Pagina 1 van 2  [ 66 berichten ]
  Bericht 
Flierefluiter
Master
 
Ik vraag dit voor een goede kennis van mij;
Vorige maand is er een algehele controle geweest in 't dorp, kennis reed op normale snelheid (snor) die kant op ondanks het feit dat er een ontgrenzer in zit.
Bij de controle is hij er tussen uit geplukt en de agent wou dat ie de begrenzer eraf haalde voor een meting. Kennis deed natuurlijk alsof ie van niks wist.
Een jongere agent kwam erbij en die vond hem zelf al; pinnetje eruit halen (?) en hij loopt harder.
Vervolgens is de agent zelf gaan rijden terwijl een collega hem laserde voor een meting. Dit resulteerde uiteindelijk in een strafbeschikking van € 269 die een dezer dagen op de mat ploft.

Hij wilt hiertegen in bezwaar gaan, maar is zelf een leek en ik raadde hem ook niet aan om aan te modderen.
Wat is de beste manier om hiertegen in verzet te gaan om dit voor een rechter te laten komen? Hij is het niet eens met de wijze van meten plus het heeft verregaande gevolgen voor zijn zaak (autogarage) want een strafblad met verzekeringen is geen goede combi.
  Bericht 
viffer
Master
Flierefluiter schreef:
Vervolgens is de agent zelf gaan rijden terwijl een collega hem laserde voor een meting. Dit resulteerde uiteindelijk in een strafbeschikking van € 269 die een dezer dagen op de mat ploft.


Waarvoor is de strafbeschikking uitgeschreven?
  Bericht 
Flierefluiter
Master
 
Was een lap tekst, weet hem zo even niet uit m'n hoofd maar geloof harder dan 15 km/h
  Bericht 
Gerrit
Die hard
 
Probleem is dat bij brom- en snorfietsen (waar de scooters toe behoren) niet gekeken wordt naar hoe hard je rijdt, maar wat de maximale snelheid is die het voertuig kan halen. Deze wordt vergeleken met de toegestane maximale constructiesnelheid. Dat dit gebeurt door een stukje te rijden en dan te laseren biedt misschien nog ergens een kansje, doorgaans wordt vermogen/snelheid vastgesteld via de rollenbank. Dat je ergens een pinnetje/schakelaartje hebt om je aan de snelheid te kunnen houden (of een controle om de tuin te leiden) al eerder tegen je dan voor je werken, ben ik bang......
  Bericht 
Flierefluiter
Master
 
Ook als een agent zelf gaat rijden en zich laat laseren? Wie weet wat die agent allemaal uitspookt met dat ding.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Mag een agent een wijziging in het gebruikte voertuig aanbrengen? Op die manier zou je dus ook een demper uit een uitlaat kunnen halen? Bij mijn weten zijn bijna alle moderne brom en snorfietsen begrensd omdat ze in andere landen wel harder mogen. Wat is het volgende, agent programmeert de ECU om en je krijgt een boete omdat ie harder gaat?
  Bericht 
Gerrit
Die hard
 
Flierefluiter schreef:
Ook als een agent zelf gaat rijden en zich laat laseren? Wie weet wat die agent allemaal uitspookt met dat ding.


Gerrit schreef:
Dat dit gebeurt door een stukje te rijden en dan te laseren biedt misschien nog ergens een kansje,


Zoals gezegd, een vreemde manier van meten.....
Wordt wel lastig om hard te maken dat deze agent de scooter so snel kon "opvoeren".

Maar goed, niet geschoten is vanavond geen everzwijn altijd mis....
  Bericht 
viffer
Master
Regeling voertuigen Artikel 5.6.8 lid 3

Citaat:
Bromfietsen mogen niet zijn voorzien van een voorziening met het kennelijke doel de controle op de in het eerste en tweede lid vermelde maximumconstructiesnelheid te bemoeilijken of te beïnvloeden.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Maar dat zijn ze normaal ook door de ECU om te programmeren. Of voorheen met een ring in de vario.
  Bericht 
WNS2.0D
Master
lacheisleuk schreef:
Mag een agent een wijziging in het gebruikte voertuig aanbrengen?

Dan is de vraag wat er onder een wijziging valt en wat een instelling met de bedieningsorganen.

(Hele verhaal lezend kan ik het wel eens zijn met de aanpak van die agenten. Juridische onderbouwen is verder wel interessant. )


Valt me eigenlijk tegen dat die jeugd tegenwoordig nog een ecu's gebruikt die via bluetooth via de smartphone de begrenzer omzeilen. Die spullen moeten toch via Ali zo te bestellen zijn.
  Bericht 
viffer
Master
lacheisleuk schreef:
Maar dat zijn ze normaal ook door de ECU om te programmeren. Of voorheen met een ring in de vario.


Als je dat doet heb je de constructiesnelheid aangepast. Zet je er vervolgens een snelheidsbegrenzer op die de met een pinnetje aan of uit kunt zetten komt dit artikel om de hoek kijken. Let op het stukje "met het kennelijke doel de controle op de in het eerste en tweede lid vermelde maximumconstructiesnelheid te bemoeilijken of te beïnvloeden."
  Bericht 
Gerrit
Die hard
 
Het onhandige in deze situatie is dat de beveiliging om de scooter te begrenzen te eenvoudig te vinden (en dus uit te schakelen) was voor oom agent.
Lijkt mij overigens dat in het algemeen het niet gaat om het snel kunnen uitschakelen van de begrenzing, maar juist het snel kunnen inschakelen.

Bediening van de ECU via een smartphone lijkt in dat opzicht interessant, want de scooter is dan al in handen van de politie, maar bij de grote scooter-razzia's moet de bestuurder vaak zelf met de scooter de rollenbank op. Pas als men de indruk heeft dat de bestuurder de boel om de tuin probeert te leiden door het gas niet volledig open te draaien, komt de agent zelf in actie.
Zie op dat moment maar eens kans om je smartphone te pakken (pas doen als je op de controleplaats bent aangekomen, of je helpt jezelf al direct aan een eerste prent van € 95,--) en de instelling aan te passen. De "verborgen schakelaar" bedienen mag dan weer wel zonder prent. Alleen moet je dan wel zorgen dat die schakelaar heel goed verborgen is.....

Overigens heb ik zelf een ****-hekel aan die opgevoerde blauwe platen-krengen. Over het fietspad, maar wel met snelheden die ik in de auto niet kan/wil rijden bibeko. Het verkeersinzicht van de bestuurder is vaak omgekeerd evenredig aan de snelheid... :x :x :x
  Bericht 
Arieb
Master
Flierefluiter schreef:
pinnetje eruit halen

Dat is bij snorscooters, naast de extra spacer in de vario, de standaard begrenzer. Die stekker zit bij je cilinder en is een draad tussen een sensor en je ontsteking die bij meer dan ~30 km/u de ontsteking beïnvloedt en zo dus de max snelheid bepaald.

De agent heeft dus eerst eigenhandig de scooter opgevoerd en daarna je vriend een PV gegeven :fp:
  Bericht 
bert65
Master
Flierefluiter schreef:
Een jongere agent kwam erbij en die vond hem zelf al; pinnetje eruit halen (?) en hij loopt harder.

Dit vind ik iets waar vraagtekens bij te plaatsen zijn.

Flierefluiter schreef:
Hij wilt hiertegen in bezwaar gaan, maar is zelf een leek en ik raadde hem ook niet aan om aan te modderen.

Bij de strafbeschikking zou ik meteen verzet aantekenen. Dit moet binnen 14 dagen!
  Bericht 
maarten28
Master
Arieb schreef:
De agent heeft dus eerst eigenhandig de scooter opgevoerd en daarna je vriend een PV gegeven :fp:

Dan is er voor mij hoogstens de vraag of je moet beboeten voor Regeling voertuigen Artikel 5.6.8 lid 3 of voor de constructiesnelheid.
  Bericht 
Fpsdoug
Master
maarten28 schreef:
of voor de snelheid.

:jaja:
Op naam van de agent.
  Bericht 
maarten28
Master
:P
  Bericht 
viffer
Master
maarten28 schreef:
Dan is er voor mij hoogstens de vraag of je moet beboeten voor Regeling voertuigen Artikel 5.6.8 lid 3 of voor de constructiesnelheid.


Vandaar de vraag waarvoor geschreven is, met een "geloof harder dan 15 km/h" kunnen we niet zoveel. Een overschrijding van de maximum snelheid met 15 km/h zou volgens mij ook niet in een strafbeschikking resulteren, dat lijkt mij een Muldertje. Zonder duidelijke informatie is het alleen maar gissen.
  Bericht 
Flierefluiter
Master
 
bert65 schreef:
Bij de strafbeschikking zou ik meteen verzet aantekenen. Dit moet binnen 14 dagen!


Ja dat snap ik, bedoelde meer in de zin van laten bijstand door iemand die daar meer kennis van heeft.
Boete.nu vraagt 181,50 euro voorschot (retour bij winnen).
viffer schreef:
Vandaar de vraag waarvoor geschreven is, met een "geloof harder dan 15 km/h" kunnen we niet zoveel. Een overschrijding van de maximum snelheid met 15 km/h zou volgens mij ook niet in een strafbeschikking resulteren, dat lijkt mij een Muldertje. Zonder duidelijke informatie is het alleen maar gissen.


Ik spreek hem maandag denk ik weer, dan zal ik het nogmaals vragen en een foto maken.
  Bericht 
Flierefluiter
Master
 


Feitcode N086G dus.
  Bericht 
Raaf
Master
Arieb schreef:
Dat is bij snorscooters, naast de extra spacer in de vario, de standaard begrenzer. Die stekker zit bij je cilinder en is een draad tussen een sensor en je ontsteking die bij meer dan ~30 km/u de ontsteking beïnvloedt en zo dus de max snelheid bepaald.

Als het origineel zo op de snorscooter hoort te zitten dan lijkt me dat je niet in overtreding bent geweest.
Als je het zelf aangepast hebt is het natuurlijk een ander verhaal.

Kan je daar geen tekeningen / werkplaatshandboek / ... van vinden?
  Bericht 
viffer
Master
maarten28 schreef:
Dan is er voor mij hoogstens de vraag of je moet beboeten voor Regeling voertuigen Artikel 5.6.8 lid 3 of voor de constructiesnelheid.


Voor de constructiesnelheid dus. En dat is vastgesteld middels een rijproef.

Nu ben ik niet zo goed thuis in scooters, maar is de enige snelheidsbegrenzer die af-fabriek wordt geleverd dat pinnetje? Of is dat pinnetje wellicht onderdeel van een zelf aangebrachte snelheidsbegrenzer?
  Bericht 
Flierefluiter
Master
 
Goede vraag, durf ik geen antwoord op te geven.
Hijzelf wilt gronden aanvoeren die ie geheid gaat verliezen dus ik hoop hier wat extra inzicht te krijgen.
  Bericht 
knikkerknakker
Pro
 
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=70&t=42637

Ik had dit nog gevonden. Los van of de politie zo'n aanpassing mag doen lijkt het dus ook dat zo'n rijproef niet bedoelt is voor een brom/snorfiets omdat die op een rollerbank kunnen. Maar geen idee of je het daarmee gaat winnen.
  Bericht 
Raaf
Master
Flierefluiter schreef:
Goede vraag, durf ik geen antwoord op te geven.
Hijzelf wilt gronden aanvoeren die ie geheid gaat verliezen dus ik hoop hier wat extra inzicht te krijgen.

Googlen dan ;)
  Bericht 
viffer
Master
lijkt het dus ook dat zo'n rijproef niet bedoelt is voor een brom/snorfiets omdat die op een rollerbank kunnen


Regeling Voertuigen art 5.6.76 ook gelezen?

https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/ ... ikel5.6.76
  Bericht 
Flierefluiter
Master
 
Hmm die haalt hem onderuit inderdaad. Heeft het gewicht nog een invloed?
  Bericht 
viffer
Master
Flierefluiter schreef:
Heeft het gewicht nog een invloed?


Gewicht? Wat bedoel je?
  Bericht 
WNS2.0D
Master
viffer schreef:
Gewicht? Wat bedoel je?

Gewicht is de gangbare term voor wat de zwaartekracht van de aarde doet met de massa van een voorwerp.
  Bericht 
viffer
Master
Ja, zover snap ik 'm nog. Maar de relatie tot dit topic niet helemaal.
  Bericht 
Story
Master
 
Als de agent enorm licht is dan zou de scooter harden lopen dan bij de morbide obese "vriend".
Maar dan nog...
  Bericht 
Flierefluiter
Master
 
Nou de agent heeft natuurlijk een ander gewicht dan de regelmatige bestuurder. Als je dan een rijproef gaat doen (ik blijf het bijzonder vinden dat er geen rollerbank aanwezig was, het bureau zit nog geen KM verderop) heeft het gewicht van de bestuurder nog invloed op de snelheid? Of is het verschil te minimaal daarvoor?
  Bericht 
knikkerknakker
Pro
 
viffer schreef:
Regeling Voertuigen art 5.6.76 ook gelezen?

https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/ ... ikel5.6.76


Nu wel ja. Daarin staat "Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 28 tot en met 29a, van toepassing." waarin dus weer "De maximumconstructiesnelheid van bromfietsen waarvan de maximumconstructiesnelheid niet met een bromfietsrollentestbank kan worden gemeten en van overige motorvoertuigen wordt gemeten door middel van een rijproef" staat. Dan zou ik zeggen dat de wijze van keuren in Regeling Voertuigen art 5.6.76 niet klopt, over het algemeen wordt een rollenbank gebruikt en niet een rijproef zoals in dat artikel staat.

Maar ja, begint wel als een slecht argument te klinken nu.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Ik blijf het curieus vinden. Je kan immers bij de meeste elektrische fietsen ook gewoon simpel in de computer de snelheid aanpassen. Wat is het volgende? Dat een agent een grotere spoeier gaat monteren? Grotere banden?
  Bericht 
WNS2.0D
Master
Flierefluiter schreef:
Nou de agent heeft natuurlijk een ander gewicht dan de regelmatige bestuurder. Als je dan een rijproef gaat doen (ik blijf het bijzonder vinden dat er geen rollerbank aanwezig was, het bureau zit nog geen KM verderop) heeft het gewicht van de bestuurder nog invloed op de snelheid? Of is het verschil te minimaal daarvoor?

Verschil zal niet heel groot zijn (tenzij heuvel op), acceleratie zal wel uitmaken.
En als de snelheid elektronisch begrensd is (geen idee of dat van toepassing is) dan maakt het helemaal niets meer uit. Ik vind een rijproef ( mits eerlijk met de wind en helling rekening gehouden wordt) eigenlijk eerlijker overkomen dan een rollerbank.
  Bericht 
Lotus europa
Die hard
Flierefluiter schreef:
kennis reed op normale snelheid (snor)

Goh het is alweer een tijdje geleden een snor/ brommer hoe dat ook alweer in elkaar zit.

Flierefluiter schreef:
Een jongere agent kwam erbij en die vond hem zelf al; pinnetje eruit halen (?) en hij loopt harder.
Ik heb navraag gedaan bij een kennis van mij die een scooter winkel heeft.
Betreft het een chinees? dan is er met 99% zekerheid een ontgrenzer onder het zadel aanwezig die je zo ziet zitten (rode steker en een witte in een doorzichtig hoesje) trek je die los dan rijd hij idd harder.

Flierefluiter schreef:
geloof harder dan 15 km/h

Is meteen goed voor een wok status ipv een boete???? Vreemd heel vreemd.

lacheisleuk schreef:
Mag een agent een wijziging in het gebruikte voertuig aanbrengen?

Nee dat is niet toegestaan.

Arieb schreef:
Dat is bij snorscooters, naast de extra spacer in de vario, de standaard begrenzer. Die stekker zit bij je cilinder en is een draad tussen een sensor en je ontsteking die bij meer dan ~30 km/u de ontsteking beïnvloedt en zo dus de max snelheid bepaald.

Dat hoeft niet altijd het geval te zijn, als je luikje open maakt om bij de bougie te komen zie je vaak ook deze begrenzer zitten.

Arieb schreef:
De agent heeft dus eerst eigenhandig de scooter opgevoerd en daarna je vriend een PV gegeven

Dat lijkt er wel op maar hoe ontzenuw dit?
Dat de schrijvende agent een fabriek af begrenzer er af haalt om vervolgens iemand een prent aan te smeren?

Fpsdoug schreef:
Op naam van de agent.

100+

Raaf schreef:
Als het origineel zo op de snorscooter hoort te zitten dan lijkt me dat je niet in overtreding bent geweest.
Als je het zelf aangepast hebt is het natuurlijk een ander verhaal.

Dit dus.

De maximumconstructiesnelheid van bromfietsen waarvan de maximumconstructiesnelheid niet met een bromfietsrollentestbank kan worden gemeten en van overige motorvoertuigen wordt gemeten door middel van een rijproef" staat. Dan zou ik zeggen dat de wijze van keuren in Regeling Voertuigen art 5.6.76 niet klopt, over het algemeen wordt een rollenbank gebruikt en niet een rijproef zoals in dat artikel staat.

Dat dit fabeltje nog steeds bestaat, de politie motoren van het merk BMW kunnen niet eens de rollenbank aan puin rijden al zouden ze het willen hun top is 182km de rollenbank gaat tot 186 echte km.
  Bericht 
Scaniafan
Master
Lotus europa schreef:
de politie motoren van het merk BMW kunnen niet eens de rollenbank aan puin rijden al zouden ze het willen hun top is 182km


De BMW R1250RT, waar de politie voornamelijk mee rijdt, heeft in "burgerversie" een top van "meer dan 200 km/h" volgens BMW, die komt qua echte top echt wel boven de max van de rollenbank, ook in "echte km" ;) https://www.bmw-motorrad.nl/nl/modellen ... sting.html
  Bericht 
Fpsdoug
Master
Van die max snelheid klopt geen reet inderdaad bij BMW's. Voor de gein eens gekeken, maar ik had nog zat over toen ik in de buurt van de officiële max. kwam. En een bruine onderbroek ook, nondejus.

Ik denk dat de crux voornamelijk zit in of de scooter fabrieksaf beschikt over deze begrenzer of dat er geknutseld is door de eigenaar. Als het eerste het geval is, sta je sowieso sterk als je het voor laat komen lijkt me.
Dat de agent erop gescheurd heeft is dan een bonus.
  Bericht 
Arieb
Master
Scaniafan schreef:
meer dan 200 km/h

230-235 ongeveer. Mooie kruissnelheid.
  Bericht 
Lotus europa
Die hard
Scaniafan schreef:
r dan 200 km/h" volgens BMW

Jij en Fpsdoug lezen weer alleen wat jullie willen lezen het gaat gvd om het feit dat de rollenbank alle brommers en scooter kunnen testen.
Niet of een bmw wel of niet een bepaalde snelheid haalt.

Fpsdoug schreef:
Ik denk dat de crux voornamelijk zit in of de scooter fabrieks af beschikt over deze begrenzer of dat er geknutseld is door de eigenaar. Als het eerste het geval is, sta je sowieso sterk als je het voor laat komen lijkt me.
Dank daar draait het idd om.
  Bericht 
Arieb
Master
Lotus europa schreef:
Dank daar draait het idd om.

Dan moet Fliflu nog even aangeven om wel pinnetje het precies gaat.

De ene is de originele sensor met blauwe kabel. De amp steker hiervoor zit bij het blok achter een kapje, dit is de originele begrenzing. Is ooit goedgekeurd en moet de agent dus niet mee kloten.

Als hij met het ‘pinnetje’ het plugje (of iets soortgelijks) bedoelt die je zelf op een snel en makkelijk bereikbare plaats inbouwt, dan heeft de agent een punt.


Bijlagen :


  Bericht 
Arieb
Master
Hmm ik had toch twee plaatjes bijgevoegd :duh:
Zoiets zou dus wel illegaal zijn:


Bijlagen :


  Bericht 
Fpsdoug
Master
Lotus europa schreef:
Jij en Fpsdoug lezen weer alleen wat jullie willen lezen het gaat gvd om het feit dat de rollenbank alle brommers en scooter kunnen testen.
Niet of een bmw wel of niet een bepaalde snelheid haalt.

Ik grijp elk excuus aan om te laten weten hoe stoer ik ben.
  Bericht 
Lotus europa
Die hard
Fpsdoug schreef:
Ik grijp elk excuus aan om te laten weten hoe stoer ik ben.
:lol: Dat wist iedereen al hoor :woop:
Alleen nog in jezelf geloven :woop: dat je het ook echt bent ;)
  Bericht 
Flierefluiter
Master
 
Ik ga morgen even navragen hoe het zit met die begrenzer. Verzoek voor dossier opvragen is de deur al uit. Thx
  Bericht 
Flierefluiter
Master
 
Arieb schreef:
Zoiets zou dus wel illegaal zijn:


Gaat idd om zo'n soort constructie. Illegaal dus.
Er zijn echter geen foto's gemaakt en er is dus ook geen WOK melding gedaan.
Heeft het zin als hij hem terug laat bouwen en zelf ergens laat meten als bewijsstuk?
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Ik vraag mij altijd af waarom dat soort constructies niet andersom werken: pin erin is ontgrensd, pin eruit is begrenzer erin.
  Bericht 
knikkerknakker
Pro
 
Lotus europa schreef:
het gaat gvd om het feit dat de rollenbank alle brommers en scooter kunnen testen.


Dat was mijn punt ook. Alle brommers en scooters kunnen getest worden op een rollenbank, dus moeten ze op een rollenbank getest worden. De rijproef is voor technisch gezien "bromfietsen" die daar fysiek niet op passen, zoals brommobielen.
  Bericht 
Pita
Master
 
Ik zou het voor de rechter niet moeilijker maken dan het is. Edelachtbare de verbalisant heeft eigenhandig de begrenzer van de snorscooter gedemonteerd, daar heb ik geen invloed op.
  Bericht 
Joël D.
Master
Een vriend van me heeft iets soortgelijks gehad. Reed keurig 25 op het fietspad, maar werd er toch uitgepikt. Op de rollenbank liep hij maximaal 28. Prima. Toen gingen ze zoeken naar de begrenzing en vonden ze het. Pin eruit en nog een keer. Met een dikke boete en WOK melding als gevolg.
 Pagina 1 van 2  [ 66 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy