Pagina 10 van 23  [ 1149 berichten ]
  Bericht 
no justice
Master
ad schreef:
Verkeer op drukke snelweg driemaal stilgelegd vanwege verwarde vrouw: ‘Zoeken passende hulp’
Driemaal stond zij op een viaduct boven de A27 en drie keer werd het verkeer compleet stilgelegd. Een verwarde vrouw zorgde de afgelopen dagen voor problemen op de drukke snelweg tussen Bilthoven en Hilversum. Politiecijfers tonen een verontrustende trend: het aantal incidenten met verwarde personen is fors toegenomen.

Jeffrey Stevens, Elisa van der Vlist 17-01-23, 20:39
Agenten hadden een uur nodig om haar in veiligheid te brengen, toen zij vrijdagavond op het viaduct boven de snelweg stond. Om ongelukken te voorkomen werd het verkeer op de A27 enige tijd stilgelegd. De vrouw werd overgedragen aan ‘het zorgkader’, liet de politie na afloop weten.

Daarmee waren haar problemen niet voorbij. In de nacht van maandag op dinsdag verscheen de verwarde vrouw opnieuw bij de snelweg. Politie, ambulance, brandweer en medewerkers van Rijkswaterstaat spoedden zich naar de A27. Ook dit keer was het slechts een tijdelijke oplossing: diezelfde ochtend verscheen de vrouw weer bij het viaduct.

Zoeken naar passende hulp
Hoewel de vrouw na het eerste incident werd overgedragen aan zorgmedewerkers, keerde zij binnen afzienbare tijd terug naar de snelweg. Gevraagd naar een verklaring, antwoordt een woordvoerder van de Biltse burgemeester Sjoerd Potters: ,,Onze hulpverlening is zo georganiseerd dat er elke keer via een protocol wordt gekeken welke hulp op dat moment passend is. Elke situatie is weer anders, dus het kan helaas dat er herhaling voor kan komen.”


Inmiddels is bij Altrecht meerdere keren aangedrongen op het voorstellen van een zorgmachtiging.

Woordvoerder burgemeester Sjoerd Potters
De woordvoerder spreekt van een zorgelijke ontwikkeling. Op de achtergrond werken betrokkenen aan hulp voor de vrouw. ,,Inmiddels is bij Altrecht (zorginstelling, red.) meerdere keren aangedrongen op het voorstellen van een zorgmachtiging. Het belangrijkste is dat de betreffende persoon passende hulp krijgt en dat dit zo goed als mogelijk wordt georganiseerd.”

Forse toename incidenten
Dit geval staat niet op zichzelf. Het aantal politie-incidenten met verwarde personen is fors gestegen. In de provincie Utrecht is het aantal meldingen toegenomen van 6.110 in het jaar 2017 tot 9.152 vorig jaar, blijkt uit cijfers van de politie.

Toch kunnen we op basis van deze statistiek niet concluderen dan het aantal verwarde personen toeneemt. Trimbos-onderzoeker Michel Planije legt uit: ,,Als agent kun je lang niet altijd beoordelen wat iemand mankeert. Allerlei problemen worden geregistreerd onder de code E33.”

Niet iedereen met mentale klachten is meteen gek; één op vier Nederlanders krijgt te maken met mentale problemen.

Michel Planije, Trimbos-onderzoeker
Trimbos concludeerde in een eerdere studie naar de E33-cijfers dat in circa de helft van de gevallen geen sprake was van verwardheid, maar van een ander probleem. Daarbij gaan de getallen over incidenten en niet over personen. ,,Iemand die herhaaldelijk in aanraking komt met de politie, kan wel tien keer geregistreerd worden onder die code.”

Eerste hulp
Wat te doen als je getuige bent van verward gedrag? Die vraag is niet zo makkelijk te beantwoorden, zegt Planije. ,,Je kunt niet voor iedere situatie een pasklare oplossing bedenken. Het probleem is dat een eenduidige definitie ontbreekt. Verward gedrag is een containerbegrip, dat varieert van de buurman die teveel drank of drugs gebruikt tot voorbeelden zoals die vrouw bij de snelweg.”

Een goede eerste stap, zo zegt Planije, is het creëren van begrip. ,,Niet iedereen met mentale klachten is meteen gek; één op vier Nederlanders krijgt te maken met mentale problemen. Het helpt om onbevooroordeeld het gesprek aan te gaan.”

Gemeente zwijgt
EHBO helpt bij lichamelijke problemen. Iets vergelijkbaar is er nu ook voor psychische problemen. ,, Het gaat om de cursus Mental Health First Aid. Het is vooral bedoeld om kennis te vergroten en negatieve vooroordelen te verminderen. In extremere gevallen, waarin mensen direct gevaar lopen, lijkt het mij beter om professionele hulp in te roepen.”

De gemeente De Bilt weigert mededelingen te doen over de toestand van de verwarde vrouw, dit in verband met haar privacy.


Gaat toch geweldig in dit land? Iedereen wijst naar elkaar als het gaat om hulp. Zorgmachtigingen worden niet verleend en er zijn wachtlijsten. Dan komt ook nog privacy en vrijheid van de betrokkene in het geding. Want is ze wel een gevaar voor zichzelf en anderen? Kortom hoop regel en wetgeving totdat deze vrouw een keer springt. Ach ik kijk nergens meer van op ook.
  Bericht 
no justice
Master
telegraaf schreef:
’Zorgwekkend’, aldus de burgemeester
Gebiedsverbod voor verwarde vrouw die driemaal verkeer op A27 platlegt

Door Juul Schepens
Gisteren, 19:54
 in BINNENLAND

HILVERSUM - Het verkeer op de A27 nabij Hilversum is de afgelopen dagen drie keer compleet stilgelegd vanwege een verwarde vrouw op een viaduct. De Biltse burgemeester Sjoerd Potters vindt dit een zorgwekkende ontwikkeling en neemt maatregelen. De vrouw heeft sinds dinsdag een gebiedsverbod.

De vrouw heeft in een korte tijd ervoor gezorgd dat de A27 driemaal werd afgesloten.

 Caspar Huurdeman

Sinds vorige week is de vrouw meerdere malen in een verwarde toestand naar het viaduct bij de A27 gekomen. Het begon op vrijdagavond. De politie, ambulance, brandweer en de Rijkswaterstaat kwamen meteen in actie. De weg is zeker een uur afgesloten geweest om haar in veiligheid te brengen. De vrouw werd daarna overgedragen aan de crisishulpverlening.

In de nacht van maandag op dinsdag verscheen de vrouw wederom op de fietsbrug en hetzelfde gebeurde weer. Hulpdiensten rukten uit, verkeer werd platgelegd en ze werd opgepakt en overgedragen aan de crisishulpverlening.

De problemen bleken echter niet verholpen. Een paar uur later, op dinsdagochtend, dook de vrouw weer op bij het viaduct. Dit keer duurde de afzetting niet lang, maar ze houdt de gemoederen sindsdien flink bezig.

Zorgmachtiging

„Als meerdere keren een persoon in een ongewenste situatie verkeert en daardoor ook de openbare veiligheid in het geding is, vind ik dit een zorgelijke ontwikkeling”, reageert burgemeester Sjoerd Potters. „We nemen actie binnen de mogelijkheden die we hebben.”

Een van die maatregelen is een gebiedsverbod, dat sinds dinsdagavond van kracht is. Hiermee wil Potters de openbare veiligheid voor de vrouw zelf en de passanten en hulpverleners in het gebied waarborgen. „Zodat de rust kan terugkeren.” Ook is het van belang dat de vrouw passende hulp krijgt, zegt hij. „Inmiddels is bij zorgverlener Altrecht meerdere keren aangedrongen op het voorstellen van een zorgmachtiging.”

Meer incidenten verwarde personen

Uit cijfers van de politie blijkt dat het aantal incidenten met verwarde personen de afgelopen jaren is toegenomen. Ter illustratie: in 2021 registreerde de politie 130.177 voorvallen, dat is 11 procent meer dan in 2020. Maar dat betekent niet dat het aantal verwarde personen is toegenomen. Harro Koeleman, zorgmanager van Kwintes Gooi & Vechtstreek, legt uit: „De manier hoe we met verwarde personen omgaan is de afgelopen jaren veranderd. De huidige wetgeving is veel minder gericht op gedwongen opname, waardoor mensen sneller weer op straat staan. En dat geeft gedoe.”

Ook is volgens hem de registratie van de politie veranderd, waardoor veel problemen (ook niet gerelateerd aan verwardheid) op code E33 worden geregistreerd. „Hierdoor lijkt het toe te nemen, maar dat is niet zo”, aldus Koeleman. Hij kent de vrouw die meermalen op het viaduct verscheen niet, omdat zij uit een andere gemeente komt. Maar hij laat weten dat haar casus op donderdag wordt besproken door betrokken partijen uit de regio (crisisdienst, gemeente en politie). „De incidenten zijn in deze regio gebeurd, dan weten we wat we moeten doen als er weer een melding binnenkomt.”

Wat kunnen mensen het beste doen als zij een verward persoon zien? „Burgers kunnen bij de gemeente een melding doen van verward gedrag. Als er gevaar voor de omgeving of persoon dreigt, dan kunnen ze 112 bellen”, aldus Koeleman.

Zorgmachtiging

Een zorgmachtiging is een machtiging die de rechter afgeeft, waarin staat welke zorg er zonder toestemming mag worden verleend.


Ja dat gaat helpen een gebiedsverbod..... lekker het strafrechtelijke traject in gaan ipv hulpverlening.
  Bericht 
no justice
Master
rtvutrecht schreef:
Geen gevangenisstraf maar tbs-behandeling voor verwarde Woerdense vrouw die buurvrouw neerstak
Riks Ozinga
Vandaag, 15:54

3 minuten leestijd

© PMN
Woerden - Een 34-jarige vrouw uit Woerden die vorig jaar haar buurvrouw vanuit het niets met een mes stak, hoeft niet terug naar de gevangenis. De vrouw had het waanidee dat de buurvrouw haar ongeboren kind iets aan wilde doen Volgens de rechtbank verkeerde zij de bewuste dag in een psychose en was zij ontoerekeningsvatbaar. Zij moet wel een verplichte tbs-behandeling met voorwaarden ondergaan.
'Met injectienaald gestoken'
De Woerdense ging altijd normaal om met de vrouw die naast haar woonde, maar kreeg eind april vorig jaar het gevoel dat zij bij een korte ontmoeting door de buurvrouw met een injectienaald was gestoken. De verwarde vrouw had toen al geruime tijd haar medicijnen niet geslikt. Zij had de voorgeschreven antipsychotica niet ingenomen, omdat ze zwanger wilde worden.
Het gevoel dat zij was gestoken verdween, maar kwam later die dag weer terug toen ze terugkeerde naar haar flat. Overmand door angst en boosheid belde zij bij de buurvrouw aan en stak haar meerdere keren in haar arm. Ze wilde daarmee de waarschuwing afgeven dat haar kindje niets aangedaan moest worden, zei ze in de rechtszaal. De rechtbank ziet dit als een poging tot zware mishandeling.

Beïnvloed door stoornis
Na haar aanhouding is de vrouw onderzocht door een psycholoog en psychiater. Die concluderen dat zij lijdt aan een psychotische stoornis. Dit speelde ook op de bewuste dag in april. Bovendien was de vrouw zonder enig overleg met een arts, psychiater of hulpverlener gestopt met het nemen van de voorgeschreven medicijnen.
De rechtbank is het eens met de officier van justitie en de advocaat van de vrouw, die vinden dat de vrouw het steken van haar buurvrouw niet kan worden toegerekend, omdat haar handelen die dag sterk werd beïnvloed door haar stoornis. De rechtbank besliste daarom om haar geen straf op te leggen, maar wel een maatregel die moet voorkomen dat dit nog eens gebeurt.
Passende behandeling
De officier en de advocaat wilden dat de vrouw via een zogenoemde zorgmachtiging een verplichte behandeling zou ondergaan. Maar de rechtbank wil meer zekerheid. Deskundigen denken dat de kans op herhaling klein is, maar wanneer de vrouw haar medicatie weer niet inneemt wordt de kans op herhaling groter. De rechtbank vindt een zorgmachtiging daarom niet passend.
Omdat zo'n machtiging in eerste instantie voor een half jaar wordt afgegeven, kan de behandeling eerder worden afgebouwd dan nodig is. Volgens de rechtbank kan de noodzakelijke, langdurige zorg dan niet worden gegarandeerd. Dat kan wel met tbs met voorwaarden, vandaar dat de rechtbank daarvoor kiest. De kans op herhaling wordt zo zoveel mogelijk teruggedrongen en de vrouw kan maximaal negen jaar in de gaten worden gehouden.
  Bericht 
no justice
Master
gelrenieuws schreef:
VIDEO: DSI ingeschakeld om oudere man uit woning te halen in Westervoort
Geplaatst op 19 januari 2023 uur | Laatst bijgewerkt op 19 januari 2023
WESTERVOORT – Donderdag aan het begin van de middag is aan Het Antonie een oudere man uit zijn woning gehaald door Het Rapid Response Team (RRT) dat onderdeel van de DSI van de politie.

De politie kreeg informatie binnen over de man die verward verdrag vertoonde. Om de man uit zijn woning te halen werd hulp gevraagd van het RRT. Een familielid kon na enige tijd een sleutel overbrengen, waardoor ze rustig naar binnen konden. Hierna is de man naar buiten gehaald en overgedragen aan het zorgkader.

RRT
Het Rapid Response Team (RRT) is onderdeel van de DSI en van het AT-werk. RRT’s zijn kleine, snelle reactie-/interventieteams die direct kunnen ingrijpen in het geval van terreuraanslagen en/of grof geweld. De leden van deze teams zijn 24 uur per dag beschikbaar.

Foto’s: Persbureau Heitink


Meer foto's bij de bron :honger:
  Bericht 
no justice
Master
westonline schreef:
Jesse H. volledig ontoerekeningsvatbaar voor vadermoord, OM eist alleen tbs
Vandaag, 17:29

DEN HAAG - 'Ik dacht dat ik zou worden meegenomen door een Hollywoodster en dat hij daar misbruik van wilde maken.' Jesse H. (41) uit Den Haag vertelt in de rechtbank waarom hij zijn vader heeft doodgestoken. 'Ik wou hem confronteren. Eerst probeerde ik het aardig, daarna schreeuwend. Toen hij weer denigrerend tegen me deed, heb ik één keer gestoken.' Hij vertelt uitgebreid en gedetailleerd. Na die eerste keer stak hij nog 16 keer met zijn mes, en daarna nog met een vleesvork.
Het gebeurde in het huis van zijn vader Charles aan de Wattstraat in Den Haag, op 8 december 2021. H. vertelt deze vrijdagochtend dat hij zijn hele leven is gekleineerd door zijn vader. Daarbij heeft hij in de maanden voorafgaand aan de moord waanideeën gekregen. Zo denkt hij dat er camera's in zijn kamer en in de tv zitten waarmee zijn vader hem in de gaten houdt. Ook zou hij door de buurman zijn misbruikt en de beelden daarvan zouden op internet staan.
H. wil zijn vader confronteren met dit alles. Hij neemt een mes mee van huis om mee te dreigen. 'Niet om hem te doden.' Als hij in de keuken het mes te voorschijn haalt zegt zijn vader 'Ik hou van je', waarop H. het mes weer weglegt. 'Maar daarna lachte hij me uit. Toen raakte hij mij emotioneel heel erg, tot op mijn grondvesten en kwam de relatie van 40 jaar vernederingen en pijn naar boven, toen werd het zwart voor mijn ogen en heb ik één keer gestoken.'
Op de keukenvloer
Na die eerste steek blijft Charles staan. Volgens de verdachte praten ze nog met elkaar, maar doet zijn vader opnieuw denigrerend. Als de 69-jarige man uiteindelijk op de grond valt steekt H. hem in blinde razernij in zijn zij, borst, nek en hoofd, eerst met het mes en daarna met een vleesvork. Hij raakt onder meer het hart en de rechterlong. Eén wond is 8,5 centimeter diep. De zoon laat zijn vader achter op de keukenvloer. Het mes en de vleesvork gooit hij in de prullenbak, Als hij bij de voordeur is schreeuwt hij naar de lege straat: 'Kijk naar wat er fout gaat omdat niemand hem ooit heeft gestopt.'
H. laat de voordeur open. Een pakketbezorger die bij Charles moet zijn slaat kort daarna alarm vanwege die open deur. Als de hulpdiensten aankomen is het slachtoffer al overleden. De officier van justitie vraagt vrijdag hoe H. zich nu voelt over het overlijden van zijn vader. Hij zegt: 'Aan de ene kant was hij heel aardig, en dat deel van hem mis ik heel erg en zal ik altijd missen, maar hij was ook dominant en drammerig en narcistisch, en van dat deel ben ik van bevrijd.'
'Waar is Charles?'
De nabestaanden denken heel anders over Charles en de relatie tussen hem en zijn zoon. De vriendin van het slachtoffer zegt: 'We hebben het afgelopen jaar veel gehoord over Jesse, Jesse, Jesse. Waar is Charles gebleven? Hij is verworden tot een dossier. Hij was een zorgzame vader die onvoorwaardelijk van je hield en die zich schuldig voelde over de gezinssituatie. Op die schuldknop wist jij, Jesse, feilloos te drukken. Hij is postuum door het slijk gehaald met ranzige beschuldigingen waar niks van klopt.'
Haar dochter, die sinds haar tiende met H. is opgegroeid, benoemd dat ze altijd al door had dat zij op een heel andere manier naar Charles keek dan Jesse. 'Dat gaf mij angst, en die angst is nu waarheid. Wij zijn meegezogen in zijn donkere wereld en zijn narratief is nu de waarheid. Charles kan nooit meer opa zijn van mijn kinderen en ik kan ze niet vertellen waarom, omdat de waarheid te bedreigend is en de dreiging komt uit onze eigen familie.'
Uitgebreid waansysteem
Volgens de deskundigen die H. hebben onderzocht lijdt de verdachte aan een 'zeer uitgebreid waansysteem gefocust op de vermeende seksuele misdragingen en perverse daden van vader en zich uitbreidend naar andere familie en mensen op straat en een Hollywoodster. Daarnaast heeft hij achtervolgingswaanzin, auditieve en gevoelshallucinaties, persoonlijkheidsstoornis en schizofrenie, gecombineerd met een cannabis- en gameverslaving.' De deskundigen vinden H. volledig ontoerekeningsvatbaar en adviseren daarom tbs met dwangverpleging.
De tante van H., bij wie hij enige tijd heeft gewoond, bestrijdt tijdens de zitting dat haar neef ten tijde van de moord helemaal de weg kwijt was. Haar advocaat betoogt namens haar in de slachtofferverklaring: 'Hij was altijd al een goede toneelspeler. We merkten niks aan hem, ook niet voor en na de moord. Hij is koelbloedig en een goede acteur. Hij veinst zijn psychose om er makkelijk met alleen tbs af te komen. Dat veroorzaakt naast het verlies van haar broer ook boosheid en frustratie.' Zij vindt dan ook dat H. veroordeeld moet worden voor moord, en ook een celstraf moet krijgen en niet alleen tbs.
'Vormfouten'
De officier van justitie neemt het rapport van de deskundigen over en eist daarom geen celstraf tegen de verdachte. Wel vindt ze dat hij tbs met dwangverpleging en zo nodig dwangmedicatie moet krijgen, met een onbepaalde eindtijd. De advocaat van Jesse H., Jeffrey Jordan, is het daar mee eens, zowel voor de veiligheid van zijn cliënt zelf als voor de rest van de familie.
Jordan snijdt ook aan dat er wat hem betreft vormfouten zijn gemaakt. Zo is H. op 9 december gehoord als getuige, maar volgens zijn advocaat ziet dat er al uit als een verhoor van een verdachte, in een verhoorkamer met beeld- en geluidsopnames, maar zonder advocaat. Dat deugt niet, vindt de raadsman. Daarnaast is het psychologisch rapport van H. door het openbaar ministerie aan de familie gegeven, nadat de rechtbank uitdrukkelijk had bepaald dat dat niet mocht. Jordan vindt het te ver gaan om het OM hierom niet-ontvankelijk te laten verklaren, maar hij vindt dat het wel moet leiden tot een vorm van strafvermindering. De officier van justitie wijst erop dat ze vorig jaar nog niet wist wat er in het rapport zou staan en dat ze vindt dat ze juist heeft gehandeld toen ze het wel wist.
Spijt
H. zegt in zijn slotwoord dat hij veel spijt heeft. 'Ik had zelf nooit gedacht dat ik daartoe in staat zou zijn. Ik zag de nabestaanden in mijn wanen ook als slachtoffer van mijn vader en ze hoeven nooit bang te zijn dat ik ze emotioneel, fysiek en mentaal iets aan zal doen en ik zal heel erg mijn best doen om dit nooit meer iemand aan te doen.'
De uitspraak is op 2 februari.
  Bericht 
no justice
Master
ad schreef:
Verwarde man die kokend water over rug hulpverlener goot moet levenslange zorg krijgen, vindt justitie

Johannes de B. (65), die op 18 oktober vorig jaar kokend water over de rug en schouders van een ambulanceverpleegkundige in Gouda goot, heeft langdurige of misschien wel een levenslange behandeling nodig. Dat moet voorkomen dat hij in herhaling valt.


Helaas achter een betaalmuur......
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
Citaat:
Verwarde man die kokend water over rug hulpverlener goot moet levenslange zorg krijgen, vindt justitie

Johannes de B. (65), die op 18 oktober vorig jaar kokend water over de rug en schouders van een ambulanceverpleegkundige in Gouda goot, heeft langdurige of misschien wel een levenslange behandeling nodig. Dat moet voorkomen dat hij in herhaling valt.


Zo zei de officier van justitie maandagochtend tijdens de eerste zitting in de strafzaak tegen de man. De ambulancemedewerker was met zijn collega op de bewuste oktoberdag naar de Gansstraat in Gouda gereden na een melding van de politie. De verwarde man had zich teruggetrokken op de zolder van de woning van een familielid.

Toen de hulpverlener - zelf ook aanwezig tijdens de zitting, en zichtbaar aangedaan - het zolderluik opende om met hem te kunnen praten, werd gloeiend heet water over zijn rug gegooid. Leden van een arrestatieteam haalden de verdachte uit het huis.
Onbegrijpelijk verhaal

Zelf steekt B. meteen van wal met een voor velen onsamenhangend en onbegrijpelijk verhaal. Ook al is deze voorbereidende zitting daarvoor niet het moment.

,,Ik was in het buitenland, acht jaar bijna, toen ben ik Nederland in gelopen”, zegt de man, hakkelend. ,,Toen ben ik naar het huis van m’n zus gegaan, die was niet thuis, ze had haar been gebroken, en was ergens opgevangen”, ratelt hij door. De man zit vast in het Penitentiair Psychiatrisch Centrum van de PI Vught. Hij vervolgt: ,,Ik had al eerder in de tuin en schuur gewerkt bij haar, het regende hard, ben naar Praxis gegaan, heb een zeil gekocht en dat heb ik er opgelegd. Ik wou in de schuur slapen.”

Die man is boos op mij zie ik
Johannes de B., verdachte

De rechter onderbreekt hem. Eerst moet ik uw personalia doornemen, zegt hij. De B. even later: ,,Mag ik nu wat zeggen?” De rechter: ,,Ik heb een dik wetboek, daar moet ik me aan houden. We gaan eerst naar de officier, zij gaat vertellen waarvan u wordt verdacht.”

Met zijn verzet tegen het ambulancepersoneel maakte De B. zich volgens justitie schuldig aan zware mishandeling, of anders een poging tot zware mishandeling, zegt zij. De overgoten hulpverlener liep serieuze verwondingen op, brandwonden van de tweede graad.
Boos

,,Die man is boos op mij zie ik”, doelt De B. op het slachtoffer. Om vervolgens uit het niets over een bedrag van 15.000 euro te beginnen, en over zijn huis, dat achter zijn rug om, via een beslag, zou zijn verkocht.

Een psychiater en psycholoog stelden een rapport op over de 65-jarige, die geboren is in Oudewater maar voor langere tijd in het buitenland was. Zij noemden het woord zorgmachtiging. Dat is een verplichte behandeling waarvoor in eerste instantie een machtiging wordt afgegeven voor een half jaar. Daarna kan de zorg worden afgebouwd.

Het is een vreselijke zaak, we moeten duidelijk voor ogen zien dat mijn cliënt dit niet heeft bedacht en niet heeft gewild
Advocaat Peter Spoelstra

Zorgmijdend

Met een een tbs-behandeling kan langdurige en noodzakelijke zorg wel worden gegarandeerd, om de kans op herhaling zo veel mogelijk te dempen. Via die weg kunnen zorgverleners de man voor maximaal negen jaar in de gaten houden. De psychiater is daarom, in het geval van De B., voorstander van tbs met dwangverpleging, de zwaarste vorm van tbs.

In de ogen van de officier van justitie is het risico groot dat de verdachte in herhaling valt. ,,Het is niet te verwachten dat hij op korte termijn tot een duurzame samenwerking komt met de hulpverleners. Meneer is jarenlang zorgmijdend, heeft geen ziektebesef.” Volgens het OM is de kans groot dat De B. de benen neemt als hij weer vrij is.

,,Het is een vreselijke zaak, we moeten duidelijk voor ogen zien dat mijn cliënt dit niet heeft bedacht en niet heeft gewild”, zegt advocaat Peter Spoelstra. Hij wordt onderbroken door De B., die de naam noemt van het slachtoffer. ,,Ja”, zegt Spoelstra, ,,inderdaad, die kennen we.” De B.: ,,Zelf heb ik een tweedegraads verwonding aan m’n voet.”

De zaak wordt inhoudelijk behandeld op 19 april.


Alstublieft
  Bericht 
no justice
Master
omroepwest schreef:
Man die ambulancebroeder aanviel met kokend water: 'Blij dat hij er normaal bij zit'
Anniek Enthoven
Vandaag, 12:41

GOUDA - 'Dit is een vreselijke zaak. Die ambulancebroeder heeft dit niet verdiend, maar Johannes heeft dit ook niet bedacht en gewild', zegt de advocaat van de 65-jarige man die in oktober in Gouda een ambulancebroeder overgoot met kokend water. Johannes de B. is in de rechtbank voor de eerste inleidende zitting in de zaak. 'Ik had zelf een keer kokende melk op mijn voet, toen had ik ook brandwonden. Ik ben blij dat hij er zo normaal bij zit', zegt de B. terwijl hij omkijkt naar de ambulancebroeder, die het zichtbaar moeilijk heeft.
De ambulancemedewerker gaat op 18 oktober naar een melding van een verward persoon in een huis in de Gansstraat in Gouda. Vanuit het raam wordt kokend water over hem heen gegooid. Hij loopt tweedegraads brandwonden op op zijn schouder en rug en moet naar het brandwondencentrum.
De verdachte wordt direct opgepakt door de politie. Het is de 65-jarige Johannes de B. uit Oudewater. Hij woonde maandenlang in het buitenland en zegt zelf dat hij pas net terug was in Nederland. Hij wilde tijdelijk in de schuur van zijn zus slapen. 'Maar het dak lekte. Ik wilde naar de Praxis, maar mijn zus zei: ga maar in huis slapen.'
Hak op de tak
De B. zit te wiebelen op zijn stoel en gaat van de hak op de tak. Hij vertelt over 15.000 euro die hij nog krijgt van iemand. Hij zegt dat zijn huis achter zijn rug om verkocht is. En dat hij niet weet wie zijn advocaat is. De rechter onderbreekt hem: 'U kunt deze advocaat vertrouwen. En de volgende keer mag u verder vertellen. Dan gaan we bespreken wat er op 18 oktober is gebeurd. Dat is vandaag nog niet aan de orde.'
De 65-jarige man is onderzocht door een psychiater en die adviseert tbs met dwangverpleging, zegt de officier van justitie. 'De verdachte heeft een stoornis waarvoor levenslange behandeling nodig is. Hij is al jaren zorgvermijdend en heeft geen enkel ziektebesef. Het risico op vluchten naar het buitenland is hoog. Hij was een aantal maanden in verschillende landen in Europa.'
Emotioneel
De ambulancebroeder is emotioneel tijdens de zitting. Johannes de B. draait zich nog een keer naar hem om. 'Die man is boos op mij, zie ik.' En vervolgens: 'Mijn pa zei vroeger tegen mij, rij naar het buitenland en als je dat haalt dan krijg je salaris, maar ik heb dat geld nooit gekregen.'
De zaak wordt inhoudelijk behandeld op 19 april. De ambulancebroeder heeft aangegeven dat hij gebruik wil maken van zijn spreekrecht. De B. blijft tot die tijd vastzitten.


Hier dan toch het artikel bij westonline.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
no justice schreef:
Meer foto's bij de bron


meidje van 45 kilo achter zo'n schild :lol:
  Bericht 
no justice
Master
VTEC_Driver schreef:
Alstublieft


Dank u, dank u. :biertje:
  Bericht 
no justice
Master
Schiedam24 schreef:
Verwarde man gedraagt zich agressief
25-01-2023 Nieuws Redactie


De politie moest assisteren; foto: politie Schiedam

SCHIEDAM - De Schiedamse politie heeft gisteren assistentie verleend bij een kwestie met een verwarde man.

De politie durfde het niet aan om de man zonder assistentie een ambulance in te sturen. Zij schrijft op haar sociale media: “We kregen een melding van een verwarde meneer die agressief was tegen zorgmedewerkers. Voor de veiligheid van de collega’s van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond hebben wij meegereden in de ambulance.”
  Bericht 
no justice
Master
rtlnieuws schreef:
Goedbedoeld, maar zeg geen 'sterkte!' tegen psychisch kwetsbare mensen
Elise Spetter

25 januari 2023 20:46
Aangepast 26 januari 2023 09:00
Hanna en haar broer Juda in de documentaire 'Samen uit de schaduw'.Beeld © Still uit documentaire 'Samen uit de schaduw'/Cinetree
Twintig jaar lang schaamde actrice en filmmaker Hanna Verboom zich voor haar psychische aandoening, uit angst dat mensen haar niet zouden accepteren. Waarom? Door het heersende stigma dat het niet goed met je gaat als je worstelt met je mentale gezondheid. Met haar net verschenen documentaire 'Samen uit de schaduw' wil ze dat doorbreken. "Je hoeft je niet uit schaamte te isoleren van de rest."


'Sterkte', zei een presentator van een praatprogramma aan het einde van het gesprek met Hanna en haar broer Juda Verboom. Ze zaten daar, samen met hoogleraar psychiatrie Jim van Os, om te praten over het taboe op psychische aandoeningen.

Vechten tegen stigma
Op het moment dat het gebeurde, knikte Hanna vriendelijk. Maar toen ze het interview terugkeek, hoorde ze pas goed wat er gezegd werd. Precies dat ene woordje, hoe goed bedoeld ook, bevestigde dat er nog altijd een stigma is. "Dat het niet goed met je gaat als je een psychische variatie hebt", zegt ze. "Het stigma wat ervoor zorgt dat miljoenen Nederlanders niet durven praten over hun psychische variaties."

Zelf deed ze dat ook niet, maar liefst twintig jaar lang. Rond haar 20ste werd Hanna gediagnosticeerd met een bipolaire stoornis, ook wel manisch-depressieve stoornis genoemd. Dat houdt in dat je stemming wisselt tussen manische periodes (veel energie, gevoel alsof je de wereld aankunt), depressieve periodes (somber en onzeker, weinig energie) en normale periodes.

Hanna werd destijds op het hart gedrukt dat ze hier nooit wat over mocht zeggen. Ze zou nooit meer aan het werk komen.

'Samen uit de schaduw'
In haar recent verschenen documentaire 'Samen uit de schaduw' op de Nederlandse streamingdienst Cinetree gaat ze tegen dat stigma in. Samen met haar broer Juda probeert ze antwoord te krijgen op vragen als: waarom worstelen zoveel Nederlanders met hun mentale gezondheid? En waarom is dit nog steeds een taboe?

Uit recent onderzoek van het Trimbos-instituut blijkt dat een groeiende groep Nederlanders kampt met psychische problemen. Zo voldeed één op de vier Nederlanders afgelopen jaar aan de criteria voor een psychische aandoening, zoals een angststoornis, depressie of problematisch alcohol- of drugsgebruik. Het zijn vooral jongvolwassenen en studenten die moeilijkheden ervaren.

Het stigma dat er wat mis met je is als je worstelt met je mentale gezondheid, is een van de redenen dat mensen er niet over durven praten. En dat komt onder meer omdat mensen met een psychische aandoening in een hokje worden geplaatst, zegt Hanna. Haar boodschap is dan ook: "Laten we het alsjeblieft hebben over variaties en niet over stoornissen. Over kwetsbaarheden in plaats van ziekten. Over de kracht van mensen met een psychische variatie en niet enkel over hun kwetsbaarheid."

Wetenschappelijk achterhaald
Jim van Os, hoogleraar psychiatrie bij UMC Utrecht, zegt dat het begrip variatie heel belangrijk is. "We werken sinds de jaren 80 van de vorige eeuw met de zogeheten bijbel van de psychiatrie, ook wel de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) genoemd", zegt hij. "Daarin staan een paar honderd ziektebeelden met bijbehorende criteria."

Maar die bijbel is wetenschappelijk achterhaald. "Vijftig jaar intensief onderzoek heeft nooit kunnen aantonen dat je psychisch lijden netjes in hokjes kunt plaatsen. Wat wel is aangetoond is dat psychisch lijden in de aard gaat over gewone menselijke emoties in reactie op de omgeving."

Grote
Lees ook:
Grote toename psychische stoornissen bij volwassenen
Hij vergelijkt het met het hebben van een extreem laag IQ. Volgens Van Os zou je dat kunnen zien als een variatie op een cognitieve vaardigheid die we allemaal hebben, net zoals de heftigste psychose of angst ook een variatie is van gewone menselijke zorgen en angsten die we allemaal hebben.

Dat neemt niet weg dat je doodziek kunt zijn van een heftige psychose. Maar ziek zijn is wat anders dan een stoornis hebben, benadrukt Van Os. "Je hoeft niet te zeggen dat het een stoornis is om het een ziekte te noemen."

In hoek geduwd
Juist in de benoeming ervan gaat het dus mis. Van Os: "Als je zegt: je hebt schizofrenie of borderline, duw je mensen in een hoek. Je duwt ze op een afstand. En dat doet wat met de identiteit van de persoon die daarmee te maken heeft."

Die mensen schrijven zichzelf af en gaan het idee dat ze anders zijn over nemen. "En dat leidt tot allemaal ellende", zegt hij. "In plaats daarvan kun je ook zeggen: je hebt een zekere mate van stemmingsgevoeligheid, zonder die stempel. Dan geef je een andere boodschap: je hoort bij het menselijk spectrum."

Praten, praten, praten
Het zou zomaar een van de redenen zijn dat mensen niet makkelijk over hun 'psychische variatie' of 'psychische kwetsbaarheid' willen praten. Terwijl juist dat praten 'van levensbelang' is. "Om het te normaliseren", zegt Hanna, verwijzend naar het percentage Nederlanders (48 procent) dat ooit een psychische aandoening heeft gehad. "Als je weet dat je niet de enige bent, kun je makkelijker om hulp vragen en hoef je je niet uit schaamte te isoleren van de rest."

Daarnaast is het ook belangrijk om met elkaar te praten, omdat je van elkaar leert. "Hoe meer we open zijn en 'psychische variaties' normaliseren, hoe meer we het ook kunnen hebben over iemands kracht en waar iemand goed in is."


Taal en stigma's
Het is dus belangrijk om taal te gebruiken die de stigma's niet bevestigt, ook wel 'destigmatiserende' taal genoemd. Communicatieadviseur Jessica Rits geeft samen met Judith de Laat trainingen 'mensgerichte taal over psychische gezondheid'. Rits benadrukt dat niemand bewust iemand via taal wil buitensluiten. "Het gebeurt vaak onbewust."

Vaak kan een stigma voorkomen worden door woordkeuze. Een voorbeeld is wanneer in een tekst gesproken wordt over mensen met een psychische kwetsbaarheid en vervolgens wordt gerefereerd aan 'deze mensen'. "Dan zorg je voor een sterk onderscheid tussen wij en zij", zegt ze. Hoe je dit het beste voorkomt? "Door opnieuw te spreken over mensen met een psychische kwetsbaarheid. Dan houd je het neutraler. Anders zet je een groep als anders weg."

Naast het gebruik van neutrale frames heeft Rits nog een aantal tips als het gaat om destigmatiserende taal. "Niet altijd helpt een DSM-label", zegt ze. "Je hoeft niet te spreken over 'alle personen met autisme', want iedereen is uniek." Ook moet je oppassen met ontkenningen zegt ze. "Bij een zin: mensen met een depressie zijn niet lui, leest ons brein alleen 'depressie' en 'lui'."
  Bericht 
no justice
Master
Weblogzwolle schreef:
Verwarde man aangereden door streekbus in Assendorp
27 januari 2023 17:22
Algemeen Uitgelicht Redactie
Laatste update: 27 januari 2023 17:22
Zwolle – Een verwarde man is vrijdag aangereden door een streekbus van RRReis. Omstreeks drie uur ’s middags rukten de ambulancedienst en politie groots uit. Ook de traumahelikopter uit Groningen werd opgeroepen. Al snel na de aankomst van ambulancemedewerkers bleek de man niet gewond te zijn geraakt. De traumahelikopter kon dan ook worden afgezegd.

Terwijl ambulanceverpleegkundigen het slachtoffer nakeken in de ambulance, vingen politiemensen en een andere ambulancemedewerker de geschrokken chauffeur en passagiers van de streekbus op. Beide rijbanen en een voorsorteerstrook op de Luttbenbergstraat werden door de politie afgezet. Het zorgde voor grote verkeersdrukte op de Assendorperstraat.

Er circuleerden geruchten onder omstanders dat de politie de man achtervolgde. Sven Strijbosch, woordvoerder van de politie IJsselland, verwijst dit resoluut naar het land der fabelen. “Het ging om een verwarde man die zelf voor de bus is gestapt.” aldus Strijbosch. “Er was geen sprake van een achtervolging.”


:honger:
  Bericht 
no justice
Master
At5 schreef:
Man die begeleider HVO-Querido (65) doodsloeg krijgt tbs met dwangverpleging
27 januari 2023, 14.58 uur
Door AT5 · Foto: Inter Visual Studio

De rechtbank heeft de 41-jarige Bülent D. vandaag veroordeeld tot tbs met dwangverpleging wegens het doodslaan van een begeleider (65) van HVO-Querido. Volgens de rechtbank is hij ontoerekeningsvatbaar en bestaat er gevaar op herhaling.

Bülent D. viel de begeleider mei vorig jaar aan. Uit onderzoek bleek dat het slachtoffer meerdere keren hard geslagen was, een aantal keer met een fles. D. bleek een epileptische aanval te hebben gekregen en daardoor gewelddadig te zijn geworden. Hij zei zich niks meer van het slaan van de begeleider te kunnen herinneren.

"Met de gewelddadige wijze waarop hij dat heeft gedaan heeft verdachte bovendien onbeschrijflijk en onherstelbaar leed bezorgd"

RECHTBANK
De rechtbank spreekt in het vonnis van een geweldsexplosie. Dat D. het slachtoffer kende als een lieve man en dat de begeleider niets heeft gedaan dat het geweld kon oproepen, maakt het volgens de rechtbank 'ogenschijnlijk willekeurig en extra schokkend'. "Verdachte heeft het slachtoffer van het kostbaarste bezit, zijn leven, beroofd. Daarmee en met de gewelddadige wijze waarop hij dat heeft gedaan heeft verdachte bovendien onbeschrijflijk en onherstelbaar leed bezorgd aan de nabestaanden."

Deskundigen en de advocaat van D. wilden niet dat hij tbs met dwangverpleging zou krijgen. De rechtbank denkt daar dus anders over. Daarvoor zijn meerdere redenen. Zo heeft hij een misdrijf gepleegd waar meer dan vier jaar gevangenisstraf op staat en is het gevaar dat op herhaling 'zeer reëel'. Hij viel in november 2021 bijvoorbeeld al een medewerker van de GGZ aan.

Geen verantwoordelijkheid
Tijdens de zitting toonde hij volgens de rechtbank 'geen enkel gevoel van verantwoordelijkheid' voor de gevolgen voor anderen van zijn agressie na een aanval. "Ook niet als hij een insult voelt aankomen, zoals tijdens de aanwezigheid in zijn woning van het slachtoffer." Verder dronk hij in het verleden veel alcohol. Of dat vorig jaar ook zo was kan de rechtbank niet vaststelen, maar er zijn wel aanwijzingen voor alcoholproblemen.

D. moet de nabestaanden zo'n 5300 euro aan materiële schade betalen.

De inhoudelijke behandeling van de zaak vond twee weken geleden plaats:
  Bericht 
basjuh1981
Master
Vandaag op de Utrechtsebaan ook heel veel verwarde personen.
  Bericht 
no justice
Master
In de stemhokjes staan ook altijd veel verwarde mensen :flower:
  Bericht 
Abel1
Master
no justice schreef:
Goedbedoeld, maar zeg geen 'sterkte!' tegen psychisch kwetsbare mensen


Nou idd, en wat ook vervelend is, het bekende Beterschap, echt het helpt niet, want vaak word het niet beter, je leert er alleen iets beter mee omgaan, met dat je anders bent.

autisme, add en depressies hier, net weer in een depressieve periode, maar totaal geen behoefte dan aan sterkte of beterschap.
  Bericht 
no justice
Master
bd schreef:
Arrestatieteam opgeroepen voor verwarde man in Tilburg: ‘Uiteindelijk bleek het mee te vallen’
TILBURG - De politie is donderdagavond groots uitgerukt naar de wijk Koolhoven (Reeshof) in Tilburg. Dat gebeurde na een melding over een verwarde man.

Hein Eikenaar 27-01-23, 13:30
Ook het arrestatieteam werd opgeroepen naar de Voorschotenstraat. Op de vraag wat de melding zo ernstig maakte, geeft een woordvoerster van de politie geen antwoord. ,,Maar het was voor ons reden flink op te schalen, uiteindelijk bleek het mee te vallen.” De man is niet gearresteerd, straatbewoners vertelden donderdagavond wel dat hij geboeid is meegenomen. De woordvoerster zegt dat de man is overgedragen aan de zorginstanties.

Het gebeurt vaker dat een arrestatieteam wordt ingezet bij dergelijke situaties. Eind vorig jaar kwam het team nog in actie in de Tilburgse Sint Annastraat om de 45-jarige verwarde bewoner uit zijn huis te halen. Jaarlijks worden er in Tilburg bij de politie ruim duizend incidenten gemeld van overlast door verward gedrag.

Soms is dat verward gedrag zo gevaarlijk dat burgemeester Weterings, na overleg met een psychiater, deze mensen de zogeheten crisismaatregel oplegt. Hij kan iemand maximaal drie dagen gedwongen in een zorginstelling laten opnemen, omdat ze een gevaar voor zichzelf of voor anderen vormen. Het gebeurde in Tilburg de afgelopen jaren gemiddeld twee keer in de week. Of dit donderdagavond bij de verwarde man in de Reeshof het geval was, is niet bekend.


:honger: Alleen in Tilburg al 2 x in de week.... hahaha niets aan de hand mensen. De grootste verwarde mensen zitten in de 2e kamer.
  Bericht 
basjuh1981
Master
no justice schreef:
Alleen in Tilburg al 2 x in de week...


Dan ligt het aan Tilburg.
  Bericht 
no justice
Master
Ohja, uiteraard.... excuse moi. :glaasje: :biertje:
  Bericht 
no justice
Master
gld schreef:
Politie moet sneller hulp krijgen bij 'verward persoon'
Huibert Veth
23 januari, 18:31

3 minuten leestijd

ARNHEM - Op het moment dat de politie afgaat op een melding van iemand met verward gedrag, moet er binnen 45 minuten een ggz-medewerker beschikbaar zijn. Ook moet het college zich inzetten voor voldoende behandelplekken voor 'passende hulp en zorg' die op dat moment nodig is. Dat besloot de Arnhemse gemeenteraad in ruime meerderheid op voorstel van SP, D66, Arnhem Centraal en VVD. Welke verandering dat concreet teweeg gaat brengen, is nog de vraag.
De politie gaf al eerder signalen af dat die steeds drukker is met meldingen over personen met verward gedrag. "Je wordt bijna een wijkverpleger. Maar politieagenten zijn zo betrokken, dat ze het toch doen", stelde politiechef Erik Bomhof. "Die zijn soms uren bezig met een zorgcasus, terwijl wij die mensen ook niet goed iets kunnen bieden." Buiten kantoortijden en in het weekend zou dat probleem het grootst zijn.
'Bijten tot bloedens toe'
"Een man die schreeuwend bij de politie binnenkomt en in de cel alles kapot probeert te bijten tot bloedens toe. Een vrouw op een dak. Een man op een trolleybuslijn", somt SP-raadslid Sarah Dobbe op. "Deze mensen hebben geen cel nodig, maar zorg."
Haar voorstel kon op brede steun rekenen. Maar voor de uitvoering is gemeente wel afhankelijk van de betrokken instanties, legt wethouder Marco van der Wel uit. Op zijn initiatief wordt op dit moment gewerkt aan een gezamenlijk plan, waar hij deze wens van de gemeenteraad in mee zal nemen. Dat verwacht de wethouder aan het begin van het volgende kwartaal klaar te hebben.
'Aanslag op begroting'
"Het zijn de ketenpartners en de ggz die het personeel moeten leveren, en we moeten het hebben over de financiering daarvan", maakt Van der Wel de gedeelde verantwoordelijkheid duidelijk. "Maar wij zullen onze rol daarin spelen en aangeven dat we dit belangrijk vinden." Nu honderd procent toezeggen dat deze voorzieningen er komen, zou ook kunnen betekenen dat de rekening bij de gemeente terechtkomt. En dat zou volgens Van der Wel 'een behoorlijke aanslag op de begroting zijn'.
De politie laat aan Omroep Gelderland weten zich af te vragen wat die 'beschikbaarheid binnen 45 minuten' dan precies betekent. "Nu al is de ggz 24/7 beschikbaar", weet een politiewoordvoerder. "We kunnen de crisisdienst namelijk altijd bellen en een medewerker aan de lijn krijgen om een situatie voor te leggen. Op basis van zo’n gesprek volgt er een beoordeling en een beslissing wat de ggz gaat doen." Daarvoor worden volgens de politie landelijke normen gehanteerd.
'Hoe sneller, hoe beter'
Wanneer er dan directe hulp nodig is, is nu de norm dat er binnen een uur na de eerste beoordeling een beoordelaar ter plaatse is, legt de politiewoordvoerder uit. "Wat ons betreft geldt: hoe sneller, hoe beter. Maar vanzelfsprekend moeten de afspraken ook reëel en werkbaar zijn voor de ggz, zodat we ervan op aan kunnen. Er is namelijk sprake van beperkte capaciteit en een groot werkgebied."
Wel vindt de politie het goed om te zien dat er 'politieke aandacht is voor snelle en adequate hulp voor personen met verward gedrag'. "Dat is vooral in het belang van een patiënt en mensen in zijn of haar omgeving, maar ook zeker in ons belang."
'Sympathiek, maar niet uitvoerbaar'
Alleen FvD stemde tegen het voorstel. Raadslid Gino Luurssen vond het wel sympathiek, maar niet uitvoerbaar. "De ggz is onderbezet en gaat al gebukt onder de wachtlijsten en werkdruk. Het is niet passend in de huidige problematiek waar de ggz mee kampt."


Leuk allemaal maar dan moet er wel voldoende personeel zijn bij de GGZ. Die is er nu al niet. Praat me er niet over. :biertje:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Zitten thuis bier te drinken, dat schiet niet op natuurlijk :roll:
  Bericht 
no justice
Master
Tja vrije tijd krijg je ook en bier drinken moet ook gebeuren :biertje:
  Bericht 
Schoenzool
Master
no justice schreef:
Leuk allemaal maar dan moet er wel voldoende personeel zijn bij de GGZ.


Inderdaad.
Maar ook teveel regels.
De grootste crisissen blijven binnen, maar veel gaat weer snel naar buiten en begint opnieuw
  Bericht 
no justice
Master
Die regels word ik ook schijtziek van
Man man man. En dan heb ik het niet over privacy wetgeving wat ook super irritant kan zijn.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
no justice schreef:
vrije tijd krijg je ook


zit een beetje te porren O:)
  Bericht 
no justice
Master
Ad schreef:
‘Waarom zijn er zoveel verwarde personen in het straatbeeld?’
DE KWESTIE VAN DIRKIn de straten van Nijmegen hangt een dichte mist. Het is nog vroeg en ik zie bijna niemand. De stilte voelt kil. Voor de deur van de sportschool waar ik naar binnen wil, blokkeert een man de ingang.
Dirk Lotgerink 30-01-23, 12:28

Kwestie van Dirk
Grote kwesties, kleine kwesties? Verslaggever Dirk Lotgerink laat er, gewapend met een flinke portie verwondering, zijn eigen licht op schijnen. Ook een kwestie voor Dirk? Mail dirklotgerink@gelderlander.nl.
Klik voor eerdere verslagen
Hij is volledig in het zwart gekleed. Een muts en hoog opgetrokken sjaal maken hem mysterieus. Op zijn lippen brandt een joint, in zijn rechterhand heeft hij een petje vast dat hij gebruikt als bedelbakje. „Wollah, ik ga je dood maken!”, zegt hij als ik hem nader.

Hoewel een dreigende blik de belofte aan Allah extra kracht geeft, ben ik niet bang. Tenzij hij nu een pistool trekt en meteen begint te schieten, acht ik de kans klein dat mijn einde werkelijk nabij is. Het zal een verwarde man zijn die meer moeite met zichzelf heeft dan met mij.

Voor ik hem voorbij loop bedenk ik dat ik de laatste tijd meer vreemde snuiters heb gezien, maar waarom zitten zij niet ergens binnen? Hoe is het gesteld met de hulp aan verwarde personen?
„Dat probleem is groot”, zegt raadslid van het CDA in Heumen, Rob de Graaf. „Naar mijn idee komt het door de mislukte transitie van de zorg in 2017. Toen moest er meer extramuralisering worden gerealiseerd en dat had vooral financiële redenen”.
Extramuralisering
Mooi woord, extramuralisering. Het betekent het fysiek scheiden van wonen en zorg, waarbij lichtere zorg wordt geleverd in de thuissituatie en de aanspraak op intern verblijf bij een zorginstelling vervalt. Chique omschrijving dus voor instellingen die failliet gaan en een overheid die haar poot intrekt.
Vroeger werden mensen in een instelling geplaatst en zag je ze eigenlijk niet, maar tegenwoordig sluiten die instellingen
-Rob de Graaf
De Graaf: „Gemeentes werden verantwoordelijk voor maatschappelijke opvang. Vroeger werden mensen in een instelling geplaatst en zag je ze eigenlijk niet, maar tegenwoordig sluiten die instellingen en proberen gemeentes samen met de GGZ om mensen hun draai in de samenleving terug te laten vinden.”
,,We zien dat vaak misgaan. Het idee daarachter van een inclusieve maatschappij is mooi, maar de overheid moet er wel voor zorgen dat de maatschappij deze verwarde personen op kan nemen en begeleiden.”
80.000 mensen op de wachtlijst
Juist die zorgplicht lijkt onder druk te staan. Momenteel staan 80.000 (!) mensen op de wachtlijst van de GGZ. Volgens minister Helder moeten zorgaanbieders en zorgverzekeraars cliënten beter wijzen op zorgbemiddeling, maar in de praktijk gebeurt dat nauwelijks.
Tweede Kamerlid van GroenLinks en portefeuillehouder van GGZ, Lisa Westerveld, is daarom teleurgesteld. ,,Het achterliggende probleem is inderdaad dat veel instellingen sluiten. Daarnaast is gespecialiseerde hulp duur en is er sprake van groot personeelstekort.”
Ik wil dat de Nederlandse Zorgautoriteit sancties oplegt aan verzekeraars die de wettelijke norm op wachttijden overtreden, alleen wil de minister het niet, dat kan toch niet?!
-Lisa Westerveld
,,Momenteel zijn de wachttijden onacceptabel lang”, egt Westerveld. ,,Voor traumabehandeling is het zelfs 18 weken en 17 voor een eetstoornis. Ik wil dat de Nederlandse Zorgautoriteit sancties oplegt aan verzekeraars die de wettelijke norm op wachttijden overtreden, alleen wil de minister het niet, dat kan toch niet?!”
Ik kan me de frustratie niet voorstellen als je op zo’n wachtlijst staat, maar dat er veel mensen last van hebben is duidelijk. Met een glimlach loop ik langs de verwarde man die misschien ook al maanden moet wachten, maar me nu eerst nog even dood wil maken. „Mensen op straat afmaken is slecht voor de handel en je humeur”, geef ik mee als gratis advies. „En nog een prettige dag”.
Als de mist straks wegtrekt is de hemel blauw. Dat vooruitzicht gun ik hem, maar de man kijkt alleen naar beneden in zijn akelig lege pet.
  Bericht 
no justice
Master
Ad schreef:
Verwarde man trekt palen uit de grond om 'vreemde lucht’
Een man heeft zaterdagochtend palen uit de grond getrokken aan de Prinses Irenestraat in Gennep. Hij zou een vreemde lucht hebben geroken. De hulpdiensten werden ingeschakeld.

Redactie 04-02-23, 08:25

De brandweer kwam er plaatse en ontdekte dat de man zelf al op zoek was gegaan naar de bron van de vreemde lucht. Brandweerlieden roken echter niets, maar zagen wel dat de man verschillende palen uit de grond had getrokken in zijn zoektocht.

De brandweer heeft de palen terug geplaatst. De politie vermoedt dat de man mogelijk psychische problemen heeft en heeft hem meegenomen naar het bureau.
  Bericht 
no justice
Master
bd schreef:
Arrestatieteam overmeestert vrouw die met vuurwapen dreigt in Tilburg
MET VIDEOTILBURG - Een verwarde vrouw is zaterdagmiddag aangehouden in de Jacques Oppenheimstraat in Tilburg, omdat ze met een vuurwapen dreigde te schieten. Omdat dit gevaar voor de omgeving opleverde, kwam het arrestatieteam van de politie in actie.

Rafaëlle van Nispen 28 jan. 2023 Laatste update: 28-01-23, 21:25


Door ingrijpen van het arrestatieteam heeft de vrouw niet met het vuurwapen geschoten en raakte niemand gewond. De vrouw is aangehouden. Vanwege het eventuele vuurwapengevaar is de straat tijdelijk afgezet.


:honger: :woop:
  Bericht 
no justice
Master
bd schreef:
Tilburgse moet hulp aan suïcidale patiënt bekopen met de dood: ‘Toen hij de vrouw zag glimlachen in haar slaap, werd hij boos’

BREDA/TILBURG – De Tilburgse Yke Engel (35) wilde de schizofrene Izzy P. graag helpen. Het ging slecht met de man, zij nam hem in huis, maar ze moest dat op 18 oktober vorig jaar bekopen met een gruwelijke dood tijdens haar slaap.
Pieter van Klinken 01-02-23, 07:08 Laatste update: 08:08
De dodelijk steekpartij in de Bisschop Godschalkstraat werd dinsdag voor het eerst besproken tijdens een inleidende strafzitting bij de rechtbank in Breda. Duidelijk werd dat Izzy P. al langer leed aan een psychotische stoornis. Het maakte dat hij zich achtervolgd voelde. Dat was in het geval van de Tilburger zo erg dat hij eigenlijk het liefste een einde aan zijn leven wilde maken. In de zoektocht naar instanties die hem konden begeleiden, raakte hij verstrikt.
In die toestand kwam hij terecht bij Engel. De goedlachse blondine wilde hem helpen en nam hem in huis. ,,Engel wilde hem helpen om beter te worden”, zei ook advocaat Najet Assouiki van de verdachte. ,,Zij was de enige reden dat hij nog wilde doorgaan met zijn leven. Het doet hem daarom pijn wat er is gebeurd. Hij leeft ontzettend mee met de nabestaanden. Hij zit er ook helemaal doorheen en kan zichzelf niet vergeven. Hij zit er ook zelf voor in therapie.”
Zijn schizofrenie en de verslaving aan cannabis beïnvloedden hem. Hij werd voor de steekpartij steeds achterdochtiger
-Najet Assouiki, advocaat van Izzy P.
De advocaat vertelde ook hoe Izzy P. tot de daad kwam. ,,Zijn schizofrenie en de verslaving aan cannabis beïnvloedden hem. Hij werd voor de steekpartij steeds achterdochtiger. Toen hij de vrouw zag glimlachen in haar slaap, werd hij boos. Hij dacht dat ze een spelletje met hem speelde.”
Man belde zelf de politie
Daarop pakte P. een mes en begon te steken. Daarbij stak hij vele malen op haar in. Tot slot stak hij zichzelf in de hals in een poging om ook een einde te maken aan zijn eigen leven. De man belde daarna zelf met de politie. Hij stond de agenten op te wachten toen ze op de melding afkwamen.
Op de publieke tribune in de rechtszaal zaten dinsdag veel nabestaanden. Vanaf de tribune klonken regelmatig afkeurende geluiden. Ingehouden woede was zichtbaar.
Volledig ontoerekeningsvatbaar
Op dit moment verblijft Izzy P. op de afdeling voor psychiatrische patiënten van de gevangenis. Inmiddels heeft hij daar gesproken met een psycholoog en een psychiater. Volgens Assouiki hebben die in een conceptrapport tbs met voorwaarden geadviseerd. De man zou volledig ontoerekeningsvatbaar zijn. De officier van justitie kent het rapport van de gedragsdeskundigen echter nog niet. Zij kon er daarom nog niet op reageren.
De recherche is ook nog bezig met onderzoek in de zaak. Wat er exact is gebeurd in de woning, wordt daarom mogelijk pas 26 april duidelijk. Dan is er nog één inleidende zitting. De inhoudelijke behandeling van de zaak staat gepland op 23 juni van dit jaar. Op die dag klinkt dan ook de strafeis.
Praten over zelfdoding kan anoniem: chat via 113.nl, bel 113 of bel gratis 0800-0113.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Het is wat hè dat Tilburg...
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Yke Engel doodgestoken in Tilburg, Izzy aangehouden



De vrouw die gisterochtend werd doodgestoken in de Bisschop Godschalkstraat in Tilburg is de 35-jarige Yke Engel. Ze woonde samen met haar zoontje in het huis. De aangehouden verdachte is de 29-jarige Izzy.

Yke Engel

Wat de exacte relatie is tussen de twee is nog onbekend. Volgens buurtbewoners en bekenden zou hij de nieuwe vriend zijn van de vrouw, maar anderen zeggen dat Yke Engel de man enkel hielp met onderdak en de twee slechts vrienden waren. Zelf zouden de twee ontkent hebben dat ze een relatie hadden. De 29-jarige verdachte is de van oorsprong Antilliaanse Izzy. Hij zou psychische problemen hebben.

Steekpartij

Wat er zich heeft afgespeeld in de woning aan de Bisschop Godschalkstraat is nog onbekend. De politie kreeg rond 11.00 uur gisterochtend een melding binnen van een steekpartij in de woning. Daar zou al vaker politie aan de deur zijn geweest vanwege ruzies. De verdachte zou de politie voor de woning hebben opgewacht. Binnen vonden ze het lichaam van de bewoonster van het huis, d 35-jarige Yke Engel. De man is zelf ook gewond geraakt tijdens de steekpartij en moest worden overgebracht naar het ziekenhuis. Daar is hij vervolgens aangehouden. De vrouw zou maar liefst 32 keer door de man zijn gestoken. Haar zoontje was op het moment van de steekpartij op school.

De politie is gisteren de gehele dag bezig geweest met forensisch onderzoek in en om de woning. Daarbij zijn getuigen gehoord en is er buurtonderzoek gedaan.


Vrouwen zijn onbegrijpelijke wezens. Waarom zou je met je zoontje een Antilliaan met psychische problemen in huis halen.
  Bericht 
no justice
Master
Dave schreef:
Waarom zou je met je zoontje een Antilliaan met psychische problemen in huis halen


Precies dat! Komop zeg, ben je dan zo naief of zo goedgelovig of gewoon oerdom?
  Bericht 
Schoenzool
Master
Dave schreef:
Waarom zou je met je zoontje een Antilliaan met psychische problemen in huis halen.


Inderdaad, bizar.
Typisch de gevaren niet kunnen inschatten of een stuk beton voor je gezicht hebben of denken de wereld te kunnen redden. Gecondoleerd.
  Bericht 
Schoenzool
Master
Citaat:
NOORDWIJK - Moordverdachte Serge H. uit Noordwijk stak zijn 35-jarige vriendin Hania dood, omdat hij bang was dat ze met hun pasgeboren dochtertje zou verdwijnen. Dat vertelde hij vrijdag in de rechtbank bij de inhoudelijke behandeling van de zaak. Hun dochtertje werd op 19 november 2020 geboren. Precies een maand later werd de Poolse Hania vermoord in de badkuip van hun woning aan het Lindenplein in Noordwijk.
Het pasgeboren dochtertje van het stel woont dan al niet meer thuis om veiligheidsredenen. Er zijn meldingen van ruzies en huiselijk geweld, daarom wordt de baby drie weken na de geboorte uit huis geplaatst. 'Ik had een spoedzitting over die uithuisplaatsing geregeld in de rechtbank,' vertelt de 27-jarige Serge H. 'We zouden dat weekend de zaak voorbereiden, maar zij weigerde steeds. Ze wilde dat ik de was ging vouwen.' De twee maken de hele zaterdagavond ruzie, zegt de verdachte.
Hania stuurt vanuit de slaapkamer boze appjes naar Serge, die in de woonkamer zit. 'This is your fault. I not have baby, because you are agressive.' 'Ik denk dat ze diep teleurgesteld was in mij en de uithuisplaatsing', zegt Serge H. 'Ze had mogelijk een postnatale depressie en ze was net klaar met de morfine die ze in het ziekenhuis had gekregen.'
Geen seconde nagedacht, gelijk gestoken
Serge vertelt dat hij de bliepjes van zijn telefoon vervelend vindt en loopt naar de slaapkamer, waar Hania op bed ligt. 'Ik heb gezegd dat ze moest stoppen. Ze riep lelijke dingen. Ik zou de baby nooit meer zien, ze zou de baby ziek maken. Toen ging er bij mij iets massaal fout. Ik pakte een mes.'
Eerst dreigt hij alleen met het mes en vraagt haar te stoppen. 'Maar ze herhaalde de dingen die ze zei over de baby. Ik was bang dat ze met de baby wegging. Ik was bang dat de baby een infectie zou krijgen van Hania. Toen heb ik geen seconde meer nagedacht en heb ik gelijk gestoken. Twee keer in haar nek, de derde keer tegen haar ribben.'
Zelf in badkuip gestapt

Hania begint hevig te bloeden, daarom brengt Serge haar naar de badkamer. 'Omdat er bloed op het bed kwam. Ze is op mijn aanwijzing zelf de badkuip ingestapt. Opmerkelijk dat ze gewoon meeliep.' De verdachte haalt in de keuken het grootste mes dat hij in de la ziet liggen. 'Ik stak haar nog een keer in haar nek, omdat ze nog teveel een bedreiging vormde.'
Serge slaat op de vlucht. 'Ik had niet eens mijn handen gewassen, geen geld meegenomen. Ik ben gaan rennen, ik was panisch.' Hij pakt de trein naar Brussel en vertelt daar aan een oom dat hij verder wil reizen naar Parijs, Griekenland of Armenië, waar hij oorspronkelijk vandaan komt.

Moeder alarmeert politie
De politie wordt de volgende dag gealarmeerd door de moeder van Serge. Zij krijgt het stel telefonisch niet te pakken, waarop agenten gaan kijken bij de woning aan het Lindenplein. Ze gaan via het raam naar binnen. In de badkuip in een plas bloed vinden ze Hania. Ze is veertien keer gestoken. De verdachte wordt vier dagen later opgepakt in Zuid-Frankrijk, na een internationale signalering.
Volgens deskundigen is Serge H. al sinds 2015 chronisch psychotisch. Hij is schizofreen en heeft waanideeën. Hij dacht dat Hania hem wilde vergiftigen. Deskundigen vinden de verdachte sterk verminderd toerekeningsvatbaar of volledig ontoerekeningsvatbaar. Ze adviseren tbs met dwangverpleging.

Regie niet volledig kwijt
De officier van justitie vindt de verdachte slechts deels ontoerekeningsvatbaar. 'Zijn wanen zijn niet de hoofdreden geweest voor de ruzie. Hania beledigde hem die avond. Toen ze hem zei dat ze met baby weg zou gaan, flipte hij. Het lijkt er niet op dat hij de regie volledig kwijt was en dus niet anders kon.' De officier eist een celstraf van acht jaar en tbs met dwangverpleging.
Daarnaast eist het Openbaar Ministerie (OM) een contactverbod van vijf jaar voor Serge met zijn dochtertje. 'De familie van Hania hoopt op een langdurig contactverbod, omdat zij vrezen voor de veiligheid van het kind. Liefst zien de familieleden geen contact tussen de verdachte en het meisje tot ze meerderjarig is. Het kind woonde bij een pleeggezin, maar sinds kort bij de ouders van Serge.

Brief van overleden moeder
De advocate van Serge H. wil dat hij wordt ontslagen van alle rechtsvervolging en wordt behandeld. 'In aanloop naar en tijdens het incident was Serge ernstig psychotisch. Deskundigen hebben te weinig informatie om te kunnen concluderen of hij deels of volledig ontoerekeningsvatbaar is. Er moet voorkomen worden dat hem ten onrechte een strafbaar feit wordt toegerekend.' Ze pleit voor tbs met voorwaarden.

De vorige week overleden moeder van Hania schreef een brief, die vrijdag werd voorgelezen in de rechtszaal. 'Hania was zo jong, zo gezond, vol plannen voor de toekomst. Ze heeft een nieuw leven geschonken, maar zal niet meer betrokken zijn bij haar toekomst. Het enige waar ik troost uithaal is mijn kleindochter zien opgroeien, wat een lief kind.' De nabestaanden benadrukken dat ze zich niet herkennen in het beeld dat Serge van het slachtoffer schetst.
De rechter doet over twee weken uitspraak.

Bron: https://www.omroepwest.nl/nieuws/468094 ... orJoHK4r_E


En wéér iemand die geestelijk goed van het pad af is die iemand zijn moeder en leven afneemt.
En maar doorgaan met bezuinigen op de GGZ in Den Haag.

Zo'n postnatale depressie moet je trouwens ook niet onderschatten. Als dat al echt zo is.
Maar ieder woord wat zo iemand als Serge zegt kun je zeer sterk in twijfel trekken
  Bericht 
no justice
Master
lc schreef:
Politie valt woning binnen in Wolvega; verwarde man naar het ziekenhuis
5 februari 2023, 11:47 • Friesland
Deel dit artikel

De man moest na de aanhouding naar het ziekenhuis Foto: ProNews

Een man uit Wolvega, die verward gedrag vertoonde, is naar het ziekenhuis vervoerd. Een speciale aanhoudingseenheid van de politie kwam hierbij in actie. Het incident vond zondagochtend plaats.
Aanvankelijk was de politie rond 09:00 uur bij de woning aanwezig, maar al snel bleek er toen noodzaak om op te schalen in het aantal agenten bij de woning. Door de aanwezige agenten werden kogelwerende vesten gedragen. De straat werd afgesloten. Na aankomst van de ondersteuningsgroep is een onderhandelaar nog met de man in gesprek gegaan, maar al snel bleek het nodig toegang tot de woning te forceren om de man aan te houden. Bij de actie van de man, is door de politie een taser (stroomstootwapen) ingezet.

Cick Geers, woordvoerder van de politie Noord-Nederland, meldt dat de man zichzelf wat wilde aan doen. Uit veiligheidsoverwegingen zijn de specialisten van de politie ingezet om de zaak op te lossen. Na de inzet is de man voor de zekerheid naar het ziekenhuis gebracht, zo meldt de politie. De politie geeft verder nog geen details.


:honger: :honger: :honger: :honger: :honger: :biertje:
  Bericht 
no justice
Master
dehavenloods schreef:
Verwarde vrouw gooit huisraad uit haar flat naar beneden
di 7 feb, 11:22 Algemeen 1.576 keer gelezen

Afbeelding
Rotterdam - De politie is vandaag geruime tijd bezig geweest met een verwarde vrouw in een flatwoning aan de Krabbendijkstraat in Pendrecht. De vrouw gooide huisraad naar beneden en de politie had uit voorzorg een reddingskussen neergelegd.

De politie had een arrestatieteam gereed staan om eventueel in te grijpen. Eerst is een onderhandelaar met de vrouw in gesprek gegaan. Uiteindelijk ging het arrestatieteam naar binnen en liet een flitsgranaat ontploffen. De vrouw is daarna aangehouden en meegenomen door de agenten.


Een flitsgranaat nog wel. Mogen wij die dingen ook op het werk dan ? Graag..... zal wat worden zeg. jezusssss
  Bericht 
no justice
Master
Jonge verwarde vrouw loopt op de rijbanen van de A15
7 februari 2023, 10:13 uur
Lokaal
De politie heeft maandagavond op de rijksweg A15 bij Ridderkerk een verwarde jonge vrouw gered. Ze liep op de rijbanen van de snelweg.

Met veel hulpverleners en Rijkswaterstaat is het gelukt de verwarde vrouw onder controle te krijgen. De hulpverlening is direct ingeschakeld voor verdere behandeling. De politie heeft geen verdere bijzonderheden bekendgemaakt.


:honger:
  Bericht 
no justice
Master
zhzactueel schreef:
Agenten naar verwarde man in Groot-Ammers; brand uitgebroken in woning

GESCHREVEN DOOR REDACTIE OP 8 FEBRUARI 2023 ·MOLENLANDEN
GROOT-AMMERS – Politiemensen werden dinsdagavond 7 februari opgeroepen om hulp te verlenen aan een verwarde man in een woning aan de Stellingmolen in Groot-Ammers. Bij de woning troffen agenten de 30-jarige bewoner aan, die inderdaad verward was en niet goed aanspreekbaar. Terwijl de man rond 21.45 uur naar buiten kwam zagen agenten in de woonkamer van de woning vlammen oplaaien.

Middelbrand
Daarop werd de brandweer opgeroepen om de brand te bestrijden. Er werd opgeschaald naar middelbrand en naast brandweer Groot-Ammers werden ook de brandweer van Nieuwpoort-Langerak en ladderwagen van brandweer Gorinchem hiervoor ingezet. Naastgelegen woningen werden uit voorzorg ontruimd, maar uitbreiding kon door de brandweer worden voorkomen. De schade aan de woning is groot.

Aangehouden
“Naar wat er precies binnen is gebeurd wordt nog onderzoek gedaan,” zo laat een politiewoordvoerder weten. De bewoner is aangehouden op verdenking van brandstichting. Vandaag doet de forensische opsporing van de politie onderzoek in de woning.

Foto’s: Twan Beukers.
  Bericht 
basjuh1981
Master
no justice schreef:
Jonge verwarde vrouw loopt op de rijbanen van de A15


Die is een paar weken te vroeg op de verkeerde locatie :[
  Bericht 
no justice
Master
rtvnh schreef:
Verwarde man met mes en vermoedelijk vuurwapen aangehouden in Velsen-Noord
10 februari 2023, 20.44 uur · Door Redactie


Aan de Schulpweg in Velsen-Noord is vanavond een man aangehouden die met een mes en iets wat op een vuurwapen lijkt door de straat liep.
Afbeelding
Arrestatie op de Schulpweg in Velsen-Noord - Inter Visual Studio
De politie kreeg rond 17.00 uur de melding van een ruzie op straat. Volgens een woordvoerder van de politie zagen agenten die in de Schulpstraat aankwamen, dat de man een woning was ingegaan.

De vermoedelijk verwarde man vormde volgens de politie een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving en is daarom door een arrestatieteam aangehouden en meegenomen naar het politiebureau. Door de aard van de melding was dat arrestatieteam met verschillende eenheden aanwezig.


:honger:
  Bericht 
no justice
Master
bredanu schreef:
Politie houdt verwarde man aan op politiebureau
8 februari 2023

Tijmen Moelker
De politie heeft in de nacht van dinsdag op woensdag op de Claudius Prinsenlaan een verwarde man aangehouden. Ver hoefden de agenten daar niet voor te reizen, want de man bevond zich op de binnenplaats van het politiebureau.

De verwarde man pakte daar een heggenschaar en twee grote zaklampen en vernielde vervolgens een politieauto. De man is aangehouden voor vernieling.

Volgens een bericht op een instagram-account van de politie zou de man gedacht hebben dat hij werd achtervolgd. De recherche doet verder onderzoek naar de zaak.


Power to the verwarde people! :D :honger:
  Bericht 
no justice
Master
polizei.nl schreef:
Verwarde man met wapen op straat aangehouden
Gepubliceerd op: 15-02-2023 | 10:00
Tilburg - Een 59-jarige man uit Tilburg is dinsdagmiddag 14 februari aangehouden op verdenking van verboden wapenbezit.

Politieagent met portofoon
Getuigen waarschuwden rond 16.15 uur de politie omdat de man met een vuurwapen zou rondlopen in de omgeving van de Lieven de Keijstraat. Hij gedroeg zich verward. Agenten treffen de man in de Pijlijserstraat. Bij de aanhouding heeft een agent uit voorzorg zijn wapen ter hand genomen. De verdachte had een mes bij zich. Later is in zijn woning een nepwapen gevonden. Het mes en het nepwapen zijn in beslag genomen. De man is verhoord en daarna mocht hij naar huis. Hij heeft twee bekeuringen gekregen.


:honger:
  Bericht 
no justice
Master
gic.nl schreef:
Verwarde man klimt Stadhuis op

Hulpdiensten rukten dinsdagavond massaal uit voor een vermoedelijk verwarde man die het Stadhuis op klom. Een deel van de Grote Markt was voor enige tijd afgesloten.

Even na 22.00 was de man op het Stadhuis geklommen. Agenten kwamen ter plaatse en probeerden de man naar beneden te laten komen. Uiteindelijk is de man via een ladder weer naar beneden geklommen. Hij is aangehouden door de politie en naar een crisisopvang gebracht.


:honger:
  Bericht 
no justice
Master
Politie haalt verwarde man uit sneltrein Groningen - Winschoten
Gepubliceerd op 14 februari 2023 12:47


De politie heeft gistermiddag een verwarde man uit de sneltrein Groningen - Winschoten gehaald. Dit meldt OldambtNu.nl. Dat gebeurde bij station Scheemda. Agenten stonden daar te wachten. De man zorgde voor overlast in de treincoupés. Enkele reizigers spraken hem aan op zijn gedrag. Ze besloten de politie te bellen. Die heeft de man voor hulpverlening overgebracht naar het politiebureau.


We hebben toch geen verwarde mensen probleem in dit land ? Je zou het bijna gaan denken. Woehahahaha :honger:
  Bericht 
Schoenzool
Master
no justice schreef:
De man is verhoord en daarna mocht hij naar huis.


..... en doet het over een paar dagen weer.

Dieptriest die bezuinigen op de GGZ zorg. Veel mensen zien het niet vrees ik, maar dit gaat een nieuwe crisis worden vroeg of laat.
  Bericht 
no justice
Master
Schoenzool schreef:
dit gaat een nieuwe crisis worden vroeg of laat.


Dit is al een crisis.

Nee lekker bezuinigen op de ggz. Wachtlijsten zijn mega lang. No one gives a fuck. Braaf VVD stemmen. Rutte heeft het allemaal onder controle.
  Bericht 
Schoenzool
Master
no justice schreef:
Dit is al een crisis.


Klopt.
Nog erger bedoel ik, in de zin van niet meer te handhaven.

no justice schreef:
Wachtlijsten zijn mega lang


Dat, en vaak geen verplichtend karakter.

Nederland (GGZ)zorgland hoorde ik laatst > :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
  Bericht 
no justice
Master
Toen de WMO zo nodig naar de gemeentes toe moest (wat gewoon een verkapte bezuiniging was) is het gedonder begonnen. Gemeentes hadden en hebben niet genoeg geld dus gevolg wachtlijsten en meer verwarde mensen op straat. Dit allemaal onder leiding van jawel Dhr Rutte. No one gives a fuck. Politie lost het wel op toch? Zolang ik er maar geen last van heb denkt de egoistische vvd stemmer. Zo verschrikkelijk triest.
  Bericht 
no justice
Master
zo-nws.nl schreef:
Verwarde vrouw mishandelt twee personen in Hulsberg

Ton van Hoorn
Gepubliceerd op 14/02/2023 om 10:23
Laatst bewerkt op 14/02/2023 om 10:33
Twee mensen zijn vorige week mishandeld in een supermarkt in Hulsberg. Dat meldt De Limburger.

Het gaat om een 70-jarige vrouw en een medewerker van de plaatselijke Albert Heijn. Een 30-jarige verwarde vrouw is na de twee incidenten opgepakt en overgedragen aan een zorginstelling. Het 70-jarig slachtoffer raakte aan haar oor gewond en liep een lichte hersenschudding op, zegt een dochter van het slachtoffer tegen de krant.

Hoe het met de medewerker gaat is niet bekend.


:honger:
 Pagina 10 van 23  [ 1149 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy