Pagina 1 van 4  [ 167 berichten ]
  Bericht 
Suggestief
Master
Hadden we deze al ergens?

Citaat:
'Snelheidsbegrenzer’ in nieuwe personenauto's vanaf juli verplicht

In nieuwe auto’s is vanaf 1 juli ISA verplicht: een ingrijpend waarschuwingssysteem voor te snel rijden. Dat wordt gecombineerd met een black box die informatie over de rit opslaat en rijfouten van de bestuurder aan de politie kan doorgeven.

De Europese Unie heeft destijds geen persconferentie gegeven en zelfs een officieel persbericht bleef uit, maar op 12 november 2019 werd EU-Verordening 2019/2144 aangenomen. Die voorziet in een wettelijk verplichte intelligente snelheidsassistent (ISA) voor nieuwe auto’s. Deze rijhulp kan naar schatting tot 25.000 dodelijke verkeersslachtoffers en zo’n 140.000 ernstig gewonden per jaar voorkomen.

Het waarschuwingssysteem wordt gecombineerd met een black box waarin tal van andere rijgegevens worden opgeslagen. Autoriteiten, zoals politie en justitie, kunnen deze data opvragen, maar dat gebeurt alleen als zij daar een concrete aanleiding voor hebben, zoals onderzoek na een ernstig ongeval. Daarnaast worden de gegevens door de autofabrikant geanonimiseerd gebruikt voor analyses over bijvoorbeeld verkeersgedrag. Vraag is wel of die anonimiteit te allen tijde gewaarborgd blijft: ook verzekeraars zullen maar al te graag over de informatie willen beschikken.

Trillend pedaal
Het waarschuwingssysteem wordt ingevoerd in personenauto’s, bussen en vrachtwagens en moet zeven jaar lang gratis worden aangeboden. Auto’s worden er dus voorlopig niet duurder door. ISA werkt samen met bestaande hulpsystemen zoals verkeersbordherkenning, cruisecontrol, snelheidsbegrenzer en het navigatiesysteem. Het kan de snelheidslimieten herkennen met behulp van camerabeelden van verkeersborden en de digitale kaarten van het navigatiesysteem. Ook geofencing is een optie: de auto herkent waar hij rijdt en weet op basis van de locatie welke limiet daar geldt.

Wanneer het een overschrijding van de maximumsnelheid detecteert, stelt het systeem de bestuurder daarvan op de hoogte. Dat kan bijvoorbeeld met een knipperende waarschuwing in het instrumentarium of head-up display en met een waarschuwingstoon. Maar ook een trillend gaspedaal kan als voelbare waarschuwing worden toegevoegd.

De verordening staat zelfs toe dat het ISA-systeem uitsluitend werkt met een trillend gaspedaal, gevolgd door een verhoging van de tegendruk van het pedaal. De bestuurder moet het pedaal dan harder indrukken om de gewenste, hogere snelheid te bereiken. Het blijft om veiligheidsredenen dus altijd mogelijk om te versnellen met het systeem, bijvoorbeeld om een botsing te vermijden.

Overigens is een belangrijke wijziging ten opzichte van de eerste plannen dat het systeem ook volledig kan worden uitgeschakeld. Maar dat kan alleen voor de duur van één rit. Start je de auto opnieuw op, dan is het automatisch weer actief.

‘Borden zijn slecht leesbaar’
Over de invoering van het systeem zijn de meningen al jaren flink verdeeld. De Acea, de overkoepelende organisatie van autofabrikanten, lobbyt al sinds 2018 tegen de ISA. Die ziet een groot risico in verkeersborden die de ISA niet goed herkent, bijvoorbeeld doordat ze slecht afleesbaar zijn. Daardoor kan het systeem de plank misslaan, wat bij de bestuurders tot veel irritatie kan leiden. De EU spreekt zelf over een foutmarge van vijf procent als het gaat om bijvoorbeeld de ‘leesbaarheid’ van de verkeersborden.

Verder vreest de Acea dat de Europese overheid bij een volgende stap zal besluiten dat het systeem helemaal niet meer uitschakelbaar is. Dat zou de Internationale Federatie van Voetgangers prima vinden. Die betreurt dat de technische commissie heeft ‘toegegeven aan het massale lobbywerk van de autofabrikanten’. Andere internationale verkeersveiligheidsorganisaties vinden ook dat ISA niet ver genoeg gaat.

Veilig Verkeer Nederland is blij met ISA. Volgens woordvoerder Rob Stomphorst had het systeem al veel eerder moeten worden ingevoerd. ,,Te hard het gas intrappen is al sinds de oprichting van Veilig Verkeer Nederland de grootste boosdoener als het gaat om verkeersveiligheid. Die snelheid is steeds verder omhoog gegaan. Als we fietsen of lopen kunnen we dat goed overzien, maar bij de snelheid van e-bikes gaat het al veel vaker mis. Bij autosnelheden is het helemaal moeilijk inschatten wat veilig is. Daarom is het goed dat er techniek komt die automobilisten ondersteunt. Niet alleen om notoire hardrijders in te perken, maar ook om te voorkomen dat je bijvoorbeeld een verkeersbord mist dat waarschuwt voor een gevaarlijke bocht. Een goede zaak dus.’’

‘Niet erg aantrekkelijk’
De Vereniging Zakelijke Rijders denkt dat de achterban niet staat te springen als het gaat om een verdere inperking van hun vrijheid. ,,We vinden verkeersveiligheid erg belangrijk en de ervaring leert dat Adas-systemen (Advanced Driver Assistance Systems, red.) daaraan bijdragen’’, zegt directeur Mariska Hustings. ,,Aan de andere kant klinkt de intelligente snelheidsbegrenzer klinkt niet erg aantrekkelijk als je regelmatig zakelijke kilometers maakt. Maar het overal beschikbaar hebben van de maximale snelheid in de geüpdatete kaarten is zeer positief. Dat je het systeem kunt overrulen met het gaspedaal en uit kunt zetten biedt bovendien perspectief. En, zoals we geleerd hebben met andere Adas-systemen, zal de bestuurder altijd moeten wennen aan een nieuwe systeem.’’
Big Brother

Overigens is Big Brother allang in de auto gearriveerd. Hoewel veel automobilisten het niet beseffen, kijkt de overheid tegenwoordig mee in hun auto. Nieuwe auto’s zijn namelijk sinds enige tijd voorzien van een installatie die verbruiksgegevens opslaat, om die vervolgens naar de Europese Unie te sturen. Dat kan niet alleen door de data in de garage uit te lezen, maar gebeurt via de online verbinding van de auto ook rechtstreeks.

Met dit systeem wil de EU onder meer nieuwe gevallen van sjoemelsoftware opsporen. De technologie heet ‘On Board Fuel Consumption Monitoring’ en slaat gegevens op als brandstofverbruik, afgelegde afstand en rijsnelheid. Alle nieuwe auto’s hebben vanaf 1 februari dit systeem verplicht aan boord. Het Duitse opinieblad Focus waarschuwde er onlangs al voor dat dit weleens een eerste aanzet zou kunnen vormen voor een nieuwe vorm van mobiliteitsbelasting, waarbij automobilisten straks per uitgestoten gram CO2 belasting gaan betalen.


https://www.bndestem.nl/auto/snelheidsb ... l1oLDiPDso
  Bericht 
snovvdog
Master
Ongelooflijk kut.

Ze moeten eens stoppen met dat gezeik om de snelheid. Het verkeer is al veilig genoeg.
  Bericht 
406
Master
Suggestief schreef:
. Die ziet een groot risico in verkeersborden die de ISA niet goed herkent, bijvoorbeeld doordat ze slecht afleesbaar zijn.

Can confirm. De verkeersbordenherkenning in mijn Mazda zit er heel vaak naast. Nu is het enkel een icoontje op het dashboard maar ik zou niet willen dat die informatie bijvoorbeeld de cruisecontrol zou regelen. Of waarschuwingen doorgeven.
  Bericht 
WimLex
F1 kenner '20
  Bericht 
basjuh1981
Master
Ik reed eens op de Laan van Meerdervoort en kreeg daar een [rvv_A1-100] op het display i.p.v [rvv_A1-50] :lol:
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Nou, dat wordt dus alleen maar tweedehands auto’s rijden :duh:
  Bericht 
406
Master

Youtube video
  Bericht 
Speedy J
Master
Suggestief schreef:
erigens is een belangrijke wijziging ten opzichte van de eerste plannen dat het systeem ook volledig kan worden uitgeschakeld. Maar dat kan alleen voor de duur van één rit. Start je de auto opnieuw op, dan is het automatisch weer actief.


Daar lijkt een ontsnapping te zitten.
  Bericht 
Robert1
Master
Ik mag nog steeds 130 overdag op de snelweg :lol:

Suggestief schreef:
Het blijft om veiligheidsredenen dus altijd mogelijk om te versnellen met het systeem, bijvoorbeeld om een botsing te vermijden.


Voor de gemiddelde automobilist??!! Van de schrik gaat het gas er juist af ... Die zak botten achter het stuur moet zelf meer nadenken ipv alleen te vertrouwen op allerlei middelen ... Al dat gerubber-tegel ...
  Bericht 
maarten28
Master
Heb ik al eens gezegd dat ik de EU kut vind?
  Bericht 
dvdouden
Master
  Bericht 
Robert1
Master
maarten28 schreef:
EU


Te snel, te groot gegroeid ... terwijl de EEG een prima idee was. Het EU apparaat is zichzelf in stand aan het houden ... Daar hadden Sovjet al een term voor ... apparatchik ...
  Bericht 
shootme
Master
Speedy J schreef:
Daar lijkt een ontsnapping te zitten.


Dan valt het dus ook gewoon eruit te programmeren door iemand die zo'n garagelaptop/tablet heeft.
Ik heb via Marktplaats toendertijd mijn EGR melding uit laten programeren. Ik had de EGR afgedopt, maar daardoor ging motormanagement lampje branden.
Beetje programmeren en geen melding meer.

Dus dit moet ook wel kunnen.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Suggestief schreef:
Het waarschuwingssysteem wordt ingevoerd in personenauto’s, bussen en vrachtwagens en moet zeven jaar lang gratis worden aangeboden. Auto’s worden er dus voorlopig niet duurder door.


Geen idee wat dit systeem gaat kosten, maar ik verwacht niet dat autofabrikanten dit gratis gaan doen.

Dit is weer een idee van een bezopen EU. :boos: :boos:
  Bericht 
Karbargenbok
Master
Standaarduitrusting die gewoon in een jaarlijkse prijsverhoging wordt verstopt. Gratis bestaat niet.
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
Suggestief schreef:
In nieuwe auto’s is vanaf 1 juli ISA verplicht:


In nieuwe modellen uitgebracht na 01-07-2022 of ook in nieuw verkochte auto's modeljaar voor 01-07-2022?
  Bericht 
Ducantoni
Master
Robert1 schreef:
Ik mag nog steeds 130 overdag op de snelweg :lol:

Suggestief schreef: Het blijft om veiligheidsredenen dus altijd mogelijk om te versnellen met het systeem, bijvoorbeeld om een botsing te vermijden.

Voor de gemiddelde automobilist??!! Van de schrik gaat het gas er juist af ... Die zak botten achter het stuur moet zelf meer nadenken ipv alleen te vertrouwen op allerlei middelen ... Al dat gerubber-tegel ...


Voor die lui die een teveel aan testosteron hebben en een auto met een te luidruchtige uitlaat is het een goede ontwikkeling.
Alleen hier in de omgeving zijn al genoeg van die idioten die geen zelfbeheersing kunnen opbrengen en als een malloot van verkeerslicht naar verkeerslicht jagen.
In combinatie met te weinig hersencellen die de risico's bibeko kunnen inschatten is het niet de vraag of, maar wanneer het fout gaat.
Met als triest voorbeeld de Mercedes die met een geschatte snelheid van 120 km/h een mast van de trolleybovenleiding ontmoette...

verkeersbeleid/het-grote-verkeersgerelateerde-filmpjestopic-deel-8-t97579-1650.html#p4861641
  Bericht 
Walker
Master
 
Dat moet vast op een of andere wijze uit te programmeren zijn...

Kan er iemand een custom Rom schrijven voor VW / Audi etc?
  Bericht 
Robert1
Master
VTEC_Driver schreef:
In nieuwe modellen uitgebracht na 01-07-2022 of ook in nieuw verkochte auto's modeljaar voor 01-07-2022


Lijkt te zijn voor nieuwe modellen ... dus bestaand model moet OK zijn.

Walker schreef:
Dat moet vast op een of andere wijze uit te programmeren zijn...


Eens ... kwestie van tijd voordat dat mogelijk is ...

Uiteindelijk zal het wel de APK ingerommeld worden. Voel al een soort chip-box opkomen die via je ODB stekker werkt ...

Maar wat een verspilling allemaal zeg om een paar rekenmodellen te laten werken.
  Bericht 
Forza!
Master
 
Ga er vanuit dat zoiets beveiligd wordt tzt.

Occasions gaan duur worden......
  Bericht 
shootme
Master
EGR uitprogrammeren was ook niet beveiligd hoor ;)
  Bericht 
Robert1
Master
Net als het kietelen ... duurt altijd even voordat de beveiliging begrepen is en dan kan het weer ... 8)
  Bericht 
JBHC
Master
 
En anders een aftermarket ecu.

Er zijn genoeg systrmen te koop.
  Bericht 
snovvdog
Master
Alleen is dit zo'n veiligheidsdingetje die mogelijk verplicht gaat worden, gecontroleerd gaat worden met de APK, en mogelijk als teveel het verwijderen strafbaar wordt om weg te halen :(.
  Bericht 
Robert1
Master
Daarom iets met ODB stekker … even eruit voor APK … of gewoon een lekkere mechanische V8 … 8)


Youtube video
  Bericht 
Speedy J
Master
Ik maak mij eigenlijk meer zorgen over de zinsnede dat justitie de kastjes kan uitlezen als zij dat nodig acht.
  Bericht 
Robert1
Master
Idd zonder gekheid … dit wordt het ingroeipad voor rekeningrijden … kastje of zo voor oudere auto’s, deze ellende voor nieuwere modellen en uiteindelijk lost de tijd het implementatie vraagstuk op ..
  Bericht 
basjuh1981
Master
Maar de EU heeft het beste met ons voor hoor...
  Bericht 
Forza!
Master
 
Amerika maakte films als The Matrix, leuk maar de werkelijkheid gaat de fantasie overtreffen...

We worden net als die 1,5 miljard chineesjes.
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
basjuh1981 schreef:
Maar de EU heeft het beste met ons voor hoor...



JonnyJohnson schreef:
:x :x Ga je even snel je mond spoelen met zeep :[



:[ :[
  Bericht 
adinsx
Master
Robert1 schreef:
Uiteindelijk zal het wel de APK ingerommeld worden.


Klopt. Net als controle van ADAS-werking (die komt al vlotter in de APK terecht).
  Bericht 
basjuh1981
Master
JonnyJohnson schreef:
:[ :[


Is je sarcasmemeter stuk Sjonnie? :lol:
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
basjuh1981 schreef:
Is je sarcasmemeter stuk Sjonnie?


Uiteraard niet, maar dit was even makkelijk :[ :[
  Bericht 
basjuh1981
Master
Zo ken ik je weer. De makkelijke weg bewandelen :lol:
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
basjuh1981 schreef:
Zo ken ik je weer. De makkelijke weg bewandelen


Uiteraard , gemak dient de mens :P
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
406 schreef:
Can confirm. De verkeersbordenherkenning in mijn Mazda zit er heel vaak naast. Nu is het enkel een icoontje op het dashboard maar ik zou niet willen dat die informatie bijvoorbeeld de cruisecontrol zou regelen. Of waarschuwingen doorgeven.
Ik heb een stuk snelweg waar ie standaard 30km/h aangeeft. Wordt leuk als ie dan ingrijpt.

Overigens wel heel erg Big Brother dit. Hellend vlak qua privacy en data delen. Mental note: alleen nog maar tweedehandsjes van <2022 kopen. En daar bij voorkeur de dataverbinding uitzetten.
  Bericht 
Ducantoni
Master
Speedy J schreef:
Ik maak mij eigenlijk meer zorgen over de zinsnede dat justitie de kastjes kan uitlezen als zij dat nodig acht.


Die zorgen heb ik al geuit bij het opperen van een kastje bij de invoering van rekeningrijden. Je weet niet waar het ophoudt.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Nooit. Orwell had gelijk.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Orwell had te weinig fantasie.

Overigens weer een mooi businesmodel voor de chiptuners. Na start-stop, roetfilters, egr en echte begrenzers (hallo Volvo!) nu ook die bliep en tril meuk eruit schrijven.
  Bericht 
Speedy J
Master
Ik vermoed dat die meuk zodanig wordt ontworpen dat er een check kan plaatsvinden bij een APK.

Dus dat betekent dan twee keer per jaar laten wegschrijven, net voor en net na de APK.

Maar ja, dan kan je wel doorrijden. Prio 1 voor mij.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
APK is tot op heden kijken of de MIL lamp aan is en dan uitlezen op fouten. Als de fouten verborgen zijn door het wegschrijven, dan is er ook niks te detecteren bij de APK.
  Bericht 
RRL
Master
Mag toch hopen dat het uit te zetten is. Zal dan vast net als alle andere veiligheidshulpjes bij elke start weer automatisch ingeschakeld zijn, nog een systeem extra om uit te zetten.

Kan overigens alleen maar gevaarlijk worden met begrenzers. Gisteren op de N65 de begrenzer op 87 gezet. Zit ik later achter eentje die 70@80 reed, toen de ruimte was er maar voorbij maar vergeten dat de begrenzer nog aan stond, de ruimte was er maar toch aardig lijp dat de auto plots stopt met accelereren.
  Bericht 
Ducantoni
Master
Dan heb jij nog de mogelijkheid er voorbij te komen, een vrachtwagen zit meteen voor wie weet hoe lang met zo'n rijdende blokkade opgescheept.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Hoezo? Het is RRL met 87 gelukt, dan kan zo'n vrachtwagen het ook.

Ik snap niet dat RRL de begrenzer gebruikt, maar soit.
  Bericht 
zadkine
Master
406 schreef:
Can confirm. De verkeersbordenherkenning in mijn Mazda zit er heel vaak naast. Nu is het enkel een icoontje op het dashboard maar ik zou niet willen dat die informatie bijvoorbeeld de cruisecontrol zou regelen. Of waarschuwingen doorgeven.


Mijn ervaring is tevens dat de verkeersbord herkenning NIET over correcte data beschikt over de geldigheid vh verkeersbord. (Welk traject).
Met als gevolg dat ik een bordje vmax 70 blijf zien nadat die al lang is vervallen.

Polen gebruikt vaak een 70 bord VOOR een "gevaarlijke" kruising maar plaatst voorbij de kruising volledig terecht geen F8...per slot heft de kruising dat bord al op.....helaas snapt de namaak intelligentie vd auto dit niet. Aangezien het alleen maar een kleine herinnering is maakt dat nu niet echt uit, wel als zoiets de auto gaat beïnvloeden.
Tevens ken ik nog de vmax beperkingen welke in de navi zijn opgeslagen....die worden ook niet correct bij gehouden (in Duitsland vooral waar de buastelle beperkingen ook in de navi stonden....ook lang nadat de baustelle was opgeheven.....idem voor 100 beperkingen vanwge strassenschade.
Ook onderbord herkenning (Bei Nasse) wordt regelmatig verkeerd geinterpreteerd....laat staan die borden van vmax gedurende bepaalde uren van de dag...als er 2 boven elkaar staan met verschillende onderborden bv.

Ook ellende met gps foutjes.....ik zie het al gebeuren dat ik ineens op de snelweg een vmax van 30 op de navi zie....die denkt dan dat ik op de naastgelegen parallel weg zit.

Laat de unie eerst maar eens zorgen voor eenduidige en correcte plaatsing van dit soort borden....
Zorgen voor een online wegen database waar voor elk uur alle beperkingen incl. de tijd dat ze geldig zijn in is opgeslagen waarbij elke fout in die database tegenover bebording per definitie in het voordeel van de weggebruiker moet worden uitgelegd. Zegt de database dat je 120 mag en een bord 100 dan is 120 de limiet....zegt de database 100 en het bord 120 dan is de limiet ook 120.

Zolang alle randvoorwaarden niet goed ingevuld zijn dus GEEN systeem invoeren dat enige invloed op het rijden kan uitvoeren...per slot weten we al lang dat ook vliegtuigen verongelukten als de computer het beter dacht te weten dan de piloot (bij bv defecte detector)...en dat terwijl een vleig computer een stuk simpeler is dan een autorij computer.
ps Dat je waarschuwingen in beeld krijgt is nog te overzien.
Hoewel ik ook dan denk dat menigeen de foutieve waarschuwingen toch te serieus neemt.

Piet_Piraat schreef:
Ik snap niet dat RRL de begrenzer gebruikt, maar soit.


Die gebruik ik inderdaad niet. De CC op 87 zetten is net zo effectief....maar dan wel met mogelijkheid tot overrulen.
(En bij tragere voorliggers pas de CC zich gewoon aan aan de voorligger.)
Zeer handig bij voorkomen van boetes
  Bericht 
406
Master
zadkine schreef:
CC op 87 zetten is net zo effectief....maar dan wel met mogelijkheid tot overrulen.

Ook zo'n begrenzer kun je overrulen. Moet je het pedaal iets dieper intrappen.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Begrenzer gebruik ik in druk verkeer, dan kun je ook ff gas loslaten om goed in te voegen achter een trage inhaler. De CC gebruik ik alleen maar als het erg rustig is. Anders moet je hem er iedere keer af en weer erop zetten. Overrullen is inderdaad gewoon gas flink intrappen. Precies wat je hoort te doen tijdens een inhaalmanoeuvre en geleerd kreeg voordat de snelheidspaus zijn intrede deed...
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Je kunt toch gewoon gas bijgeven als de CC loopt?
Daarna zakt ie wel weer terug.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Klopt helemaal.

Ik gebruik de CC alleen in de trajectcontrole, verder nooit.
  Bericht 
Walker
Master
 
ACC staat alleen aan als het niet te druk is óf in de file. De minimale afstand welke de ACC aanhoudt tussen de 100 en 130 zorgt ervoor dat de ruimte zo groot is dat ander voertuigen met gemak in kunnen voegen. Waardoor je verder terugzakt in snelheid.

Liever rij ik dan zonder ACC. Iets assertiever, dat wel....
 Pagina 1 van 4  [ 167 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy