Pagina 2 van 3  [ 146 berichten ]
  Bericht 
R
Master
no justice schreef:
Ja daar gaat het dus fout. Het is net als bij de politie en de zorg. Flikker die managementlagen er maar uit. Meer handen op de werkvloer graag.


Zo waar en denk dat deel van het probleem ook bij ouders ligt die hun kroost aanspoorden om maar verder te studeren anders eindig je als loodgieter.
Die ondertussen vaak meer verdient en het ook verdiend. Of/ en in mijn ogen veel meer waard is.
  Bericht 
Griffin
Master
no justice schreef:
Examens zijn maar een momentopname. Zegt niets over het iq van iemand. Er kunnen zoveel factoren zijn waardoor iemand zijn examen verkloot.


Daar gooit zuslief het ook op: "moeite met enkele omstandigheden voorafgaand en tijdens de toets". Ik maak me echter sterk dat de klaagzang van TS's zusje op LinkedIn de zaak wel erg eenzijdig belicht. Met IQ heeft het weinig te maken. Het is een HBO opleiding, dus er moet een redelijk HAVO / VWO voortraject zijn geweest dat wel gehaald is.

Heel eerlijk heh... een negatief BSA komt niet uit de lucht vallen en er wordt altijd rekening gehouden met bijzondere omstandigheden. Het is echt niet zo dat er een negatief BSA wordt afgegeven alleen op basis van "twee foutjes te veel in de taaltoets". Daar is meer voor nodig en dat is ook al veel eerder besproken met de student.

Nou ken ik Windesheim wel een beetje, als er sprake is van "afwijkende omstandigheden" krijg je er meestal een nieuwe kans of wordt er creatief omgegaan met behaalde resultaten. Het kost de school gewoon meer dan €8000 per student die de eindstreep niet haalt. Alleen als ze er echt geen vertrouwen in hebben halen ze er vroegtijdig een streep door.
  Bericht 
Raaf
Master
no justice schreef:
Examens zijn maar een momentopname. Zegt niets over het iq van iemand. Er kunnen zoveel factoren zijn waardoor iemand zijn examen verkloot.


Daar heb je gelijk in, maar 20 jaar geleden toen ik studeerde was dit ook een issue.
Als je er nog niet goed in bent moet je trainen. En genoeg trainen. Je weet dat dat BSA eraan vast hangt.

Zelf heb ik ruim 5 jaar over een 4 jarige studie gedaan wegens allerlei nevenactiviteiten.. Maar dan nog moet je voor de minimale punten zorgen.

In mijn werk de afgelopen 20 jaar ben je eerste of heb je geen omzet. Kies maar. Er is geen tussenweg.
  Bericht 
no justice
Master
R schreef:
Of/ en in mijn ogen veel meer waard is.


Helemaal mee eensch. +veel

Griffin schreef:
wel erg eenzijdig belicht


Ja dat denk ik ook er zijn altijd 2 kanten aan een verhaal.

Raaf schreef:
Als je er nog niet goed in bent moet je trainen. En genoeg trainen. Je weet dat dat BSA eraan vast hangt.


Tja dat is wel zo natuurlijk maar sommige mensen hebben echt examenvrees of krijgen een blackout van alle stress. Lastig om dat te doen verminderen.

Ik heb zelf altijd zoiets van papieren zeggen mij niet zoveel. Motivatie, enthousiasme, ervaring en een bepaald denk en werk niveau is mi belangrijker dan een papiertje. Het legt er ook natuurlijk helemaal aan om welke functie het gaat. Maar zo rolt het niet in NL natuurlijk........ :duh:
  Bericht 
Griffin
Master
no justice schreef:
Maar zo rolt het niet in NL natuurlijk........

Nou... ik heb dus geen papiertje van de universiteit. Maar wel gewoon een job die dat "vereist". Al jaren, bij diverse werkgevers. Nog nooit heeft er eentje bezwaar tegen gehad.

In Dld vragen ze me wel eens waarom ik geen titel op mijn visitekaartje heb staan. Als ik ze dan uitleg waarom niet krijg ik steevast commentaar dat ik zonder papiertje in D niet aan de bak zou komen.

Kortom, zo rolt Nederland vaak een stuk soepeler dan daarbuiten...
  Bericht 
no justice
Master
Griffin schreef:
Kortom, zo rolt Nederland vaak een stuk soepeler dan daarbuiten...


Beter!!! Ervaring in soortgelijke functie is vaak ook belangrijk. In Nederland heb je ook EVC. Erkenning verworven competenties. Super dat dat er is toch?! Geen idee hoe en of dat in het buitenland is. Www.ervaringscertificaat.nl voor de geïnteresseerden. ;)
  Bericht 
zadkine
Master
Griffin schreef:
Nou... ik heb dus geen papiertje van de universiteit. Maar wel gewoon een job die dat "vereist". Al jaren, bij diverse werkgevers. Nog nooit heeft er eentje bezwaar tegen gehad.

In Dld vragen ze me wel eens waarom ik geen titel op mijn visitekaartje heb staan. Als ik ze dan uitleg waarom niet krijg ik steevast commentaar dat ik zonder papiertje in D niet aan de bak zou komen.

Kortom, zo rolt Nederland vaak een stuk soepeler dan daarbuiten...


Zoiets...Overigens was m'n functie als HBO+ ingedeeld.

En dat dus zonder officieel HBO of Uni bachelor diploma gedaan.

Alleen heb ik dan nog altijd kunnen zeggen als er mensen vragen stelden hierover :

Welke titel/HBO/UNI eigenlijk?
Want er bestond geen HBO of Universiteits opleiding specifiek voor IT engineering indertijd.

En kan ik die Duitser vragen...Hoe kwamen jullie dan aan professoren om die opleiding te geven.....Hoe waren die eigenlijk geschoold?
  Bericht 
Rover
Master
Griffin schreef:
Nou... ik heb dus geen papiertje van de universiteit. Maar wel gewoon een job die dat "vereist".


Herkenbaar.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
basjuh1981 schreef:
Er gaat al jaren meer geld naar het onderwijs, maar er komen geen meer leraren. Dat geldt blijft hangen bij onderwijsinstellingen. Met name de kosten van Raad van Besturen.
Maar dat is niet genoeg.
Kijk even naar de onderhandelingen voor de cao onderwijs. Diverse sectoren hebben er, soms zelf met een opengebroken cao, tussendoor 10% bij gekregen voor reparatie koopkracht ivm de inflatie. In het onderwijs zijn ze in april eens gaan praten over de cao die eind mei afliep. Er werd 14% gevraagd en 5% geboden. Nu ligt het stil ivm demissionair kabinet. Ik heb al twee bekenden in m'n omgeving die prima tevreden waren in het onderwijs maar de overstap maken naar een andere sector omdat ze daar gewoon honderden euro's per maand meer krijgen. Euro's die ze ook in het onderwijs hadden kunnen krijgen, als de arbeidsvoorwaarden op orde zouden zijn.

no justice schreef:
Dat apeelt met name op de zwarte scholen in de grote steden inderdaad. Ik geef ze te doen. Daar wil je toch niet werken?
Dat is absoluut onwaar en zit in de onderbuik. Het speelt op elke school, in elke laag van de bevolking.
  Bericht 
no justice
Master
Piet_Piraat schreef:
Dat is absoluut onwaar en zit in de onderbuik.


:schudnee: Oneensch.

Aantal vacatures op zwarte scholen in de grote steden zijn minder snel op te vullen. 5 x meer last van het lerarentekort. Leest u mee:

https://nos.nl/artikel/2279802-lerarent ... en-nijpend
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Dat zegt iets over het lerarentekort. Jouw conclusie dat het te maken heeft met dat die mensen niet opvoeden, staat daar niet in genoemd.
Er zijn tig roomwitte gezinnen die ook niet opvoeden en die taak aan de school laten.
  Bericht 
R
Master
Het klopt zeker wel. Een mens moet ook wel van vernedering (SM) houden om daar op zwarte scholen te kunnen werken.

Of een rotsvast vertrouwen in de mensheid. Ook met een enorm overwicht is daar weinig eer te behalen.

Basisonderwijs is nog te doen maar daarna..

Dat de NOS het reusachtige olifantje niet benoemd, al meer dan 40 jaren, is juist.
  Bericht 
no justice
Master
Piet_Piraat schreef:
staat daar niet in genoemd.


Staatsjournaal he

R schreef:
Dat de NOS het reusachtige olifantje niet benoemd, al meer dan 40 jaren, is juist.


Dat dus.
  Bericht 
Walker
Master
 
Piet_Piraat schreef:
Er zijn tig roomwitte gezinnen die ook niet opvoeden en die taak aan de school laten.


Toch is er een verschil of dat om 1 of 2 leerlingen per klas gaat, of om 60%. Volgens mij hebben we het er hier wel vaker over gehad: Het heeft echt te maken met cultuur. De jongens in gezinnen van niet-westerse migranten worden opgevoed (en gezien als) prinsjes. Hoeven thuis niets, mogen alles (of doen alles op straat en worden thuis niet gecorrigeerd).

De meisjes hebben een ondergeschikte rol, en proberen zich hieraan te ontworstelen door juist te excelleren in opleiding. En als ze de capaciteiten hiervoor hebben lukt het ze gelukkig ook.

Ik heb 12 jaar in Utrecht West gewoond, en genoeg gezien op dit gebied...
  Bericht 
basjuh1981
Master
Piet_Piraat schreef:
Kijk even naar de onderhandelingen voor de cao onderwijs. Diverse sectoren hebben er, soms zelf met een opengebroken cao, tussendoor 10% bij gekregen voor reparatie koopkracht ivm de inflatie.


Het is elke keer hetzelfde. Dat de overheid steeds meer geld wil hebben door belastingen wordt altijd doodgezwegen. Daar zit het probleem, echter geldt dat voor iedere werkende.
  Bericht 
R
Master
Een deel van de dames zijn wel met een opmars bezig om schijt te hebben aan de Westerse waarden, al dan niet onder invloed van soortgenoten.
Je ziet het tegenwoordig ook weleens in het verkeer terug met onaangepast weggedrag.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Walker schreef:
Toch is er een verschil of dat om 1 of 2 leerlingen per klas gaat, of om 60%. Volgens mij hebben we het er hier wel vaker over gehad: Het heeft echt te maken met cultuur. De jongens in gezinnen van niet-westerse migranten worden opgevoed (en gezien als) prinsjes. Hoeven thuis niets, mogen alles (of doen alles op straat en worden thuis niet gecorrigeerd).
Ik zeg niet dat dat niet gebeurt. Ik zeg dat er genoeg Nederlandse gezinnen zijn waar net zo goed niet wordt opgevoed.
  Bericht 
no justice
Master
Piet_Piraat schreef:
Ik zeg niet dat dat niet gebeurt. Ik zeg dat er genoeg Nederlandse gezinnen zijn waar net zo goed niet wordt opgevoed.


Dat zal ongetwijfeld zo zijn. Wat is je punt precies? Bij niet westerse immigranten komt het veel vaker voor. Ga eens op een middelbare school in Amsterdam west kijken dan snap je direct wat ik bedoel.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
AD schreef:
Droom van Merijn (23) na één jaar pabo in duigen: ‘Is dit de manier om het lerarentekort op te lossen?’

Niets dan lof tijdens zijn stages, alle leerdoelen gehaald; het eerste studiejaar van aankomend docent Merijn Siep verliep op rolletjes. Maar in de zomervakantie nekte de taaltoets hem. Afgelopen week lag de exitbrief van hogeschool Windesheim in de bus. Een droom aan duigen. ,,Kan dat nou niet anders? Het onderwijs staat te springen om gemotiveerde docenten.’’

In deze eerste week van het nieuwe studiejaar heerst volop vrolijke bedrijvigheid op de campus van hogeschool Windesheim in Zwolle. Merijn Siep (23) is er ook, maar niet meer als student. Hij werd vorige week uitgeschreven. De reden: de taaltoets die iedere eerstejaars pabostudent moet halen. In de zomervakantie deed hij zijn derde en laatste poging, maar had twee fouten te veel.

Het is geen aanklacht, zegt hij meteen. Aan zijn docenten ligt het zeker niet. Hij wist dat hij pittige toetsen op kernvakken moest halen. Daarmee toetst de opleiding of de studenten aan het vereiste instapniveau voldoen. De rekentoets is landelijk verplicht, opleidingen beslissen zelf of ze een bindende taaltoets in het eerste jaar afnemen.

Supergemotiveerd
Dat is het geval bij Windesheim. Studenten krijgen drie kansen. Het is hem drie keer niet gelukt, beaamt Siep. Er waren vervelende omstandigheden – hij had burn-outklachten, er was een overlijden in de familie kort voor de laatste toets – maar daar wil hij zich niet achter verschuilen.

,,Toch vind ik niet dat ik slecht ben in taal. De opleiding duurt vier jaar. Vier jaar waarin je jezelf ontwikkelt en verder groeit. Ik heb het gevoel dat ik nu op één klein onderdeel aan het begin van het traject word afgerekend terwijl ik supergemotiveerd was, verder al mijn leerdoelen haalde en tijdens mijn stages hoorde dat het met mijn pedagogische kwaliteiten goed gesteld was.”

Niveau van het onderwijs
Directeur Arend Runia van de pedagogische opleidingen bij Windesheim vindt het ‘verdrietig’ voor Merijn Siep maar ook voor de Zwolse hogeschool. ,,Ook wij willen dat onze studenten de eindstreep halen en onderschrijven de roep om meer mensen voor de klas. Tegelijk hebben we ook de maatschappelijke opdracht om het niveau van het onderwijs te verhogen. Er is de laatste jaren veel te doen om de kwaliteit van taal en rekenen in het onderwijs; dat vraagt ook iets van de mensen die je opleidt om dat onderwijs te verzorgen.”

Runia vindt dat Windesheim niet ‘strenger’ is dan andere opleidingen met een bindende taaltoets in het eerste jaar. ,,Het is geen extra drempel, maar de toetsing van een niveau dat wordt verwacht van onze studenten. We vinden het eerlijk om dit in het eerste jaar te doen zodat studenten vroeg in de opleiding voor zichzelf kunnen bepalen of ze het aankunnen.”

Spanningsveld
De Windesheimdirecteur krijgt bijval van voorzitter Karin van Weegen van het Landelijk Overleg Lerarenopleidingen Basisonderwijs. ,,Er is zeker een spanningsveld tussen de roep om sneller en flexibeler opleiden enerzijds en de roep om kwaliteit. Wij vinden dat we aan de kwaliteit niet moeten tornen. De opleiding is al overvol. Als je in die vier jaar ook nog veel moet bijspijkeren aan basisvaardigheden, overvraag je de student.”

Datzelfde vindt ook de PO-Raad, hoewel de sector staat te springen om mensen. ,,De inspectie hamert continu op verbetering van taal- en rekenonderwijs. Voor een leerkracht is optimale taalbeheersing cruciaal. Het is spijtig als mensen het niet redden, maar daar staat tegenover dat er meer functies zijn in het onderwijs dan alleen leraar.”

Ondertussen gloort voor Merijn Siep een beetje hoop. Zijn moeder deelde zijn relaas op LinkedIn en dat leverde honderden reacties op, veelal steunbetuigingen. Daarnaast laten twee onderwijsinstellingen en een andere hogeschool weten dat ze de jonge Zwollenaar met open armen ontvangen.

Naar Texel
Een school op Texel schrijft: ‘Hij mag contact met mij opnemen voor een baan bij ons op school. We regelen ook woonruimte. En dan gaan we samen kijken hoe hij zijn opleiding kan afronden (leren en werken).’ Een andere school ziet Siep als een aanwinst voor het praktijkonderwijs.

,,Prachtig”, reageert Siep. ,,Dat laat zien dat er meer mogelijk is als je van de opleiding wordt gestuurd. Ik ga op Texel kijken of ik daar mijn plek in het onderwijs kan vinden en mijn studie af kan maken. Mocht dat niet lukken, dan blijf ik doorzoeken, binnen en ook buiten Nederland.’’


De reacties staan onder het artikel: https://www.ad.nl/binnenland/droom-van- ... ~a20f2119/
  Bericht 
no justice
Master
We hebben beeld:


Merijn Siep kan niet aan zijn tweede jaar van de docentenopleiding beginnen. © Frans Paalman
  Bericht 
Robert1
Master
krant schreef:
één klein onderdeel


Curlingkind ... wist dat ie toetsen moest halen, lukt niet (dat is dus niet een klein onderdeel) en dan maar de pers in ...
  Bericht 
maarten28
Master
23 jaar en 1e jaar PABO (HBO)? Dat noem ik al zijinstromer. Welke eerdere opleiding heeft hij afgerond? Met 21 kun je al een HBO-opleiding afgerond hebben.
Citaat:
In de zomervakantie deed hij zijn derde en laatste poging

Ik had het woordje niet in "herkansen is niet meer mogelijk" gevoeglijk overlezen. Het is niet dat dit zijn eerste en enige poging is, nee, dit is zijn derde poging en nog maakt hij fouten. Of hij de eerste twee keer meer of minder fouten heeft gemaakt staat er niet bij, maar ik ga van meer uit.

Verkas maar naar Texel. Maak het vooroordeel dat eilanders niet al te slim zijn maar waar.
  Bericht 
no justice
Master
maarten28 schreef:
Verkas maar naar Texel. Maak het vooroordeel dat eilanders niet al te slim zijn maar waar.


Ik sta er dubbel in. Ik vind dat hij zeker nog het recht zou moeten hebben om de opleiding elders te doen. Dat minimaal. Goed dat er instellingen zijn die hem een kans willen bieden. En met Texel is niets mis, daar komt schuuuuuuuuuuuuuumkoppe vandaan. ;) :biertje:

Enne trouwens een burnout is ook niet niks....... vlak dat niet uit.
  Bericht 
maarten28
Master
Nou een 23-jarige met een burnout die een HBO opleiding begint (waar je dat normaal met 17 of 18 jaar doet), daar vind ik wel wat van. Ik ben heel benieuwd naar zijn voorgeschiedenis.
Maar blijkbaar mag hij beginnen bij andere instellingen waar de eisen wat lager liggen. Goed voor hem.
  Bericht 
no justice
Master
maarten28 schreef:
Ik ben heel benieuwd naar zijn voorgeschiedenis.


Ik ook want we weten niet wat er in zijn leven allemaal heeft plaatsgevonden dus mogen en kunnen we eigenlijk geen oordeel vellen.

Burnout kost ook tijd; vaak minimaal een jaar. Vaak is de nasleep langer. Maargoed ik vind het ook goed voor hem. Dat hij maar een zeer goede leraar mag worden! :thumb:
  Bericht 
basjuh1981
Master
Er zijn sinds 2020 enorm veel jongeren met burn-outklachten.
  Bericht 
no justice
Master
basjuh1981 schreef:
Er zijn sinds 2020 enorm veel jongeren met burn-outklachten.


Klopt. Daarvoor ook al hoor... je moest eens weten. Ik heb gewerkt bij een zorgverzekeringsmaatschappij in de jaren 90. Ik deed de declaraties van studenten. Je wilt niet weten hoeveel psychologische hulp er toen al nodig was. (f)
  Bericht 
maarten28
Master
Hm, ik heb gestudeerd in de jaren 90. Nooit wat van gemerkt. Goed, toen ik zat te wachten op de uitslag van mijn afstudeeropdracht werd ik opeens nerveus. Iets in me zei "maar als je het nu niet haalt, dan moet je HELEMAAL opnieuw beginnen!".
Maar goed, als je gewoon je werk doet dan kan dat geen probleem zijn. Was het dus ook niet.
Misschien ben ik wel zo goed. :kniktja: :P
Ik ben ook te nuchter denk ik. Ik kan me weinig inleven in burn-outs. "Doe dan wat minder" denk ik dan. Kinderen van een vriendin ook. Moeten voetballen, moeten muziek maken, moeten dansen, moeten dit, moeten dat. Zelf opgelegd he? Niet van papa of mama, nee, dat moeten ze van hunzelf.
  Bericht 
no justice
Master
maarten28 schreef:
Zelf opgelegd


Prestatiemaatschappij. Veel zwakkere broeders trekken dat niet en vallen uit. :cry:
  Bericht 
R
Master
maarten28 schreef:
Hm, ik heb gestudeerd in de jaren 90. Nooit wat van gemerkt.


Scheelt heel wat welke richting je gestudeerd hebt. Beide-benen-op-de-grond- opleidingen, weinig burn out klachten, zweef opleidingen een boel meer,
  Bericht 
no justice
Master
Het ligt natuurlijk niet alleen aan de opleiding. Het ligt aan de thuissituatie, vrienden, werk, je mentale gezondheid en veerkracht etc etc etc
  Bericht 
R
Master
Ik bedoel het soort mensen dat op de ene en op de andere opleiding zit. Op zweefopleidingen word je aangemoedigd naar jezelf te kijken en om aan jezelf te werken.

Als regel en genoeg uitzonderingssituaties. Zover ben ik het met je eens.
  Bericht 
no justice
Master
R schreef:
naar jezelf te kijken en om aan jezelf te werken.


Ik vind dat alleen maar goed eigenlijk en ik ben totaal geen zweverig type. :schudnee: Mentale gezondheid is vaak een ondergeschoven kindje maar zo vreselijk belangrijk.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Een gezonde geest in een gezond lichaam O:)
  Bericht 
no justice
Master
basjuh1981 schreef:
Een gezonde geest in een gezond lichaam O:)


Dat is inderdaad het meest ideaal. :thumb: :thumb: Maar svp niet iedereen want anders heb ik geen werk meer. :D
  Bericht 
basjuh1981
Master
Hier is nog genoeg werk voor je:



  Bericht 
no justice
Master
basjuh1981 schreef:
Hier is nog genoeg werk voor je:


:lol: Links werkschuw tuig is bij voorbaat al uitbehandeld binnen de ggz ;)
  Bericht 
basjuh1981
Master
Staan ze daarom buiten :[
  Bericht 
no justice
Master
:lol: :thumb: :thumb: :thumb:

Iets met er lopen meer gekken los dan dat er vast zitten ja.....
  Bericht 
Griffin
Master
Jankverhaal was dus idd een eenzijdig jankverhaal. Waarbij ik niet wil zeggen misschien niet de wind in alle zeilen heeft gehad, maar kom aan zeg, 23 jaar HBO jaar 1 (via MBO gegaan vermoed ik dan). Als je hier al burn-out klachten van krijgt, dan is dat geen goed voorteken voor de toekomst waar hij voor een klas moet staan gevuld met ettertjes die het bloed onder je nagels vandaan kunnen halen, lange dagen moet maken* en te maken krijgt met ouders die zich niet weten te gedragen als hun engeltjes, prinsjes en prinsesjes een keer een onvoldoende halen.

*): Of dat ook zo is op een lagere school betwijfel ik, maar "ze" zeggen vaak van wel.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Robert1 schreef:
Curlingkind ... wist dat ie toetsen moest halen, lukt niet (dat is dus niet een klein onderdeel) en dan maar de pers in ...
Da's flauw, het was moeders die de aandacht opzocht.
  Bericht 
Robert1
Master
Daarom juist … Moeder als curling zocht aandacht op … en hij deed er graag aan mee …

Plus wat gemopper over burnout etc … En ok … ben er zelf eentje die van 1990 studeerde … haalde je dan een vak niet, kreeg je de wind van voren … van je studiegenoten als eerste en daarna je ouders. Volgende ronde haalde je dat vak dus wel … iets met peer pressure …
  Bericht 
no justice
Master
Makkelijk lullen Robert. Niet iedereen is hetzelfde en jij kan niet in zijn kop kijken.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Klopt helemaal. Maar ik heb een paar collega's van dezelfde generatie en dat zijn wel de grootste softies die er zijn, maar willen ondertussen wel een directeurssalaris en overal uitzonderingen.

Nu kijkt elke generatie met afschuw naar de volgende 'want alles gaat naar de klote', maar het gebrek aan mentale veerkracht en verantwoordelijkheid is soms schrikbarend. Waarmee ik niks zeg over dit individu, maar ik generaliseer lekker :P
  Bericht 
Walker
Master
 
Wij hebben toevallig een jonge gozer op het werk: 21 jaar, heeft geen gemakkelijke jeugd gehad. Maar die komt er wel, want heeft zeker de juiste instelling!

Terwijl er bij mijn vorige werkgever een accountmanager zit die sinds Corona zelfs de kantjes ontwijkt, en überhaupt niets meer doet behalve zijn geld vangen. Ik had hem er allang uit gegooid, maar de directie besliste anders.
  Bericht 
maarten28
Master
R schreef:
Scheelt heel wat welke richting je gestudeerd hebt. Beide-benen-op-de-grond- opleidingen, weinig burn out klachten, zweef opleidingen een boel meer,


HTS. Ik denk dat dat redelijk Beide-benen-op-de-grond is :kniktja:
Maar daar zat dus ook een PABO-opleiding in hetzelfde gebouw. Het tentamen dat ik zag... "Noem, als je ze kunt herinneren, de 5 kenmerken van X".
Ik heb daar twee problemen mee: 1) Als je ze kunt herinneren. Ok, en wat als je dat niet kunt? 2) Er zijn er dus 5. Geen 3, geen 10. 5. Kun je naar toe werken.

Griffin schreef:
23 jaar HBO jaar 1 (via MBO gegaan vermoed ik dan).

Mis ik nog 3 jaar op het snelste traject. Misschien VMBO, dan met 16 naar HAVO, met 18 naar MBO, ben je met 22 klaar. En dan nog ergens een jaartje over doen. Ach, als je maar zweverig genoeg bent dan heb je waarschijnlijk ook wel pedagogische kwaliteiten.
Ik had op 5 HAVO ook 2 "studenten" die al 21 waren.
  Bericht 
no justice
Master
maarten28 schreef:
Misschien VMBO, dan met 16 naar HAVO, met 18 naar MBO, ben je met 22 klaar. En dan nog ergens een jaartje over doen. Ach, als je maar zweverig genoeg bent dan heb je waarschijnlijk ook wel pedagogische kwaliteiten.
Ik had op 5 HAVO ook 2 "studenten" die al 21 waren.


Wat maakt het in godsnaam uit hoe lang je over iets doet? Sommige mensen weten niet wat ze willen of kiezen een opleiding die toch niet bij hun past. Ik zie werkelijk het probleem niet. Ik denk dat levenservaring ook heel belangrijk is voor een leraar in spe. Geeft in ieder geval leukere verhalen in de klas dan iemand van 22. Ik ben zelf een jobhopper geweest. Veel verschillende dingen gedaan om uiteindelijk 10 jaar geleden in de psychiatrie te belanden. Had ik ook gelijk moeten doen op mijn 20e ofzo zeker? Come on
  Bericht 
wildplasser
Die hard
GerbiE schreef:
Maar mijn zoon had wel moeite met enkele omstandigheden voorafgaand en tijdens de toets, die hem zijn opgebroken.


Als dat zo is moet hij voor de klas wegblijven. Een beetje stress bestendigheid mag wel verwacht worden van een docent.
  Bericht 
zadkine
Master
Tsja, ik zou niet zo gauw stress krijgen van wat kinderen....
(Kreeg ik ook niet bij het begeleiden van jeugd op de sportclub, middelbare school leeftijden)

Hooguit wel van de schoolleiding, bureaucratie rondom dat hele gebeuren in scholen (waaronder elke scheet moeten vastleggen in een dossier).
  Bericht 
Walker
Master
 
Lezers vinden strenge taaltoets Pabo-student terecht: ‘Sorry Merijn, terug naar school’

lezersreacties

Merijn Siep kan zijn opleiding in Zwolle tot onderwijzer niet afmaken omdat hij (drie keer) is gezakt voor de taaltoets. Het gros van de lezers vindt het terecht dat hij niet door kan met zijn studie omdat een docent zelf de Nederlandse taal goed hoort te beheersen. ‘Sorry Merijn, terug naar school’, reageert een van hen.


Er was wel veel lof over de stages die de 23-jarige Siep doorliep en hij haalde ook alle andere leerdoelen. Daarom menen ook veel lezers dat hij nog een kans verdient en dat hij zijn taalvaardigheid bij had moeten kunnen spijkeren tijdens het vervolg van de studie, die er nu dus niet komt.


Alle reacties onder de link.
 Pagina 2 van 3  [ 146 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy