Pagina 3 van 3  [ 133 berichten ]
  Bericht 
Vroeg op
Master
Daarbij is een kookwas goed voor de leidingen in de Wm en de afvoer.
  Bericht 
zerty
Master
Arieb schreef:
zerty schreef:
Is het niet wettelijk verplicht een aardlekschakelaar te hebben op een wm aansluiting op een badkamer?

installatie moet voldoen aan de eisen bij installeren

Citaat:
De toepassing van aardlekschakelaars in nieuwe en gewijzigde huisinstallaties is sinds 1975 in Nederland volgens NEN 1010 verplicht.

BRON


Ik weet dat die zekeringautomaten al lang bestaan, maar volgens mij werden die voor 1975 nog niet veel toegepast.
Dus het lijkt me dat bij TS een ondegelijke instalatie hangt.
Als ik daar woonde, zou ik de verhuurder daar zeker op aanspreken.
Dat er een trekschakelaar hangt, wil nog niet zeggen, dat ze bij het wijzigen van de installatie, dit zo mogen laten en alleen de smeltzekeringen vervangen voor automaten.
  Bericht 
Raymond
Master
Arieb schreef:
Why not? Is gewoon een 40 mm lijkt me, wellicht 32, daar kan het water van de wasmachine wel door. Bij hele hoge temperaturen wellicht handig dikwandig te gebruiken, bij een vaatwasser zeker, maar wie draait er tegenwoordig nog kookwas?

Voor een wasmachineafvoer gebruik je 50mm pvc, eventueel 40 in het verticale stuk. Niet dunner. 32 is onverstandig. Geen installateur zal dat aanleggen.
  Bericht 
Vroeg op
Master
Het was 40 voor zo ver ik weet.
  Bericht 
NooitTeSnel
Master
GerbenT schreef:
Prutserrrrrrrr....

Ach, dat ik noem bij mijn medewerkers altijd het verschil tussen een junior en een senior... die laatste weet ook wanneer het verstandig is dingen aan anderen over te laten (f)

zerty schreef:
Dus het lijkt me dat bij TS een ondegelijke instalatie hangt.
Als ik daar woonde, zou ik de verhuurder daar zeker op aanspreken.

Mooi, dat neem ik ff mee ja. Pand is veel ouder dan 1975, maar kast is nieuwer dan 1975 dus had eigenlijk gewoon een aardlek tussen gemoeten.
  Bericht 
Arieb
Master
Raymond schreef:
Geen installateur zou dat aanleggen

I'm with you, maar het is de condensafvoer van de CV, kan me voorstellen dat ze daar kleinere maten voor hebben gebruikt. 40 mm moet goed zijn, het is bijna een standpijp vanaf zolder, dat watert wel af.
NooitTeSnel schreef:
mijn kast is nieuwer

Als ze volhouden dat ie er al hing voordat de eis gold, in alle plastic delen staan productiemaand en -jaar :lol:
  Bericht 
Appeltje
Master
 
Vroeger was het standaard dat ´natte´ groepen niet achter de aardlek hingen. Dit omdat er vaak kleine lekstromen liepen en daardoor de aardlekschakelaar onbedoelt vaak uitschakelde.

Een installatie hoeft alleen aan de laatste eisen te voldoen als deze ´ingrijpend´ gewijzigd is. Dat blijft natuurlijk een discussie.

Feit is dat de situatie niet onveilig is als er gewoon een trekschakelaar gemonteerd wordt... dus tegenover de verhuurder begin je weinig denk ik.

Wat een discussie over kortsluiting trouwens pffff... :fp:
  Bericht 
zerty
Master
Appeltje schreef:
Vroeger was het standaard dat ´natte´ groepen niet achter de aardlek hingen

Ja en?
Nu niet meer.
Er zullen wel genoeg mensen aan de stroom zijn blijven hangen, die de schakelaar niet gebruikten.

Appeltje schreef:
Een installatie hoeft alleen aan de laatste eisen te voldoen als deze ´ingrijpend´ gewijzigd is. Dat blijft natuurlijk een discussie.

Dat klopt. Maar een stoppenkast vernieuwen is wat ander dan wandcontactdozen vernieuwen.
Wat is jou mening daarover?
Had er een aardlek geplaatst moeten worden, of niet.
Appeltje schreef:

Feit is dat de situatie niet onveilig is als er gewoon een trekschakelaar gemonteerd gebruikt wordt


Appeltje schreef:
Wat een discussie over kortsluiting trouwens pffff... :fp:

Leg eens uit.
  Bericht 
Raymond
Master
Arieb schreef:
I'm with you, maar het is de condensafvoer van de CV, kan me voorstellen dat ze daar kleinere maten voor hebben gebruikt. 40 mm moet goed zijn, het is bijna een standpijp vanaf zolder, dat watert wel af.

Oh, condensafvoer. Dat kan wel met 32/40. Maar als je dat bij een wasmachine doet krijg je hoe dan ook een keer een teringzooi in je huis. :lol:
  Bericht 
Appeltje
Master
 
zerty schreef:
Ja en?
Nu niet meer.
(...)


Dat klopt. Maar een stoppenkast vernieuwen is wat ander dan wandcontactdozen vernieuwen.
Wat is jou mening daarover?
Had er een aardlek geplaatst moeten worden, of niet.

(...)

Appeltje schreef:
Wat een discussie over kortsluiting trouwens pffff...

Leg eens uit.

Niks ja en... het was een verklaring waarom de groep niet achter een aardlek zat.

Ik ben van mening dat een nieuwe stoppenkast WEL valt onder ingrijpende verbouwing maar je zou ook kunnen beredeneren dat het alleen maar vervanging is van de groepschakelaars en omdat de rest (bedrading etc) gelijk is gebleven, het weer geen grote verbouwing is. Maar mijn mening is dus van wel (alleen dat zegt niks ;) ).

Uitleg over die kortsluitdiscussie?
Weet niet of het slim is om daaraan te beginnen maar het gaat op den duur zelfs over het woordgebruik, zeggggggg maaaaarrrrrrrrr meer over de vraag "wat is kortsluiting?".
In normaal woordgebruik bedoelt men bij kortsluiting dat de fase en nul met elkaar verbonden zijn: vuurwerk zeggggggg maaaaarrrrrrrrr :).

Heel officieel kan er natuurlijk ook sluiting tussen aarde en nul of tussen aarde en fase ontstaan... vandaar dat ik zeg 'het gaat alleen om het woordgebruik'.
  Bericht 
zerty
Master
Appeltje schreef:
Uitleg over die kortsluitdiscussie?
Weet niet of het slim is om daaraan te beginnen

Wel als ik niet weet op wie je reageert.
Ik probeer Ts zo eenvoudig mogelijk te adviseren, dat het veiliger is om een aardlek ertussen te zetten.
Tenminste dat lijkt mij, ik heb er niet voor geleerd, maar na mijn bijna dood ervaring toen ik jong was, werd er bij mijn ouders thuis een *snelle* aardlek gemonteerd.
Dat gebeurd altijd achteraf. :x :x
Maar goed, dan beginnen anderen daarover te oordelen, en als dan hun mening niet blijkt te kloppen gaan ze idd woorden letterlijk nemen of verdraaien.
  Bericht 
Juve001
Respect
Zelf heb ik ook een appartement gehad met maar 3 groepen,...was een flatje van 4 verdiepingen,...het aantal groepen had te maken met de hoofdzekering en met de voedende kabel die omhoog kwam in de flat.
Stel ik had er bv 6 groepen ingehangen en zou deze behoorlijk(zeggggggg maaaaarrrrrrrrr max.)belasten zou de hoofdzekering eruit klappen.
Deze was slechts 25A(!),zou de verzwaard worden zou dat inhouden dat er meer stroom gebruikt zou kunnen worden en dus de voedende kabel zwaarder belast zou kunnen worden,...dit kon deze kabel niet aan,wat als gevolg zou kunnen hebben dat de kabel dan te heet zou worden en de mantels zouden kunnen smelten met kortsluiting tot gevolg.
Maar dit betrof wel een ouder appartement waar ze van 1 stijgleiding 4 woningen hadden gevoed.
Tegenwoordig gebeurd dit bijna niet meer krijg elke woning zijn eigen voeding indien mogelijk.

in mijn huidige woning heb ik het beter aangepakt,12 groepen achter 3 aardlekschakelaars en afgezekerd op 63A.
1 groep voor de schuur in de tuin is daar ook nog een x afgezekerd met een tussen groepenkast!

BTW een groep vervangen onder spanning heb ik zo vaak gedaan,zelfs een hele groepenkast onder spanning,je moet dan natuurlijk wel extra voorzichtig zijn!
Maar het gebeurd wel vaker.
  Bericht 
Arieb
Master
Raymond schreef:
Oh, condensafvoer. Dat kan wel met 32/40. Maar als je dat bij een wasmachine doet krijg je hoe dan ook een keer een teringzooi in je huis.

Daar had VO het over, om vanaf de zolder via de condenswaterafvoer de wasmachine af te laten voeren :lol:
Maar als je vanaf de locatie van de wasmachine het eerste gedeelte iets groter maakt en alleen het vertikale deel, wat er al ligt 40 is, dan lijkt het mij wel kunnen hoor.

Die wasmachineslang zelf is ook maar 22 of 27 mm, dus als die buis daadwerkelijk 40 is (is 2,2 x zo groot als 27 mm) past dat prima. Wel een stuk vertikale buis tegen de muur plaatsen van pak hem beet (bijna) de hoogte van de wasmachine, zodat het water niet direct terugspuit uit de syphon en je wasmachine niet leeg geheveld wordt :wink:

Appeltje schreef:
Uitleg over die kortsluitdiscussie?

De grap is juist dat Zerty er het in het begin enkel over had dat de aarde in sommige gevallen zorgde voor het doorslaan van de zekering, het woordje kortsluiting is er pas later bijgehaald, toen Zerty een punt dreigde te hebben :duh:
  Bericht 
Appeltje
Master
 
Arieb schreef:
De grap is juist dat Zerty er het in het begin enkel over had dat de aarde in sommige gevallen zorgde voor het doorslaan van de zekering, het woordje kortsluiting is er pas later bijgehaald, toen Zerty een punt dreigde te hebben

Het erge is dat iedereen hier nu zover over doordraaft dat we niet eens meer weten wie wat heeft gezegd. Eigenlijk is het ook helemaal niet zo boeiend maar toch nog even 'for the record':

zerty schreef:
Een aarde-aansluiting laat bij kortsluiting de zekering eruit knallen,als de kortsluiting tenminste zoveel vermogen opneemt.
Een aardlek schakelaar, springt bij een kleine lekstroom al uit.


En daarbij zegt ie niks verkeerd overigens... dat hoor je mij niet zeggen :).
  Bericht 
Arieb
Master
Appeltje schreef:
Het erge is dat iedereen hier nu zover over doordraaft dat we niet eens meer weten wie wat heeft gezegd.

Voor Nooit te Snel is de zaak wel duidelijk, alleen hij moet het nog even terug zien te vinden in deze 3 pagina's :wink:

En of ie het dan zelf doet of via de verhuurder, zoals jezelf zei, een meterkast is het hart van de huisinstallatie, dus als die helemaal vervangen wordt is dat een aardig ingrijpende verandering. Komt nog bij dat de aardeleiding er al ligt en de aardlekbeveiliging juist in dat deel wat vervangen werd, moet zitten. Dus ik vindt het nogal laks, maar goed ... ook slechts mijn mening. Wellicht was het risico te groot dat met verouderde kabels e.d. een 30 mA aardlek niet zou werken (of juist wel, maar dan iets te vaak :x ) en dat het daarom niet gebeurd is.
Appeltje schreef:
En daarbij zegt ie niks verkeerd overigens... dat hoor je mij niet zeggen

Nope :thumb:
  Bericht 
zerty
Master
Juve001 schreef:
elf heb ik ook een appartement gehad met maar 3 groepen,...
Deze was slechts 25A(

Dat heb ik in mijn huis. :x
  Bericht 
zerty
Master
Appeltje schreef:

En daarbij zegt ie niks verkeerd overigens... dat hoor je mij niet zeggen

Appeltje schreef:
zerty schreef:
Een aarde-aansluiting laat bij kortsluiting de zekering eruit knallen,als de kortsluiting tenminste zoveel vermogen opneemt.
Dit is niet waar, aarde zorgt ervoor dat er bij lekspanning geen spanning op apparaat staat (zie ook basgitaars reactie).

Ik neem aan dat je toen niet goed gelezen had, dat Ts geen aardlek heeft? 8) :wink:
  Bericht 
Appeltje
Master
 
zerty schreef:
Ik neem aan dat je toen niet goed gelezen had, dat Ts geen aardlek heeft?

Ik ben je even kwijt geloof ik...
  Bericht 
Vroeg op
Master
Arieb schreef:
Die wasmachineslang zelf is ook maar 22 of 27 mm, dus als die buis daadwerkelijk 40 is (is 2,2 x zo groot als 27 mm) past dat prima. Wel een stuk vertikale buis tegen de muur plaatsen van pak hem beet (bijna) de hoogte van de wasmachine, zodat het water niet direct terugspuit uit de syphon en je wasmachine niet leeg geheveld wordt

Juist.

Maar die groep die niet achter de aardlek zit mag daar nog bij. Max 4 achter een aardlek. :kniktja: Dat zou de simpelste oplossing zijn. Wel moet de bedrading net zo dik zijn als de bedrading tussen de drie andere automaatjes en de aardlekschakelaar.
  Bericht 
Arieb
Master
Juve001 schreef:
Maar het gebeurd wel vaker

Mag niet :x
Juve001 schreef:
Deze was slechts 25A(!),zou de verzwaard worden zou dat inhouden dat er meer stroom gebruikt zou kunnen worden

Waardes in de eind en tussengroepen dienen natuurlijk in overeenstemming te zijn met de bovenliggende zekeringen. Op het moment dat mensen zelf groepen bijplaatsen wordt hier nogal eens de hand mee gelicht natuurlijk :lol:
  Bericht 
JBHC
Master
 
Wat een gezeur hier over de nul en de aarde.

Iedereen weet toch dat die uiteindelijk ergens aan elkaar hangen :lol:
  Bericht 
Vroeg op
Master
JBHC schreef:
Iedereen weet toch dat die uiteindelijk ergens aan elkaar hangen

:kniktja:
In het sterpunt van de trafo.
Trouwens er is hier geen gezeik over de nul he. 8)
Het wordt pas gezeik als de stroom via de aarde gaat lopen. :kniktja:
  Bericht 
Vroeg op
Master
Arieb schreef:
Waardes in de eind en tussengroepen dienen natuurlijk in overeenstemming te zijn met de bovenliggende zekeringen. Op het moment dat mensen zelf groepen bijplaatsen wordt hier nogal eens de hand mee gelicht natuurlijk

Dat noemen ze selectief.
Selctief is een stap overslaan.
dus: 16A 25A 35A
25A is niet selctief.
Het is namelijk zo dat de 25A er eerder uit kan klappen dan de 16A bij sluiting.
  Bericht 
Arieb
Master
Vroeg op schreef:
Dat noemen ze selectief.

Huisinstallatie is normaal gesproken ook niet per se selectief toch? Dat was alleen een voorwaarde als je 20A in je huisinstallatie wil :wink: maar daarom moet er nog steeds wel gelet worden op het aantal groepen achter de hoofdzekering, max 12 x 16 A achter een normale 35/40 A achter 3 verschilende aardlekautomaten. (= wel selectief)
Edit: Of mag in het geval van Juve max. 10 A worden gebruikt? Dan zou je een heleboel apparatuur niet eens kunnen draaien.
  Bericht 
Vroeg op
Master
Arieb schreef:
Huisinstallatie is normaal gesproken ook niet per se selectief toch?

Jawel. Het zou niet fijn zijn als je hoofdzekering klapt he.
Dan zit je in het donker. En je mag effe lappen voor een nieuw zegel.
  Bericht 
Arieb
Master
Vroeg op schreef:
Jawel.

Ja, in het mijn aangehaalde voorbeeld (gangbare meterkast met 35/40A hoofdezekering en 16A groepen) is de boel selectief. Maar is dan in het voorbeeld van Juve de max zekering dus 10A? Dan ben je bij de keukenexpert bijvoorbeeld behoorlijk beperkt in de keuze van moderne apparatuur :duh:

En nee, lappen voor een zegeltje is nooit leuk :lol: maar die hoofdzekering kan je ook gewoon laten klappen door achter elke groep een waterkoker aan te zetten :[
  Bericht 
Vroeg op
Master
Arieb schreef:
Maar is dan in het voorbeeld van Juve de max zekering dus 10A? Dan ben je bij de keukenexpert bijvoorbeeld behoorlijk beperkt in de keuze van moderne apparatuur

:kniktja: :kniktja: :kniktja:
Arieb schreef:
maar die hoofdzekering kan je ook gewoon laten klappen door achter elke groep een waterkoker aan te zetten

Men gaat uit van een verbruik van 2/3 van de Pmax. :kniktja:
  Bericht 
zerty
Master
Appeltje schreef:

Ik ben je even kwijt geloof ik..

Dit was jou reactie. :kniktja:
[url]forumindex.nl/post3027694.html#p3027694[/url]
Vroeg op schreef:
Dan zit je in het donker. En je mag effe lappen voor een nieuw zegel.

Alleen de voorrijkosten. :kniktja:
Arieb schreef:
maar die hoofdzekering kan je ook gewoon laten klappen door achter elke groep een waterkoker aan te zetten

En door veroudering? Kan dat ook?
  Bericht 
Arieb
Master
zerty schreef:
En door veroudering? Kan dat ook?

Volgens mij is die behuizing aardig dicht, waardoor corrosie aan de zekeringsdraad (hoofdzekering is toch meestal diazed neem ik aan, bij mij wel i.i.g.) niet snel zal optreden, maar ik zou het niet weten eigenlijk.
  Bericht 
Appeltje
Master
 
Vroeg op schreef:
at noemen ze selectief.
Selctief is een stap overslaan.
dus: 16A 25A 35A

Je bent de 20A stap vergeten... 16A is (daardoor) nl wel selectief tov 25A :).
En dat is maar goed ook want bij de gemiddelde 3-fasen aansluiting wordt 3x25A geleverd en die hebben echt geen 10A groepen ;).
  Bericht 
zerty
Master
Arieb schreef:
(hoofdzekering is toch meestal diazed neem ik aan, bij mij wel

Bij mij ook.
Maar ik vraag dat, omdat ik toen een hele discussie heb gehad met de netbeheerder, over de voorrijkosten (65 euro) toen mijn hoodzekering zonder reden was geklapt.
Ik betaal netwerkkosten, het net is van hun tot aan de meter, en toch moet ik dan betalen, als er wat in hun netwerk kapot gaat. :huh:
En ze gaven toen zelf ook toe, dat een zekering door het steeds warm worden, kan verslijten.
Maar of dat waar is?
Maar ik heb ze dubbel terug gepakt. 8) (maar dat is een ander verhaal :lol: )
On topic.
Hoeveel amp. kan die trekschakelaar eigenlijk hebben?
Ander begint die dadelijk te roken. :x
  Bericht 
Appeltje
Master
 
zerty schreef:
Hoeveel amp. kan die trekschakelaar eigenlijk hebben?
Ander begint die dadelijk te roken.

Logischerwijs 16a, aangezien een aantal wasmachines toch echt meer dan 10A trekken. Deze in ieder geval wel :).
  Bericht 
NooitTeSnel
Master
Appeltje schreef:
Logischerwijs 16a

:kniktja: Staat 230V 16A op.
 Pagina 3 van 3  [ 133 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy