Postingstijd interval gedetecteerd van 1405 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 2 van 3  [ 105 berichten ]
  Bericht 
18 Wheels
Master
Marlies gefeliciteerd......zojuist heeft ze een nieuwe Hyundai van de Dealer in ontvangst mogen nemen. :lol: :thumb:
  Bericht 
18 Wheels
Master
Peugie schreef:
Op zich rijden er meer mensen met TomTom dan dat ze ooit als eerste bij een ongeval staan. Op zich zou het in elk geval niet slecht zijn in de theorie op te nemen wat de do's en don'ts zijn als je de eerste maatregelen neemt. EHBO kan overal van pas komen.

In Dld. verplicht EHBO bij theorielessen, 1 zaterdag voor B rijbewijs, 2 zaterdagen voor C/E rijbewijs. Alleen herhalinglessen doen ze dan jammer genoeg niets meer aan.
  Bericht 
WNS2.0D
Master
Een paar dingen snap ik niet aan het verhaal. Dat de ambulance samen met de brandweer absurd veel macht heeft en idd andermans eigendom mag slopen weet ik. Echter, in dit geval was Marlies de behandelende hulpverlener die toevallig arts is. Lijkt mij niet dat een verpleegkundige een arts mag overrulen.
Daarnaast lijkt me dat een slachtoffer die in shock verkeert niet duidelijk kan maken dat hij ineens last van zijn nek krijgt. Verder vind ik het vreemd dat een arts een in shock verkerend slachtoffer in een stoel zet. Plat op de grond met het hoofd laag is mij altijd geleerd. (Of zou ook hier de diagnose shock door de journalist gesteld zijn en niet door Marlies?)


Hoe dan ook, mooi dat Marlies haar daad gewaardeerd wordt en zij schadeloos gesteld wordt. Die Hyundai dealer pakt zo gelijk ook nog wat aandacht mee en komt van wat onverkoopbare voorraad af, iedereeen blij.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Nieuwe auto voor jarige redster

Het was een turbulent dagje voor Marlies van der Plas. Maar een mooier cadeau kon ze zich niet wensen voor haar dertigste verjaardag. Nadat ze haar auto beschikbaar stelde aan het slachtoffer van een ongeval en het voertuig door de brandweer total-loss werd geknipt, kreeg ze gistermiddag een fonkelnieuwe Hyundai cadeau.

Afbeelding
Marlies van der Plas is in haar
nopjes met de nieuwe auto die
Mike Belinfante haar aanbood.


Marlies zag een ongeval en hielp de bestuurder, die met zijn auto over de kop was geslagen door hem in haar wagen te zetten en te stabiliseren in de autogordels. Zoals deze krant gisteren meldde klaagde de automobilistover nekpijn, waarop de brandweer de zijkant van het voertuig weg knipte zodat de man door het ambulancepersoneel gefixeerd kon worden afgevoerd. "Ik ben bedolven onder de reacties", zegt een nog beteuterde Marlies van der Plas.
Ook reageerde Mike Belinfante van Hyundai Nederland om haar een nieuwe auto aan te bieden: "We lazen het verhaal in jullie krant en waren onder de indruk van Marlies' optreden. Ze krijgt de i20, de opvolger van haar auto die nu dus total-loss is. Splinternieuw want als je het doet, moet je het goed doen. Ze mag er straks bij de dealer een met kleur naar keuze uitzoeken."
Met het 22-jarige slachtoffer lijkt het goed te gaan. "Als ik opnieuw voor de keus zou staan, zou ik exact hetzelfde handelen", zegt Marlies.

BRON:http://www.telegraaf.nl/binnenland/3472719/__Nieuwe_auto_voor_jarige_redster__.html?p=5,1
:thumb: :thumb: :thumb:
  Bericht 
BMW-gek
Master
:respect:
  Bericht 
ArjenR
Master
Dus voortaan iemand uit je auto laten knippen indien je aan een nieuwe toe bent.
  Bericht 
Bouke-P
Pro
Peugie schreef:
En daar walg ik van. Maar doe het vooral. Het niet verlenen van hulp, terwijl dat wel redelijkerwijs verwacht mag worden, is strafbaar. Het is voornamelijk ook asociaal.

Het enige wat je niet moet doen is iemand in je eigen auto neerzetten (hoe moeilijk kan het zijn ). Hulpdiensten zijn er binnen 15 minuten. Van die 15 minuten buiten in de regen gaat iemand echt niet dood van.


Ga nu eens gewoon lekker een kwartier in je tuin op de grond liggen. Na een paar tellen heb je t al koud, laat staan wat een koud en gewond persoon die net ff wat meer energie nodig heeft om warm te blijven.
Dat kwartiertje is echt meer dan genoeg om serieus onderkoeld te raken.

Citaat:
Sorry hoor, maar als het 'slachtoffer' (het eerste dus) zelf uit de auto klimt etc., dan kan je redelijkerwijs verwachten dat het niet bijzonder ernstig is. Dan is het sociaal om deze gewoon even in je warme auto te zetten.

Ik vind het dan ook WEL onzin om dat ding open te knippen. Ik snap best dat het met aansprakelijkheid etc. te maken heeft, maar DAT is hetgene waar ik van walg in de zogenaamde 'normale westerse landen'. Altijd maar een schuldige zoeken, zorgen dat je een ander een oor aan kan naaien. Geen respect voor wat de dokters doen als het goed gaat (het is immers hun baan), maar miljoenen claimen als het fout gaat. DAT gedrag (dat zo lekker uit de 'normale westerse' VS is komen overwaaien) is het probleem hier. DAT is de ondergang van enig sociaal gedrag in dit land.

En ja, je zou normalerwijs verwachten dat de verzekering dit dekt, maar je hebt grote kans dat die het erop gooit dat dit een tweede situatie is, niet direct gerelateerd aan het eerste en dus wordt er gewoon niet uitgekeerd.


Enig idee wat adrenaline doet? mensen kunnen net na een traumatische gebeurtenis gewoon rondlopen met gebroken ledematen en niks voelen. Dat komt pas als ze een beetje tot rust komen.

Wat jij roept is complete onzin, echt totale bullshit.
  Bericht 
Worf
Master
Nieuwe auto voor jarige redster

GLANERBRUG, zaterdag - Het was een turbulent dagje voor Marlies van der Plas. Maar een mooier cadeau kon ze zich niet wensen voor haar dertigste verjaardag. Nadat ze haar auto beschikbaar stelde aan het slachtoffer van een ongeval en het voertuig door de brandweer total-loss werd geknipt, kreeg ze gistermiddag een fonkelnieuwe Hyundai cadeau.

Marlies zag een ongeval en hielp de bestuurder, die met zijn auto over de kop was geslagen door hem in haar wagen te zetten en te stabiliseren in de autogordels. Zoals deze krant gisteren meldde klaagde de automobilistover nekpijn, waarop de brandweer de zijkant van het voertuig weg knipte zodat de man door het ambulancepersoneel gefixeerd kon worden afgevoerd. "Ik ben bedolven onder de reacties", zegt een nog beteuterde Marlies van der Plas.

Ook reageerde Mike Belinfante van Hyundai Nederland om haar een nieuwe auto aan te bieden: "We lazen het verhaal in jullie krant en waren onder de indruk van Marlies' optreden. Ze krijgt de i20, de opvolger van haar auto die nu dus total-loss is. Splinternieuw want als je het doet, moet je het goed doen. Ze mag er straks bij de dealer een met kleur naar keuze uitzoeken."

Met het 22-jarige slachtoffer lijkt het goed te gaan. "Als ik opnieuw voor de keus zou staan, zou ik exact hetzelfde handelen", zegt Marlies.

Bron
  Bericht 
ArjenR
Master
Bouke-P schreef:
Ga nu eens gewoon lekker een kwartier in je tuin op de grond liggen. Na een paar tellen heb je t al koud, laat staan wat een koud en gewond persoon die net ff wat meer energie nodig heeft om warm te blijven.
Dat kwartiertje is echt meer dan genoeg om serieus onderkoeld te raken.

De kans dat je op die manier blijvende schade oploopt is minimaal, iig kleiner dan de kans dat iemand verlamd raakt.
  Bericht 
obicham
Pro
 
Dit is een importeur die snapt hoe je goede reclame maakt voor je merk. :thumb:

Marlies gefeliciteerd (f)
  Bericht 
Bouke-P
Pro
ArjenR schreef:
De kans dat je op die manier blijvende schade oploopt is minimaal, iig kleiner dan de kans dat iemand verlamd raakt.



enig idee hoe ernstig onderkoeling is? Lijkt me niet, gezien je reactie...
  Bericht 
obicham
Pro
 
ArjenR schreef:
Dus voortaan iemand uit je auto laten knippen indien je aan een nieuwe toe bent.


Moet het wel een hyundai zijn :D Of zouden andere importeurs ook zo slim zijn geworden :huh:
  Bericht 
ArjenR
Master
Bouke-P schreef:
enig idee hoe ernstig onderkoeling is? Lijkt me niet, gezien je reactie...

Beetje rare redenatie. Omdat ik het niet met je eens ben, heb ik geen idee hoe ernstig onderkoeling kan zijn? :nah:
  Bericht 
Marc 325i Coupe
Master
 
Bouke-P schreef:
Enig idee wat adrenaline doet? mensen kunnen net na een traumatische gebeurtenis gewoon rondlopen met gebroken ledematen en niks voelen. Dat komt pas als ze een beetje tot rust komen.

Wat jij roept is complete onzin, echt totale bullshit.


Ja, ik heb een redelijk beeld van de uitwerking van adrenaline. En dat verandert niets aan mijn stelling, ook het feit dat jij het totale bullshit vindt niet.

Ik snap ook niet echt wat je aan wil geven in je post. Je moet het slachtoffer niet in de regen laten, want dan raakt het onderkoeld en je moet het niet in de auto zetten. Wat je ook doet, het is toch niet goed ?
  Bericht 
Rover
Master
obicham schreef:
Dus voortaan iemand uit je auto laten knippen indien je aan een nieuwe toe bent.


Moet het wel een hyundai zijn Of zouden andere importeurs ook zo slim zijn geworden


ZOu het niet erg vinden als mn 89-er 200 serie mercedes wordt vervangen door een nieuwe e-klasse....(c mag ook wel...) 8) :[
  Bericht 
Bouke-P
Pro
ArjenR schreef:
Beetje rare redenatie. Omdat ik het niet met je eens ben, heb ik geen idee hoe ernstig onderkoeling kan zijn?



Als je zou weten hoe gevaarlijk onderkoeling is, zou je niet beweren dat je bij onderkoeling geen blijvend letsel op kan lopen.

Citaat:
Ja, ik heb een redelijk beeld van de uitwerking van adrenaline. En dat verandert niets aan mijn stelling, ook het feit dat jij het totale bullshit vindt niet.

Ik snap ook niet echt wat je aan wil geven in je post. Je moet het slachtoffer niet in de regen laten, want dan raakt het onderkoeld en je moet het niet in de auto zetten. Wat je ook doet, het is toch niet goed ?


wat ik aan wil geven? dat jij onzin uitkraamt, en niet zo'n beetje ook. Aannemen dat een slachtoffer niks mankeert wanneer hij/zij zelfstandig uit een wrak kruipt is klinkklare onzin. Niets meer en niet minder, zoals iedereen met een beetje medische kennis weet.
  Bericht 
ArjenR
Master
Bouke-P schreef:
Als je zou weten hoe gevaarlijk onderkoeling is, zou je niet beweren dat je bij onderkoeling geen blijvend letsel op kan lopen.

Dat heb ik dus niet beweerd. Ik heb gezegd dat je bij een kwartiertje in de kou kleine kans hebt om blijvende schade op te lopen, in ieder geval dat die kans kleiner is dan de kans om na een na een ongeval bij niet stil blijven zitten verlamd te raken.

En nogmaals dat ik het niet met je eens ben is geen argument dat jij gelijk hebt.
  Bericht 
Smookey
Master
Laten we wel wezen dat zelfs de hulpverlener als arts niet in de gaten had dat het slachtoffer er toch wat minder goed aan toe was. Reden te meer om NIEMAND in je auto te laten plaatsnemen, en buiten of zelfs in het eigen wrak alles zoveel mogelijk te laten zoals het is en te wachten op de hulpverlening.

Goede zet van die importeur, hij kan alleen lang wachten voor ik zo'n type auto neem :lol:
  Bericht 
Peugie
Master
Bouke-P schreef:
Ga nu eens gewoon lekker een kwartier in je tuin op de grond liggen. Na een paar tellen heb je t al koud, laat staan wat een koud en gewond persoon die net ff wat meer energie nodig heeft om warm te blijven.
Dat kwartiertje is echt meer dan genoeg om serieus onderkoeld te raken.


Tja, kou is niet fijn. Verder ga ik mee met ArjenR.
Nu wil het nog wel eens gebeuren dat ik als eerste ter plaatse kom als hulpverlener bij een ongeval en laat ik daar nu net ook voor opgeleid zijn. Sterker nog, het is gewoon mijn werk. Ik heb daarvoor contacten met andere hulpverleners (ambulance, brandweer) en van hen heb ik geleerd dat het echt geen kwaad kan. Een kwartiertje buitenlucht is echt geen probleem. Ik ga maar uit van wat professionele hulpverleners mij hebben geleerd. Je mag daar best een andere mening over hebben, maar helaas, daar ga ik niet naar handelen.
  Bericht 
Bouke-P
Pro
Laat ik nou net ook zo'n professionele hulpverlener zijn.... Maar ga nou zelf eens lekker buiten op de grond liggen. Das toch echt fris, iemand die nog gewond is ook krijg het nog een stuk kouder. Zo iemand raakt makkelijk in shock met alle gevolgen van dien.

Maar goed, als jullie het beter weten :zzz:
  Bericht 
Peugie
Master
Ok, en nu bouwt iemand een aanrijding, zit in zijn auto en klaagt over nekpijn. Buiten vriest het. De auto is kapot, motor draait niet meer en het linkerraampje is geheel vernield. Hoe warm denk je dat het is in die kapotte auto? Ik denk zelf bijna net zo koud als buiten. Ga je het slachtoffer ook uit de auto slepen naar een warme plek toe? Lijkt mij niet. Is qua temperatuur exact dezelfde casus, alleen zal er nu niemand over piekeren om het slachtoffer uit zijn auto te slepen. Allemaal om de simpele reden dat verlamming minder goed behandeld kan worden dan kou.

Ik ga dus zeker niet buiten in de kou liggen. Heb dat een aantal keer mogen doen tijdens m'n militaire opleiding midden in de winter. Heb mooie lessen gehad over koudeletsel (in sommige oorlogen een grotere doodsoorzaak voor soldaten dan vijandelijk vuur). Ik besef zeker wat de gevaren zijn van kou, maar ik gan nog steeds uit van hetgeen mij geleerd wordt door mensen die er verstand van hebben.

Dus ja, ik denk dat ik het beter weet. :zzz:
  Bericht 
ArjenR
Master
Ik heb niet gezegd dat ik het beter weet. Kom nou eens met echte argumenten waarom het zo schadelijk zou zijn, i.p.v. alleen maar te roepen dat het slecht is en dat iedereen die het niet met je eens is er geen verstand van heeft.

Dat je professionele hulpverlener bent zegt niet dat je gelijk hebt. Ik wil best een kwartier buiten op de grond gaan liggen hoor geen probleem, of ga me zeggen dat ik daarvan een longontsteking krijg? En ja het kan vervelend zijn, en allicht andere dingen mede veroorzaken, dat heb ik ook niet ontkent. Ik heb alleen gezegd dat het risico daarvan kleiner is en dat je daarom iemand moet laten liggen. Iemand warm houden is ook belangrijk, maar zoek daarvoor een deken of jas.
  Bericht 
Martijn
Master
Nu op marktplaats: Te koop: Hyundai of inruil voor fatsoenlijke auto
  Bericht 
Rover
Master
Peugie schreef:
Ok, en nu bouwt iemand een aanrijding, zit in zijn auto en klaagt over nekpijn. Buiten vriest het. De auto is kapot, motor draait niet meer en het linkerraampje is geheel vernield. Hoe warm denk je dat het is in die kapotte auto? Ik denk zelf bijna net zo koud als buiten. Ga je het slachtoffer ook uit de auto slepen naar een warme plek toe? Lijkt mij niet. Is qua temperatuur exact dezelfde casus, alleen zal er nu niemand over piekeren om het slachtoffer uit zijn auto te slepen. Allemaal om de simpele reden dat verlamming minder goed behandeld kan worden dan kou.


Is volgens mij niet echt een goede vergelijking. Slchtoffer kwam hier te water, kroop uit het voertuig, had nergens last van, wordt uitgenodigd binnen in de andere auto plaats te nemen, buiten is koud namelijk, wachten op de hulpdienst. Later heeft hij toch wat last van zijn nek.
Sorry ik had diegene ook plaats laten nemen, maar ja ben zelf geen professioneel hulpverlener..
  Bericht 
Schep
Master
Martijn schreef:
Nu op marktplaats: Te koop: Hyundai of inruil voor fatsoenlijke auto

Die auto is nieuw misschien € 15k, maar daar krijg je nu dus nog € 75,- voor. Ze zal even moeten slikken :lol:

Daarnaast, ze reed zelf natuurlijk al een excel, die zal ze van d'r eigen € 50,- wel hebben gekocht, denk ik zo. Zal wel voorliefde voor achterlijke auto's zijn. :roll:
  Bericht 
Peugie
Master
Rover schreef:
Is volgens mij niet echt een goede vergelijking. Slchtoffer kwam hier te water, kroop uit het voertuig, had nergens last van, wordt uitgenodigd binnen in de andere auto plaats te nemen, buiten is koud namelijk, wachten op de hulpdienst.


Ja, in die zin geen goede vergelijking, maar de discussie liep intussen anders. Eer werd mij gevraag din de tuin te gaan liggen en niet eerst in bad te gaan. (f)

Maar goed, ook nadat iemand nat is geworden blijft het principe hetzelfde. Je zou evt. natte kleding uit kunnen laten trekken en het slachtoffer warm houden met een jas en er vooral voor zorgen dat het hoofd afgedekt wordt aangezien daardoor de meeste warmte wordt verloren. Maar goed, al lukt het niet, een kwartiertje is nog steeds geen probleem of het moet -20 zijn ofzo. Maar ja, dan zijn de sloten bevroren. 8)
  Bericht 
Sander
Medewerker
Peugie schreef:
Je zou evt. natte kleding uit kunnen laten trekken

En daarna een claim zeker wegens seksuele intimidatie :lol: :[

Sorry, heb inderdaad niets nuttigs bij te dragen O:)
  Bericht 
Peugie
Master
Ik moest lachen, dus je reactie was nuttig. (f)
  Bericht 
foetsi
Master
 
Schep schreef:
Die auto is nieuw misschien € 15k, maar daar krijg je nu dus nog € 75,- voor.

Oh, die I20's en I30's zijn helemaal geen gekke karretjes... Beetje grijze muizen, maar allang niet meer de pony/scoupe kwaliteit van vrougah..
  Bericht 
zadkine
Master
Peugie schreef:
Maar goed, ook nadat iemand nat is geworden blijft het principe hetzelfde. Je zou evt. natte kleding uit kunnen laten trekken en het slachtoffer warm houden met een jas en er vooral voor zorgen dat het hoofd afgedekt wordt aangezien daardoor de meeste warmte wordt verloren. Maar goed, al lukt het niet, een kwartiertje is nog steeds geen probleem of het moet -20 zijn ofzo. Maar ja, dan zijn de sloten bevroren


Dan had ie niet kunnen rijden....had ie zijn auto niet open gekregen :lol:

Maar ietsje serieuzer: Een sloot is niet perse bevroren bij een temperatuur van - 20. Tenminste...niet zo dik dat een auto niet door het ijs zakt.

Per slot (rond oudejaar 1978) kan het van de ene op de andere dag bijna 30 graden kouder zijn....

Echter: Ik heb geleerd dat je bij het vallen in water van 0-5 graad in 2 minuten al flink onderkoeld bent. In 5 minuten mogelijk al bewusteloos.
Ik vraag me af of dat (en hoe) veel langer het duurt als je in natte kleren op een koude grond ligt.
  Bericht 
Rover
Master
@Peugie, bedankt voor de uitleg, weer wat geleerd...(f)
Denk dat ik toch maar eens een cabrio ga aanschaffen O:)
  Bericht 
Bredero
Pro
Belangrijk: Bij ernstige ongelukken moet je de slachtoffers NIET gaan bewegen. Dus ook niet in je auto stoppen..... vandaar dat ie is opengenkipt.

Je mag een hoop doen voor het slachtoffer; maar bij voorkeur NIET bewegen.... wie weet wat voor schade er daardoor ontstaat.

Citaat:
1.Let op gevaar
Zorg ervoor dat jezelf, omstanders en het slachtoffer geen gevaar lopen
2.Ga na wat er gebeurd is en daarna wat iemand mankeert
Vraag aan het slachtoffer of de omstanders wat er is gebeurd of kijk wat er is op te maken uit de situatie ter plaatse
3.Stel het slachtoffer gerust en zorg voor beschutting
Een slachtoffer is vaak geschrokken en heeft iemand nodig die hem opvangt en geruststelt; wees rustig en zorgzaam maar ook kordaat. Zorg voor beschutting tegen kou of hitte.
4.Zorg voor professionele hulp
Laat een omstander 1-1-2 bellen en laat doorgeven:
-.welke hulpdienst nodig is (ambulance);
-.plaats waarheen de hulp moet komen;
-.wat er gebeurd is;
-.aantal slachtoffers;
-.de vermoedelijke leeftijd;
-.wat het slachtoffer mankeert.
Vermeld ook expliciet of er een reanimatie plaatsvindt.
5.Help het slachtoffer op de plaats <b> deze is aangetroffen</b>
Door een slachtoffer onnodig te verplaatsen, kan zijn toestand verslechteren. Verplaats een slachtoffer alleen, indien er sprake is van acuut gevaar.


bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/EHBO
  Bericht 
Marc 325i Coupe
Master
 
Saillant detail, het slachtoffer bewoog zichzelf....mag je hem / haar bewusteloos slaan om beweging tegen te gaan ?

En ik ben zeker geen hulpverlener en kraam onzin uit, maar desondanks vind ik de reacties overtrokken. 99 van de 100 keer zal er niets aan de hand zijn (mijn schatting, wellicht onzin) en ik vind dat je voor die ene keer dat het niet zo is, niet zo panisch moet doen. Het kan nu eenmaal een keer fout gaan. De fout ligt dan nog steeds bij de veroorzaker van het ongeluk en niet bij de (al dan niet professionele) hulpverlener.
  Bericht 
Smookey
Master
Mijn auto staat meestal een flinke afstand van de evt. gewonden af, erheen komen wordt een hele tippel, erin nog wat lastiger.
  Bericht 
Peugie
Master
Marc 325i Coupe schreef:
99 van de 100 keer zal er niets aan de hand zijn (mijn schatting, wellicht onzin) en ik vind dat je voor die ene keer dat het niet zo is, niet zo panisch moet doen.


Als jij X-ray ogen hebt waarmee je kan zien dat de wervels nog netjes zitten en niet gebroken zijn dankan je inderdaad concluderen dat je 1 van de 99 van de 100 gevallen hebt, maar mijn inschatting is dat je deze ogen niet hebt. :wink:

Ook een slachtoffer dat zelf beweegt moet je stabiliseren als het een ongeval betreft waarbij mogelijk nek of rugletsel bij opgelopen kan zijn. Altijd het zekere voor het onzekere! (En nee, niet bewusteloos slaan als iemand toch wilt bewegen :) )

zadkine schreef:
Echter: Ik heb geleerd dat je bij het vallen in water van 0-5 graad in 2 minuten al flink onderkoeld bent. In 5 minuten mogelijk al bewusteloos.
Ik vraag me af of dat (en hoe) veel langer het duurt als je in natte kleren op een koude grond ligt.


Als iemand lange tijd in het water ligt dan is er al wat ernstigers aan de hand. Of iemand zit bekneld of iemand is dusdanig gewond dat degene zelf het water niet meer uit kan komen. Het letsel zal dan zodanig zijn dat je iemand ook niet behoorlijk je auto in krijgt, dus dan gaat de discussie al niet meer op. Mocht het slachtoffer er wel zelfstandig uitkomen dan is de kans groot dat het letsel niet direct heel ernstig is. Natte kleding uit laten trekken en een warme jas aanbieden is dan voldoende.

Uiteraard zijn er meer dan genoeg uitzonderingen te bedenken, maar de uitzonderingen bevestigen de regel.
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
Als je een alu reddingsdeken in je dashboardkastje legt kun je die op/over de persoon die op de grond ligt leggen om afkoeling tegen te gaan.

Zo'n ding kost maar een paar centen en is altijd handig. Ik heb er altijd één bij, in de auto of in m'n rugzak.
Heb 'm ook al eens gebruikt op de skipiste, als je je dan achteraf meldt bij de skischool krijgen je een nieuwe, gratis.
  Bericht 
Gino
Respect
 
Iemand die perse zichzelf wilt verplaatsten, en daarbij het advies om te blijven waar hij is negeert kan juist een teken zijn van hersenletsel (vooral als die gene geïrriteerd/boos reageert).
Overigens valt me altijd op dat in de UK de verkeerspolitie een halve ambulance in de achterbak heeft liggen, is dat hier niet zo?
Gino
  Bericht 
WNS2.0D
Master
ArjenR schreef:
Ik heb niet gezegd dat ik het beter weet. Kom nou eens met echte argumenten waarom het zo schadelijk zou zijn, i.p.v. alleen maar te roepen dat het slecht is en dat iedereen die het niet met je eens is er geen verstand van heeft.


Bij drenkelingen loert na ca 5 minuten al het gevaar voor onderkoeling. Gewoon droog in de winterkou zal er wel wat meer tijd zijn. Met droge kleren en uit de wind ben ik ook niet heel bang voor een snel onderkoelingsgevaar. Indien er onderkoeling plaatsvindt zal het lichaam echter uit bescherming van de vitale lichaamsdelen (hart, longen, hersenen) de doorbloeding van de huid en andere organen verminderen. Dit houdt met name voor de nieren gevaar voor schade in.
Het slachtoffer zal dus niet snel eraan sterven, maar kans op blijvend letsel is er zeker. Al schat ik in dat dit niet binnen 15 miuten zal zijn en ook niet ongemerkt. Onderkoeling gaat immers gepaard met verlies aan bewustzijn.

Staat echter tegenover dat een isolatie deken voor een paar euro te koop is en deze in de binnenzak van een jas past. Bij mij liggen er standaard 2 of 3 in de auto en ook op de motor heb ik er vaak een bij me. Als het niet is om blijvend letsel te voorkomen dan kun je het wachten op de ambulance er in ieder geval toch iets minder vervelend door maken. Kou is immers niet zo'n fijn gevoel.

En nee, ik ben hier niet professioneel mee bezig. Als fanatiek watersporter heb ik wel mijn EHBO gehaald en me wat meer in onderkoeling etc verdiept.
  Bericht 
Smookey
Master
Gino schreef:
Overigens valt me altijd op dat in de UK de verkeerspolitie een halve ambulance in de achterbak heeft liggen, is dat hier niet zo?


Nee, blauwe hulpverleners dragen in NL alleen een bonnenboekje met zich mee.
UK heeft wel meer betere dingen, radarauto's standaard uitgevoert in knal geel bijvoorbeeld.
  Bericht 
InsecureThreat
Master
Smookey schreef:
radarauto's standaard uitgevoert in knal geel bijvoorbeeld.


Leuk hé, die dingen moeten daar herkenbaar zijn als politie :lol:
  Bericht 
viffer
Master
*schopje*

We hebben we weer één

de telegraaf schreef:
Dak auto kwijt door hulp aan gewonde

Een barmhartige Samaritaan is woensdag het dak van zijn of haar auto kwijtgeraakt door behulpzaamheid.

De helper had een kennis naar het Haga-ziekenhuis in Den Haag gebracht, omdat die thuis een ongelukje had gehad. Maar voor de deur van het ziekenhuis bleek dat het slachtoffer niet uit de auto kon komen. Daarom moest de brandweer komen om de auto open te knippen.

Het is niet bekend hoe het met de gewonde gaat, meldt Omroep West. Het is ook niet bekend of de verzekering deze schade aan de auto dekt.
  Bericht 
basgitaar
Master
viffer schreef:
*schopje*

Klein schopje maar.
  Bericht 
Guppenklup
Master
Daarom, eerst de auto op slot voordat je iemand gaat helpen :dag:
  Bericht 
basjuh1981
Master
Guppenklup schreef:
Daarom, eerst de auto op slot voordat je iemand gaat helpen

Of in dit geval de ambulance thuis laten komen.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Oh je wilt niet uitstappen? *deur openrukken doet en passagier aan voorpoot uit de auto sleuren doet*
  Bericht 
zadkine
Master
basjuh1981 schreef:
Of in dit geval de ambulance thuis laten komen


Hoe wou je dat doen? Bel maar gewoon de huisarts. Ambulance mogen pas komen bij iemand thuis (normale regelgeving helaas) als ze door een arts worden opgeroepen.
  Bericht 
viffer
Master
basgitaar schreef:
Klein schopje maar


Nog geen 3 jaar O:)
  Bericht 
basjuh1981
Master
zadkine schreef:
Hoe wou je dat doen? Bel maar gewoon de huisarts. Ambulance mogen pas komen bij iemand thuis (normale regelgeving helaas) als ze door een arts worden opgeroepen.

Resultaat is hetzelfde toch? (f)
  Bericht 
tjappie (Guus)
Master
zadkine schreef:
Hoe wou je dat doen? Bel maar gewoon de huisarts. Ambulance mogen pas komen bij iemand thuis (normale regelgeving helaas) als ze door een arts worden opgeroepen.


Owww...en bij een hartaanval?
  Bericht 
zadkine
Master
Owww...en bij een hartaanval?


Bij een hartaanval ook, tenzij je al reanimeert...moet je er wel bij zeggen bij 112..
Bij onwel worden en ongevallen op straat van iemand kan wel direct 112 / ambulance gebeld worden volgens die regeltjes.

Ps Bij verdenking hartaanval dat gelijk aan de huisarts doorgeven....belt de assistente vast een ambulance terwijl de arts onderweg is.

Overigens wil je niet weten hoe vaak iemand een hartinfarct heeft en dat de dokter dat pas vast stelt...de patient klaagt dan alleen maar over wat pijn...of zelfs de dokter constateert het niet.Dan blijkt bij een keuring jaren later dat iemand als eens een infarctje had meegemaakt.
 Pagina 2 van 3  [ 105 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy