Postingstijd interval gedetecteerd van 63.9 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.
▼
[ 888 berichten ]
Ja dat is toch ook belachelijk, ik weet er wel raad mee maar het blijft belachelijk. Dat men gedwongen wordt om te betalen voor die onzin en dan ook nog eens perse met een NL IP adres.
Maar daar gaat dit onderwerp niet over, het onderwerp gaat over "illegaal downloaden" en betalen.. Betaal al zat. Met al die abonnementen bij tig diensten mag je jezelf wel eens afvragen of je niet driedubbel aan het betalen bent en eigenlijk geld terug moet vragen. Lekker onhandig.
Met dank aan de EU.
Het is net zoiets als je vrouw in de etalage zetten en dan verontwaardigd zijn dat iemand er een foto van heeft gemaakt voor thuisgebruik.
De vraag is alleen: waar ligt de grens? Onderstaand clipje met baggeraudio vonden ze blijkbaar al voldoende om een copyrightclaim op uit te delen...
▶ Youtube video
Belangrijkste is dat de distributeurs zich niet meer kunnen verschuilen achter "wij zijn niet verantwoordelijk voor wat de maker heeft gedaan"
Inderdaad en als ik mijn werk klaar heb wordt ik ervoor betaald en dat is het dan. Of vind jij dat je de elektricien telkens als jij het licht aanzet een bepaald bedrag moet krijgen? Of de loodgieter telkens wanneer jij de kraan openzet een bepaald bedrag moet krijgen, of de stratenmaker telkens wanneer je over je tuinpad loopt....enz, enz.
Jep, is al gebeurd, kijk maar in de description van de video
Wat een onzinverhaal. Mensen zoals ik en anderen op dit forum die dashcam video's uploaden waar in de achtergrond een muziekje speelt die hebben hier mee te maken?
Ik promoot helemaal niks, ik zeik traagrijders af...
Of vakantievideo's die niet publiek zijn maar gewoon voor onder vrienden te delen/permanent online opslaan waar een muziekje in is gemonteerd. Krijg ik ook altijd copyright gezeik over.
Het is belachelijk dat YT verantwoordelijk kan worden gehouden voor de content.
Ik had een filmpje gemaakt, had koptelefoon op met muziek.. en ik kreeg al een copyright claim.
Niet eens zo lang geleden, kan even zoeken wanneer dat was
Leg mij eens uit waarom je, als je iets artistieks hebt gemaakt, hier tot in den treuren voor betaald moet worden?
En dan graag een ander argument dan: "dat hebben we met zijn allen zo afgesprolen"
Dat hoeft eigenlijk niet eens zo zeer. Mijn grootste probleem is dat de licentie zelf zo belachelijk veel kost, terwijl de auteur eigenlijk niet eens zo veel van dat geld ziet. Die stapels tussenpartijen moeten eens ophouden met bestaan. Ik heb in een grijs verleden eens onderzoek gedaan om een stream service op te zetten in NL (nog ver voor netflix enzo), je betaalt dik 15k per licentie, dat is toch krankzinnig? Allemaal om partijtjes als Brein en DFW in stand te houden.
Als je iets maakt mag je daar best voor betaald worden maar iemand die bijvoorbeeld muziek maakt is die over het algemeen geen jaren bezig met een nummer schrijven.
Een andere manier van vergoeden zou ik wel beter vinden ja.
Citaat: Looptijd auteursrechten muziek
Na afloop van 70 jaar na het overlijden van de langstlevende auteur van een bepaald werk komt het muziekstuk in het publiek domein. Dat betekent dat er geen auteursrechtenlicentie meer behoeft te worden aangevraagd, noch een auteursrechtenvergoeding dient te worden betaald aan artiest, nabestaanden, publisher of platenmaatschappij. Schrijft een componist dus op zijn twintigste een symfonie en wordt deze componist 90 jaar oud, dan bedraagt de looptijd van de auteursrechten muziek 70 + 70 = 140 jaar.
Helemaal met je eens dat het systeem vernieuwd zou mogen worden. Met respect voor de maker maar ook met niet onzinnige regels, die waarschijnlijk ook nooit zo bedacht zijn zoals ze nu uitgevoerd moeten worden.
Youtube en aanverwanten staan nu gewoon te strak, dat wordt vanzelf beter als de AI heeft bijgeleerd.
Een artiest kan bijvoorbeeld met optredens nog steeds geld verdienen aan zijn creativiteit. Waarom zou een artiest tot in den eeuwigheid beschermt moeten worden, terwijl als je in nederland een uitvinding doet en daar een octrooi (volksmond patent) op aanvraagt heb je die voor maximaal 20 jaar, met andere woorden je hebt 20 jaar om er geld mee te verdienen en na die 20 jaar vervalt het octrooi en mogen anderen jouw creativiteit gebruiken om geld mee te verdienen.
Persoonlijk zie ik niet in waarom voor auteursrecht een niet soortgelijk termijn zou moeten gelden, dan heeft de artiest nog steeds 20 jaar om zn zakken te vullen.
Wat een waanzin....een creatieve uitvinder van een nieuwe techniek krijgt , als ie geluk heeft, misschien maar 15 jaar patent rechten. (20 als maximum....kan ook 5 jaar zijn .)
Idem voor medicijnen . Ook daarop vervallen de rechten na een paar jaar
Daar ging het natuurlijk al mis, hoezo kan een bedrijf (dus niet overheid gerelateerd) toestemming krijgen om persoonsgegevens te verzamelen om boete's te kunnen uitdelen? Waar is de rechter in dit verhaal.
Boete's is wat het in de volksmond wordt genoemd. Gaat om "vergoeding van geleden schade". En de rechter, die komt kijken zodra de downloader niet betaald en de rechthebbende besluit over te gaan tot dagvaarden.
Schade die gebaseerd is op natte vingerwerk? Die filmhuizen/productie maatschappijen moeten niet zo huilen.
▲
[ 888 berichten ]
Forza!
Master
Maar daar weet jij toch wel raad mee? Kon gewoon npo kijken in buitenland via vpn voordat het mocht. Ook weleens muziek gekocht via Amazon.uk, kon niet, mja, toch wel.
Dave
Webspecialist
Forza! schreef:
Maar daar weet jij toch wel raad mee? Kon gewoon npo kijken in buitenland via vpn
Ja dat is toch ook belachelijk, ik weet er wel raad mee maar het blijft belachelijk. Dat men gedwongen wordt om te betalen voor die onzin en dan ook nog eens perse met een NL IP adres.
Maar daar gaat dit onderwerp niet over, het onderwerp gaat over "illegaal downloaden" en betalen.. Betaal al zat. Met al die abonnementen bij tig diensten mag je jezelf wel eens afvragen of je niet driedubbel aan het betalen bent en eigenlijk geld terug moet vragen. Lekker onhandig.
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Range Rover Teun
Medewerker
BNR schreef:
AARDVERSCHUIVING IN HET ONLINE AUTEURSRECHT
Platforms zoals Youtube en Facebook zijn vanaf vandaag verantwoordelijk voor eventuele schendingen van het auteursrecht. Dus als jij bijvoorbeeld een video op Youtube wil uploaden waar copyright op zit, dan moet Youtube dat controleren en zo nodig verwijderen. Dat is het gevolg van nieuwe Europese regels die vanaf vandaag ingaan.
Christiaan Alberdingk Thijm is advocaat bij Bureau Brandeis en volgens hem zet deze nieuwe wetgeving het auteursrecht op z'n kop. 'Het is een aardverschuiving in het auteursrecht. Je zal gaan merken dat de filters scherpen zullen worden.' Indien er sprake is van inbraak op auteursrecht van een rechthebbende, dan zullen ook de platforms zoals Youtube moeten opdraaien voor de kosten.
Er klinkt ook kritiek over de Europese regels. Zo wordt er gevreesd voor nog meer beperking van het vrije delen van informatie via internet. De mensen wiens auteursrecht vaak werd gebroken zijn blij. Zij krijgen een mogelijkheid om verloren inkomsten nu wel naar zich toe te trekken.
Platforms zoals Youtube en Facebook zijn vanaf vandaag verantwoordelijk voor eventuele schendingen van het auteursrecht. Dus als jij bijvoorbeeld een video op Youtube wil uploaden waar copyright op zit, dan moet Youtube dat controleren en zo nodig verwijderen. Dat is het gevolg van nieuwe Europese regels die vanaf vandaag ingaan.
Christiaan Alberdingk Thijm is advocaat bij Bureau Brandeis en volgens hem zet deze nieuwe wetgeving het auteursrecht op z'n kop. 'Het is een aardverschuiving in het auteursrecht. Je zal gaan merken dat de filters scherpen zullen worden.' Indien er sprake is van inbraak op auteursrecht van een rechthebbende, dan zullen ook de platforms zoals Youtube moeten opdraaien voor de kosten.
Er klinkt ook kritiek over de Europese regels. Zo wordt er gevreesd voor nog meer beperking van het vrije delen van informatie via internet. De mensen wiens auteursrecht vaak werd gebroken zijn blij. Zij krijgen een mogelijkheid om verloren inkomsten nu wel naar zich toe te trekken.
Met dank aan de EU.
Kwibus
Master
Niet dat ik roomser ben dan de paus, maar jij wil toch ook worden betaald voor je werk? Toch prima dat ze daar beter op controleren en achteraan zitten?
bruintje beer
Master
Kwibus schreef:
Niet dat ik roomser ben dan de paus, maar jij wil toch ook worden betaald voor je werk?
Wat een dooddoener.Het is net zoiets als je vrouw in de etalage zetten en dan verontwaardigd zijn dat iemand er een foto van heeft gemaakt voor thuisgebruik.
dvdouden
Master
Kwibus schreef:
Niet dat ik roomser ben dan de paus, maar jij wil toch ook worden betaald voor je werk? Toch prima dat ze daar beter op controleren en achteraan zitten?
De vraag is alleen: waar ligt de grens? Onderstaand clipje met baggeraudio vonden ze blijkbaar al voldoende om een copyrightclaim op uit te delen...
▶ Youtube video
Kwibus
Master
bruintje beer schreef:
Wat een dooddoener. Het is net zoiets als je vrouw in de etalage zetten en dan verontwaardigd zijn dat iemand er een foto van heeft gemaakt voor thuisgebruik.
Nee, het is meer dat ik mooie foto's van een vrouw heb gemaakt en dat die foto's vervolgens door allerlei mensen en bedrijven worden gebruikt om hun producten, filmpjes, ideeën etc. te promoten.dvdouden schreef:
De vraag is alleen: waar ligt de grens?
Die zal al doende worden bepaald lijkt me. Veel zal in 1e instantie door AI worden gemarkeerd. Als dan achteraf blijkt dat de autoradio te horen was zoals Basjuh laat zien, zal dat dan vast wel weer worden teruggedraaid. Maar ik kan me goed voorstellen dat als iedereen maar onbetaald jouw muziek onder filmpjes monteert je daar graag gewoon geld voor wil zien.Belangrijkste is dat de distributeurs zich niet meer kunnen verschuilen achter "wij zijn niet verantwoordelijk voor wat de maker heeft gedaan"
JBHC
Master
Kwibus schreef:
Niet dat ik roomser ben dan de paus, maar jij wil toch ook worden betaald voor je werk?
Inderdaad en als ik mijn werk klaar heb wordt ik ervoor betaald en dat is het dan. Of vind jij dat je de elektricien telkens als jij het licht aanzet een bepaald bedrag moet krijgen? Of de loodgieter telkens wanneer jij de kraan openzet een bepaald bedrag moet krijgen, of de stratenmaker telkens wanneer je over je tuinpad loopt....enz, enz.
dvdouden
Master
basjuh1981 schreef:
Zou de uploader hier een copyright-claim krijgen?
Jep, is al gebeurd, kijk maar in de description van de video
snovvdog
Master
Kwibus schreef:
Nee, het is meer dat ik mooie foto's van een vrouw heb gemaakt en dat die foto's vervolgens door allerlei mensen en bedrijven worden gebruikt om hun producten, filmpjes, ideeën etc. te promoten.
Wat een onzinverhaal. Mensen zoals ik en anderen op dit forum die dashcam video's uploaden waar in de achtergrond een muziekje speelt die hebben hier mee te maken?
Ik promoot helemaal niks, ik zeik traagrijders af...
Of vakantievideo's die niet publiek zijn maar gewoon voor onder vrienden te delen/permanent online opslaan waar een muziekje in is gemonteerd. Krijg ik ook altijd copyright gezeik over.
Het is belachelijk dat YT verantwoordelijk kan worden gehouden voor de content.
IsIkke
Master
dvdouden schreef:
De vraag is alleen: waar ligt de grens? Onderstaand clipje met baggeraudio vonden ze blijkbaar al voldoende om een copyrightclaim op uit te delen...
Ik had een filmpje gemaakt, had koptelefoon op met muziek.. en ik kreeg al een copyright claim.
Niet eens zo lang geleden, kan even zoeken wanneer dat was
Kwibus
Master
JBHC schreef:
Inderdaad en als ik mijn werk klaar heb wordt ik ervoor betaald en dat is het dan. Of vind jij dat je de elektricien telkens als jij het licht aanzet een bepaald bedrag moet krijgen? Of de loodgieter telkens wanneer jij de kraan openzet een bepaald bedrag moet krijgen, of de stratenmaker telkens wanneer je over je tuinpad loopt....enz, enz.
Vergelijking die als een tang op een varken slaat
JBHC
Master
Kwibus schreef:
Vergelijking die als een tang op een varken slaat
Leg mij eens uit waarom je, als je iets artistieks hebt gemaakt, hier tot in den treuren voor betaald moet worden?
En dan graag een ander argument dan: "dat hebben we met zijn allen zo afgesprolen"
Middle
Master
Oké, iemand die iets artistieks maakt krijgt voortaan een eenmalige bijdrage gelijkstaande aan het uurloon van een electricien/loodgeieter/stratenmaker.
Zo beter?
Gaan we dat met zijn allen zo afspreken.
Zo beter?
Gaan we dat met zijn allen zo afspreken.
IsIkke
Master
Middle schreef:
Oké, iemand die iets artistieks maakt krijgt voortaan een eenmalige bijdrage gelijkstaande aan het uurloon van een electricien/loodgeieter/stratenmaker.
Zo beter?
Gaan we dat met zijn allen zo afspreken.
Zo beter?
Gaan we dat met zijn allen zo afspreken.
Dat hoeft eigenlijk niet eens zo zeer. Mijn grootste probleem is dat de licentie zelf zo belachelijk veel kost, terwijl de auteur eigenlijk niet eens zo veel van dat geld ziet. Die stapels tussenpartijen moeten eens ophouden met bestaan. Ik heb in een grijs verleden eens onderzoek gedaan om een stream service op te zetten in NL (nog ver voor netflix enzo), je betaalt dik 15k per licentie, dat is toch krankzinnig? Allemaal om partijtjes als Brein en DFW in stand te houden.
JBHC
Master
Middle schreef:
Oké, iemand die iets artistieks maakt krijgt voortaan een eenmalige bijdrage gelijkstaande aan het uurloon van een electricien/loodgeieter/stratenmaker.
Zo beter?
Zo beter?
Als je iets maakt mag je daar best voor betaald worden maar iemand die bijvoorbeeld muziek maakt is die over het algemeen geen jaren bezig met een nummer schrijven.
Een andere manier van vergoeden zou ik wel beter vinden ja.
Middle
Master
Dus hij moet meters maken, zoals de electricien/loodgieter/stratenmaker elk uur van de werkdag dat doen. Elk uur van de dag nummertjes schrijven.
JBHC
Master
Van mij hoeft dat niet. Al denk ik, gezien de enorme hoeveelheid rotzooi die er gemaakt wordt, dat het weinig verschil zal maken met hoe het nu is.
Met live optredens is ook best geld te verdienen.
Nogmaals, leg mij eens uit waarom er tot in lengte van dagen betaald moet worden? Daar heb ik nog steeds geen antwoord op gekregen.
Met live optredens is ook best geld te verdienen.
Nogmaals, leg mij eens uit waarom er tot in lengte van dagen betaald moet worden? Daar heb ik nog steeds geen antwoord op gekregen.
Kwibus
Master
Er hoeft niet tot in lengte van dagen te worden betaald. Auteursrecht vervalt na 70 jaar, maar wat stel jij voor dan? Geen auteursrecht? Een eenmalige betaling door een ander, die er dan vervolgens van alles mee mag doen? Of publiceren en gaan leven van vrijwillige bijdragen?
Op het moment dat iets kan worden gereproduceerd, zoals muziek, en anderen verdienen daaraan, bijv. radio, waarom heeft de maker dan geen recht op een deel van die opbrengst? Als je iets maakt voor een eenmalige betaling, en die ander kan dan verder niets met die aanschaf verdienen, waarom zou hij het dan van je kopen?
Op het moment dat iets kan worden gereproduceerd, zoals muziek, en anderen verdienen daaraan, bijv. radio, waarom heeft de maker dan geen recht op een deel van die opbrengst? Als je iets maakt voor een eenmalige betaling, en die ander kan dan verder niets met die aanschaf verdienen, waarom zou hij het dan van je kopen?
R
Master
Kwibus schreef:
Er hoeft niet tot in lengte van dagen te worden betaald.
Als je het eeuwige leven hebt, valt dat ook wel mee. Maar,Citaat: Looptijd auteursrechten muziek
Na afloop van 70 jaar na het overlijden van de langstlevende auteur van een bepaald werk komt het muziekstuk in het publiek domein. Dat betekent dat er geen auteursrechtenlicentie meer behoeft te worden aangevraagd, noch een auteursrechtenvergoeding dient te worden betaald aan artiest, nabestaanden, publisher of platenmaatschappij. Schrijft een componist dus op zijn twintigste een symfonie en wordt deze componist 90 jaar oud, dan bedraagt de looptijd van de auteursrechten muziek 70 + 70 = 140 jaar.
R
Master
JBHC schreef:
Nogmaals, leg mij eens uit waarom er tot in lengte van dagen betaald moet worden?
Helemaal met je eens dat het systeem vernieuwd zou mogen worden. Met respect voor de maker maar ook met niet onzinnige regels, die waarschijnlijk ook nooit zo bedacht zijn zoals ze nu uitgevoerd moeten worden.
Kwibus
Master
R schreef:
Helemaal met je eens dat het systeem vernieuwd zou mogen worden.
Hoe dan? Hoe voorkom je dat iemand aan jouw creativiteit blijft verdienen, en jij niet meer?
R
Master
Niet zo zwart/wit. Dat YT ed. nu al die filmpjes eraf kukelt vanwege achtergrondmuziek (het echte leven) is iets om te bekijken of je zoiets wenselijk vindt.
Met respect voor de maker, schreef ik.
Met respect voor de maker, schreef ik.
Kwibus
Master
R schreef:
Met respect voor de maker, schreef ik.
Dat weet ik, was ook geen aanval. Ik vraag me serieus af hoef je het anders zou kunnen doen zonder de artiest tekort te doen.Youtube en aanverwanten staan nu gewoon te strak, dat wordt vanzelf beter als de AI heeft bijgeleerd.
R
Master
Een scheiding tussen verdienen op, door een ander en gebruiken van, is misschien wat? Geen gemakkelijke materie.
En AI wordt nog eens groter en slimmer als wij. (best veel mensen leren überhaupt weinig meer bij nadat ze van school gekomen zijn).
En AI wordt nog eens groter en slimmer als wij. (best veel mensen leren überhaupt weinig meer bij nadat ze van school gekomen zijn).
squaddie
Master
Kwibus schreef:
Hoe dan? Hoe voorkom je dat iemand aan jouw creativiteit blijft verdienen, en jij niet meer?
Een artiest kan bijvoorbeeld met optredens nog steeds geld verdienen aan zijn creativiteit. Waarom zou een artiest tot in den eeuwigheid beschermt moeten worden, terwijl als je in nederland een uitvinding doet en daar een octrooi (volksmond patent) op aanvraagt heb je die voor maximaal 20 jaar, met andere woorden je hebt 20 jaar om er geld mee te verdienen en na die 20 jaar vervalt het octrooi en mogen anderen jouw creativiteit gebruiken om geld mee te verdienen.
Persoonlijk zie ik niet in waarom voor auteursrecht een niet soortgelijk termijn zou moeten gelden, dan heeft de artiest nog steeds 20 jaar om zn zakken te vullen.
Kwibus
Master
OK, dus we veranderen niets aan de huidige afspraken, anders dan dat het auteursrecht na 20 jaar vervalt. Dat is jouw oplossing om het helemaal anders te doen?
zadkine
Master
Kwibus schreef:
Auteursrecht vervalt na 70 jaar,
Wat een waanzin....een creatieve uitvinder van een nieuwe techniek krijgt , als ie geluk heeft, misschien maar 15 jaar patent rechten. (20 als maximum....kan ook 5 jaar zijn .)
Idem voor medicijnen . Ook daarop vervallen de rechten na een paar jaar
Kwibus
Master
R schreef:
70 jaar na zijn of haar dood
na de dood van de laatstlevende maker, of 70 jaar na eerste rechtmatige openbaring.
DikkeDiesel
Master
Tweakers.net schreef:
Hoge Raad: Ziggo hoeft downloadergegevens niet af te staan aan Dutch FilmWorks
De Hoge Raad heeft het cassatieberoep van Dutch FilmWorks verworpen. Daarmee hoeft Ziggo definitief niet de gegevens van klanten die illegaal zouden downloaden af te geven aan het bedrijf. Waarom de Hoge Raad het beroep heeft verworpen, is niet bekend.
In de uitspraak schrijft de Hoge Raad de klachten van Dutch FilmWorks over de uitspraak van de lagere rechter te hebben beoordeeld. Volgens deze beoordeling kunnen deze klachten niet leiden tot vernietiging van die uitspraak. De Hoge Raad zegt dat het volgens de wet niet nodig is om te motiveren hoe er tot dit oordeel is gekomen en doet dit dan ook niet.
Eerder adviseerde de Procureur-Generaal van de Hoge Raad al om het cassatieberoep te verwerpen. Het filmbedrijf zou bijvoorbeeld claimen dat het recht op privacy en bescherming van persoonsgegevens niet 'in de kern' wordt geraakt door de gevraagde gegevensverstrekking, iets dat het gerechtshof volgens DFW zou hebben miskend. Ook vond het filmbedrijf dat het gerechtshof het verstrekken van de gegevens niet mocht laten afhangen van wat het filmbedrijf uiteindelijk tegen individuele downloaders wilde doen en hoe transparant het daar over was.
Vooral het gebrek aan transparantie en duidelijkheid was een belangrijke reden voor het hof om in 2019 te besluiten dat Ziggo de gegevens niet hoefde af te staan. Dutch FilmWorks had als beleid dat er per geval beoordeeld zou worden welke acties of vervolgstappen er ondernomen zouden worden. Daarmee zouden de belangen van de betrokken Ziggo-klanten worden aangetast, oordeelde het hof destijds.
Dutch FilmWorks wil actie ondernemen tegen Nederlanders die films illegaal downloaden. Zo kreeg het filmbedrijf in 2017 toestemming van de Autoriteit Persoonsgegevens om de klantgegevens te kunnen verzamelen met het doel ze 'schikkingsvoorstellen' van 150 euro te sturen. Het bedrijf vorderde daarna de naw-gegevens van honderden Ziggo-klanten die de film The Hitman's Bodyguard zouden hebben gedownload. De provider weigerde, DFW startte daarom met de rechtszaken.
De Hoge Raad heeft het cassatieberoep van Dutch FilmWorks verworpen. Daarmee hoeft Ziggo definitief niet de gegevens van klanten die illegaal zouden downloaden af te geven aan het bedrijf. Waarom de Hoge Raad het beroep heeft verworpen, is niet bekend.
In de uitspraak schrijft de Hoge Raad de klachten van Dutch FilmWorks over de uitspraak van de lagere rechter te hebben beoordeeld. Volgens deze beoordeling kunnen deze klachten niet leiden tot vernietiging van die uitspraak. De Hoge Raad zegt dat het volgens de wet niet nodig is om te motiveren hoe er tot dit oordeel is gekomen en doet dit dan ook niet.
Eerder adviseerde de Procureur-Generaal van de Hoge Raad al om het cassatieberoep te verwerpen. Het filmbedrijf zou bijvoorbeeld claimen dat het recht op privacy en bescherming van persoonsgegevens niet 'in de kern' wordt geraakt door de gevraagde gegevensverstrekking, iets dat het gerechtshof volgens DFW zou hebben miskend. Ook vond het filmbedrijf dat het gerechtshof het verstrekken van de gegevens niet mocht laten afhangen van wat het filmbedrijf uiteindelijk tegen individuele downloaders wilde doen en hoe transparant het daar over was.
Vooral het gebrek aan transparantie en duidelijkheid was een belangrijke reden voor het hof om in 2019 te besluiten dat Ziggo de gegevens niet hoefde af te staan. Dutch FilmWorks had als beleid dat er per geval beoordeeld zou worden welke acties of vervolgstappen er ondernomen zouden worden. Daarmee zouden de belangen van de betrokken Ziggo-klanten worden aangetast, oordeelde het hof destijds.
Dutch FilmWorks wil actie ondernemen tegen Nederlanders die films illegaal downloaden. Zo kreeg het filmbedrijf in 2017 toestemming van de Autoriteit Persoonsgegevens om de klantgegevens te kunnen verzamelen met het doel ze 'schikkingsvoorstellen' van 150 euro te sturen. Het bedrijf vorderde daarna de naw-gegevens van honderden Ziggo-klanten die de film The Hitman's Bodyguard zouden hebben gedownload. De provider weigerde, DFW startte daarom met de rechtszaken.
JonnyJohnson
F1 kenner '21
DikkeDiesel schreef:
Zo kreeg het filmbedrijf in 2017 toestemming van de Autoriteit Persoonsgegevens om de klantgegevens te kunnen verzamelen met het doel ze 'schikkingsvoorstellen' van 150 euro te sturen
Daar ging het natuurlijk al mis, hoezo kan een bedrijf (dus niet overheid gerelateerd) toestemming krijgen om persoonsgegevens te verzamelen om boete's te kunnen uitdelen? Waar is de rechter in dit verhaal.
Walker
Master
Vergelijk auteursrecht met patentrecht: Om voor een patent in aanmerking te komen moet je (duur!) onderzoek laten doen, en vervolgens betalen voor je patent. Waarbij je hoopt dat de investering in tijd en de patentkosten genoeg opbrengen in de komende 20 jaar.
Bij auteursrecht maak je iets (muziek, tekst of video etc), en je krijgt 70 jaar lang de rechten en een vergoeding voor iedere keer dat iemand het in het 'publiceert' door het via media of in het openbaar te delen.
https://ondernemersplein.kvk.nl/auteursrecht/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht
Ook mooi om te lezen dat auteursrecht oorspronkelijk 14 jaar geldig was in de Statute of Anne.
Bij auteursrecht maak je iets (muziek, tekst of video etc), en je krijgt 70 jaar lang de rechten en een vergoeding voor iedere keer dat iemand het in het 'publiceert' door het via media of in het openbaar te delen.
https://ondernemersplein.kvk.nl/auteursrecht/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht
Ook mooi om te lezen dat auteursrecht oorspronkelijk 14 jaar geldig was in de Statute of Anne.
lorat
Master
Ik dacht dat ik een goeie had gevonden:
https://tweakers.net/nieuws/183838/poli ... fline.html
https://tweakers.net/nieuws/183838/poli ... fline.html
RAH
Master
JonnyJohnson schreef:
hoezo kan een bedrijf (dus niet overheid gerelateerd) toestemming krijgen om persoonsgegevens te verzamelen om boete's te kunnen uitdelen? Waar is de rechter in dit verhaal.
Boete's is wat het in de volksmond wordt genoemd. Gaat om "vergoeding van geleden schade". En de rechter, die komt kijken zodra de downloader niet betaald en de rechthebbende besluit over te gaan tot dagvaarden.
JonnyJohnson
F1 kenner '21
RAH schreef:
vergoeding van geleden schade
Schade die gebaseerd is op natte vingerwerk? Die filmhuizen/productie maatschappijen moeten niet zo huilen.
no justice
Master
Iemand enig idee hoe ik me kan registreren bij film-paleis.me ? Ze nemen helaas geen nieuwe leden aan Wellicht werkt het op invite only ?
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum