Pagina 5 van 7  [ 309 berichten ]
  Bericht 
Suggestief
Master
Code:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://f01.justanswer.com/Mastertechuk/a9366a30-05ab-48d4-b1ab-02f24fa03399_17_00_039_Bleeding_the_cooling_system_(B32__B38__B42__B48__B46).pdf&ved=2ahUKEwiV96mku-yBAxWGtKQKHcWcBPgQFnoECB4QAQ&usg=AOvVaw1fiRMHM1MvAunn-NIdeH-L


Deze pdf geeft de fabrieksprocedure.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Goed gedaan jochie :thumb: :applaus:

Officieel heb je een vacuumapparaat nodig maar je kan ook proberen te ontluchten met de elektrische waterpomp.

https://blog.fcpeuro.com/how-to-use-the-bmw-electric-water-pump-self-bleeding-procedure
https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1890057

Niet te laks mee omgaan, als het niet goed ontlucht kun je schade krijgen, dus bij twijfel even laten doen.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Piet_Piraat schreef:
Kachel vol open




Mr.Cabdriver schreef:
proberen te ontluchten met


niet om het of ander maar ik heb een elektrische kachel in een hybride
  Bericht 
Dave
Webspecialist
hmm dit is wel te doen met suggestiefs procedure

interessant die 1200 rpm idle truc

Citaat:
Starting the cooling system bleeding procedure:

1. Switch the ignition on.

2. Set heating to maximum temperature and turn blower to lowest speed.

3. FES (driving experience switch) must not be set to ECO PRO!

4. Press accelerator pedal for 10 seconds to floor.

5. Then start the engine. The idle speed is automatically 1200 rpm.

6. After 3 min:
- Press on accelerator for 10 s at about 3000 rpm.
- Idle for 10 s.
- Press on accelerator for 10 s at about 3000 rpm.
- Idle for 10 s.
- Press on accelerator for 10 s at about 3000 rpm.
- Idle for 10 s.

7. After 5 min, the thermostat is automatically supplied with current and the electric coolant pump is automatically switched on

Protection in vehicle: Pay attention to instrument panel temperature display.

8. After 6 min:

- Press on accelerator for 10 s at about 3000 rpm.
- Idle for 10 s.
- Press on accelerator for 10 s at about 3000 rpm.
- Idle for 10 s
- Press on accelerator for 10 s at about 3000 rpm.
- Idle for 10 s

9. After 9 min:

- Press on accelerator for 10 s at about 3000 rpm.
- Idle for 10 s.
- Press on accelerator for 10 s at about 3000 rpm.
- Idle for 10 s
- Press on accelerator for 10 s at about 3000 rpm.
- Idle for 10 s

10. 11 min after starting the engine, charging/bleeding procedure is ended.

The engine speed is again at nominal level. The thermostat current supply is cut and the electric coolant pump is switched off again.

11. Coolant bleeding procedure is ended.

Caution!

Attention: The engine must be cooled down before coolant level check.
Adjust the filling level in the coolant expansion tank to maximum.
  Bericht 
Suggestief
Master
Mr.Cabdriver schreef:
maar je kan ook proberen


Ach ja, het is een en al gek*t tot nu toe dus kan dit er ook nog wel bij.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
gek*t?

weeniet, negativiteit voor je houden daar hebben we hier niet veel aan. Is gwoon goeie auto *geeft nog effe een schop tegen de banden*. Kopen? Mist maar een boutje.

---

Maarre, geen paniek hoor;
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1890057

Location – Trinidad .. Oh vandaar dat ik ondertitel nodig had.

ze doen ook dat ding met de kachelstand op 28 graad en dan laagste stand. Nouja het zal wel. Voornamelijk het koude deel loopt dan door maar daar ben ik niet aan geweest. Hoe dan ook, effe doen allemaal, kan geen kwaad ja toch.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Dave schreef:
niet om het of ander maar ik heb een elektrische kachel in een hybride

Met die mooie pijpjes?



Waar zullen die voor zijn O:)




Dave schreef:
hmm dit is wel te doen met suggestiefs procedure

O hij was me voor, had ik niet gezien. Maar dit is een andere, die met de elekropomp duurt zo'n 12 minuten zonder draaiende motor en doe je beter aan de acculader met de lichten aan.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Mr.Cabdriver schreef:
Maar dit is een andere,


Ah, I see.. Doe die dan eerst wel. Ben benieuwd
  Bericht 
18vti
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Met die mooie pijpjes?


Quickconnect rotzooi in een auto? :roflol:

On topic: Ziet er aardig succesvol uit tot nu toe Dave! Straks nog even de operationele qualificatie uitvoeren na het ontluchten en we weten het. :applaus:
  Bericht 
Suggestief
Master
Dave schreef:
gek*t?
weeniet,

Toch niet normaal wat je moet doen en hebben om een slangetje te verwisselen.
Was meer dan een half uurtje werk en als ik het zo lees heb je er niet bij staan te lachen.

Wel goed dat je nu zelf ook tot de conclusie bent gekomen dat die auto 2x niks is.
Lekker benzine gaan rijden.
  Bericht 
RAH
Master
GSXR1000 schreef:
Druk je hem er nou droog in? Beetje vet maken


Beetje mosterd na de maaltijd, maar op dergelijke onderdelen geen vet gebruiken. Daar kunnen de rubber afdichtingen niet tegen. Of wat koelvloeistof als smeermiddel gebruiken of siliconenspray.

Dave schreef:
zonder die onderste bout, die geloof ik wel


Dat vind ik dan weer wat teleurstellend.
  Bericht 
GSXR1000
Master
RAH schreef:
siliconenspray.


Goede tip :thumb:

Betreffende dat ontluchten; ik zet altijd mijn auto met de neus de oprit op, mijn oprit loopt wat omhoog. Dan zit het expansiereservoir op het hoogste punt.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
GSXR1000 schreef:
ontluchten


Heeft BMW gewoon een procedure voor.
Bij de E60 was het ook temp op hoogste stand, op laagste blaasstand en gaspedaal 30 tellen intrappen als de auto op contact stond.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
RAH schreef:
Dat vind ik dan weer wat teleurstellend.


ga het zelf maar eens doen dan kom je tot de ontdekking dat het een gift is

RAH schreef:
geen vet gebruiken.


heb ik ook niet gedaan vanwege twijfels over de diichtbaarheid, dank voor de bevestiging

Suggestief schreef:
benzine gaan rijden.


ja een B46/B48 waarbij hetzelfde probleem is en waarbij dat slangetje nog niet vervangen is :D :fp:

Het is nogal een range ook waarbij dit defect op gaat treden! Valt me nog mee het aantal stilgevallen BMW's langs de weg. Het aantal mensen die zeiden dat het normaal is dat er wat koelvloeistof verloren gaat waren er iets te veel. Niet specifiek op dit forum maar in real life ook. Ik wist al dat ik een gok nam door er twee keer naar een afspraak mee te rijden maar dat de gok zo groot was, wauw.

Toegegeven, de andere modellen hebben die constructie niet voor die gewraakte bout en dat koelreservoir niet voorop maar aan de zijkant.

---
Ben allang blij dat die aanzuigbrug er niet af moest. Een garage had dat zeker gedaan.


Bijlagen :


  Bericht 
18vti
Master
Had dat geen TSB annex recall moeten worden?
Best wel slecht deze kwaliteit..
  Bericht 
Dave
Webspecialist
recall gebeurd alleen als de veiligheid van personen in gevaar is volgens mij. Hier is alleen de veiligheid van de portemonnee van de eigenaar in het geding ;(

de filosofie is dan dat je maar naar de dealer voor onderhoud had moeten gaan. Het ding is, dit ding van mij is bij Broekhuis Enschede geweest Augustus vorig jaar. Het service bulletin is van Februari vorig jaar dus die was eerder uitgegeven dan de onderhoudsbeurt die ... nouja.

Die dealer heeft werkelijk geen ene kut uitgevoerd. Ik heb grote twijfels met wat daar gebeurd is aangezien mn remvloeistof in 10.000 km ook in rook opgegaan is. Dat kan bijna niet dus daar is in heel veel km nooit naar gekeken. Volgens mij hebben ze daar ogen dicht gedaan en factuurtje uitgeschreven. Ik ga de motorolie ook maar laten verversen denk ik ondanks dat de computer zegt dat er nog een lange weg te gaan is. Nee niet denk ik, ga ik laten doen.

Even voor de duidelijkheid, dat onderhoud heeft de vorige eigenaar opdracht voor gegeven gehad, ik heb alleen foto's van de facturen gezien en ik heb een bijgewerkte boordcomputer die voor zover ik weet alleen door een dealer geupdate kan worden qua service historie. Olie verversingslabeltje mist ook, ik wil gewoon een fysiek uitgeschreven label. Dat digitale gedoe is veel te anoniem. Kan dus helaas niet bewijzen dat er sprake is van oplichting maar ik heb wel sterke vermoedens. :|
  Bericht 
RAH
Master
Volgens mij zijn er ook terugroepacties als de financiën van het automerk in gevaar zijn. Bijvoorbeeld een slecht onderdeel wat voor gigantische motorschade kan zorgen waar het automerk vervolgens middels garantie voor aansprakelijk gesteld kan worden.

Dave schreef:
ga het zelf maar eens doen


:lol: Ik doe alles aan de auto al zelf. De afgelopen 230.000 km heeft mijn auto geen garage of dealer gezien (behalve voor een terugroepactie ivm aansluiting op de aanjager, reden waarom er nogal wat BMW's zijn afgefikt).
  Bericht 
Dave
Webspecialist
RAH schreef:
:lol: Ik doe alles aan de auto al zelf.


ja prima, dan kom je tot de ontdekking dat het een gift is. Stel dat het toch niet goed zit daar, dan moet ik weer door het hele aai proces heen, ben toch niet gek zeker. Afgezien van het feit dat het ook een absurd proces is om die bout er weer fatsoenlijk in te kunnen krijgen. Bout is niet nodig, beugel is zo ook wel stevig zat. Sterker nog, ik vind die hele beugel zwaar overdone. Het heeft een constructie alsof de hele motor er aan vasthangt ofzo.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
geinig systeem

Citaat:
To initiate the self bleeding procedure:

Have the key with you and get into the driver's seat.

Press the start button once to put the ignition into accessory mode.

Set the heater to max temp and the fans to their lowest setting.

BMW Electric Water Pump Self Bleed setting the heater to the right settings

After that, depress the accelerator pedal for about ten seconds to start the bleeding. You'll know the process has begun when you hear the coolant moving inside the engine and radiator. Once the process has started, leave the car be for 8-10 minutes. After that, the process will be complete, and you'll be ready to drive with a fully bled cooling system.


auto ging op verschillende toonhoogtes soort van zoemend muziekje maken.

ik heb op het oog na een kwartier ofzo geen merkbaar koelvloeistofverlies gezien. Dop is erop gebleven tijdens het proces ivm vermoedelijke drukopbouw. Mn oor te luister gelegd op de reservoirs en er liep inderdaad wat water. Verder niets geks gezien, geen gedruppel van onder ook.

Nouja het zal wel goed zijn dan? Straks effe een aardig stukje toeren zonder de hybride batterij aan te spreken (manual/sports mode) zodat ik nog terug kan geraken mocht de brandstofmotor uit elkaar klappen

En ja ik weet dat ik na de proef niet zomaar die koelvloeistofdop los moet trekken, heet water fontein.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Dave schreef:
zonder de batterij aan te spreken zodat ik nog terug kan geraken

Je was gisteren toch even ijzerdraad gaan halen zonder die kvs-leiding?
Super wagen toch :D Nooit meer weg doen :[
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Mr.Cabdriver schreef:
Je was gisteren toch even ijzerdraad gaan halen zonder die kvs-leiding?


en een liter kvs bij de pomp gehaald en boodschappen gedaan.

Mr.Cabdriver schreef:
Nooit meer weg doen :[


Jawel, nu kan het nog :x :P
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Uitgebreide testrit gemaakt van in totaal een kilometertje of dertig, grote stukken 100 km/u.

Eehhmm.. Ja.. Ik geloof dat het allemaal wel goed gaat? Ik heb een OBD bluetooth plug ding. Daar zag ik dat de koelvloeistof temperatuur pingelde tussen max 120 graden (bij accelaratie) en weer terug naar ongeveer 105-110 graden Celcius.. Vond het een beetje raar maar schijnt normaal https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=2004955 te zijn.

Ben ook nog bij de garage geweest voor een afspraak. Die jongen moest er van blazen want hij was nu alleen en over twee weken nog steeds alleen.

Tsja.. Arbeidstekort is in DE ook toegeslagen schijnbaar? Heb nu een datum staan voor 26 oktober. :roll: .. Hij zei wel dat het remvloeistofniveau kan zakken als de remblokken minder worden. Maar ik geloof er niet zo in dat het zoveel uit maakt. Ding remt sowieso voor het overgrote deel op de hergenerator en niet op de blokken.

We gaan cq hij gaat maar wat doen de 26ste en ik blijf erbij staan. :[

---
Alsie afgekoeld is en er is geen of weinig koelvloeistof weg en er is geen nieuwe plas op de garagevloer, dan gaat de bodemplaat ook weer terug.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Dave schreef:
Daar zag ik dat de koelvloeistof temperatuur pingelde tussen max 120 graden (bij accelaratie) en weer terug naar ongeveer 105-110 graden Celcius.. Vond het een beetje raar


Klinkt eerder als olie temperatuur..
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Nope, stond er ook bij (ook analoog op de dash overigens), bleef rond de 106 staan en vliegt niet zo snel heen en weer
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Hmm...hoge standaard temp dan voor kvs.
Heb je al ontlucht volgend bmw spec?
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
:thumb: 8)
  Bericht 
RAH
Master
Temperatuur van koelvloeistof schommelt inderdaad behoorlijk tijdens een rit. Een metertje in het dashboard blijft meestal gewoon rond de 90 graden staan ongeacht de wisselende temperatuur omdat iedereen anders bij de garage aanklopt dat er iets mis is. 120 graden vind ik wel vrij hoog, maar het is een benzine (mijn diesel komt zelden op 100 graden) en een relatief jonge motor. De nieuwere motoren worden ook warmer om een betere verbranding te krijgen (en daardoor zuiniger en meleu vriendelijker te zijn) ongeacht dat daardoor andere onderdelen zwaarder belast worden en bijvoorbeeld een plastic koelslang relatief snel vervangen moet worden.

Nog een tip, iedereen weet wel dat je een koelsysteem wat warm is niet zomaar moet opendraaien. Dit kan je wel voorzichtig doen, door langzaam de druk er af te laten gaan. Maar als je daarna de dop er weer op zet terwijl de motor nog warm is, zorg dan dat je de dop nog een keer losdraait zodra de motor koud is. Zoals een warme motor een overdruk in het koelsysteem genereerd als de dop er op is gegaan toen de motor koud was zal een koude motor een onderdruk genereren als de dop er op is gegaan terwijl de motor warm was. Het koelsysteem is voor overdruk gebouwd, niet voor onderdruk.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Hmm.. Ik heb er weer 200ml bij mogen gooien om op max te geraken.. Zou kunnen dat dat hele ontluchten toch wat gekost heeft, zie in elk geval niets onder de auto liggen. Kleine bodemplaatje (die de remhergenerator voorop beschermd) gaat weer terug. De grote plaat nog niet.

Vandaag weer even een rit doen van een kilometer of dertig op de brandstofmotor, kijken hoe het gaat. Vooraf even een foto maken van het niveau. Beetje moeilijk te bepalen op het oog vind ik. Misschien nog een keer dat ontluchtingsproces doen ook. Zal tijdens de rit ook weer even de oil/coolant temps monitoren middels OBD bluetooth op de foon.
  Bericht 
zerty
Master
RAH schreef:
zal een koude motor een onderdruk genereren


Nee, zitten 2 kleppen in een kvs dop. onderdruk en overdruk.

Dave schreef:
Hmm.. Ik heb er weer 200ml bij mogen gooien om op max te geraken.


Is na de eerste rit, kan nog lucht in hebben gezeten.
Kijk het een paar dagen af.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Zal wel een noobvraag zijn maar iedere keer dat je de dop eraf haalt en kijkt in dat reservoirbakje dan breng je toch automatisch lucht in het systeem?
  Bericht 
dvdouden
Master
zolang er voldoende vloeistof in het reservoir zit zal er alleen vloeistof de rest van het systeem inlopen. KVS wordt aangezogen van onderuit het reservoir.
  Bericht 
zerty
Master
Er moet lucht in dat tankje zitten.
Lucht is samendrukbaar, vloeistof niet.
Als je het tankje helemaal vol zou gooien gaat bij opwarmen/ druk opbouwen, meteen het overdrukventiel open en gooit ie er kvs uit.
  Bericht 
Suggestief
Master
Dave schreef:
dan breng je toch automatisch lucht in het systeem?


Nee, reservoir zit op het hoogste punt en zolang er vloeistof in zit, fungeert dat als slot.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Dave schreef:
Zal wel een noobvraag zijn maar iedere keer dat je de dop eraf haalt en kijkt in dat reservoirbakje dan breng je toch automatisch lucht in het systeem?

Omdat je het ook over remolie had: die dop moet je zo min mogelijk openen wegens de hygroscopische eigenschap.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
zat iets in.. soort filter.. waardoor je niet in de houder kan kijken.
  Bericht 
GSXR1000
Master
Dave schreef:
dat dat hele ontluchten toch wat gekost heeft,


Vaak wel; mijn advies. Meet het 1x per week.
  Bericht 
zerty
Master
Dave schreef:
zat iets in.. soort filter


Die kan je (als het goed is) eruit halen.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
GSXR1000 schreef:
Meet het 1x per week.


vandaag weer dik 200 km weggetikt. Ik kijk morgen nog een keer en als er dan geen vloeistof weg is kan ik eindelijk eens aan de aftiteling gaan werken, hoop ik :x 8)

Overigens geen 120 graden meer gezien. Ga bijna aan mezelf twijfelen of ik het wel goed gezien had. Het pingelde deze lange rit tussen de 112 en 105. Wat die Amerikanen ook al zeiden. Beetje acceleratie en dan dipt het zelfs heel even richting 90. Vaag gedoe. Temp. van de olie blijft constant op 108-109. Blok loopt standaard warmer, schijnt economischer te zijn las ik ergens? Merk er weinig van.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Dave schreef:
Overigens geen 120 graden meer gezien. Ga bijna aan mezelf twijfelen of ik het wel goed gezien had.

Als de meter droog staat in een luchtbel kun je zoiets krijgen.
  Bericht 
zerty
Master
Dave schreef:
schijnt economischer te zijn las ik ergens?


RAH schreef:
De nieuwere motoren worden ook warmer om een betere verbranding te krijgen (en daardoor zuiniger en meleu vriendelijker te zijn)


Lijkt me trouwens niet waar, want die 10gr. heeft weinig effect op de eindcompressietemp. of verbrandingstemperatuur.
  Bericht 
R
Master
Mijn koelvloeistoflekkage lijkt vanzelf opgehouden te zijn; dat is ook nog een optie, geduld hebben.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Ja, als je niet bijvult krijg je dat :[
  Bericht 
Suggestief
Master


Bijlagen :


  Bericht 
Raaf
Master
Dave schreef:
Overigens geen 120 graden meer gezien. Ga bijna aan mezelf twijfelen of ik het wel goed gezien had. Het pingelde deze lange rit tussen de 112 en 105. Wat die Amerikanen ook al zeiden. Beetje acceleratie en dan dipt het zelfs heel even richting 90. Vaag gedoe. Temp. van de olie blijft constant op 108-109. Blok loopt standaard warmer, schijnt economischer te zijn las ik ergens? Merk er weinig van.


Hogere temp kunnen ze armer, dus zuiniger draaien. Daarnaast is de olie bij die temperaturen nog dunner.
Lagere temperatuur kan er meer opgevangen worden wanneer er meer van de motor gevraagd wordt. Dus als je meer gas geeft gaat hij de kvs temp omlaag regelen.
  Bericht 
zerty
Master
Raaf schreef:
Hogere temp kunnen ze armer, dus zuiniger draaien.


Is het niet juist andersom.? Door armer draaien wordt het blok heter.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
zal wel weer stom toeval zijn zeker


Bijlagen :


  Bericht 
Dave
Webspecialist
nou, voor de hoofdprijs a 25 Euro voor een fucking
liter olie bijgekieperd. Top.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Zo dan.
Mag hopen dat het toeval is.
Of heeft de vorige eigenaar constant lopen jekkeren met dat ding en is de koppakking nu lek?
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Sodeju, toe maar :-o
 Pagina 5 van 7  [ 309 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy