Pagina 1 van 3  [ 105 berichten ]
  Bericht 
no justice
Master
(Novum) - Een attente automobiliste heeft haar hulp aan een Enschedeër die in een sloot was gereden met een opengeknipte auto moeten bekopen. Het treurige incident voltrok zich volgens de politie woensdag nadat een 22-jarige automobilist rond 17.30 uur de controle verloor. Hij landde ondersteboven in een sloot langs de Aamsveenweg in Enschede.

Hij wist zelf uit de auto te komen. De 29-jarige automobiliste, ook uit Enschede, stopte en liet het slachtoffer in afwachting van de ambulance even bijkomen in haar auto.

Toen de ambulancebroeders eenmaal ter plaatse waren, bleek het slachtoffer veel last van zijn nek te hebben. Omdat het bewegen van de nek in zulke gevallen verlamming kan veroorzaken, worden slachtoffers van ongelukken in zulke situaties altijd uitgeknipt. Zo ook in dit geval.

Nadat de rechterzijkant van de auto was opengeknipt, werd de 22-jarige met onbekend letsel afgevoerd naar het ziekenhuis. Hij is volgens een politiewoordvoerder buiten levensgevaar. Beide auto's zijn weggesleept. Wie voor de schade moet opdraaien, is volgens de politie een zaak voor de verzekering.

bron: msnnieuws
  Bericht 
Raymond
Master
Volgende keer dus gewoon op de grond in de regen laten liggen?
  Bericht 
red devil1
Master
komt vaker voor. mijn verzekering dekt wel het reinigen van bekleding etc maar of openknippen er ook onder valt :roll:
  Bericht 
Kenji
Master
oftewel, bij een ongeval NIEMAND in je auto zetten.

behulpzaamheid wordt in Nederland zwaar afgestraft.
  Bericht 
uniclio
Die hard
 
Raymond schreef:
Volgende keer dus gewoon op de grond in de regen laten liggen?


Als je iemand met rugletsel in je auto legt wring je hem wel weer door allemaal bochten en houdingen en kan het rugletsel erger worden.
  Bericht 
djroadstar
Master
is al meerdere malen fout gegaan waaronder bij 2 politie auto's.

moraal van het verhaal;
bij dergelijke situatie slachtoffer buiten je auto droog en warm houden.


(misschien wel intresant om de diverse auto verz.maatschappijen te mailen/bellen met vraag of dat vergoed wordt?)
  Bericht 
EK055
Master
Iedereen die met natte kleren bij nul graden uit de sloot komt kruipen en een kwartiertje moet wachten op de hulpdiensten mag voortaan eerst een bankgarantie regelen voor de te verwachten schade veroorzaakt door het openknippen van mijn auto, anders komt ie er niet in.
  Bericht 
Raymond
Master
Ik zou er niet moeilijk over doen hoor. Dan m'n auto maar opengeknipt.
Maar ik kan me voorstellen dat mensen er anders over denken.
  Bericht 
manfred33
Die hard
Tja mijn golfje van 1000 euro is toch aanzienlijk minder waard dan een mensenleven, lijkt me geen moeilijke keuze!
  Bericht 
Vernederland
Master
 
Dit onderwerp is ook een met regelmaat terugkerend iets.

Is gewoon absurd te noemen dat iemand niet uit een auto te halen is, zonder deze open te knippen.

Kun je mooi aan aflezen hoe absurd hulpverlening door slaat in dit land.
Lijkt op een soort machtsmisbruik.
En dat in dit geval nog ten nadele van een behulpzaam persoon.

Als ik ooit een ongeval zie rijd ik maar liever door denk ik.

Walg.
  Bericht 
mistery
Master
djroadstar schreef:
is al meerdere malen fout gegaan waaronder bij 2 politie auto's


Waarvan 1 gloed nieuwe net een uur op de weg.
(f)
  Bericht 
IsIkke
Master
Vernederland schreef:
Is gewoon absurd te noemen dat iemand niet uit een auto te halen is, zonder deze open te knippen.

Het is gewoon een kwestie van kans...

9 van de 10 keer zal de persoon in orde zijn als hij uit de auto wordt gehaald... maar wat als het die 1e keer is?

Dit is gewoon voorzorg.. en leert je maar weer: NOOIT iemand in je auto zetten na een ongeluk, gewoon wachten TOT er hulpdiensten bij zijn geweest.. danwel ambu ..danwel politie (laat de politieauto maar worden opgeknipt)
  Bericht 
Vernederland
Master
 
Uit voorzorg kun je ook:

*Verdachten eerst neer schieten.
*Eerst de zorgverzekering van iemand bellen om te vragen of ie wel verzekerd is terwijl de persoon in kwestie een slagaderlijke bloeding heeft.
*de brandweer eerst eens iemand terplekke gaan laten kijken, alvorens uit te rukken voor een brand.

Etc.

Ik vind het een belachelijke draconische maatregel.
Genoeg bewegingsvrijheid in een auto om iemand, zonder zijn nek te bewegen, plat te leggen.

Dat gebullshit met wervelplank, werd 10 jaar geleden nog niet over gerept.
  Bericht 
Sander
Medewerker
Nee en 10 jaar geleden was je overlevingskans ook een stuk kleiner...

Het is gewoon tot je weet wat er met de rug- en nekwervels aan de hand is onverantwoord om risico's te nemen. En ja, iemand kan met een gebroken nek prima functioneren (net nog een collega gesproken die een paar maanden (!!) met een gebroken nek heeft rondgelopen zonder het te weten) maar één verkeerde beweging kan fataal zijn. En dat risico ga je als hulpverlener niet lopen voor een stuk blik van een paar duizend euro :thumb:
  Bericht 
uniclio
Die hard
 
Raymond schreef:
Ik zou er niet moeilijk over doen hoor. Dan m'n auto maar opengeknipt.
Maar ik kan me voorstellen dat mensen er anders over denken.

Misschien liever een dekentje in de kofferbak zodat je ze netjes kunt toedekken buiten de auto? Hoef je ze ook niet te verslepen met risico op letsel.
  Bericht 
weetje11
Master
Dit is toch wel ideaal...
Afbeelding

In geval van nood, kan je iemand tegen de achterklep (in gesloten toestand) laten leunen, en indien het regent, kan je de klep open zetten, en kan iemand droog zitten...;-)
  Bericht 
mistery
Master
schaft er meteen 1 aan**
  Bericht 
Guppenklup
Master
nou al je rode auto zat? :lol:
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Vernederland schreef:
Dit onderwerp is ook een met regelmaat terugkerend iets.

Is gewoon absurd te noemen dat iemand niet uit een auto te halen is, zonder deze open te knippen.

Kun je mooi aan aflezen hoe absurd hulpverlening door slaat in dit land.
Lijkt op een soort machtsmisbruik.
En dat in dit geval nog ten nadele van een behulpzaam persoon.


Nee hoor is niet absurd, maar normaal. De hulpverleners kunnen en mogen het risico niet lopen het slachtoffer meer schade aan te brengen. De hulpverleners kunnen aan de buitenkant van het lichaam niet zien wat er binnenin beschadigd is.


Vernederland schreef:

Als ik ooit een ongeval zie rijd ik maar liever door denk ik.

Walg.



En hoe zal jij reageren als jij daar als slachtoffer ligt terwijl iedereen gewoon doorrijdt?
  Bericht 
Vernederland
Master
 
Als jij langs kwam zou ik hard weg rennen, zelfs met gebroken nek. 8)
  Bericht 
InsecureThreat
Master
Al is VNL nog zo snel, Teun's maser achterhaald hem wel O:)
  Bericht 
ArjenR
Master
Kenji schreef:
oftewel, bij een ongeval NIEMAND in je auto zetten.

behulpzaamheid wordt in Nederland zwaar afgestraft.

Nu je de kennis hebt dat je iemand na een ongeval niet in je auto moet zetten, ben je juist behulpzaam als je dat dan ook niet doet.

Is de veroorzaker van het ongeval niet aansprakelijk. Deze schade is immers een gevolg van het ongeval.
  Bericht 
A(u)30#
Master
Is een cabrio ook een optie ? :huh:
Neuh bij ongeval iemand laten blijven liggen, zo min mogelijk sleuren of verplaatsen.
Warmhouden en blijven praten met slachtoffer.

De eerste regel is bij hulpverlening: Zorg dat je zelf geen slachtoffer wordt. (of je auto) :colaatje:
  Bericht 
Rover
Master
no justice schreef:
Hij wist zelf uit de auto te komen. De 29-jarige automobiliste, ook uit Enschede, stopte en liet het slachtoffer in afwachting van de ambulance even bijkomen in haar auto.


Heeft dus niet zitten sleuren of verplaatsen.... Slachtoffer is er zelf naartoe gelopen waarschijnlijk...
  Bericht 
radarlove
Master
 
ArjenR schreef:
Is de veroorzaker van het ongeval niet aansprakelijk. Deze schade is immers een gevolg van het ongeval.

Ik vraag me dat af. In beginsel draagt iedereen z'n eigen risico, en ik ben bang dat je het slachtoffer niet zomaar aansprakelijk kan stellen. Die kan altijd zeggen: "Ok, ik zat in die auto. Maar voordat ik goed en wel had gekeken hoe ik weer uit kon stappen was het dak ineens open."
En de hulpverlener die dat dak feitelijk gemold heeft kan je ook niet aansprakelijk stellen, want die was verplicht dat te doen.

Maargoed, IANAL.
  Bericht 
hermanw
Pro
Denk dat de normale WA verzekering van het slachtoffer dit wel betaald.

Anders krijgt diegene vast wel een medaille voor betoonde behulpzaamheid :D
  Bericht 
Sander
Medewerker
Onderschat verzekeraars niet hoor... Die zullen de schuld altijd bij een ander proberen te leggen. En dat betekent toch weer een boel gezeik voor jou als verzekerde...

Kan het waarborgfonds hierin eigenlijk niet iets betekenen?
  Bericht 
Peugie
Master
Kenji schreef:
oftewel, bij een ongeval NIEMAND in je auto zetten.

behulpzaamheid wordt in Nederland zwaar afgestraft.


Niet alleen in Nederland. In elk normaal westers land waar de hulpverlening op een goed peil is wordt je eruit geknipt.

Vernederland schreef:
Als ik ooit een ongeval zie rijd ik maar liever door denk ik.

Walg.


En daar walg ik van. Maar doe het vooral. Het niet verlenen van hulp, terwijl dat wel redelijkerwijs verwacht mag worden, is strafbaar. Het is voornamelijk ook asociaal.

Het enige wat je niet moet doen is iemand in je eigen auto neerzetten (hoe moeilijk kan het zijn :[ ). Hulpdiensten zijn er binnen 15 minuten. Van die 15 minuten buiten in de regen gaat iemand echt niet dood van.
  Bericht 
Nestel
Master
Laat Wilders maar wat meer ageren tegen mensen zoals VNL. Dit soort is echt waardeloos voor de NL maatschappij :kniktja:
  Bericht 
garnage-patrick
Nieuwkomer
 
laatst nog gestopt en eerste hulp verleent bij een ongeval waar een vrouw het bewustzijn was verloren en zo bij de afrit bij sappemeer rechtdoor was geschoten, sprong over klein slootje had gemaakt en daar tot stilstand was gekomen.

zaten ook 3kinderen in de auto, ik heb me over die kinderen ontfermt, die gelukkig niets hadden maar zwaar overstuur waren,

de vrouw is niet bij bewustzijn geweest, en had bloed verloren bij haar neus en mond. wilde de mensen eerst met haar gaan slepen om in andere houding te leggen.
heb toen gemeld dat ze haar zo moesten laten zitten, en haar nek moesten ondersteunen.

toen politie en ambu er was, hebben we bij politie gemeld dat we weggingen, dat hulp niet meer nodig was en het zo een beetje overzichtelijk bleef.



voor de gene die foto's wil.

http://www.112groningen.nl/Groningen/ni ... video.html



Maar: ik heb de kinderen, waar ik me over ontfermde in de auto laten zitten, dacht eerst om ze in mijn auto te zetten zodat ze weg waren uit die situatie, maar had geen zin dat mijn dak eraf geknipt zou worden, binnen een paar min was de politie al ter plaatse en samen met een agent ze in de politieauto gezet.


stond nog wel een tijdje op me netvlies gebrand trouwens.
  Bericht 
Peugie
Master
Goed gehandeld. :thumb: :thumb:

Begrijp dat het je nog een tijdje heeft beziggehouden. Neem aan dat je wel je gegevens hebt achtergelaten bij de politie? Enneehh..natuurlijk is de ene mens de andere niet, maar dit soort zaken kunnen best indrukwekkend zijn. Schroom nooit om hulp te zoeken. Hoeft niet meteen een psych, maar van je af praten (bijvoorbeeld met de betrokken agenten) is vaak voldoende om het e.e.a. van je netvlies af te krijgen.
  Bericht 
garnage-patrick
Nieuwkomer
 
Ik hoefde geen gegevens achter te laten, daar verbaasde ik me wat later ook over.

en het is niet dat ik er nog steeds mee zit, maargoed de eerste 2dagen dacht ik er wel regelmatig aan.

Het gaf me ook een goed gevoel, dat ik kon helpen, daar voelde ik me wel goed bij.
  Bericht 
Peugie
Master
Kan zijn dat ze wat druk waren. Hulpverlening komt op de eerste plaats, dan de getuigen e.d.
Is wel normaal ja dat je de eerste 2 dagen erna nog aan denkt. Gelukkig heb je er een goed gevoel aan over gehouden en dat lijkt me terecht. Je het gedaan wat je moest doen!
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
@garnage-patrick, heel goed gehandeld. :thumb: :thumb:
  Bericht 
Speedy J
Master
+1 :thumb:

Hoop dat het inmiddels ook beter gaat met die bestuurster, heb ik eigenlijk nog niet weer wat over gehoord.

En VNL, ik heb bij mijn weten nog nooit op je spinsels gereageerd, maar nu toch wel; wat heb je toch een verwrongen geest. Door die ikke-ikke mentaliteit van je gaat de maatschappij nu juist kapot. Juist, hetgeen waar je meestal over klaagt, ben je zelf debet aan.
  Bericht 
Marcel
Master
Hopelijk heeft vnl geen wapens in de familie. :x
  Bericht 
obicham
Pro
 
Peugie schreef:
Het niet verlenen van hulp, terwijl dat wel redelijkerwijs verwacht mag worden, is strafbaar. Het is voornamelijk ook asociaal.


Dat is ook de reden dat ik het een heel erg goed idee zou vinden om in het rijlessenpakket een ehbo cursus te voegen.
ipv minder belangrijke dingen zoals het op "tomtom" rijden.
  Bericht 
zadkine
Master
Raymond schreef:
Ik zou er niet moeilijk over doen hoor. Dan m'n auto maar opengeknipt.
Maar ik kan me voorstellen dat mensen er anders over denken.


Wat betreft mijn oude golf: Ja die mag ook opengeknipt voor een leven. (waarde ergens tussen 1000 en 2000)
  Bericht 
burpman
Master
obicham schreef:
Dat is ook de reden dat ik het een heel erg goed idee zou vinden om in het rijlessenpakket een ehbo cursus te voegen.
ipv minder belangrijke dingen zoals het op "tomtom" rijden.


+1
  Bericht 
zadkine
Master
Peugie schreef:
Het enige wat je niet moet doen is iemand in je eigen auto neerzetten (hoe moeilijk kan het zijn ). Hulpdiensten zijn er binnen 15 minuten. Van die 15 minuten buiten in de regen gaat iemand echt niet dood van.

Als je nat uit een sloot komt terwijl het vriest is het wat anders....van gewoon droog 5 15 minuten liggen heb je inderdaad weinig last.

Overigens: Je kunt ook zo'n speciale isolatie deken in je auto leggen bij het autogereedschap. Kan je dus altijd een slachtoffer mee toedekken.
  Bericht 
Peugie
Master
obicham schreef:
Dat is ook de reden dat ik het een heel erg goed idee zou vinden om in het rijlessenpakket een ehbo cursus te voegen.
ipv minder belangrijke dingen zoals het op "tomtom" rijden.


Op zich rijden er meer mensen met TomTom dan dat ze ooit als eerste bij een ongeval staan. Op zich zou het in elk geval niet slecht zijn in de theorie op te nemen wat de do's en don'ts zijn als je de eerste maatregelen neemt. EHBO kan overal van pas komen.

zadkine schreef:
Als je nat uit een sloot komt terwijl het vriest is het wat anders....van gewoon droog 5 15 minuten liggen heb je inderdaad weinig last.

Overigens: Je kunt ook zo'n speciale isolatie deken in je auto leggen bij het autogereedschap. Kan je dus altijd een slachtoffer mee toedekken.


Zelfs als het vriest dan zal je er niet dood aangaan. De kans op verlamming is ernstiger. Als het vriest heb je vast wel een winterjas aan die het slachtoffer even wat warmte kan geven. Je kan zelf wel zonder jas als het vriest. Een deken zou helemaal mooi zijn. Maar ja, dat heeft niet iedereen in de auto.
  Bericht 
IsIkke
Master
zadkine schreef:
Overigens: Je kunt ook zo'n speciale isolatie deken in je auto leggen bij het autogereedschap. Kan je dus altijd een slachtoffer mee toedekken.

of gewoon een verhuisdeken... kosten niets... goed voor dit soort gevallen... ik heb er 1 in mijn auto puur zodat ik schadevrij spullen kan vervoeren.
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Heb ook altijd een verhuisdeken in me auto liggen. Kan altijd van pas komen.
  Bericht 
javelin
Master
Beelden van de auto en interviewtje met de eigenaresse: mms://media.rtvoost.nl/TVArchief/0903122100.asf (vanaf 08:06).

Van harte gefeliciteerd Marlies.
  Bericht 
ArjenR
Master
"Marlies is zelf arts" :x :x :x
  Bericht 
Sander
Medewerker
Nou ja... Auto, auto... :[
  Bericht 
Marc 325i Coupe
Master
 
Sorry hoor, maar als het 'slachtoffer' (het eerste dus) zelf uit de auto klimt etc., dan kan je redelijkerwijs verwachten dat het niet bijzonder ernstig is. Dan is het sociaal om deze gewoon even in je warme auto te zetten.

Ik vind het dan ook WEL onzin om dat ding open te knippen. Ik snap best dat het met aansprakelijkheid etc. te maken heeft, maar DAT is hetgene waar ik van walg in de zogenaamde 'normale westerse landen'. Altijd maar een schuldige zoeken, zorgen dat je een ander een oor aan kan naaien. Geen respect voor wat de dokters doen als het goed gaat (het is immers hun baan), maar miljoenen claimen als het fout gaat. DAT gedrag (dat zo lekker uit de 'normale westerse' VS is komen overwaaien) is het probleem hier. DAT is de ondergang van enig sociaal gedrag in dit land.

En ja, je zou normalerwijs verwachten dat de verzekering dit dekt, maar je hebt grote kans dat die het erop gooit dat dit een tweede situatie is, niet direct gerelateerd aan het eerste en dus wordt er gewoon niet uitgekeerd.
  Bericht 
Forza!
Master
 
ik zou hier niet te snel over oordelen als je niet genoeg van de materie af weet.

Als het echt zo is dat iemand verlamd kan raken.. ik weet uit ervaring dat als je een ongelukje hebt je in 1e instantie niks merkt, ook al is er een bot gescheurd oid. dat komt na enkele minuten, dan reageert het lichaam. Als er dan zenuwen bekneld raken en iemand is daardoor zijn leven verlamd, dan maar een auto minder zou ik zeggen. Hoewel het zwaar klote is.
  Bericht 
Marc 325i Coupe
Master
 
Tja, uiteraard is het lullig als die ene op de paar honderd verlamd raakt. En vooruit, laat ze dan maar knippen. Maar laat het dan ook goed geregeld zijn dat dit ten alle tijden gewoon gedekt is door de verzekering. De sociale mens op laten draaien omdat ze iets goeds willen doen is te triest voor woorden. Hiermee creeer je inderdaad dat mensen maar gewoon doorrijden, dat ze anderen maar laten verrotten omdat het ze nu eenmaal niets oplevert als ze helpen en ze flink de sigaar zijn als het achteraf een foute actie blijkt te zijn.

Dit land en over het algemeen de normale westerse landen zijn veel te ver doorgeschoten in het vermijden van alle risico's. Het leven heeft nu eenmaal risico's en in het ergste geval gaat daardoor iemand dood. Als je daar niet mee kan leven kan je er beter maar gelijk een eind aan maken.
  Bericht 
vw-driver
Master
Marlies zou het gewoon weer doen
vrijdag 13 maart 2009

ENSCHEDE - Marlies van der Plas had zich haar dertigste verjaardag anders voorgesteld. In plaats van louter cadeaus, is ze haar auto kwijt en moet ze fietsend door het leven. En zeer waarschijnlijk krijgt ze van de verzekering geen euro uitgekeerd voor het total-loss raken van haar auto.

De Enschedese liet een slachtoffer van een auto-ongeluk even in haar wagen bijkomen van alle ellende. Maar omdat het slachtoffer in haar wagen steeds meer lichamelijke klachten kreeg, nam het ambulancepersoneel geen risico. De man mocht niet meer op eigen kracht uitstappen, maar moest ?stabiel? uit de auto worden gehaald. Het resultaat: Marlies? puntgave Hyundai Excel werd door de brandweer opengeknipt. Auto total loss...

Marlies van der Plas: ?Stel dat hij een stabiele breuk heeft in zijn nek. Dan kan het heel gevaarlijk worden om hem nog uit te laten stappen. Toen de brandweer vroeg of ze mijn auto mochten openknippen, zei ik ?ja?. Het zij zo.? Of haar schade verhaald kan worden, is voer voor haar rechtsbijstandsverzekering. Haar auto uit 1997 was slechts WA-verzekerd. Maar spijt? "Nee, ik zou het gewoon weer zo doen."

Afbeelding

Foto: Reinier van Willigen

http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... r-doen.ece
 Pagina 1 van 3  [ 105 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy