Pagina 1 van 2  [ 68 berichten ]
  Bericht 
kees21
Eendagsvlieg
 
Vorige maand was er in den Haag een grootse verkeersopstopping waardoor de kruising met stoplicht eindeloos geblokkeerd was. Het sorteervak linksaf was wel vrij, waardoor meerdere auto's, waaronder de mijne van rijstrook wisselden en door konden rijden. Die wisseling vond ten minste 50 m voor het stoplicht plaats, zonder enige overlast voor medeweggebruikers. Wie schetst mijn verontwaardiging dat ik vanwege foutcode R619 een boete van €227 ontving! Met als argument Op een kruising niet de richting volgen die het voorsorteervak aangeeft.

Ik ben laaiend en zal zeker bezwaar aantekenen. Komt dit iemand bekend voor? Hoeveel makke schapen gaan er in een voorsorteervak?
  Bericht 
bert65
Master
In het juiste of verkeerde voorsorteervak?
  Bericht 
Aanhanger
Master
kees21 schreef:
Ik ben laaiend en zal zeker bezwaar aantekenen. Komt dit iemand bekend voor?

Daar heb ik wel eens vaker van gehoord ja.

kees21 schreef:
Hoeveel makke schapen gaan er in een voorsorteervak?
Nou? :D
  Bericht 
HypHyper
Master
kees21 schreef:
Hoeveel makke schapen gaan er in een voorsorteervak?


Gefeliciteerd. Jij bent een grote boze wolf hoor!
  Bericht 
Pita
Master
 
Tsja, als je de eerste pijl van een voorsorteerstrook bent gepasseerd, dan mag je niet meer van rijstrook wisselen en ja dat kost € 227.- Ook al merk je honderd keer dat je verkeerd staat en een andere richting wilt kiezen, het mag niet.
  Bericht 
Aanhanger
Master
Pita schreef:
Tsja, als je de eerste pijl van een voorsorteerstrook bent gepasseerd, dan mag je niet meer van rijstrook wisselen
Bron?
  Bericht 
Pita
Master
 
Dat is al sinds een jaar of 3 hoor. Gewoon even de verkeersregels er op nakijken.
Je wilt toch niet zeggen, dat je dat niet wist he.
  Bericht 
bert65
Master
Artikel 78;
Ik kan het even biet plakken in dit topic.
  Bericht 
Parkeervak
Master
Toch pas bij de doorgetrokken streep ?
anders zijn er veel voorsorteerstroken die fout zijn aangelegd hier.. want je begint al op een baan met 1 pijl :huh:
  Bericht 
hoevenpe
Die hard
 
Mag toch alleen niet meer als er een doorgetrokken lijn tussen de rijstroken staat?

Dit is nu echt iets wat veel mensen gewoon doen, ikzelf ook als ik merk dat ik verkeerd zit op een onbekende plek.
  Bericht 
bert65
Master
Artikel 78:

Artikel 78. Voorsorteervakken

1. Bestuurders die de rijbaan volgen zijn verplicht op een kruispunt de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft. Een in een voorsorteerstrook gelegen fietsstrook maakt deel uit van deze voorsorteerstrook.
2. Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft.

In het artikel staat niets (meer) over strepen en blokmarkering. Het mag dus niet.
  Bericht 
Pita
Master
 
Nee, zodra je de eerste pijl gepasseerd bent, mag je niet meer wisselen.
Doorgetrokken streep ( in de bebouwde kom) of niet ook op snelwegen mag je dan niet meer wisselen, ook al rij je nog naast de blokmarkering.
In de bebouwde kom gewoon even doorrijden en een andere gelegenheid de juiste richting kiezen.
  Bericht 
hoevenpe
Die hard
 
Dus formeel:

Als ik op de snelweg een afrit neem en ik zie tot mijn schrik dat het de verkeerde afrit is mag ik niet weer naar links? Ook niet als het een kilometers lange weefstrook is en er gewoon blokmarkering aan de linkerkant staat?

En als ik dan op die weefstrook kom vanaf een oprit mag ik wel naar links maar daarna niet meer toch naar rechts als ik ontdek dat ik de volgende afrit moet hebben en niet doorhad dat de weefstrook doorliep?
  Bericht 
Parkeervak
Master
[stv]http://maps.google.nl/?ll=51.703191,5.288377&spn=0.001828,0.005241&t=m&z=18&layer=c&cbll=51.703154,5.288506&panoid=o3jBv8mgnIBCUJz1WzoTbA&cbp=12,307.28,,0,8.94[/stv]

Dus hier mag ik niet naar links ?
  Bericht 
Aanhanger
Master
Pita schreef:
Nee, zodra je de eerste pijl gepasseerd bent, mag je niet meer wisselen.

Waar staat dat dan?
  Bericht 
bert65
Master
Aanhanger schreef:
Pita schreef:
Nee, zodra je de eerste pijl gepasseerd bent, mag je niet meer wisselen.

Waar staat dat dan?

Een stukje hier boven; artikel 78 lid 1
  Bericht 
Pita
Master
 
Voor de 4e keer, als je eerste pijl gepasseerd bent, mag je niet meer van rijstrook wisselen.

@ bert65 : Kijk professionels weten het tenminste, hahahaha

Als je een verkeerde afrit hebt genomen, dan heb je al niet goed op de bordjes gekeken, of niet goed op je navigatie, jammer dan, gewoon even doorrijden en bij een andere gelegenheid de juiste richting kiezen.
  Bericht 
Aanhanger
Master
Daar staat iets anders, namelijk dat je op de kruising de richting dient te volgen van de voorsorteerstrook waar je vandaan kwam.
Er staat niet dat het voor de kruising verboden is van voorsorteerstrook te wisselen.
  Bericht 
bert65
Master
Pita schreef:
@ bert65 : Kijk professionels weten het tenminste, hahahaha

:thumb:

hoevenpe schreef:
Als ik op de snelweg een afrit neem en ik zie tot mijn schrik dat het de verkeerde afrit is mag ik niet weer naar links? Ook niet als het een kilometers lange weefstrook is en er gewoon blokmarkering aan de linkerkant staat?

Het eerste deel van de weefstrook heeft geen pijlen en daar mag je nog naar links en rechts verplaatsen. Vervolgens krijg je pijlen naar rechts op het wegdek en daar mag je niet meer naar links verplaatsen.

hoevenpe schreef:
En als ik dan op die weefstrook kom vanaf een oprit mag ik wel naar links maar daarna niet meer toch naar rechts als ik ontdek dat ik de volgende afrit moet hebben en niet doorhad dat de weefstrook doorliep?

Dit mag weer wel. Op de stro(o)k(en) die niet naar rechts gaan, staan geen pijlen (op een snelweg vind je zeeeeer zelden pijlen voor rechtdoor). Je verplaatst je in dit geval dus van een strook zonder aanduiding naar een weefstrook met aanduiding.
  Bericht 
Parkeervak
Master
Dus lijkt me sterk dat het ooit zal gebeuren, maar ik krijg dus problemen als ik hier naar links zou gaan ? en de gemeente heeft het hier helemaal fout aangelegd ? :huh:

[stv]http://maps.google.nl/?ll=51.703191,5.288377&spn=0.001828,0.005241&t=m&z=18&layer=c&cbll=51.703154,5.288506&panoid=o3jBv8mgnIBCUJz1WzoTbA&cbp=12,307.28,,0,8.94[/stv]
  Bericht 
hoevenpe
Die hard
 
Ik zou dan zeggen: maak een blokmarkering met aan 1 kant een doorgetrokken streep, dan is het in ieder geval logisch en begrijpbaar...
Dit is echt een regel die heel weinig mensen kennen vermoed ik zo.
  Bericht 
bert65
Master
Parkeervak schreef:
de gemeente heeft het hier helemaal fout aangelegd

:kniktja:
  Bericht 
Parkeervak
Master
Tijdje geleden dat ik die weg nam maar handig dan... zal binnenkort weer eens kijken of het nog steeds zo is.
  Bericht 
Pita
Master
 
@ aanhanger

Precies, dat staat er nu wel juist, je dient de richting te volgen van de voorsorteerstrook waar je vandaan komt.
  Bericht 
Aanhanger
Master
Pita schreef:
je dient de richting te volgen van de voorsorteerstrook waar je vandaan komt.
Dat schrijf ik toch?
  Bericht 
Bussloo
Master
Genoeg plaatsen die de brave burger in de problemen brengen. Neem de Rijnbrug als je vanaf oprit Duiven de A12 richting Ede wilt volgen. Na de oprit verbiedt een doorgetrokken streep je om een rijstrook naar links op te schuiven. En als de doorgetrokken streep ophoudt, dan heb je niet veel meters meer om 2 rijstroken op te schuiven voordat er een pijl naar rechts op de 2 rechter rijstroken staat.
Zie streetview, direct na het volgende portaal staan de pijlen.
[stv]http://maps.google.com/?ll=51.973567,5.991197&spn=0.000026,0.021136&t=h&z=16&layer=c&cbll=51.97339,5.9914&panoid=UzpkRL5-hLHOIe_g6fkesg&cbp=12,356.29,,0,13.49[/stv]
  Bericht 
Pita
Master
 
@ Aanhanger

Dus mag je niet meer van richting veranderen
  Bericht 
viffer
Master
Pita schreef:
Dus mag je niet meer van richting veranderen


Heb je art 78 nu goed gelezen?

bert65 schreef:
1. Bestuurders die de rijbaan volgen zijn verplicht op een kruispunt de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft. Een in een voorsorteerstrook gelegen fietsstrook maakt deel uit van deze voorsorteerstrook.


Je mag dus op het kruispunt niet meer van richting veranderen. De voorsorteerstroken liggen niet op het kruispunt maar ervoor. Dus als je het voorsorteerstrook voor linksaf volgt, mag je zodra je op het kruispunt komt niet meer rechtdoor. Er staat niet dat je op de voorsorteerstroken niet meer mag wisselen.

bert65 schreef:
2. Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft.


En hier hebben we je befaamde pijlen. Echter hier staat nog een woordje bij, namelijk uitrijstrook. Dit betekent dus dat als jij op (bv) de snelweg rijdt, de uitrijstrook oprijdt, je niet meer terug mag de hoofdrijbaan op indien er pijlen op het wegdek staan. Dit gaat dus niet voor alle voorsorteerstroken op.
  Bericht 
viffer
Master
hoevenpe schreef:
Als ik op de snelweg een afrit neem en ik zie tot mijn schrik dat het de verkeerde afrit is mag ik niet weer naar links? Ook niet als het een kilometers lange weefstrook is en er gewoon blokmarkering aan de linkerkant staat?


Als er pijlen op het wegdek staan niet inderdaad, maar zolang er nog geen pijlen staan, wat dus meestal het geval is bij een weefvak wel.

hoevenpe schreef:
En als ik dan op die weefstrook kom vanaf een oprit mag ik wel naar links maar daarna niet meer toch naar rechts als ik ontdek dat ik de volgende afrit moet hebben en niet doorhad dat de weefstrook doorliep?


Is de rijstrook waar je naartoe gaat in eerste instantie (die naar links dus) een uitrijstrook met pijlen?
  Bericht 
bert65
Master
viffer schreef:
Is de rijstrook waar je naartoe gaat in eerste instantie (die naar links dus) een uitrijstrook met pijlen?

Dat denk ik niet. Er zijn heel weinig plekken waar een pijl naar links staat (komt wel eens voor maar niet vaak). Over het algemeen vind je op een autosnelweg alleen pijlen naar rechts.
  Bericht 
viffer
Master
Dan mag je dus gewoon weer terug naar rechts de uitrijstrook op. Mochten daar dan pijlen op het wegdek staan mag je niet meer terug de hoofdrijbaan op. Maar heb je een gecombineerde in-uitrijstrook waar je de snelweg opkomt mag je ter hoogte van de pijlen nog wel naar hoofdrijbaan, je hebt dan de doorgaande rijbaan niet verlaten.
  Bericht 
Pita
Master
 
@ viffer

Zucht

Je bent verplicht de rijrichting te volgen die op de voorsorteerstrook staat aangegeven, als je eenmaal de eerste pijl bent gepasseerd, als je dan gaat wisselen van rijstrook sta je verkeerd voorgesorteerd, daarom mag je niet meer wisselen.
Je moet dus beslissen welke richting je op wilt voordat je de eerste pijl gepasseerd bent en dat is toch volstrekt logisch, al die twijfelaars vlak voor zo'n kruispunt, die houden het andere verkeer maar op, ze kiezen de goede richting maar op een volgend kruispunt.
  Bericht 
basgitaar
Master
RVV 78.2 schreef:
Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeežft.


Dus, alleen als jouw doel is de doorgaande rijbaan te verlaten, dan ben je verplicht de pijlen te volgen.
  Bericht 
viffer
Master
Die pijlen zijn alleen van toepassing bij een uitrijstrook, niet bij een normaal voorsorteervak. Waar staat het woordje "pijl" dan in artikel 778 lid 1? Daar staat zelfs nog heel duidelijk dat je pas op een kruispunt niet meer van richting mag veranderen, er wordt nergens in dat lid gesproken over het wisselen van voorsorteervak, dat deel van de weg maakt nog geen deel uit van de kruising.
  Bericht 
bert65
Master
Aan het einde van afrit Hoofddorp op de A4 zijn veel mensen die het voorsorteervak voor rechtdoor gebruiken om linksaf de N201 op te rijden. Oom agent controleert hier regelmatig op en schrijft daar ook voor, op basis van de door TS genoemde feitcode.
Ik weet dat hiertegen in beroep is gegaan en de zaken werden niet gewonnen.
  Bericht 
viffer
Master
LJN nummers?
  Bericht 
basgitaar
Master
Even on topic:

Kees wisselde van voorsorteerstrook, hij ging naar de voorsorteerstrook voor linksaf. Dat lijkt te mogen, hij was nog niet op het kruispunt zelf. Wat gebeurde erna?

Als Kees op het kruispunt rechtdoor ging, komend van de voorsorteerstrook voor linksaf, dan is dat de overtreding R619. Daar lijkt mij juridisch dan ook weinig tegenin te brengen.

Als Kees op het kruispunt linksaf ging, dan is er geen sprake van een R619. Dan lijkt mij de boete onterecht.
  Bericht 
Pita
Master
 
Waarom staan die pijlen er in een voorsorteervak dan ?
  Bericht 
Parkeervak
Master
Pita schreef:
Waarom staan die pijlen er in een voorsorteervak dan ?
Zodat je weet dat je uiteindelijk naar links / rechts / rechtdoor gaat aan het einde :huh:
  Bericht 
Pita
Master
 
Nee, zodra je de eerste pijl gepasseerd bent, is het een verplichte rijrichting geworden. Daarom staan die pijlen er.
  Bericht 
Aanhanger
Master
Je zou bij de politie moeten gaan werken Pita.
Voor het onderdeel "zelf de regeltjes verzinnen" ben je in ieder geval geslaagd.
  Bericht 
Elwood
Master
Verplicht zo nu en dan theorie her examen doen is misschien een beter idee?
  Bericht 
Aanhanger
Master
Bij het CBR dat er ook een handje van heeft om zelf allerlei fantasieverkeersregels uit de duim te zuigen, zoals daar onder andere is het linksknipperen op rotondes?
  Bericht 
Elwood
Master
Of bij de bakker om de hoek voor mijn part.....zak je dan heb je 1 herkansing....daarna ridder te voet of fietsen.
  Bericht 
HypHyper
Master
basgitaar schreef:
Als Kees op het kruispunt rechtdoor ging, komend van de voorsorteerstrook voor linksaf, dan is dat de overtreding R619. Daar lijkt mij juridisch dan ook weinig tegenin te brengen.


Ik heb uit zijn relaas opgemaakt dat dat precies is wat hij gedaan heeft. Dus niet wisselen van vak(waar inmiddels het hele topic over gaat), maar rechtdoor gaan op het voorsorteervak voor linksaf waar hij van begin af aan al op reed. Hij zegt namelijk dat hij van rijstrook wisselde, niet van voorsoorteervak!
  Bericht 
Pita
Master
 
Tsja, er zullen altijd mensen blijven bestaan, die denken dat de regeltjes niet voor hun gelden.
  Bericht 
basgitaar
Master
HypHyper schreef:
Hij zegt namelijk dat hij van rijstrook wisselde, niet van voorsoorteervak!

Op zich zegt dat niet zo veel, vaak worden dit soort begrippen verward. Zo ik het lees is hij wel van voorsorteerstrook veranderd.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Aanhanger schreef:
Je zou bij de politie moeten gaan werken Pita.
Voor het onderdeel "zelf de regeltjes verzinnen" ben je in ieder geval geslaagd.
:roflol: :thumb:
  Bericht 
viffer
Master
Pita schreef:
zodra je de eerste pijl gepasseerd bent, is het een verplichte rijrichting geworden


Zou je mij misschien willen quoten waar dat staat? Want in art 78 lid 1 (en daar verwees jij naar) gaat het niet om pijlen in een voorsorteervak maar enkel een kruispunt en lid 2 gaat over een uitvoegstrook.
  Bericht 
Masterdam
Master
Pita schreef:
@ bert65 : Kijk professionels weten het tenminste, hahahaha

Pita schreef:
Tsja, er zullen altijd mensen blijven bestaan, die denken dat de regeltjes niet voor hun gelden.

Pita schreef:
Nee, zodra je de eerste pijl gepasseerd bent, is het een verplichte rijrichting geworden.


:roflol:

Pita, als ik de toerit van een snelweg pak, in een weefvak terechtkom, dat weefvak blijf volgen, over de pijlen rijd die naar rechts wijzen, vlak vòòr het puntstuk tòch de hoofdrijbaan rechtdoor pak, dan heb ik de doorgaande rijbaan niet verlaten. Dus gaat onderstaande artikel voor mij niet op.
bert65 schreef:
2. Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft.

Ik mag dus gewoon de file voorbij steken over het weefvak en de pijlen en vlak voor het puntstuk invoegen.
 Pagina 1 van 2  [ 68 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy