Postingstijd interval gedetecteerd van 381.9 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 3 van 3  [ 132 berichten ]
  Bericht 
Okkie68
Master
Ducantoni schreef:
pretstok

Mijn ZX Spectrum had standaard geen joystick-interface, dus was ik van plan er een te kopen. Toen mijn vader vroeg wat ik voor mijn verjaardag wou hebben, noemde ik dus 'een joystick-interface'. Nou is mijn vader de meest a-technische persoon mogelijk, enig taalgevoel heeft hij wel. Dus hij vroeg: 'Een wat? Een pretstok-tussengezicht?'

Ik heb er zelf maar eentje gekocht. Eentje die 'programmeerbaar' was om iedere mogelijke toets te emuleren:


Bijlagen :


  Bericht 
Okkie68
Master
Broadie schreef:
Hoe je bijvoorbeeld een PCB met een UART in elkaar soldeerde om je eerste matrix-printer aan jouw Centronix te koppelen


Een verloopje knutselen om de RS-232 van mijn ZX Interface 2 te verbinden met de RS-485 van de BBC-B van een vriend, om zo voor het eerst tussen twee computers te kunnen communiceren, ook goed?

Nou ja, nu very un-impressive. Toen bijna een soort wonder.
  Bericht 
Morbid Angel
Master
Broadie schreef:
Eigenlijk had ik gehoopt op verhaaltjes over PDP-11's, Apple II, Z80 en wat er mee gedaan werd, vooral ook qua hardware, bits & bytes en machine-taal gezwoeg.

Ik heb wel ooit een kaart gekocht om zo een tweede parallelle poort te hebben. Daardoor had ik stereogeluid in de tijd dat de SoundBlaster 1.0 nog mono was, was iets heel simpels als een reeks weerstanden aan elkaar solderen volgens onderstaand schema:



Als je die twee keer maakte, had je stereo.

En met een speciale muziekspeler kon je dan .MOD en .S3M files (Screamtracker / FastTracker) afspelen.
  Bericht 
cmx45
Die hard
 
Robert1 schreef:
WP5.1 (wie kent em niet) naar Word.


Als ik dan zeg dat ik nog examen gedaan hem in WP4.2 ? Een diagram tekenen in wp4.2, uitprinten en den schuine lijnen er in tekenen en dan kopiëren . . . .
En daarvoor nog op het IBM mainframe gewerkt met PROFS. daar zat een tekstverwerker in waarbij je de codes voor de tekstopmaak zelf moest intikken. . . .
Dus dit is :hp1 vet :ehp1 (zo uit m’n hoofd) om het woord vet (duh) vetgedrukt uitgeprint te krijgen. En dan de opmaakcodes uit je hoofd leren (hmm, is blijkbaar toch blijven hangen). En totaal flabbergasted om een bericht over het mainframe naar een random iemand binnen IBM aan de andere kant van de wereld te kunnen sturen en dan ook nog een vriendelijk bericht terug krijgen.

En toen wp5.1 uit kwam . . . . met muis support. Wat moet je nou met muis support in een tekstverwerker.

och ja, zo kan je wel een tijdje door blijven gaan. de toetsenbord codes om het menu in lotus 1-2-3 te bedienen ( / voor menu en dan de eerste letters van de menu opties). Schermpjes en input "programmeren" in dbaseIII+.

Yeah . . . .we worden (zijn) oud.
  Bericht 
cmx45
Die hard
 
Morbid Angel schreef:
Ik heb wel ooit een kaart gekocht om zo een tweede parallelle poort te hebben.

Een Covox device als ik me nog goed kan herinneren. inderdaad makkelijk zelf in elkaar te solderen in de tijd dat je gewoon naar de electronica winkel kon gaan en een paar verschillende weerstandjes en een db25 connector kon kopen (display electronics iemand ? )
En er waren een paar spelletjes (weinig) die hem ook ondersteunde
  Bericht 
Forza!
Master
 
Stereo covox heb ik ook gehad ja. Extra PIA kaartje. Lpt2
Handvol weerstanden, 2 connectors en stuk audio kabel..

Mod files van amiga.. Die van zo'n racespel (leek op zz top) heb ik zelfs nog op een bandje gezet.. Klonk lekker in de auto. 8 bits ipv 16.
Tegenwoordig wordt de muziek vaak zo bulldozed en vastgestuurd dat het weer als 8 bit of slechter klinkt.

Gelukkig zijn er nog Russen met tijd en geld die good Old tapes overzetten.. (en vinyl maar dat is meestal niet zo goed.. Tenzij je een splinternieuwe plaat hebt en een lyra cartridge)
  Bericht 
DikkeDiesel
Master
cmx45 schreef:
PROFS
Was dat niet dat pakket met die belachelijke pagineerfunctie?
  Bericht 
WNS2.0D
Master
GerbiE schreef:
Eigenlijk alleen speelbaar met een goede joystick, zoals deze

Nostalgie.... daar had ik er ook twee van.

voor sommige spellen had ik van oude (defecte) joysticks een dedicated exemplaar gemaakt. In plaats van als een dolle die paal naar een kant te rammen kon ik dan gewoon op hoge snelheid op een knop slaan.
  Bericht 
WNS2.0D
Master
cmx45 schreef:
WP4.2 ?

Geweldig, je kon er de verschillende fonts van de printer mee aansturen. Alleen had het programma er geen benul van hoe groot die waren, dan moest je zelf met passen, meten en proberen de pagina's een beetje netjes gevuld te zien te krijgen.

(En als je het echt mooi wilde maken, dan gebruikte je ook PrintMaster. Je moest je papier dan twee keer door de (matrix) printer halen maar dan had je wel wat!)
  Bericht 
Robert1
Master
Na de Epson, door naar een IBM proprinter. Die kon twee keer over een regel gaan, met een kleine offset waardoor de letters er voor een matrix printer best scherp uitkwamen.

En idd. Allerlei codes opnemen in je tekst om de printer aan te sturen 💪
  Bericht 
Kwibus
Master
WNS2.0D schreef:
PrintMaster
Banner iemand?

Voor WP 4.2 zat nog IBM Writing Assistant.

Cherry toetsenborden :honger:
  Bericht 
cmx45
Die hard
 
DikkeDiesel schreef:
Was dat niet dat pakket met die belachelijke pagineerfunctie?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet heel veel meer van weet (1988 ongeveer). het feit dat ik nog wel weet dat we talloze keren naar de centrale print afdeling moesten lopen omdat er weer iets niet goed was (waar dan je printout in een rekje klaar stond (haha) geeft waarschijnlijk aan dat het inderdaad vage indelingen had :-)

WNS2.0D schreef:
Geweldig, je kon er de verschillende fonts van de printer mee aansturen. Alleen had het programma er geen benul van hoe groot die waren, dan moest je zelf met passen, meten en proberen de pagina's een beetje netjes gevuld te zien te krijgen.

Wat dacht je van zelf de printer instellen met wp.exe opstarten met een extra parameter om zo in de instellingen te komen.
Of een structuurdiagram tekenen met lijntjes trekken, dan uitprinten en dan er achter komen dat er hier en daar nog een spatie teveel staat waardoor alle lijntjes verkeerd staan. Kan je gaan opsporen met . . . het . . . (ja, roept u maar . . . . ) onderwaterscherm (oef)
F7-Exit--> yes :-)
  Bericht 
cmx45
Die hard
 
Mr.Cabdriver schreef:
Ik had een Vectrex.


Die heb ik hier nog volledig werkend staan. Wel een leuk ding om te zien. Een aantal jaar geleden een keer een Vectrex multicard voor gekocht. Wel leuk dat er nog steeds ontwikkelingen gedaan worden door fans.

De A2600 heb ik ook nog wel (met een flinke bak games erbij). daar heb ik er een paar jaar geleden een van aan laten passen waardoor er geen HF antennesignaal, maar gewoon pal video uit komt. Mooier en stabieler beeld en geen zender zoeken op de antenne ingang :-). Ook daar is op enig moment een multicard van gemaakt (heb ik ook liggen).

Die ontwikkelingen van game cardridges is overigens ook wel leuk om te zien. Voor de Atari Lynx was een tijd terug ook iemand bezig een nieuw kaartje te ontwikkelen waar je dan een micro-sd kaart in kon zetten. En dan kan je ineens alle lynx games die er ooit gemaakt zijn in 1x op een kaartje zetten.

Die oude spelcomputers zijn leuk om mee te spelen. Helaas ontbreekt het vaak aan tijd om er langer mee te spelen en aan ruimte om het allemaal uit te stallen.

Zo heb ik ook nog een oude grafische computer staan van een soort waar je (zelfs) op internet zo goed als niets over kan vinden. Zo kreeg ik een tijdje geleden een vraag van een museum in Frankrijk waar iemand een stuk over dat apparaat aan het schrijven was. Hij had alleen zo goed als geen informatie. Dus dat hele stuk staat nu vol van plaatjes van mijn spullen en boekjes etc. Erg leuk om aan zoiets mee te werken.
  Bericht 
Robert1
Master
Behoorlijk op het PC tijdperk gericht van begin jaren '80, maar die voorspellingen uit 1971 waren wel mooi :thumb:

Paar mooie anekdotes van de marine ;)


Youtube video


Andere tijden sowieso leuk programma ...
  Bericht 
basjuh1981
Master
Robert1 schreef:
Andere tijden sowieso leuk programma ...

Ik mag graag de sporteditie kijken.
  Bericht 
WNS2.0D
Master
Dat programma is al bijna 20 jaar oud! Echt niet actueel meer dus.
  Bericht 
GerbiE
Master
WNS2.0D schreef:
Echt niet actueel meer dus.

Vandaar de topic titel 'Memory Lane' :D
  Bericht 
Boralis
Master
 
GerbiE schreef:
Eigenlijk alleen speelbaar met een goede joystick, zoals deze


Aardig wat van versleten, totdat ik deze had:

  Bericht 
Boralis
Master
 
cmx45 schreef:
En toen wp5.1 uit kwam . . . . met muis support. Wat moet je nou met muis support in een tekstverwerker.


Nog steeds nergens voor nodig. Gewoon vim. :)
  Bericht 
WNS2.0D
Master
Boralis schreef:
Aardig wat van versleten, totdat ik deze had:

Die had ik ook . Was een dure, maar uiteindelijk toch gekocht nadat de zoveelste iets minder dure weer eens stuk geragd was.
  Bericht 
Okkie68
Master
Boralis schreef:
totdat ik deze had

Sluit die aan op een Nokia 3310 en je kunt een kudde olifanten Snake laten spelen...
  Bericht 
Forza!
Master
 
  Bericht 
Robert1
Master
Oei ... toch weer trapje van een jaar ... Voor de liefhebbende nerds hier ... Mac uit jaren '90 in je browser ...

https://appleinsider.com/articles/22/04 ... wser-today
  Bericht 
IsIkke
Master
Ligt er aan wat je meetelt

ZX Spectrum gehad, maar eerste echte computer is een 286 geweest.
  Bericht 
Robert1
Master
Begon met een C64, daarna een IBM 5150 ... maar kwam deze tegen ... en toch te leuk om niet even te delen :)
  Bericht 
IsIkke
Master
Maar dat gezegd, dit topic doet me wel denken aan:


Youtube video
  Bericht 
zadkine
Master
Ook maar even graven in mijn memory.....
Begonnen met ecol programmeertaal op de middelbare school (een substraat van algol)
Thuis een C64, gevolgd door een tulip 8088 met 20MB harddisk (zeer bijzonder toen, de meesten hadden 2 5 1/4 floppy's).
Deze tupli geupgrade met een nec v20 en 8087 reken processor.
Kon er daardoor de Flight simulator op draaien (orginele).
Maar ook supercalc, wp 4.1 en hogere versies.
Daarna ruwweg elke 4 jaar een snellere/betere....diverse via pc-prive projecten met "fiscale" ondersteuning. Toen mogelijk omdat ik werkte in die branche en derhalve opleidings kosten.
Duurde wel een tijd voordat ik internet had....pas in 2002 aangelegd in de omgeving....(twente inmiddels)

Dus gebruik gemaakt van inbel verbindingen/modems.
  Bericht 
Forza!
Master
 
modem had ik nog een tijdje als backup. En om ergens in te loggen als ik geband werd O:)
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Robert1 schreef:
Mac uit jaren '90 in je browser ...


Of een oudere windows versie in je browser https://www.pcjs.org/ :)
  Bericht 
basjuh1981
Master

Youtube video


:lol:
  Bericht 
no justice
Master
Zijn er mensen hier die in de jaren 80 en of 90 in de illegale warez scene zaten? Ikzelf zat veel op bbsen in de jaren 90 en was ascii artist. In de jaren 80 ook zeer actief in de cbm64 scene.
  Bericht 
Forza!
Master
 
ja, je had vroeger van die computer-clubs. Zaten ze met hun c64 en Atari's de hele middag floppies te kopiëren van mekaar. bbs-en heb ik in de 90's nog gedaan, maar vond daar weinig aan. (ja, als gast zoveel mail sturen dat het ding hing, dat was weleens geinig) Voordat de centrales digitaal werden en voor er wetgeving was kon je veel leukere dingen doen. Beetje snuffelen hier en daar. ;)

Software daar had ik later een "hoe en wat in het Russisch" boekje voor naast de 286. De websites in het begin van internet daar stonden vol sw en passwords zonder dat je door bergen naakte dames moest....

Lang geleden ;)
 Pagina 3 van 3  [ 132 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy