Pagina 2 van 3  [ 133 berichten ]
  Bericht 
Arieb
Master
basgitaar schreef:
De aarde-aansluiting heeft geen enkele invloed op de zekering. Ook niet bij kortsluiting. Da's het verschil.

Dat is wat Zerty juist schetst. Als je groep, zoals TS schetst, niet beveiligd is met een aardlek, en je legt de fasedraad aan aarde, wat gebeurd er dan?
  Bericht 
zerty
Master
basgitaar schreef:


De aarde-aansluiting heeft geen enkele invloed op de zekering.

Als er geen aardlekschakelaar is wel.
Of haal je de 3700 watt niet als de fase rechtstreeks de grond in gaat of naar de aardedraad van het net?
  Bericht 
Aanhanger
Master
Dan brandt de zekering door, maar dat gebeurt ook wanneer die groep helemaal geen aarde heeft.
  Bericht 
Arieb
Master
Aanhanger schreef:
maar dat gebeurt ook wanneer die groep helemaal geen aarde heeft.

Waar moet de stroom dan heen om die zekering door te laten branden? Ik ga niet op een rubbermat staan met de fase in mijn klauwen als die niet achter een aardlek zit hoor :nothanks:

De grap bij TS was, dat er aarde in het stopcontact zit, maar dat deze niet beveiligd is met een aardlek. Lijkt me dat het hebben van die aarde bij kortsluiting aan een apparaat wel degelijk van invloed is op de zekering, en dat was de vraag.

Mocht je de wasmachine aansluiten zonder deze aardkabel, en de fase maakt contact met de behuizing, dan gaat de zekering niet door, zoals jij beweert.
  Bericht 
zerty
Master
Arieb schreef:

+1 Bedankt voor het typen. (f) :wink:
  Bericht 
Aanhanger
Master
[Arieb"] Waar moet de stroom dan heen om die zekering door te laten branden?[/quote]
Naar de nul (of naar de aarde op een andere manier dan via een aardeleiding)
  Bericht 
Arieb
Master
Aanhanger schreef:
Naar de nul (of naar de aarde op een andere manier dan via een aardeleiding)

Maar het apparaat is niet geaard zonder aardeleiding, hoeft ook niet, want aarding was niet van invloed op de zekering ... toch?

En naar de nul, als de fase kortsluiting maakt met de behuizing? Ik schat de kans dat die twee draden exact tegelijkertijd kortsluitingsproblemen hebben redelijk klein. Dus is het gewoon wachten op iemand die de wasmachine vastpakt om het euvel te ontdekken (f)
  Bericht 
Aanhanger
Master
Bij mechanische beschadigingen aan de draden is het vrij normaal dat er directe kortsluiting tussen fase en nul ontstaat.
De zekering kan er dan uitgaan zonder dat er ergens in het verhaal aarde bij komt kijken.
  Bericht 
Arieb
Master
Aanhanger schreef:
kan

Ja, dat heeft Zerty (en ik ook) ook al lang gezegd. Je draait nu de hele stelling om, er werd echter gesteld dat de aarde geen enkele invloed heeft op de zekering, terwijl deze juist bij direct contact van fase met geaarde behuizing zorgt voor het doorsmelten van de zekering. Mechanische beschadigingen vinden overigens veel vaker plaats tussen draad en behuizing (scherpe randen, metaal, parkerschroeven etc.) dan tussen twee met plastic ommantelde draden :wink:
  Bericht 
Aanhanger
Master
Arieb schreef:
er werd echter gesteld dat de aarde geen enkele invloed heeft op de zekering

Ik kreeg meer de indruk dat gesuggereerd werd dat aarding en zekering onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn; en dat zijn ze niet.
  Bericht 
zerty
Master
Aanhanger schreef:
Arieb schreef:
er werd echter gesteld dat de aarde geen enkele invloed heeft op de zekering

Ik kreeg meer de indruk dat gesuggereerd werd dat aarding en zekering onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn; en dat zijn ze niet

:roflol: :roflol: :roflol:
Dat was je eigen stelling.
Aanhanger schreef:
Aarding staat los van het gezekerd zijn.
  Bericht 
Arieb
Master
Aanhanger schreef:
en dat zijn ze niet

Heeft ook niemand beweerd (f) ( en dan zou je nooit stroom hebben :[ )
Er werd beweerd dat de aarding niets met de zekering van doen heeft.

Zerty gaf aan dat een zekering prima door kan branden in het geval van TS als er sluiting met aarde wordt gemaakt. Appeltje quote Zerty slechts gedeeltelijk, zodat het leek alsof de aarde per definitie onderdeel was van het gezekerde circuit. En ja, in normale gevallen zal de aardlek dit voor zijn rekening nemen, omdat deze bij veel kleinere lekstromen reageert, maar Zerty had het over de situatie bij TS.

Overigens is een direct geaarde kabel zonder aardlek in dit geval nog te prefereren boven een in het geheel niet geaarde wasmachine waarbij een persoon die op de natte vloer bovenop de geaarde platen contact maakt met het apparaat terwijl deze ergens de fase aan de behuizing heeft liggen.
  Bericht 
zerty
Master
Arieb schreef:
Ja, dat heeft Zerty (en ik ook) ook al lang gezegd. Je draait nu de hele stelling om, er werd echter gesteld dat de aarde geen enkele invloed heeft op de zekering, terwijl deze juist bij direct contact van fase met geaarde behuizing zorgt voor het doorsmelten van de zekering

Aanhanger, moet ik nou hier links gaan plaatsen, naar topics, waar je ook altijd alles beter weet?
Dan ga je net als hier de stelling verdraaien.
En als dan blijkt dat je geen gelijk hebt, niet meer op reageert. :duh:
Een tip voor je, niet alles wat je op het net vind is waar. :schudnee:
  Bericht 
Arieb
Master
Rustig, rustig ...
  Bericht 
zerty
Master
Arieb schreef:
Rustig, rustig ...

Na deze opmerking (in een ander topic) tegen mij, zou ik niet weten waarom? :duh:
Aanhanger schreef:
Als je het niet snapt en niet interesseert, hou dan gewoon je mond erover.

Dit soort dom gejank is niet om aan te horen.
  Bericht 
basgitaar
Master
zerty schreef:
basgitaar schreef:
De aarde-aansluiting heeft geen enkele invloed op de zekering.

Als er geen aardlekschakelaar is wel.
Of haal je de 3700 watt niet als de fase rechtstreeks de grond in gaat of naar de aardedraad van het net?

Dan hebben we het niet over kortsluiting. Kortsluiting is als de voedende aders (fase en nul) met elkaar worden verbonden zonder de gebruikelijke weerstand van de elektrische verbruiker ertussen.
  Bericht 
Vroeg op
Master
NooitTeSnel schreef:
Jup, die heeft een grijs knopje in de meterkast en daar zit een mooie sticker onder dat de aarlek alleen de groepen met een groen knopje beschermt. Ik snap ook niet waaarom.

Er moet ergens iets goed mis gegaan zijn als je geen aarde in de natte ruimte hebt.
Ik weet bijna zeker dat je aarde hebt.

Omdat ik geen zin heb om het hele topic door te spitten.
Waarom geen twee machines op één groep?
He ik hier ook. Werkt prima. Ik draai alleen geen kookwas en de droger tegelijk.
  Bericht 
Vroeg op
Master
Arieb schreef:
De grap bij TS was, dat er aarde in het stopcontact zit, maar dat deze niet beveiligd is met een aardlek. Lijkt me dat het hebben van die aarde bij kortsluiting aan een apparaat wel degelijk van invloed is op de zekering, en dat was de vraag.

Een aardlekschakelaar wordt aangesproken bij een lekstroom van 0,03A (30mA) (huisinstallaties) Die 30mA is dan het verschil tussen de fase en de nul draad.
Hoe die lekstroom dan loopt is niet belangerijk Dat kan door een persoon of via de aarde zijn.

Een aardedraad aan een apparaat is alleen aangesloten op de metalen aanraakbare/niet mogen geleidende delen van en apparaat. (Mits niet dubbel geïsoleerd zoals bv een boormachine.)
  Bericht 
NooitTeSnel
Master
Vroeg op schreef:
Er moet ergens iets goed mis gegaan zijn als je geen aarde in de natte ruimte hebt.
Ik weet bijna zeker dat je aarde hebt.

Paar posts later inderdaad opgehelderd, ik had de vraag verkeerd gelezen. Er is wel aarde, maar geen aardlek.
  Bericht 
Juve001
Respect
Misschien snap ik het niet helemaal,...maar TS heeft een aparte groep voor de WM echter deze zit niet achter de aardlek.

Ik zou dan zorgen dat de groep wel achter de aardlek kwam desnoods een nw plaatsen,dus groep op een aparte aardlek zetten en dan 2 ip44/66 op/inbouw wcd's probleem opgelost toch???

:huh:

Daarnaast 2 app op 1 groep zal best wel haalbaar zijn,echter gaat het erom wat er voorgeschreven is!
Als de app die je aansluit een bepaalde aansluitwaarde overschrijden en beide kunnen te gelijkertijd aan en er ontstaat kortsluiting en de tent fikt af,zal de verzekering alle mogelijke moeite doen om aan te tonen dat het daar aan gelegen heeft om maar niet uit te hoeven betalen. :thumb_d:
Daarom voorkomen is beter dan genezen!
  Bericht 
Vroeg op
Master
Juve001 schreef:
Ik zou dan zorgen dat de groep wel achter de aardlek kwam desnoods een nw plaatsen,dus groep op een aparte aardlek zetten en dan 2 ip44/66 op/inbouw wcd's probleem opgelost toch???

Zou je kunnen doen.
Iik zou een aardlekautomaatje plaatsten (16A/30mA) Is het simpelste.
Juve001 schreef:
Daarnaast 2 app op 1 groep zal best wel haalbaar zijn,echter gaat het erom wat er voorgeschreven is!

3500W bij 230V is ongeveer de max.
Als je de droger en de WM tegelijkertijd aan zet en je draait geen kookwas dan kom je daar echt niet aan.
Daarbij fikt de bedrading echt niet weg bij 16,1A.
Door een 2,5mm2 ader mag max 27A.
  Bericht 
NooitTeSnel
Master
Juve001 schreef:
Ik zou dan zorgen dat de groep wel achter de aardlek kwam desnoods een nw plaatsen,dus groep op een aparte aardlek zetten en dan 2 ip44/66 op/inbouw wcd's probleem opgelost toch???

Het is een huurhuis dus dat wordt dan even onderhandelen. Maar volgens mij zitten hier een aantal pro's, dus misschien kan iemand alvast roepen hoe lastig dat zou moeten zijn? Er zitten drie van die klik-automaten in en één aardlek, is nog vrije ruimte naast. Is het dan een simpel klusje om gewoon een extra aardlek er in te klikken en ééń automaat daar aan hangen? Of heb ik het dan net iets te simpel gemaakt? O:)

Kleine complicerende factor is denk ik nog dat er geen aparte hoofdschakelaar voor zit, dus dan zal er ergens een zegel af moeten en een hoofd-stop er uit ofzo?
  Bericht 
Vroeg op
Master
NooitTeSnel schreef:
Er zitten drie van die klik-automaten in en één aardlek, is nog vrije ruimte naast. Is het dan een simpel klusje om gewoon een extra aardlek er in te klikken en ééń automaat daar aan hangen? Of heb ik het dan net iets te simpel gemaakt?

Dat is simpel zat.
Nog simpeler: Een aardlekautomaat. Combi van automaat en aardlek (16A/30mA)
Mits deze is te krijken voor je klikrails.
Doe eens een fototje hier neerknallen van je meterkast zonder deksel.
Overigens is die IP44/IP66 niet per see nodig. Afhankelijk waar deze geplaatst worden.
Maar ik adviseer het weer wel.
  Bericht 
zerty
Master
Vroeg op schreef:
3500W bij 230V is ongeveer de max

Wat voorgeschreven is, of wat de zekering aankan?
Vroeg op schreef:
en je draait geen kookwas dan kom je daar echt niet aan.

Dat verwarmingselement neemt altijd hetzelfde vermogen op.
Heeft niks met de ingestelde temp. te maken, dat is tijd.
Maar als je een heel lange tijd max vermogen door een zekering laat gaan, kan hij ook uitspringen. :kniktja:
  Bericht 
NooitTeSnel
Master
Vroeg op schreef:
Nog simpeler: Een aardlekautomaat. Combi van automaat en aardlek (16A/30mA)

Dan zitten er op elke automaat twee knoppen he? Want dan had ik die volgens mij in m'n vorige huis voor alle groepen.

Vroeg op schreef:
Doe eens een fototje hier neerknallen van je meterkast zonder deksel.

Voorkant:


Detail:


Openmaken leek me geen briljant plan? Ik ben van de software :wink:
  Bericht 
zerty
Master
NooitTeSnel schreef:

Openmaken leek me geen briljant plan? Ik ben van de software

Kan niks gebeuren, als je binnenin nergens aankomt. :wink:
Gewoon die schroeven op de hoeken los, en je pakt de kap eraf. :thumb:
  Bericht 
Juve001
Respect
Als de zwarte groep die van de wasmachine is en enkel en alleen daarvan kan je die vervangen voor een aardlekautomaat,...je jan er ook een aardlekschakelaar naast zetten ruimte zat en de zwarte groep via die laten lopen ,wel een stikkertje onder plakken aardlekschakelaar beveiligd alleen de zwarte groep :roflol: :roflol:
  Bericht 
Vroeg op
Master
Shit is dat alles in huis? Drie groepjes?
Die zwarte mag gewoon ook achter die aardlek aangesloten worden.
Als dat al niet eens is gedaan.

Trouwens
Juve001 schreef:
kan je die vervangen voor een aardlekautomaat,...


NooitTeSnel schreef:
Openmaken leek me geen briljant plan? Ik ben van de software

Geen strak plan nee.
Aangezien er permanent 230 op de zwarte automaat staat welke je niet kan afschakelen.
  Bericht 
NooitTeSnel
Master
Vroeg op schreef:
Shit is dat alles in huis? Drie groepjes?

Huis is ook maar een appartement, dus niet super groot ofzo. 1 groep is keuken + woonkamer, andere is hal + slaapkamers, die derde is dus de wasmachine.

Vroeg op schreef:
Die zwarte mag gewoon ook achter die aardlek aangesloten worden.
Als dat al niet eens is gedaan.

Ik snap ook eigenlijk niet waarom dat niet sowieso al gedaan is. Was daar "vroeger" een andere mening over?

Vroeg op schreef:
Aangezien er permanent 230 op de zwarte automaat staat welke je niet kan afschakelen.

Hoe ga ikgaat de monteur die eigenlijk achter de aardlek krijgen dan? Ergens zal toch de stroom er af moeten?
  Bericht 
Vroeg op
Master
NooitTeSnel schreef:
Hoe ga ikgaat de monteur die eigenlijk achter de aardlek krijgen dan? Ergens zal toch de stroom er af moeten?

Of hij doet het gewoon onder prik.
Of hij trekt de hoofdzekering er uit.
Kost je wee 250 euro verzegelen als de monteur dat zelf niet mag doen.
  Bericht 
Arieb
Master
De monteur mag de kap onder je meter open maken om de hele zooi van de stroom af te halen en daarna weer verzegelen geloof ik. Heb je geen hoofdschakelaar die niet achter plastc/verzegeling zit?
  Bericht 
zerty
Master
Hij kan ook gewoon de kabel die van de meter afkomt, losdraaien. Dan is het hele systeem spanningsloos. :kniktja:
  Bericht 
NooitTeSnel
Master
Arieb schreef:
Heb je geen hoofdschakelaar die niet achter plastc/verzegeling zit?

Nee, vond ik ook al raar.

Maar ik ga maandag wel even met de technische dienst van de beheerder bellen of die zoiets kunnen of dat ik gewoon zelf een electricien kan bellen. Wel zo makkelijk als dat ding gewoon achter de aardlek zit, dan kan ik er in de badkamer een dubbele WCD met klepje op schroeven en klaar.
  Bericht 
Arieb
Master
basgitaar schreef:
Dan hebben we het niet over kortsluiting. Kortsluiting is als de voedende aders (fase en nul) met elkaar worden verbonden zonder de gebruikelijke weerstand van de elektrische verbruiker ertussen.

Normaal gesproken is dat, zeker in systemen met lage spanning, de enige mogelijkheid om bij sluiting hoge stromen te creëren.

Kortsluitng is ieder onbedoeld contact dat resulteert in een onbedoeld circuit met lage weerstand. Kan aan de 0 zijn, of aan een geheel ander circuit of aan aarde.

Maar het ging niet zozeer om de discussie over wat kortsluiting was, maar of een zekering beveiligd bij contact aan aarde indien er geen aardlekbeveiliging is, en dat is zo.
Vroeg op schreef:
Hoe die lekstroom dan loopt is niet belangerijk Dat kan door een persoon of via de aarde zijn.

Dat klopt, maar TS heeft geen aardlekbeveiliging, het geniet dan de voorkeur dat de lekstroom via de behuizing naar de aardkabel loopt om zo de zekering te laten klappen, i.p.v. via een persoon, die zomaar eens een hogere weerstand kan hebben dan 13,73 Ohm, zodat de zekering er net niet door gaat.

Het is niet voor niets dat een aarde aansluiting aan een bepaalde maximale weerstand moet voldoen. Als het alleen om die 30mA lekstroom zo gaan zou deze rustig enkele KOhm mogen zijn.
  Bericht 
zerty
Master
NooitTeSnel schreef:
Nee, vond ik ook al raar.

Is niet raar. :schudnee:
  Bericht 
zerty
Master
Arieb schreef:
i.p.v. via een persoon, die zomaar eens een hogere weerstand kan hebben dan 13,73 Ohm, zodat de zekering er net niet door gaat.

:duh: Dat is niet leuk, kan ik zeggen uit ervaring :slotje:
Ik was bijna dood. :cry:
  Bericht 
Arieb
Master
zerty schreef:
Ik was bijna dood

Gelukkig niet helemaal :aai:
If you see a tunnel, stay away from the light!
  Bericht 
Arieb
Master
zerty schreef:
Hij kan ook gewoon de kabel die van de meter afkomt, losdraaien. Dan is het hele systeem spanningsloos.

Om dat te doen moet hij wel aan de spanningsvoerende kabel zitten tot deze los is, dat mag niet (gebeurd vast wel)
zerty schreef:
NooitTeSnel schreef:
Nee, vond ik ook al raar.

Is niet raar.

Nieuwe installaties moeten zijn voorzien van een hoofdschakelaar, maar ja, die moeten ook de natte groep achter een aardlek hebben :duh:

Ik weet niet in hoeverre die hoofdschakelaar wel of niet toegankelijk hoeft te zijn voor de gebruiker. Als je er zelf aan werkt is dat wel handig natuurlijk, kan je zelf zo'n automaat bijschuiven.

In jouw geval, met een huurhuis, zou ik gewoon vragen aan de verhuurder of ze je WCD in de badkamer cfm de veiligheidseisen aan kunnen sluiten, lijkt me niet onredelijk.
  Bericht 
Vroeg op
Master
Arieb schreef:
De monteur mag de kap onder je meter open maken om de hele zooi van de stroom af te halen en daarna weer verzegelen geloof ik.

Niet elke monteur mag verzegelen.
Zegels worden ook weer geregistreerd.
Arieb schreef:
Dat klopt, maar TS heeft geen aardlekbeveiliging, het geniet dan de voorkeur dat de lekstroom via de behuizing naar de aardkabel loopt om zo de zekering te laten klappen, i.p.v. via een persoon, die zomaar eens een hogere weerstand kan hebben dan 13,73 Ohm, zodat de zekering er net niet door gaat.

Het is niet voor niets dat een aarde aansluiting aan een bepaalde maximale weerstand moet voldoen. Als het alleen om die 30mA lekstroom zo gaan zou deze rustig enkele KOhm mogen zijn.

Dat klopt als een bus.
zerty schreef:
Dat is niet leuk, kan ik zeggen uit ervaring
Ik was bijna dood.

Lekker he.
  Bericht 
zerty
Master
Arieb schreef:
Om dat te doen moet hij wel aan de spanningsvoerende kabel zitten tot deze los is, dat mag niet (gebeurd vast wel)

Daar hebben ze geïsoleerde schroevendraaiers voor.
En er zit een mantel om de kabel. 8)
Arieb schreef:

Nieuwe installaties moeten zijn voorzien van een hoofdschakelaar

Oke, dat wist ik niet. Vanaf wanneer is dat?
Arieb schreef:
n jouw geval, met een huurhuis, zou ik gewoon vragen aan de verhuurder of ze je WCD in de badkamer cfm de veiligheidseisen aan kunnen sluiten, lijkt me niet onredelijk.

Is misschien wel verplicht, dat de verhuurder dat doet?
Vroeg op schreef:

Lekker he.

:nono: :schudnee: :schudnee:
  Bericht 
Arieb
Master
zerty schreef:
Daar hebben ze geïsoleerde schroevendraaiers voor.
En er zit een mantel om de kabel.

Ik geloof niet dat dat de definitie van spanningsloos is 8)
zerty schreef:
Vanaf wanneer is dat?

Geen idee, maar voor zover ik weet wel de eisen voor nieuwe instalaties. Maar ja, ik dacht ook dat er geen WCD binnen 60 cm van een kraan mocht :fp:
  Bericht 
Vroeg op
Master
zerty schreef:
Is misschien wel verplicht, dat de verhuurder dat doet?

Neuh waarom?
Geeft alleen maar gezeur. :duh:
Gewoon zelf (laten) doen.
  Bericht 
GerbenT
Master
NooitTeSnel schreef:
Openmaken leek me geen briljant plan? Ik ben van de software

Prutserrrrrrrr....

zerty schreef:
Kan niks gebeuren, als je binnenin nergens aankomt

Percies.... ben ook van de software maar ik heb er een extra draad tussen weten te poten voor een stopcontact in de
meterkast (de kast is trouwens kleiner dan een meter)
  Bericht 
zerty
Master
Arieb schreef:
Ik geloof niet dat dat de definitie van spanningsloos is

Gezeur allemaal tegenwoordig. :fp: :lol: :lol:
Vroeg op schreef:
zerty schreef:
Is misschien wel verplicht, dat de verhuurder dat doet?

Neuh waarom?
Geeft alleen maar gezeur. :duh:
Gewoon zelf (laten) doen

Dus een verhuurder hoeft niet te zorgen dat zijn pand veilig is?
  Bericht 
Vroeg op
Master
zerty schreef:
Dus een verhuurder hoeft niet te zorgen dat zijn pand veilig is?

Alsof een verhuurder weet wat er allemaal in zijn pand gebeurd.

Een verhuurder kan ook gewoon nee zeggen.

Bij de vorige verhuurder stribbelde men tegen en deed men moeilijk.
Veel blabla.
Ja maar dat moet weer geplaatst worden door een gediplomeerd monteur...
Oh nou dat scheelt.
Hoezo
Dat ben ik.
eh.... Ja maar dat moet eerst aangevraagd worden.
Laat maar.

Heb uiteindelijk een stopcontactje bijgeplaatst op zolder...
En twee afvoeren geplaatst voor WM en droger op de condensafvoer van de CV.
  Bericht 
zerty
Master
Vroeg op schreef:
Alsof een verhuurder weet wat er allemaal in zijn pand gebeurd.

Een verhuurder kan ook gewoon nee zeggen.

Is het niet wettelijk verplicht een aardlekschakelaar te hebben op een wm aansluiting op een badkamer?
Vroeg op schreef:
Ja maar dat moet weer geplaatst worden door een gediplomeerd monteur.

Waarom? Mijn broer heeft in mijn huis de aardlek en de oude smeltzekeringen vervangen.
Ik heb laatst mijn zonnepanelen zelf aan het net gekoppeld.
Ben ik nou strafbaar?
Wat is er zo moeilijk om drie verschillende kleuren uit elkaar te houden?
Vroeg op schreef:
En twee afvoeren geplaatst voor WM en droger op de condensafvoer van de CV.

:o :o En dat werkt?
  Bericht 
Vroeg op
Master
zerty schreef:
Waarom?

Eisen.
zerty schreef:
Mijn broer heeft in mijn huis de aardlek en de oude smeltzekeringen vervangen.
Ik heb laatst mijn zonnepanelen zelf aan het net gekoppeld.
Ben ik nou strafbaar?
Wat is er zo moeilijk om drie verschillende kleuren uit elkaar te houden?

Strafbaar? Nee. boejuh. Tenzij je huis affikt ofzo.
zerty schreef:
En dat werkt?

:kniktja:
zerty schreef:
Is het niet wettelijk verplicht een aardlekschakelaar te hebben op een wm aansluiting op een badkamer?

Ik ben niet zo meer op de hoogte van de NEN1010.
Maar voor zo ver ik weet wel.
  Bericht 
Arieb
Master
zerty schreef:
Is het niet wettelijk verplicht een aardlekschakelaar te hebben op een wm aansluiting op een badkamer?

installatie moet voldoen aan de eisen bij installeren. Een oude auto heeft ook geen ABS, airbags en voldoet niet aan de emissie-eisen, toch mag ie de weg op.

zerty schreef:
Waarom?

Omdat zo'n corporatie het verder moet kunnen verhuren, en er dan vanuit moet kunnen gaan dat alles in orde is. Helaas is er vask meer niet dan wel in orde in zo'n huurhuis :duh:

zerty schreef:
En dat werkt?

Why not? Is gewoon een 40 mm lijkt me, wellicht 32, daar kan het water van de wasmachine wel door. Bij hele hoge temperaturen wellicht handig dikwandig te gebruiken, bij een vaatwasser zeker, maar wie draait er tegenwoordig nog kookwas?

Vroeg op schreef:
Tenzij je huis affikt ofzo.

Moeten ze eerst nog aantonen dat dat aan ondeugdelijk/niet cfm eisen installatiewerk is. Ook al heb je het zelf gedaan, als het goed is, is het goed.
  Bericht 
Vroeg op
Master
Arieb schreef:
maar wie draait er tegenwoordig nog kookwas?

Het beddengoed.
  Bericht 
Arieb
Master
Vroeg op schreef:
Het beddengoed

Dat hebben we bijna allemaal gekleurd, maar idd, of witte sokken en shirtjes zo af en toe.

Daar zijn die dikke afvoerpijpen toch voor? Kan me voorstellen dat als het eerste deel vanaf de WM tot aan de CV dik is, het water al behoorlijk afkoelt in de buis hoor, maar liever safe than sorry lijkt me.
 Pagina 2 van 3  [ 133 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy