Pagina 1 van 3  [ 145 berichten ]
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Telegraaf schreef:
Peter dacht zijn auto gratis op te laden bij de Lidl, maar kreeg rekening van 500 euro


Een paar keer laden is automobilist Peter duur komen te staan. Hij dacht zijn plug-in hybride auto gratis op te laden op het parkeerterrein van de Lidl in Kaatsheuvel, maar kreeg tot zijn grote verbazing aan het einde van de maand een rekening van 500 euro op de mat.

Dat komt door het zogeheten blokkeertarief, een extra bedrag dat je betaalt als je auto na een bepaalde tijd nog aan de laadpaal zit. Bij de Lidl in Kaatsheuvel is het oplaadtarief 66,6 cent per kilowattuur. Na veertig minuten gaat het duurdere blokkeertarief in, van 54,6 cent per minuut. Hier had Peter geen rekening mee gehouden.


„Er stond dat je hier gratis kon laden. Later bleek dat er op die locatie twee laders getoond worden in de app. Die met de juiste, hoge tarieven en deze gratis laadpaal. In werkelijkheid is er echter maar één laadpunt: die met de hoge tarieven”, zegt de automobilist tegen de ANWB.

Achteraf bleek dat het oude gratis oplaadpunt al een tijdje was overgenomen, maar de oorspronkelijke exploitant had deze niet afgemeld.

Geen uitzondering

Het verhaal van Peter is zeker geen uitzondering. De ANWB geeft aan dat veel automobilisten niet van het extra oplaadtarief in Nederland afweten. „Wie wel eens met zijn elektrische auto naar Duitsland of Oostenrijk is geweest kent het blokkeertarief ongetwijfeld, maar ook aan de Nederlandse laadpaal geldt steeds vaker een blokkeertarief.”

Toch is de ANWB geen tegenstander van het blokkeertarief. „Er zijn immers veel meer elektrische auto’s dan publieke oplaadpunten en een blokkeertarief kan een doeltreffend middel zijn om ’laadpaalkleven’ tegen te gaan. Tegelijkertijd vinden wij wel dat het tijdsbestek waarna dit blokkeertarief in gaat en de hoogte ervan in verhouding moeten zijn met het beoogde gebruik van de paal en locatie.”

’Gebruikers informeren’

„Daarnaast zien we graag dat het blokkeertarief gemaximeerd wordt op 3 uur en zou het goed zijn om gebruikers via een bord of sticker op de paal te informeren over dit blokkeertarief”, aldus de ANWB.

Lidl heeft inmiddels naar aanleiding van vragen van ANWB in een reactie laten weten dat de tijdslimiet is ingevoerd omdat er misbruik werd gemaakt van hun laders en ze graag zoveel mogelijk klanten willen laten laden. Tegelijkertijd zien ze in dat het huidige blokkeertarief te extreem is en hebben daarom besloten hier per 1 maart mee te stoppen. Klanten bij wie dit blokkeertarief in rekening is gebracht kunnen zich melden bij Lidl en krijgen deze kosten vergoed, aldus de grootgrutter.


Had nog niet gehoord van een blokkeertarief, maar 54,6 cent per minuut is we een hoop.
Dat is toch 32 euro per uur, daar is de gemeente Amsterdam dan wel weer jaloers op.

Citaat:
Klanten bij wie dit blokkeertarief in rekening is gebracht kunnen zich melden bij Lidl en krijgen deze kosten vergoed, aldus de grootgrutter.


OO Storm in een glas water.
  Bericht 
adinsx
Master
Blokkeertarief al wel van gehoord, want wagenparkbeheer stuurde er wat info over rond naar de EV/Hybride-rijders binnen het bedrijf. Die zien het al gebeuren denk ik. Auto aan een paal, druk in een overleg, en daar ga je :lol:
  Bericht 
IsIkke
Master
Sja, ik had het ergens al neergezet. Maarja wat ga je nu krijgen? Dat mensen niet meer snachts laden maar overdag en zijn de palen nog vaker bezet.

Het hebben van een EV is officieel minder aantrekkelijk geworden.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
JonnyJohnson schreef:
Had nog niet gehoord van een blokkeertarief, maar 54,6 cent per minuut is we een hoop.


iemand heeft iets verkeerd in zitten voeren, dat komt nogal regelmatig voor bij laadpalen. Ik ben ook al een keer genaaid in Almelo dat ineens het tarief verdrievoudigd was zonder dat ik de tarieven eerst nagegaan was. Iedere keer dezelfde paal, macht der gewoonte etc. Dat is het verneukeratieve aan dat hele app gebeuren dat je eerst een heel softwareding op je telefoon moet laden om te kijken wat het nou eigenlijk kost. Ik heb die tijd niet als we bij een afspraak moeten zijn. Hoort gewoon op zo'n paal zelf te staan net zoals bij fossiel. :boos:


Bijlagen :


  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Dave schreef:
Hoort gewoon op zo'n paal zelf te staan net zoals bij fossiel. :boos:


Daar ben ik wel mee eens.
  Bericht 
Abel1
Master
Dave schreef:
Hoort gewoon op zo'n paal zelf te staan net zoals bij fossiel. :boos:


Nou idd, gewoon op een beeldscherm, en dan ook nog gewoon kunnen betalen met een pinpas, ipv allerlei vage laadpasjes of appjes.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Dave schreef:
Ik ben ook al een keer genaaid in Almelo dat ineens het tarief verdrievoudigd was zonder dat ik de tarieven eerst nagegaan was.
:lol:
Moet jij eerst de tarieven nagaan voordat ze mogen verdrievoudigen?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Joh eehh, je leest kan best wat ik schrijf :[
  Bericht 
Arieb
Master
JonnyJohnson schreef:
Na veertig minuten gaat het duurdere blokkeertarief

Die was dus ook geen boodschappen aan het doen.
JonnyJohnson schreef:
melden bij Lidl en krijgen deze kosten vergoed

Waarom?
  Bericht 
bruintje beer
Master
Hoe dan ook, die Peter is een krenterige 'Ollander. Voor niets gaat de zon op, lekker gratis.
Moet je maar beter opletten, krent.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Arieb schreef:
Waarom?


omdat "Network: Lidl" en het een fout is van Lidl met invoeren van tarieven.

Ding is nu buiten gebruik
  Bericht 
Blaataap
Master
bruintje beer schreef:
Moet je maar beter opletten, krent.


:lol: :lol: :lol:
  Bericht 
Arieb
Master
Dave schreef:
fout is van Lidl met invoeren van tarieven

Die staan er op volgens je screenshot, maar dat zal dan later zijn geweest.

Maar als je na veertig minuten niet weg bent én je bouwt in een maand een rekening op van €500 dan ben je (zeer waarschijnlijk) moedwillig en stelselmatig de boel aan het flessen.

Ik zou, als ik de Lidl was, elke keer dat hij een kassabon of bankafschrift kan overleggen van een dag en tijdstip waarop hij het blokkeertarief heeft moeten betalen, de kosten vergoeden. Maar ja, ik ben de Lidl niet
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Arieb schreef:
moedwillig en stelselmatig de boel aan het flessen.


zou kunnen dat ie in de buurt woont maar het is wel een terrein die afgesloten wordt na sluitingstijd met een hek



  Bericht 
Dave
Webspecialist
Opladen bij de supermarkt? Dat is dan 144 euro!
Let op, ook aan Nederlandse laadpaal steeds vaker blokkeertarief

Stel je voor: je krijgt de afrekening van je laadsessies van afgelopen maand. Je schrikt je rot! Een laadbeurt kost opeens een veelvoud van het normale bedrag, omdat er niet alleen voor de stroom, maar ook per minuut is afgerekend. Dit noemen we een blokkeertarief en dit kom je bij steeds meer Nederlandse laadpalen tegen.

Normaal gesproken betaal je bij een laadpaal voor elke geladen kilowattuur, net zoals je bij de pomp afrekent voor elke getankte liter benzine of diesel. Het kan echter voorkomen dat je bij een laadpaal een tweede, tijdsgebonden tarief betaalt bovenop de stroomprijs: het zogenaamde blokkeertarief. Ben je langer dan een bepaalde tijd aan het laden, dan betaal je een bedrag per minuut dat je de laadpaal bezet houdt. Het idee daarachter is sympathiek, het moet voorkomen dat laadpalen onnodig lang bezet zijn. Niets zo vervelend als je wil laden dan dat de laadpaal bezet is door een auto waarvan de accu al vol is.

Blokkeertarieven gebruikelijk in Duitsland en Oostenrijk

Wie wel eens met zijn elektrische auto naar Duitsland of Oostenrijk is geweest kent het blokkeertarief ongetwijfeld. Daar is zo’n Standzeitzuschlag of Blockiergebühr heel gebruikelijk. Doorgaans gaat dat blokkeertarief in na vier of vijf uur aan een gewone laadpaal en na één uur aan een snellaadpaal. Vaak betaal je een dubbeltje per minuut en regelmatig wordt een maximum gehanteerd van drie uur. Je betaalt dan dus maximaal 18 euro aan blokkeertarief bovenop de werkelijke laadkosten. Zo’n maximum van drie uur is echter alles behalve vanzelfsprekend, als je niet oplet kan het voorkomen dat de meter vrolijk blijft doortikken. Zeker als het tarief per minuut ook nog eens een stuk hoger ligt dan die 10 cent kan dat voor nare verrassingen zorgen..

Vier keer laden voor 500 euro

Dat ondervond ook Peter Jansen en niet eens in Duitsland, maar gewoon in Nederland. Bij de Lidl in Kaatsheuvel, een supermarktketen waar je niet eens zo heel lang geleden gratis kon laden, kreeg Peter voor een viertal laadsessies rekeningen tussen de 108,57 en 144,42 euro gepresenteerd. Aan de hoeveelheid geladen kWh’s zal het niet gelegen hebben, Peter heeft niet eens een volledig elektrische auto, maar een plug-in hybride met een 12 kWh accupakket. “En mijn vrouw heeft de auto steeds netjes van de lader gehaald toen deze na 4 uur vol was, we zijn zeker geen laadpaalklevers”, aldus Peter. In totaal bedroeg de rekening 498,09 euro voor 43,73 kWh, omgerekend 11,39 euro per kilowattuur!

Kijken we naar de tarieven van de betreffende laadpaal, dan zien we dat er geen 11,39 euro, maar een evengoed stevige 66,6 cent per kWh gerekend wordt. Daarnaast gaat er al na 40 minuten een blokkeertarief in van liefst 54,6 cent per minuut! Daar komt nog bij dat er geen maximum blokkeertarief gehanteerd wordt en de meter dus lekker blijft doorlopen. We begrijpen dat een supermarktketen haar laadpunten graag voor zoveel mogelijk klanten beschikbaar stelt, maar zowel de limiet van 40 minuten (flinke weekboodschappen kunnen eenvoudig meer tijd in beslag nemen), als de hoogte van het tarief verwacht je niet bij een prijsbewuste supermarktketen als de Lidl.

Extra zuur is nog dat Peter en zijn vrouw vooraf nog in de app gecontroleerd hebben wat de tarieven bij de betreffende laadpaal zijn. “Er stond dat je hier gratis kon laden. Later bleek dat er op die locatie twee laders getoond worden in de app. Die met de juiste, hoge tarieven en deze gratis laadpaal. In werkelijkheid is er echter maar één laadpunt: die met de hoge tarieven.” Navraag leert dat het laadpunt bij de Lidl is overgenomen en dat de oorspronkelijke exploitant de paal niet heeft afgemeld. “Voortaan start ik laadsessies via de app en niet meer met de laadpas, zo weet ik zeker dat ik bij de juiste paal sta”, besluit Peter.


Goed gedrag niet beloond

Ook Paul Paulissen kwam voor een nare verrassing te staan na een bezoek aan Resort Fort Beemster. “We gingen er gezellig wat eten en ik besloot toch een paar wijntjes te drinken. Ik dacht verstandig te zijn en een taxi te bellen. De volgende ochtend heb ik mijn auto weer opgehaald. En toen zag ik een paar weken later in de app dat deze laadsessie ruim 135 euro heeft gekost.” Hoewel bij deze laadpaal het blokkeertarief pas na 4 uur in gaat en ‘slechts’ 13,4 cent per minuut bedraagt, zit er geen maximum aan. Een volle nacht aan de laadpaal loopt dus evengoed flink in de papieren en dat vind Paul vreemd. “Het is er afgelegen en het resort is ’s nachts gesloten. Het is niet alsof de laadpaal dan door iemand anders gebruikt zou zijn.”

Lidl heeft inmiddels naar aanleiding van vragen van ANWB in een reactie laten weten dat de tijdslimiet is ingevoerd omdat er misbruik werd gemaakt van hun laders en ze graag zoveel mogelijk klanten willen laten laden. Tegelijkertijd zien ze in dat het huidige blokkeertarief te extreem is en hebben daarom besloten hier per 1 maart mee te stoppen. Klanten bij wie dit blokkeertarief in rekening is gebracht kunnen zich melden bij Lidl en krijgen deze kosten vergoed. Zo ook Paul Paulissen. Resort Fort Beemster heeft nog niet gereageerd op onze vragen.

Steeds vaker blokkeertarieven in Nederland

Blokkeertarieven worden steeds gebruikelijker in Nederland en bovenstaande voorbeelden laten duidelijk zien waarom het helaas belangrijk is om vooraf te checken welke tarieven gehanteerd worden bij een laadpaal. Vooral de manier waarop het blokkeertarief gebruikt wordt verschilt veel per aanbieder. Zo hanteert Shell bij gewone Nederlandse laadpalen bijvoorbeeld een tarief van 5 cent per minuut na 4 uur laden, met een max van 12 euro per sessie. Allego rekent per 1 maart 2024 25 cent per uur bovenop de werkelijke laadkosten, maar doet dat al vanaf het moment dat de auto is aangesloten. Ook is er geen maximumtarief. Opletten dus!

Dit vindt de ANWB

De ANWB is niet in alle gevallen tegen een blokkeertarief. Er zijn immers veel meer elektrische auto’s dan publieke oplaadpunten en een blokkeertarief kan een doeltreffend middel zijn om laadpaalkleven tegen te gaan. Tegelijkertijd vindt de ANWB wel dat het tijdsbestek waarna dit blokkeertarief in gaat en de hoogte ervan in verhouding moeten zijn met het beoogde gebruik van de paal en locatie. Daarnaast zien we graag dat het blokkeertarief gemaximeerd wordt op 3 uur en zou het goed zijn om gebruikers via een bord of sticker op de paal te informeren over dit blokkertarief.


Citaat:
Peter heeft niet eens een volledig elektrische auto, maar een plug-in hybride met een 12 kWh accupakket. “En mijn vrouw heeft de auto steeds netjes van de lader gehaald toen deze na 4 uur vol was, we zijn zeker geen laadpaalklevers”, aldus Peter. In totaal bedroeg de rekening 498,09 euro voor 43,73 kWh, omgerekend 11,39 euro per kilowattuur!


zeker geen laadpaalklevers.

mn reet Peter!

LinkedIn schreef:
Peter Jansen
Productmanager Efteling Park


okay, ik heb een beeld

Het is een kilometer verwijderd van de Efteling. Echt, serieus, Peter?
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Peter is....

bruintje beer schreef:
die Peter is een krenterige 'Ollander.



Dave schreef:
Het is een kilometer verwijderd van de Efteling. Echt, serieus, Peter?


Maar hij kan niet op zijn werk laden?
  Bericht 
basjuh1981
Master
JonnyJohnson schreef:
Maar hij kan niet op zijn werk laden?


Dan werken de attracties niet.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
JonnyJohnson schreef:
Maar hij kan niet op zijn werk laden?


Ja.. Ik ben ook verbaasd.

voor het hoofdkantoor staan plenty units;





(Dit is niet het grootste laadplein van de Benelux, dat is aan de andere kant, voor bezoekers)
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Dave schreef:
voor het hoofdkantoor staan plenty units;


Maar die zijn zeker te duur.....
  Bericht 
Dave
Webspecialist
ze zijn niet openbaar, maar hij zal toch wel een pasje hebben voor de slagboom :roll:



  Bericht 
Dave
Webspecialist
Of er moeten toevallig twee Peter Jansen zijn op een vierkante kilometer. Parkerend 4+ uur bij de lokale Lidl.

Het kan allemaal. Theoretisch. :roll:
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Dave schreef:
twee Peter Jansen zijn op een vierkante kilometer.


Ja het zou kunnen...
  Bericht 
dvdouden
Master
Parkeren op eigen risico. *gniffel*

Zou Peter überhaupt wel boodschappen bij de Lidl gedaan hebben of is hij er echt alleen maar gaan staan voor de “gratis” prik?


Bijlagen :


  Bericht 
Arieb
Master
Dave schreef:
zou kunnen dat ie in de buurt woont

Zou de Lidl dat doen als geste voor klanten of voor buurtbewoners? Hmm

dvdouden schreef:
Zou Peter überhaupt wel boodschappen bij de Lidl gedaan hebben

Nog zo’n moeilijke vraag …

Zijn vrouw heeft bij het winkelen wel last van keuzestress bij het winkelen, maar neemt dan toch even de moeite om snel naar buiten te rennen

Citaat schreef:
mijn vrouw heeft de auto steeds netjes van de lader gehaald toen deze na 4 uur vol was


Mooi verhaal :dag:
  Bericht 
IsIkke
Master
JonnyJohnson schreef:
Maar hij kan niet op zijn werk laden?


Ik was er vorige week,de hele parkeerplaats hebben ze opengebroken en alle palen waren dus weg.

:[ Was niet fijn omdat ik dus ook een ev heb
  Bericht 
Black98
Master
IsIkke schreef:
Maarja wat ga je nu krijgen? Dat mensen niet meer snachts laden maar overdag en zijn de palen nog vaker bezet.

Maar dat niet alleen; denk ook aan wijken waar parkeerplekken schaars zijn, en EV's nu dus 's nachts niet meer aan de paal gaan staan, maar ook een normale parkeerplek gaan bezetten. Levert dus nog meer parkeerdruk op.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
  Bericht 
18vti
Master
:roflol: :roflol: :roflol: :roflol:
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
:roflol: :roflol: :roflol:
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Black98 schreef:
EV's nu dus 's nachts niet meer aan de paal gaan staan, maar ook een normale parkeerplek gaan bezetten. Levert dus nog meer parkeerdruk op.


Non argument.... vroeger hadden die mensen gewoon een benzine/diesel auto... de parkeerdruk was er al.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
[~Mr.Cabdriver] :lol:
  Bericht 
zadkine
Master
Iedereen lijkt te denken dat dat blokkeer tarief nieuw is in Nederland.
Alleen...De tesla superchargers hebben dit al vanaf de start.
Gratis laden (teslaS p85 2014) zolang die op de weg is....
Maar niet afkoppelen als die vol is binnen 10 minuten betekent betalen.

Los daarvan..Ik zou ook graag dat blokkeer tarief zien bij alle laadpalen. Maar dan pas ingaand op moment dat het laden stopt....Stopt het laden na 23:00 dan blokkeer tarief vanaf 07:30.....je wilt met name bij standaard laders gewoon je auto kunnen volladen.
(Tenzij je thuis met grid prijzen kan laden, dan is ook de standaard paal stervensduur relatief gezien.)

Een redelijk blokkeer tarief zou gelijk kunnen zijn aan het stroomtarief alsof je nog aan het laden bent. (10KW lader, tarief 60 cent zou dan 6 euro blokkeer tarief per uur opleveren....geen 30 euro)

Bij snelladers het blokkeer tarief laten ingaan als het laadtempo onder een redelijke laadsnelheid komt EN de accu meer dan 80% geladen is, tarief alsof je met maximale snelheid door laad,....wel bij die snelladers een paar standaard laders plaatsen dat mensen die perse wel die 100% nodig hebben dat kunnen bereiken door het laatste deel aan die standaard 10KW lader te laden . Desnoods die standaard lader alleen beschikbaar maken voor aftoppen (minimaal 75% laadniveau in de accu voor je die kan gebruiken)
Nu ontstaat de meeste wachttijd bij hpc laders omdat er teveel mensen onnodig tot 100% willen laden....laatste 10% met minder dan 10KW laden derhalve.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Ik kan zo genieten van dit soort topics. :lol:

Ik loop ook graag op een regenachtige dag door de buurt en denk bij iedere laadpaal aan al die EV krenten die eerst een modderige kabel moeten oprollen voordat ze op pad kunnen :lol:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
IsIkke schreef:
was er vorige week,de hele parkeerplaats hebben ze opengebroken en alle palen waren dus weg.

:[ Was niet fijn omdat ik dus ook een ev heb


Bij Efteling hoofdkantoor? Wauw, wat een intel hebben we toch nog :devil:

Het wordt alleen maar aannemelijker dat Peter een enorm lulverhaal loopt op te hangen om maar 'gratis' 12 kW te kunnen regelen, gaat er zelfs een kilometer voor lopen. Echt superkansloos.
  Bericht 
Christafari
Master
Dikke Dakduif schreef:
EV krenten


Wat kortzichtig. Ik denk dat minimaal 90% van de EV-rijders dat zelf helemaal niet wil.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Christafari schreef:
Ik denk dat minimaal 90% van de EV-rijders dat zelf helemaal niet wil.
Die zullen er best tussen zitten, maar de meesten zullen toch echt voor de lagere bijtelling zijn gegaan. Mijn werkgever biedt gelukkig nog een keuze en zal niet de enige zijn.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Ach kom, Peter rijdt een plugin/fossiel autootje. Als het niet anders kan dan hang je dus niet aan een paal, zo'n wereldramp is dat niet . 12 kW in 4 uur, dan loop je dus zwaar te kloten. Ik heb geen zin om die vier sessies na te rekenen maar het kan ook nog meer dan 4 uur zijn geweest.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
500 - 26,88 = 473,12

473,12 / 0,56 = 844 minuten

844 minuten / 4 = 211 minuten

211 minuten / 60 = 3.5 uur.

3,5 uur + 40 min. = 4uur10min

---
toch gedaan.

werkt Peter halve dagen op het hoofdkantoor? :roll:
  Bericht 
adinsx
Master
Dikke Dakduif schreef:
Die zullen er best tussen zitten, maar de meesten zullen toch echt voor de lagere bijtelling zijn gegaan. Mijn werkgever biedt gelukkig nog een keuze en zal niet de enige zijn.


Ik mocht hier benzine-hybride of EV. Vanaf 1-1-2025 is full-EV verplicht bij de baas voor iedereen.
Hybride-EV of full-EV maakte weinig in de bijtelling, hybride-EV soms duurder door hogere eigen bijdrage (want leaseprijs hoger). En met full-EV kan ik het overschot zonnestroom á 30c/kwh omzetten. Dat de bijtelling nog 16% tot 25k is en daarna 22% boeit niet veel meer in vergelijking met een goedkopere hybride.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
adinsx schreef:
verplicht bij de baas


ja dan heb je het er ook over eentje
  Bericht 
IsIkke
Master
zadkine schreef:
Los daarvan..Ik zou ook graag dat blokkeer tarief zien bij alle laadpalen. Maar dan pas ingaand op moment dat het laden stopt....Stopt het laden na 23:00 dan blokkeer tarief vanaf 07:30.....je wilt met name bij standaard laders gewoon je auto kunnen volladen.
(Tenzij je thuis met grid prijzen kan laden, dan is ook de standaard paal stervensduur relatief gezien.)


Hier zou ik ook geen problemen mee hebben. Maar dat lijkt dus niet aan de hand (nog niet meegemaakt dus ik kan het nog niet met zekerheid zeggen). Mailtje dat ik had ontvangen en de faq op de site gaf geen duidelijkheid over welke tijden het gaat, alleen dat het na 4 uur is.

zadkine schreef:
Alleen...De tesla superchargers hebben dit al vanaf de start.


4 uur staan bij een paal die de auto laadt in max 45 minuten is natuurlijk logisch dat je daarvoor betaald. Maar bij een gemiddelde paal is mijn auto echt niet vol na 4 uur. (bij echt leeg natuurijk)
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Die van Peter wel want 12 kW, zelfs mijn traagladende beamer is na iets meer dan 2 uur 'vol'.
  Bericht 
Griffin
Master
zadkine schreef:
Iedereen lijkt te denken dat dat blokkeer tarief nieuw is in Nederland.
Alleen...De tesla superchargers hebben dit al vanaf de start

Dit verhaal gaat niet over een snellader, maar over een AC lader. Blokkeertarief op AC laders is vrij nieuw in Nederland (pas een maand of 2 bij Road en EV-Box)

Dave schreef:
12 kWh in 4 uur, dan loop je dus zwaar te kloten

1 fase, max 3.5kW. Peter heeft een PHEV met 12 kWh accu, dan heb je dat soort tijden. Ik gok een Volvo V60 recharge.

Anyway. Dit is mede de reden voor AFIR regelgeving. Ik heb alleen zo'n vaag vermoeden dat "blokkeertarief" niet in de minimal requirements staat...
  Bericht 
Blaataap
Master
Dave schreef:
toch gedaan.


En hij klopt niet. Dat blokkeertarief gaat pas in na 40 minuten, dus de berekening is iets complexer. :[
  Bericht 
adinsx
Master
Dave schreef:
ja dan heb je het er ook over eentje


Goede voorbeeld enzo van BV Nederland...
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Mja akkoord. Boodschappen doen dan maar.
  Bericht 
zadkine
Master
IsIkke schreef:
4 uur staan bij een paal die de auto laadt in max 45 minuten is natuurlijk logisch dat je daarvoor betaald. Maar bij een gemiddelde paal is mijn auto echt niet vol na 4 uur. (bij echt leeg natuurijk)


Aangezien deze paal op een "boodschappen" parking van klanten staat (tenminste dat maak ik op uit de berichtgeving) is 40 minuten eigenlijk wel zat. Die 40 minuten voor een wooncomplex zou wel vreemd zijn.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
zadkine schreef:
Die 40 minuten voor een wooncomplex zou wel vreemd zijn.


in de directe omgeving hebben ze allemaal aansluittarieven.





Citaat:
Energy cost
0,54 € / kWh

Time-based fee when your EV is plugged in
0,005 € / minute


wat krijg je anders, Efteling bezoekers die daar gaan staan en dan de hele dag in dat park zitten te klootviolen.

Al is 0,005 ook nix.
  Bericht 
Christafari
Master
Dikke Dakduif schreef:
de meesten zullen toch echt voor de lagere bijtelling zijn gegaan

Die hausse is al lang geweest en dat waren er in aantallen veel minder. De meeste EV’s die de afgelopen jaren zijn gaan rijden, zijn verplicht omdat de autoregeling dat voorschrijft.
  Bericht 
zadkine
Master
Dikke Dakduif schreef:
maar de meesten zullen toch echt voor de lagere bijtelling zijn gegaan.


Als zelfstandige/zzpeér is zelfs met 12% bijtelling het niet erg nuttig om zo'n auto zakelijk te houden.
Die tijd is voorbij vanaf moment dat MIA en KIA niet meer op EV's van toepassing was.
Want de bijtelling is dan al gauw HOGER dan de totale autokosten incl afschrijving.
En de kosten gaan ook al van de winst af.

Met 22% bijtelling (110% dus over de 5 jaar die voor zakelijk rijden staat) is de bijtelling hoe dan ook hoger dan de aanschafwaarde...Aangezien je ook die auto nog betaalt betekent dat extra belasting betalen bij elke zakelijk gebruikte auto. Ook bij benzine wagens trouwens.

Bedenk hierbij dat je minimaal 50% van alle autokosten al sowieso netto betaalt...uitgaande van hoogste belasting tarief. Anders zelfs nog meer %. Krijg je dan ook nog eens meer bijtelling in 5 jaar dan de aanschafprijs (dus 55% van die aanschafprijs aan de fiscus betalen) plus ook nog eens al die kosten voor de helft van je winst zien afgaan?
Met als sluitstuk dat de opbrengst van de wagen na 5 jaar belast is ....wederom de helft afdragen aan de fiscus...(Uitgaande van volledige afschrijving van die auto)...dan is al gauw te beredeneren dat je veel beter de auto prive kunt kopen en zakelijke km aftrekken van de winst. Is er tenminste nog enige aftrek over van de belastingen. Ipv extra moeten betalen per saldo.

(Bij loondienst kan dat een beetje anders zijn afhankelijk CAO...
Maar mocht je een leasebudget hebben...en zelf mogen kiezen...dan is het waarschijnlijk aantrekkelijk dat lease budget opgeteld bij je salaris te krijgen, prive te kopen en zakelijke km in mindering krijgen op je fiscale loon.)
 Pagina 1 van 3  [ 145 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy