Pagina 3 van 3  [ 145 berichten ]
  Bericht 
IsIkke
Master
RAH schreef:
Nou, dat is mijns inziens wel anders dan je met een andere auto hebt. Als je aan het einde van de week denkt, oh ja, ik moet laden (want nog een bereik van 100 km) en je moet die avond naar familie die verder weg woont dan die 100 km ga je met een brandstof auto gewoon op pad, tanken doe je onderweg wel ergens. Met een EV krijg je dan toch even een "kut" momentje en moet je gaan kijken hoe je het gaat regelen dat je er komt (half uurtje laden zodat je de heenweg haalt?) en hoe kom je terug? Kun je daar ergens laden (met enigszins garantie dat je daadwerkelijk daar ook kunt laden, niet dat je daar aankomt en de laadpalen zijn allemaal al bezet)? Volgens mij vergt dit een dusdanige gewenning dat ik heel wat "kut" momentjes zou hebben.


Naast dat het natuurlijk uitzonderingen zijn die je benoemt, doelde ik nog steeds op een normale week (heb ik ook duidelijk benoemd). Inderdaad als ik ergens heen moet, moet ik eerder laden, maar ook hierin, als ik te laat besef dat ik 100km moet rijden en laden: een snellader heeft dat binnen een kwartiertje wel in je batterij hoor en die zijn er meer dan genoeg en terug hetzelfde verhaal als ik daar geen normale lader vind.

Je kan uitzondering op uitzondering bedenken om een EV er minder goed uit te laten zien.. natuurlijk kom je dan op situaties die het onhandig maakt.. maar wederom: gemiddeld gebruik, merk je geen problemen.

RAH schreef:
Met te weinig tijd om te slapen bedoel ik de twee uur voor je je klaar maakt om te gaan skiën en de vier uur die ik dan nog heb voor ik weer op moet om naar mijn werk te gaan.


Nog steeds afhankelijk van persoon.. toen ik jonger was deed ik vaker met minder uren. Nu als je in acht neemt dat mijn slaap belabberd is, red ik ook minder... ook hier kan je je argument specifiek aanpassen om het niet werkende te maken en ook hier: een ander persoon kan het wel..sterker nog, zijn er genoeg die het doen.


Je kan hier uren over discussieren maar de praktijk is: jij wilt je best doen om een EV niet te laten werken voor je.. je goed recht.. maar er zijn er genoeg die er dagelijks mee rijden, dagelijks geen problemen mee ondervinden, die korte afstanden moeten doen, lange afstanden en het werkt gewoon. Zijn er genoeg die op vakantie ermee gaan en ook dat werkt. Zijn er genoeg die een weekend ermee gaan skiën en geen last ervan ervaren.. Dat is de praktijk, naast dat ik het zelf doe, zijn er honderden, duizenden die het ook doen.

Houdt inderdaad nog steeds niet in dat ik van het kamp ben dat iedereen er een moet. Maar sja zeggen dat een EV niet werkt, onhandig is, etc.. compleet overdreven en duidelijk dat men meer praat vanuit aannames/bias dan vanuit ervaring.
  Bericht 
RAH
Master
IsIkke schreef:
Maar sja zeggen dat een EV niet werkt, onhandig is, etc.. compleet overdreven en duidelijk dat men meer praat vanuit aannames/bias dan vanuit ervaring.


Dat ligt er dus aan voor wie. Succes met het uitleggen aan een koerier die 1200 km per dag rijd dat hij om de 200 km maar even een snellader moet zoeken om daar een kwartier te staan voor hij weer verder kan. Die tijd heeft hij helemaal niet. Ik zou theoretisch die tijd wel hebben op een rit naar Oostenrijk, maar ik wil die tijd niet aan laden besteden, die wil ik na de rit besteden aan slapen. Dat een ander 36 uur zonder slaap kan en vervolgens na 2 dagen skiën nog veilig naar huis kan rijden wil niet zeggen dat ik dat ook kan. Voor een veilige rit naar huis (en de volgende dag normaal te kunnen werken) heb ik meer slaap nodig.

Dat het voor veel mensen werkt, dan zal best. Maar dat houdt niet in dat het voor iedereen even makkelijk in gebruik is. Als je je dagelijkse rit op een acculading haalt en je thuis de stekker er in kan stoppen zodat hij in de ochtend bij vertrek weer vol is dan werkt het prima. Maar mijn auto staat gebruikelijk 5 dagen per week stil, in de overige twee dagen van de week wordt er per jaar 35.000 km mee gereden.

En je kunt er niet omheen dat een brandstofauto in alle facetten (behalve wellicht onderhoud) makkelijker in gebruik is. Tanken doe je pas als het lampje blijft branden. En als je dat negeert en stil komt te staan zonder brandstof, dan helpt het reservetankje met 5 liter je met een paar minuten weer op weg. Tanken kan je vervolgens in nagenoeg elke gehucht en met luttele minuten ben je weer onder weg (en dat betreft niet alleen in Nederland, maar Europa wijd). Het vullen van een brandstoftank gaat bij elke pomp nagenoeg even vlot, dat kan je van laadpalen niet zeggen. Verder niets tegen EV's, als het je bevalt en je kan er goed mee omgaan prima.
  Bericht 
zadkine
Master
RAH schreef:
Succes met het uitleggen aan een koerier die 1200 km per dag rijd dat hij om de 200 km maar even een snellader moet zoeken om daar een kwartier te staan voor hij weer verder kan.


Dat is meer dan toegestaan volgens rijtijden besluit (beroeps bestuurders).
Zolang je binnen Nederland rond rijdt als koerier zal je dan minimaal 1 keer fatsoenlijk moeten laden. Tijdens je verplichte rusttijd kan dat makkelijk (na 4,5 uur)
Voor internationale bestelbusjes werkt vooralsnog rijden op stroom niet..
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
zadkine schreef:
laden. Tijdens je verplichte rusttijd kan dat makkelijk

De groeten.
In mijn pauze zoek ik een kebabhuis of zo op en daar kan ik niet laden.
Ik ga een beetje van die tankstationtroep eten.
  Bericht 
Christafari
Master
Sowieso, pauze is pauze en niet bij een FastNed station in de middle of nowhere dat tot niet zo lang geleden een soort openbaar toilet was. Mijn werkgever dacht dat ik wel ff laptopwerk zou doen tijdens het laden. Ja, de groet'n! Achter het stuur laptoppen is nou niet echt bevorderlijk voor schouders enzo.

Nee, allemaal leuk dat elektrisch rijden en het is inderdaad te doen als je je voldoende aanpast. Maar ik vind dat het leeuwendeel van het ongemak maar door de werkgever moet worden gepakt.

IsIkke schreef:
Zijn er genoeg die op vakantie ermee gaan en ook dat werkt


Ja, ik heb ook collega's die dat roepen. Die vertellen op hun eerste dag na de vakantie wat voor spannende momenten ze hebben gehad omdat ze maar net bij een laadpunt kwamen. Ook op bestemming. Vakantie is om te ontspannen en geen laadstress.
  Bericht 
RAH
Master
zadkine schreef:
Dat is meer dan toegestaan volgens rijtijden besluit (beroeps bestuurders).


Is dat niet alleen van toepassing op de vrachtauto en de touringcar? Een zelfstandige koerier met een bestelauto of kleine bus valt daar volgens mij niet onder. En dan nog, dan moet je onderweg maar ergens een snellader vinden die je in die 45 minuten pauze weer voldoende bijlaadt dat je de volgende 4.5 uur kan doorrijden. Ik denk dat het nog minstens 25 jaar duurt voor een EV op enigszins dezelfde wijze gebruikt kan worden als een brandstofauto. Er moeten meer laadpalen komen die snel kunnen laden, alle palen die er al staan zullen waarschijnlijk vervangen moeten worden met nieuwe die wel snel kunnen laden (hou er maar rekening mee dat een snellader die de afgelopen jaren zijn geplaats over 5 worden gezien als traagladers). En ook het wagenpark moet vervolgens met de hele nieuwe generatie snelladers om kunnen gaan. Dat is met brandstof nooit een probleem geweest. En wat Mr. Cabdriver ook aanhaalt daar waar die snellader staat, moet je maar je pauze willen nemen (eigenlijk geen keus, verplicht om daar je pauze te nemen).
  Bericht 
zerty
Master
RAH schreef:
Succes met het uitleggen aan een koerier die 1200 km per dag rijd


:roflol: :roflol: Moet je er eerst een zien te vinden.

RAH schreef:
n de overige twee dagen van de week wordt er per jaar 35.000 km mee gereden.


Dat zijn dus 336km p/d en kan makkelijk in een EV.
  Bericht 
RAH
Master
Nee, dat zijn drie a vier weekenden waarin 200 km wordt gereden. En het vijfde weekend 2000. Die eerste drie a vier weekenden gaat prima met EV, die vijfde niet.
  Bericht 
zerty
Master
RAH schreef:
Die eerste drie a vier weekenden gaat prima met EV, die vijfde niet.

Klopt, dat zou ik ook niet aan 1 stuk willen rijden met een ev.
RAH schreef:
Dat is met brandstof nooit een probleem geweest


Bijlagen :


  Bericht 
zadkine
Master
RAH schreef:
Is dat niet alleen van toepassing op de vrachtauto en de touringcar?


Nee. Dat is van toepassing op beroeps chauffeurs (hoewel een tachograaf weer niet verplicht schijnt te zijn op bestel wagens...)
Dit betreft overigens ook iets met arbo wetten.

https://www.evofenedex.nl/kennis/vervoe ... it-vervoer
  Bericht 
RAH
Master
zerty schreef:
Plaatje


:lol: :thumb: Ja, ok, dat klopt. Maar waar ik meer op doelde is dat als er nu overal laadpalen worden neergezet, dan kun je die over 5 jaar weer vervangen want dan zijn er al weer auto's en laadpalen op de markt die sneller laden. En DAT is met brandstof nooit een probleem geweest. Zodra het tankstation gebouwd was kon je tanken. Tien jaar later zullen er vast nieuwer stations geweest zijn waar je sneller kon tanken, maar of je 60 liter tankt met 15, 20 of 25 liter per minuut maakt niet zoveel uit als het verschil tussen de gemiddelde laadpaal in de stad en een echte snellader. Ook het merk en type auto maakte daarbij niet uit. Enig verschil zou de tankinhoud zijn, maar ongeacht de auto kan je bij elke pomp tanken met nagenoeg dezelfde snelheid.

Zodra er in een 15 minuten voldoende geladen kan worden om 900 kilometer te rijden (met een behoorlijke snelheid, geen 90 achter een vrachtwagen) dan zou een EV voor mij een optie kunnen worden. Al ben ik dan weer bang dat ik het geluid van de motor zou gaan missen.

zadkine schreef:
Dit betreft overigens ook iets met arbo wetten.

Ik vermoed dat de gemiddelde zzp'er met een bestellertje niet eens weet wat arbo is en al zou hij/zij het weten, er maling aan hebben.
  Bericht 
IsIkke
Master
Christafari schreef:
Ja, ik heb ook collega's die dat roepen. Die vertellen op hun eerste dag na de vakantie wat voor spannende momenten ze hebben gehad omdat ze maar net bij een laadpunt kwamen. Ook op bestemming. Vakantie is om te ontspannen en geen laadstress.


Het enige echt spannende wat ik had was dat ik aankwam in metz met 6 km op de range. Maar dat was mijn eigen schuld, laadpas werd niet vaak geaccepteerd op de weg terug vanuit Spanje. Blijkbaar had het leasebedrijf nog geen koppeling toen (nu vast en zeker gefixed). Ik had ook gewoon aan de paal kunnen betalen om te gebruiken, niet gedaan omdat ik dacht dat de pas wel "bij de volgende zou werken".

RAH schreef:
En je kunt er niet omheen dat een brandstofauto in alle facetten (behalve wellicht onderhoud) makkelijker in gebruik is


Dat blijf ik ook erkennen, ik zeg echt niet dat ev makkelijker is. Ik zeg alleen dat het ongemak enorm meevalt en veel minder is dan veel mensen zichzelf aanpraten.
  Bericht 
zerty
Master
RAH schreef:
En DAT is met brandstof nooit een probleem geweest.


Geloof maar dat er in het begin ook genoeg problemen zijn geweest met de kwaliteit en vervuiling van benzine.
Alles heeft zijn tijd nodig.
  Bericht 
Abel1
Master
zerty schreef:
RAH schreef: En DAT is met brandstof nooit een probleem geweest.

Geloof maar dat er in het begin ook genoeg problemen zijn geweest met de kwaliteit en vervuiling van benzine.
Alles heeft zijn tijd nodig.


Denk dat het meer is, dat het opgedrongen word, dat was met brandstof auto's in die tijd niet, dat werd aan de markt overgelaten. En denk dat het voor veel mensen voelt als een stap terug, van 800km range of meer, naar zo'n 350km range, met natuurlijke langere laadtijden dan tank tijden.
  Bericht 
zerty
Master
Abel1 schreef:
Denk dat het meer is, dat het opgedrongen word, dat was met brandstof auto's in die tijd niet, dat werd aan de markt overgelaten.


Helemaal waar, ik ben helemaal tegen dat linkse gedram, laat iedereen zelf uitmaken wat hij eet, stookt en in rondrijdt.
  Bericht 
RAH
Master
zerty schreef:
Geloof maar dat er in het begin ook genoeg problemen zijn geweest

Dat wil ik best wel geloven. Maar dat heb ik nooit meegemaakt. En zoals ik al schreef, ook pompen zijn natuurlijk in het begin moderne geworden maar de effecten daarvan zijn niet zo groot geweest als met nu de laadpalen. Is er overigens een standaard voor de stekkeraansluiting? Of kun je daarmee ook nog voor een verrassing komen te staan?

En ik denk dat IsIkke wel gelijk heeft dat het minder gewenning is dan je in eerste instantie denkt. En de actieradius vind ik nog niet eens zo een probleem, vroeger op LPG gereden en mijn eerste auto had (op LPG) ook 350 tot 400 km actieradius. Maar na tien minuten bij de pomp zat er weer voor bijna 400 km "lading" in. Moet ik ook weer bij vermelden dat toen ik voor het eerst op diesel ging rijden en de actieradius ten opzichte van LPG meer dan verdubbelde was dat best heel prettig. Maar met name het langere wachten lijkt me verschrikkelijk als je door wilt. En als je dan ook nog eens ziet dat er op drukke momenten files staan bij de laadpalen dan ben ik toch blij dat ik nog op vloeibare brandstof rij. En uiteraard zijn er nog te weinig laadpalen, maar juist omdat het laden zo lang duurt moeten er extreem meer laadpalen komen dat benzinepompen, omdat de palen gewoon langer bezet zijn.
  Bericht 
Abel1
Master
RAH schreef:
Is er overigens een standaard voor de stekkeraansluiting?


In europa is dat ccs2 aansluiting, in noord amerika word het nacs, geloof dat japan vasthoud aan chamado, en geen idee wat de chinezen gebruiken. Dus denk niet dat je daar nou straks voor verrassingen zal komen te staan, en anders komen er wel adapters voor.
  Bericht 
zerty
Master
RAH schreef:
En uiteraard zijn er nog te weinig laadpalen, maar juist omdat het laden zo lang duurt moeten er extreem meer laadpalen komen dat benzinepompen, omdat de palen gewoon langer bezet zijn


Je weet dat ze al bezig zijn met inductieladen?
Over 10-15 jaar bestaan er misschien geen laadpalen meer..
Alleen nog voor de oldtimers.
  Bericht 
Griffin
Master
zerty schreef:
Geloof maar dat er in het begin ook genoeg problemen zijn geweest met de kwaliteit en vervuiling van benzine.

In het begin van de vorige eeuw haalde je benzine bij de apotheek. In blik. De kwaliteit hing af van de apotheker.

Overigens waren elektrische auto's in het begin van de vorige eeuw best populair. 140 km range gemiddeld was helemaal niet zo gek, met 7 kWh/100km waren ze nog best zuinig. Met een Vmax van 40 km/u is dat ook niet heel vreemd :lol:
  Bericht 
Abel1
Master
Griffin schreef:
Vmax van 40 km/u


en dat was sneller, dan de 27km per uur van een dravend paard. en bereik was ook wat groter, al was toen ook vast het argument dat het vervangen van een ingespannen paard sneller ging dan het opladen van toenmalige ev's
  Bericht 
Griffin
Master
Nou, de EV met vervangbare accu's bestond toen al. Best snel hoor. Paarden moesten ook lang uitrusten en hadden haver en water nodig.

Maar ja, inderdaad, opladen werd ook toen al als probleem erkend. In 1908 kwamen de eerste oplaadstations in Amsterdam (waar ook accu's gewisseld werden) en Haarlem.
  Bericht 
zadkine
Master
RAH schreef:
Maar waar ik meer op doelde is dat als er nu overal laadpalen worden neergezet, dan kun je die over 5 jaar weer vervangen want dan zijn er al weer auto's en laadpalen op de markt die sneller laden.


Dit verouderen klopt echt nie...Ook als over 5 jaar sneller geladen zou kunnen worden is het verschil maar peanuts.
De huidige laadpaal langs de snelweg kan 350KW laden.
De auto's halen nu met een beetje geluk 225 tot 250KW.
Met 70KWH laden (bij 100KWH auto's) zal je zelfs met piek snelheid van 350KW al binnen 18 minuten weer op 80% zitten...vanaf 10%.
Veel sneller wordt het sowieso niet meer.....en na 500 km rijden wil je gewoonlijk ook zelf wel een rustpauze (kop koffie)

zerty schreef:
Over 10-15 jaar bestaan er misschien geen laadpalen meer..
Alleen nog voor de oldtimers.


Lijkt me wat overdreven...gewoon een inductie plaat leggen op de parking en die met een kabeltje aan de laadpoort koppelen zal dan de weg te gaan voor de oldtimers zijn.
Misschien zal iemand prive nog een kabel verbinding gebruiken thuis.
(Ik ben wel benieuwd naar de inductie verliezen....(Ik weet dat een transformator ook een inductie systeem is...met name afstanden tussen de inductie oppervlakken spelen een grote rol met de verliezen.)
  Bericht 
Dave
Webspecialist
zadkine schreef:
meer.....en na 500 km rijden wil je gewoonlijk ook zelf wel een rustpauze (kop koffie)


als je 65 bent wellicht. altijd een bloedhekel gehad aan onderbrekingen van 5 minuten of meer. Als ik rij zit ik in een flow. die stopt niet tot voorbij Warschau, Toulouse of Rome.
  Bericht 
zadkine
Master
Dave schreef:
als je 65 bent wellicht. altijd een bloedhekel gehad aan onderbrekingen van 5 minuten of meer.


Zelfs met onderbrekingen (3 stuks, elke ca 400 km 1) met toen nog de xtrail in 10 uur bij Bialystok aangekomen....1200km ongeveer. De onderbrekingen van gewoon een sanitaire stop, tanken, en wat eten.

Was wel 1 van de zeldzame totaal file vrije ritten, tevens nagenoeg geen wegwerk vertragingen.

Met de ioniq 5 zou die rit maximaal ca 12 uur geduurd hebben. (120 km / uur gemiddeld en waarschijnlijk iets van 4 laadstops/ eetpauzes van ieder geschat 25 minuten.....in principe dus minder dan 12 uur.

En inderdaad...2 uurtjes langer onderweg zijn enkele keren per jaren maar daarmee 3000 - 4000 euro netto per jaar besparen exclusief het ook wegvallen van 2200 euro (diesel) mrb per jaar....goed betaalde uurtjes. Vooral omdat de rest van het jaar alle 5-6 minuten tankstops ook wegvallen.
ps die ioniq 5 is/was dezelfde prijsklasse als bv een nieuwe awd xtrail top model...dus ook geen hogere aanschafprijs als een in afmeting vergelijkbare brandstof auto.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Dave schreef:
Als ik rij zit ik in een flow. die stopt niet tot voorbij Warschau, Toulouse of Rome.
Zo hoort dat, als het kon zou ik uit een rijdende auto pissen om maar niet te hoeven stoppen.

En ik weet dat het niet kan omdat ik het geprobeerd heb.
  Bericht 
Raymond
Master
RAH schreef:
Nou, dat is mijns inziens wel anders dan je met een andere auto hebt. Als je aan het einde van de week denkt, oh ja, ik moet laden (want nog een bereik van 100 km) en je moet die avond naar familie die verder weg woont dan die 100 km ga je met een brandstof auto gewoon op pad, tanken doe je onderweg wel ergens. Met een EV krijg je dan toch even een "kut" momentje en moet je gaan kijken hoe je het gaat regelen dat je er komt (half uurtje laden zodat je de heenweg haalt?) en hoe kom je terug? Kun je daar ergens laden (met enigszins garantie dat je daadwerkelijk daar ook kunt laden, niet dat je daar aankomt en de laadpalen zijn allemaal al bezet)? Volgens mij vergt dit een dusdanige gewenning dat ik heel wat "kut" momentjes zou hebben.

Uit ervaring kan ik zeggen: Niks aan de hand. Ja je bent je meer bewust van je range, dat is waar. Ik heb afgelopen weekend veel kilometers moeten maken. De heenweg was geen probleem, 160 kilometer. Had nog 50 procent accu over. Maar toen. Naar allerlei kleine dorpjes en plaatsjes in Brabant en Limburg. Gelukkig had mijn hotel een laadpaal. Plug in, slapen, volgende morgen vol. Toen kwam weer een dag naar allerlei plaatsjes. Niks aan de hand, nog 200 kilometer over. Niet geladen. De dag erop; weer een paar dorpjes en toen ik naar huis wou zou ik het niet gaan halen op een kilometer of 30 na. Ik ben gewoon gaan rijden, via de snelweg en toen de auto zei 'pling, accu laden aub' (20 procent) klikte ik op het tankstationsymbool in de balk van mijn navi en die wees mij naar een snellader 11km verderop, langs de route. Auto eraan, picanto en een cola gekocht en toen de picanto op was en het flesje leeg kon ik weer bijna 200 kilometer. Thuis de stekker erin en straks als de zon schijnt begint-ie vanzelf te laden.
  Bericht 
maarten28
Master
RAH schreef:
half uurtje laden zodat je de heenweg haalt?)


"Half uurtje laden" aan een snellader is voor mij al 250-300 km rijden. Dat soort reizen gaat bij mij niet gauw ongepland en zeker niet even in de avond op en neer.
En ja, je moet misschien eerder de auto laden. Hoe en wanneer ligt aan je mogelijkheden. Ik kan laden op mijn oprit, dus ik plug hem wel in. IMHO zouden parkeerplaatsen bij bedrijven een goede plek voor laadpalen zijn. Dus dan laad je op het werk wel weer vol.
  Bericht 
zadkine
Master
maarten28 schreef:
"Half uurtje laden" aan een snellader is voor mij al 250-300 km rijden.


Met 120 km/h inderdaad zoiets na een half uur laden. En als dat nodig zou zijn praat ik al over enkele reis 500 km. Oftewel ..Naar bv Berlijn.,
  Bericht 
zerty
Master
RAH schreef:
(met enigszins garantie dat je daadwerkelijk daar ook kunt laden, niet dat je daar aankomt en de laadpalen zijn allemaal al bezet)?

Bij de Tesla laders kan je gewoon zien hoeveel laders er staan en hoeveel er bezet zijn.
Of andere aanbieders dat hebben weet ik niet.


Bijlagen :


  Bericht 
wildplasser
Die hard
Dave schreef:
als je 65 bent wellicht. altijd een bloedhekel gehad aan onderbrekingen van 5 minuten of meer. Als ik rij zit ik in een flow. die stopt niet tot voorbij Warschau, Toulouse of Rome


Plus heel veel.

Alleen stoppen om te tanken en mevrouw wildplasser naar het toilet te laten gaan.
  Bericht 
Morbid Angel
Master
zerty schreef:
Bij de Tesla laders kan je gewoon zien hoeveel laders er staan en hoeveel er bezet zijn.
Of andere aanbieders dat hebben weet ik niet.

Iets vergelijkbaars: https://www.oplaadpalen.nl/
  Bericht 
Scaniafan
Master
IsIkke schreef:
Je kan uitzondering op uitzondering bedenken om een EV er minder goed uit te laten zien.. natuurlijk kom je dan op situaties die het onhandig maakt.. maar wederom: gemiddeld gebruik, merk je geen problemen.


Voor mij zou een EV inmiddels bijna ideaal zijn. 35 km woon- / werkverkeer 3 dagen in de week. 3 dagen in de week daar 50 km bovenop en daarnaast nog her en der wat korte ritjes. Paar keer per maand ritten van 300 tot 600 km.

Alleen ... Begin een betaalbare ( < 15k€) EV te zoeken die ook nog een caravan van 1.400 kg mag slepen en daar dan ook nog een kilometer of 200 tussen laadstops mee doet (2,5u rijden met een kind en een hond aan boord) op in heuvelachtig terrein (Ardennen, Schwarzwald, Vogezen, Alpen).
Vervolgens moet je eens proberen een EV met een aanhangertje bij een laadpaal te zetten onderweg, laat staan met een caravan van 7 meter erachter. Die twee punten is voor mij echt een kritisch punt waarom ik niet naar een EV kan. En als het financieel interessant zou zijn, zou ik allang een kleine EV naast de V70 hebben staan om woon- / werk mee te hobbelen.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
zerty schreef:
Of andere aanbieders dat hebben weet ik niet.


vrijwel iedereen zoniet iedereen wel.

het probleem zijn de kosten, thuis betaal ik 0,23ct de Kwh all in, schoon uit de meterkast. Die prijs kom je nergens tegen, het begint zo'n beetje op het dubbele (ex!). En dan zijn er ruim onvoldoende plekken. Kom weg bij WZA Assen vanmorgen, geen laadpaal te bekennen. Gaat ook niet verbeteren de komende jaren want het is 'vol'. Kansloos. Het blijft een sneu systeem dat hele laadgebeuren.
  Bericht 
mr. mcduc
Master
zerty schreef:
Bij de Tesla laders kan je gewoon zien hoeveel laders er staan en hoeveel er bezet zijn.


Nee, maar da's geen probleem want ik kan de BMW gewoon aan de Tesla lader hangen ;)
(Neem ik ook meteen 2 plekken in bezit, want de aansluiting zit aan de andere kant :roflol: , beetje jammer die korte kabels)
  Bericht 
Blaataap
Master
Dave schreef:
Kom weg bij WZA Assen vanmorgen, geen laadpaal te bekennen.


Genoeg in de buurt, je moet alleen even lopen. WZA zelf heeft er niet in geïnvesteerd omdat er een staat op een parkeerterrein van de NAM dat wordt gehuurd door de WZA.


Bijlagen :


  Bericht 
Dave
Webspecialist
Blaataap schreef:
je moet alleen even lopen


:lol:

Blaataap schreef:
parkeerterrein van de NAM


Hey waar zijn die ook alweer van, maken deel uit van de transitie meen ik me te herinneren.
  Bericht 
Blaataap
Master
Overigens had je natuurlijk ook op P+R kunnen parkeren en dan met de QLiner naar het WZA kunnen hobbelen. Je moet er wat voor over hebben :lol: :[
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Ik ben gewoon op fossiel binnengerold, anders had het elektriek gewesen (batterij leegrijden). Daar zit 'm nou net het verschil. :koffie:

ziekenhuizen zijn nou bij uitstek plekken waar je laadstations moet hebben omdat men daar over het algemeen niet vijf minuten binnen is.
  Bericht 
Griffin
Master
Dave schreef:
ziekenhuizen zijn nou bij uitstek plekken waar je laadstations moet hebben omdat men daar over het algemeen niet vijf minuten binnen is.


Hoe waar is dat? Gek dat je daar niet struikelt over die krengen...

Dave schreef:
Kansloos. Het blijft een sneu systeem dat hele laadgebeuren ziekenhuis.

There, FTFY.
Blijft toch een achtergebleven negorij heh, dat Drenthe.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Griffin schreef:
achtergebleven


Randstad heeft alleen maar geld gehaald bedoel je, ja, het noordoosten is goed genaaid geworden
  Bericht 
Blaataap
Master
Griffin schreef:
Hoe waar is dat? Gek dat je daar niet struikelt over die krengen...


Parkeerterreinen bij ziekenhuizen zijn over het algemeen in bezit van diezelfde ziekenhuizen. En waar wordt de afgelopen decennia al keihard op bezuinigd? ;)

En om eerlijk te zijn betwijfel ik of er echt een goede business case te maken valt voor het zelfstandig installeren van laadvoorzieningen op dit moment. De openbare laadvoorzieningen in Noord NL zijn in ieder geval nog niet kostendekkend voor zover mij bekend.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
waar gaat de winst van dat dubbele tarief of zelfs driedubbele tarief (de Leidel in dit onderwerp) aan op?

Laat me raden. "Management".
  Bericht 
Griffin
Master
Ziekenhuizen moeten dat ook helemaal niet zelf doen maar (desnoods in samenwerking met andere ZH'en) een goede CPO zoeken die de businesscase wel rond krijgt. Er zijn zat ziekenhuizen waar ze wel palen hebben.
  Bericht 
Blaataap
Master
Dave schreef:
waar gaat de winst van dat dubbele tarief of zelfs driedubbele tarief (de Leidel in dit onderwerp) aan op?


Portals + onderhoud, civieltechnische toetsing van locaties, verkeersbesluiten + bezwaarprocedures, uitvoering, afschrijving, winstdeel concessiehouder en ik vergeet ongetwijfeld nog wel dingen.
  Bericht 
Suggestief
Master
Dave schreef:
Management

Overgrote deel wel denk. Soort van uitkeringsgeld voor mensen die zichzelf en anderen bezig houden.
 Pagina 3 van 3  [ 145 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy