Pagina 2 van 2  [ 68 berichten ]
  Bericht 
WJM
Master
 
Parkeervak schreef:
Dus hier mag ik niet naar links ?


Sterker nog, als je daar rechts rijdt (pijl naar rechts), dan moet je die eerste afslag naar rechts, over het fietspad, nemen, richting vage zandweggetje/parkeerplaats.
Want volgens de geleerden hier mag je, conform pijl, niet rechtdoor....:))

Twijfel geval is de de linker (later middelste) strook, ook die zou eigenlijk naar rechts het fietspad over moeten.
  Bericht 
bert65
Master
Masterdam schreef:
Pita, als ik de toerit van een snelweg pak, in een weefvak terechtkom, dat weefvak blijf volgen, over de pijlen rijd die naar rechts wijzen, vlak vòòr het puntstuk tòch de hoofdrijbaan rechtdoor pak, dan heb ik de doorgaande rijbaan niet verlaten. Dus gaat onderstaande artikel voor mij niet op.
bert65 schreef:
2. Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft.

Ik mag dus gewoon de file voorbij steken over het weefvak en de pijlen en vlak voor het puntstuk invoegen.

Nu val je over een werkwoord maar bega je wel een overtreding.
Op het moment dat je op een weefstrook de pijlen tegenkomt, rijd je op de uitrijstrook (vandaar de pijlen) en mag je niet meer naar links. Je volgt tenslotte de uitrijstrook.
  Bericht 
Aanhanger
Master
bert65 schreef:
Op het moment dat je op een weefstrook de pijlen tegenkomt, rijd je op de uitrijstrook (vandaar de pijlen) en mag je niet meer naar links.
lid 2 gaat over bestuurders die: de doorgaande rijbaan verlaten EN daartoe een uitrijstrook volgen.

Iemand die aan het invoegen is valt dus niet onder dat lid en mag over de pijlen en daarna naar links.
  Bericht 
bert65
Master
Het eerste deel van een weefstrook heeft geen pijlen en hier heb je dus de gelegenheid om in te voegen. Daarna wordt het een uitrijstrook met pijlen op het wegdek en als je hier dus rijdt, volg je de uitrijstrook.
Door de onduidelijke tekst in het artikel, vraag ik mij af of hier ooit een beschikking voor is geschreven.
  Bericht 
viffer
Master
bert65 schreef:
als je hier dus rijdt, volg je de uitrijstrook.


Correct, maar zonder de doorgaande rijbaan te hebben verlaten dus kun je lid 2 niet overtreden. Denk je niet dat de wetgever anders dat stukje over het verlaten van de doorgaande rijbaan weggelaten zou hebben?
  Bericht 
Aanhanger
Master
bert65 schreef:
Door de onduidelijke tekst in het artikel, vraag ik mij af of hier ooit een beschikking voor is geschreven.

Ik denk dat er wel menig onterechte beschikking voor geschreven is ja.
  Bericht 
bert65
Master
Klopt ook maar ik leg de nadruk ook op het tweede deel van lid 2; dat je ter hoogte van de aangebrachte pijlen verplicht bent om de uitrijstrook te volgen.
  Bericht 
viffer
Master
Dus je vervangt het woordje "en" door "of" ...
  Bericht 
Story
Master
 
Pita schreef:

Zucht

Misschien moet je de toelichting van het artikel uit 1990 even lezen. Het hof deed dat wel en legt het je uit onder 3.2: http://juribus.eu/2011/11/gh-ad9167-nie ... ak-78-rvv/

Citaat:
Toelichting RVV artikel 78

Met deze tekst wordt gepoogd het hoofd te bieden aan de problemen die bij de toepassing van artikel 123 van het RVV 1966 zijn gerezen. Zo besliste de Hoge Raad der Nederlanden bij arrest van 10 april 1979 (207), dat de vraag of nabij een kruispunt van rijstrook mag worden gewisseld en een andere richting mag worden gevolgd dan die aangeduid door in een rijstrook gestelde pijlen regeling vindt in andere wettelijke voor­schriften dan artikel 123 van het RVV 1966.

Met de nieuwe tekst wordt bereikt dat de bestuurder die van voorsorteerstrook wisselt daarop kan worden aange­sproken zelfs al is ter plaatse geen doorgetrokken streep toegepast. In derge­lijke gevallen kan van de bestuurder immers niet worden gezegd dat hij bij het volgen van een bepaalde rich­ting van de voorsorteer­strook gebruik heeft gemaakt omdat hij deze pas op een later moment is gaan berijden. Hiermee wordt een rustig verkeersbeeld bevorderd. Op kruispunten met voorsorteerstroken moeten bestuurders van de voorsorteer­strook die op hun richting betrekking heeft gebruik maken. Het ergerlijke rij­strook wisselen kan hiermee worden beperkt.

Overigens verhindert de bepaling niet dat een bestuurder die constateert dat hij het onjuiste voorsorteervak berijdt de juiste strook opzoekt, voor zover hij daarmee de veiligheid niet in gevaar brengt. Pas in dergelijke gevallen is politie­optreden gewenst.
  Bericht 
bert65
Master
viffer schreef:
Dus je vervangt het woordje "en" door "of" ...

Nee hoor, na de komma komt een nieuwe uiteenzetting. Net als in dit antwoord hahaha
  Bericht 
Masterdam
Master
bert65 schreef:
Nu val je over een werkwoord maar bega je wel een overtreding.
Ik val helemaal nergens over, ik lees wat er staat.


bert65 schreef:
Door de onduidelijke tekst in het artikel, vraag ik mij af of hier ooit een beschikking voor is geschreven.
De tekst is juist heel duidelijk, maar je moet hem wel willen lezen.
  Bericht 
bert65
Master
Ik leg de nadruk ook op het tweede deel van lid 2. Wie zegt dat, als je over de uitrijstrook rijdt, niet of wel van de doorgaande rijbaan bent gekomen?
  Bericht 
Story
Master
 
Lees ook van dat artikel de toelichting... Het gaat met name over gecombineerde invoeg- en uitrijstrook (weefvak).

Citaat:
Artikel 78 RVV 1990 bevat de verplichting voor bestuurders van motorvoertuigen en bromfietsers die de rijbaan volgen de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft. De achterliggende reden is dat bromfietsers indien zij op de rijbaan rijden, de regels volgen die ook voor het overige verkeer op de rijbaan gelden. Omdat er echter meer categorieën verkeersdeelnemers zijn, die – al dan niet onder bepaalde omstandigheden – gebruik mogen maken van de rijbaan (bijvoorbeeld fietsers (artikel 5, tweede lid, RVV 1990) en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig (artikel 7)), is de verplichting door middel van de onderhavige wijziging uitgebreid tot alle bestuurders die de rijbaan volgen.

Aangezien het de bedoeling is, dat fietsers, die zich op een fietsstrook bevinden, die in een voorsorteervak ligt, de richting van het voorsorteervak volgen, is expliciet aangegeven, dat deze fietsstrook onderdeel uitmaakt van het voorsorteervak.

In de praktijk blijkt het steeds vaker voor te komen, dat bestuurders de uitrijstrook gebruiken om op het laatste moment op de doorgaande rijbaan in te voegen, met name als deze onderdeel uitmaakt van een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook (weefvak). Dit gedrag leidt tot een verstoring van de doorstroming op de doorgaande rijbaan en mogelijk tot irritatie bij andere bestuurders en is daarom en mede uit oogpunt van verkeersveiligheid niet gewenst. Door de in artikel 78, tweede lid RVV 990 opgenomen verplichting om de eenmaal gekozen richting te volgen, is dit gedrag verboden.

Het RVV 1990 kent geen definitie van een uitvoegstrook, maar kent wel een definitie van een uitrijstrook (art. 1, onderdeel ag). Deze definitie spreekt over een weggedeelte, dat bestemd is voor bestuurders, die de doorgaande rijbaan verlaten. Echter, als er sprake is van een invoegstrook, is het onduidelijk waar deze eindigt en overgaat in een uitrijstrook, het zogenaamde weefvak. Om misverstanden te voorkomen geldt de verplichting de richting van de uitrijstrook te volgen vanaf de hoogte van de op de rijstrook aangebrachte pijlen.
  Bericht 
laurens93
Die hard
 
Feitelijk schreef:
Door de in artikel 78, tweede lid RVV 990 opgenomen verplichting om de eenmaal gekozen richting te volgen, is dit gedrag verboden.

Wow.. Da's oud!
  Bericht 
Masterdam
Master
bert65 schreef:
Ik leg de nadruk ook op het tweede deel van lid 2. Wie zegt dat, als je over de uitrijstrook rijdt, niet of wel van de doorgaande rijbaan bent gekomen?

Leuk dat jij er de nadruk op legt. Nu weer terug naar de wettekst.

En wie dat zegt maakt niet uit. Oom Agent moet constateren dat jij van de hoofdrijbaan af bent gekomen. Ziet hij/zij dat niet, dan is er geen enkele grond voor een prent.
  Bericht 
Raymond
Master
Feitelijk schreef:
Dit gedrag leidt tot een verstoring van de doorstroming op de doorgaande rijbaan en mogelijk tot irritatie bij andere bestuurders en is daarom en mede uit oogpunt van verkeersveiligheid niet gewenst.

Wat een gelul. Je gebruikt zo'n strook 'even' om een lamlul voorbij te steken die op de middenbaan blijft tuffen met 90 terwijl de linkerstrook afgekruist is.
  Bericht 
Masterdam
Master
Of je gebruikt de strook om een stilstaande file met 90 km/h te omzeilen. Ik denk niet dat het gelul is dat dat irritatie opwekt bij andere bestuurders.
  Bericht 
Raymond
Master
Die irritatie zou dan moeten bestaan uit 'stom dat ik dat zelf niet kon bedenken'.
 Pagina 2 van 2  [ 68 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy