Pagina 2 van 2  [ 89 berichten ]
  Bericht 
Schoenzool
Master
NoCashCow schreef:
Helaas ook was veel of alle leed te voorkomen geweest door je aan de basisregels van veiligheid te houden


Is er al (officieel) bekend dan dat het gas open is getrokken?
Het lijkt mij ook waarschijnlijk met zo'n bolides en gezien het motto was: "even de motor en uitlaat doorspoelen".
Maar goed ik heb nog niet gelezen dat het politie onderzoek is afgerond die wat kan zeggen over de snelheden.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Schoenzool schreef:
Is er al (officieel) bekend dan dat het gas open is getrokken?
Dat hoeft natuurlijk niet heh; 'aangepaste snelheid' kan ook zijn afzakken van een niet zo bijzondere 130 naar 80 ofzo.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Precies. In mijn voorbeeldfilmpje reed ik even daarvoor ook 150 km/u toen ik merkte dat ik begon te drijven. Afgezakt naar 130.

Was sowieso op absolute baggerbanden. Alweer vergeten wat het was, zou in de schuur moeten kijken.

denk je

Schoenzool schreef:
het gas open is getrokken?


dat die Mercedes ook 'het gas open getrokken heeft' ? Denk opnieuw.
  Bericht 
Schoenzool
Master
Dave schreef:
Denk opnieuw.


aquaplaning
controle verliezen
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Ja en? Zie video, gebeurd vaker dan je denkt.

Achterwielaangedreven auto's zijn sowieso wat listiger zonder training. Sowieso twee auto's op dezelfde plek geeft al aan dat er daar wat aan de hand was/is.
  Bericht 
Pen
Master
Aquaplaning kan iedereen overkomen. Ik gleed vorige week al toen ik amper 60 reed. En dat in een Octavia op prima banden.
  Bericht 
Schoenzool
Master
Dave schreef:
Sowieso twee auto's op dezelfde plek geeft al aan dat er daar wat aan de hand was/is.


Dat klopt idd wel.
Ben benieuwd wat en of er iets uit het onderzoek van de weg komt.
Las ergens op social media dat het blijkbaar vaker mis gaat op dat stuk.
  Bericht 
Pen
Master
Ja, twee keer binnen een kwartier.
  Bericht 
Schoenzool
Master
Pen schreef:
Ja, twee keer binnen een kwartier.


Avond ervoor of paar dagen ervoor ook al las ik ergens op social media.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Veel mensen trappen uit schrik op de rem waardoor de auto naar voren duikt, grip op de voorwielen krijgt en de achterwielen al helemaal niet meer.. Dan vlieg je letterlijk zo van de weg af onder een hoek.

Duitsland heeft zelfs net over de grens kleine hoogteverschillen wat het erger maakt. Je krijgt er vijvervorming van (water gaat naar een punt). Het helpt ook niet dat het asfalt in Duitsland structureel slecht of zelfs helemaal niet waterdoorlatend is. Grote brede achterwielen achterop die sneller de neiging tot drjjven hebben in vergelijk met dunne bandjes doen de rest.

Als je merkt dat er gripverlies is, gas loslaten .. niet sturen, zeker niet remmen gewoon laten gaan.. Maar doe dat maar eens als je plots in een aquaplaning situatie verzeild raakt.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Ik heb het een keer meegemaakt. De snelheidsmeter viel opeens van tachtig naar nul; zal wel aan de voorwielen hebben gezeten. Was voor mij een indicator dat er ergens geen grip meer was :lol:
Koppeling ingetrapt en verder niks doen, wat Dave zegt. Na een paar seconden ging de snelheidsmeter weer omhoog en gaf 'ie iets aan wat ik wel realistisch vond. Toen de koppeling maar weer op laten komen en verder.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Dave schreef:
Achterwielaangedreven auto's zijn sowieso wat listiger zonder training.


Ook met training.

In Zuid Duitsland zelf meegemaakt tijdens regenachtig weer. Ik reed 80 Km/u in een Baustelle en binnen een kilometer begon de achterkant 2 maal te kwispelen. Gelukkig had wel trainingen gehad.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Dave schreef:
Achterwielaangedreven auto's zijn sowieso wat listiger zonder training

Ja vooral karts met licht als die GT4's.
Die cabrio lijkt me een 4S. Op filmpje 0:46 ligt er een aandrijfas in beeld.
bruintje beer schreef:
Koppeling ingetrapt

Ik ga nu tegen de algemene richtlijnen in maar dat doe ik dus nooit.
  Bericht 
Speedy J
Master
Ik heb niet eens een koppeling! Wel 4wd en rij als een ouwe lul dus dat gaat allemaal wel goed :lol:
  Bericht 
R
Master
Dave schreef:
Als je merkt dat er gripverlies is, gas loslaten .. niet sturen, zeker niet remmen gewoon laten gaan.. Maar doe dat maar eens als je plots in een aquaplaning situatie verzeild raakt.


Vroegahh voldoende meegemaakt in Nederland. Niks tegen verbeteringen als ZOAB want er rijden wel meer mensen op de weg. En we hoeven minder rekening te houden met water op de weg, scheelt ook nog reistijd.

Je zal maar een hekel hebben aan autorijden..
  Bericht 
bruintje beer
Master
Speedy J schreef:
en rij als een ouwe lul
En dan een avatar van 30 in een woonwijk :lol:
  Bericht 
BLikent
Master
De Telegraaf schreef:
Twee inwoners uit dorp kwamen zondag om het leven

Voorhout in rouw na Porsche-drama: ’In één klap twee gezinnen kapot’

VOORHOUT - De schok is groot in Voorhout. Twee inwoners van het dorp in de Bollenstreek kwamen om het leven bij het ongeluk met drie Porsches op de Duitse Autobahn afgelopen zondag. Ze laten vier kinderen achter.

Een van de twee is de in het dorp bekende Floris van Dam, de 42-jarige eigenaar van een verzekeringskantoor aan de Herenstraat in het hartje van het dorp. Hij had twee jonge kinderen.

„Verschrikkelijk voor de kinderen”, zegt een winkelier aan de overkant van de Herenstraat. „Na zijn scheiding had hij een nieuwe liefde gevonden. Ze zijn gaan samenwonen, helemaal happy. En dan dit…”

Ook de vriendin van Floris van Dam, een 37-jarige vrouw, kwam om het leven. Zij had eveneens twee kinderen uit een eerdere relatie. Bij elkaar dus vier jonge kinderen.

Voetbalclub
„In één klap twee gezinnen kapot”, zegt de medewerkster van een lunchroom. Zij omschrijft Van Dam als een BV’er, een Bekende Voorhouter. „Iedereen kende hem. Hij was actief in het verenigingsleven. Hij hielp veel verenigingen als sponsor en was ook actief voor de voetbalclub.”

Bij Voorhouts trots, VV Foreholte, de voetbalclub waar ooit Edwin van der Sar begon, hangen de vlaggen halfstok. Maandagochtend kwam een groep vrijwilligers verslagen bijeen, zegt een clubman in de kantine. Hij wijst op de sponsorborden rond het hoofdveld. „Hebben we voor een groot deel aan Floris te danken. Hij was onze commerciële man. Een ongelofelijk verlies.”

Er was veel te doen op de club, want afgelopen weekend was het jaarlijkse Van der Sar Toernooi voor jeugdteams. Dus er was wat op te ruimen. „De koppies stonden er niet naar. Afgelopen donderdag was Floris hier nog, met Sjaak Swart, op een avond voor de sponsors. En dan is hij zomaar weg.”

9Miles
De dood van het paar is hard aangekomen, zegt de lunchroom-medewerkster. „Het is hier best een hechte gemeenschap. Veel mensen kennen elkaar, iedereen die je spreekt, is geschokt.” Ze voegt eraan toe: „Laten we vooral Floris’ vriendin niet vergeten. Zij was ook een Voorhoutse en had ook kinderen. Wat een verschrikkelijk drama…”

Vier inzittenden van drie Porsches kwamen zondag om het leven vlak over de grens in Duitsland. Ze deden mee aan een rit van organisatie 9Miles voor bezitters van sportauto’s. De Porsche van Floris van Dam en zijn vriendin raakte door onbekende oorzaak van de weg.

Een 39-jarige man die ook aan de rit meedeed stopte met een tweede Porsche op de vluchtstrook om te helpen, waarna een derde Porsche ook van de weg raakte en de zilvergrijze auto van de Voorhouter aanreed. De twee Voorhouters, de 39-jarige man uit Nieuwegein en de 56-jarige bestuurder van de derde Porsche kwamen om het leven.

Slip
Mark van Braam van 9Miles (’een zakelijke vriendenclub waarin ondernemers uit heel het land elkaar ontmoeten rond hun gezamenlijke autohobby’) noemt in een schriftelijke verklaring ’aquaplaning’ als oorzaak van de slip van de eerste auto.

Ook meldt hij dat de derde auto, die de slachtoffers op de vluchtstrook aanreed, ’exact op dezelfde plek in de slip raakte’. Eén persoon op de vluchtstrook overleefde het ongeluk ’door over de vangrail heen te springen’, aldus Van Braam die meldt dat ’onze club 9Miles in shock en in rouw is’.

Zowel Van Dam als het slachtoffer uit Nieuwegein zette zich in voor de stichting Dag met een lach, waarvan de vrijwilligers autoritjes maken met zieke kinderen.

Artikel heeft grote overlap met eerder bericht bij Omroep West
  Bericht 
Schoenzool
Master
Wie was dan die vierde die over de vangrail sprong? Ik dacht gelezen te hebben dat de 39 jarige helper alleen in de auto zat.
  Bericht 
Pen
Master
Een 21-jarige bijrijder blijkbaar. Onderzoek is afgerond inmiddels. Oorzaak: snelheid.

https://www.ad.nl/buitenland/onderzoek- ... ~a0bb44b7/
  Bericht 
Superkoe
Master
Een te hoge snelheid voor de situatie. Maar dat het specifiek Porsches betreft zou ook nog wel te maken kunnen hebben met de maat banden, vooral achter.
  Bericht 
Schoenzool
Master
Superkoe schreef:
Een te hoge snelheid voor de situatie


Ik ben wel eens benieuwd wat die snelheid dan was. Maar goed dat zullen we wel niet kenbaar maken.
Het is nogal een verschil of je bv 100 rijdt of 200 in aquaplanning denk ik.
  Bericht 
maarten28
Master
Ik ben benieuwd of die snelheid nog vast te stellen is, zonder dat je de beschikking hebt over dashcamvideo's of zo.
Je hebt geen remsporen, je hebt alleen de schade aan de auto, en daarmee kun je hooguit een zeer algemene uitspraak doen over de snelheid van impact. Dan weet je nog niets over hoe de snelheid 1 of 10 seconden daarvoor was.
  Bericht 
Schoenzool
Master
maarten28 schreef:
Ik ben benieuwd of die snelheid nog vast te stellen is, zonder dat je de beschikking hebt over dashcamvideo's of zo.
Je hebt geen remsporen, je hebt alleen de schade aan de auto, en daarmee kun je hooguit een zeer algemene uitspraak doen over de snelheid van impact. Dan weet je nog niets over hoe de snelheid 1 of 10 seconden daarvoor was


Boordcomputer?
Weet niet of het daar in wordt opgeslagen.
Dat geeft dan wel een goeie indicatie denk ik.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Die 911 was wellicht die anderen kwijt en was daarom aan een inhaalrace bezig?
AWD dus minder bang voor de regen. Ik gok op 140.
  Bericht 
Schoenzool
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Ik gok op 140


We zullen het nooit weten. We kunnen het de bestuurder niet navragen.
Verhaal zit gek in elkaar. Eerst werd gezegd dat de 911 ook een passagier had. De zoon van de chauffeur.
Die zou dan nog een en ander kunnen verklaren. Maar die zat dus blijkbaar in die porsche van die helpende tand.
  Bericht 
R
Master
Een volledig juiste weergave van de feiten van de hand van een journalist is als een soort wereldwonder.
  Bericht 
bert65
Master
maarten28 schreef:
Ik ben benieuwd of die snelheid nog vast te stellen is

Je zou eens moeten weten wat een boordcomputer allemaal opslaat tegenwoordig.

Mr.Cabdriver schreef:
Ik gok op 140.

Tja, je komt net Duitsland inrijden, mag lekker doortuffen alleen heb je nog niet opgemerkt dat de toestand van de Duitse wegen niet te vergelijken is met het ZOAB in ons land.
Blijkbaar was het zo'n verrassing dat zelfs de hulpmiddelen van de auto geen tijd hadden (of de snelheid te hoog was) om in te grijpen.
  Bericht 
18vti
Master
bert65 schreef:
Tja, je komt net Duitsland inrijden


Op dat stuk haalde ik met mijn oude 1.8Vti nog 200+ voordat ik er af ging bij Elten.

Gaat iets heuvel op daar en naar "links"...is met regen dus extra listig.
  Bericht 
18vti
Master
NRZ schreef:
A3-Unfall Elten: Es gab zuvor vier Unfälle an dieser Stelle

EMMERICH-ELTEN. Die Autobahnpolizei bestätigt, dass es vor dem Horrorunfall auf der A3 in Elten bereits vier Unfälle gab. Ist die Fahrbahnsanierung ein Grund?

Die Autobahnpolizei in Düsseldorf bestätigt der NRZ jetzt auf Anfrage, dass sich auf dem Autobahnabschnitt der A3 in Emmerich-Elten, auf dem am Sonntag, 26. März, vier Menschen nach einem schweren Verkehrsunfall ums Leben gekommen sind, vier weitere Unfälle seit der Fahrbahnsanierung ereignet hatten. Alle Unfälle werden jetzt von einer Expertenkommission gemeinsam mit der Unfallkommission neu analysiert.

Temp 80-Schilder wurden erst nach dem Unfall aufgestellt

Wie berichtet, hatte der Porsche-Club „9 Miles“ aus Purmerend zu einer Spritztour geladen, bei der es kurz vor der Ausfahrt Emmerich-Elten zur Katastrophe kam. Die NRZ hakte bei der Autobahnpolizei noch einmal bezüglich der Geschwindigkeitsbegrenzungen nach. Entgegen zuerst anderslautender Aussagen der Autobahnpolizei, bestätigte ein Sprecher nun, dass die Geschwindigkeitsreduzierungen von 120 km/h auf 80 km/h erst nach dem Unfall vom 26. März aufgestellt worden sind. Die Schilder seien von Straßen.NRW angebracht worden.

Inwiefern die Straßensanierungsarbeiten vom Herbst 2022 ursächlich für die Unfälle sind, soll jetzt auch von der Unfallkommission aufgearbeitet werden. Um welche Unfälle es sich genau handelte, konnte der Sprecher nicht mitteilen. Grundsätzlich müsse man aber festhalten, dass keine Bodenwelle ein Aquaplaning verursacht, sondern zu hohe Geschwindigkeiten, so der Polizeisprecher. Er appellierte an die niederländischen Autofahrer nach dem Grenzübertritt nicht Sinn und Verstand auszuschalten und einfach nur das Gaspedal durchzudrücken.

Verkehrsexperten analysieren die Unfälle seit der Sanierung

Die Auswertungen der Verkehrsexperten werden nicht öffentlich vorgestellt, sondern werden bei zivilrechtlichen Verfahren zur Anwendung kommen, so der Polizeisprecher.

Die vier Porsche-Fahrer, die am vergangenen Sonntag auf der A3 in Emmerich-Elten nach einem schweren Verkehrsunfall ums Leben gekommen sind, waren Mitglieder eines Porscheclubs aus Purmerend, eine Gemeinde in der Provinz Nord-Holland.

Porschefahrer nahmen an einer geplanten Ausfahrt teil

Auf der Seite des Vereins „9 Miles“ ist ein Kondolenzschreiben zu lesen: „Worte können nicht beschreiben, was wir als Organisation und Mitglieder jetzt fühlen. Unsere Organisation und unsere Mitglieder haben gestern leider einen rabenschwarzen Tag erlebt. Während unserer „Spring Drive“ sind bei einem tragischen Unfall vier Teilnehmer dieser Ausfahrt ums Leben gekommen. Als Organisatoren dieser „Spring Drive“ sind unsere Gedanken bei den Opfern und ihren Angehörigen. Wir können nicht verstehen, was passiert ist.“

Auf NRZ-Nachfrage wollte der Sprecher des Clubs keine weiteren Informationen zum „Spring Drive“ geben. Aktuell sei man emotional so stark angegriffen, dass man sich nicht weiter dazu äußern möchte.

„Den winterlichen Auspuff wieder schön sauber zu pusten“

Auf der Internetseite des Vereins ist zu lesen, dass es sich beim Spring Drive um eine Tagestour in die Provinz Gelderland und Deutschland gehandelt hat. Gestartet wurde bei der Villa Ruimzicht in Doetinchem und dann ging es laut Plan zum Landgoed Rhederoord. Danach sollte es über die deutsche Grenze gehen und via Berg en Dal auf der anderen Rheinseite wollten die Fahrer über den Zevenheuvelenweg bei Groesbeek nach Cuijk fahren. Die Ausfahrt, die 169 Euro kostet, war auf maximal 50 Autos begrenzt. Die Veranstaltung war ausverkauft.

In einem Prospekt, der für den Ausritt am 26. März entworfen wurde, ist zu lesen: „Über eines der zahlreichen Waldgebiete fahren wir sogar nach Deutschland, „um den winterlichen Auspuff schön sauber zu pusten.“ Sprich: Auf der deutschen Autobahn sollte offenbar ordentlich Vollgas gegeben werden. Auch die Sprecherin der Autobahnpolizei in Düsseldorf versteht diesen Satz in erster Linie so „Es ist ja kein Geheimnis, dass viele Niederländer nach Deutschland fahren, um hier richtig Gas zu geben.“

Polizei geht nicht von einem Rennen aus

Ein Autorennen mag die Sprecherin in den Vorkommnissen vom Wochenende nicht erkennen. „Für ein Rennen gibt es keinerlei Hinweise“, so die Sprecherin. Dafür seien die beiden Unfälle auch zeitlich zu weit auseinander gewesen. Die Ermittlungen zur Unfallursache dauern noch an.


Vermutet wird nach wie vor, dass auch Aquaplaning eine wichtige Rolle gespielt hat. Inwiefern der neue Asphalt auf diesem Autobahnabschnitt eine Rolle gespielt hat, wird untersucht: „Letztlich geht es auch um eine angepasste Fahrweise“, so die Sprecherin, die darauf hinweist, dass auf diesem Abschnitt Tempo 80 gilt. In der Tat gilt kurz vor der Ausfahrt Elten eine Geschwindigkeitsbeschränkung von 80 km/h. Wer aus den Niederlanden nach Deutschland fährt, hat zuerst Tempo 120, dann kurz danach Tempo 100 und dann die 80 km/h bis zur Ausfahrt Elten. Danach wird die Geschwindigkeitsbeschränkung aufgehoben.

Auf Höhe der Unfallstelle hat die Fahrbahn eine Bodenwelle. Da die Böschung sehr steil ist, konnten die Unfallteilnehmer sich auch nicht so ohne weiteres hinter die Leitplanken stellen.

Funktioniert der Wasserabfluss richtig?

Eine Sprecherin der niederländischen Organisation Rijkswaterstaat stellt auf Facebook mehrere kritische Fragen. So gab es bei diesem Straßenabschnitt offenbar keinen offenen Asphalt, der ein Aquaplaning verhindert. Die Untersuchungen müssten nun die Frage klären, wie viel Wasser auf der Straße stand, wie hoch die Geschwindigkeiten waren und ob der Wasserabfluss richtig funktioniert. Der Abschnitt der A3 wurde Ende September nach einer Sanierung wieder freigegeben. Damals wurde die Asphaltdecke erneuert.

Die Sprecherin der Polizei erklärt, dass es auf diesem Abschnitt bislang noch keine Unfälle aufgrund von Aquaplaning gegeben habe.


Is 80 Km/h op dat kleine stukje... ouch
  Bericht 
BLikent
Master
De Telegraaf schreef:
Stuk snelweg van Porsche-drama wordt aangepakt

Het stuk snelweg in Duitsland waar eind vorige maand vier Nederlanders, die reden in Porsches, om het leven kwamen wordt veiliger gemaakt. In de middenberm van de A3 bij Elten wordt een grindbed geplaatst om het regenwater bij hevige plensbuien sneller af te kunnen voeren. Aquaplaning is volgens de Duitse politie een van de mogelijke oorzaken van het Porsche-drama.

Afbeelding ANP

Bij het ongeval op 26 maart vielen vier doden: drie mannen van 39, 42 en 56 jaar en een vrouw van 37. Een van de Porsches schoot bij slecht weer van de weg. Dat gebeurde bij Elten, enkele kilometers over de Nederlandse grens. De bestuurder van een andere Porsche schoot de inzittenden te hulp. Zij werden op de vluchtstrook geraakt door een derde sportwagen, die ook in een slip raakte.


Volgens de Duitse omroep WDR legt Autobahn GmbH momenteel een grindbed op de middenberm aan, zodat regenwater in de toekomst beter kan worden afgevoerd. Tot nu toe was de middenberm deels geasfalteerd, mogelijk om wegwerkzaamheden te vergemakkelijken.

Volgens de autosnelwegpolitie van Düsseldorf waren er na de renovatie van de A3 afgelopen september meerdere ongevallen in het gebied Emmerich-Elten. Het is onduidelijk of er een verband is met een nieuw wegdek.
  Bericht 
Pen
Master
Iets met een koe en een put.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Iets met kalf en put.
  Bericht 
GSXR1000
Master
Laat me raden; straks alle duitse snelwegen welke vlakbij nederland liggen de limiet om laag :fp:

edit even gelezen; is dus maar een stukje.

Citaat:
Temp 80-borden werden pas na het ongeval geplaatst
Zoals gemeld had de Porsche Club "9 Miles" uit Purmerend uitgenodigd voor een joyride, waarbij de ramp zich voordeed kort voor de afslag Emmerich-Elten. De NRZ vroeg de wegpolitie opnieuw naar de snelheidsbeperkingen. In tegenstelling tot aanvankelijk tegengestelde verklaringen van de wegpolitie, heeft een woordvoerder nu bevestigd dat de snelheidsverlagingen van 120 km/u naar 80 km/u pas zijn ingevoerd na het ongeval op 26 maart. De borden zijn geplaatst door Strassen.NRW.

In hoeverre de wegrenovatie in het najaar van 2022 de oorzaak is van de ongevallen, moet nu ook door de ongevallencommissie worden uitgewerkt. Wat het ongeval precies was, kon de woordvoerder niet zeggen. In principe moet echter worden gesteld dat het geen hobbel is die aquaplaning veroorzaakt, maar te hoge snelheden, aldus de politiewoordvoerder. Hij deed een beroep op Nederlandse automobilisten om na het oversteken van de grens hun verstand niet te verliezen en gewoon het gaspedaal in te trappen
google translate van bovenstaande artikel.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
GSXR1000 schreef:
Hij deed een beroep op Nederlandse automobilisten om na het oversteken van de grens hun verstand niet te verliezen en gewoon het gaspedaal in te trappen


Dus om niet met 100 verder te suffen :-)

(de Duitse tekst is net ff anders)
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Ik moest ook 2x lezen :-P
  Bericht 
bruintje beer
Master
GSXR1000 schreef:
In tegenstelling tot aanvankelijk tegengestelde verklaringen van de wegpolitie, heeft een woordvoerder nu bevestigd dat de snelheidsverlagingen van 120 km/u naar 80 km/u pas zijn ingevoerd na het ongeval
In eerste aanleg draaien om de handjes te wassen :schudnee:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Wat een ongelooflijke schijtwebsite is dat NRZ zeg, is NDR toch tig keer beter. Ik heb de tekst er even ingezet want dit is geen doen zo met die links.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
GSXR1000 schreef:
google translate van bovenstaande artikel.


dat staat er dus niet

Citaat:
Er appellierte an die niederländischen Autofahrer nach dem Grenzübertritt nicht Sinn und Verstand auszuschalten und einfach nur das Gaspedal durchzudrücken.


hij roept Nederlandse automobilisten op om na de grensovergang niet al het verstand te verliezen door simpelweg het gaspedaal in te trappen.
  Bericht 
18vti
Master
Dave schreef:
Wat een ongelooflijke schijtwebsite is dat NRZ zeg, is NDR toch tig keer beter. Ik heb de tekst er even ingezet want dit is geen doen zo met die links.


Dank!
 Pagina 2 van 2  [ 89 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy