-80, is toch wel gewoon altijd 80? Er staat nergens een snelheidsbeperking nog een bord werkzaamheden, alleen een bordje verkeersregelaars.
  Bericht 
Bussloo
Master
Even verderop staat het bord [rvv_A2] . De jurisprudentie die [~Masterdam] noemt volgend zou je maar 50 mogen.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Maar ik kan niet zien of dit een zone 60 of 80 is die men heeft afgekruisd. En het bord einde 50 kom je pas tegen nadat je "te hard" hebt gereden.
  Bericht 
Pineut207
Die hard
 
Over de komborden, ik heb de wethouder gevraagd waarom deze geplaatst zijn.
Hierdoor geen handhaving mogelijk en bus bij bushalte geen voorrang
en parkeren vrachtwagen mag voortaan, want APV spreekt van parkeerverbod in de benouwde kom.

Een of andere ambtenaar stelt dat ze rechtmatig zijn waarop ik nu een WOO-verzoek gedaan heb naar deze opname in de wet omdat ik deze niet kan vinden.

Politie NoorNederland controleert niet bij deze borden.
  Bericht 
Pineut207
Die hard
 
Niet alleen opname in de RVV, maar veel belangrijker opname in de BABW die aangeeft welk bord het begin en einde van de bebouwde kom aangeeft.
  Bericht 
zadkine
Master
Masterdam schreef:
Het is absurd, maar een rechter dacht daar anders over.


Ook het hof?

Nog los van Europese wetgeving die aangeeft dat iets alleen strafbaar kan zijn als het vooraf al strafbaar gesteld is (mensenrechten)
  Bericht 
allroads
Pro
 
Eerste D2 zonder uitgezonderd LIJNBUS




Het is een tweereichtingenbaan.
  Bericht 
Masterdam
Master
zadkine schreef:
Ook het hof?

Nog los van Europese wetgeving die aangeeft dat iets alleen strafbaar kan zijn als het vooraf al strafbaar gesteld is (mensenrechten)


Weet niet meer of Het Hof hier ook iets over heeft gezegd. Zal wel iets in de trant van de letter van de wet versus de geest van de wet zijn.

Maar die laatste is wel interessant, aangaande het rijden op een eenwieler wat niet expliciet verboden is. Waar ga ik die Europese wet vinden?
  Bericht 
Masterdam
Master
lacheisleuk schreef:
En hoe ga ik dat zien als ik vanaf een andere zijweg kom?
Mogelijk staat daar ook een bord, vlak voor de kruising. Geen idee.

Bussloo schreef:
Even verderop staat het bord [rvv_A2] . De jurisprudentie die Masterdam noemt volgend zou je maar 50 mogen.
Nee, want dat is een verkeersteken, dat boven een regel gaat.

allroads schreef:
Eerste D2 zonder uitgezonderd LIJNBUS
Er staat ook geen onderbord 'uitgezonderd lieve forummers met Audi' en toch mag ik er rijden. Zolang het voertuig of de bestuurder een ontheffing heeft, mag het.
  Bericht 
Blaataap
Master
Masterdam schreef:
eenwieler wat niet expliciet verboden


Heeft dat ding een Europese typegoedkeuring dan?
  Bericht 
Masterdam
Master
Niet nodig want het is geen voertuig.
  Bericht 
zadkine
Master
Masterdam schreef:
Waar ga ik die Europese wet vinden?


Algemene straf wet regelingen...eigenlijk iets met mensen rechten....maar ook opgenomen in de nederlandse wetgeving.

Ja mag iemand niet veroordelen voor het plegen van een strafbaar feit als op het moment van het plegen van dat feit dat niet al strafbaar gesteld was ergens in wet / regelgeving.

Uitgaande het EXPLICIETE einde van de werking van verkeersborden bij kruising is er voorbij die kruisng geen strafbaarfeit als hjer weer gewoon de standaard toegestane snelheid gaat rijden.

(De rechter had er misschien nog wel een artikel 5 overtreding van kunnen maken als de officier dat ten laste gelegd had...gevaar/hinder veroorzaken gezien de lokale omstandigheden aldaar)
  Bericht 
Blaataap
Master
Masterdam schreef:
Niet nodig want het is geen voertuig.


Daar denkt de EU anders over.
  Bericht 
Masterdam
Master
Juist niet. Juist EU-wetgeving maakt dat het geen voertuig is.
  Bericht 
Blaataap
Master
Masterdam schreef:
Juist niet. Juist EU-wetgeving maakt dat het geen voertuig is.


Jij bent ook bekend met de naderende wetgeving/regelgeving omtrent LEVs. Waar staat de V ook alweer voor? O:)
  Bericht 
allroads
Pro
 
Masterdam schreef:
Zolang het voertuig of de bestuurder een ontheffing heeft, mag het.


Uiteraard. Ligt aan de ontheffing, waarvoor, de omschrijving! ;)
De verkeersregels buiten de ontheffing moeten in acht worden genomen.
  Bericht 
Masterdam
Master
Blaataap schreef:
Jij bent ook bekend met de naderende wetgeving/regelgeving omtrent LEVs. Waar staat de V ook alweer voor? O:)

Precies.

Ten eerste: het ging erom dat je niet veroordeeld kunt worden voor iets wat NU nog niet verboden is.
Ten tweede: die wetgeving is voor voertuigen. Dat betekent niet meteen dat de eenwieler een voertuig is.
Ten derde: wij willen niets anders dan dat het eindelijk eens een voertuig wordt!
  Bericht 
Blaataap
Master
Masterdam schreef:
Ten tweede: die wetgeving is voor voertuigen. Dat betekent niet meteen dat de eenwieler een voertuig is.


Zeker is die eenwieler wel een voertuig. Daarom kan je er nu ook al wel voor worden bekeurd O:)
  Bericht 
Masterdam
Master
Blaataap schreef:
Zeker is die eenwieler wel een voertuig.

Volgens Europa beginnen voertuigen bij twee wielen. Dat heb ik niet bedacht, dat zegt de RDW.

Blaataap schreef:
Daarom kan je er nu ook al wel voor worden bekeurd O:)

Kan niet, gebeurt wel.
  Bericht 
Blaataap
Master
Masterdam schreef:
Kan niet, gebeurt wel.


Dan kan het dus wel ;) :lol:
  Bericht 
Bussloo
Master
zadkine schreef:
Ja mag iemand niet veroordelen voor het plegen van een strafbaar feit als op het moment van het plegen van dat feit dat niet al strafbaar gesteld was ergens in wet / regelgeving.

Jawel hoor, dat heet het natuurrecht.
  Bericht 
Masterdam
Master
Blaataap schreef:
Dan kan het dus wel ;) :lol:

Als je het goed vindt, laat ik de rechter dat bepalen in plaats van jou. :jaja:
  Bericht 
Blaataap
Master
Waarom zou ik dat goed vinden? :o
  Bericht 
allroads
Pro
 


 Pagina 39 van 43  [ 2107 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy