Pagina 1 van 5  [ 220 berichten ]
  Bericht 
JH
Master
Politie.nl schreef:
Weggebruikers kunnen mening geven over A7 in online enquête

Drachten, 09-12-2011 • Op vrijdag 9 december 2011 vindt de start plaats van het project ‘A7 Veilig’. In dit project werken Rijkswaterstaat Noord-Nederland, Politie Fryslân, Regiopolitie Groningen, het KLPD, Openbaar Ministerie, Landelijk Parket Team Verkeer en de provincies Fryslân en Groningen samen aan de verbetering van de verkeersveiligheid op de rijksweg A7, van de Afsluitdijk tot Bad Nieuweschans. Het is unieke samenwerking die op deze schaal nog niet eerder in ons land heeft plaatsgevonden. Weggebruikers kunnen bovendien hun mening geven over de gehele route via http://www.A7Veilig.nl.



Het project A7 Veilig is bedoeld om de verkeersveiligheid en doorstroming op de rijksweg A7 te bevorderen. De partijen willen het verkeersveiligheidsgevoel van weggebruikers vergroten en het aantal letselongevallen verminderen. Uit onderzoek is gebleken dat het gedrag van de weggebruikers in de meeste gevallen de oorzaak is van de ongevallen op de A7.



Door zich in het project vooral te richten op de inzet van zichtbare handhaving en educatie hopen de partijen het verkeersgedrag op de snelweg te verbeteren. Het KLPD, Regiopolitie Groningen en Politie Fryslân houden de komende twee jaar extra verkeerscontroles op de A7 waarbij de weggebruikers direct worden staande gehouden en aangesproken worden op hun gedrag. De politie let extra op te hard rijden, alcoholgebruik en op asociaal rijgedrag, zoals onvoldoende afstand houden, onnodig links rijden en afleiding achter het stuur.



Rijkswaterstaat neemt als wegbeheerder verschillende maatregelen aan de A7 die de doorstroming en verkeersveiligheid verbeteren. Zij neemt de weg op dit moment en de komende tijd op verschillende plekken onder handen. Zo zijn (grote) projecten op handen bij het Knooppunt Joure, de Zuidelijke Ringweg Groningen en op de aansluiting A7-N33 bij Zuidbroek.



Weggebruikers worden bij het project betrokken via voorlichtingsacties en een online enquête over hun verkeersveiligheidsgevoelens. De resultaten van de enquête vormen input voor (bijstelling van) de aanpak van de projectorganisatie. De enquête is te vinden opwww.A7veilig.nl. Op datzelfde adres kunnen weggebruikers informatie vinden over het project.
  Bericht 
Sander
Medewerker
JH schreef:
Het KLPD, Regiopolitie Groningen en Politie Fryslân houden de komende twee jaar extra verkeerscontroles op de A7

Ah, daar was hij al... Mooi... Next :[

Wat betreft de doorstroming... Daar is nu al niet zoveel meer aan te doen, ligt aan een achterlijke rotonde en een aantal VEEL te kleine klaverbladen. :fp:
  Bericht 
Aanhanger
Master
JH schreef:
Uit onderzoek is gebleken dat het gedrag van de weggebruikers in de meeste gevallen de oorzaak is van de ongevallen op de A7.

Bril-jant.
  Bericht 
Vroeg op
Master
JH schreef:
het project ‘A7 Veilig’

Kortom: Kapot flitsen die weg.
  Bericht 
red devil1
Master
lekker dan. Denk je nog ergens door te kunnen rijden gaan ze extra flitsen :x
Laat ze eerst even kijken waarom er zo vaak trucks op hun kant gaan bij marum/boerakker
  Bericht 
Aanhanger
Master
red devil1 schreef:
Laat ze eerst even kijken waarom er zo vaak trucks op hun kant gaan bij marum/boerakker
Dat komt dus door de weggebruikers.
  Bericht 
Martijn
Master
En door te hard rijden.
  Bericht 
foetsi
Master
 
Martijn schreef:
En door te hard rijden.

Ja, want indien de v van iedereen 0 is, gebeuren er geen ongevallen meer
  Bericht 
WimLex
F1 kenner '20
JH schreef:
Zo zijn (grote) projecten op handen bij het Knooppunt Joure, de Zuidelijke Ringweg Groningen en op de aansluiting A7-N33 bij Zuidbroek.

Dat werd een keer tijd :duh:

Snap zowiezo niet wat het doorgaande verkeer in de stad Groningen te zoeken heeft, en dan ook nog als toetje die maffe constructie op de kruising A7/N7/N48 :fp:
  Bericht 
Uwe Alzaligheid
Master
Nou, enquete maar ingevuld. Heb, buiten de voor-de-hand-liggende waarnemingen t.a.v. rotonde's en klaverbladen, ook nog wat nuttige suggesties gedaan ten aanzien van Vmax, flitsbeleid en controle op rijvaardigheid en rijgeschiktheid van traagrijders. 8) O:)

Niet dat ik de illusie heb dat die suggesties resultaat zullen hebben. Maar als 'ze' feedback willen, dan kunnen 'ze' die krijgen. En dan wil ik best eerlijk zijn, hoor. Aan mij zal het niet liggen. O:) O:)
  Bericht 
MRE
Master
Altijd "leuk" om te lezen dit. En vervolgens hebben we 1 dienstwagen voor heel de provincie Friesland om 's nachts toezicht te houden. Blijkbaar is er in fr en gr geen criminaliteit behalve verkeerscriminaliteit.

Je leest nooit berichten van: veilig wonen in <insert regio>

De politie zal de komende 2 jaar 's nachts extra patrouilleren en toezien op een veilige leefomgeving. Men hoopt zodoende om het aantal inbraken verder naar beneden te krijgen.....bladiebla.....
  Bericht 
basgitaar
Master
WimLex schreef:
maffe constructie op de kruising A7/N7/N48

Huh? N48 is tussen Hoogeveen en Ommen, da's vanaf Groningen een heel eind fietsen hoor...
  Bericht 
egeltjes
Master
Eerste twee alinea's gelezen, lees ik alleen maar dat men iets met verkeersveilig wilt doen. Maar wat dan ...

te veel tekst, te veel niet-samenhang. :fp: :fp:

JH schreef:


Heee, er staat nog een site op voor een enkette ... :honger: :honger:
  Bericht 
plankie
Master
Ze kunnen gelijk aan de slag:

Chaos op A7

9 december 2011, 20:46
Twee afzonderlijke ongevallen zorgen voor een afgesloten rijbaan op de A7. In beide richtingen tussen Den Oever en Zurich (Hoorn <> Heerenveen) is de weg afgesloten.

Complete text op vid.nl: http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2011.343.12
  Bericht 
WimLex
F1 kenner '20
basgitaar schreef:
Huh? N48 is tussen Hoogeveen en Ommen, da's vanaf Groningen een heel eind fietsen hoor...

tikfoutje :fp:

N46 :kniktja:
  Bericht 
Aanhanger
Master
Gaan ze nu iets aan de gladheid doen?
Citaat:
Afsluitdijk afgesloten door kettingbotsing; KNMI waarschuwt voor gladheid

DEN OEVER Op de Afsluitdijk zijn vrijdagavond tien auto's op elkaar gereden. Oorzaak van de kettingbotsing is vermoedelijk de gladheid. Of er mensen gewond zijn geraakt is onduidelijk. Volgens een woordvoerder van de ANWB is de Afsluitdijk in beide richtingen afgesloten na het ongeval. Ook was er een ongeval met twee vrachtwagens op de dijk. Deze schaarden door de gladheid.

Hoe lang de afsluiting gaat duren is onduidelijk. Midden op de dijk gebeurde het ongeluk rond kwart voor acht tijdens hevige hagelbuien. Volgens sommige automobilisten was de dijk in een ,,ijsbaan" veranderd, aldus de ANWB.

In het hele noorden van het land kan het glad zijn op de wegen. Het KNMI heeft voor de provincies Noord-Holland, Flevoland, Drenthe, Friesland en Groningen voor de komende uren code geel (een waarschuwing) afgekondigd. Het weerinstituut waarschuwt voor winterse buien met hagel en natte sneeuw en lokaal kortstondige gladheid door hagelbuien. In Noord-Holland en Friesland kan het ook nog onweren bij winterse buien. http://www.rtvnh.nl/nieuws/69961/KNMI+w ... or+ongeluk
  Bericht 
JH
Master
En de daad is vandaag gelijk bij het woord gevoegd.

Citaat:
laser gr a7 hoogezand ri groningen thv hmp 211.0 vanaf het viaduct net na het total tankstation (gil) 15:16:40
laser gr a7 winschoten ri hoogezand thv hmp 221.8 bij afslag zuidbroek vanaf het viaduct 13:47:59
laser gr a7 drachten ri groningen thv hmp 177.8 na afslag marum bij het esso tankstation 11:24:12
laser gr a7 drachten ri groningen thv hmp 172.0 na afslag frieschepalen vanaf het viaduct 11:23:03
laser gr a7 leek ri groningen bij hmp 188.1 thv oostwold door een motoragent (dj idee) 09:42:26
  Bericht 
Speedy J
Master
Morgen maar even rustig aan doen als we naar oma gaan :wink:

Zondagochtend bij droog weer.... :roll:
  Bericht 
Guppenklup
Master
Hoog SWOV gehalte, oftewel, wat je ook invult, de belangrijkste 10 oorzaken voor ongevallen zijn te hard rijden, te hard rijden, te hard rijden, te hard rijden, te hard rijden, te hard rijden, te hard rijden, te hard rijden, te hard rijden, en tenslotte, te hard rijden. :fp:
  Bericht 
esgigt
Master
Gelukkig maar, Gup... dan kunnen ze tenminste gerust op snelheid controleren in de ijdele veronderstelling dat ze de verkeersveiligheid (herstel: de schatkist) bevoordelen. :fp:
  Bericht 
foetsi
Master
 
Speedy J schreef:
Zondagochtend bij droog weer....

Net was Marum-Groningen nog schoon... Voorlopig de kruissnelheid nog niet aangepast, zal ik wel een keer voor gepakt moeten worden denk ik :duh:

Maar de eerste dag was geen succes...
http://www.112marum.nl/bericht.php?id=6957
  Bericht 
Martijn
Master
Als we nou eens een collectie onboard video's maken van onveilige situaties en deze nou eens per twitter of voorpagina FS eens onder de aandacht kunnen brengen? Soort topic "Plaats hier je on board video van bijna ongelukken" los van het aparte topic wat sommigen al hebben
  Bericht 
Arno
Master
:thumb:
  Bericht 
vw-driver
Master
Gaat de regio nu ook handhaven op de A7, hebben ze aantal pv's snelheid niet behaald wat OM hen opdraagt ?
  Bericht 
foetsi
Master
 
vw-driver schreef:
Gaat de regio nu ook handhaven op de A7, hebben ze aantal pv's snelheid niet behaald wat OM hen opdraagt ?

Dat deden ze al vaker hoor, de lasercontroles bij westpoort waren ook regio.

En VHT Groningen heeft geen target, geen enkel VHT, alleen uren en stukje beleid waar ze zich op moeten richten..

Ben zelf ook in de ongevalsstatistieken aan het duiken, maar kan geen enkele lijn ontdekken. Dr gebeuren hier veel eenzijdige ongevallen... Snelheid kan een factor zijn, is het denk ik veelal niet. Maar de relatieve piek op dit stuk kan ik op geen enkele manier fatsoenlijk verklaren nu... En dan maar gaan handhaven in projectvorm, ach, zaterdag mocht ik met 150@120 doortuffen van ome motoragent, ik weet niet wat ze doen. Als mensen er alerter door gaan rijden en het aantal linksplakkers en bumperklevers (laatste is echt erg trouwens tussen 16.00 en 18.00 ri Drachten vanaf Groningen) minder wordt zou ik het geslaagd vinden...

Maar dat gelaser, gaat me vast een keer een staandehouding op leveren de komende 2 jaar. Misschien voor de nieuwe leaseslet toch nog even kijken naar parkeersensoren enzo
  Bericht 
vw-driver
Master
djidee schreef:
En VHT Groningen heeft geen target, geen enkel VHT


Jawel in de korpsjaarverslagen staan de doelstellingen van het OM vermeld. Ook aantal pv's rood licht , alcohol , snelheid enz .
  Bericht 
foetsi
Master
 
vw-driver schreef:
Jawel in de korpsjaarverslagen staan de doelstellingen van het OM vermeld. Ook aantal pv's rood licht , alcohol , snelheid enz .

Van welk jaar? Nu wordt men daar zeker niet op afgerekend.
  Bericht 
Speedy J
Master
djidee schreef:
Als mensen er alerter door gaan rijden en het aantal linksplakkers en bumperklevers (laatste is echt erg trouwens tussen 16.00 en 18.00 ri Drachten vanaf Groningen) minder wordt zou ik het geslaagd vinden...

Daar kan ik me ook in vinden. Zoals vanmorgen die XC90 die het nodig vond met 150 achter mij te blijven hangen op een meter of vijf. Gedurende al die kilometers dat hij er gewoon langs kon. Is pure domheid. Als ik in de ankers moet hangt hij er op. Door weersomstandigheden vond ik het niet prettig sneller te rijden. Trek die maar even mee voor een verbaaltje.

Vorige week moest ( 8) ) ik hotwings halen en daarna met gezwinde spoed naar huis natuurlijk. Reed fors snel op de ringweg en schrok toch behoorlijk toen ik opeens zwaailichten en sirene zag achter me. Opvallende politieauto die óók de A7 op moest maar me gelukkig voorbij reed. Pfieuw.

Naar aanleiding van dit nieuwsbericht toch maar even onder de Muldergrens blijven op de ring de komende tijd. Even afwachten wat er nou daadwerkelijk aan handhaving los komt.
Want hier:
djidee schreef:
Maar dat gelaser, gaat me vast een keer een staandehouding op leveren de komende 2 jaar.

heb ik dus echt geen zin in :nothanks:
  Bericht 
Wim
Master
Aanhanger schreef:
JH schreef:
Uit onderzoek is gebleken dat het gedrag van de weggebruikers in de meeste gevallen de oorzaak is van de ongevallen op de A7.

Bril-jant.



die was mij ook al opgevallen!! :fp: ze zijn ergens achter :fp: :lol: :lol:
  Bericht 
Guppenklup
Master
Speedy J schreef:
heb ik dus echt geen zin in

met 140@120 loop je weinig risico :kniktja:
  Bericht 
foetsi
Master
 
Guppenklup schreef:
met 140@120 loop je weinig risico

150@120 ging ook goed... Vooralsnog rij ik ochtendsvroeg en avonds laat gewoon op mijn kruissnelheid (160), denk in het weekend overdag wel even rustig aan doen, einde middag het stukje Drachten-Marum kom je toch zelden aan de 140+ toe omdat het dan al aardig druk begint te worden (net na 16.00)
  Bericht 
basgitaar
Master
JH schreef:
Uit onderzoek is gebleken dat het gedrag van de weggebruikers in de meeste gevallen de oorzaak is van de ongevallen op de A7.

De rest van de gevallen komt door slechte weginrichting, onduidelijke regelgeving en plots opdoemende snelheidscontroles? :[
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Hmm ik wil wel eens Aygo'otjes en Matiezjes omver blazen op die weg.. Gewoon leuk. :x
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Dave schreef:
Hmm ik wil wel eens Aygo'otjes en Matiezjes omver blazen op die weg.. Gewoon leuk. :x


Roep dat niet te snel. Kan ook verkeerd uitpakken. Deze is vermoedelijk door de storm gebeurd. http://www.flitsservice.nl/ongeval/adua ... tweg-i6098
  Bericht 
Martijn
Master
Kunnen meerdere oorzaken zijn:

1) De velgen
2) Vrachtwagen komt in berm, corrigeert de weg weer op en aanhanger komt er achteraan. Dit zelf eens zien gebeuren bij een aankomende vrachtwagen waarbij aanhanger bijna volledig over aankomende weghelft kwam. Zie ook de moddersporen in de berm
3) Aquaplaning bij de auto. Zie wegdek vol spoorvorming gevuld met water. Misschien te brede banden voor de auto. Kan ik helaas niet goed zien.
4). ja, wat is er nog meer te verzinne. 1 van de bestuurders zat te prutsen achter het stuur?
  Bericht 
357kurt
Master
l.f.
  Bericht 
red devil1
Master
Martijn schreef:
Vrachtwagen komt in berm

inderdaad daar gok ik ook op. Aanhanger in de berm, door hoge last aan achterzijde(kooiaap) heeft hij een lichte vooras. Deze maakt een zwieper en rest van aanhanger glijdt ook over de weg. Combinatie was leeg en heeft ook weinig wind te vangen.
  Bericht 
JH
Master
Citaat:
Zes boetes op A7

OPSTERLAND - De politie heeft woensdag tijdens een controle in het kader van het project 'A7 veilig' zes boetes uitgeschreven. Twee bestuurders kregen een boete voor het niet handsfree bellen. Twee andere bestuurders voor te snel rijden: 168 en 159 kilometer per uur waar 120 kilometer per uur toegestaan is. Een andere bestuurder overschreed twee keer de maximum snelheid: 134 kilometer per uur waar 100 toegestaan is en 95 kilometer per uur waar 70 toegestaan is. Daarnaast hinderde hij een andere weggebruiker bij het invoegen en bleek hij niet in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs. Een beginnend bestuurder hield niet voldoende afstand van zijn voorligger, wisselde van rijstrook zonder richting aan te geven en hinderde een andere bestuurder bij het uitvoegen. Deze bestuurder zal een Educatieve Maatregel Gedrag (EMG) worden opgelegd. Tegen alle bestuurders werd proces-verbaal opgemaakt.


EMG

De Educatieve Maatregel Gedrag is een driedaagse cursus die door het CBR wordt opgelegd aan bestuurders die de verkeersregels herhaaldelijk in ernstige mate overtreden. Dit kunnen zowel beginnende als ervaren bestuurders zijn. Wanneer bestuurders zich bewust schuldig maken aan risicovol verkeersgedrag (bijvoorbeeld snijden, veel te hard rijden, door rood rijden, geen voorrang verlenen, bumperkleven) kan na een staandehouding een EMG worden opgelegd. Cursisten moeten de kosten van zo'n € 800 euro zelf betalen. Als de cursus met goed gevolg wordt afgelegd blijft het rijbewijs geldig. Van cursisten die niet of onvoldoende hebben deelgenomen aan de EMG wordt het rijbewijs ongeldig verklaard.

politie.nl/friesland
  Bericht 
Guppenklup
Master
Citaat:
en bleek hij niet in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs



:fp:

bijvangst..... :roll:
  Bericht 
Guppenklup
Master
Martijn schreef:
Als we nou eens een collectie onboard video's maken van onveilige situaties en deze nou eens per twitter of voorpagina FS eens onder de aandacht kunnen brengen? Soort topic "Plaats hier je on board video van bijna ongelukken" los van het aparte topic wat sommigen al hebben

:thumb:
Ik ga binnenkort weer richting Grunn, dus dan zal ik de 8gb kaart in mijn onboard gooien. Meestal valt er wel het eea te beleven op de A7 (he, dat rijmt :D )
  Bericht 
foetsi
Master
 
Guppenklup schreef:
Ik ga binnenkort weer richting Grunn, dus dan zal ik de 8gb kaart in mijn onboard gooien. Meestal valt er wel het eea te beleven op de A7 (he, dat rijmt )

Zondagen zijn bijzonder geschikt voor het scoren van rare fratsen :kniktja:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Hmm heb wel weer wat gescoord maar geen zin om te verwerken :x

Verder was er niet veel te beleven, ze staan ggoooeeddd O:)
  Bericht 
egeltjes
Master
Tijd voor een apart topic A7 Frys/Grun bij verkeersbeleid ???
  Bericht 
foetsi
Master
 
Citaat:
Week na start A7 Veilig duizend enquêtes ingevuld
A7, 19-12-2011 • Politie en Rijkswaterstaat roepen weggebruikers van de A7 in Groningen en Friesland op om hun mening te geven over de A7.

Dat kan in een enquête op www.A7Veilig.nl. Ruim een week na de start van het verkeersveiligheidsproject A7 Veilig, stond de teller op 19 december 2011, om 12.00 uur al op ruim duizend ingevulde enquêtes. De projectorganisatie is blij met dit resultaat. De eerste tussenstand van de resultaten wordt begin februari 2012 verwacht. U kunt nog tot 15 januari 2012 uw mening geven voor de eerste tussenmeting.

Weggebruikers kunnen in het vervolg van het project herhaaldelijk hun mening geven over de A7. De projectorganisatie komt vervolgens ieder half jaar met een overzicht van de resultaten en wat dat voor gevolgen gaat hebben voor handhavingsactiviteiten.

In het project ‘A7 Veilig’ werken Rijkswaterstaat Noord-Nederland, Politie Fryslân, Regiopolitie Groningen, het KLPD, Openbaar Ministerie, Landelijk Parket Team Verkeer en de provincies Fryslân en Groningen samen aan de verbetering van de verkeersveiligheid en de doorstroming op de rijksweg A7, van de Afsluitdijk tot Bad Nieuweschans. Het is een unieke samenwerking die op deze schaal nog niet eerder in ons land heeft plaatsgevonden.

http://www.politie.nl/friesland/nieuws/weeknastarta7veiligduizendenquteingevuld.asp
  Bericht 
foetsi
Master
 
De statistieken worden goed verkloot, want veiliger wordt het er niet op lijkt het..... Wat ze toch allemaal uitvreten, ik weet het niet meer hoor :fp:

Bij Marum 1 achterop een bietenwagen geklapt
http://www.112marum.nl/bericht.php?id=7002

En bij Drachten een Golf die achterop een BMW klapt, met een Corsa die schrikt, macht over het stuur verliest en ongelukkig tegen de boompjes aan komt met de dood tot gevolg :x ...
http://www.hvnieuws.nl/index.php?action=1&id=6104
  Bericht 
JH
Master
Uit het jaaroverzicht van de politie Groningen:

Citaat:
In het eerder deze maand gestarte project ‘A7 Veilig’ werken de politiekorpsen en de provincies Groningen en Fryslân, het KLPD, Rijkswaterstaat en het OM samen aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en de doorstroming op de A7, van Afsluitdijk tot de Duitse grens. Van de 115 uur die de politie in de komende twee jaar wekelijks inzet op handhaving op de A7 neemt ons korps 45 uur voor zijn rekening.

Verkeerstoezicht kan ook bijdragen aan het bestrijden van criminaliteit. Zo controleren we in het kader van mobiel banditisme op en bij snelwegen voertuigen van mensen uit landen waarvan bekend is dat zij vaker bij inbraken betrokken zijn, aan de kant te zetten en te doorzoeken. Dit jaar is dat nog incidenteel gedaan op de A7 en de A28. We gaan steeds meer toe naar een geïntegreerde aanpak om zo de pakkans voor mobiele bandieten te vergroten.


http://www.politie.nl/groningen/nieuws/ ... ht2011.asp
  Bericht 
vw-driver
Master
Citaat:
Van de 115 uur die de politie in de komende twee jaar wekelijks inzet op handhaving op de A7 neemt ons korps 45 uur voor zijn rekening


Dus minder handhaving in de 50 en 80 zones waar de meeste doden vallen. :roll:
Ben benieuwd naar de repo's :thumb:
  Bericht 
vw-driver
Master
djidee schreef:
Van welk jaar? Nu wordt men daar zeker niet op afgerekend.


Dit soort tabellen , landelijk parket heeft bepaalde doelstellingen , het vroegere BVOM

Dit is trouwens Twente
Afbeelding
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
JH schreef:
Van de 115 uur die de politie in de komende twee jaar wekelijks inzet op handhaving op de A7 neemt ons korps 45 uur voor zijn rekening.


Is het niet verstandiger om het hele Groningse Korps in te zetten middels een agent in elke auto die over de A7 rijdt?
  Bericht 
egeltjes
Master
JH schreef:
Zo controleren we in het kader van mobiel banditisme op en bij snelwegen voertuigen ... ... ...


:o :o Banditisme ??? :o :o

En een lekker leesbare volzin ook nog. :fp: :fp:

Citaat:
Zo controleren we, in het kader van mobiel banditisme, op en bij snelwegen voertuigen


2 komma's erin en het leest wat makkelijker. :kniktja: :kniktja:
 Pagina 1 van 5  [ 220 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy