Pagina 1 van 2  [ 85 berichten ]
  Bericht 
Black98
Master
Telegraaf schreef:
Helft elektrische rijders ruilt stekkerbak in voor fossiele auto als fiscale voordelen wegvallen
Door GERT VAN HARSKAMP
1 uur geleden
in NIEUWS

AMSTERDAM - De helft van de elektrische rijders haakt af als de fiscale voordelen wegvallen. Wanneer korting op de motorrijtuigenbelasting of de lagere bijtelling voor een elektrische auto vervalt, wordt de stekkerbak weer massaal ingeruild voor een fossiele auto. Daarmee dreigen doelstellingen voor emissieloos rijden in gevaar te komen.

Doelstellingen voor emissieloos rijden dreigen in gevaar te komen als de consument door allerlei nieuwe beperkingen geen heil meer ziet in een elektrische auto.
Dat blijkt uit onderzoek van de Vereniging Elektrische Rijders in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen, in opdracht van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). „Wij hebben nog niet eerder gezien dat financiële overwegingen zo belangrijk waren in de keuze voor een elektrische auto”, zegt Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders.

Na 2025 stoppen de voordelen voor elektrisch rijden en zijn de kosten van motorrijtuigenbelasting (mrb) en bijtelling hoger dan voor een vergelijkbare brandstofauto. Dat komt omdat de bijtelling gebaseerd is op aanschafkosten en die liggen hoger voor een elektrische auto. De mrb is gebaseerd op gewicht. Een elektrische auto is door de batterij honderden kilo’s zwaarder dan brandstofauto’s in een vergelijkbare klasse.

Aanschafprijs
„De aanschafprijs van elektrische auto’s gaat wel lager worden dan die van brandstofauto’s, maar dat is nog niet in 2025”, weet Van Biezen. „Dus de aanschafprijs compenseert dan nog niet hogere kosten voor mrb en bijtelling.”

Voor particuliere elektrische rijders is vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting (mrb) de belangrijkste prikkel om te kiezen voor een stekkerauto. Als die wegvalt, zegt de helft van de particuliere elektrische rijders niet langer te kiezen voor een stekkerauto.

Voor de zakelijke automobilist is de verlaagde bijtelling verreweg de belangrijkste financiële stimulans om te kiezen voor elektrisch. Van de zakelijke leaserijders met een elektrische auto zegt 44 procent weer te kiezen voor een model op brandstof als het bijtellingsvoordeel na 2025 afloopt.

„De snelle afbouw leidt dus niet alleen tot minder nieuwe elektrische auto’s in het wagenpark, maar ook tot mensen die weer afhaken”, zegt Maarten van Biezen. „Dan gaan we de klimaatdoelen niet halen.”

Klimaatbeleid
Het kabinet moet voor de zomer een besluit nemen over eventueel aanvullend klimaatbeleid. De Vereniging Elektrische Rijders stelt voor om het gewicht van de batterij niet mee te tellen bij de vaststelling van de mrb en de bijtelling lager te houden zolang de aanschafprijs van elektrische auto’s nog boven die van fossiel aangedreven voertuigen ligt.

Van Biezen: „Daarmee zorg je in ieder geval dat rijden in een elektrische auto niet duurder wordt dan in een auto met verbrandingsmotor. Dat is namelijk de kwestie voor een automobilist. Maar als het kabinet dat wil regelen, moeten ze wel heel snel zijn, eigenlijk al bij de voorjaarsnota.”


Goh, dat daar een onderzoek voor nodig is :[
Lijkt mij nogal logisch dat als je iets veel duurder gaat maken, er een stuk minder mensen enthousiast over blijven.

Hoewel ik mijn EV heerlijk vind rijden, zou ik inderdaad zo weer teruggaan naar benzine als de prijzen stijgen.
Tenslotte heb je toch te maken met leasebudgetten en bijtelling die je keus bepalen.
  Bericht 
Pen
Master
Black98 schreef:
De Vereniging Elektrische Rijders stelt voor om het gewicht van de batterij niet mee te tellen bij de vaststelling van de mrb


Euhm, nee? MRB obv gewicht is het eerlijkst. Die dingen drukker ook harder op het asfalt, dus gewoon betalen met je electro hok.
  Bericht 
IsIkke
Master
Black98 schreef:
Hoewel ik mijn EV heerlijk vind rijden, zou ik inderdaad zo weer teruggaan naar benzine als de prijzen stijgen.


Dit 100%, hoewel ik dit keer zelf heb gekozen dwingt tegenwoordig mijn werkgever ev rijden af. (groen enzo, ze hebben zelfs een bos gekocht voor die onzin) Dus helaas is de kans groot dat ik wel moet.
  Bericht 
basjuh1981
Master
IsIkke schreef:
groen enzo


:roflol:
  Bericht 
maarten28
Master
Black98 schreef:
Goh, dat daar een onderzoek voor nodig is :[


En water is nat. :fp:
Het is ze waarschijnlijk ook nooit opgevallen dat er voorheen leasetoppers waren. De auto's met het meeste vermogen in de laagste bijtellingscategorie werd geleased. Waarom denk je dat er zoveel Peugeot 308 breaks rondrijden.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Black98 schreef:
De Vereniging Elektrische Rijders stelt voor om het gewicht van de batterij niet mee te tellen bij de vaststelling van de mrb en de bijtelling lager te houden zolang de aanschafprijs van elektrische auto’s nog boven die van fossiel aangedreven voertuigen ligt.

Hahahaha, ik ga even een briefje naar de Belastingdienst en RDW sturen dat ze het gewicht van mijn auto moeten aanpassen omdat ik het gewicht van de motor en brandstoftank niet meer wil meetellen.
  Bericht 
Schoenzool
Master
Oei oei ik denk dat de EV nog wat pittige kinderziektes tegemoet gaat
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Black98 schreef:
De helft van de elektrische rijders haakt af als de fiscale voordelen wegvallen.
Overduidelijk fakenews.
Minstens 98% haakt af als er BPM en MRB betaald moet worden over hun bezit. 100% van de lease rijders haakt af als de bijtelling gelijk getrokken wordt.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Het is geen ultieme oplossing voor het milieu. Dat is het nooit geweest ondanks dat het wel zo wordt gebracht. En het wordt veel te snel doorgedrukt. Ze moeten het gefaseerd doen en beginnen met scooters en brommers in de stad, pakketbezorgers, evt. vrachtwagens en bussen die veel in steden rijden. Daar haal je winst mee. Niet met top luxe modellen aan rijken slijten en de regels doortrekken voor iedereen.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Lotus Omega schreef:
Het is geen ultieme oplossing voor het milieu.
Wat is het probleem dan?
  Bericht 
basjuh1981
Master
Dikke Dakduif schreef:
Wat is het probleem dan?


Olie is eindig :roflol: :roflol:
  Bericht 
Schoenzool
Master
Lotus Omega schreef:
Ze moeten het gefaseerd doen en beginnen met scooters en brommers in de stad, pakketbezorgers, evt. vrachtwagens en bussen die veel in steden rijden. Daar haal je winst mee


Dit is nog eens een goed idee.
Gaat inderdaad allemaal veel te snel.

Met de auto.
Me de warmtepompen.
Met de zonnenpanelen.

We zullen ons moeten realiseren dat er ook andere problemen in het land en de EU zijn dan enkel het milieu, die aandacht verdienen
  Bericht 
maarten28
Master
Dikke Dakduif schreef:
100% van de lease rijders haakt af als de bijtelling gelijk getrokken wordt.

Ik denk dat veel leaserijders gewoon de keuze niet meer krijgen en dat het van het bedrijf wordt opgelegd (elektrisch dus).
  Bericht 
IsIkke
Master
maarten28 schreef:
Ik denk dat veel leaserijders gewoon de keuze niet meer krijgen en dat het van het bedrijf wordt opgelegd (elektrisch dus).


Mja zie mij maar. Nieuwe werknemers kunnen niet eens meer kiezen voor benzine
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Schoenzool schreef:
We zullen ons moeten
Ik MOET helemaal niks!
Ben helemaal klaar met betutteling en dwang.

maarten28 schreef:
Ik denk dat veel leaserijders gewoon de keuze niet meer krijgen en dat het van het bedrijf wordt opgelegd (elektrisch dus).
Mijn leasesletje loopt af medio '24, ben benieuwd wat mij te wachten staat. Ik houd mijn hart vast.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Een elektrische auto
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Mooi om te zien dat men door heeft dat dit een lobbybericht is
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
basjuh1981 schreef:
Olie is eindig



Youtube video


Back up:

https://odysee.com/$/download/Fletcher-Prouty-Explains-Invention-and-Use-of-Term-Fossil-Fuels/033abe0d384626f5feb1b02593e254469fa8d5e0
  Bericht 
skipper1978
Die hard
Mr.Cabdriver schreef:
The Origins of Oil - falsely defined in 1892


Weer wat geleerd :thumb:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Waarover?

Acht minuten gezwets uit 1982. Olie is eindig, vooruitzichten zijn vijftig jaar tenzij er nog cq weer nieuwe velden ontdekt worden dan kan het nog een beetje gerekt worden.
  Bericht 
maarten28
Master
En nieuwe velden worden elk jaar gevonden en wat in 1982 onrendabele velden waren zijn nu rendabel vanwege nieuwe technieken en hogere prijzen.
Het is zeker nog niet op.
  Bericht 
wildplasser
Die hard
Olie is niet eindig olievelden die zogenaamd uitgeput waren geven weer net zoveel olie als eerst. En olie is niet van dino plantenpap zoals veel mensen geloven.
  Bericht 
Christafari
Master
maarten28 schreef:
Ik denk dat veel leaserijders gewoon de keuze niet meer krijgen en dat het van het bedrijf wordt opgelegd (elektrisch dus).


Dit is het. Steeds meer bedrijven sluiten zich aan bij zero emissie gezeik voor hun wagenpark. Je hebt straks niet veel meer te willen.
  Bericht 
no justice
Master
Ik koop mijn auto zelf en ik rij gewoon een benzineauto. Gezeik met die EV's en zero uitstoot altijd. :nothanks:
  Bericht 
Ducantoni
Master
Lotus Omega schreef:
Het is geen ultieme oplossing voor het milieu. Dat is het nooit geweest ondanks dat het wel zo wordt gebracht. En het wordt veel te snel doorgedrukt.


We mogen onze Oosterburen dankbaar zijn dat ze gisteren dat verbod op voertuigen met een verbrandingsmotor hebben tegengehouden.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Christafari schreef:
Steeds meer bedrijven sluiten zich aan bij zero emissie gezeik voor hun wagenpark. Je hebt straks niet veel meer te willen.
Resultaat gaat laadpaalfiles en dat soort ongein zijn. De EV acceptatie is hoog bij mensen met een eigen oprit maar als je in een appartement woont en afhankelijk bent van een paal op straat, kan het wel eens een uitdaging worden om de volgende dag op tijd bij de klant te ariveren.
  Bericht 
Pen
Master
Tel daarbij op dat netbeheerders al tijden roepen dat het niet haalbaar is om genoeg palen te plaatsen wegens overbelasting van het stroomnet.
Als ik nu een wallbox wil kan dat ergens volgend jaar.
  Bericht 
Ducantoni
Master
Pen schreef:
Tel daarbij op dat netbeheerders al tijden roepen dat het niet haalbaar is om genoeg palen te plaatsen wegens overbelasting van het stroomnet.


Op het nieuws werd ons vandaag zelfs voorgeschoteld dat we rekening moeten houden met stroomuitval.
  Bericht 
Abel1
Master
Ducantoni schreef:
met stroomuitval.


En dat woningaansluitingen niet verzwaard kunnen worden, en dat nieuwbouw eerst niet aangesloten kan worden.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Pen schreef:
Als ik nu een wallbox wil kan dat ergens volgend jaar.


welnee, verse groep is zo geregeld. Ben zelf een beetje langzaam maar ach, heb de tijd.
  Bericht 
Walker
Master
 
maarten28 schreef:
Waarom denk je dat er zoveel Peugeot 308 breaks rondrijden.


En daarvoor Volvo V40's... Allemaal ex-lease met 14% bijtelling.
  Bericht 
Walker
Master
 
Pen schreef:
Als ik nu een wallbox wil kan dat ergens volgend jaar.


Bij de vorige werkgever moest de wallbox betaald worden vanuit het leasebudget. Werd na 3 jaar wel jouw eigendom. Huidige werkgever zegt: Als je zonodig electrisch wilt gaan rijden hang je de auto maar aan een openbare laadpaal. Of je betaalt deze zelf voor je eigen oprit.
  Bericht 
bert65
Master
no justice schreef:
Ik koop mijn auto zelf en ik rij gewoon een benzineauto. Gezeik met die EV's en zero uitstoot altijd.


+1

Black98 schreef:
Goh, dat daar een onderzoek voor nodig is

Dat verbaast mij ook. Was het nog niet opgevallen dat alle hybride hokken (Toyota Prius en de Mastubutie PHEV) plots allemaal uit het straatbeeld verdwenen toen de leaseperiode voorbij was en er geen subsidie meer kwam. Het was hen waarschijnlijk ook niet opgevallen dat die bakken amper werden opgeladen maar wel werden bijgevuld met benzine.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
bert65 schreef:
Black98 schreef: Goh, dat daar een onderzoek voor nodig is
Dat verbaast mij ook.



Hoezo dan. Zo werken lobbies, je bestelt een onderzoek, lanceert een persbericht en hoppa je hebt de attentie van de politiek.

Kom op nou jongens het is 2023, beetje doorheen kijken kan geen kwaad zo onderhand.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
bert65 schreef:
Mastubutie PHEV) plots allemaal uit het straatbeeld verdwenen toen de leaseperiode voorbij was en er geen subsidie meer kwam. Het was hen waarschijnlijk ook niet opgevallen dat die bakken amper werden opgeladen maar wel werden bijgevuld met benzine.

Ik heb ooit eens in zo'n Outlander mogen rijden. Was voornamelijk snelweg. Ding haalde 8,5l/100km en ik reed rustig!
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Dave schreef:
Acht minuten gezwets uit 1982.

Dig deeper ;)
  Bericht 
zadkine
Master
Fiscale voordelen heb je al amper met electrisch momenteel. Zeg maar "GEEN"

Bijtelling is gebaseerd op aanschafwaarde ipv op een TCO van de auto.
Overigens is dit lagere % alleen van toepassing bij zakelijke gebruikers,,,,en is het inmiddels zo hoog geworden dat je nu vergelijkbaar bijtelling hebt met EV tov Benzine...lager % over hogere catalogus waarde dus.
Als je een duurdere maar zuiniger auto kiest mag je de fiscus gaan spekken.
Omgekeerde wereld qua prikkels om zuiniger te worden. Pervers zelfs.
De vrijstelling MRB wordt meer dan goed gemaakt door de zeer hoge stroom belastingen per kwh gerekend....veel hoger dan op benzine laat staan de laag belaste diesel.
Perfecte reden om EV veel minder MRB te laten betalen als benzine wagens omdat ze de belasting betalen via hun stroom rekeningen.

Als menens hun EV's willen inruilen ...inderdaad gevolg van overheids wanbeleid door de zuinigst met grondstoffen (energie vooral) omgaade auto's juist extra zwaar te belasten.....want ze zijn zo zuinig dat we daardoor alleen al minder belasting binnen krijgen.....was het doel toch van energie belastingen: Zuinigheid bevorderen. Halen we dat en dan komt de overheid weer maximaal onbetrouwbaar uit de bus.


2e reden voor lagere mrb...Nog niet elke benzine pomp heeft standaard HPC laders (350KW of meer) beschikbaar, zelfs niet langs snelwegen. De infrastructuur is daardoor slechter voor EV's dan voor ICE wagens....

Overigens haal ik de meeste besparing gewoon uit lage brandstof kosten incl belastingen trouwens.
Bij 30000 km / jaar 3000 euro voordeel...minimaal. De mrb vrijstelling zal slechts 20% hiervan zijn.
Daarnaast ook nog eens lager onderhoud....vergelijkbaar voordeel als die van de MRB vrijstelling.
Is dus een 350 euro per MAAND voordeliger in lopende kosten als een ICE.
Met een meerprijs van , bij de ioniq 5, nog geen 8000 op vergelijkbare benzine wagens (als de ice AWD wagens al goedkoper waren, een volvo xc60 is dat zeker niet...maar wat we vervingen, de xtrail, zou nieuw ca 53000 gekost hebben...5000 minder dan de ioniq 5 AWD project 45 versie.
Overigens gold die prijs alleen voor mensen die de wagen vanaf papier gekocht hebben direct na de wereld presentatie...vergelijkbare versie (all options) nu zal inderdaad een 10K hoger liggen.

Lotus Omega schreef:
Ik heb ooit eens in zo'n Outlander mogen rijden. Was voornamelijk snelweg. Ding haalde 8,5l/100km en ik reed rustig!


Wat noem je rustig? 120 constant? Want die 8,5/100 is ongeveer mijn verbruik geweest bij 120.

Met 90 tot 100 reed ik 6 l/100 km (poolse buitenwegen met vmax 90) bij 100% benzine rijden.
Gemiddeld 1 op 18 gedurende bezit trouwens.....exclusief stroom verbruik . Dat zal om ca 25% van de kilometers gegaan zijn, volledig stroom rijden.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
zadkine schreef:
Wat noem je rustig? 120 constant? Want die 8,5/100 is ongeveer mijn verbruik geweest bij 120.

Toen mocht je nog 120/130 overdag. Is al dik 10 jaar geleden. Was van Breda naar Friesland en terug.
  Bericht 
Joël D.
Master
Dikke Dakduif schreef:
% van de lease rijders haakt af als de bijtelling gelijk getrokken wordt.


Bijtelling is nu al praktisch gelijk door de hogere nieuwprijs van een vergelijkbare elektrische auto.
Een e-2008 versus 'normale' 2008 automaat scheelt slechts 50 Euro bruto per maand in het voordeel van de e-2008.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
zadkine schreef:
2e reden voor lagere mrb...Nog niet elke benzine pomp heeft standaard HPC laders (350KW of meer) beschikbaar, zelfs niet langs snelwegen. De infrastructuur is daardoor slechter voor EV's dan voor ICE wagens....
:roflol: :roflol: :roflol:
Tankstations worden gefinancierd door hun eigenaren, niet uit de MRB. Sterker nog, Shell, BP, etc betalen de roverheid dik voor een plekje langs de snelweg. Hoe kom je op het idee dat MRB bedoeld is voor laadpalen :lol:


zadkine schreef:
Fiscale voordelen heb je al amper met electrisch momenteel. Zeg maar "GEEN"

Bijtelling is gebaseerd op aanschafwaarde
Op aanschafwaarde inclusief BPM die een EV niet heeft. Normale auto's hebben dus een hoger bijtellingspercentage over een kunstmatig hogere aanschafwaarde. Dat is een flink stuk extra belasting.
  Bericht 
zadkine
Master
Dikke Dakduif schreef:
Op aanschafwaarde inclusief BPM die een EV niet heeft.


Die BPM is gebaseerd op CO2 uitstoot per km op wltp per km . Hierbij is CO2 bij produktie niet meegenomen...net als die ook niet meegenomen wordt van CO2 uitstoot bij de raffinaderijen.
Die is 0 bij de EV dus die heeft wel degelijk die BPM op basis van de berekeningen...0^N = 0.
Zoals letterlijk staat op de onderstaande pagina van de rijs(r)overheid.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rsonenauto

Zoals ook de PHEV outlander in een prijs van 50K maar 700 bpm had. De xtrail bijna 10K in 41K catalogus prijs.

Dikke Dakduif schreef:
Tankstations worden gefinancierd door hun eigenaren, niet uit de MRB. Sterker nog, Shell, BP, etc betalen de roverheid dik voor een plekje langs de snelweg.


Klopt...Maar de overheid heeft al jaar en dag NIET de verplichting opgelegd bij dat pacht recht om ook stroom auto's ter wille te zijn met laadstations....En ik weet dat er best wel veel voorwaarden aan zo'n pacht zijn verbonden. Hier heeft RWS dus gefaald en dat weer zorgt voor meer achterstallige infra dan nodig geweest was....komt nog bij dat ook , zeker de 1e jaren, een bedrijf als fastnet letterlijk werd tegengewrkt o hun snellaad stations uit te rollen.
Inmiddels is fastnet overgegaan naar shell dus die tegenwerking zal nu veel minder zijn.

ps Een snellaad station verdient zich best wel terug.

Investering 20K voor zo'n ding )als je geen daken bouwt zoals fastnet. Prijs voor stroom het veelvoudige toc inkoopprijs stroom....Met 50000KWH leveren heb je die er wel uit...dat is maar 500 tot 1000 keer laden (afh van aantal KWH per laadbeurt. misschien iets van 1 jaar , maximaal 2 jaar voor terugverdienen.)
  Bericht 
zerty
Master
Dave schreef:
Pen schreef: Als ik nu een wallbox wil kan dat ergens volgend jaar.

welnee, verse groep is zo geregeld. Ben zelf een beetje langzaam maar ach, heb de tijd.


idd, waarom menen mensen dat je 3-fase moet hebben om te laden? :loco:

Pen schreef:
Euhm, nee? MRB obv gewicht is het eerlijkst.


uuh, nee. Ze kijken ook naar de uitstoot.
  Bericht 
Walker
Master
 
zadkine schreef:
Een snellaad station verdient zich best wel terug.
Investering 20K voor zo'n ding )als je geen daken bouwt zoals fastnet.


Ik wist niet dat je ook bouwkostendeskundige bent... Waar haal je toch de tijd vandaan naast je overige banen als arts, onderzoeker en statisticus. Misschien kunnen we er hier wat van leren.
  Bericht 
zadkine
Master
Walker schreef:
Ik wist niet dat je ook bouwkostendeskundige bent...


Nope...maar wel geïnteresseerd in dit soort dingen .
Bedragen gewoon van leveranciers site voor dit soort spul.

En verder ben ik gepensioneerd, dus wel tijd om zoiets op te zoeken.
Eb wat betreft algemene arts info...financieel regel ik voor de dame dus weet wat er alzo omgaat. Andere info gewoonlijk direct uit medische tijdschriften (die hier binnen komen) ...heb je geen studie voor nodig...of van elders op internet ...zoals medische sites (al dan niet met artsen toegangscode / abonnement.
  Bericht 
Schoenzool
Master
zadkine schreef:
En verder ben ik gepensioneerd, dus wel tijd om zoiets op te zoeken.


:o

Ik dacht dat je een dertiger of veertiger was :lol:
  Bericht 
Speedy J
Master
Klopt wel als je die twee bij elkaar optelt!
  Bericht 
basjuh1981
Master
:lol:
  Bericht 
zadkine
Master
Schoenzool schreef:
Ik dacht dat je een dertiger of veertiger was


Dat is mijn oudste zoon inmiddels, dertiger....
  Bericht 
R
Master
Schoenzool schreef:
Ik dacht dat je een dertiger of veertiger was :lol:


Ja ehhh, neem mij niet als voorbeeld, zal wel moeten blijven werken tot ik neerval maar als je het goed doet kan je als 30er of 40er jezelf al pensioneren.
  Bericht 
Abel1
Master
zerty schreef:
waarom menen mensen dat je 3-fase moet hebben om te laden? :loco:


Omdat dat vaak in de info pakket staat.

Hier trouwens ook advies gehad van electricien om naar 3 fases te gaan als ik inductie er in zou gooien, dan trekt de huidige 25a aansluiting het niet, en is het handiger om naar 3x 25a te gaan dan naar 1x 35a.
 Pagina 1 van 2  [ 85 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy