Pagina 1 van 3  [ 146 berichten ]
  Bericht 
GerbiE
Master
LinkedIn schreef:
Dit wil ik even kwijt...

Mijn zoon heeft net te horen gekregen dat hij niet verder mag met zijn opleiding aan de pabo. Hij heeft twee fouten teveel gemaakt in de verplichte taaltoets.
Hij begon vorig jaar vol passie aan het Teachers College, een mooie opleiding aan Windesheim met gemotiveerde, creatieve studenten en docenten die het welzijn van het kind voorop stellen, omdat dat de basis is om te kunnen leren, groeien en ontwikkelen. Er is geen enkele twijfel over zijn didactische en pedagogische kwaliteiten. Hij is in zijn element voor de klas en heeft als één van de weinigen uit zijn jaar bijna alle leerdoelen van het eerste jaar gehaald. Behalve de taaltoets. Hij is ook niet slecht in Nederlands, hij had een aantal oefentoetsen wel met succes gemaakt. Maar mijn zoon had wel moeite met enkele omstandigheden voorafgaand en tijdens de toets, die hem zijn opgebroken.

Herkansen is niet meer mogelijk, en het jaar overdoen mag ook niet; hij mag zich de komende twee jaar niet eens inschrijven voor een pabo of soortgelijke opleiding. Dit is hem uitgelegd in een kille brief van de examencommissie pabo, namens het instellingsbestuur van Windesheim.
In deze brief staan twee taalfouten. Fouten die mijn zoon niet mocht maken. Als dit de manier is waarop we het lerarentekort willen oplossen en de kwaliteit van het onderwijs willen verbeteren dan zie ik het somber in voor de toekomstige leerlingen.
Mijn zoon is zwaar teleurgesteld en beraadt zich op zijn toekomst. Studeren heeft hij even helemaal geen zin meer in. Het onderwijs raakt hiermee een getalenteerde toekomstige meester en een prachtig mens kwijt.

Kan dit niet anders??


Bericht van mijn zus op LinkedIn, m.i. opvallend genoeg om hier te plaatsen.
Nederland op z'n best :loco:
  Bericht 
Walker
Master
 
Ja en nee... Blijkbaar hebben de commissieleden ooit les gehad van een docent die door de mazen van de taaltoets is gegaan.

Aan de andere kant is er dus een bepaalde grens. Geen idee hoeveel fouten je mag maken in zo'n taaltoets.

Geen idee hoe dit werkt, maar wellicht is er een mogelijkheid om tegen de beslissing in beroep te gaan. Moet je ook wel zin in hebben. En op LI worden al volop oplossingen aangereikt.
  Bericht 
R
Master
Of misschien eerst de twee volgende jaren als klassen assistent aan de gang? (Na de teleurstelling verwerkt te hebben).

En even navragen bij omliggende opleidingen; Windesheim is vaker eigengereid in het optreden.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Kan dit niet anders??


verhuizen, bureaucratische verhaal van Windesheim ga je niet doorbreken, dan maar elders.

niet eens inschrijven voor een pabo of soortgelijke opleiding.


al maak ik hier uit op dat de ban landelijk is. Das wel rigoreus.
  Bericht 
no justice
Master
En dan is er al een tekort aan docenten in dit mooie kut land. Triest
  Bericht 
Dave
Webspecialist
precies, ze kunnen toch ook asielzoekers voor de klas zetten, hebben toch niets te doen. Kut land.
  Bericht 
GSXR1000
Master
Ik weet niet of dit nog up to date is:

Citaat:
Er zijn ook studenten die zich uitschrijven bij de opleiding als ze een negatief Bindend Studieadvies aan voelen komen. Ze vermijden zo een negatief BSA en kunnen het jaar daarop weer aan dezelfde opleiding op hetzelfde instituut beginnen. Daar zijn wel regels voor. En je moet je ook afvragen of dit een verstandige beslissing is. Let op: de opleiding mag zelf bepalen wanneer ze een schriftelijke waarschuwing geven en is dus overal anders.


Citaat:
mag de student niet meteen weer dezelfde opleiding aan hetzelfde instituut gaan doen. Meestal moet je daar drie jaar mee wachten. Ben je gezakt voor een opleiding en ga je meteen dezelfde opleiding weer aan een ander instituut doen, dan maak je misschien weer dezelfde fout. Waarom heb je je Bindend Studieadvies niet gehaald?


https://weblog.wur.nl/studiekeuzekind/b ... iet-halen/

Toen ik bijna klaar was met HBO was er ineens een extra student. Later bleek dat meneer bezig was met zijn 8e studiejaar :loco: Vandaar dit soort regels.

Als het echt gaat om 1 of 2 studiepunten is er normaal wel iets te regelen?
  Bericht 
IsIkke
Master
no justice schreef:
En dan is er al een tekort aan docenten in dit mooie kut land. Triest


Ik ben hier tweezijdig in en ook heel hard: Liever 1 goede leraar dan 15 woke clowns die mijn kind voorleest hoe mensen sex hebben. Dan is er maar een tekort. Natuurlijk niet gezegd dat die zoon een woke clown is.

Aan de kant van dit verhaal: iets meer ruimte in de foutmarge .. sja ik weet niet hoe die nu staat. Als daar een goede reden achter zit sja so-be-it.. is die er niet, dan volledig mee eens dat daar wat nauwer naar gekeken moet worden.

Zoals ik al eerder las, blijkbaar kan je in beroep.. doe dat.. wordt daar afgeketst: dan was er toch blijkbaar een goede reden.
  Bericht 
no justice
Master
IsIkke schreef:
Liever 1 goede leraar dan 15 woke clowns die mijn kind voorleest hoe mensen sex hebben.


Misschien is die ene goede leraar ook een woke clown. Tegenwoordig wordt die woke onzin door de politiek opgedrongen aan scholen. :loco:

Bij de politie zijn de eisen toch ook wat soepeler geworden? (We zien wat dat voor gevolgen heeft maargoed). Je moet wat in tijden van krapte. In de zorg is het precies zo. Wat vroeger hbo was is nu ook voor mbo toegankelijk. Je levert in op kwaliteit maarja asielzoekers voor de klas als docent nederlands is ook geen optie als ze alleen maar shoarma en schaapie kunnen zeggen.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
no justice schreef:
Je moet wat in tijden van krapte.


blijkbaar niet, blijkbaar zijn er voldoende aanmeldingen om zo'n filter in stand te houden
  Bericht 
Griffin
Master
IsIkke schreef:
Aan de kant van dit verhaal: iets meer ruimte in de foutmarge ..

Een nog grotere foutenmarge? Het is nu al zo triest gesteld met de taalvaardigheid van de gemiddelde docent, de lat ligt al zo laag.
  Bericht 
IsIkke
Master
no justice schreef:
Misschien is die ene goede leraar ook een woke clown.


Dan label ik hem/haar niet als goede leraar.
  Bericht 
IsIkke
Master
Griffin schreef:
Een nog grotere foutenmarge? Het is nu al zo triest gesteld met de taalvaardigheid van de gemiddelde docent, de lat ligt al zo laag.


mja laat het duidelijk wezen dat mijn taalvaardigheid ook matig is, dus ik hang hier niet al te grote waarde aan eigenlijk. Ik begrijp het natuurlijk, maar laten we voorop stellen: taal verandert altijd. We spreken/schrijven toch ook al jaren geen oud nederlands meer toch?

Dat gezegd hebbende: natuurlijk moet er een basisniveau zijn.
  Bericht 
no justice
Master
Dave schreef:
blijkbaar niet, blijkbaar zijn er voldoende aanmeldingen om zo'n filter in stand te houden


Kennelijk is dat zo ja. Mmm dan zal het met het salaris ook wel meevallen en hebben "we" over een paar jaar geen krapte meer in het onderwijs. Iets zegt me dat dit niet waar is.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
IsIkke schreef:
label ik hem/haar


het kan een hen/hun zijn
  Bericht 
IsIkke
Master
no justice schreef:
Iets zegt me dat dit niet waar is.


Hetzelfde als met de politie: ik vermoed dat er meer achter zit. Als er continu onder de maat werk geleverd wordt, doordat er maar 1 goede leraar is en 15 woke clowns.. sja dan snap ik dat het loon lager is. Schrap je die 15, huur je 9 goede erbij.. kan je veel meer spelen met het salaris.
  Bericht 
zadkine
Master
Een spelfout in taal kan gebeuren....hoewel niet gewenst als je les moet geven aan kinderen.

Zo gauw er ook andere fouten in de taal zitten, zinsopbouw ed. , heb ik meer moeite om zo'n student Pabo verder te laten gaan als onderwijzer in opleiding.

Tevens vraag ik me af hoeveel herkansingen iemand krijgt....zou toch minimaal 1 moeten zijn voor alle vakken.

ps Reken falen bij een docent vind ik veel schadelijker voor het les moeten gaan geven dan een enkele spelfout.

Overigens moet er wel een ondergrens zijn waaraan een kandidaat moet voldoen....
We willen ook geen niveau verlaging voor artsen vanwege het huidige artsen tekort.
  Bericht 
Griffin
Master
IsIkke schreef:
taal verandert altijd.

Het groene boekje definieert nog steeds de taalstandaard die onderwezen wordt. Dat straattaal steeds meer gebezigd wordt is jammer, maar doet niet terzake. Als je een sollicitatiebrief stuurt waarin het wemelt van de d/t fouten en niet-kloppende zinsconstructies heb je direct een forse achterstand t.o.v. andere kandidaten die wel in staat zijn correct Nederlands te gebruiken.
  Bericht 
no justice
Master
IsIkke schreef:
Schrap je die 15, huur je 9 goede erbij.. kan je veel meer spelen met het salaris.


Eensch.

Ik ben wel eens op een "zwarte" school in Amsterdam west geweest. Dat zijn de scholen waar ze geen leraar voor kunnen krijgen. Als je ziet wat er rondloopt aan naffers ehh leerlingen dan begrijp ik heel goed dat geen hond daar wil werken. Kennelijk is er in NL nog steeds een heel groot tekort aan leraren, juist ook in de grote steden, dat los je alleen op met beter salaris en secundaire voorwaarden zoals ook een woning in de stad.
  Bericht 
IsIkke
Master
Griffin schreef:
Het groene boekje definieert nog steeds de taalstandaard die onderwezen wordt. Dat straattaal steeds meer gebezigd wordt is jammer, maar doet niet terzake. Als je een sollicitatiebrief stuurt waarin het wemelt van de d/t fouten en niet-kloppende zinsconstructies heb je direct een forse achterstand t.o.v. andere kandidaten die wel in staat zijn correct Nederlands te gebruiken.


Deels mee eens. Maar daarom zeg ik ook: er moet een basisgrens zijn.

Maar hierin ben ik zelf iets minder streng, neem een leraar wiskunde. Sure een basisniveau van taal, maar als hij spelfouten maakt heeft dat echt 0,0 impact op zijn werk. Natuurlijk moet hij het kunnen overbrengen en genoeg beheersen dat het duidelijk uitgelegd wordt.. maar sja 10 + 10 is 20 vs 10 + 10 iest 20 ... snap ik ook wel hoor.

no justice schreef:
Als je ziet wat er rondloopt aan naffers ehh leerlingen dan begrijp ik heel goed dat geen hond daar wil werken


Ook een factor in het lerarentekort: je mag hier niets aan doen/wat van zeggen. Hierdoor gaan de scholen alleen maar achteruit en willen er NOG minder mensen werken.. het is iets wat zichzelf in stand houdt.
  Bericht 
Griffin
Master
IsIkke schreef:
leraar wiskunde


PABO gaat over basisonderwijs. Daar zijn geen "leraren wiskunde" maar zijn het nog steeds "meesters" en "juffen" (heet tegenwoordig vast anders) die de hele dag voor de zelfde klas staan en alles onderwijzen. Van leren lezen en schrijven tot rekenen.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
IsIkke schreef:
Schrap je die 15, huur je 9 goede erbij.. kan je veel meer spelen met het salaris.


het is geen bedrijf
  Bericht 
IsIkke
Master
Griffin schreef:
PABO gaat over basisonderwijs. Daar zijn geen "leraren wiskunde" maar zijn het nog steeds "meesters" en "juffen" (heet tegenwoordig vast anders) die de hele dag voor de zelfde klas staan en alles onderwijzen. Van leren lezen en schrijven tot rekenen.


Mwoh alles, mijn kleine heeft ook 2 juffen hoor. Ik weet van één dat die geen rekenen geeft
  Bericht 
R
Master
no justice schreef:
Ik ben wel eens op een "zwarte" school in Amsterdam west geweest. Dat zijn de scholen waar ze geen leraar voor kunnen krijgen. Als je ziet wat er rondloopt aan naffers ehh leerlingen dan begrijp ik heel goed dat geen hond daar wil werken. Kennelijk is er in NL nog steeds een heel groot tekort aan leraren, juist ook in de grote steden, dat los je alleen op met beter salaris en secundaire voorwaarden zoals ook een woning in de stad.


Volgens mij willen heel veel normale mensen daar nog steeds niet werken als die verbeteringen waar je over schrijft, doorgevoerd zouden worden.


En dat begrijp ik heel goed.
  Bericht 
no justice
Master
R schreef:
En dat begrijp ik heel goed.


Ik ook. Vandaar meer islamitische scholen in 020 O:)
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
GerbiE schreef:
Herkansen is niet meer mogelijk, en het jaar overdoen mag ook niet; hij mag zich de komende twee jaar niet eens inschrijven voor een pabo of soortgelijke opleiding. Dit is hem uitgelegd in een kille brief van de examencommissie pabo, namens het instellingsbestuur van Windesheim.
In deze brief staan twee taalfouten.


De examencommissie is ook niet foutloos, iets met balk en splinter? Daarnaast bepaalt Windesheim dat deze student nergens meer een PABO opleiding mag volgen? Ook niet bij een andere hogeschool?
  Bericht 
basjuh1981
Master
Dave schreef:
het kan een hen/hun zijn


Of een plant, of een komkommer.
  Bericht 
maarten28
Master
GerbiE schreef:
Bericht van mijn zus op LinkedIn, m.i. opvallend genoeg om hier te plaatsen.
Nederland op z'n best


Hm, leraren moeten beter zijn dan de kinderen die ze iets willen leren, anders leren de kinderen niks. Ik weet niet wat de eisen van de taaltoets zijn, maar sinds ik ooit eens een tentamen van de PABO onder ogen kreeg is mijn idee van het niveau van de PABO niet bepaald hoog.
Er zijn eisen en waarom zou je de eisen oprekken omdat iemand maar twee fouten teveel heeft gemaakt? Waarom niet ook bij 5 teveel? Of 10 teveel?
  Bericht 
Griffin
Master
IsIkke schreef:
Mwoh alles, mijn kleine heeft ook 2 juffen hoor. Ik weet van één dat die geen rekenen geeft

Mooi voorbeeld van het faillissement van ons onderwijssysteem. Het is toch van de pot gerukt dat een onderwijzer(es) blijkbaar al niet eens in staat is om rekensommetjes op basisschool niveau op te lossen en uit te leggen? :fp:

Daarom moeten we vooral niet tornen aan de toch al belachelijk lage standaard waar PABO studenten aan dienen te voldoen. Twee fouten te veel in de taaltoets is twee fouten te veel. En gezien de typisch Nederlandse "zesjes-cultuur" waar men een 5,6 voldoende vindt om mee te slagen zullen er ongetwijfeld veel meer fouten gemaakt zijn.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Ongetwijfeld goed bedoeld van moeders, maar of die jongen hier blij mee moet zijn?
  Bericht 
Walker
Master
 
Hij kan altijd nog journalist of redacteur bij een krant of nieuwssite worden. Daar letten ze niet op een taalfout meer of minder.
  Bericht 
IsIkke
Master
Griffin schreef:
Mooi voorbeeld van het faillissement van ons onderwijssysteem. Het is toch van de pot gerukt dat een onderwijzer(es) blijkbaar al niet eens in staat is om rekensommetjes op basisschool niveau op te lossen en uit te leggen? :fp:


Ik zie niet in waarom. Als één veel beter rekenen kan uitleggen dan de ander, dan is het toch logisch dat die rekenen geeft? Hetzelfde met taal, tekenen, etc..

Je creëert juist een betere basis, voor het basisonderwijs als je wat meer op de krachten focused van de onderwijzers. Iets met het gezegde: jack of all trades, master of none.
  Bericht 
bruintje beer
Master
maarten28 schreef:
Er zijn eisen en waarom zou je de eisen oprekken omdat iemand maar twee fouten teveel heeft gemaakt? Waarom niet ook bij 5 teveel? Of 10 teveel?
:lol: Ja, ja. Teveel is gewoon teveel, 1 teveel ook al.
Net als bij Vmax +50. Rijbewijs weg, geen herkansing. Ook als je maar '2 teveel' hebt gedaan.

Met alle respect, de post van de zus van GerbiE is natuurlijk wel een gevalletje "het is zo'n lieve jongen, hij doet nooit een vlieg kwaad". Er is een minimumniveau en daaraan moet worden voldaan.
  Bericht 
bruintje beer
Master
IsIkke schreef:
Je creëert juist een betere basis, voor het basisonderwijs als je wat meer op de krachten focused van de onderwijzers. Iets met het gezegde: jack of all trades, master of none.
Wie zegt dat dat niet gebeurt? Er is alleen een basisniveau, waarbij de lat echt niet heel hoog ligt, waaraan iedereen moet voldoen. Een soort van zindelijk zijn zeg maar.
  Bericht 
IsIkke
Master
bruintje beer schreef:
Wie zegt dat dat niet gebeurt?


Dat gebeurt dan ook, dat zie je aan dat mijn kleine twee juffen heeft.
  Bericht 
Griffin
Master
IsIkke schreef:
Iets met het gezegde: jack of all trades, master of none.

Man man man... het is geen rocketscience, we hebben het over rekenen op de basisschool. Als je dat al niet kan ben je totaal ongeschikt om voor de klas te staan. Of je het nou hebt over rekenen, lezen of schrijven maakt geen donder uit zolang je de stof maar uit kan leggen. Er is een reden voor dat er op de basisschool normaliter maar 1 juf of meester voor de klas staat: de connectie met de kids. Als er vier of vijf onderwijzers elkaar afwisselen is de band tussen leerling en school veel zwakker. Daarnaast kan een onderwijzer dan ook niet meer of juist minder tijd besteden aan een bepaald onderwerp, want "roostertechnisch" zullen er toch echt afspraken gemaakt moeten zijn om onderwijzer 1 door onderwijzer 2 te vervangen. Laat staan dat Jantje na een half uurtje al vast kan gaan lezen terwijl Marietje nog even wat extra tijd en aandacht nodig heeft voor de rekensommetjes.
  Bericht 
IsIkke
Master
Griffin schreef:
het is geen rocketscience


Natuurlijk, maar ook met de basis dingen zijn er mensen die gewoon veel beter zijn in uitleggen van bepaalde dingen. Daarbij creëer je ook nog ruimte voor een jongere tweede juf/meester die ervaring kan opdoen.

Wederom kleine als voorbeeld, juf 1 is duidelijk een wat meer doorgewinterde, juf 2 zal rond de 20 zijn.. (en ik heb volle begrip dat de kleine een crush heeft op haar)


Ik begrijp natuurlijk je beredenering voor het belang van een goede basis. Maar mja ik begrijp niet je weerstand tegen de duidelijke voordelen van deze opzet
  Bericht 
basjuh1981
Master
IsIkke schreef:
Maar mja ik begrijp niet je weerstand tegen de duidelijke voordelen van deze opzet


Omdat de opzet niet werkt. Een leraar of lerares voor de klas op de basisschool is voldoende. Die moeten de basisbeginselen leren van het lezen, schrijven en rekenen. Dat werkte zo al tig jaar. De kwaliteit was prima.

Nu zitten we op een niveau dat 25% van de leerlingen die de middelbare school verlaat amper kan lezen en schrijven.
  Bericht 
IsIkke
Master
basjuh1981 schreef:
Nu zitten we op een niveau dat 25% van de leerlingen die de middelbare school verlaat amper kan lezen en schrijven.


De opzet van dat niveau is jaren geleden begonnen,niet nu.

If anything, als je nauw kijkt naar cause & effect, beschrijf je juist dat de oude opzet niet werkt. (natuurlijk een stelling waar ik het niet volledig mee eens ben)
  Bericht 
no justice
Master
Vroeger hadden we ook 1 leraar voor de klas. Werkte prima.

Tegenwoordig hebben ze op de basisschool inderdaad soms 2 lerareren en vaak nog een stagiair onderwijsassistente. Lijkt wel alsof meer leraren deeltijd werken. Vergeet niet dat de werkdruk hoog is met alle gevolgen van dien.

Ik zie het probleem niet met 1 vaste leraar die 80 procent van de lessen geeft en een 2e leraar die de rest opvult met dingen waar hij zij goed in is. Mijn zoon van 12 jaar kan ook lezen en schrijven. Corona lockdown bullsjit heeft wel een hele duidelijke stempel gedrukt op de kwaliteit by the weeh.

Trouwens er was toch een lerarentekort? Of is dat niet meer?
  Bericht 
IsIkke
Master
no justice schreef:
Trouwens er was toch een lerarentekort? Of is dat niet meer?


In ieder geval op mijn school doen ze:

Leraar a, b en c

Groep 4 eerste helft vd week leraar A, tweede leraar B
Groep 5: eerst C, daarna A

Met een wat meer open structuur (dus geen klaslokaal, maar lesgebouw) zodat er altijd wel "een" leraar oog heeft op wat er gebeurt met een klas/wat ze daadwerkelijk leren.. Heb je niet zo veel extra leraren nodig (want hetzelfde gebeurt natuurlijk ook met de andere groepen waar bijv groep 6 leraar C in de rotatie heeft)
  Bericht 
Walker
Master
 
bruintje beer schreef:
Een soort van zindelijk zijn zeggggggg maaaaarrrrrrrrr.


:lol: :lol:
  Bericht 
Walker
Master
 
no justice schreef:
Tegenwoordig hebben ze op de basisschool inderdaad soms 2 lerareren en vaak nog een stagiair onderwijsassistente. Lijkt wel alsof meer leraren deeltijd werken. Vergeet niet dat de werkdruk hoog is met alle gevolgen van dien.


Probleem is ook dat de opvoeding van de kinderen tegenwoordig ook door de onderwijzers gedaan moet worden. Want thuis zijn er te vaak geen regels. Het zou voor mij een hel zijn om voor een groep met 30 onopgevoede kinderen te staan (de helft die wel goed opgevoed is, wordt vaak in gedrag meegezogen door de andere helft...).
  Bericht 
no justice
Master
Walker schreef:
Probleem is ook dat de opvoeding van de kinderen tegenwoordig ook door de onderwijzers gedaan moet worden. Want thuis zijn er te vaak geen regels.


Dat apeelt met name op de zwarte scholen in de grote steden inderdaad. Ik geef ze te doen. Daar wil je toch niet werken?
  Bericht 
basjuh1981
Master
IsIkke schreef:
If anything, als je nauw kijkt naar cause & effect, beschrijf je juist dat de oude opzet niet werkt.


Deze onzin is al een tijd aan de gang. Je conclusie is dus verkeerd. De oude opzet werkt, de nieuwe opzet niet.
  Bericht 
Griffin
Master
IsIkke schreef:
Ik begrijp natuurlijk je beredenering voor het belang van een goede basis. Maar mja ik begrijp niet je weerstand tegen de duidelijke voordelen van deze opzet

Oké, nog één keer dan.

De lesstof op de basisschool is geen rocketscience; iedere onderwijzer zou die goed uit moeten kunnen leggen. Het beoogde "nadeel" van 1 onderwijzer voor de klas zou niet moeten bestaan. En juist daar ging deze thread om: een PABO student die zelfs de basisstof blijkbaar onvoldoende beheerst om dat op de lagere school te leren. Wordt dan lekker kleuterleid(st)er zou ik zeggen.

Je gaat echter volledig voorbij aan de voordelen van 1 docent voor 1 klas. Die 1:1 connectie maken (als Pietje wel netjes kan schrijven maar niet kan rekenen, kan je hem wat meer sommetjes laten oefenen - maar die sterke en zwakke kant van Pietje moet je dan wel constateren!) en niet gebonden zijn aan tijdvakken omdat meester A toevallig tussen 13:30 en 14:30 voor klas 4 staat maar van 14:30 tot 15:30 voor klas 5 beschikbaar moet zijn. Het levert daarnaast een hele hoop extra overleg op (Juf B: "Kareltje heeft vanmiddag bla bla", waar Juf C dan weer wat mee moet) waar een hoop mee mis gaat. Want dat is niet van 1 kind, maar van 30. En voor Juf C zijn het misschien wel 4 klassen van 30 kids waar ze wat mee moet.

Even dieper in de theorie: er zijn 4 manieren om iemand te begeleiden (excuus voor de Engelse termen): teaching, mentoring, coaching en facilitating. Voor maximaal effect kies je (afhankelijk van de leerling) voor 1 van die methodes (niet vast, je kan altijd switchen heh). Maar dat kan alleen als je precies weet waar de leerling staat en hoe die het beste leert. Daarvoor heb je tijd nodig en vooral een connectie. Je moet kunnen inschatten waar een leerling het beste op reageert en wat juist helemaal niet werkt.

Op de basisschool zal je vooral bezig zijn met teaching, maar sommige kinderen zijn heel snel in het min of meer zelfstandig aanleren van bepaalde vaardigheden en die kan je dan beter zelf dingen laten doen (facilitating), met hulp waar nodig (mentoring of coaching). Een docent die weinig in contact komt met de leerlingen, zal blijven steken in teaching - voor alle andere methodes heb je immers die connectie nodig. Boring en niet effectief (aan de onderkant zowel als aan de bovenkant van het spectrum).
  Bericht 
no justice
Master
De realiteit is zoals Isikke schetst. Er is een tekort aan leraren momenteel en er staan 2 en soms 3 leraren voor de klas. Wenselijk? Nee. Praktijk? Ja. Dus meer geld en meer leraren. Moet je dan een pabo student laten zakken voor 2 fouten teveel? Strikt genomen ja. Maar geef die jongen meid transgender dan wel nog een kans. :flower:
  Bericht 
bruintje beer
Master
"2 Fouten teveel" is niet "2 fouten" heh. Het is een signaal dat je al moeite hebt met het minimale acceptatieniveau.
  Bericht 
basjuh1981
Master
no justice schreef:
Dus meer geld en meer leraren.


Er gaat al jaren meer geld naar het onderwijs, maar er komen geen meer leraren. Dat geldt blijft hangen bij onderwijsinstellingen. Met name de kosten van Raad van Besturen.
  Bericht 
no justice
Master
bruintje beer schreef:
2 Fouten teveel" is niet "2 fouten" heh. Het is een signaal dat je al moeite hebt met het minimale acceptatieniveau


Examens zijn maar een momentopname. Zegt niets over het iq van iemand. Er kunnen zoveel factoren zijn waardoor iemand zijn examen verkloot.

basjuh1981 schreef:
Er gaat al jaren meer geld naar het onderwijs, maar er komen geen meer leraren. Dat geldt blijft hangen bij onderwijsinstellingen. Met name de kosten van Raad van Besturen.


Ja daar gaat het dus fout. Het is net als bij de politie en de zorg. Flikker die managementlagen er maar uit. Meer handen op de werkvloer graag.
 Pagina 1 van 3  [ 146 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy