Pagina 3 van 6  [ 292 berichten ]
  Bericht 
Sander
Medewerker
  Bericht 
Bar-E
Master
red devil1 schreef:
span kabels(rvs met evt plastic omhulstel), neem een rechthoekig doek. snij daar de ronding van je huis uit. Zet ogen in je kleed. schroef haken in de muur. Doe de kabel geweven door de ogen in het doek. Kabels in haken doen en dan de kabels spannen. klaar


Ik bedoel zoiets. En dan natuurlijk wil ik het natuurlijk niet schuifbaar vanuit de gevel (net als een zonnescherm) maar haaks op/paralel aan de gevel. En die gevel loopt dus rond. Owja, formaat 5.20 bij 3.50 meter.

Afbeelding
  Bericht 
djee
Tour de France kenner '23
Bar-E schreef:
Ik bedoel zoiets

Dat is leuk voor een binnen toepassing, niet voor buiten.
Hoe denk je dat het eruit ziet na 1 seizoen?
Winddruk?
Waar blijven de klimplanten?
  Bericht 
Sander
Medewerker
Marten320TD schreef:
Gewicht Sandeman [N] = 9.81 * 100 = 981 N

Dus:
Mb [Nmm] = 0.25 * F * L = 0.25 * 981 * 3000 = 735750 Nmm

Het weerstandsmoment tegen buiging (Wb, [mm^3] van de rechthoekige doorsnede is
( B * H^2) / 6

In dit geval:
Wb = ( 45 * 70^2) / 6 = 36750 mm^3

De maximaal optredende buigspanning in de balk is (grrr... waar zit het sigma-teken?!, ik noem het gewoon Sb)

Sb [N/ mm^2] = Mb / Wb = 735750 / 36750 = 20 N / mm^2

Of dit een toelaatbare spanning is voor de door jou beoogde houtsoort weet ik niet. Ik ben tenslotte werktuigbouwkundige.

Citaat:
Mechanische eigenschappen
Buigsterkte (N/mm2) 157

Dat zou dus makkelijk moeten kunnen :o
Eens kijken of ik het zelf kan voor 5m (neemt meteen de hele hand lol)
Mb [Nmm] = 0.25 * F * L = 0.25 * 981 * 5000 = 1226250 Nmm
Wb = ( 45 * 70^2) / 6 = 36750 mm^3
Sb [N/ mm^2] = Mb / Wb = 1226250 / 36750 = 33,4 N / mm^2

Nog steeds (heel ruim) binnen de marges...

Doe ik ergens iets onnozels? Of zou ik het met zulke balkjes makkelijk kunnen doen??? :nah:

Ik kan trouwens die 157 N/mm^2 niet terugvinden in dit document: http://www.houtinfo.nl/pdf/Houtwijzer%2 ... 20hout.pdf
Daar staat wel een "fm;0;rep buigsterkte evenwijdig aan de vezel", voor sterkteklasse D70 is die 70 N/mm^2.

Nog ruim binnen de marges.

Kan iemand me zeggen of ik hiermee goed zit te rekenen? In dat geval kan ik het ook (zonder hulp) voor bijvoorbeeld waaibomen vuren enzo uitrekenen.
Of welke andere soort hout dan ook :devil:
  Bericht 
RucphenNB
Master
Zaag gewoon die paar bomen in je provincie om en bouw met de stammen je pergola achtig iets. Klaar. 8) 8)
  Bericht 
Sander
Medewerker
Da mag nie van de bomepoliesie jongeh
  Bericht 
Sander
Medewerker
Ik hoop echt dat die berekening klopt, heb het even in een simpel excelletje geplempt... Kan ik zo met vier variabelen de buigspanning uitrekenen... En met het tabelletje uit dat pdfje kan ik het benodigde hout erbij zoeken :woop: :woop:
  Bericht 
944 guy
Master
O jongens, niet-SI eenheden :fp: Dat gaat een keer fout.
  Bericht 
Sander
Medewerker
Sandeman schreef:
Ik hoop echt dat die berekening klopt, heb het even in een simpel excelletje geplempt... Kan ik zo met vier variabelen de buigspanning uitrekenen... En met het tabelletje uit dat pdfje kan ik het benodigde hout erbij zoeken

Ha! En ook andersom. Door invoeren massa, max buigspanning (uit tabel) en dimensies de maximale overspanning uitrekenen :D :D
  Bericht 
Sander
Medewerker
Net even (voor de gein, even kijken wat er is) bij twee bouwtoko's langs geweest...
Nog niet makkelijk om handel te vinden van 5m :lol:

Eentje kon wel 90x90x5000mm geïmpregneerd vuren leveren. Volgens mij moet dat het makkelijk kunnen doen, als ik dat uitreken kom ik op een buigspanning van 10,1 N/mm^2 dat is ruim meer dan de ongeveer 20 die het volgens mij kan hebben... Als mijn berekeningen kloppen dan zou 75x75x5000mm het zelfs al kunnen doen.

Nou eens kijken waar we zoiets kunnen scoren :honger:
  Bericht 
Wimken
Tour de France kenner '22
Sandeman schreef:
75x75

is geen geschaafde maat

dat word dan 70x70 anders blijft het net zo duur :fp:
  Bericht 
Sander
Medewerker
Wimken schreef:

is geen geschaafde maat

Weet ik, maar ging even om de berekening (f)
70x70 kan volgens mij 4,6m overspannen... Aan de krappe kant dus (maar die gok durf ik wel aan denk ik).
  Bericht 
Smookey
Master
Dave schreef:
Sandeman schreef:
Het meeste zal er wel doorheen vallen

Owwww, je wil het niet dicht hebben.. OK...


Mijn 6 x 4 dakkie stut ik ff in de winter.

Moet wel zeggen dat de platen die ik later ging gebruiken wel wat zwaar uitvielen ..... maar voorlopig al heel wat wind doorstaan, sneeuw viel afgelopen jaar wat tegen.
  Bericht 
Smookey
Master
Sandeman schreef:
Nou eens kijken waar we zoiets kunnen scoren


Niet te ver rijden dus;
Soepboer, Jubbega Donkerbroek, alle merken en maten ....

Edit: ietse verder :oops:
  Bericht 
Sander
Medewerker
:kniktja: Volgende week eens uit m'n werk buurten (f)
  Bericht 
944 guy
Master
Sandeman schreef:
Eentje kon wel 90x90x5000mm geïmpregneerd vuren leveren. Volgens mij moet dat het makkelijk kunnen doen, als ik dat uitreken kom ik op een buigspanning van 10,1 N/mm^2 dat is ruim meer dan de ongeveer 20 die het volgens mij kan hebben... Als mijn berekeningen kloppen dan zou 75x75x5000mm het zelfs al kunnen doen.

Kijk naar rechthoekige maten die 10cm dik zijn en 5 breed. Veel effectiever materiaal gebruik, stijver en sterker voor dezelfde hoeveelheid.
  Bericht 
Bar-E
Master
djee schreef:
Dat is leuk voor een binnen toepassing, niet voor buiten.
Hoe denk je dat het eruit ziet na 1 seizoen?
Winddruk?
Waar blijven de klimplanten?

Dat heb je ook kant en klaar voor buiten, alleen niet in de door mij gewenste maat...
Weet niet, in de winter het doek binnenhalen en wassen?
Bij teveel wind gewoon binnen gaan zitten, en doek inschuiven naar een kant.
Klimplanten? :[ :[ Je lijkt mijn vriendin wel. Asfalt zul je bedoelen.....
  Bericht 
Sander
Medewerker
Bar-E schreef:
Klimplanten? :[ :[ Je lijkt mijn vriendin wel. Asfalt zul je bedoelen.....

Hij haalt twee dingen door elkaar, hij heeft nog niet zo goed door welk deel bij het originele topic hoort en welk deel bij de kaappoging 8)
  Bericht 
Dave-R
Die hard
Marten320TD schreef:

Sb [N/ mm^2] = Mb / Wb = 735750 / 36750 = 20 N / mm^2

Of dit een toelaatbare spanning is voor de door jou beoogde houtsoort weet ik niet. Ik ben tenslotte werktuigbouwkundige



even tabellen boek erbij gepakt (wel paar jaar oud)
Qd(omgekeerde T):gr Naaldhout klasse C = 2N/mm2 (bouwhout)
Qd(omgekeerde T):gr Naaldhout klasse B = 2N/mm2 (constructiehout)
Qd(omgekeerde T):gr Azobe = 8N/mm2
Qd(omgekeerde T):gr merbau= 4N/mm2

Met andere woorden je zal dikker moet met de balken.
En volgens mij was de overspanning 5 meter toch?

Sandeman schreef:
buigsterkte evenwijdig aan de vezel

Je moet haakt op de vezel. :wink:
  Bericht 
Aanhanger
Master
Die balkjes gaan trouwens kromtrekken als de neten, het is maar dat je het weet.
  Bericht 
Walker
Master
 
Sterkte is 1 ding, maar doorbuiging telt ook. Probeer eens te dimensioneren op een max doorbuiging van L/200 (nog liever L/300), dus 25 of 15 mm. Ik vind het zelf wel zo prettig als dingen ook een beetje recht uitzien....
  Bericht 
Aanhanger
Master
Walker schreef:
Ik vind het zelf wel zo prettig als dingen ook een beetje recht uitzien....

Dat gaat het dus nooit als je er een aantal evenwwijdig oplegt.
In ieder geval niet bij deze maten en lengte...
  Bericht 
Turkosariba
Master
En reken gelijk even met sneeuwbelasting + gewicht Sandeman + gewicht sneeuwschuiver.
  Bericht 
Leo Bokkum
Nieuwkomer
944 guy schreef:
(een ronding) Heeft alleen zin als je ergens spanning op kan zetten om die ronding erin te houden.

Jep, daarom lijm je twee balkjes op elkaar terwijl de ronding er al in zit.
Het balkje aan de bolle kant is langer dan die aan de holle kant. Deze 2 lijm je onwrikbaar tezamen met als resultaat dat het spul keurig rond blijft staan.

Met verlijmd rond kun je veel lichter bouwen dan met rechte balken.
  Bericht 
Sander
Medewerker
Dave-R schreef:
Qd(omgekeerde T):gr Azobe = 8N/mm2

Dat zou bij een balk van 45x70 een max overspanning van 1,2 meter betekenen?
Is dat niet heel erg weinig? :x

Edit, en voor vuren 30 cm? Lijkt me niet goed...
  Bericht 
Wimken
Tour de France kenner '22
Sandeman schreef:
Dat zou bij een balk van 45x70 een max overspanning van 1,2 meter betekenen?
Is dat niet heel erg weinig?

:schudnee: :schudnee:
  Bericht 
Dave-R
Die hard
Qd(omgekeerde T):gr = grenswaarde drukspanning loodrecht op de vezel.
(dit deel is voor de oplegging zeggggggg maaaaarrrrrrrrr)

Q"b:gr=grenswaarde buigspanning

verkeerde gepakt! :oops:

voor vuren klasse c = 7N/mm2
naaldhout klasse b = 10N/mm2
Azobe= 25N/mm2
merbau=20N/mm2
  Bericht 
Marten320TD
Master
 
He Walker, vriendelijke vriend?!

Je hebt natuurlijk compleet gelijk met je opmerking :thumb: , alleen nu wil Sandeman daar natuurlijk ook en berekening voor hebben. Ok, de spanning heeft ie al en kan hij nu ook zelf berekenen. Nu dus de doorbuiging :

Voor hetzelfde belastinggeval (Sandeman bungelend aan balk) geldt voor de maximale doorbuiging (f) :

f = (F * L^3) / (48* E * Iy)

E is de elasticiteitsmodulus van het materiaal [N/mm^2] welke aangeeft hoeveel trek (of druk) spanning je nodig hebt om het materiaal 1x zijn oorspronkelijke lengte uit te rekken.
Voorbeeld: voor een stalen draad, lang 1 meter, doorsnede 1 mm^2 heb je 210.000 N nodig om deze 1 meter uit te rekken. (theoretisch, het moge duidelijk zijn dat het materiaal dan al lang geknapt is)
:[ Ik heb geen zin om deze voor hout op te zoeken

Iy [mm^4] is een eigenschap van de doorsnede die iets zegt over hoe hoog de weerstand tegen buiging is.
Voor een rechthoekige balk:

Iy = (B * H^3) / 12

Zoals je ziet wordt de weerstand tegen buigen 8 keer zo groot als de balk dubbel zo hoog wordt.

Opnieuw geldt dat je heel consequent dezelfde eenheden moet blijven gebruiken.

Overigens weet ik niet hoe dicht Sandeman zijn Pergola wil laten groeien. Als zowel het dak (indien aanwezig) als de zijkanten volledig dichtgegroeid zijn gaat windbelasting een grote rol spelen en moet de pergola ook in horizontale richting voldoende sterk en stijf zijn.
  Bericht 
Sander
Medewerker
Dave-R schreef:

voor vuren klasse c = 7N/mm2
naaldhout klasse b = 10N/mm2
Azobe= 25N/mm2
merbau=20N/mm2

Dat lijkt me inderdaad meer in de buurt komen. Ik heb hier toevallig een geïmpregneerd vuren/grenen balk in de "lucht" hangen (schommel) van 90x90x2800. Als ik daar in het midden aan ga hangen dan geeft de balk geen krimp. Nou ja, misschien buigt hij één cm door ofzo, maar meer ook niet.
Als ik het even uitreken met 90x90 op 10N/mm^2 dan kom ik een maximum overspanning van 4950.. Nou, dat durf ik wel aan denk ik...

Trouwens, doorbuiging is (sorry :oops: ) wat minder interessant. Als ik er eens per jaar op sta dan is het denk ik veel en als hij op dat moment wat buigt vind ik dat helemaal niet erg. :D

Marten320TD schreef:

Overigens weet ik niet hoe dicht Sandeman zijn Pergola wil laten groeien. Als zowel het dak (indien aanwezig) als de zijkanten volledig dichtgegroeid zijn gaat windbelasting een grote rol spelen en moet de pergola ook in horizontale richting voldoende sterk en stijf zijn.

Nee, alleen de bovenkant zo dicht mogelijk. verder blijft hij aan drie zijden helemaal open, op wat langs palen omhoog groeiende planten na.
  Bericht 
Ivo
Forum Getrouwd²
Sandeman schreef:
Dat is wel zo'n beetje het idee ja... Overspanning 5 3 meter, 1 Sandeman à 100 kg.
Je formules snap ik niet zo goed eigenlijk, met wat gissen naar waar de haakjes staan kan ik wel wat uitrekenen, maar dan heb ik nog geen idee wat buigspanning is... Kan je eens een voorbeeldje uitwerken?


Ik heb hier nog wel een boek liggen van werktuigbouwkunde / constructieleer... Het voorbeeld wat hier wordt aangegeven is nog vrij makkelijk :wink:

Je mag de zijdelingse krachten ook niet vergeten jonguh! Als er wind op komt te staan dan krijgt zo'n ding ook best nog wat te verduren.
  Bericht 
Walker
Master
 
Zoekt zijn lesmateriaal houtconstucties maar weer eens op....
  Bericht 
origineelste
Respect
 
ik heb nog een langen eiken balk liggen
kopmaat 7*20 of zo stevig genoeg lijkt mij ik zal eens op meten hoelang hij is
  Bericht 
-Joske-
Tour de Fr kenner '19 '20
Lol... Al 3 pagina's balk berekenen. :lol:

Bar-E schreef:
Ik bedoel zoiets. En dan natuurlijk wil ik het natuurlijk niet schuifbaar vanuit de gevel (net als een zonnescherm) maar haaks op/paralel aan de gevel. En die gevel loopt dus rond. Owja, formaat 5.20 bij 3.50 meter.


djee schreef:
Dat is leuk voor een binnen toepassing, niet voor buiten.
Hoe denk je dat het eruit ziet na 1 seizoen?
Winddruk?

Wij hebben zoiets buiten.. Kan er morgen eens een foto van maken. Steekt een meter of 3 uit, en zal 6 of 7 meter breed zijn. Hangt er nu toch al een jaar of 3 á 4. En het is nog zo goed als nieuw. Sneeuw wind etc etc... Alles is nog heel.
  Bericht 
944 guy
Master
-Joske- schreef:
Lol... Al 3 pagina's balk berekenen. :lol:

Ja, het lijkt wel een stel industrieel ontwerpers :lol: Wat die lui bij ons op de uni 'presteren' is soms echt om van te huilen :roflol: Dan gaat het van hetzelfde niveau terwijl het toch een beetje bij hun vakgebied hoort :roflol: (ja, dat zijn echt enorme pispaaltjes bij de serieuze technische studies)
Maar voor de meesten hier is het onbekend dus dan mag dit gestuntel wel ;)
  Bericht 
Smookey
Master
Sandeman schreef:
Als ik er eens per jaar op sta dan is het denk ik veel en als hij op dat moment wat buigt vind ik dat helemaal niet erg


Kun je altijd op dat moment ff stutten, doe ik in de winter ook, dan zit ik toch alleen buiten en loop die 2 maanden wel ff om de paaltjes heen.
  Bericht 
Vroeg op
Master
Wat een topic zeg. :nah:
Voor een paar balkjes van 50 x 100.
Jongens het wordt een pergola of zo.
Geen vloer voor in een woning.
  Bericht 
Sander
Medewerker
Smookey schreef:
Kun je altijd op dat moment ff stutten, doe ik in de winter ook, dan zit ik toch alleen buiten en loop die 2 maanden wel ff om de paaltjes heen.

:kniktja: Daar neig ik ook steeds meer naar... Gisteren een voor de grap wat zitten rekenen en de hele constructie zelf komt ook al zomaar aan de 100 kg.... Als het niet meer is... Dus ik denk dat ik de boel gewoon op 5m ga overspannen, ik ga het zo proberen te maken dat ik er niet op hoef te staan. Daarnaast hou ik er rekening mee (extra palen) dat ik de boel in de toekomst mogelijk wil ondersteunen zodat ik er toch op kan staan O:)
Deze week (hopelijk, want heb eigenlijk geen tijd) even bij een houtboer langs om te kijken wat er allemaal mogelijk is in 5m en dan een definitief plan maken 8)
  Bericht 
Sander
Medewerker
Omdat jullie allemaal zo betrokken zijn... Hierbij een tekening van m'n laatste plannetje...

Vanuit de lucht gezien (lijntjes tussen de balken zijn staalkabeltjes voor geleiding van de planten), links is de muur van de garasie.
Zo is het volgens mij open genoeg om er niet periodiek op te hoeven klimmen. Voor incidenteel beklimmen kan wel een extra paal geplaatst worden.
Afbeelding

En vanaf de zijkant (met een stukje bovenkant).
Afbeelding

Hopen dat ik donderdag even tijd heb om langs de houtboer te rijden, dan kan de boel definitief gemaakt worden ;)
  Bericht 
Smookey
Master
Wat ga je doen aan de vogelnestjes en de bijbehorende poep-overlast?
  Bericht 
Sander
Medewerker
Lijkt me onwaarschijnlijk dat daar vogels in gaan nestelen, ligt in een (dagelijkse, meermaalse) looproute tussen de achterdeur en de garage (en/of tuin).
  Bericht 
RucphenNB
Master
Sandeman schreef:
Lijkt me onwaarschijnlijk dat daar vogels in gaan nestelen, ligt in een (dagelijkse, meermaalse) looproute tussen de achterdeur en de garage (en/of tuin).

Nou, ik heb nieuws, dat houd ze niet tegen! Een kat helpt wel. :wink: O:)
  Bericht 
Wimken
Tour de France kenner '22
RucphenNB schreef:
Een kat helpt wel. :wink: O:)

:kniktja: :kniktja:
of een buks :honger: :devil:
  Bericht 
Scaniafan
Master
RucphenNB schreef:
Een kat helpt wel


Nee hoor, onze kat vangt alles wat los en vast zit, maar als het binnen de erfgrenzen nestelt wordt het niet aangeraakt. Muizen in de kelder worden niet gevangen, koolmeesjes in het nest zitten er goed :[
  Bericht 
Smookey
Master
RucphenNB schreef:
Een kat helpt wel.


De buren moeten er nog 1 kwijt uit het nestje :lol:
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
Sandeman heeft alleen een kat bij zijn voordeur toch?
  Bericht 
basgitaar
Master
Sandeman schreef:
Hierbij een tekening van m'n laatste plannetje

Zijn die zijlatjes waar de staalkabels aan trekken daar wel stevig genoeg voor? Of worden het heel slappe staalkabels?
  Bericht 
Smookey
Master
Zijn de waslijnen die mama Sandeman binnenkort niet meer kan vinden :x
  Bericht 
Sander
Medewerker
VTEC_Driver schreef:
Sandeman heeft alleen een kat bij zijn voordeur toch?

:lol: Goed geheugen :kniktja:
Die kat hebben we al maanden niet meer gezien, hopelijk is hij kapot gevroren deze winter (vermoedelijk was het een zwerfkat). Binnenkort de proef op de som door de plantenbak met (inmiddels) overleden buxusje weg te halen :D
basgitaar schreef:
Zijn die zijlatjes waar de staalkabels aan trekken daar wel stevig genoeg voor? Of worden het heel slappe staalkabels?

De kabels komen (zoals ik het nu zie) tussen de muur en de kopse kant van het geheel (rondjes in de onderste tekening). Dat is gewoon zo'n balk van dezelfde dikte als de liggers over de lengte, dus kan wel wat hebben. Maar daarnaast, ik ga ze niet als een dolle opspannen, het is de bedoeling dat ze wat extra houvast leveren aan de planten, meer niet. Ik wil ze ook door de dwarsbalkjes heen hebben, dan hoef je ook niet zo hard te spannen om het doorzakken van de kabel te beperken.
Smookey schreef:
Zijn de waslijnen die mama Sandeman binnenkort niet meer kan vinden :x

:lol: :devil:
  Bericht 
Marten320TD
Master
 
944 guy schreef:
Ja, het lijkt wel een stel industrieel ontwerpers :lol:


:boos: Zeg.. ...Waarom vergelijk je mij, als HTS-er WTB, met een IO-er??
  Bericht 
tjappie (Guus)
Master
Ook al over raster nagedacht (betonijzer rvs) om dat er over te leggen. Dan oud het u ook, als je goede steun verdeling maakt.
 Pagina 3 van 6  [ 292 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy