▼
[ 309 berichten ]
Klopt. 1 regulier en 1 voor het hybride systeem. Die laatste is ook verzegeld.
Check je plastic tankje op scheuren.
Ik ken nog wel iemand die ook kvs moest bijvullen af en toe..
Bijlagen :
ik rij dit ding pas 10 maand hmm. Maar de infotainment heeft zo'n servicehistorie ding. Niets over koelvloeistof vermeld (augustus vorig jaar), alleen standaard blabla over filter en olie maar het lijkt me dat dat ook wel even nagekeken wordt bij een beurt. Misschien ook wel niet. Ik heb geen natte plek in de garage wat betreft vloeistof.. dusse.. Ik weet het niet. In de gaten houden. Al rij ik lokaal eigenlijk elektrisch .. Overmorgen naar Vechta (D)... Morgen maar even proefritje doen voor de zekerheid. Gedoe.
Even voelen (kijk uit, heet) rondom en onder dat bakje. Ik had het aan de onderkant, nooit gespot totdat alles (gelukkig tijdens stilstand) op de vloer lag. Blok gelukkig niet oververhit.
aandacht erop vestigen kan nooit kwaad maar ik zie zo op de eerste blik geen lek
Bijlagen :
kan ik niet bepalen, toen ik gisteravond keek was de boel nog warm. Geen idee hoeveel dat scheelt in niveau. Het is nu opzekers 100% koud, mooi moment om het niveau vast te stellen.
denk dat dat het is ja
zou kunnen maar ik ga er nu niet aanzitten. Als ik wat afbreek, zoals die tsjappies in dat onderwerp omschrijven, ben ik helemaal de sigaar. Heb morgenochtend een belangrijke afspraak bij de KNO arts wat boven alles gaat.
Alles na morgen kan me niet schelen. Kan het toch elektrisch af in geval van nood.
er zit nog een groen halve cirkel tapje aan met "min", wat een treedje lager is.. maar die kreeg ik er niet op gecammerd. Zal wel niet goed mn best doen maar het is zo ook wel duidelijk
Heb jij niet zo'n stokje in je kvs tankje voor het niveau?
Dat rode ding.
Zo was het in de E46 en E60.
Die moest op een bepaalde boogte uitsteken voor min-max meting.
Bijlagen :
Die donkere plek zou de afwatering van je airco kunnen zijn. (En ja dan kan daar ook koelvloeistof uit komen in het geval van een lekke kachelradiateur)
Zo is dat bij mijn E39 ook.
Echter is dat expansietankje een soort onderhouds onderdeel. Als je die niet elke x jaar vervangt krijgt die haarscheuren. Tevens werkt de vlotter dan meestal niet meer.
Helaas lekt mijn E39 weer ergens kvs; ik vond al bijzonder dat ik mijn garagehouder al een tijd niet had gezien.
Ja daar kwam ik achter ja
▲
[ 309 berichten ]
Dave
Webspecialist
Koelvloeistofpeil te laag
Stop bij de eerstvolgende mogelijkheid en vul bij. Doorrijden kan motorschade veroorzaken.
Zoiets stond er. Lekker dan. Net vijf minuten onderweg richting Almelo-city. Gestopt bij een Shell in Meppen. Daar de duurste liter koelvloeistof van Duitsland gekocht. 11 Euro voor een liter? What the fack. Had geen zin om naar een ander (Esso) station te gaan om te kijken of daar wel normale prijzen waren. Maargoed eehhh tsja.
Ding blijkt ook twee koelcircuits te hebben. De grote moest bijgevuld worden. Ging 750 ml bij. De melding is vervolgens niet teruggekomen maar ik ben niet blij met de situatie. De laatste keer dat ik dit moest doen was bij de Passat en die had een defecte waterpomp a 600 Eur reparatie dusse.. Kweenie.. Geen goed gevoel hou ik er aan over. Of de dealert heeft vorig jaar met onderhoud niet afgetopt.. Geen idee. Maarre.. ja.. in principe moet je geen koelvloeistof verliezen, toch. Hmm
Stop bij de eerstvolgende mogelijkheid en vul bij. Doorrijden kan motorschade veroorzaken.
Zoiets stond er. Lekker dan. Net vijf minuten onderweg richting Almelo-city. Gestopt bij een Shell in Meppen. Daar de duurste liter koelvloeistof van Duitsland gekocht. 11 Euro voor een liter? What the fack. Had geen zin om naar een ander (Esso) station te gaan om te kijken of daar wel normale prijzen waren. Maargoed eehhh tsja.
Ding blijkt ook twee koelcircuits te hebben. De grote moest bijgevuld worden. Ging 750 ml bij. De melding is vervolgens niet teruggekomen maar ik ben niet blij met de situatie. De laatste keer dat ik dit moest doen was bij de Passat en die had een defecte waterpomp a 600 Eur reparatie dusse.. Kweenie.. Geen goed gevoel hou ik er aan over. Of de dealert heeft vorig jaar met onderhoud niet afgetopt.. Geen idee. Maarre.. ja.. in principe moet je geen koelvloeistof verliezen, toch. Hmm
dvdouden
Master
Dave schreef:
Maarre.. ja.. in principe moet je geen koelvloeistof verliezen, toch
In principe niet nee. Ze gieten bij mijn auto bij de beurt er wel altijd iets bij, maar geen halve liters of zo.
wellproc
Master
De laatste keer dat ik iets met koelvloeistof heb gehad was bij mijn oeroude studenten Starslet met lekkende radiateur...
En als de dealert met onderhoud er te weinig in stopt, dan had je de melding eerder moeten hebben. Blijkbaar raak je toch ergens iets kwijt.
En als de dealert met onderhoud er te weinig in stopt, dan had je de melding eerder moeten hebben. Blijkbaar raak je toch ergens iets kwijt.
Dashcam Drenthe
Master
Dave schreef:
Ding blijkt ook twee koelcircuits te hebben
Klopt. 1 regulier en 1 voor het hybride systeem. Die laatste is ook verzegeld.
Dave schreef:
in principe moet je geen koelvloeistof verliezen, toch. Hmm
Check je plastic tankje op scheuren.
Ik ken nog wel iemand die ook kvs moest bijvullen af en toe..
Bijlagen :
Dave
Webspecialist
wellproc schreef:
dan had je de melding eerder moeten hebben
ik rij dit ding pas 10 maand hmm. Maar de infotainment heeft zo'n servicehistorie ding. Niets over koelvloeistof vermeld (augustus vorig jaar), alleen standaard blabla over filter en olie maar het lijkt me dat dat ook wel even nagekeken wordt bij een beurt. Misschien ook wel niet. Ik heb geen natte plek in de garage wat betreft vloeistof.. dusse.. Ik weet het niet. In de gaten houden. Al rij ik lokaal eigenlijk elektrisch .. Overmorgen naar Vechta (D)... Morgen maar even proefritje doen voor de zekerheid. Gedoe.
Dave
Webspecialist
Ik heb liever DieDies bakjesversie. Maar daar lijkt het niet op. Ga morgen verder onderzoeken en anders volgende week naar de automonteurs. Denk ik. Of eerst wachten tot de melding terugkomt. Moeilijk.
Piet_Piraat
Master
Kvs verdwijnt niet zomaar. 750ml al helemaal niet. Laten checken die handel.
Kennissen van me hebben te lang doorgereden en hele blok daardoor oververhit geraakt. Auto kunnen weggooien.
Kennissen van me hebben te lang doorgereden en hele blok daardoor oververhit geraakt. Auto kunnen weggooien.
Dave
Webspecialist
mja fuck..
zou het liefst nu nog even willen kijken.. was ook al opgestaan maar ik zie alweer een muggenkolonie hongerig voor de ramen dus laat maar even
zou het liefst nu nog even willen kijken.. was ook al opgestaan maar ik zie alweer een muggenkolonie hongerig voor de ramen dus laat maar even
Dashcam Drenthe
Master
Dave schreef:
heb liever DieDies bakjesversie
Even voelen (kijk uit, heet) rondom en onder dat bakje. Ik had het aan de onderkant, nooit gespot totdat alles (gelukkig tijdens stilstand) op de vloer lag. Blok gelukkig niet oververhit.
Lotus Omega
Master
Ik had met m'n Focus trouwens ook een keer kvs problemen. Toen was er een slangetje oid kapot gegaan. 2x pech mee gehad dan.
Rover
Master
Ik heb 1x een lekke koelslang gehad, dat was behoorlijk duidelijk.
Verder 1x hetzelfde als jij nu met mn Ibiza supereco ramp-leaseslet. Maja, dat ding heeft in de 1ste 3 jaar misschien wel nogmaals zijn nieuwprijs gekost in reparaties.
Verder 1x hetzelfde als jij nu met mn Ibiza supereco ramp-leaseslet. Maja, dat ding heeft in de 1ste 3 jaar misschien wel nogmaals zijn nieuwprijs gekost in reparaties.
Olds 76
Master
Als de garagevloer droog is, trek dan even de oliepeilstok er uit om te kijken of het in het carter terechtkomt. Desnoods controleren met aansteker. Zo niet dan controleer tapijt l+r ivm kachellekkage. Als alles negatief is zuipt ie het op en mag de kop er af.
Piet_Piraat
Master
Dat is wel een risico aan hybride natuurlijk. Als de brandstofmotor dan eens aan het werk moet, is ie niet fatsoenlijk warm.
Dave
Webspecialist
De vorige berijder heeft nooit geladen en ik breng 'm niet eerst volelektrisch naar de Autobahn om vervolgens het gas vol open te draaien hoor, ben niet helemaal van gisteren. In fact het is of volelektrisch of direct de motor aan aan het einde van de straat om alleen met e-boost te rijden. (Veel mensen snappen trouwsens dat principe niet, weten niet dat 'hybride' ook uit kan.).
Dave
Webspecialist
Toch maar even gekeken maar kan zo 1, 2, 3 niet serieuze nattigheid ontdekken. Oliestok is niet aanwezig tegenwoordig, oliedop zit er prima uit. Alles kurkdroog "voor". Enige wat ik kan zien is wel een donkere "recente" plek onder de motorsteun, liggend op de bodemplaat. Die bodemplaat gaat er morgen dan ook af, dat kan het een en ander verdoezelen.
Suggestief
Master
Er zijn voor jouw auto 3 bekende issues.
- de dop die overmatig verdampen toelaat, zeker als je weinig met de motor aan rijdt en ineens een lang stuk wel. Kijk ook of de dop goed zit, lekken/verdampen daar ook langs
- er zijn problemen geweest met het tankje zelf dat gaat lekken
- lekkage via de koelvloeistofventilatieleiding op het motorblok. Daar is ook een servicebulletin van.
Het is een gesloten druksysteem dus de boel moet op overdruk na dicht zijn.
- de dop die overmatig verdampen toelaat, zeker als je weinig met de motor aan rijdt en ineens een lang stuk wel. Kijk ook of de dop goed zit, lekken/verdampen daar ook langs
- er zijn problemen geweest met het tankje zelf dat gaat lekken
- lekkage via de koelvloeistofventilatieleiding op het motorblok. Daar is ook een servicebulletin van.
Het is een gesloten druksysteem dus de boel moet op overdruk na dicht zijn.
18vti
Master
Slang lek/los (kan door lomp rijden gebeuren) of wat cheap plastic pijpjes kapot (bovenaan radiator) of de radiator zelf...jouw beemer is niet al te nieuw meer toch?
Mr.Cabdriver
Master
Dave
Webspecialist
Mr.Cabdriver schreef:
Heb je hier wat aan?
aandacht erop vestigen kan nooit kwaad maar ik zie zo op de eerste blik geen lek
Bijlagen :
Dave
Webspecialist
dit is de stand nu... morgen moet ik (weer) 200km rijden, kijken of het wijzigt
Bijlagen :
Bijlagen :
Dave
Webspecialist
deze natte plek heeft wel mn aandacht, achter het flexrubber... van eehhh de wielas is dat? weet ik hoe het heet
Bijlagen :
Bijlagen :
Mr.Cabdriver
Master
Wat ik ervan begrijp is dat je vooral de motorkant van die slang in de gaten moet houden. KVS droogt daar ook sneller op.
Kun je er met je vinger bij om te voelen?
Dave schreef:
ik zie zo op de eerste blik geen lek
Kun je er met je vinger bij om te voelen?
Dave
Webspecialist
Dashcam Drenthe schreef:
Weer behoorlijk gezakt dus?
kan ik niet bepalen, toen ik gisteravond keek was de boel nog warm. Geen idee hoeveel dat scheelt in niveau. Het is nu opzekers 100% koud, mooi moment om het niveau vast te stellen.
Dashcam Drenthe schreef:
De aandrijfashoes?
denk dat dat het is ja
Mr.Cabdriver schreef:
Kun je er met je vinger bij om te voelen?
zou kunnen maar ik ga er nu niet aanzitten. Als ik wat afbreek, zoals die tsjappies in dat onderwerp omschrijven, ben ik helemaal de sigaar. Heb morgenochtend een belangrijke afspraak bij de KNO arts wat boven alles gaat.
Alles na morgen kan me niet schelen. Kan het toch elektrisch af in geval van nood.
Speedy J
Master
Als de vloeistof koud is geeft hij inderdaad een lager niveau aan dan wanneer het warm is. Herhaald meten bij koud, of bij warm inderdaad.
Meer verstand heb ik er ook niet van, maar dit is natuurlijk al een zeer zinvolle opmerking.
Dat je bij een hybride twee koelsystemen weet ik ook sinds kort, heb jij dus ook.
Succes bij de KNO.
Meer verstand heb ik er ook niet van, maar dit is natuurlijk al een zeer zinvolle opmerking.
Dat je bij een hybride twee koelsystemen weet ik ook sinds kort, heb jij dus ook.
Succes bij de KNO.
Dave
Webspecialist
bruintje beer schreef:
"max"
er zit nog een groen halve cirkel tapje aan met "min", wat een treedje lager is.. maar die kreeg ik er niet op gecammerd. Zal wel niet goed mn best doen maar het is zo ook wel duidelijk
Dashcam Drenthe
Master
Dave schreef:
er zit nog een groen halve cirkel tapje aan met "min", wat een treedje lager is.. maar die kreeg ik er niet op gecammerd. Zal wel niet goed mn best doen maar het is zo ook wel duidelijk
Heb jij niet zo'n stokje in je kvs tankje voor het niveau?
Dave
Webspecialist
stokje?
Citaat:
Controleren
In het koelvloeistofreservoir zijn gele Min- en
Max-markeringen aanwezig.
1. Motor laten afkoelen.
2. Dop van het koelvloeistofreservoir
rechtsom iets opendraaien, zodat de over‐
druk kan ontsnappen.
3. Dop van het koelvloeistofreservoir openen.
4. Het koelvloeistofpeil is correct, als het tus‐
sen de min- en max-markering in de vul‐
buis staat.
In het koelvloeistofreservoir zijn gele Min- en
Max-markeringen aanwezig.
1. Motor laten afkoelen.
2. Dop van het koelvloeistofreservoir
rechtsom iets opendraaien, zodat de over‐
druk kan ontsnappen.
3. Dop van het koelvloeistofreservoir openen.
4. Het koelvloeistofpeil is correct, als het tus‐
sen de min- en max-markering in de vul‐
buis staat.
Dashcam Drenthe
Master
Dave schreef:
stokje
Dat rode ding.
Zo was het in de E46 en E60.
Die moest op een bepaalde boogte uitsteken voor min-max meting.
Bijlagen :
RAH
Master
E9x heeft ook zo'n stokje. Maar volgens mij is Dave inmiddels gemigreerd naar een Fxx. en die hebben dat blijkbaar niet meer.
Dave
Webspecialist
hoe dan ook.. plasje moet boven min staan en onder max. Zoals op picca. Alles in ordnung maar de vraag is of dat morgenavond ook nog zo is.
zerty
Master
Voel morgen eens of hij wel druk opbouwt (door in de radiatorslang te knijpen.)
Heb je een gare dop dan zal er altijd iets verdampen.
Bij intensief gebruik zou het dan zelfs kunnen gaan koken en dan gooit ie kvs eruit.
Heb je een gare dop dan zal er altijd iets verdampen.
Bij intensief gebruik zou het dan zelfs kunnen gaan koken en dan gooit ie kvs eruit.
Injectie
F1 kenner '22
Dave schreef:
deze natte plek heeft wel mn aandacht, achter het flexrubber... van eehhh de wielas is dat? weet ik hoe het heet
Die donkere plek zou de afwatering van je airco kunnen zijn. (En ja dan kan daar ook koelvloeistof uit komen in het geval van een lekke kachelradiateur)
GSXR1000
Master
Dashcam Drenthe schreef:
Zo was het in de E46 en E60.
Die moest op een bepaalde boogte uitsteken voor min-max meting.
Die moest op een bepaalde boogte uitsteken voor min-max meting.
Zo is dat bij mijn E39 ook.
Echter is dat expansietankje een soort onderhouds onderdeel. Als je die niet elke x jaar vervangt krijgt die haarscheuren. Tevens werkt de vlotter dan meestal niet meer.
Helaas lekt mijn E39 weer ergens kvs; ik vond al bijzonder dat ik mijn garagehouder al een tijd niet had gezien.
Dashcam Drenthe
Master
GSXR1000 schreef:
Als je die niet elke x jaar vervangt krijgt die haarscheuren
Ja daar kwam ik achter ja
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum