Pagina 3 van 3  [ 142 berichten ]
  Bericht 
Griffin
Master
Hyundai & KIA: ik zou er twee keer extra over nadenken. De hyundai dealers hebben bijna zonder uitzondering te weinig personeel, met als gevolg extra lange wachttijden. Mijn ioniq moet voor een simpel beurtje, duurt 5 weken want eerder hebben ze geen tijd (EV, dus ook nog eens niet veel werk...). Terugroepactie geweest, kom je bij de garage (op afspraak!) mag je onverrichterzake terug want geen onderdelen. Heeft maanden geduurd.

De KIA van de mrs. is in het begin weken weg geweest met problemen en moet nu voor de vierde keer in een half jaar terug ivm storingen aan de airco (schijnt veel voor te komen ook). Problemen met de condensor, met de leidingen, met van alles en nog wat. Ook een terugroepactie, lang wachten op onderdelen. Alles moet uit Korea komen want er is niks op voorraad lijkt het wel.

Nope, er komt nooit meer een Koreaan hier in huis. :x
  Bericht 
bruintje beer
Master
Volgens mij hebben de meeste garagebedrijven momenteel flinke wachttijden..
  Bericht 
Rover
Master
Hier bij de 2 dichtsbijzijnde Bosch garages is de gemiddelde wachttijd voor onderhoud tussen de 6 en 12 weken.
  Bericht 
Walker
Master
 
Griffin schreef:
Mijn ioniq moet voor een simpel beurtje, duurt 5 weken want eerder hebben ze geen tijd (EV, dus ook nog eens niet veel werk...). Terugroepactie geweest, kom je bij de garage (op afspraak!) mag je onverrichterzake terug want geen onderdelen. Heeft maanden geduurd.


Herken ik niet... Zal per dealer verschillen.
  Bericht 
Pen
Master
Bij mijn vaste garage kan ik over anderhalve week terecht voor groot onderhoud, zal per regio ook wel weer verschillen misschien.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Pen schreef:
Bij mijn vaste garage kan ik over anderhalve week terecht voor groot onderhoud, zal per regio ook wel weer verschillen misschien.


Bij mijn vaste garage is het meestal ook 1.5/2 week.
Als ik 12 weken moet wachten, zoek ik wel een ander.
  Bericht 
Masterdam
Master
Bij die ander moet je 14 weken wachten.
  Bericht 
wellproc
Master
Het probleem met garages (merk of algemeen) is hier ook bekend. Met de leaseauto heb ik wat gedoe met trillingen de laatste tijd. Dat duurt eindeloos, omdat ze eigenlijk geen tijd hebben om er goed naar te kijken... En dan moet je weer een afspraak maken over 6 weken en gebeurt er weer niets...
  Bericht 
Griffin
Master
Pen schreef:
mijn vaste garage

Merkdealer? Welk merk? Dat maakt nogal verschil denk ik...

Hier is de hyundai dealer overgenomen door Broekhuis :boos: . Niet dat het voorheen op orde was, allesbehalve. Het hok is echter nog in de fabrieksgarantie en geen zin om het ding 25 km verderop in onderhoud te doen.

wellproc schreef:
geen tijd hebben om er goed naar te kijken... En dan moet je weer een afspraak maken over 6 weken en gebeurt er weer niets.

Bekend verhaal, vergelijkbaar met de lokale KIA uitbater hier en de e-Niro van mrs. Griffin. Na de derde keer op rij zonder afdoende oplossing van een airco probleem samen met de fleetowner telefonisch los gegaan bij de dealer, de leasemij en tenslotte de importeur. Dat was een week voor onze vakantie, dus ik was goed klaar met het getreuzel en gedraai. Anyway, heel raar, maar toen vonden ze opeens wel tijd. Het kreng heeft drie dagen bij de dealer gestaan, er is van alles aan vervangen (deels met onderdelen uit showroom/demo autos denken we) en daarna deed'ie eindelijk z'n werk naar behoren. Hopelijk wordt'ie binnenkort een keer van de oprit gejat ofzo want volgens mij is het probleem weer terug aan het komen.

Dat is overigens niet voor het eerst met de KIA organisatie. Ander probleem (direct na levering) heeft ook drie of vier pogingen nodig gehad om een probleem te vinden - moesten vervangende onderdelen voor uit Korea komen. Per roeiboot denk ik.
  Bericht 
Walker
Master
 
Griffin schreef:
Ander probleem (direct na levering) heeft ook drie of vier pogingen nodig gehad om een probleem te vinden - moesten vervangende onderdelen voor uit Korea komen. Per roeiboot denk ik.


Je weet dat ten tijde van corona het hele containervervoer op zijn gat lag? En ook de rest van de supply-chain uit het verre oosten?
  Bericht 
Pen
Master
Griffin schreef:
Merkdealer? Welk merk? Dat maakt nogal verschil denk ik...


Zal zeker verschil maken. Dit is een universele, maar wel eentje die goed aangeschreven staat en waar klanten uit de hele provincie naar toe komen.
  Bericht 
Griffin
Master
Walker schreef:
Je weet dat ten tijde van corona het hele containervervoer op zijn gat lag?

Dit was in 2019, nog voor cojona.

Pen schreef:
universele

Dat maakt nogal verschil heh. Lease (want daar ging het om) is meestal verplicht naar de stealer. Of naar kwikfit :o .
De hyundai moest nog naar de dealer ivm de garantieregeling + terugroepactie en de KIA is een leaseslet (dus geen keuze).

Daarnaast betwijfel ik of de universele garage en BEV nou zo'n goede combinatie is :schudnee: . Ze hangen dat hok even aan de computer voor nieuwe software en nieuw kaartenmateriaal voor de navi, batterij SOH rapportje afdrukken, aircocheck, interieurfiltertjes vervangen, remmerij controleren, misschien remolie vervangen, rondje rond de auto lopen, auto door de wasstraat trekken, rapportje invullen, nieuw kaartje afdrukken voor weer een jaartje pechhulp service, €151 afrekenen en klaar voor een jaar. Da's goedkoper dan de universele garage + WW service.
  Bericht 
dvdouden
Master
Pen schreef:
Bij mijn vaste garage kan ik over anderhalve week terecht voor groot onderhoud, zal per regio ook wel weer verschillen misschien.
vijf weken hier, en neemt geen nieuwe klanten meer aan. Er zijn in het afgelopen jaar een paar garagisten dus geen gebrek aan klandizie.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Haal een SQ8 ofzo. Gewoon omdat het kan.
  Bericht 
wellproc
Master
Piet_Piraat schreef:
Haal een SQ8 ofzo. Gewoon omdat het kan.


Net iets teveel voor het leasebudget... Sorry 8)
  Bericht 
Raymond
Master
Piet_Piraat schreef:
Haal een SQ8 ofzo. Gewoon omdat het kan.

Aye.
  Bericht 
zadkine
Master
Griffin schreef:
De KIA van de mrs. is in het begin weken weg geweest met problemen en moet nu voor de vierde keer in een half jaar terug ivm storingen aan de airco (schijnt veel voor te komen ook).


Neem aan dat er dan een gratis vervangende auto voor je klaar staat. (Alleen brandstof voor eigen rekening (of stroom)

Heb zelf overigens geen klagen over de service.
(Hyundai...geen Kia dus)
  Bericht 
Griffin
Master
Mja, 't is lease heh. Dan wordt je afgescheept met een rolschaats die alleen met de wind in de rug berg af vooruit wil. Officieel "als de auto langer dan een dag weg is" heb je recht op "één klasse lager dan je eigen auto". Althans, in het leasecontract van de Mrs.

Bij Hyundai krijg ik meestal een fiets mee als ik zou willen. Of er moet voor betaald worden. Is een prive auto overigens.

Bij mijn vorige garage (Mazda) kreeg ik eigenlijk altijd een mx-5 mee. Een keer de cabrio, twee keer de rf. Of thuisbrengen en 's middags ophalen. Maar goed, daar heeft onderhoud nooit langer dan een halve dag geduurd en nooit reparaties mee gehad.
  Bericht 
zadkine
Master
Griffin schreef:
Bij Hyundai krijg ik meestal een fiets mee als ik zou willen.


Verrassende verschillen dus tussen de diverse dealers van hetzelfde merk.
Ik krijg bij onderhoud (als ik niet blijf wachten) gewoon een andere auto mee. Geen extra kosten naast de brandstof.
  Bericht 
Andy85
Eendagsvlieg
  Bericht 
Dave
Webspecialist
werk je daar?
  Bericht 
wellproc
Master
Ik denk dat dit topic richting het einde loopt. Heb inmiddels getekend bij de nieuwe werkgever, maar de leaseregeling bleek in de loop van de gesprekken toch wat soberder dan gedacht. Normbedrag was inclusief brandstof (ipv exclusief). Uiteraard kan bovennorm wel, maar vanwege de eis dat het PHEV of EV moest zijn werd dat ook al flink duur (pas bestellen in 2024, dus hogere BPM en bijtelling).
Daarnaast ben ik absoluut niet toe aan een EV (geen laadgelegenheid bij huis, geen laadgelegenheid tijdens vakanties) en vind ik een PHEV een onding (veel gewicht voor theoretische winst). En dan zijn de meeste auto's ook nog eens (fors) kleiner dan wat ik nu rijd en ook wil blijven rijden.
Dus wordt het overname van de huidige leaseauto (ga ik komende week mee bezig) of als alternatief iets anders 2dehands. Ik kijk nu naar ruim, diesel, 2017 of jonger en max 130.000 km op de teller. Gecombineerd met een gewenste investering van 15-18k kom je dan op:
- Citroën Grand C4 Picasso (huidige auto)
- Renault Grand Scénic (dubieus of die voldoende ruimte biedt, gaan we morgen beoordelen)
- Renault Espace (meestal richting de 20k en al snel daarboven)
- Peugeot 5008 (Vooral te vinden als 1.2 PureTech 3-cilinder en die mot ik niet. Het internet stroomt over van problemen met die motoren en als je ze een beetje belast is het gelijk klaar...)

Enige alternatief wat ik nog niet bekeken heb ik import uit DE van een grote/ruime MPV. Daar ga ik vanavond eens naar zoeken en over nadenken.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
wellproc schreef:
import uit DE van een grote/ruime MPV


Touran 7 zitter zijn daar wel goed te krijgen en zijn mooi ruim.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Volgens mij werden er allemaal stokbroden opgenoemd en geen bratwursten.
  Bericht 
wellproc
Master
Touran 7 zitter


Nee, die heeft geen 3 losse stoelen. De ruimte is verder prima, maar die bank met middenheuvel is echt niet te doen met een kinderzitje en een volwassene ernaast.

Dave schreef:
Volgens mij werden er allemaal stokbroden opgenoemd en geen bratwursten.


Bratwursten zijn ook toegestaan hoor, maar meestal bieden ze niet de ruimte en kosten ze wel meer. Om over betrouwbaarheid van de koppeling nog maar te zwijgen O:)
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
wellproc schreef:
Om over betrouwbaarheid van de koppeling nog maar te zwijgen


Ik wil je de factuur van m'n ouders oude c4 picasso nog wel laten zien, hele bak na 120k kapot :x

wellproc schreef:
Nee, die heeft geen 3 losse stoelen


Zeker wel:
I found this offer at 𝗺𝗼𝗯𝗶𝗹𝗲.𝗱𝗲:

Volkswagen Touran Comfortline: LED Scheinwer Festpreis.
First Registration: 08/2016 Mileage: 115,432 km Fuel: Diesel Power: 81 kW (110 Hp)
Price: €13,500

https://link.mobile.de/TEYbPBcuYejJjq8D8
  Bericht 
Dave
Webspecialist
zo is duidelijker



:koffie:
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Ik heb 2 jaar terug zo'n Touran diesel geïmporteerd uit 2017 met 70.000km die was €20.000.

Die afschrijving :nah:
  Bericht 
wellproc
Master
:o
Das gek. Ik ga eens even kijken. :thumb:
  Bericht 
wellproc
Master
Ik wil je de factuur van m'n ouders oude c4 picasso nog wel laten zien, hele bak na 120k kapot

Wat voor bak was dat? De handbak 6 versnellingen?
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
wellproc schreef:
Wat voor bak was dat? De handbak 6 versnellingen?


Nee de vreselijke robotbak (modeljaar 2008)
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
de vreselijke robotbak

Schakelt nieuw al klote. Ik snap nog steeds niet dat die in productie zijn genomen.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Die afschrijving :nah:
Ja, daar sta je van te kijken? Ik zal wel verpest zijn met mijn referentiekader maar 3k afschrijving per jaar zou ik voor tekenen...
  Bericht 
zadkine
Master
Piet_Piraat schreef:
aar 3k afschrijving per jaar zou ik voor tekenen...


17 jaar 3K afschrijving lijkt me tegenwoordig ook wel redelijk....mits weinig onderhouds kosten in die 17 jaar (per km gerekend).
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Piet_Piraat schreef:
Ja, daar sta je van te kijken?


Ik vind het wel veel ja, maar ik rij wat oudere auto's.
3k per jaar voor mij is na 3-4 jaar geen waarde meer :lol:
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Ja da's waar. Ik heb ook die tijden gehad. Dan rekende ik wel alsnog met veel afschrijving maar dat kwam ook door veel km's.
Nu heb ik iets meer afschrijving maar wel allerlei recente gadgets en nul gezeik met onverwachte onderhoudskosten.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Piet_Piraat schreef:
Nu heb ik iets meer afschrijving maar wel allerlei recente gadgets en nul gezeik met onverwachte onderhoudskosten.


Dat is ook wat waard.
Afschrijving 'kost' je niet direct geld waar een flinke reparatie er wel in kan hakken.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Afschrijving 'kost' je niet direct geld waar een flinke reparatie er wel in kan hakken.
Die kost je gewoon geld aan de voorkant, dat is net zo ruk hoor :D
  Bericht 
zadkine
Master
Piet_Piraat schreef:
Die kost je gewoon geld aan de voorkant,


Dus op een moment dat je het beschikbaar hebt....reparaties kunnen ook op financieel zeer ongelegen momenten komen.
  Bericht 
DidbeZ
Master
wellproc schreef:
Ik kijk nu naar ruim, diesel, 2017 of jonger en max 130.000 km op de teller. Gecombineerd met een gewenste investering van 15-18k kom je dan op:


Ik ga donderdag kijken voor een andere auto dus wellicht komt die van mij dan te koop die aan jou eisen voldoet:

Ruim: check!
Diesel: check!
2017 of jonger, vooruit 2016
Max 130.000 km op de teller: 120.xxx dus check!
Gecombineerd met een gewenste investering van 15-18k kom je dan op: mijn auto!

Een zwarte Ford S-Max 2.0 tdci Sport 7 persoons. 180 pk, 2.000kg trekvermogen, voor de zomervakantie apk en onderhoud gehad, goede banden qua profiel, demontabele trekhaak.

Als je interesse heb stuur maar een pb, dan stuur ik wat meer info en kan ik wat foto's voor je maken.
  Bericht 
wellproc
Master
Sorry Didbez, ik moet je teleurstellen. Vorige week heb ik aan de leasemaatschappij bevestigd dat ik de Citroën ga overnemen. Nette prijs bij een lage km-stand en ik weet ongeveer alles van de auto.
Alle gewenste accessoires zitten er al bij of liggen in de schuur. En de ruimte is prima.

Ik heb uiteraard jouw auto nog even doorgerekend voor mezelf, maar die komt (oa vanwege gewicht) flink duurder uit.
Dus dank voor je aanbod en succes met kijken morgen (en wellicht daarna aankoop en verkoopperikelen)! :thumb:
  Bericht 
DidbeZ
Master
wellproc schreef:
Sorry Didbez, ik moet je teleurstellen.


No worries! Veel plezier met je nieuwe/huidige auto!
 Pagina 3 van 3  [ 142 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy