Postingstijd interval gedetecteerd van 72 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 40 van 41  [ 2036 berichten ]
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Paniek bij politie: Russische hackers diep in systemen tijdens MH17-onderzoek

De Russische buitenlandse veiligheidsdienst SVR heeft Nederland in 2017 een gevoelige klap toegebracht. Hackers van die dienst bleken doorgedrongen tot diep in de systemen van de Nederlandse politie, die op dat moment ook bezig was met het strafrechtelijk onderzoek naar het neerschieten van vlucht MH17. Wat de hackers meenamen, is niet duidelijk.

De hack werd niet opgemerkt door de politie, maar kwam aan het licht dankzij inlichtingen van de AIVD, meldt de Volkskrant{achter betaalmuur) op basis van onderzoek waarvoor is gesproken met directbetrokkenen. Dat de Russische hackers in de systemen van de politie zaten, zorgde voor grote paniek mede vanwege het lopende MH17-onderzoek.

De beveiliging van de politie bleek niet op orde en is na de ontdekking met meer monitoring en het verbeteren van het Security Operations Center (SOC) opgetuigd. De succesvolle Russische hack is nooit eerder bekend geworden. De politie wil de hack ‘bevestigen noch ontkennen’.

MH17-ramp
Bij de ramp met Malaysia Airlines-vlucht 17 - op weg van Amsterdam naar Kuala Lumpur - kwamen op 17 juli 2014 298 mensen om het leven. 193 van hen hadden de Nederlandse nationaliteit. Vlucht MH17 werd boven Oost-Oekraïne geraakt door een luchtdoelraket, volgens het OM afgeschoten door pro-Russische rebellen en geleverd door Russische militairen.

Rusland probeert sinds de ramp de onderzoeken te saboteren en ondermijnen, waarbij beïnvloeding via sociale media, diefstal van onderzoeksgegevens, bewerken van bij het onderzoek betrokken landen en het hacken van officiële betrokken instanties, niet worden geschuwd.

Politie doelwit
Ook de politie en het Openbaar Ministerie in Nederland waren daarbij regelmatig doelwit. Er waren diverse aanvallen op de systemen van de politie. Medewerkers ontvingen phisingmailtjes en Russische hackers reden in een auto vol apparatuur rond in de buurt van het Landelijk Parket in Rotterdam, schrijft de krant.

In september 2017 - twee maanden nadat Nederland, Oekraïne, België, Australië en Maleisië, hun strafrechtelijke krachten bundelden in het Joint Investigation Team en besloten dat de verdachten in Nederland berecht zouden worden - kwam de AIVD met een ‘ontnuchterend bericht’.

Russische infiltratie
De geheime dienst had informatie over een geïnfecteerd Nederlands ip-adres van de Politieacademie, waardoor de Russische hackers mee konden kijken op de politiesystemen. Anonieme bronnen melden de Volkskrant dat sporen van de aanvallers op verschillende plekken werden aangetroffen.

Die ontdekking zou tot ‘grote paniek’ hebben geleid, zeggen de bronnen. Door de slechte beveiliging had de politie de Russische infiltratie niet opgemerkt en bleek het, omdat de logbestanden niet op orde waren, ‘zo goed als onmogelijk’ om na te gaan waar de hackers toegang toe hadden gehad.

‘Russen zijn binnen’
,,Het politienetwerk is zo groot, ze konden op verschillende plekken binnen zitten’’, klinkt het. Deskundigen wisten niet waar ze moesten zoeken. Het enige dat duidelijk was: ‘De Russen zijn binnen’. De AIVD drong na het bekend worden van de hack aan op snelle beveiligingsmaatregelen bij de politie.

Zo moest de belangrijkste informatie worden veiliggesteld. ‘De kroonjuwelen’. De politie wilde zeggenschap over het verbetertraject houden, wat voor frictie tussen de partijen zorgde. De politie kon de bemoeienis van de AIVD bij de verbeteringen echter niet weigeren, weet een van de bronnen. Een aantal verbetertrajecten loopt nog.



De ICT van de politie is dus zo lek als een zeef.
  Bericht 
Forza!
Master
 
Zouden ze het cjib ook gehackt hebben? Ik zou wel weten wat ik dan ging doen daar.. :lol: (ff alle boetes wissen voor snelheid en grapperhaus een vette spookboete sturen)
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Maserati Teun schreef:
Paniek bij politie: Russische hackers diep in systemen tijdens MH17-onderzoek
Goh wat toevallig dat dit nieuws naar buiten net na de juich berichten over de grote telefoon hack. Je zou haast denken dat ze het slechte nieuws zorgvuldig timen.
  Bericht 
zadkine
Master
@Forza.
Is niet zo makkelijk.
Boetes wissen bedoel ik.
Die spookboete opvoeren heeft meer kans op succes.

Iets met backups terug zetten bij verdwenen boetes in kopie database en dan vanuit de backup die boetes weer terug herstellen.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
CJIB is het enige IT systeem van de overheid dat mensen feilloos van hun centjes afhelpt. Per definitie zelfs. Met de wet Mulder erbij is het de Guantánamo Bay van de incassso geworden en niet eens per ongeluk. Rechtstaat? Slinksstraat eerder...
  Bericht 
Forza!
Master
 
zadkine schreef:
weer terug herstellen.


Ja, dat is het enige wat ze wél beveiligen natuurlijk.. :[
  Bericht 
zadkine
Master
Forza! schreef:
Ja, dat is het enige wat ze wél beveiligen natuurlijk


Overheid heeft veel IT beheer uitbesteed. En daar hoort (wat ons betreft) standaard backups maken bij.,...en ook dit soort restore werk (nacalculatie als het door "klanten schuld" komt) ook bij.

Je kunt natuurlijk de mazzel hebben dat zo' n dienst wilde besparen op IT beheer....dan heb je kans dat geavanceerd herstellen niet mogelijk is door de beheer partij (Amazon , MS bv, die leveren goedkoop servers, maar service anders dan recht toe rechtaan terugzetten hebben ze niet) en dat je als dienst zelf aan de slag moet met (handmatig?) alles opnieuw invoeren.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Nieuws.nl schreef:
Minister moet meer informatie openbaar maken over vliegramp MH17

Minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) moet meer informatie openbaar maken over de vliegramp met vlucht MH17. Dat heeft de rechtbank in Utrecht beslist, naar aanleiding van een beroep op de Wet openbaarheid bestuur (Wob) van RTL Nieuws. In februari verlangde de rechtbank al een nadere onderbouwing van de bewindsman waarom een aantal passages uit documenten over de ramp niet openbaar gemaakt konden worden.

Grapperhaus heeft daarna uitleg gegeven. De rechtbank nam daar op punten genoegen mee, maar vindt de uitleg onvoldoende als het gaat om passages uit een verslag van een ambtenaar van een overleg van de European Civil Aviation Conference (ECAD) van 9 mei 2014. Die passages moeten van de rechter alsnog openbaar gemaakt worden.

Het Wob-verzoek van RTL Nieuws gaat om documenten uit het zogeheten Archief MH17 voor zover dat onder het ministerie van Justitie en Veiligheid valt. Delen van het archief vallen ook onder andere ministeries. In het archief van het ministerie van Justitie en Veiligheid zitten documenten en correspondentie van onder andere de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV), de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD), de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) en de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE). Het ministerie heeft naar aanleiding van het Wob-verzoek gezocht naar documenten waar RTL Nieuws om vraagt. Een deel van de gevonden documenten is openbaar gemaakt, een deel niet of slechts beperkt.

Vlucht MH17 werd op 17 juli 2014 neergehaald boven het oosten van Oekraïne. Bij de rechtbank in Den Haag loopt momenteel een strafzaak tegen drie Russen en een Oekraïner, die betrokken zouden zijn geweest bij de beschieting van het toestel met een raket. Bij de ramp kwamen alle 298 inzittenden om het leven, onder wie bijna 200 Nederlanders.


Politiek en informatie openbaar maken is als water en vuur.
  Bericht 
R
Master
Aanbesteding zwarte witte stiften
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Maserati Teun schreef:
Politiek en informatie openbaar maken is als water en vuur.
Dat is vooral een trend onder Rutte en Grapperhaus doet er nog een schepje bovenop.
  Bericht 
R
Master
Dat hele rijtje op Justitie de laatste 15 tot 20 jaren..
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Met de kennis van nu is het extra pijnlijk van al die virologen aan boord. Vooral prof. Joep Lange had in deze tijden ongetwijfeld veel kunnen betekenen.

https://www.hiv.gov/blog/dr-fauci-reflects-on-hiv-colleagues-lost-in-mh-17-crash
Citaat:
On Sunday, July 20, 2014, just before the opening of the 20th International AIDS Conference (AIDS 2014 ) in Australia, we had the opportunity to speak with Dr. Anthony Fauci, Director of NIH’s National Institute of Allergy and Infectious Diseases (NIAID) about the Malaysia Airlines Flight 17.

Among those lost was world-renowned AIDS researcher Dr. Joep Lange, former president of the International AIDS Society, which organizes the conference. This enormous loss is on the minds of all conference participants and many HIV/AIDS colleagues around the globe. In his brief video, Dr. Fauci expresses his condolences to the family and friends of those lost and shares inspiration from Dr. Lange.


Youtube video
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
R schreef:
Dat hele rijtje op Justitie de laatste 15 tot 20 jaren..
Hirsch-Ballin :dood:
Maar toch brengt Grapperhaus een heel nieuwe level van reactionaire engbekkerij. Wat ranzige facist is dat :[
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Nu.nl schreef:
Oekraïne waarschuwde maanden voor MH17-ramp al voor onveilig luchtruim

Oekraïne wees andere Europese landen en luchtvaartorganisatie Eurocontrol er enkele maanden vóór de MH17-ramp al op dat het de veiligheid boven het eigen luchtruim niet kon garanderen. Toch bleef het Oekraïense luchtruim open voor vliegverkeer richting Azië, meldt RTL Nieuws zaterdag op basis van nieuwe vrijgegeven documenten.

Dat er niets is gedaan met de waarschuwing is opvallend, gezien de MH17-ramp in 2014. Hoewel de waarschuwing vooral naar aanleiding van de onrust op de Krim ontstond, laat de situatie zien dat autoriteiten er niet happig op waren om in te grijpen. Dit terwijl bijvoorbeeld een sluiting van het vliegruim de MH17-ramp had kunnen voorkomen.

Oekraïne gaf de waarschuwing af tijdens een vergadering van de European Civil Aviation Conference (ECAC) op 6 mei 2014 in Parijs. Een ambtenaar van het ministerie van Infrastructuur en Veiligheid was hierbij aanwezig en maakte aantekeningen. Die informatie (pdf) is openbaar gemaakt na een beroep van RTL Nieuws op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Het gespreksverslag is in 2017 wel vertrouwelijk met de Tweede Kamer en met de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) gedeeld.

Na de bijeenkomst in Parijs kwam de ECAC met een verklaring (pdf), maar daarin werd alleen "diepe bezorgdheid" over de situatie boven de Krim geuit. Het schiereiland in het zuiden van Oekraïne was toen net ingenomen door Rusland. De verklaring ging niet in op de veiligheidssituatie in Oost-Oekraïne, waar op dat moment een gewapend conflict was uitgebroken en waarboven op 17 juli 2014 vlucht MH17 werd neergeschoten.


Luchtruim moest openblijven voor vluchten naar Azië

De ambtenaar die aanwezig was bij de ontmoeting beschreef verder hoe voorzitter Frank Brenner van luchtvaartorganisatie Eurocontrol zijn zorgen uitte over de vliegveiligheid boven Oekraïne. "De burgerluchtvaart van de Oekraïne is vrijwel tot stilstand gekomen. Dit betekent ook nog een enorm verlies aan inkomsten voor de Oekraïense autoriteiten", tekende de ambtenaar op uit de mond van Brenner.

Daarna zou Brenner hebben gezegd dat Eurocontrol en Oekraïne zich zouden blijven inzetten om "de upper space boven het gebied zoveel mogelijk vrij te waren voor long-haul-vliegverkeer op Azië". Oftewel, het luchtruim moest openblijven voor vliegtuigen die op grote hoogte van Europa naar Azië vlogen.

Uiteindelijk kon alleen Oekraïne besluiten om het luchtruim te sluiten, al vlogen sommige vliegmaatschappijen sinds de annexatie van Krim al niet meer over Oekraïne heen. Veel andere luchtvaartmaatschappijen bleven het luchtruim wel gebruiken, waaronder KLM en Malaysia Airlines.


En dat is de enige reden van deze "ramp". Vijf Euro brandstofbesparing.
  Bericht 
Robert1
Master
Dave schreef:
enige reden


Precies dat ... geen woorden voor ...
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Nee, er moest een luchtvaartverdrag getekend worden.
Er worden 2 stukjes tekst (1 alinea en 3 alinea's) openbaard. De eerste wordt in het artikel niet besproken en gaat over de onderhandelingen daarover van de commissie.
Citaat:
"De passage onderaan pagina 2 luidt als volgt:
De Oekraïne is een belangrijke regio voor Europese airlines omdat met name de long-haul vluchten vanuit Europa naar Azië over deze regio vliegen. De Cie. hoopt de overeenkomst met de Oekraïne tijdens de volgende transportraad te kunnen ondertekenen en finaliseren."
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
RTL Nieuws schreef:
Advocaten MH17-zaak geïntimideerd, hoogstwaarschijnlijk door Rusland

Advocaten van de nabestaanden van de ramp met vlucht MH17 worden geïntimideerd. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) gaat ervan uit dat dat gebeurt in opdracht van Rusland. De NCTV heeft de betrokken advocaten opname in een veiligheidsprogramma aangeboden, zo blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws.

De laatste maanden zouden er meer voorvallen zijn geweest, waarbij advocaten onder meer tot aan hun privéwoning zijn gevolgd. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het spreekrecht dat nabestaanden in het MH17-proces vorige maand hadden. Daarbij zijn ook de advocaten van de nabestaanden meer in beeld gekomen.

Normaliter vervullen deze advocaten geen hoofdrol in de rechtszaal. Daar voeren vooral het Openbaar Ministerie (OM) en de advocaten van de enige verdachte die zich laat vertegenwoordigen, het woord.

Begin september werd het proces hervat met het spreekrecht van de nabestaanden. Gedurende bijna drie weken mochten zij de rechtbank toelichten wat de ramp met vlucht MH17 op 17 juli 2014 voor hen heeft betekend.

Ze werden bijgestaan door een groep advocaten, verenigd in het zogeheten rechtsbijstandsteam (RBT). Deze advocaten zijn al jaren bij de strafzaak betrokken en hebben de beschikking over het strafdossier, dat is aangeleverd door het OM. Hierin wordt het strafrechtelijk onderzoek beschreven en dit dossier telt inmiddels meer dan 60.000 pagina’s.

De acht leden van het RBT zijn op 22 september uitgenodigd bij de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV). Tijdens een uitgebreide presentatie stelde de NCTV dat Rusland op verschillende manieren zou hebben geprobeerd de advocaten te hinderen en te intimideren. De NCTV heeft toen de advocaten opname aangeboden in een veiligheidsprogramma. Dan worden bij woningen bijvoorbeeld passende maatregelen genomen.

Gevolgd naar privéwoning
Meerdere advocaten spreken over voorvallen, die ze tot aan de bijeenkomst van de NCTV niet konden plaatsen. Zo zijn zeker twee van hen na een zitting in de rechtbank op Schiphol, waar het MH17-proces plaatsvindt, door auto's gevolgd tot aan hun privéwoning. Hiervan is melding gedaan bij de NCTV. Een andere advocaat zag twee verdachte mannen met zonnebrillen bij zijn woning, die ongebruikelijk rond zijn woning liepen. In totaal zijn vier voorvallen gemeld bij de NCTV.

Deze handelwijze past in de manier van opereren van Rusland, aldus Ben de Jong, onderzoeker aan de Universiteit Leiden, gespecialiseerd in Russische veiligheids- en inlichtingendiensten. “Als je een groep ziet als vijand, omdat ze negatieve dingen over Rusland vertellen in de media of in het openbaar, dan moet je daar iets tegen ondernemen. Dan ga je die mensen intimideren en op allerlei andere manieren proberen onzeker te maken, bij wijze van simpele vergelding.''

”De NCTV heeft tijdens de bijeenkomst aangegeven geen fysiek geweld tegen de advocaten te verwachten. Na overleg hebben de advocaten besloten geen medewerking te verlenen aan dit artikel. Om die reden ontbreekt hun commentaar.


De Russen zullen alles doen om het proces te traineren. :boos: :boos:
  Bericht 
Pita
Master
 
Politie kan van die figuren ook gewoon de identiteit controleren en ze als ongewenst vreemdeling het land uit zetten.
  Bericht 
DikkeDiesel
Master
Maserati Teun schreef:
geen fysiek geweld tegen de advocaten te verwachten
Dus doen we maar niks? En dan, als er wel fysiek geweld plaatsvindt, zeggen: goh dat hadden we niet verwacht :fp:
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Maserati Teun schreef:
Deze handelwijze past in de manier van opereren van Rusland,
Met andere woorden, er is geen enkel concreet bewijs dat de Russiche regering advocaten intimideert.
De mensen die er voor doorgeleerd hebben snappen dat ook:
Maserati Teun schreef:
de advocaten besloten geen medewerking te verlenen aan dit artikel.


Toch brengt RTL dit als nieuws.

Dit artikel zegt meer over de ethiek van nederlandse journalisten dan over de ethiek van Putin.
  Bericht 
Broadie
Master
De strekking blijft vooralsnog dat Rusland de boeman is die voor al het kwaad in de wereld verantwoordelijk moet worden gehouden, dat Putin er als de Prins der Duisternis heerst en dat de NAVO er gelukkig nog is om ons te redden van al dat kwaad.

Rusland is overduidelijk de boeman die op de Krim aasde en de gelegenheid greep. De Ukraïense acteurs zijn hierbij niet relevant, die probeerden alleen maar patriottisch hun plicht te vervullen, nietwaar. Men blijft het steevast een "annexatie" noemen, geheel in lijn met de NAVO-propaganda, ook al klopt het feitelijk niet, omdat er een plebisciet over werd gehouden. Onder de burgeroorlog-omstandigheden, die toen heersten, was een overname de enige praktische optie die de minste ellende beloofde. Dat dit niet strookte met de wensen van de leiding in Kiev of met de Ukraïense grondwet is niet allesbepalend. Wat bepalend is, is in hoeverre internationaal recht een rol speelde, en volgens dat recht was het geen annexatie, ook al doen zo velen hun best dit feit te negeren.

Typisch ook dat RTL-Nieuws en soortgelijke "bronnen" nooit meer spreken over de coup die in Kiev plaatsvond. Dan zou men immers genuanceerd-eerlijk de journalist moeten spelen en dat schijnt niet de bedoeling te zijn, maar ik ben vast en zeker een samenzweringstheoreticus wanneer ik zo een waarheid durf te benoemen.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Maserati Teun schreef:
De Russen zullen alles doen om het proces te traineren. :boos: :boos:


:lol:

Typisch dat er nooit camerabeelden zijn. Wees toch eens niet zo goedgelovig van al die onzin wat de media opkalkt.
  Bericht 
18vti
Master
Dave schreef:
Wees toch eens niet zo goedgelovig van al die onzin wat de media opkalkt.


De Russen dit...de Russen dat...China dit...China dat.

Wat een LASTER!! De grootste lijers ter wereld zijn de USA en EU........ :roflol:
  Bericht 
zadkine
Master
Mijn echtgenote heeft de russen mee gemaakt.

18vti schreef:
De Russen dit...de Russen dat...China dit...China dat.


Ik kan niet zeggen dat ik me zou verheugen op een bewind van die mensen....

Alleen....de laatste jaren gaat OOK het westen die kant op qua regeren , saboteren van vrije meningen ed.

Dus inmiddels is de EU , Frans Timmermans voorop, geen haar beter dan Poetin en consorten.

Er is een reden dat Polen (ook Hongaren en laatst Slovenie trouwens) dwars ligt in EU zaken ....bij die zaken die de EU zich aanmatigt maar waarvoor ze geen mandaat hebben


en dan meteen weer in de mainstream media: O jee de Polen doen het weer.....ipvalle kanten voor het voetlicht te brengen incl wat Polen zelf zegt tijdens die EU vergaderingen.

Maar een genuanceerd beeld mogen we natuurlijk niet hebben....nee, verdeel en heers is het devies tegenwoordig incl propaganda.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
zadkine schreef:
Mijn echtgenote heeft de russen mee gemaakt.


Kan ik over meepraten.

Maar dit nieuwsbericht zegt helemaal niets. Vier gevallen gemeld van achtervolging en zonnebrillen. Hah, typisch Russen! Kunnen de melders nog enige toelichting geven? Hey nee toevallig dat kan niet.

Kom op nou, wat een loos gezwam.
  Bericht 
Bussloo
Master
Pita schreef:
Politie kan van die figuren ook gewoon de identiteit controleren en ze als ongewenst vreemdeling het land uit zetten.
Waarom? Hebben ze iets strafbaars gedaan?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Nu.nl schreef:
OM wil in MH17-zaak 'recht doen' aan de slachtoffers van aanslag op vliegtuig

Het Openbaar Ministerie (OM) is maandag even na 10.00 uur begonnen met het voordragen van de feiten en bewijzen in de strafzaak rond het neerhalen van passagiersvlucht MH17 in juli 2017. Het OM wil "recht doen" aan de 298 mensen die omkwamen toen een raket hun vliegtuig uit de lucht schoot, zo begon het zijn betoog.


Vijf Euro korting op het brandstofverbruik, daarbij wel vliegen over oorlogsgebied. Het recht moet je halen bij de vliegverkeersleiding.
  Bericht 
djee
Tour de France kenner '23
Dave schreef:
Het recht moet je halen bij de vliegverkeersleiding.


De luchtvaartmaatschappijen eerder denk ik, staat de maatschappijen vrij om een andere route te nemen die niet over oorlogsgebied gaan.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Hhmm niet helemaal voor zover ik weet, er zijn bepaalde corridors, hoe die precies liepen in 2014 weet ik niet. Over Volkel mag je bijvoorbeeld ook niet vliegen om maar een heel klein voorbeeld te noemen.

In de titel staat aanslag. Dat stoort mij. Door diverse instanties zijn enorme fouten gemaakt die tot dit tragische ongeval geleid hebben en het wordt vervolgens politiek misbruikt. :nothanks:
  Bericht 
Brakefire
Master
Spanningen lopen wel weer flink op, in de Oekraïne. Mijn nieuwe Oekraïense vrienden hebben allemaal een rugzakje met een survivalpakket bij de deur staan. Niet dat dat ze gaat helpen, maar ze maken zich wel flink zorgen.

Biden wil geen toezeggingen doen dat Oekraïne nooit in de Navo zal komen, zoals wel ooit aan Rusland beloofd. Maar terwijl Poetin troepen blijft opbouwen aan de grens, wil Biden ook geen toezeggingen doen aan de Oekraïne, dat hij het land tegen een Russische aanval zal verdedigen. Oekraïne heeft De Krim afgesloten van drinkwater, waardoor Poetin nu extra gemotiveerd is om een brug te slaan over land en wat zuidelijke provincies in te nemen. En als Poetin dat gaat doen staat de Oekraïne er alleen voor.

Ik gok dat Poetin de Djenpr niet over gaat steken en Kiev nog wel even met rust laat, maar evengoed is het toch redelijk spannend allemaal.
  Bericht 
Brakefire
Master
Dave schreef:
er zijn bepaalde corridors

Volgens mij is dat andersom. De luchtvaartmaatschappij kiest eerst de route die ze wil vliegen, daarna vragen de piloten die route aan en worden ze via de corridors naar en over dat land geleid. Alleen binnen Europa is dat anders, daar bepaalt Eurocontrol bijvoorbeeld of je over Nederland of over België van Duitsland naar Engeland vliegt, omdat het allemaal zo dicht bij elkaar ligt.

Er waren in 2014 namelijk ook al maatschappijen die het zekere voor het onzekere namen en met een boog om de Oekraïne heen vlogen. Lufthansa bijvoorbeeld, en nog een paar.
  Bericht 
bert65
Master
Dave schreef:
In de titel staat aanslag. Dat stoort mij

Mij niet. Als je, ook al wordt er een strijd gevoerd, een vliegtuig (met passagiers) uit de lucht schiet, is dat een aanslag. Ik kan het niet anders noemen. In 2014 waren er ook al genoeg mogelijkheden, zelfs voor gewone burgers, om te kunnen zien wat voor soort vliegtuig, compleet met callsign, stoelen, maatschappij, plek en tijd van vertrek en aankomst te zien waren. Als je dan toch een passagierstoestel, wat alleen maar over een gebied vliegt, uit de lucht te schieten, hoort dat niet bij een strijd maar is het een aanslag.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
bert65 schreef:
Als je dan toch een passagierstoestel, wat alleen maar over een gebied vliegt, uit de lucht te schieten,


Jaha.. Alsof je dat ziet als legerpoppetje. Zijn niet de meest heldere lichten die eerst met een computer/radarinstallatie gaan zitten bestuderen wat er nou eigenlijk vliegt.

Wat denk je nou, dat er een hele planning aan vooraf is gegaan met telefoontjes over en weer of het goed was? Nee, eerste de beste vliegtuig wat over komt de lucht uit knallen. Men dacht alleen dat het een Oekraïens militair toestel was, meer niet.

De verbazing was groot genoeg toen ze allemaal passagierstroep aantroffen. Een aanslag is als je iets van te voren planned. Dit was niet gepland. De woordkeuze aanslag, lage bloedsuikerspiegel of wasindewar wordt al jaren te pas en te onpas gebruikt door de media zodra ze het zelf het beste uitkomt in de polarisering. Tragisch ongeval meer niet. Incident is bij tijd en wijle ook een populair woord.

bert65 schreef:
hoort dat niet bij een strijd


passagiersvliegtuigen horen niet bij een strijd. Dat hoor je als vliegleiding te weten.
  Bericht 
Broadie
Master
bert65 schreef:
Als je, ook al wordt er een strijd gevoerd, een vliegtuig (met passagiers) uit de lucht schiet, is dat een aanslag.
Dat is me te zwart-wit. In oorlogs-omstandigheden schieten legers onbewust ook op elkaar en vallen er slachtoffers door eigen toedoen: friendly fire. Oorlog is rommelig, lang niet alles verloopt volgens plan. Operaties gaan eerder mis dan dat ze lukken. Geluk en pech liggen dicht bij elkaar.
Wat was volgens die "aanslag"-hypothese het beoogde doel geweest van die doortrapte Russen? Waarom zouden ze zo graag een burger-toestel uit de lucht willen schieten?
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Brakefire schreef:
Er waren in 2014 namelijk ook al maatschappijen die het zekere voor het onzekere namen en met een boog om de Oekraïne heen vlogen. Lufthansa bijvoorbeeld, en nog een paar.
Bottom line is hier dat de authoritreiten het betreffende gebied veilig genoeg vonden om overheen te vliegen. De ene maatschappij vertrouwde daar wel op de andere niet. Het MH17 incident was een samenloop van omstandigheden waaronder de grove inschattingsfout dat men veilig over een oorlogsgebied kon vliegen. Gelukkig hebben we aan Putin een klassieke bad guy die we alle schuld in de schoenen kunnen schuiven.

Het OM zou in haar zoektocht naar schuldigen wellicht beter bij de nederlandse ambtenarij kunnen beginnen ipv ongrijpbare russiche verdachten aan te klagen.
  Bericht 
Broadie
Master
Wat is overigens het vermeende motief geweest van die gemene Russische schurken? Zomaar een burger-toestel uit de lucht schieten, omdat ze dat wel een spannende afleiding van de dagelijkse beslommeringen vonden? Omdat ze geboren terroristen zijn en de kans niet aan zich voorbij wilden laten gaan?
  Bericht 
Walker
Master
 
Dikke Dakduif schreef:
Bottom line is hier dat de authoritreiten het betreffende gebied veilig genoeg vonden om overheen te vliegen. De ene maatschappij vertrouwde daar wel op de andere niet.


Geldt in zulke gevallen niet altijd: "Bij twijfel niet inhalen / niet doen" ?
  Bericht 
Brakefire
Master
Oekraïene krijgt overvlieg-geld van de luchtvaartmaatschappijen. Een soort tol, zeggggggg maaaaarrrrrrrrr. Dus natuurlijk wachten die zo lang mogelijk met hun luchtruim te sluiten.

(Daarom is omvliegen ook zo duur, dat kost niet alleen extra brandstof en crew-uren, maar ook meer tol aan meer landen.)

Als je Assad vraagt of je veilig op vakantie kan in Syrië, zegt hij ook ja. Dat wil nog niet zeggen dat je per-sé naar Syrië op vakantie moet en dat het dan Assads schuld is als je wordt neergeschoten door rebellen.

Naar de regering in Kiev wijzen is makkelijk, maar een luchtvaartmaatschappij die over oorlogsgebied vliegt, neemt vooral zelf dat risico.

Maar de echte schuldige blijft natuurlijk degene die de trekker overhaalde.
  Bericht 
WimLex
F1 kenner '20
Brakefire schreef:
Spanningen lopen wel weer flink op, in de Oekraïne. Mijn nieuwe Oekraïense vrienden hebben allemaal een rugzakje met een survivalpakket bij de deur staan. Niet dat dat ze gaat helpen, maar ze maken zich wel flink zorgen.

Biden wil geen toezeggingen doen dat Oekraïne nooit in de Navo zal komen, zoals wel ooit aan Rusland beloofd. Maar terwijl Poetin troepen blijft opbouwen aan de grens, wil Biden ook geen toezeggingen doen aan de Oekraïne, dat hij het land tegen een Russische aanval zal verdedigen. Oekraïne heeft De Krim afgesloten van drinkwater, waardoor Poetin nu extra gemotiveerd is om een brug te slaan over land en wat zuidelijke provincies in te nemen. En als Poetin dat gaat doen staat de Oekraïne er alleen voor.

Ik gok dat Poetin de Djenpr niet over gaat steken en Kiev nog wel even met rust laat, maar evengoed is het toch redelijk spannend allemaal.

Jij haalt je info ook uit meerdere bronnen, duidelijk te merken, kan het niet anders dan met je eens zijn :thumb:
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Eric van de Beek
@beek38 Mar 5, 2022
Komende week zal blijken dat het publiek jarenlang voor de gek is gehouden over #MH17 NL advocaten van Oleg Pulatov beginnen dan namelijk zijn verdediging. De MSM ontkomen er niet aan te melden wat in mijn boek al uitgebreid beschreven staat. Samenvatting: https://t.co/yLzo3nMe4d



https://ericvandebeek.nl/vreemder_dan_fictie.html
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Eric van de Beek
@beek38 Mar 7, 2022
Advocaten beklagen zich over de berichtgeving in de MSM over #MH17 : die presenteren al bijna acht jaar het narratief van het OM en JIT als de ultieme waarheid.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Eric van de Beek
@beek38 Mar 9, 2022
JIT-onderzoeksleider Gerrit Thiry in politievakblad Blauw: "We hebben zo’n tachtig internationale rechtshulpverzoeken gedaan. Op dat vlak is er nauwelijks te klagen over medewerking. Van Rusland hebben we ook steeds antwoord gekregen."

Telegraaf-journaliste @SaskiaBelleman :

Saskia Belleman @SaskiaBelleman
Rusland heeft tot nu toe aan vrijwel geen enkel rechtshulpverzoek meegewerkt en levert hoe dan ook geen onderdanen uit. https://t.co/Jfd2vbAPRB
  Bericht 
Suggestief
Master
Meewerken in de zin van een antwoord geven is wat anders dan meewerken om de juiste schuldigen veroordeeld te krijgen.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 7-118.html
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Zomaar wat geknipt uit de lange draad:

Eric van de Beek
@beek38 Dec 17, 2021
Rusland beschuldigt RTL-journalist @JeroenAkkermans ervan vlinderdeeltje Bukraket te hebben neergelegd. In elk geval is vriend en vijand het erover eens dat dat deeltje onmogelijk terecht kan zijn gekomen waar Akkermans het aanwees. Leg ik uit in mijn boek https://t.co/w6fMEXKFp6



Eric van de Beek
@beek38 Mar 8, 2022
Pulatov had zich de advocaatskosten kunnen besparen. Hij had alleen even hoeven wijzen op de publicaties van bloggers @maxvanderwerff , @HectorReban , @michakobs e.a. Er klopt niets van het officiële verhaal over #MH17 Samenvatting van mijn boek:


Eric van de Beek
@beek38 Mar 8, 2022
1/2. Videopremière! HD-versie transport Buk die #MH17 zou hebben neergehaald. Filmer heeft verklaard niet te weten wanneer hij dit filmde. Volgens Openbaar Ministerie: 17/7/2014. Ziet iemand rupsbandsporen op weg? Die zouden namelijk wel te zien moeten zijn. Zie tweet hierna.



Eric van de Beek
@beek38 Mar 8, 2022
2/2. #MH17 Precies op de plek waar op 17/7/2014 Buk-transport zou zijn gefilmd, filmde twee dagen daarvoor iemand een militair transport van de separatisten. Rupsbandvoertuigen lieten diepe sporen na op het wegdek. We moeten dus geloven dat die twee dagen later waren verdwenen?

  Bericht 
Suggestief
Master
Dat Akkerman akkefietje is niet als bewijs meegenomen in het onderzoek.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Nee, verstandig.
Maar de zwarte dozen ook niet.
  Bericht 
Suggestief
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Maar de zwarte dozen ook niet.

Vestandig. Die zijn pas later overhandig door Oekraïners.
Kan de zaak alleen maar vervuilen (is er mee geknoeid kan de verdediging roepen?).
Zijn ook niet nodig, ruim voldoende overig overtuigend bewijs aanwezig.
Ze zijn wel geanalyseerd en de data bevestigen het hele verhaal.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Suggestief schreef:
Die zijn pas later overhandig door Oekraïners.

Door DPR aan Maleisië.
Suggestief schreef:
Ze zijn wel geanalyseerd en de data bevestigen het hele verhaal.

Is niks van openbaar.
  Bericht 
Suggestief
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Door DPR

Ja, dat zeg ik, Oekraïners.

Mr.Cabdriver schreef:
Is niks van openbaar.

Wel. Gaat jou ook vast lukken om dat te vinden.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Suggestief schreef:
Wel. Gaat jou ook vast lukken om dat te vinden.

Ik kom niet verder dan de samenvatting op P50:

https://www.onderzoeksraad.nl/nl/media/attachment/2018/7/10/506de4af19fbbijlagen_au_mh17_crash_nl.pdf
 Pagina 40 van 41  [ 2036 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy