Pagina 1 van 3  [ 133 berichten ]
  Bericht 
NooitTeSnel
Master
Onder het motto, "op FS weten ze alles", en omdat ik via Google een oud FS topic in dezelfde richting vond: Ik heb maar één aparte groep voor wasmachine + droger en wil ze daar dus samen op zetten. Extra groepen aanleggen is ff niet zo handig hier en volgens mij ook onnodig. Er bestaan van die wissel-schakelaars waarmee je kan kiezen welke er aan moet, maar dat is lastig. Tot mijn vreugde is dat volgens mij ook allemaal helemaal niet nodig, want aansluitwaarde wasmachine is 2200 W en de droger is 1000 W, bij elkaar dus minder dan de 3500 die op één groep mag.

Tot hier toe helemaal mooi, maarrrr waar vind ik een trekschakelaar (voor in natte ruimte, dus zo'n ding wat je boven de 2,5m hangt met een touwtje) waar je twee apparaten op kunt zetten die dan gewoon tegelijk werken? Dus niet zo'n ding wat wisselt tussen wasmachine / droger / uit, maar gewoon aan / uit voor beiden tegelijk.
  Bericht 
Tweebel
Master
Uhh, waarom zou je daar een schakelaar tussen willen zetten?

Voor de tijd die dat kost kan je ongeveer 2000x de droger/wasmachien uit/aanzetten.

Of zie ik een hele logische reden over het hoofd?

En die schakelaars liggen toch gewoon bij de bouwmarkt? Ik weet alleen niet of die wel geschikt zijn tot 16 ampere ofzo.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Je kunt natuurlijk ook beide apparaten op 1 kant van een wisselschakelaar aansluiten. De vraag is inderdaad: waarom?
  Bericht 
Shadowranger
Die hard
Ik zou, als je mogelijkheden hebt, een extra groep bijplaatsen voor de aansluiting van de droger, of als je dat niet hebt vanuit het bestaande lichtpunt een aparte aansluiting maken (=andere groep). Aarding zou je wel kunnen pakken vanuit de bestaande trekschakelaar als je een tweede er naast plaatst. Zo heb ik bij diverse mensen ook een extra aansluiting gemaakt voor een wasdroger waar dat wegens technische redenen vanuit de meterkast met een extra groep niet mogelijk was. Zorg iig voor voldoende dikte kabels (minimaal 2,5 mm2), bij voorkeur VD draad in kabelgoot/ PVC leiding oid en goede verbindingen bij de lassen.

Je gaf al aan naar zo'n combi-schakelaar te hebben gekeken. Is dit misschien een alternatief?

Afbeelding
Combi beveiliging voor wassen en drogen.
Met dit ding wordt de droger tijdelijk uitgeschakeld als de wasmachine veel vermogen vraagt (bijvoorbeeld bij verwarmen) en weer ingeschakeld als de vermogensvraag weer gedaald is.

Ondanks dat je schrijft dat het totaal opgenomen vermogen onder de 3,6 kW blijft is het geen garantie dat, wanneer je de 2 apparaten tegelijk aan hebt, er niet zoveel warmte-ontwikkeling plaatsvindt in de leidingen dat de ommanteling smelt en voor kortsluiting zorgt. Daarbij kan een piekspanning ervoor zorgen (als bijvoorbeeld van beide apparaten op hetzelfde moment warmte-energie wordt verlangd) dat de zekering er alsnog uitspringt. Kan misschien een tijdje goed gaan, maar ik zou het risico niet willen nemen om bij thuiskomst de keet afgefikt aan te treffen.
  Bericht 
NooitTeSnel
Master
Tweebel schreef:
Uhh, waarom zou je daar een schakelaar tussen willen zetten?

Hoort toch zo in een natte ruimte? Stopcontact mag niet, want geen aardlek op die groep, dus trekschakelaar hoog aan de muur monteren? Of heb ik dan iets niet goed begrepen?

Shadowranger schreef:
Je gaf al aan naar zo'n combi-schakelaar te hebben gekeken. Is dit misschien een alternatief?

Niet echt, want die mag je volgens mij niet zomaar in een badkamer leggen?

Shadowranger schreef:
Ondanks dat je schrijft dat het totaal opgenomen vermogen onder de 3,6 kW blijft is het geen garantie dat, wanneer je de 2 apparaten tegelijk aan hebt, er niet zoveel warmte-ontwikkeling plaatsvindt in de leidingen dat de ommanteling smelt en voor kortsluiting zorgt.

Lijkt me erg overdreven? Meterkast is met automaten, dus knalt gelijk uit bij teveel vermogen (geen smelt-zekering met tijdelijke overbelasting) en de aansluitwaarden van zowel wasmachine als droger zijn natuurlijk het absolute maximum. In de praktijk gaan ze dus vrijwel nooit 3300 W totaal vragen en zelfs als ze dat doen dan is de installatie daar toch voor gemaakt? Een beetje electrische oven doet ook 3000+ W in z'n eentje?
  Bericht 
Arieb
Master
Zou gewoon moeten kunnen als het achter een 16 of 20 A zekering of automaat zit. Check je voor de zekerheid of er wel 3 x 2,5 installatiedraad in de muur en geen 1,5?

Ik vind 1 kW voor een droger wel verdacht weinig, of is het een warmtepomp of gasdroger?

Die schakelaar ligt gewoon bij de bouwmarkt hoor, is alleen maar zodat je in de natte groep de stroom van de apparatuur af kan halen zonder met je vingers aan schakelaars en stekkers hoeft te zitten die vol condens zitten. Als het echt 1 groep is die alleen daar een stopcontact heeft kan je hem ook in de meterkast stroomloos maken.
  Bericht 
NooitTeSnel
Master
Arieb schreef:
warmtepomp

:kniktja:

Arieb schreef:
Die schakelaar ligt gewoon bij de bouwmarkt hoor, is alleen maar zodat je in de natte groep de stroom van de apparatuur af kan halen zonder met je vingers aan schakelaars en stekkers hoeft te zitten die vol condens zitten.

Dus gewoon zowel droger als wasmachine op één zo'n schakelaar schroeven moet kunnen?
  Bericht 
Tweebel
Master
NooitTeSnel schreef:
want geen aardlek op die groep


aha

Zou best wel eens zo kunnen zijn idd, ik dacht al, waarom anders niet gewoon een stopcontactje.
  Bericht 
Arieb
Master
NooitTeSnel schreef:
Dus gewoon zowel droger als wasmachine op één zo'n schakelaar schroeven moet kunnen?

:thumb: wel ff checken of dat het enige is op die groep, de capaciteit van de groep (zekering of automaat) en de draaddiameter van 2,5 min.

Als het goed is zit er wel een extra doorvoertule op die schakelaars, anders zijn die ook los te koop. Je moet wel de originele stekkers eraf knippen, vind ik altijd erg :(

P.S. Heb je nu een contactdoos of een andere schakelaar? Op zich is er niets op tegen om de genoemde apparatuur gewoon op een stopcontact aan te sluiten hoor, mits deze buiten 60 cm van de wastafel, bad of douche zit en niet boven de bad- of douchebak zitten (zone 3)

Maar als je graag zo'n schakelaar wil en je aansluitpunt zit toch al hoog aan de muur, dan kan dat dus gewoon.
  Bericht 
DidbeZ
Master
Arieb schreef:
Op zich is er niets op tegen om de genoemde apparatuur gewoon op een stopcontact aan te sluiten hoor, mits deze buiten 60 cm van de wastafel, bad of douche zit en niet boven de bad- of douchebak zitten (zone 3)


Mits voorzien van randaarde....
  Bericht 
red devil1
Master
NooitTeSnel schreef:
Hoort toch zo in een natte ruimte? Stopcontact mag niet, want geen aardlek op die groep, dus trekschakelaar hoog aan de muur monteren? Of heb ik dan iets niet goed begrepen?

geen aarde op die groep???

Stopcontacten mogen wel, als ze maar op een bepaalde afstand zitten van kraan of douche.
  Bericht 
NooitTeSnel
Master
red devil1 schreef:
geen aarde op die groep???

Jup, die heeft een grijs knopje in de meterkast en daar zit een mooie sticker onder dat de aarlek alleen de groepen met een groen knopje beschermt. Ik snap ook niet waaarom.

red devil1 schreef:
Stopcontacten mogen wel, als ze maar op een bepaalde afstand zitten van kraan of douche.

Ik dacht dus dat dat niet mag als je geen aardlek hebt op die groep:

Citaat:
Geen aardlek schakelaar
Als uw huis niet beveiligd is met een aardlekschakelaar, dan gelden voor de badkamer de volgende eisen:
- Alle waterleidingen en metalen delen van de vloer (Lewis platen), badkuip, douche, CV en dergelijke moeten afzonderlijk geaard zijn (blanke aardedraad).
- In de badkamer mag zich geen stopcontact bevinden, behalve een speciaal beveiligd ‘scheerstopcontact', op minimaal 60 cm afstand (hemelsbreed) van een kraan.
- Gewone schakelaars en dimmers moeten zich buiten de badkamer bevinden.
- Een hooggeplaatste trekschakelaar (voor de wasmachine) is toegestaan, mits deze op 2,5 m hoogte zit en minimaal 60 cm verwijderd is van badkuip, douche en wastafel.
- Alle lampen moeten waterdicht en geaard of dubbel geïsoleerd zijn.
  Bericht 
viffer
Master
Arieb schreef:
de capaciteit van de groep (zekering of automaat)


Geen idee hoe oud de installatie is, ik heb nog geleerd de wasmachinegroep op 10A af te zekeren.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Oh ja, nog iets: volgens de huidige NEN1010 moet je zware apparaten (ik meen > 2KW) op een aparte groep aansluiten. Het is nogal overdreven en goed voor de omzet van de installateurs. Maar ik vind wel dat ik je moet vertellen dat de NEN1010 dat voorschrijft.

Wij hebben er ons in alle redelijkheid aan gehouden. Dus nu heb ik 5 aarlekschakelaars, een hoofdschakelaar en talloze groepen verdeeld over 3 groepenkasten. Voorheen was dat een stuk minder. Maar ik ga echt geen aparte groep aanleggen om b.v. de elektrische ontsteking van de gas wok pit omdat er al een flinke oven op die groep zit. Die 10W kunnen best bij de 2.6KW van de oven erbij. Dat is precies het punt waar de NEN1010 zijn doel VER voorbij schiet.
  Bericht 
Raymond
Master
Tss...ik heb 1 aardlek waar een wasmaschine, droger, elektrische kookplaat op 2 fasen en een waterkoker van 3000W op zitten. Ok, die waterkoker kun je pas aanzetten als 2 anderen niet tegelijk draaien, maar dat gaat probleemloos.
  Bericht 
Arieb
Master
Raymond schreef:
Ok, die waterkoker kun je pas aanzetten als 2 anderen niet tegelijk draaien, maar dat gaat probleemloos.

Wij ook zoiets, zit je in het bubbelbad en wil je bitterballen frituren, gaat niet :lol:
  Bericht 
A4
F1 kenner '22
red devil1 schreef:
Stopcontacten mogen wel, als ze maar op een bepaalde afstand zitten van kraan of douche

Niet als topickaap bedoelt, maar wat is deze afstand? Wij hebben bij het verbouwen van de badkamer namelijk een stopcontact laten plaatsen, redelijk dicht (25 cm) van een kraan. Handig voor de electrische tandenborstel. En hij zit wel zodanig dat er nooit een druppel in komt/kan komen, dan moet je wel heel ruig doen. Volgens mij is het niet volgens bouwbesluit (of hoe heet zoiets?).
  Bericht 
Raymond
Master
  Bericht 
A4
F1 kenner '22
Oeps :x Gaat dat toestanden opleveren bij de verkoop (ooit) van de woning?
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
Raymond schreef:
Ok, die waterkoker kun je pas aanzetten als 2 anderen niet tegelijk draaien, maar dat gaat probleemloos.

:fp: :fp:

Met de verbouwing van de keuken nieuwe groepenkast erin en 3 fasen (3 x 25A) ieder "groot/zwaar" apparaat apart op een automaat, gelijktijdigheidsfactor = 1 :woop:
  Bericht 
DidbeZ
Master
A4 schreef:
Volgens mij is het niet volgens bouwbesluit (of hoe heet zoiets?).


http://www.bouwbesluitonline.nl

A4 schreef:
Oeps Gaat dat toestanden opleveren bij de verkoop (ooit) van de woning?


Dat gaat wel loslopen. Ik heb een dubbel wcd op ongeveer 25 cm vanuit de kraan gezien zitten. Dit heeft de aannemer tijdens de bouw al gemaakt, er is niemand over gevallen.

Bij de verkoop van de woning kunnen er twee dingen gebeuren:
- koper valt het niet eens op (kans is zeer groot)
- A4 haalt de wcd er af en kit de boel dicht.
  Bericht 
A4
F1 kenner '22
Oké :thumb:
  Bericht 
viffer
Master
Scheidingstrafo is misschien een optie?
  Bericht 
Signum
Master
Shadowranger schreef:
Met dit ding wordt de droger tijdelijk uitgeschakeld als de wasmachine veel vermogen vraagt (bijvoorbeeld bij verwarmen) en weer ingeschakeld als de vermogensvraag weer gedaald is.


Ik weet niet precies hoe het werkt, maar mijn droger gaat niet vanzelf weer verder met drogen zodra de stroom er af geweest is. Ik neem aan dat dit stopcontact de stroom er tijdelijk af haalt.
  Bericht 
Arieb
Master
Ja, die schakelt tijdelijk de stroom naar de droger uit als de wasmachine verwarmt. Meeste drogers gaan verder waar ze gevbleven waren, maar kan me idd voorstellen dat dat niet bij iedere droger zo is.

In dat geval hoef je alleen de droger weer aan te zetten, en niet zowel de droger als de wasmachine omdat de automaat eruit is geklapt :[
  Bericht 
Walker
Master
hmm... Hier 2 aardlekschakelaars voor ieder 6 groepen. Daarnaast nog een 3 faseaansluiting voor de WP.
  Bericht 
zerty
Master
NooitTeSnel schreef:
geen aarde op die groep???

Jup, die heeft een grijs knopje in de meterkast en daar zit een mooie sticker onder dat de aarlek alleen de groepen met een groen knopje beschermt. Ik snap ook niet waaarom.

Ik denk dat dat een andere fase is, en als je die wilt gaan gebruiken voor je wasmachine/ droger zou ik er zeker een aardlek tussen zetten.
Ik zal het anders vertellen als je dit niet doet, ben je gek. :kniktja: :wink:
Een aardlek meet ook of er verschil zit, tussen de fasedraad en de nuldraad.
En zal dus veel eerder uitspringen dan een zekering.
En als je een keer vergeet die schakelaar uit te zetten, en die wasmachine staat onder stroom, geef ik je weinig kans.
Is die groep eigenlijk wel aangesloten?
En het lijkt me sterk dat er geen aardedraad naar een badkamer aansluiting gaat.
Shadowranger schreef:

Ondanks dat je schrijft dat het totaal opgenomen vermogen onder de 3,6 kW blijft is het geen garantie dat, wanneer je de 2 apparaten tegelijk aan hebt, er niet zoveel warmte-ontwikkeling plaatsvindt in de leidingen dat de ommanteling smelt en voor kortsluiting zorgt

Ik heb een dubbele frietpan 4000 W, afzuigkap, diverse lampen, diepvries en ijskast.
Allemaal op een groep van 16 amp.
Nergens last van. :schudnee:
  Bericht 
viffer
Master
zerty schreef:
Ik heb een dubbele frietpan 4000 W, afzuigkap, diverse lampen, diepvries en ijskast.
Allemaal op een groep van 16 amp.
Nergens last van. :schudnee:


Dan zou ik die zekering niet vertrouwen, alleen die vetput is al meer dan 17A.
  Bericht 
zerty
Master
viffer schreef:
Dan zou ik die zekering niet vertrouwen, alleen die vetput is al meer dan 17A.

Die doet het. :kniktja: Springt er vaak genoeg uit.
Als er tijdens het friet bakken, nog een grote verbruiker word aangezet. :x (oud huis, heeft maar 3 groepen, zit erg veel apparatuur op 1 groep)
Het zou trouwens niet goed zijn als een zekering er gelijk bij meer dan 16 amp uitknalt. Daar ga je snel overheen als je een elektromotor aanzet.
  Bericht 
viffer
Master
Hangt van de zekering af, snel of traag. Jij hebt denk ik heul erg traag.
  Bericht 
zerty
Master
viffer schreef:
Jij hebt denk ik heul erg traag

Maakt niet uit, ik heb een snelle aardlek. Daar heb je veel meer aan.
  Bericht 
NooitTeSnel
Master
zerty schreef:
Ik denk dat dat een andere fase is, en als je die wilt gaan gebruiken voor je wasmachine/ droger zou ik er zeker een aardlek tussen zetten.
Ik zal het anders vertellen als je dit niet doet, ben je gek.

Is al jaren zo. Huis is zo gebouwd.... Mijn vorige wasmachine zat er ook gewoon op, alleen droger stond ergens anders. Nu nieuwe die op elkaar passen en daarom moeten ze nu een aansluiting delen.

zerty schreef:
En als je een keer vergeet die schakelaar uit te zetten, en die wasmachine staat onder stroom, geef ik je weinig kans.
Is die groep eigenlijk wel aangesloten?
En het lijkt me sterk dat er geen aardedraad naar een badkamer aansluiting gaat.

Ja hoor, die is gewoon aangesloten. Er zit wel een aardedraad in, er zit nu zo'n enkele trekschakelaar op en daarop de wasmachine met gewoon nul, fase en aarde. Ik wil er dus alleen een droger bij hebben :)
  Bericht 
Arieb
Master
zerty schreef:
Het zou trouwens niet goed zijn als een zekering er gelijk bij meer dan 16 amp uitknalt. Daar ga je snel overheen als je een elektromotor aanzet.

Zekeringen niet zo snel, automaten geven het veel sneller op, maar idd. niet bij een impulsstrom, want die is wel 8 keer zo hoog asl de nominale stroom bij het inschakelen van een motor. Als ik bij mij in het bubbelbad de jets en blower aanzet dimt het licht eventjes :lol:
  Bericht 
zerty
Master
NooitTeSnel schreef:
Ja hoor, die is gewoon aangesloten.


NooitTeSnel schreef:
red devil1 schreef:
geen aarde op die groep???

Jup, die heeft een grijs knopje in de meterkast en daar zit een mooie sticker onder dat de aarlek alleen de groepen met een groen knopje beschermt. Ik snap ook niet waaarom.

Eerst zei je van niet.
NooitTeSnel schreef:
er zit nu zo'n enkele trekschakelaar op en daarop de wasmachine met gewoon nul, fase en aarde. Ik wil er dus alleen een droger bij hebben :)

Gewoon een dubbel stopcontact erop zetten, en een stekker aan die wasmachine zetten.
Of de stekker van die droger eraf, en erbij aansluiten, als de zekering het niet aankan merk je het snel genoeg.
Maar dat lijkt me geen probleem. :thumb:
  Bericht 
zerty
Master
Arieb schreef:
Als ik bij mij in het bubbelbad de jets en blower aanzet dimt het licht eventjes :lol:

:o Dimt het licht als je een blowjob in het bubbelbad krijgt? :x :x :lol:
  Bericht 
NooitTeSnel
Master
zerty schreef:
Eerst zei je van niet.

Oh nu zie ik het. Had die vraag verkeerd gelezen, er zit geen aardlek op, wel een aarde-aansluiting.

zerty schreef:
Of de stekker van die droger eraf, en erbij aansluiten, als de zekering het niet aankan merk je het snel genoeg.
Maar dat lijkt me geen probleem.

Mooi, twee op één schakelaar schroeven dus gewoon.
  Bericht 
zerty
Master
NooitTeSnel schreef:
er zit geen aardlek op, wel een aarde-aansluiting.

Een aarde-aansluiting laat bij kortsluiting de zekering eruit knallen,als de kortsluiting tenminste zoveel vermogen opneemt.
Een aardlek schakelaar, springt bij een kleine lekstroom al uit.
  Bericht 
Aanhanger
Master
zerty schreef:
Een aarde-aansluiting laat bij kortsluiting de zekering eruit knallen

Aarding staat los van het gezekerd zijn.
  Bericht 
basgitaar
Master
Een aarde-aansluiting zorgt dat er geen gevaarlijke spanning op de metalen buitenkant van apparaten kan staan.
  Bericht 
Appeltje
Master
 
Wat een hoop onzin in een topic, de regels zijn simpel:
Mbt TS:
* In een badkamer mag je geen WCD hebben als deze niet achter een aardlekschakelaar zit.
> Een trekschakelaar voor droger en wasmachine is dus een goede optie!
* Wasmachine hoort eigen groep te hebben, apparaten > 2kW aansluitwaarde ook
> Officieel mag je ze dus niet beiden op dezelfde groep hebben, je blijft onder de 16A dus ik zou het toch combineren met die droger.

Om kort te gaan: allebei aansluiten, wel opletten dat je goede verbindingen maakt anders brand je schakelaar af.

Mbt andere zaken die opvielen
zerty schreef:
Een aarde-aansluiting laat bij kortsluiting de zekering eruit knallen,als de kortsluiting tenminste zoveel vermogen opneemt.
Dit is niet waar, aarde zorgt ervoor dat er bij lekspanning geen spanning op apparaat staat (zie ook basgitaars reactie).

Walker schreef:
hmm... Hier 2 aardlekschakelaars voor ieder 6 groepen. Daarnaast nog een 3 faseaansluiting voor de WP.
Op een aardlekschakelaar mogen maximaal 4 groepen worden aangesloten.

A4 schreef:
Niet als topickaap bedoelt, maar wat is deze afstand? Wij hebben bij het verbouwen van de badkamer namelijk een stopcontact laten plaatsen, redelijk dicht (25 cm) van een kraan. Handig voor de electrische tandenborstel. En hij zit wel zodanig dat er nooit een druppel in komt/kan komen, dan moet je wel heel ruig doen. Volgens mij is het niet volgens bouwbesluit (of hoe heet zoiets?).
Dit gaat alleen om afstand van bad of douche, niet om afstanden van de wastafelkraan. Niks aan de hand dus.

Arieb schreef:
Zou gewoon moeten kunnen als het achter een 16 of 20 A zekering of automaat zit.
20a automaten zijn in normale huisinstallaties niet toegestaan, bedrading, schakelmateriaal en vaak ook hoofdzekering is daar ook niet op berekend.
  Bericht 
Aanhanger
Master
Je was deze nog vergeten:
NooitTeSnel schreef:
- Alle waterleidingen en metalen delen van de vloer (Lewis platen), badkuip, douche, CV en dergelijke moeten afzonderlijk geaard zijn (blanke aardedraad).

Het gaat niet om aarding maar om vereffening.
  Bericht 
Walker
Master
Appeltje schreef:
hmm... Hier 2 aardlekschakelaars voor ieder 6 groepen. Daarnaast nog een 3 faseaansluiting voor de WP.
Op een aardlekschakelaar mogen maximaal 4 groepen worden aangesloten.


Het zijn er geen 6, maar 5. Scheelt dus weer (f)
  Bericht 
Appeltje
Master
 
Aanhanger schreef:
Het gaat niet om aarding maar om vereffening.

He he... eindelijk een goeie ertussen! :)
  Bericht 
zerty
Master
Appeltje schreef:
Dit is niet waar, aarde zorgt ervoor dat er bij lekspanning geen spanning op apparaat staat (zie ook basgitaars reactie).

Dus bij kortsluiting springt de zekering niet eruit, omdat het geaard is? :huh:
  Bericht 
Arieb
Master
zerty schreef:
Dus bij kortsluiting springt de zekering niet eruit, omdat het geaard is?

Bij kortsluiting naar de nul schiet de zekering eruit omdat de stroom te hoog oploopt, bij lek naar aarde (bijv. behuizing wasmachine) klapt de aardlek eruit omdat er een hogere stroom in gaat bij de meterkast dan dat er weer uit komt. Dan klapt inderdaad de zekering er niet uit. Deze hogere stroom hoeft niet perse hoger te zijn dan de waarde van de zekering, aardlek klapt er al uit bij veel kleinere verschillen. Zijn twee verschillende veiligheden.
*edit: maar dat had je eerder zelf ook al gezegd :wink:
  Bericht 
Arieb
Master
Appeltje schreef:
20a automaten zijn in normale huisinstallaties niet toegestaan, bedrading, schakelmateriaal en vaak ook hoofdzekering is daar ook niet op berekend.

2,5 voldoet voor 20A automaten, schakelmateriaal kan wel een probleem zijn. Of wil jij beweren dat jij enkel 2,5 achter al je 16A zekeringen hebt en nergens een 1,5 schakeldraad?

20A is dan ook wel toegestaan met de normaal aanwezige bedrading indien het schakelmateriaal voldoet en de zekering selectief is met de hoofdschakelaar. Om nu meteen allerlei reacties af te doen als onzin omdat je er wellicht iets meer inzit vind ik een beetje denigrerend overkomen (f) wel zo dat alles wat er gebeurd met die elec instalatie natuurlijk veilig moet zijn.

Aangezien TS zijn installatie niet eens achter een aardlek zit, moet hij sowieso gebruik maken van een trekschakelaar, en wellicht zelfs nadenken of hij hier niet mee moet gaan met de huidge eisen en zorgen dat zijn natte groep achter een aardlek beveiliging komt.

Appeltje schreef:
Dit gaat alleen om afstand van bad of douche, niet om afstanden van de wastafelkraan. Niks aan de hand dus.

De wastafel wordt in de NEN 1010 inderdaad niet genoemd :o was eerder wel een eis toch? Staat ook zo in allerelei kluswijzers.
  Bericht 
Appeltje
Master
 
@Arieb, niet alles was onzin en het was iig minder hard bedoelt dan dat het overkwam (f)

20A mag iig niet in een huisinstallatie, de bedrading zal het best trekken maar uit het feit dat 1,5mm2 alleen als schakeldraad naar lampen gaat, kun je wel afleiden dat men dat blijkbaar niet genoeg vond voor de hele installatie... toch? :)

Volgens mij is het nooit een eis geweest maar men wil waarschijnlijk zoveel mogelijk ingedekt zijn oid.
  Bericht 
zerty
Master
Arieb schreef:
Dan klapt inderdaad de zekering er niet uit.

Maar omdat TS dit zegt:
NooitTeSnel schreef:
er zit geen aardlek op, wel een aarde-aansluiting.

Klopt dit dus wel. :kniktja:
zerty schreef:
Een aarde-aansluiting laat bij kortsluiting de zekering eruit knallen..

Dus waarom dat onzin is :roll: , snap ik niet. :duh:
Dit is normaal niet zo, het was een antwoord naar TS.
Appeltje schreef:
* Wasmachine hoort eigen groep te hebben, apparaten > 2kW aansluitwaarde ook

En dat geldt vanaf wanneer? Want dat is bijna nooit het geval in oudere huizen.
  Bericht 
zerty
Master
Moet je hier ook een aparte groep voor hebben? :x :x
Afbeelding
  Bericht 
basgitaar
Master
zerty schreef:
Een aarde-aansluiting laat bij kortsluiting de zekering eruit knallen..

Dus waarom dat onzin is :roll: , snap ik niet. :duh:


De aarde-aansluiting heeft geen enkele invloed op de zekering. Ook niet bij kortsluiting. Da's het verschil.
 Pagina 1 van 3  [ 133 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy