Pagina 1 van 19  [ 950 berichten ]
  Bericht 
DikkeDiesel
Master
Na alle blunders van de (semi-)overheid: van Politie, OM, psychiatrische instellingen, CBR, AIVD en ga zo maar door, en vooral het matige leereffect dat waarneembaar is, leek het me tijd voor een overkoepelend topic. Ik trap af met de eerste bijdrage.

NOS.nl schreef:
Buitenlandse Zaken lekt opnieuw per abuis staatsgeheimen

Opnieuw heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken per ongeluk staatsgeheimen over het Nederlandse hulpprogramma aan Syrische strijdgroepen naar buiten gebracht. Het is de tweede keer dat het ministerie deze fout maakt.

De fout is gemaakt bij de behandeling van een WOB-verzoek dat Nieuwsuur en Trouw deden naar het steunprogramma aan Syrische rebellen. Bij het verstrekken van documenten in november bleken daar per abuis staatsgeheimen tussen te zitten, zoals namen van strijdgroepen, maar ook van Nederlandse diplomaten en van een geheim agent. Destijds haalde het ministerie de bewuste stukken meteen van de site en werd de zaak intern onderzocht, na scherpe kritiek uit de Tweede Kamer.

Afgelopen week werden de documenten opnieuw vrijgegeven. Maar ook deze keer blijkt er staatsgeheime informatie tussen te zitten. Toen Nieuwsuur en Trouw Buitenlandse Zaken hierover gisteravond inlichtten haalde het ministerie de documenten onmiddellijk offline. Het ministerie van Buitenlandse Zaken laat weten dat er inderdaad opnieuw fouten zijn gemaakt en dat het de gang van zaken zeer betreurt. Het departement overweegt de zaak extern te laten onderzoeken om de fouten te herstellen.

Specifieke gebeurtenissen
In de honderden documenten die het ministerie afgelopen week op zijn website plaatste, staan onder meer vlaggen en logo's met namen van Syrische strijdgroepen. Uit de documenten valt op te maken dat het gaat om groeperingen die Nederlandse steun ontvingen. Ook zijn verschillende gegevens zichtbaar waaruit valt af te leiden welke groeperingen steun kregen. Het gaat dan bijvoorbeeld om data in combinatie met beschrijvingen van specifieke gebeurtenissen. Tenslotte heeft het ministerie nagelaten de naam zwart te lakken van een van de bedrijven die het steunprogramma uitvoerden.

Minister van Buitenlandse Zaken Stef Blok zei eerder dat dergelijke informatie geheim was, vanwege de veiligheid van medewerkers. Als bekend wordt welke groeperingen westerse steun hebben ontvangen, zouden zij een doelwit kunnen vormen voor president Assad en IS. Bovendien zouden afspraken met bondgenoten en veiligheidsdiensten over het steunprogramma hem tot strikte geheimhouding verplichten.

Zwartlakken
Vorige maand concludeerde een onderzoekscommissie dat er de eerste keer geen sprake was van bewust lekken door WOB-medewerkers. De ambtenaren van Buitenlandse Zaken bleken de regels omtrent staatsgeheime informatie niet te kennen. Ze wisten ook niet welke informatie precies staatsgeheim was.

Staatsgeheimen bleken tegen de regels in onversleuteld per e-mail te zijn verstuurd en op een interne drive te zijn gezet. Ook was er van alles misgegaan met het zwartlakken van de opgevraagde WOB-documenten.

Minister Blok beloofde daarop beterschap. Hij schreef de Kamer dat hij een pool had opgezet van ervaren medewerkers en een aparte werkruimte liet inrichten voor de behandeling van geheime informatie. Blok zei dat hij "de lessen van het onderzoek betrokken had in de hernieuwde controle" van de WOB-documenten, die hij in november offline moest halen.

Cruciale informatie
Na zeven maanden plaatste Blok de herbeoordeelde WOB-documenten vorige week weer online. Het had langer geduurd dan aanvankelijk was toegezegd, maar Blok wilde "maximale zorgvuldigheid betrachten bij de herpublicatie". Zijn ambtenaren hadden deze keer 300 extra lakhandelingen verricht. Welke dat precies waren werd vertrouwelijk ter inzage gelegd voor Tweede Kamerleden.

In de opnieuw gepubliceerde WOB-stukken zijn inderdaad meer gegevens zwartgelakt. Maar ondanks de gemaakte fouten en het overnemen van de aanbevelingen van de commissie blijkt het ministerie opnieuw cruciale informatie over het hoofd te hebben gezien. De groeperingen die te herleiden zijn uit de door Buitenlandse Zaken geopenbaarde informatie zijn onder andere: Levant Front, Brigade 51, Mujahedi Horan, Sultan Murad Brigade en het Vrije Idlib Leger.
  Bericht 
Ducantoni
Master
Als ze dan toch zo gezellig bezig zijn met lekken, doe dan meteen die over de Molukkers en de treinkaping(en).
Volgens mij is de halve waarheid nog niet eens boven tafel gekomen.
  Bericht 
DikkeDiesel
Master
NOS.nl schreef:
Blunder met verspreiden Telegraaf-tiplijn via NL-Alert

Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft in een NL-Alert geblunderd door de tiplijn van De Telegraaf te verspreiden. De krant roept mensen op om in noodsituaties het in het NL-Alert verspreide nummer (06-13650952) niet te appen of te bellen.

Het nummer werd verspreid als alternatief voor 112 toen dat alarmnummer door een storing onbereikbaar was geworden. Het is niet duidelijk hoe het mis heeft kunnen gaan.

Nadat de vergissing was ontdekt, werd rond 19.15 uur een correctie-NL-Alert verspreid met het goede nummer: 06-10000011.

Het is niet bekend hoeveel mensen in nood naar De Telegraaf hebben geappt of gebeld.

Deze kan hier wel terecht.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Ducantoni schreef:
Volgens mij is de halve waarheid nog niet eens boven tafel gekomen.
Ongetwijfeld, en dat hoeft ook niet. De zaak is adequaat opgelost.
  Bericht 
maarten28
Master
DikkeDiesel schreef:
06-10000011

06-11. Wie kent het nog. :o
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
:dag: :dag:
  Bericht 
Ducantoni
Master
bruintje beer schreef:
De zaak is adequaat opgelost.

Er schijnt excessief geweld toegepast te zijn. Nogal wat als je bedenkt dat een burger die lijf of goed verdedigt zelden een beroep op noodweer toegewezen krijgt of waarbij het geweld als disproportioneel aangemerkt wordt, in geval van een rechtszaak.
Dat de overheid een andere manier van handelen er op kan of mag nahouden aangaande geweld is één ding, ik ben van mening dat dat dan ongelimiteerd toegepast mag worden.

maarten28 schreef:
06-11. Wie kent het nog.

:dag: :dag:
  Bericht 
zadkine
Master
Ducantoni schreef:
Er schijnt excessief geweld toegepast te zijn.


Nadat iemand, gegijzelde, vermoord is voor oog van alle aanwezigen (voornamelijk militairen) bij een uitgang van de trein bestaat er geen excessief geweld meer en is elk middel toegestaan om er een eind aan te maken met zo weinig mogelijk risico voor de andere gegijzelden.
Dat was hier een kogelmuur tussen kapers en gegijzelden en ervoor zorgen dat ze ook geen granaat meer konden gooien.

Daarnaast....als je militaire acties uitvoert (gewapende aanval) dan heb je gedurende die actie (strijd) geen enkel recht je te beroepen op onrechtmatigheid van het tegen geweld.

En ook een burger kan ongestraft als ie gewapend aangevallen wordt geweld terug gebruiken.

(Mits hij wapen vergunning heeft, anders hooguit straf verboden wapen bezit)
  Bericht 
Bambi killer
Master
maarten28 schreef:
06-11

0906 06-11 :[
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
bruintje beer schreef:
Ongetwijfeld, en dat hoeft ook niet. De zaak is adequaat opgelost.
Ze gaan degenen die het echt voor het zeggen hadden, toch niet meer te pakken krijgen.
  Bericht 
DikkeDiesel
Master
NOS.nl schreef:
Te diepe schepen Rijkswaterstaat toch in gebruik

Drie grote schepen die voor Rijkswaterstaat werden gemaakt maar te diep bleken, worden toch in gebruik genomen. De schepen kunnen niet ingezet worden op de Waddenzee en het IJsselmeer, omdat het daar te ondiep is. Dat blijven oude schepen doen.

Dat schrijft minister Van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer.

Het gaat om schepen die onder meer de vissersvloot controleren en boeien moeten leggen.

Op de plekken waar het te ondiep is zullen oude schepen, die eigenlijk aan vervanging toe waren, voorlopig de werkzaamheden voortzetten.

"De nieuwe werkschepen worden alsnog in de rijksvloot opgenomen, en zullen alleen worden ingezet voor de taken die ze in hun huidige staat kunnen uitvoeren", aldus Van Nieuwenhuizen in de brief.

De minister laat onderzoeken of de schepen verlengd kunnen worden, waardoor ze minder diep in het water komen en alsnog de Waddenzee en het IJsselmeer op zouden kunnen.

Het valt ook allemaal niet mee om een aanschaf goed te specificeren :fp:
  Bericht 
bruintje beer
Master
:lol: :fp:
Ik vraag mij dan af hoe ze erachter zijn gekomen.
Boot vastgelopen? Of een stagiair die op enig moment opmerkt dat er iets niet klopt?

DikkeDiesel schreef:
Het valt ook allemaal niet mee om een aanschaf goed te specificeren :fp:
"Eehm, hij moet kunnen drijven. Wat nog meer; iemand?"
  Bericht 
DikkeDiesel
Master
bruintje beer schreef:
hij moet kunnen drijven
Nog niet te vroeg juichen...
  Bericht 
DikkeDiesel
Master
AD schreef:
Gemeente Hellevoetsluis lekte jarenlang privégegevens en had niets in de gaten
De gemeente Hellevoetsluis heeft jarenlang via haar website privégegevens van haar inwoners gelekt, zonder dat in de gaten te hebben. Pas toen een tech-journalist van RTL Nieuws de gemeente op het datalek wees, heeft de gemeente een deel van de website uit de lucht gehaald.

Welke gevolgen het datalek heeft, is nog onbekend. Bezoekers van de website van de gemeente Hellevoetsluis konden jarenlang via het zogenaamde raadsinformatiesysteem privacygevoelige informatie over burgers zien. De gemeente gebruikt het raadsinformatiesysteem om de buitenwereld te informeren over de besluiten van het college van burgemeester en wethouders.

Maar, zegt de gemeente nu, het is wel eens voorgevallen dat bij deze besluiten ook ‘per ongeluk’ bijlages werden bijgevoegd met privacy-gevoelige informatie. Hoe vaak dat is gebeurd, is onbekend. De gemeente neemt nu het zekere voor het onzekere en heeft alles tijdelijk offline gehaald, totdat ze ‘dit probleem kunnen oplossen’.

Privacywetgeving
De gemeente zegt blij te zijn dat de journalist hen op het datalek heeft gewezen. ,,Want wij willen dit niet. Het is ook geen optie dat het systeem weer in de lucht komt zolang dit niet is opgelost.’' Een woordvoerder wijst erop dat het systeem al sinds 2001 in gebruik is bij de gemeente. ,,Dus ruim voor de privacywetgeving, wat niet wil zeggen dat het toen wel mocht. Maar we zijn er nu wel scherper op gaan letten.’’

Goed bezig!
  Bericht 
Ducantoni
Master
Goed bezig:
Citaat:
De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) gebruikte trackingsoftware in e-mails aan studenten, waarmee het de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) heeft overtreden. Na overleg met de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is de dienst voorlopig met het tracken gestopt, zo meldt de Volkskrant.
Via de trackingsoftware kan DUO zien wanneer een student het bericht heeft geopend. De dienst ontvangt dan het ip-adres van de gebruiker en andere informatie. DUO wil hiermee kunnen aantonen dat berichten over wijzigingen in de persoonlijke situatie van een student zijn ontvangen en bekeken.
In de AVG staat welke gegevens organisaties mogen verzamelen en welke voorwaarden hiervoor gelden. "Het gaat erom of de gegevens naar een persoon herleidbaar zijn", zegt Sandra Loois van de Autoriteit Persoonsgegevens. "Een ip-adres van iemand die een e-mail ontvangt is zeker een herleidbaar persoonsgegeven."
Volgens advocaat Christiaan Alberdingk Thijm overtreedt DUO met het gebruik van de trackingsoftware de wet. DUO moet namelijk een gerechtvaardigd belang hebben om om persoonsgegevens te verwerken. In enkele gevallen zou dit zo kunnen zijn, maar het toevoegen van een tracker aan alle e-mails noemt Alberdingk Thijm buitenproportioneel. Daarnaast moet de dienst studenten hierover informeren.


https://www.security.nl/posting/619860/DUO+gebruikte+trackingsoftware+in+e-mails+aan+studenten
  Bericht 
Spook
Master
Mijn mailclient negeert standaard ontvangstbevestigingsverzoeken en hij laadt niet standaard plaatjes in HTML-mail. Dat zouden meer mensen kunnen overwegen.
  Bericht 
Morbid Angel
Master
Sinds wanneer zit er trackingsoftware in een stukje tekst? De trackingsoftware zit bij DUO zelf, om te kijken of en van waar er een pixel.gif geladen wordt...
  Bericht 
Bussloo
Master
nu.nl schreef:
Politie Nieuwleusen stuurt per ongeluk pornolink in sms-bomPolitie Nieuwleusen stuurt per ongeluk pornolink in sms-bom

De politie in het Overijsselse Nieuwleusen heeft vrijdagochtend per ongeluk in een sms-bom aan 1.900 mensen een link verstuurd die verwijst naar een pornowebsite. Dat meldt RTV Oost.

De link in het bericht moest eigenlijk naar de website van de politie verwijzen, maar doordat de sms te lang was, werd de bijgevoegde link ingekort. De nieuwe link leidde de ontvangers naar een pornowebsite, aldus een woordvoerder van de politie.

De sms was bedoeld om in contact gekomen met getuigen voor de brandstichting van vorige maand waarbij een 22-jarige jongen om het leven kwam. Het zestienjarige broertje van het slachtoffer is als verdachte aangehouden en verhoord.

De politie laat via Twitter weten dat het de fout betreurt en zegt kort erna de goede link te hebben gestuurd.

Het is niet de eerste keer dat de politie een communicatiefout maakt. Tijdens de landelijke 112-storing in juni gaf de politie via een NL-alert een alternatief noodnummer door. Dit bleek echter de WhatsApp tiplijn van de Telegraaf te zijn.

Volgende keer eerst even testen? Dit was geen kwestie van elke seconde telt.
  Bericht 
bx gek
Master
:fp: :rofl:
  Bericht 
Bussloo
Master
De Setntor schreef:
Bestuurder van lijkwagen aangepakt door parkeerwacht terwijl hij overleden man ophaalt in Zwolle: ‘Schandalig!’
Een uitvaartmedewerker van Meander wist niet wat hij meemaakte woensdagmiddag. Het personeelslid wilde een overleden man vanaf het Theodora Vos De Wael Huis vervoeren, een Zwols verzorgingstehuis. Hij parkeerde de rouwwagen in een betaald parkeervak. Maar toen...

Terwijl hij met het personeel en nabestaanden de overleden persoon binnen ophaalde, schreef een handhaver van de gemeente Zwolle een waarschuwingsprent uit. De auto had geen parkeerkaartje achter de ruit.

Johan Vlijm, overbuurman van het tehuis, zag het gebeuren. ,,Ik heb die diender nog laten weten: dat doe je toch niet! Het is een lijkwagen. Er wordt zo een overleden man naar buiten gebracht en hierin vervoerd. De bestuurder is binnen. Maar ja hoor, die bon ging gewoon onder de ruitenwisser. Schandalig.’’

Een medewerker van Meander vertelt dat er contact met de gemeente Zwolle is geweest. Het betrof niet een parkeerbon maar een parkeerwaarschuwing. Een bonnetje om te waarschuwen dat er eigenlijk een bon uitgeschreven had moeten worden.

Woedend
De Meander-medewerker laat weten ook daarin teleurgesteld te zijn. Het laatste moment van de overledene bij het tehuis werd danig verstoord door de waarschuwingsbon. De aandacht ging eerst naar de ophef daarover op straat, in plaats van naar de overledene.

Bovendien was de auto met vlaggen als rouwvervoer zichtbaar en dan mag deze zonder kaartje geparkeerd staan. Van een overtreding was geen sprake stelt de medewerker. De medewerker laat weten dat de gemeente Zwolle inmiddels haar excuus heeft aangeboden.

Overbuurman Johan Vlijm: ,,Ik ben niet snel boos... Ik was witheet. Dit doe je toch niet. Eenmaal binnen in huis kwam ik erachter dat de
handhaver tóch - ondanks de informatie die ik gaf - een prent had uitgeschreven. Ik liep direct naar buiten, ik zag hem nog fietsen... Iets roepen had geen zin meer. Regels zijn regels, maar je kan te ver gaan. Dit is mensonterend.’’


De Stentor schreef:
Zwolle door het stof om waarschuwingsbon voor fout geparkeerde lijkwagen
De gemeente Zwolle gaat door het stof voor de waarschuwingsbon die een handhaver woensdag ten onrechte uitdeelde aan een lijkwagen die een overledene op kwam halen. ,,Daarvoor bieden wij Meander, het verzorgingstehuis en de nabestaanden onze excuses aan’’, stelt een woordvoerster van de gemeente.

Commotie, woensdagmiddag bij het Theodora Vos De Wael Huis aan de Zwolse Lijnbaan: een medewerker van het gemeentelijke parkeerbeheer schreef er een waarschuwingsbon uit voor een rouwwagen van Meander. De uitvaartorganisatie kwam een overledene ophalen uit het verzorgingstehuis en parkeerde de auto op een plek voor betaald parkeren. De handhaver constateerde dat de lijkwagen geen parkeerkaartje had en schreef de bewuste waarschuwingsbon uit. Een omwonende zag dat, maakte een foto en spreekt er schande van.

Andere regels
Inmiddels heeft de gemeente Zwolle gereageerd. In die reactie erkent de gemeente Zwolle dat er niet goed is gehandeld. ,,Voor rouwwagens gelden vanzelfsprekend andere parkeerregels dan voor personenwagens. Uitvaartorganisaties moeten ongestoord hun werk kunnen doen. Er worden voor rouwwagens dan ook nooit bekeuringen of waarschuwingen uitgeschreven. Helaas is het in dit geval anders gelopen. Daarvoor bieden wij Meander, het verzorgingstehuis en de nabestaanden onze excuses aan.’’


En dan de foto bij het artikel. Die fiets is betaald van gemeenschapsgeld. Die is gewoon op de grond gekwakt/omgevallen omdat ie niet goed neergezet was.
  Bericht 
zadkine
Master
Ik mag hopen dat die bonnenschrijver een berisping / waarschuwing gehad heefty (als dit de eerste keer was dat ie tegen de regels in ging)....met voorwaardelijke ontslag aanzegging.
  Bericht 
maarten28
Master
Zo van de foto kan ik niet zien dat het een lijkwagen is. Vaak hebben die nog van zo'n geplisseerde gordijntjes bij de achterruiten, maar die zijn geblindeerd.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Ik zie alleen wat vlaggetjes boven de portieren. Maar moeten we hier nou zo'n heisa van maken? Het is nota bene een waarschuwing, geen bon. Niets aan de hand dus.
  Bericht 
bx gek
Master
Naar mijn mening had het bedrijf waar de lijkwagen van is gewoon voor al zijn auto's een ontheffing moeten hebben voor betaald parkeren, vergunningszones en parkeerverboden dan was er niets aan de hand geweest.
En ik snap die hele ophef niet want er is geeneens een naheffing opgelegd.
  Bericht 
Spook
Master
Piet_Piraat schreef:
Het is nota bene een waarschuwing, geen bon. Niets aan de hand dus.


Ook die waarschuwing is onterecht. Blijkbaar weet de bonnenschrijver de regels niet. Dát is het probleem.
  Bericht 
Griffin
Master
Ik zie het probleem niet zo. Die kar stond blijkbaar in een betaald parkeren vak. Waarom zou een dergelijke wagen niet hoeven te betalen? Wat is de uitzonderingspositie? Gaat er iemand dood als die gasten een halve minuut later komen omdat ze een kaartje moeten trekken?

Toen mijn vader was overleden hebben we vier uur op ze zitten wachten omdat ze eerst een kist moesten ophalen. Zou het uitmaken als dat een minuut langer had geduurd?

Geef de chauffeur desnoods een abo op Parkmobile of zo en klaar. Ze zijn altijd met z:n tweeën. Terwijl de chauffeur aan het parkeren is kan de bijrijder de app instellen. Bij het wegrijden idem. Het is nou niet bepaald alsof de ondernemers in de uitvaartbranche te weinig in rekening brengen om parkeerkosten te kunnen dokken net als ieder ander. Gejank om niks, dit.
  Bericht 
zadkine
Master
Griffin schreef:
Waarom zou een dergelijke wagen niet hoeven te betalen?

Omdat die een ontheffing heeft misschien?
  Bericht 
Pietert
Master
Griffin schreef:
Gejank om niks, dit.

Dat vooral. Is gewoon een industrie die prima verdient. En dood gaan we sowieso allemaal.
  Bericht 
wernert
Die hard
 
Piet_Piraat schreef:
Niets aan de hand dus.

Juist. Daarnaast: de rekening voor een rouwauto is hoog genoeg om ook even te betalen voor die parkeerplek.
  Bericht 
dvdouden
Master
Of om een ontheffing te regelen...
Ik snap best dat je geen gedoe wilt met parkeerkaartjes en de administratie daaromheen, maar regel dan gewoon een ontheffing...
  Bericht 
zadkine
Master
dvdouden schreef:
Of om een ontheffing te regelen...

vzv ik de artikelen lees HEEFT die lijkwagen een impliciete ontheffing....



en dat moet een opsporings ambtenaar weten.

Bussloo schreef:
Andere regels
Inmiddels heeft de gemeente Zwolle gereageerd. In die reactie erkent de gemeente Zwolle dat er niet goed is gehandeld. ,,Voor rouwwagens gelden vanzelfsprekend andere parkeerregels dan voor personenwagens. Uitvaartorganisaties moeten ongestoord hun werk kunnen doen. Er worden voor rouwwagens dan ook nooit bekeuringen of waarschuwingen uitgeschreven. Helaas is het in dit geval anders gelopen. Daarvoor bieden wij Meander, het verzorgingstehuis en de nabestaanden onze excuses aan.’’
  Bericht 
Griffin
Master
zadkine schreef:
Omdat die een ontheffing heeft misschien?

Als die een ontheffing heeft mot'ie dat ding gewoon zichtbaar achter een ruit plakken. Het blijft onzin om een uitzondering te maken voor een donkerkleurig bussie met vlaggetjes. What's next, dat die krengen met blauw-blauw mogen rijden? :fp:
  Bericht 
Bussloo
Master
Griffin schreef:
Als die een ontheffing heeft mot'ie dat ding gewoon zichtbaar achter een ruit plakken.
Omdat die ontheffing alleen geldt wanneer ze daadwerkelijk een overledene vervoeren/inladen/uitladen. Dat is te zien doordat dan de hoesjes van de vlaggetjes af zijn.
  Bericht 
Griffin
Master
Bussloo schreef:
Omdat die ontheffing alleen geldt wanneer ze daadwerkelijk een overledene vervoeren/inladen/uitladen. Dat is te zien doordat dan de hoesjes van de vlaggetjes af zijn

Ja, so? Dan zet je dat lekker op de ontheffing er bij als voorwaarde?
  Bericht 
Bussloo
Master
Griffin schreef:
Ja, so? Dan zet je dat lekker op de ontheffing er bij als voorwaarde?

Alles goed en wel. In Zwolle en andere gemeentes hebben rouwauto's een ontheffing. Mits ze als zodanig herkenbaar zijn. Die handhaver kent domweg de regels niet of die vond dat de auto niet als zodanig herkenbaar was. Dat laatste gaat niet op want de overbuurman heeft hem erop gewezen.

Dit is wat mij betreft van hetzelfde kaliber als het bekeuren van auto's die op een afgesloten privé terrein staan, maar waarvan het kenteken vanaf de straat, waar een vergunningplicht geldt, leesbaar is.
  Bericht 
Bambi killer
Master
Griffin schreef:
dat die krengen met blauw-blauw mogen rijden? :fp:


Schiet het wel een beetje op :[
  Bericht 
Walker
Master
 
Kennis van mij is een tijdje chauffeur & uitvaartleider geweest. Na een nachtelijk ongeval moest hij met spoed komen om het slachtoffer op te halen. Werd geflitst met 180@100. Kosten voor het bedrijf, en (destijds) kon hij nog anoniem blijven voor justitie.
  Bericht 
regiorunner
Master
Sorry, maar een lijkauto heeft never nooit zóveel spoed dat 180@100 te verantwoorden is. Echt niet.
  Bericht 
zadkine
Master
regiorunner schreef:
Sorry, maar een lijkauto heeft never nooit zóveel spoed dat 180@100 te verantwoorden is. Echt niet.


Dan de weg maar een uurtje langer afgesloten laten door 90 te rijden?

Overleden personen worden NIET per ambulance afgevoerd.
  Bericht 
Griffin
Master
Als er een dode te betreuren valt doen ze meestal toch wel sporenonderzoek dat veel langer duurt dan die lijkauto nodig heeft. Tegen de tijd dat dat klaar is kan die lijkwagen al tien keer heen en weer gereden zijn.

Die 180@100 is nooit nodig voor zo'n ding, geloof ik niks van. Zal vast een keer voorgekomen zijn dat een chauffeur daar anders over dacht, maar dat is iets heel anders.
  Bericht 
Pietert
Master
zadkine schreef:
Dan de weg maar een uurtje langer afgesloten laten door 90 te rijden?

Als dat aan de hand is wordt nog wel eens het wrak met lichaam en al geborgen en op een rustige plek uit het wrak verwijderd.
  Bericht 
maarten28
Master
zadkine schreef:
Dan de weg maar een uurtje langer afgesloten laten door 90 te rijden?

Een uurtje? Zeg 45 minuten eerder daar als je 150 gemiddeld rijdt tegen 80 gemiddeld? Moet een lijkwagen van 130 km ver komen?
  Bericht 
Pita
Master
 
Men gaat ook bijna dagelijks nieuwe kisten ophalen bij de fabrikant en die zitten door heel Nederland. Die kisten hebben de uitvaartondernemers echt niet op voorraad.
  Bericht 
Griffin
Master
Pita schreef:
Men gaat ook bijna dagelijks nieuwe kisten ophalen bij de fabrikant

Slachtoffers van een verkeersongeluk kan je in een lijkzak vervoeren die wel op voorraad is of in een tijdelijke kist. De kans is groot dat de nabestaanden toch een andere kist willen dan de goedkoopste standaard keuze. Je gaat niet eerst de nabestaanden opzoeken, samen met hen bepalen wat voor kist het moet worden om daarna pas het stoffelijk overschot van de weg te halen. Kortom, daar is geen spoed bij.
  Bericht 
Walker
Master
 
Geen idee wat hiervoor de reden is geweest. En wellicht was die 180@100 ook niet helemaal de bedoeling. Echter de opdracht die hij kreeg was: Zo snel mogelijk...
  Bericht 
Ducantoni
Master
Goed bezig...

Citaat:
Blunder CBR: medische gegevens in dossiers van anderen


Rest van de tekst zit achter een koek-muur. :nothanks:
Net als deze:

Citaat:
Ramen dreigen uit splinternieuwe megaministerie te vallen
Een nieuw hoofdstuk in de reeks bouwblunders rond het splinternieuwe megaministerie in Den Haag: ramen in de glazen kolos springen spontaan kapot, waarbij de glasscherven argeloze voorbijgangers …
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Ramen dreigen uit splinternieuwe megaministerie te vallen

Afbeelding

Een nieuw hoofdstuk in de reeks bouwblunders rond het splinternieuwe megaministerie in Den Haag: ramen in de glazen kolos springen spontaan kapot, waarbij de glasscherven argeloze voorbijgangers kunnen raken.

Vier loodzware glasplaten van het megaministerie aan de Rijnstraat in Den Haag zijn de afgelopen maanden op verschillende momenten door nog onverklaarbare oorzaak spontaan gebarsten. Het vallende glas veroorzaakte geen gewonden, maar het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) - de eigenaar van het pand - vreest dat meer ruiten van het volledig glazen gebouw spontaan zullen versplinteren en dan letsel kunnen veroorzaken bij voorbijgangers.

Om die reden gaat de Rijnstraat, een drukke doorgang van het Haagse Centraal Station richting het centrum van de stad, bij harde wind op slot. Duizenden voorbijgangers moeten dan omlopen. Afgelopen zaterdag was dat het geval, toen sprake was van windkracht 7. Er werden beveiligers ingezet, omdat meerdere passanten de wegversperring probeerden te omzeilen.

,,Dit moest het pand van de toekomst zijn, maar dat is het duidelijk niet geworden’’, zegt een ondernemer wiens winkel door de tijdelijke afzetting slecht bereikbaar was. Een bloemenkiosk in het afzettingsgebied moest op last van het RVB heel de dag de deuren gesloten houden. Een halteperron van de tram werd deels buiten gebruik gesteld.

Winkeliers vrezen dat de straat bij harde wind vaker dichtgaat. Drogisterij Etos dient vanwege inkomstenderving een schadeclaim in bij het Rijksvastgoedbedrijf. De drogist was zaterdag via de centrumzijde nog bereikbaar. ,,Maar de loop was er totaal uit’’, zegt een Etos-manager.

Kosten
Daarmee dreigen de extra kosten voor het megaministerie verder op te lopen. Koning Willem-Alexander opende het pand eind 2017. De verbouwing van het onderkomen van de ministeries van Buitenlandse Zaken en Infrastructuur en Waterstaat kostte 267 miljoen euro.

Sinds de opening stapelen de gebreken zich op. Vorig jaar bleek al dat ambtenaren in het gebouw baalden van slecht zittende designstoelen, een gebrek aan werkplekken en een ‘akelige sfeer’. Snel na de oplevering moesten schilders zwarte muren weer wit verven.

Verder raakten twee ambtenaren gewond na een val van onveilige designtrappen. Ook functioneerde het klimaatsysteem niet goed en zijn niet alle vloeren sterk genoeg. In het pand geldt daarom een verbod op het stapelen van grote hoeveelheden printpapier.

Onderzoek
Het Rijksvastgoedbedrijf is al weken bezig met onderzoek naar het barsten van de glasplaten. Op dit moment lopen nog meerdere onderzoeken, zo meldt een woordvoerder. Daarbij wordt onder meer gekeken naar of meer glasplaten op het punt van springen staan. ,,Er zijn al meerdere onderzoeken geweest, maar de exacte oorzaak en een mogelijke oplossing hebben we nog niet’’, zegt de RVB-woordvoerder.

Zolang de precieze oorzaak niet vaststaat, gaat de straat bij het ministeriegebouw bij windkracht 7 acuut op slot. De gemeente Den Haag meldt dat ze hierover in gesprek is met het RVB.

Een van de vier gebarsten glasplaten, op grote hoogte, is inmiddels verwijderd. Bij de andere drie van de beschadigde glasplaten is zwart folie aangebracht om te voorkomen dat glas naar beneden valt.

Hitte
Volgens de RVB-woordvoerder is er een sterk vermoeden dat de hitte in de afgelopen zomerweken de glasbreuken heeft veroorzaakt. ,,De temperatuur is mogelijk opgelopen, waardoor ruiten met een oneffenheid of onzuiverheid kunnen zijn gesprongen’’, zegt de woordvoerder. ,,Maar het onderzoek moet dat nog uitwijzen.’’

Wie aansprakelijk is voor de schade, is volgens het RVB nog onduidelijk. ,,Daar lopen gesprekken over.’’ De overheidsinstantie zegt niet wie de leverancier van de nieuwe glasplaten is. De woordvoerder verwijst daarvoor door naar het bouwconsortium PoortCentraal. Dat renoveerde het pand in opdracht van het Rijk en exploiteert het gebouw nu. PoortCentraal wil niet reageren op vragen over de huidige problemen.

,,Onze zorg gaat nu eerst uit naar de veiligheid en naar het vinden van een oplossing’’, zegt de RVB-woordvoerder. Staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken - verantwoordelijk voor het RVB - zit in zijn maag met het blunderministerie. ,,Bij ieder ontwerp moeten we niet alleen kijken of het mooi is, maar ook of het functioneel is’’, zei hij eerder dit jaar over de problemen met het pand.

Saillant is dat de Rotterdamse toparchitect Ellen van Loon het megaministerie aan de Rijnstraat heeft ontworpen. Diezelfde Van Loon maakte ook tekeningen voor de grootschalige renovatie van het Binnenhof, die volgend jaar van start moet gaan. Na kritiek op die plannen is Van Loon op een zijspoor gezet.


Verbouwing van € 267.000.000 en van alles is er mis. :fp:
  Bericht 
Ducantoni
Master
Hopelijk trekken ze hier ook de lering uit dat design ondergeschikt moet zijn aan praktische bruikbaarheid.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Ducantoni schreef:
Hopelijk trekken ze hier ook de lering uit dat
Nederland veel te veel ambtenaren heeft. Ontsla de helft en de bezigheidstherapie van hippe huisvesting houdt vanzelf op.
  Bericht 
Ducantoni
Master
Goed bezig. :thumb:
Citaat:
Den Haag haalt gloednieuwe betonpaaltjes weg omdat Glazen Koets er niet langs kan...

https://www.ad.nl/binnenland/den-haag-haalt-gloednieuwe-betonpaaltjes-weg-omdat-glazen-koets-er-niet-langs-kan~aa9918a9/
 Pagina 1 van 19  [ 950 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy