Pagina 6 van 7  [ 309 berichten ]
  Bericht 
bruintje beer
Master
Piet_Piraat schreef:
de vorige eigenaar
:lol: je bedoelt expliciet niet de huidige?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
ik heb er elfduizend bijgedraaid, vaak elektrisch ook nog eens, dat zal het vast zijn. Wat probeer je nou of men nou steeda op "de eigenaar" af te schuiven?
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Een BMW die wat olie verbruikt is niet zo gek..
Zolang het niet extreem wordt en als de kvs verbruik nu gestopt is (?)
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Een BMW die wat olie verbruikt is niet zo gek..
Jawel. Die van mij heeft nog nooit verbruikt. Nog nooit tussen beurten door hoeven bijvullen. Zowel diesel als benzine.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Hmm...zowel de E46 en de E60 hadden olieverbruik.
De E60 deed eerst bijna 1l:2500km.

Na een flush ging dat naar 1l:7000km.
Kvs verbruik was er na verging kvs tankje niet meer.

Maar BMW's staan er wel algemeen om bekend wat olie te verbruiken/lekken. Als het niet in het extreme is zou ik mij er echt niet druk om maken
  Bericht 
Dave
Webspecialist
als de kvs verbruik nu gestopt is (?)


dat weet ik morgen, bij uitzondering vandaag eens 500km erbij gereden. Ga ik ook zo snel niet meer doen, wat een hoeveelheid mehgolen op de weg zeg, geen doorkomen meer aan.

Na een flush ging dat naar 1l:7000km.


hhmm .. sinds de "beurt" is het 20k dus het zou kunnen dat het eerder al wat laag heeft gestaan bedacht ik me later. Redelijk stom dat je peilingen met zo'n stokje wel kan onthouden maar met een computer niet. Geloof dat ik het wel eens bekeken heb maar geen idee over het exacte niveau. Die peilstok is zeker ook verdwenen vanwege milieunormen :|

volgende week een afspraak staan voor oliewissel.. dan had het me helemaal nooit opgevallen natuurlijk. [..] Of wel. [..] Mocht er echt wat aan de hand zijn.

Het rijdt in elk geval klote zo met een foutmelding iedere week, wordt er katsnerveus van. Moet ook weer net gebeuren als je in Venray zit, einde van de wereld.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Dave schreef:
hhmm .. sinds de "beurt" is het 20k


Dus max een litertje op 20k.
Miss stond ie wel op halfvol na de beurt, en is het nog geen halve liter. Niet druk om maken.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
wat is een flush? oliewissel toch?

wat heb je erin gesmeten als vervanging? wat dikkere olie?
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Dave schreef:
wat is een flush? oliewissel toch?


Nee. Reiniging. Van liqui moli bijv:
https://www.liqui-moly.com/en/engine-fl ... .html#2657

Dat doe je in je oude olie, motor een x aantal minuten stationair draaien, dan aftappen en nieuwe olie. Zou ik alleen doen als je echt olie verbruikt.

Dave schreef:
wat dikkere olie?


5w40 ipv voorgeschreven 5w30 vanuit de fabriek. Ook van liqui moly.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Ja.. Stond eerst bij een of andere aftandse Esso. Verkochten ze Mobil olie zonder LL04 spec erop. Ook zoiets. Moest ik eerst weer door naar de BP. Wel 5W30 erin gegooid van Castrol. Er stond ook iets van f[blabla]land, zowel bij de Esso als BP.. Wat is dat nou weer voor meuk.

Bestel het liever bij de Amazons voor 10E minder maar dan moet je het wel weten.

Had eigenlijk een foto moeten maken van dat schap.. Nou wil ik het weten ook. Maar had er teveel de pest in.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Piet_Piraat schreef:
Die van mij heeft nog nooit verbruikt. Nog nooit tussen beurten door hoeven bijvullen. Zowel diesel als benzine.
:o Holy fuck! Ik moet ook een BMW!
Bij de Volvo moet ik elke wéék benzine bijvullen :[
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
bruintje beer schreef:
Bij de Volvo moet ik elke wéék benzine bijvullen :[
Daar moest ik gas bijvullen. Ooit 1:4,8. Mooie rit was dat :lol:
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Ook een keer 1:4 gereden. 120 met een 1700kg beladen aanhanger is schijnbaar niet zo zuinig :[
  Bericht 
zerty
Master
Dave schreef:
Moet ook weer net gebeuren als je in Venray zit, einde van de wereld.


Je had toch gewoon door kunnen rijden, het is niet dat er geen olie meer inzit als hij op min. staat.
Pas als in de bochten het olielampje begint te knipperen moet je je zorgen gaan maken.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
zerty schreef:
Je had toch gewoon door kunnen rijden,


Ik rij niet door bij een waarschuwingsmelding. Zeker niet als het over een volle liter gaat, ik weet niet met wat voor snelheid olie 'verdwijnt' en dan ga ik niet ook nog eens in de minimale reserves zitten morrelen. Heb al genoeg trauma's van eerdere auto's waarbij ik er niet op tijd bij was en ik heb de staatsloterij ook niet gewonnen. Ik ga niet ongecontroleerd 250 km doorrijden met een oliemelding. De volgende melding is 'stop onmiddellijk'. Ik heb 'm niet gehad maar kon 'm wel raden en dan is het toch echt te laat.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Dave schreef:
als je in Venray zit, einde van de wereld.

:fp: Dat is het middelpunt van Europa.
Daarom kwam Rank Xerox er vroeger ;)
  Bericht 
zerty
Master
Dave schreef:
Ik rij niet door bij een waarschuwingsmelding.


Hoeveel liter gaat erin, 4- 5 liter? Dan zat er nog 3- 4 liter in......
*soms ben je te bang*

Dave schreef:
De volgende melding is 'stop onmiddellijk' en dan is het toch echt te laat


Nee, want:

zerty schreef:
Pas als in de bochten het olielampje begint te knipperen

heb je uit de bocht weer oliedruk.
En voordat het zover is ben je weer een liter verder onder min.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Je moet gewoon altijd een litertje van de juiste olie bij je hebben.
Net als zo'n 330 vent-tube :lol:
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
zerty schreef:
heb je uit de bocht weer oliedruk.
En ondertussen heb je de schade al te pakken.
Bij de V70 ook bekend: als je de melding 'oliedruk te laag' kreeg was het al te laat en had je al een rekening van vier cijfers in het verschiet.
  Bericht 
GSXR1000
Master
Ik weet niet hoe dat bij nieuwere bmw's zit. Maar bij E39 e.d. gaat het koelsysteem vrij snel lek als men er verkeerde KVS indoet. G11 moet gewoon in een E39. Anders hard het plastic uit.

Ik rijdt gewoon altijd rond met tenminste 1 liter kvs, 1 liter olie en 1 liter atf voor de stuurbekrachtiging.

Daarnaast kan het geen kwaad om soms even te peilen. Olie peil sensor was al eens defect. KVS vlotter defect etc....
  Bericht 
Dave
Webspecialist
GSXR1000 schreef:
Olie peil sensor was al eens defect. K


Hoe doe je dat dan zonder stok?
  Bericht 
zerty
Master
Piet_Piraat schreef:
En ondertussen heb je de schade al te pakken.


Dan maar nooit olie+filter verversen, dan heeft hij ook een paar seconden geen oliedruk.
  Bericht 
GSXR1000
Master
Dave schreef:
Hoe doe je dat dan zonder stok?


Mijn auto heeft gewoon een stok. Maar daarnaast nog een sensor die meldingen geeft als het peil op "laag" staat.

Sensor natuurlijk meteen laten vervangen destijds.

Zo had ik een oud collega die controleerde helemaal niets. Tot op een dag hij een "enorm lawaai" had op de snelweg :lol: Daar zat dus geen olie meer in.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
zerty schreef:
Dan maar nooit olie+filter verversen, dan heeft hij ook een paar seconden geen oliedruk.


Jij wisselt met je motor aan?
  Bericht 
RAH
Master
Nee, maar als je de olie hebt afgelaten en het filter hebt vervangen en olie weer hebt bijgevuld dan duurt het even voor er oliedruk is nadat je de motor start. Maar uiteraard laat je de motor eerst op de startmotor draaien tot er oliedruk is, dan pas laat je de motor starten.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
RAH schreef:
Maar uiteraard laat je de motor eerst op de startmotor draaien tot er oliedruk is, dan pas laat je de motor starten


Dat dus, en oliefilter zelf vullen.
  Bericht 
zerty
Master
RAH schreef:
Maar uiteraard laat je de motor eerst op de startmotor draaien tot er oliedruk is, dan pas laat je de motor starten.


Dat dus


En hoe doen jullie dat?
  Bericht 
GSXR1000
Master
Zekering van de brandstofpomp even lostrekken.

Of gewoon het filter vullen.
  Bericht 
Arieb
Master
zerty schreef:
En hoe doen jullie dat?


Ik trek gewoon de bougiekabel eraf bij m’n TDI :thumb:
  Bericht 
Arieb
Master
Ook een keer 1:4 gereden


Met de Camaro ook wel 1:3 gezien, zonder aanhanger :woop:
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
RAH schreef:
Maar uiteraard laat je de motor eerst op de startmotor draaien tot er oliedruk is, dan pas laat je de motor starten.

zerty schreef:
En hoe doen jullie dat?

Gewoon starten. Het gaat vooral om de nokkenassen en de klepstoters.
MotorenZimmer heeft het eens mooi op YT laten zien bij een AMG V8 met de kleppendeksels eraf. Op het moment dat er weer overal een oliefilm op zit dempt het geluid. Is na een paar tellen al.
  Bericht 
zerty
Master
GSXR1000 schreef:
Zekering van de brandstofpomp even lostrekken.


Doen ze in garages niet.

GSXR1000 schreef:
Of gewoon het filter vullen.


Fijn bij een filter wat opzij tegen het blok zit, ligt alle olie er weer uit.

Mr.Cabdriver schreef:
Is na een paar tellen al.


Dan is het al te laat.... :roll:

Arieb schreef:
Ik trek gewoon de bougiekabel eraf bij m’n TDI :thumb:


:thumb: :lol:
  Bericht 
Walker
Master
 
Dave schreef:
Stond eerst bij een of andere aftandse Esso. Verkochten ze Mobil olie zonder LL04 spec erop. Ook zoiets. Moest ik eerst weer door naar de BP. Wel 5W30 erin gegooid van Castrol.


In geval van nood is iedere olie beter dan geen olie. (f)
  Bericht 
Dave
Webspecialist
zeker waar, echter ik had nog een pietsje batterij over om naar het tankstation wat aan de andere kant van de N270/Deurneseweg te kruipen dus hoefde de motor niet te starten, sinds die melding kwam had ik 'm meteen afgeschakeld/van modus gewisseld. Misschien was er helemaal geen nood maar ik dacht dat er misschien wel een of ander lek was. Niet dat een liter dan veel gaat helpen maar ach je moet toch wat om uit te vinden wat er aan de hand is. Achteraf is het misschien allemaal wel van 'joh eehh litertje erbij, wat doe je moeilijk' .. Maar onderweg echt niet, zeker niet als je de week ervoor nog zelf hebt zitten kloten aan allerlei handel onder de kap/auto. Nouja zelf is in dit geval wel ideaal want dan kan je zelf ook nadenken of het logisch is. Ik vond het niet logisch dat er nu wat met de olie aan de hand zou zijn maarja, zekere voor het onzekere dit en dat.

Na al dit heb ik sowieso moeite om nog een vertrouwensband op te bouwen met dit ding. Moet wel weg. Niet meteen morgen maar wel op korte termijn. Vind het toch een tegenvaller. Tis een stadsauto en ik zit niet in een stad. Ik rij niet veel meer maar als ik dan rij zijn het ook meteen afstanden van 150-200km roundtrip en dan wordt het ral onzuinig. Boven de 100 km/u gaat ie zuipen en dan moet je vooral in DE zitten waar het leven pas begint bij 110 km/u als ik alleen al de straat uitrij. Wat dat betreft vraag ik me af wat BMW denkende was... Aan specifieke overheidsspecs denk ik om beneden die 50 gr co2 te blijven. Dat haal je in de praktijk echt nooit maar ach who cares about praktijk.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
zerty schreef:
Dan is het al te laat.... :roll:

Het maakt voor het blok niet veel uit of het die paar tellen draait op brandstof of op de startmotor. Die aanzuigbuis is bijna direct gevuld. Filter volgt direct na de pomp. Dan de krukas al. Vanaf dan is het gewoon een koude start. Het eerste wat stuk gaat bij te weinig oliedruk zijn meestal de zuigerveren en die zijn nog niet heet en hebben koud altijd hun marge.
zerty schreef:
Fijn bij een filter wat opzij tegen het blok zit, ligt alle olie er weer uit.

Daarom de voorgeschreven hoeveelheid er in. Na het rond pompen weer peilen en je zult zien dat het meestal direct goed is.

Ik vind dit wel een mooi artikel, bewaartip:

https://technisch-specialist.nl/index.php/motor-deelsystemen/smering-en-smeerproblemen
  Bericht 
zerty
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Het maakt voor het blok niet veel uit of het die paar tellen draait op brandstof of op de startmotor. Die aanzuigbuis is bijna direct gevuld. Filter volgt direct na de pomp. Dan de krukas al. Vanaf dan is het gewoon een koude start. Het eerste wat stuk gaat bij te weinig oliedruk zijn meestal de zuigerveren en die zijn nog niet heet en hebben koud altijd hun marge.


Dat weet ik, gaat over wat de anderen hierboven beweren en doen......
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Vergelijk onder belasting/stationair is natuurlijk anders.
  Bericht 
Bounty
Master
 
Dave schreef:
Moet ook weer net gebeuren als je in Venray zit, einde van de wereld.


Ik zie Venray meer als een beginpunt 8)
  Bericht 
Dave
Webspecialist
bij olie verversen kletter je toch een liter of zes bovenop het blok? ik zie niet in waarom het blok een paar tellen zonder olie zou zitten maar heb er niet voor gestudeerd.
  Bericht 
Walker
Master
 
Dave schreef:
Aan specifieke overheidsspecs denk ik om beneden die 50 gr co2 te blijven.


Precies. Anders geen verkoopaantallen.

Gisteren ook een rondje Veluwe - Schagen - Amersfoort gedaan. Ik ga toch wel aan de 50K per jaar komen op deze manier... Grootste drama in het verkeer uiteraard op de terugweg (na de avondspits) rond Amsterdam. manmanman...

Mijn verbruik zit redelijk vast op 6,3 / 6,4 per 100 km.
  Bericht 
Bounty
Master
 
Dave schreef:
Ja.. Stond eerst bij een of andere aftandse Esso


Welke?
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Dave schreef:
bij olie verversen kletter je toch een liter of zes bovenop het blok? ik zie niet in waarom het blok een paar tellen zonder olie zou zitten maar heb er niet voor gestudeerd.

Lucht in de oliepomp omdat het carter leeg was..
Dave schreef:
Tis een stadsauto en ik zit niet in een stad.

Dat vind ik de goede reden om er afscheid van te nemen. De rest wat je noemt niet.
Dave schreef:
vertrouwensband

Ik ken een vrouw die haar Twingo niet meer vertrouwde nadat ze ooit de accu stuk had :lol:
Dat litertje olie is niks raars, dat lekke slangetje ook niet.
Die blokjes kun je flink kietelen, wellicht is er ook een remap mogelijk dat hij dan ook de accu minder nodig heeft op warp speed. Dan wist ik het wel, een alu charge-pipe erop een gaan 8)

Ik heb me er inmiddels best in verdiept en zo'n auto staat op mijn shortlist voor over een paar jaar.
  Bericht 
zerty
Master
Vergelijk onder belasting/stationair is natuurlijk anders.


En daarom houden fabrikanten een ruime marge aan en krijgt het blok gewoon nog olie als je op min. staat.
Zelfs onder het min heb je gewoon nog oliedruk.
En als in een bocht je olielampje knippert wil dat niet zeggen dat er helemaal geen flow meer is.
Er wordt dan wat lucht aangezogen waardoor de druk even wat lager is.
Nb een oliefilm is niet in in een paar sec. verdwenen, daarom kan je een auto gewoon starten na een olie/ filter wissel.

Dave schreef:
ik zie niet in waarom het blok een paar tellen zonder olie zou zitten


Er is druksmering en spatsmering.
Druksmering gaat via het oliefilter.
Dus bij filterwissel moet er eerst de lucht uit het filter geduwd worden en heb je dus een paar sec geen oliedruk.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Bounty schreef:
Welke?


Vissers...

Okay okay.. Niet heel aftands, voordat we daar weer gezeur over krijgen. Maar ik was niet in de stemming en als ik dan ook nog niet kan vinden wat ik zoek dan raakt mn humeur er niet beter van.
  Bericht 
Suggestief
Master
  Bericht 
Dave
Webspecialist
1 liter op 2500km waarmee je aan wil geven dat het allemaal wel meevalt met mn elfduizend kilometer? :lol:
  Bericht 
Suggestief
Master
Ik denk dat het de grens is voordat je binnen de garantie bij BMW mag aankloppen. Van de B blokken is wel bekend dat ze olie consumeren, schijnt met de configuratie te maken te hebben. Geen idee behalve de uitleg in de pdf.
Die 11k is toch niet met draaiende motor?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Nee dat bedacht ik me later pas maar geen zin meer gehad om te wijzigen... Laten het er acht zijn, minimaal toch wel.
  Bericht 
Walker
Master
 
als aanvulling: Beter weinig olie dan teveel. Ik heb ooit mijn 3-cilinder diesel opgeblazen om de garage er een paar liter olie teveel in had gedaan. Blok sloeg op hol, scheur in het onderblok. Werd een welles/niets verhaal met de garage... Jeuj :nocheer:
  Bericht 
Suggestief
Master
Walker schreef:
Beter weinig olie dan teveel.


Weinig en teveel zijn niet elkaars antoniem.
Te weinig en teveel wel, uitkomst voor moderne blokken is dan hetzelfde.
 Pagina 6 van 7  [ 309 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy