Pagina 2 van 6  [ 292 berichten ]
  Bericht 
944 guy
Master
Spanningen zijn het belangrijkst.
De maximale spanning in het materiaal is:
sigma=M*y/I
spanning = moment maal uiterste vezelafstand (halve dikte vd balk igv symmetrische doorsnede) delen door het oppervlakte traagheidsmoment.
Dat laatste is: 1/12*b*h^3. (breedte x hoogte tot de derde macht)
De minst gunstige waarde voor het moment is de helft vd gewenste draagvermogen maal de halve overspanningslengte. Maar in feite moet je ook nog de verdeelde belasting van alles wat de constructie moet dragen ook meenemen. Als er een dak op zit: een halve meter sneeuw is niet niks!
Dan moet je de maximale spanning van je materiaal opzoeken. Factor 2 eronder en je zit prima.
Als je ook nog iets wil wat daadwerkelijk stijf is dan wordt het ingewikkelder maar dat mag je dan wel melden ;)
  Bericht 
red devil1
Master
timleeuw schreef:
Pak gewoon Okan, Iroko of ouderwets Azobé.

uuh ja maar moet ook betaalbaar blijven :[ beetje balken of planken van azobé zijn stinkend duur
  Bericht 
Wimken
Tour de France kenner '22
red devil1 schreef:
Pak gewoon Okan, Iroko of ouderwets Azobé.

of Red Mandioqueira :fp:
  Bericht 
baloonman
Die hard
Of Surinaams hardhout, dat werkt niet.
  Bericht 
Mrzinniz
Die hard
Ik heb vorig jaar een afdak, aan een bestaande schuur vast gezet. Het formaat van het afdak was 3meter x 5,5meter zonder een extra paal in het midden. Dit was een eis die ik wou. Gevolg waren dikke balken van 19.5cm x 8cm, maar daarmee wel de overspanning gehaald.

Van menigeen kreeg ik te horen, och wat overdreven, maar tis wel sterk en zakt niet in elkaar. En als er een meter sneeuw op ligt zakt het nog niet in elkaar... :D
  Bericht 
Sander
Medewerker
Mrzinniz schreef:
Het formaat van het afdak was 3meter x 5,5meter zonder een extra paal in het midden. Dit was een eis die ik wou. Gevolg waren dikke balken van 19.5cm x 8cm, maar daarmee wel de overspanning gehaald.

Dat zijn wel enorme balken zeg... Denk niet eens dat ik die kwijt kan raken in de ruimte die ik ervoor heb :lol:
Maar als je daarmee 5,5 m kan halen met een dak en een boel extra belasting dan zou ik het toch met heel wat minder af moeten kunnen...

Maaruhm.... Er is nog niet echt iemand die me heeft kunnen vertellen hoeveel kracht ik ongeveer op zo'n balk (van 3 of 5 meter) kan uitoefenen (zonder dat hij breekt O:) ). Of andersom, hoe zwaar de balk moet zijn om in het midden (van 3 of 5 meter) pakweg 150 kg te kunnen dragen...?

Ik zie wel een boel formules (en dank daarvoor) maar ik begrijp er niet zoveel van.

Groetjes Jip. :duh:
  Bericht 
Scaniafan
Master
Sandeman schreef:
Er is nog niet echt iemand die me heeft kunnen vertellen hoeveel kracht ik ongeveer op zo'n balk


Loop naar de bouwmarkt, pak er ene uit het rek, ga erop staan, breekt ie leg je hem terug onder het motto van "neh, dit is niet wat ik zoek". Breekt ie niet neem je hem mee (f)
  Bericht 
Sander
Medewerker
:lol: Ja, dat merken ze vast niet als je een balk van 5 meter pakt, die even over de schappen heen legt en er vervolgens aan gaat hangen :lol:

Alhoewel, ik kan wel aardig opschieten met de bedrijfslijer van de plaatselijke bouwmarkt... Die is er gek genoeg voor om dat even toe te staan :devil:
  Bericht 
Turkosariba
Master
Houten FJI-liggers maken overspanningen tot zo'n 8 meter mogelijk...
  Bericht 
basgitaar
Master
Sandeman schreef:
Groetjes Jip

:roflol: :thumb:
  Bericht 
Wimken
Tour de France kenner '22
Turkosariba schreef:
Houten FJI-liggers maken overspanningen tot zo'n 8 meter mogelijk...

maar deze kun je niet als pergola gebruiken :fp:
  Bericht 
Aanhanger
Master
Maar waarom wil je er op kunnen staan dan, je kunt er toch ook een laddertje tegenaanzetten?
  Bericht 
Sander
Medewerker
Aanhanger schreef:
Maar waarom wil je er op kunnen staan dan, je kunt er toch ook een laddertje tegenaanzetten?

Nou, ik verwacht dat de boel straks flink dichtgegroeid is. Als ik dan ergens bovenop in het midden moet zijn (bijvoorbeeld om te snoeien) dan is het wel handig als het geval mij kan houden. Het ding wordt toch 3,5 meter breed, dat red je niet als je er met een ladder tegenaan gaat staan.
Daarnaast wil ik gewoon graag dat het sterk is. Niet "er moet een olifant op kunnen dansen" sterk, maar zoals gezegd moet het van incidenteel 100 kg niet instorten.

Sowieso is het wel verstandig, ik weet nu al precies wat een vriend van me gaat doen zodra hij hem ziet. *spring* *hang* *optrekkeeeeeen* :lol: :fp:
  Bericht 
DidbeZ
Master
Vriend niet uitnodigen, scheelt een dunnere balk...
  Bericht 
944 guy
Master
Sandeman schreef:
Maaruhm.... Er is nog niet echt iemand die me heeft kunnen vertellen hoeveel kracht ik ongeveer op zo'n balk (van 3 of 5 meter) kan uitoefenen (zonder dat hij breekt O:) )

Nee klopt, ik ben geen houtexpert. Daarvoor zul je toch echt eerst wat materiaal specificaties moeten zoeken. Ik wil je best helpen maar dat wat je kan moet je dan zelf doen ;)
http://matweb.com/search/MaterialGroupSearch.aspx is een goed startpunt voor materiaal gegevens, want je zal toch echt een specifieke houtsoort op moeten geven. Kijk naar de waarde voor 'tensile strength' en 'compressive strength', in psi of (M)Pa. Dan kan ik je wel in 2 minuten wat voorrekenen.
Vuren hout zou ik echt wel vandaan blijven trouwens, pauperspul.

Ik geef je de volgende vergelijking als grove indicatie: 3*maximum spanning *breedte * hoogte tot de tweede macht, delen door viermaal de lengte vd overspanning maal 10.
Oftewel: 3*sigma*b*h^2/(40*L). Het resultaat is in kilogrammen.
Dan kom je voor 5x10cm maal 3 meter overspanning voor grenen uit op ~40 kilo per balk. Dat is niet veel, zeker als je bedenkt dat dat ook nog wat weegt (kilo of 10-15).
  Bericht 
Sander
Medewerker
DidbeZ schreef:
Vriend niet uitnodigen, scheelt een dunnere balk...

Hij is lichter dan ik O:) En ik kan hem niet niet uitnodigen, hij nodigt zichzelf wel uit :lol: :lief:
944 guy schreef:
Nee klopt, ik ben geen houtexpert. Daarvoor zul je toch echt eerst wat materiaal specificaties moeten zoeken. Ik wil je best helpen maar dat wat je kan moet je dan zelf doen ;)

Ik begrijp het :kniktja:

Zal binnenkort eens wat opzoeken, ik zie al veeeeeeeeeeeeeel teveel verschillende soorten... Zie even door de (pun intended) bomen het bos niet meer...

Morgen weer een dag :thumb:
  Bericht 
Aanhanger
Master
Voor breken hoef je ook niet heel bang te zijn, een balk zal eerst een stuk doorbuigen, het gevaar is wel dat hij daarbij van een oplegpunt kan schieten.
  Bericht 
red devil1
Master
je kunt ook een ladder over je balkenlaag leggen als je er op moet werken. Dan verdeel je de druk over vele balken. Dan zou je zelfs met 50/50 balkjes kunnen werken
  Bericht 
Walker
Master
 
Gewoon niet snoeien als er sneeuw ligt. (f)
  Bericht 
944 guy
Master
red devil1 schreef:
Dan zou je zelfs met 50/50 balkjes kunnen werken

:x Vergeet het maar. Die ladder buigt ook door dus dragen de 2 dichtstbijzijnde balken nog altijd het meeste gewicht. Bovendien heeft 50/50 een kwart vh draagvermogen van een 50x100 balk. Min het eigen gewicht zit je een keer op 10-20 kilo draagvermogen :lol:
Ik heb bij het meeste bouwmarkt spul weinig vertrouwen in de kwaliteit. Het afgelopen jaar alleen al DRIE schopstelen kapot gekregen zonder al te lomp gedrag.
  Bericht 
Leo Bokkum
Nieuwkomer
Een verlijmde ronding geen optie? Een scheepsdek is niet voor niets enigzins bol..
  Bericht 
timleeuw
Master
 
red devil1 schreef:
uuh ja maar moet ook betaalbaar blijven :[ beetje balken of planken van azobé zijn stinkend duur


Maar Okan is al een stuk goedkoper en die stond er toch ook bij :huh:
  Bericht 
Walker
Master
 
Leo Bokkum schreef:
Een scheepsdek is niet voor niets enigzins bol..


Zodat het water eraf kan lopen? :huh:
  Bericht 
Wimken
Tour de France kenner '22
timleeuw schreef:
Maar Okan is al een stuk goedkoper en die stond er toch ook bij :huh:

Hoe zit dat met de verkrijgbaarheid :huh:

Eigenschappen Okan:
is droog reuk- en smaakloos, maar heeft nat een onaangename geur. :fp:

Wel een stuk minder dan Angelim Vermelho :lol: :lol: :x
Mocht je voor Hardhout gaan dan absoluut geen Angelim Vermelho :schudnee:



en Sandeman wil natuurlijk als miljeu-fetisjist alleen FSC hout gebruiken :kniktja: :kniktja: O:)
  Bericht 
RucphenNB
Master
Waarom niet gewoon met wat staal iets in elkaar lassen? Weet je zeker dat het wat gewicht kan hebben en niet zomaar breekt. O:) O:)
  Bericht 
Sander
Medewerker
Wimken schreef:
en Sandeman wil natuurlijk als miljeu-fetisjist alleen FSC hout gebruiken

Als dat het goedkoopste is en ook nog eens precies aan mijn wensen voldoet: Zeker! 8)
  Bericht 
Aanhanger
Master
Span dan wat kabels.
Als je wilt snoeien maak je ze even los. 8)
  Bericht 
944 guy
Master
Leo Bokkum schreef:
Een verlijmde ronding geen optie? Een scheepsdek is niet voor niets enigzins bol..

Heeft alleen zin als je ergens spanning op kan zetten om die ronding erin te houden. Als de ophangpunten uit elkaar kunnen zakt ie gewoon in.
RucphenNB schreef:
Waarom niet gewoon met wat staal iets in elkaar lassen? Weet je zeker dat het wat gewicht kan hebben en niet zomaar breekt. O:) O:)

Dan moet je nog steeds rekenen hoor, mensen wijden daar een hele studie aan :lol:
  Bericht 
RucphenNB
Master
944 guy schreef:
Dan moet je nog steeds rekenen hoor, mensen wijden daar een hele studie aan

Ach, als dat ChroMo sterk genoeg is voor een rolkooi. :wink:
  Bericht 
baloonman
Die hard
944 guy schreef:
Ik heb bij het meeste bouwmarkt spul weinig vertrouwen in de kwaliteit. Het afgelopen jaar alleen al DRIE schopstelen kapot gekregen zonder al te lomp gedrag.


Sinds kort hangt er bij ons in de bouwmarkt een a4'tje met daarop het advies een schopsteel eerst 24 uur ondergedompeld in water te laten liggen alvorens te gebruiken. :lol:
  Bericht 
Bar-E
Master
FF een berichtje hier om dit topic te volgen.

Ik wil aan mijn huis alleen de contructie van de veranda gebuiken, voor het "dak" wil staalkabels ertussen spannen, en dan met zeildoek een verplaatsbaar zonnescherm maken. Een kleine uitdaging erbij, mijn huis (en gevel) lopen rond. Ga daar maar een rechthoekige veranda aan maken.
  Bericht 
red devil1
Master
baloonman schreef:
het advies een schopsteel eerst 24 uur ondergedompeld in water te laten liggen alvorens te gebruiken. :lol:
lekker he. Als je goed hout hebt gaat het opzetten en als het dan weer droogt dan is je steel ruw. Lekker voor je handen :thumb_d: tip dus
  Bericht 
red devil1
Master
Bar-E schreef:
Ik wil aan mijn huis alleen de contructie van de veranda gebuiken, voor het "dak" wil staalkabels ertussen spannen, en dan met zeildoek een verplaatsbaar zonnescherm maken. Een kleine uitdaging erbij, mijn huis (en gevel) lopen rond. Ga daar maar een rechthoekige veranda aan maken.

span kabels(rvs met evt plastic omhulstel), neem een rechthoekig doek. snij daar de ronding van je huis uit. Zet ogen in je kleed. schroef haken in de muur. Doe de kabel geweven door de ogen in het doek. Kabels in haken doen en dan de kabels spannen. klaar
  Bericht 
Superkoe
Master
Ik heb zelf voor het dak van mijn schuur berekend dat ik 195x75 nodig heb, bij 5 m overspanning. Dat is gebaseerd op 70 kg sneeuwlast. Maatgevend is een beperkte doorbuiging. Voor de sterkte kun je nog wel een slag kleiner
  Bericht 
WNS2.0D
Master
Ik heb in de jaren 90 werktuigbouw gestudeerd, maar alleen met staal leren rekenen..... Sommige docenten hadden boekjes van hun opa's waarin met methodes om houtconstructies door te rekenen.

Gezond verstand zegt mij wel dat hout levendiger is dan staal. Het rot, scheurt, werkt etc.
  Bericht 
Wimken
Tour de France kenner '22
WNS2.0D schreef:
Gezond verstand zegt mij wel dat hout levendiger is dan staal. Het rot, scheurt, werkt etc.

Mijn gezond verstand zegt dat staal duurder en zwaarder is :lol:
  Bericht 
Sander
Medewerker
red devil1 schreef:
beetje balken of planken van azobé zijn stinkend duur

Nou kom ik die toevallig net tegen...
http://www.vlonderhout.com/hardhout-lig ... ter-prijs/

28 euri per stuk... Valt nog wel een klein beetje mee als je ziet wat geïmpregneerde zooi van dat formaat kost... Maar zou 4,5x7 wel voldoende zijn? :[

Ik zat gewoon even wat te googlen hoor, geen idee nog wat er allemaal te krijgen is maar dit leek me wel geinig...
  Bericht 
Marten320TD
Master
 
Alsoooo.... Berekening voor Sandeman

Maximaal buigend moment tgv 1x Sandeman, hangend in het midden van zijn 3 meter lange pergola:

Massa Sandeman [kg] = 100
Gewicht Sandeman [N] = 9.81 * 100 = 981 N

Dus:
Mb [Nmm] = 0.25 * F * L = 0.25 * 981 * 3000 = 735750 Nmm


Het weerstandsmoment tegen buiging (Wb, [mm^3] van de rechthoekige doorsnede is
( B * H^2) / 6

In dit geval:
Wb = ( 45 * 70^2) / 6 = 36750 mm^3

De maximaal optredende buigspanning in de balk is (grrr... waar zit het sigma-teken?!, ik noem het gewoon Sb)

Sb [N/ mm^2] = Mb / Wb = 735750 / 36750 = 20 N / mm^2

Of dit een toelaatbare spanning is voor de door jou beoogde houtsoort weet ik niet. Ik ben tenslotte werktuigbouwkundige.

Hopelijk kunnen bouwkundigen op dit forum je meer over de eigenschappen van hout vertellen, en kan je aan de hand van bovenstaand rekenvoorbeeld zelf alternatieven doorrekenen voor wat betreft afmetingen van je balken, of variaties in overspanning of lichaamsgewicht :[

NB ik weet dat er vanuit de NEN normen en rekenregels zijn voor bouwkundige constructies. Het is echter te lang geleden dat ik mij daarmee heb bezig gehouden. Met name windbelasting is bepalend voor constructies, naast eisen ten aanzien van de maximaal toelaatbare doorbuiging van liggers (daken (belasting tgv accumulerend regenwater) en vloeren.
Ik zeg in dit geval: dubbel dik is eens zo lekker. (qua constructie)

Succes!
  Bericht 
egeltjes
Master
Marten320TD schreef:
Hopelijk kunnen bouwkundigen op dit forum je meer over de eigenschappen van hout vertellen, ... ...


Zou hier een tabellenboek voor wezen ???
  Bericht 
Raymond
Master
red devil1 schreef:
beetje balken of planken van azobé zijn stinkend duur

Het doet het wel goed in de kachel. Ik heb hier nog wel wat van dat spul.
  Bericht 
Mdw
Ultimate Master
Marten320TD schreef:
Massa Sandeman [kg] = 100


:x :lol: :fp:

Ik dat je morgen een ban hebt 8) :lol:
  Bericht 
Vroeg op
Master
Mandesan. Span ijzeren kabels van 4mm dik.
Simpel en goedkoper.
  Bericht 
Sander
Medewerker
Mdw schreef:
Marten320TD schreef:
Massa Sandeman [kg] = 100


:x :lol: :fp:

Ik dat je morgen een ban hebt 8) :lol:

Nee hoor, prima compliment :)

Staalkabels is idd ook een optie. De ene kant zal wel lukken (mijn garage) maar ik heb niet echt iets om de kabels aan de andere kant (tuin van de buren) te spannen..
  Bericht 
Peter.B
Master
Sandeman ook al boven de 100 +?

join the club O:)








allemaal van de spieren en de zware botten zeker?
  Bericht 
RucphenNB
Master
blackevil schreef:
Sandeman ook al boven de 100 +?

108kg schat ik zo in. O:) O:)
  Bericht 
Sander
Medewerker
blackevil schreef:
allemaal van de spieren en de zware botten zeker?

:kniktja: :kniktja:
RucphenNB schreef:
108kg schat ik zo in.

Nee, dat is pas over een paar jaar :[ O:)
  Bericht 
RucphenNB
Master
Sandeman schreef:
Nee, dat is pas over een paar jaar

:lol: :lol: :thumb: :thumb:
Na het EK dan. :wink: O:)
  Bericht 
944 guy
Master
Marten320TD schreef:
Of dit een toelaatbare spanning is voor de door jou beoogde houtsoort weet ik niet. Ik ben tenslotte werktuigbouwkundige.

Kwestie van opzoeken op die website die ik noemde ;)
  Bericht 
Sander
Medewerker
944 guy schreef:
Kwestie van opzoeken op die website die ik noemde

Nou, daar staat niet alles in hoor... Net even naar dat azobe zitten kijken (nog steeds geen idee wat het is, maar lekker belangrijk)... Staat alleen iets vermeld over de density (Density 1.07 g/cc hey, dat zinkt!!! :o ) en de machinability (10%)..

Ik krijg steeds meer het idee dat ik maar beter gewoon wat op gevoel kan maken, een (zelfs grove) berekening zal wel niet gaan lukken...
Anders haal ik er gewoon twee extra paaltjes bij voor het geval dat ik er ooit op wil, zet ik die er tijdelijk onder :[
  Bericht 
Sander
Medewerker
Lang leve google!

Citaat:
fysische en mechanische eigenschappen
van azobé (lophira alata)
Fysische eigenschappen
Volumieke massa (kg/m3)
- versgezaagd 1.100-1.300
- bij 12% houtvochtgehalte 900-1.100
Evenwichtsvochtgehalte (%)
- bij een R.V. van 60% 13,5
- bij een R.V. van 90% 20,0
Werken bij schommelingen tussen 30-60% (%)
- radiaal 1,6
- tangentiaal 1,6
Werken bij schommelingen tussen 60-90% (%)
- radiaal 2,0
- tangentiaal 2,4
Krimpcoëfficiënt van 20-6% (per % vocht)
- radiaal 0,31
- tangentiaal 0,41
Krimp van nat tot 12% (%)
- radiaal 3,8
- tangentiaal 7,2
Krimp van nat tot geheel droog (%)
- radiaal 6,0
- tangentiaal 10,2
Mechanische eigenschappen
Buigsterkte (N/mm2) 157
Elasticiteitsmodulus (N/mm2) 18.600
Druksterkte // aan de vezel (N/mm2) 72
Schuifsterkte (N/mm2) 17,1
Splijtsterkte per mm breedte (N/mm)
- radiaal 84
- tangentiaal 127
Hardheid volgens Janka (N)
- kops 19.200
- langs 17.000
Duurzaamheidsklasse:
- bij grondcontact 1/2
- in (zoet) water 1
Sterkteklasse D60
Cijfers bewerkt naar het Houtvademecum, 8e gewijzigde druk 2001 en
Klaassen, Durability of Azobé in soilcontact 2003.


En nu? :lol:

Edit: dit (Krimp van nat tot geheel droog (%) - radiaal 6,0 - tangentiaal 10,2) verontrust me wat... Stel het regent een paar dagen... En dan schijnt de zon weer... En dan regent het weer Gaat een balk van 5m dan gewoon 50cm werken? :nah:
 Pagina 2 van 6  [ 292 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy