▼
[ 313 berichten ]
En dan vooral de steden. Maar vlak de stad Groningen niet uit.
Typisch Nederland.
Opvang bieden en daar door knapste kereltje van EU willen zijn. Maar deze mensen fatsoenlijke structurele traumahulp aanbieden ho maar. Daar is geen geld voor gok ik. Denk dat gros van de azc'ers gehersenspoeld is door oorlog ervaringen.
Nou, vind je het ook niet een beetje genoeg zo?
Ik blijf erbij: vluchtelingen moet je opvangen zo dicht mogelijk in de buurt van hun thuisland. Dat we/de EU dat grotendeels financieren, ok. Maar deze volksverplaatsingen moet je niet willen. Hele woonwijken voor Oekraïners, in een land waar eigen bevolking al jaren wacht op een woning. Krankzinnig. Dit kan niet lang meer goed gaan. Nederland gaat ten onder aan haar eigen welvaart.
Die zitten allemaal lachend op zo'n bootje. Hebben net hun ID's in de zee geflikkerd.
Nee, het is een grote oplichting.
Er moet een doel achter zitten, kan niet anders. Ik kan er alleen nog niet de vinger opleggen wat dat doel is.
gaan we nog maar eens een keer
Hebben ze hem weer eens van stal gehaald. Is natuurlijk te verwachten van teamnupuntnlslashhawaaiishirtjes.
they took our jobs
ook bekend als, "het is nooit goed".
Maar 96% komt niet eens toe aan die 24 weken. Nog geen week. Geen vergunning voor. ... Dit land maakt zichzelf kapot met zelfverstikkende regeltjes. Het is alsof je een plastic zak op je hoofd zet en dan zegt ga maar lekker ademen.
Het merendeel belandt ook in de bijstand.
volgens mij wel, maar dan moet je wel redenen hebben waarom je in het land bent.
bv in afwachting van het bezwaar wat je hebt gemaakt tegen je uitzetting etc.
Waar heb je een unie voor....doe Tunesie een mooi aanbod voor het huren van enkele honderden hectaren grond en richt daar een veilige opvangplek in. Laat de marines maar een kordon buiten de 12 mijls zone voor de Afrikaanse kust aanleggen en alles wat ze opvangen naar Tunesie brengen.
Dat weet ik en noem ik niet voor niets de grootste blunder van de overheid in het vreemdelingen gebeuren.
Zou goed kunnen. Maar denk ook wel een verplichting vanuit de overheid, want iedere gemeente moet toch X aantal huizen beschikbaar houden voor huisvestiging van Oekrainers (meen ik).
Schandalig overigens.
Dat lees ik dus niet in jouw artikel terug.
Klopt. Er is een opvangplicht als ik het goed begrijp, maar dan middels flexwoningen / verbouwen van sporthal oid.
Dus.
Pappen en nathouden.
Men wil echt wel wat doen alsin keihard aan het werk maar VVD66 wil daar niets van weten. Pas d'rop hoor!
Of dacht je soms dat ze de oorzaak gaan aanpakken
Daarom is Ter Apel wereldwijd bekend
▲
[ 313 berichten ]
vw-driver
Master
Derde steekpartij in azc Hardenberg
Bij een steekpartij in het asielzoekerscentrum in Heemserveen is gisteravond iemand gewond geraakt. Het slachtoffer is met spoed met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Het incident was rond 11.00 uur in het gebouw aan de Jachthuisweg.
Het is al het derde steekincident dit jaar in het azc. In februari werd iemand doodgestoken in het azc, een maand eerder vielen twee gewonden.
Het gebouw is sinds 2016 een asielzoekerscentrum en biedt plaats aan 750 mensen. Het zit in het buurtschap Heemserveen, ten noordwesten van Hardenberg.
https://www.rtvoost.nl/nieuws/2220657/1 ... diepenveen
Bij een steekpartij in het asielzoekerscentrum in Heemserveen is gisteravond iemand gewond geraakt. Het slachtoffer is met spoed met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Het incident was rond 11.00 uur in het gebouw aan de Jachthuisweg.
Het is al het derde steekincident dit jaar in het azc. In februari werd iemand doodgestoken in het azc, een maand eerder vielen twee gewonden.
Het gebouw is sinds 2016 een asielzoekerscentrum en biedt plaats aan 750 mensen. Het zit in het buurtschap Heemserveen, ten noordwesten van Hardenberg.
https://www.rtvoost.nl/nieuws/2220657/1 ... diepenveen
Dikke Dakduif
Master
vw-driver schreef:
Het is al het derde steekincident dit jaar in het azc.
IJsberg, topje..
bruintje beer
Master
Dikke Dakduif
Master
bruintje beer schreef:
Dan wordt zo'n buurtschap toch onbewoonbaar, als je er minstens zoveel asilio's als bewoners neerzet?
Lekker boeiend, de dichtsbijzijnde D66 stemmer woont minstens 100 km verderop. Het deugen gebeurt in de randstad, de overlast is voor de boertjes.
basjuh1981
Master
Dikke Dakduif schreef:
Het deugen gebeurt in de randstad
En dan vooral de steden. Maar vlak de stad Groningen niet uit.
Schoenzool
Master
vw-driver schreef:
Het is al het derde steekincident dit jaar in het azc.
Typisch Nederland.
Opvang bieden en daar door knapste kereltje van EU willen zijn. Maar deze mensen fatsoenlijke structurele traumahulp aanbieden ho maar. Daar is geen geld voor gok ik. Denk dat gros van de azc'ers gehersenspoeld is door oorlog ervaringen.
Christafari
Master
Schoenzool schreef:
Daar is geen geld voor gok ik
Nou, vind je het ook niet een beetje genoeg zo?
Ik blijf erbij: vluchtelingen moet je opvangen zo dicht mogelijk in de buurt van hun thuisland. Dat we/de EU dat grotendeels financieren, ok. Maar deze volksverplaatsingen moet je niet willen. Hele woonwijken voor Oekraïners, in een land waar eigen bevolking al jaren wacht op een woning. Krankzinnig. Dit kan niet lang meer goed gaan. Nederland gaat ten onder aan haar eigen welvaart.
Dikke Dakduif
Master
Schoenzool schreef:
Maar deze mensen fatsoenlijke structurele traumahulp aanbieden ho maar.
Als je ze niet binnen laat, hoef je zo ook niet te helpen.Schoenzool schreef:
Denk dat gros van de azc'ers gehersenspoeld is door oorlog ervaringen
Je bent zelf gehersenspoeld door de media als je dat denkt. Het gros komt helemaal niet uit een oorlog.
basjuh1981
Master
357kurt schreef:
EU= Rome 2.0 Vierde Rijk
Dikke Dakduif schreef:
Je bent zelf gehersenspoeld door de media als je dat denkt. Het gros komt helemaal niet uit een oorlog.
Die zitten allemaal lachend op zo'n bootje. Hebben net hun ID's in de zee geflikkerd.
Nee, het is een grote oplichting.
Christafari
Master
basjuh1981 schreef:
Nee, het is een grote oplichting.
Er moet een doel achter zitten, kan niet anders. Ik kan er alleen nog niet de vinger opleggen wat dat doel is.
basjuh1981
Master
Ik denk dat je alles wat nu gaande is of geweest is - corona, Oekraïne, vluchtelingen, klimaat, CBDC, boeren - als een gezamenlijk iets moet bekijken. Het uiteindelijke doel zal zijn dat het vrije volk, de vrije jonguh, afhankelijk wordt gemaakt van de overheid en de grote corporaties, corporatisme.
Om daar te komen zal de wil van het volk om vrij te zijn, gebroken moeten worden. Je maakt ze arm, je liegt ze voor, je negeert ze en je creëert chaos. En als ze dan gebroken zijn, komen ze op hangende pootjes bij je aankloppen voor hulp. Voor de problemen die je - de overheid - zelf gecreëerd hebt.
Om daar te komen zal de wil van het volk om vrij te zijn, gebroken moeten worden. Je maakt ze arm, je liegt ze voor, je negeert ze en je creëert chaos. En als ze dan gebroken zijn, komen ze op hangende pootjes bij je aankloppen voor hulp. Voor de problemen die je - de overheid - zelf gecreëerd hebt.
Dave
Webspecialist
zadkine schreef:
Als ze allemaal gewoon aan het werk zouden gaan (er wordt personeel zat gevraagd) dan hadden we geen asiel probleem in Nederland.
gaan we nog maar eens een keer
Nu.nl schreef:
Asielzoekers komen talloze hindernissen tegen op weg naar de arbeidsmarkt
Slechts een kleine minderheid van de asielzoekers in Nederland komt aan een baan. Dat komt onder meer doordat ze maar 24 weken per jaar mogen werken, waardoor werkgevers afhaken. Maar er zijn nog meer obstakels waardoor tienduizenden asielzoekers niet werken.
Ruim 37.000 asielzoekers voldeden tussen 2017 en 2021 aan de voorwaarden voor een werkvergunning, zagen onderzoekers van Regioplan. Slechts 4 procent kreeg daadwerkelijk een tewerkstellingsvergunning (TWV). Werkgevers moeten een TWV aanvragen, maar kennen de procedures niet. Wie toch een aanvraag doet, kan op lange wachttijden rekenen.
Ook moeten asielzoekers steeds langer wachten op een BSN-nummer, schreef de Volkskrant afgelopen november. Volgens VluchtelingenWerk speelt dit probleem nog steeds. Zonder BSN-nummer kunnen asielzoekers geen rekening openen voor hun salaris.
Verder maken vooral vrouwen zich zorgen over de opvang van hun kinderen als ze zouden gaan werken. Omdat de gezinnen vaak moeten verhuizen binnen Nederland, kennen ze geen buren of vrienden in de buurt die kunnen oppassen. Zonder geld en een BSN-nummer hebben zij ook geen toegang tot de kinderopvang. Recht op kinderopvangtoeslag heeft ook niet iedereen.
Eigen bijdrage voor asielopvang schrikt af
Asielzoekers die deze horden hebben genomen, schrikken vaak van de eigen bijdrage die ze moeten betalen zodra ze gaan werken. Vooral gezinnen moeten veel afdragen aan het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA).
Een gezin met twee minderjarige kinderen waarvan één van de twee ouders werkt, moet per maand bijna 1.200 euro afdragen bij een brutominimumloon van 1.725 euro. Doordat de eigen bijdrage achteraf wordt verrekend, raken sommige asielzoekers in de schulden.
Niet alleen bureaucratische blokkades zorgen ervoor dat asielzoekers wegblijven van de arbeidsmarkt. "Je moet deze groep echt begeleiden naar de werkvloer", zegt directeur van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis Leo Lucassen. "Het lukt asielzoekers meestal niet om op eigen houtje een baan te vinden op een compleet nieuwe arbeidsmarkt." Daarbij kan een taalachterstand een belemmering vormen.
Meeste asielzoekers krijgen verblijfsvergunning
Asielzoekers die langer dan zes maanden in Nederland geregistreerd staan, mogen met 24 weken nog niet de helft van het jaar werken. De rechter oordeelde eerder deze maand dat dit in strijd is met de Europese Opvangrichtlijn. Die richtlijn moet ervoor zorgen dat asielzoekers daadwerkelijk toegang tot de arbeidsmarkt krijgen.
Volgens Lucassen is het goed als asielzoekers meer mogen werken. Drie kwart van hen komt uit Irak, Syrië en Eritrea en maakt een grote kans op een verblijfsvergunning. "Dan kunnen ze net zo goed alvast gaan werken in plaats van duimendraaien", zegt hij.
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil voor de zomer reageren op het oordeel van de rechter. "We moeten de uitspraak goed bestuderen en zorgvuldig kijken naar de consequenties van deze uitspraak", laat een woordvoerder weten.
Slechts een kleine minderheid van de asielzoekers in Nederland komt aan een baan. Dat komt onder meer doordat ze maar 24 weken per jaar mogen werken, waardoor werkgevers afhaken. Maar er zijn nog meer obstakels waardoor tienduizenden asielzoekers niet werken.
Ruim 37.000 asielzoekers voldeden tussen 2017 en 2021 aan de voorwaarden voor een werkvergunning, zagen onderzoekers van Regioplan. Slechts 4 procent kreeg daadwerkelijk een tewerkstellingsvergunning (TWV). Werkgevers moeten een TWV aanvragen, maar kennen de procedures niet. Wie toch een aanvraag doet, kan op lange wachttijden rekenen.
Ook moeten asielzoekers steeds langer wachten op een BSN-nummer, schreef de Volkskrant afgelopen november. Volgens VluchtelingenWerk speelt dit probleem nog steeds. Zonder BSN-nummer kunnen asielzoekers geen rekening openen voor hun salaris.
Verder maken vooral vrouwen zich zorgen over de opvang van hun kinderen als ze zouden gaan werken. Omdat de gezinnen vaak moeten verhuizen binnen Nederland, kennen ze geen buren of vrienden in de buurt die kunnen oppassen. Zonder geld en een BSN-nummer hebben zij ook geen toegang tot de kinderopvang. Recht op kinderopvangtoeslag heeft ook niet iedereen.
Eigen bijdrage voor asielopvang schrikt af
Asielzoekers die deze horden hebben genomen, schrikken vaak van de eigen bijdrage die ze moeten betalen zodra ze gaan werken. Vooral gezinnen moeten veel afdragen aan het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA).
Een gezin met twee minderjarige kinderen waarvan één van de twee ouders werkt, moet per maand bijna 1.200 euro afdragen bij een brutominimumloon van 1.725 euro. Doordat de eigen bijdrage achteraf wordt verrekend, raken sommige asielzoekers in de schulden.
Niet alleen bureaucratische blokkades zorgen ervoor dat asielzoekers wegblijven van de arbeidsmarkt. "Je moet deze groep echt begeleiden naar de werkvloer", zegt directeur van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis Leo Lucassen. "Het lukt asielzoekers meestal niet om op eigen houtje een baan te vinden op een compleet nieuwe arbeidsmarkt." Daarbij kan een taalachterstand een belemmering vormen.
Meeste asielzoekers krijgen verblijfsvergunning
Asielzoekers die langer dan zes maanden in Nederland geregistreerd staan, mogen met 24 weken nog niet de helft van het jaar werken. De rechter oordeelde eerder deze maand dat dit in strijd is met de Europese Opvangrichtlijn. Die richtlijn moet ervoor zorgen dat asielzoekers daadwerkelijk toegang tot de arbeidsmarkt krijgen.
Volgens Lucassen is het goed als asielzoekers meer mogen werken. Drie kwart van hen komt uit Irak, Syrië en Eritrea en maakt een grote kans op een verblijfsvergunning. "Dan kunnen ze net zo goed alvast gaan werken in plaats van duimendraaien", zegt hij.
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil voor de zomer reageren op het oordeel van de rechter. "We moeten de uitspraak goed bestuderen en zorgvuldig kijken naar de consequenties van deze uitspraak", laat een woordvoerder weten.
basjuh1981
Master
Dave schreef:
Leo Lucassen
Hebben ze hem weer eens van stal gehaald. Is natuurlijk te verwachten van teamnupuntnlslashhawaaiishirtjes.
Dave
Webspecialist
Schoenzool schreef:
Waarom is dat eigenlijk dat ze maar 24 weekjes mogen werken?
they took our jobs
ook bekend als, "het is nooit goed".
Maar 96% komt niet eens toe aan die 24 weken. Nog geen week. Geen vergunning voor. ... Dit land maakt zichzelf kapot met zelfverstikkende regeltjes. Het is alsof je een plastic zak op je hoofd zet en dan zegt ga maar lekker ademen.
basjuh1981
Master
Dave schreef:
Maar 96% komt niet eens toe aan die 24 weken.
Het merendeel belandt ook in de bijstand.
Schoenzool
Master
Dave schreef:
Ja maaaaaaaaarrrr dat kan niet zonder BSN, toch. Denk ik. Nee.
volgens mij wel, maar dan moet je wel redenen hebben waarom je in het land bent.
bv in afwachting van het bezwaar wat je hebt gemaakt tegen je uitzetting etc.
Raymond
Master
Christafari schreef:
Ik blijf erbij: vluchtelingen moet je opvangen zo dicht mogelijk in de buurt van hun thuisland. Dat we/de EU dat grotendeels financieren, ok.
Waar heb je een unie voor....doe Tunesie een mooi aanbod voor het huren van enkele honderden hectaren grond en richt daar een veilige opvangplek in. Laat de marines maar een kordon buiten de 12 mijls zone voor de Afrikaanse kust aanleggen en alles wat ze opvangen naar Tunesie brengen.
Schoenzool
Master
"Mooi" voorbeeld:
Mijn schoonzus. Goed en lang gestudeerd inmiddels een diploma op zak. Ze wilt nu met haar vriend een huis particulier gaan huren, omdat ze nog niet precies weet in welke provincie ze wilt gaan werken etc. Dus huur zou daarom nu nog perfect zijn.
Ze verteld dat een groot lokaal particuliere verhuurbureau wel vrije huizen heeft maar deze vrij moet laten voor de Oekraïners.
Dat ze dat verplicht zijn vanuit de overheid.
Gaat dit echt zo?
Of zal het een sterk verhaal zijn voor op de verjaardag?
Mijn schoonzus. Goed en lang gestudeerd inmiddels een diploma op zak. Ze wilt nu met haar vriend een huis particulier gaan huren, omdat ze nog niet precies weet in welke provincie ze wilt gaan werken etc. Dus huur zou daarom nu nog perfect zijn.
Ze verteld dat een groot lokaal particuliere verhuurbureau wel vrije huizen heeft maar deze vrij moet laten voor de Oekraïners.
Dat ze dat verplicht zijn vanuit de overheid.
Gaat dit echt zo?
Of zal het een sterk verhaal zijn voor op de verjaardag?
Christafari
Master
Zou het zo kunnen zijn dat het ze veel meer geld oplevert wanneer ze de huizen aan de overheid verhuren om Oekraïners onder te brengen? Ook veel vastere bron van inkomsten en overheid is 0 risico.
zadkine
Master
Dave schreef:
gaan we nog maar eens een keer
Dat weet ik en noem ik niet voor niets de grootste blunder van de overheid in het vreemdelingen gebeuren.
Schoenzool
Master
Christafari schreef:
Zou het zo kunnen zijn dat het ze veel meer geld oplevert wanneer ze de huizen aan de overheid verhuren om Oekraïners onder te brengen? Ook veel vastere bron van inkomsten en overheid is 0 risico.
Zou goed kunnen. Maar denk ook wel een verplichting vanuit de overheid, want iedere gemeente moet toch X aantal huizen beschikbaar houden voor huisvestiging van Oekrainers (meen ik).
Schandalig overigens.
Schoenzool
Master
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... %20rechten.
Gaat zich vooral om wooncontainers of via particulieren.
Gaat zich vooral om wooncontainers of via particulieren.
Walker
Master
Schoenzool schreef:
Ze verteld dat een groot lokaal particuliere verhuurbureau wel vrije huizen heeft maar deze vrij moet laten voor de Oekraïners.
Dat ze dat verplicht zijn vanuit de overheid.
Dat ze dat verplicht zijn vanuit de overheid.
Dat lees ik dus niet in jouw artikel terug.
Schoenzool
Master
Walker schreef:
Dat lees ik dus niet in jouw artikel terug.
Klopt. Er is een opvangplicht als ik het goed begrijp, maar dan middels flexwoningen / verbouwen van sporthal oid.
Dave
Webspecialist
Nu.nl schreef:
UWV in beroep tegen uitspraak dat asielzoeker meer dan 24 weken mag werken
Het UWV gaat met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) in hoger beroep tegen de uitspraak van de rechter dat een asielzoeker meer dan 24 weken mag werken.
Afgelopen maart stond de Nigeriaanse asielzoeker Elvis voor de rechtbank in Arnhem omdat hij meer wilde werken dan 24 weken.
Ook zijn werkgever, een slachthuis in Harderwijk, had de man liever langer in dienst. Maar zijn werkvergunning werd niet verlengd. Volgens het UWV kan een volledige baan asielzoekers onterecht de indruk geven dat ze in Nederland mogen blijven.
De Nigeriaan spande een zaak aan en de rechter gaf hem gelijk. Volgens de rechtbank in Arnhem werd de toegang tot de arbeidsmarkt "onnodig beperkt" door deze regel. Van de rechter mocht Elvis onbeperkt werken na de aanlooptermijn in Nederland van zes maanden.
Een woordvoerder van Sociale Zaken laat na berichtgeving van NOS weten dat het om een ingrijpende uitspraak gaat. Dan is hoger beroep volgens haar "de gebruikelijke gang van zaken. Hierdoor komt er bij de hoogste bestuursrechter helderheid."
24-wekeneis grootste obstakel voor asielzoekers tot de arbeidsmarkt
De 24-wekeneis is het grootste obstakel voor asielzoekers tot de arbeidsmarkt, concludeerden onderzoekers van Regioplan vorige maand nog. Het ministerie kijkt ook nog naar de overige belemmeringen voor asielzoekers op de arbeidsmarkt, zegt de woordvoerder.
De Nederlandse Wet arbeid vreemdelingen (Wav) is bedacht om te voorkomen dat asielzoekers recht kunnen krijgen op een werkloosheidsuitkering. Dit kan volgens de overheid het geval zijn als een asielaanvraag wordt afgewezen.
De non-profitorganisatie Refugee Connect, die samen met Elvis naar de rechter stapte, wees erop dat in de Werkloosheidswet al staat dat iemand die niet in Nederland woont geen recht heeft op een WW-uitkering.
Het UWV gaat met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) in hoger beroep tegen de uitspraak van de rechter dat een asielzoeker meer dan 24 weken mag werken.
Afgelopen maart stond de Nigeriaanse asielzoeker Elvis voor de rechtbank in Arnhem omdat hij meer wilde werken dan 24 weken.
Ook zijn werkgever, een slachthuis in Harderwijk, had de man liever langer in dienst. Maar zijn werkvergunning werd niet verlengd. Volgens het UWV kan een volledige baan asielzoekers onterecht de indruk geven dat ze in Nederland mogen blijven.
De Nigeriaan spande een zaak aan en de rechter gaf hem gelijk. Volgens de rechtbank in Arnhem werd de toegang tot de arbeidsmarkt "onnodig beperkt" door deze regel. Van de rechter mocht Elvis onbeperkt werken na de aanlooptermijn in Nederland van zes maanden.
Een woordvoerder van Sociale Zaken laat na berichtgeving van NOS weten dat het om een ingrijpende uitspraak gaat. Dan is hoger beroep volgens haar "de gebruikelijke gang van zaken. Hierdoor komt er bij de hoogste bestuursrechter helderheid."
24-wekeneis grootste obstakel voor asielzoekers tot de arbeidsmarkt
De 24-wekeneis is het grootste obstakel voor asielzoekers tot de arbeidsmarkt, concludeerden onderzoekers van Regioplan vorige maand nog. Het ministerie kijkt ook nog naar de overige belemmeringen voor asielzoekers op de arbeidsmarkt, zegt de woordvoerder.
De Nederlandse Wet arbeid vreemdelingen (Wav) is bedacht om te voorkomen dat asielzoekers recht kunnen krijgen op een werkloosheidsuitkering. Dit kan volgens de overheid het geval zijn als een asielaanvraag wordt afgewezen.
De non-profitorganisatie Refugee Connect, die samen met Elvis naar de rechter stapte, wees erop dat in de Werkloosheidswet al staat dat iemand die niet in Nederland woont geen recht heeft op een WW-uitkering.
Schoenzool schreef:
Waarom is dat eigenlijk dat ze maar 24 weekjes mogen werken?
Citaat:
Volgens het UWV kan een volledige baan asielzoekers onterecht de indruk geven dat ze in Nederland mogen blijven.
Dus.
Pappen en nathouden.
Men wil echt wel wat doen alsin keihard aan het werk maar VVD66 wil daar niets van weten. Pas d'rop hoor!
Schoenzool
Master
NOS schreef:
De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) kan het aantal aanvragen voor asiel niet bijbenen en loopt tegen zijn grenzen aan. Niet alleen vanwege het hoge aantal aanvragen, maar ook omdat wet- en regelgeving ingewikkelder wordt en daarmee de motivering die de IND moet geven bij beslissingen.
Bovendien kampt de dienst met verouderde computersystemen en een onrealistische begroting, die te weinig kan inspelen op veranderingen in het aantal mensen dat naar Nederland komt. Dat staat in een vandaag verschenen rapportage van de IND.
Op dit moment wachten er zo'n 40.000 mensen op een besluit over hun asielaanvraag, terwijl de IND zo'n 22.000 beslissingen per jaar kan nemen. Directeur-generaal Rhodia Maas verwacht dat aanvragers in 2023 en waarschijnlijk ook in 2024 langer moeten wachten op een beslissing. Daardoor moet de dienst naar eigen inschatting ook miljoenen aan dwangsommen gaan betalen.
Vooral in asielzaken kan de IND het tempo niet bijbenen. De beslistermijn op een gemiddelde asielaanvraag verdubbelde vorig jaar van twintig naar veertig weken. Al werd de wettelijke termijn om te beslissen op asielaanvragen vorig jaar opgerekt van negen naar vijftien maanden, toch werden in oktober 85 procent van de zaken buiten de wettelijke termijn genomen. Andere aanvragen, bijvoorbeeld om te studeren of werken als expat in Nederland, worden doorgaans wel binnen de termijn afgedaan.
Afgelopen maanden gingen asielzoekers op meerdere plekken in het land in hongerstaking, om duidelijkheid te krijgen over hun asielaanvraag. De informatievoorziening moet beter, erkent de IND in het rapport. "Ik vind het ontzettend belangrijk dat aanvragers merken dat de IND ze niet vergeten is", zegt directeur-generaal Maas. "En dat ze weten hoelang ze moeten wachten. Dat moet echt beter."
Zo'n 6000 migranten wachten al meer dan een half jaar op hun eerste gesprek bij de IND, weet asieladvocaat Floor Engelbertink. Ze zitten soms in tenten, sporthallen of andere grote opvanglocaties zonder privacy. "Het ergste is dat het heel willekeurig is. Sommigen hebben al na vijf maanden een beslissing, anderen pas na 12 maanden. Uit onderzoek blijkt ook dat hoe langer ze doelloos in zo'n azc wonen, hoe meer psychische problemen ontstaan."
Om mee te groeien met de vraag, zou de IND twee tot drie keer zo groot moeten worden. Eerder liet de organisatie al weten niet zo veel mensen aan te gaan nemen. De IND wil op een 'duurzame' manier groeien zodat ook de ondersteunende afdelingen het werk nog aankunnen. Bovendien duurt het langer dan een jaar voordat nieuwe beslismedewerkers zelfstandig over asielaanvragen kunnen beslissen.
De IND ziet zelf vooral heil in een efficiëntere werkwijze. Zo wil de dienst de bewijslast 'meer' bij de asielzoeker leggen, beslissingen voor kansrijke aanvragen uit Syrië en Jemen sneller en deels schriftelijk afhandelen en op kansarme aanvragen uit Algerije en Moldavië net zo snel beslissen als op verzoeken tot aanvragen van mensen uit landen die op de lijst voor 'veilige landen' staan.
Ook wil de dienst het individuele asielrelaas van de aanvrager weer centraal stellen en minder 'categoraal' beslissen, oftewel standaard een 'ja' antwoorden op aanvragers uit bepaalde landen. Dat zou ertoe moeten leiden dat het inwilligingspercentage (het aantal mensen dat een positief besluit op hun asielaanvraag krijgt) omlaag gaat. Afgelopen jaar was dat 85 procent in Nederland tegenover 48 procent in Europa.
VluchtelingenWerk wijst erop dat er al procedures zijn versimpeld en het personeelsbestand sinds 2015 is verdubbeld. De hulporganisatie noemt de aangekondigde maatregelen "niet realistisch binnen de Europese kaders voor de uitvoering. De IND kampt immers al met gigantische achterstanden, wijzigingen in de toetsing van asielaanvragen zal dit enkel verergeren."
Volgens advocaat Engelbertink ligt de bewijslast in rechtszaken al bij de asielzoeker. "Het aanscherpen van het landenbeleid is zeker een mogelijkheid, maar dat moet zorgvuldig worden gedaan met uitgebreid en deskundig onderzoek naar de veiligheidssituatie." Daar gaat dus ook veel tijd overheen. Engelbertink ziet de oplossing in structureel meer geld en personeel voor de immigratiedienst.
Een onrealistische begroting leidt jaar op jaar tot problemen in de uitvoering bij de IND, concludeerde de Algemene Rekenkamer vorige week ook al. Volgens de controleur van de overheidsuitgaven moet de IND 'stabieler' worden gefinancierd, onafhankelijk van prognoses die vaak al een jaar oud zijn.
Bovendien kampt de dienst met verouderde computersystemen en een onrealistische begroting, die te weinig kan inspelen op veranderingen in het aantal mensen dat naar Nederland komt. Dat staat in een vandaag verschenen rapportage van de IND.
Op dit moment wachten er zo'n 40.000 mensen op een besluit over hun asielaanvraag, terwijl de IND zo'n 22.000 beslissingen per jaar kan nemen. Directeur-generaal Rhodia Maas verwacht dat aanvragers in 2023 en waarschijnlijk ook in 2024 langer moeten wachten op een beslissing. Daardoor moet de dienst naar eigen inschatting ook miljoenen aan dwangsommen gaan betalen.
Vooral in asielzaken kan de IND het tempo niet bijbenen. De beslistermijn op een gemiddelde asielaanvraag verdubbelde vorig jaar van twintig naar veertig weken. Al werd de wettelijke termijn om te beslissen op asielaanvragen vorig jaar opgerekt van negen naar vijftien maanden, toch werden in oktober 85 procent van de zaken buiten de wettelijke termijn genomen. Andere aanvragen, bijvoorbeeld om te studeren of werken als expat in Nederland, worden doorgaans wel binnen de termijn afgedaan.
Afgelopen maanden gingen asielzoekers op meerdere plekken in het land in hongerstaking, om duidelijkheid te krijgen over hun asielaanvraag. De informatievoorziening moet beter, erkent de IND in het rapport. "Ik vind het ontzettend belangrijk dat aanvragers merken dat de IND ze niet vergeten is", zegt directeur-generaal Maas. "En dat ze weten hoelang ze moeten wachten. Dat moet echt beter."
Zo'n 6000 migranten wachten al meer dan een half jaar op hun eerste gesprek bij de IND, weet asieladvocaat Floor Engelbertink. Ze zitten soms in tenten, sporthallen of andere grote opvanglocaties zonder privacy. "Het ergste is dat het heel willekeurig is. Sommigen hebben al na vijf maanden een beslissing, anderen pas na 12 maanden. Uit onderzoek blijkt ook dat hoe langer ze doelloos in zo'n azc wonen, hoe meer psychische problemen ontstaan."
Om mee te groeien met de vraag, zou de IND twee tot drie keer zo groot moeten worden. Eerder liet de organisatie al weten niet zo veel mensen aan te gaan nemen. De IND wil op een 'duurzame' manier groeien zodat ook de ondersteunende afdelingen het werk nog aankunnen. Bovendien duurt het langer dan een jaar voordat nieuwe beslismedewerkers zelfstandig over asielaanvragen kunnen beslissen.
De IND ziet zelf vooral heil in een efficiëntere werkwijze. Zo wil de dienst de bewijslast 'meer' bij de asielzoeker leggen, beslissingen voor kansrijke aanvragen uit Syrië en Jemen sneller en deels schriftelijk afhandelen en op kansarme aanvragen uit Algerije en Moldavië net zo snel beslissen als op verzoeken tot aanvragen van mensen uit landen die op de lijst voor 'veilige landen' staan.
Ook wil de dienst het individuele asielrelaas van de aanvrager weer centraal stellen en minder 'categoraal' beslissen, oftewel standaard een 'ja' antwoorden op aanvragers uit bepaalde landen. Dat zou ertoe moeten leiden dat het inwilligingspercentage (het aantal mensen dat een positief besluit op hun asielaanvraag krijgt) omlaag gaat. Afgelopen jaar was dat 85 procent in Nederland tegenover 48 procent in Europa.
VluchtelingenWerk wijst erop dat er al procedures zijn versimpeld en het personeelsbestand sinds 2015 is verdubbeld. De hulporganisatie noemt de aangekondigde maatregelen "niet realistisch binnen de Europese kaders voor de uitvoering. De IND kampt immers al met gigantische achterstanden, wijzigingen in de toetsing van asielaanvragen zal dit enkel verergeren."
Volgens advocaat Engelbertink ligt de bewijslast in rechtszaken al bij de asielzoeker. "Het aanscherpen van het landenbeleid is zeker een mogelijkheid, maar dat moet zorgvuldig worden gedaan met uitgebreid en deskundig onderzoek naar de veiligheidssituatie." Daar gaat dus ook veel tijd overheen. Engelbertink ziet de oplossing in structureel meer geld en personeel voor de immigratiedienst.
Een onrealistische begroting leidt jaar op jaar tot problemen in de uitvoering bij de IND, concludeerde de Algemene Rekenkamer vorige week ook al. Volgens de controleur van de overheidsuitgaven moet de IND 'stabieler' worden gefinancierd, onafhankelijk van prognoses die vaak al een jaar oud zijn.
Dikke Dakduif
Master
Christafari schreef:
Het loopt vanzelf een keer vast.
Het probleem lossen ze dan op door iedere aanvraag ongezien goed te keuren. Of dacht je soms dat ze de oorzaak gaan aanpakken
Schoenzool
Master
R schreef:
Percentage goedkeuringen ligt al véél hoger dan in de buurlanden
Daarom is Ter Apel wereldwijd bekend
Schoenzool
Master
Raymond
Master
Stel je niet aan. Het zijn allemaal artsen en architecten in die bus, niet zo xenofobisch.
Christafari
Master
Misschien heb je wel gelijk. Ik heb me laten leiden door een vaag nieuwsbericht, maar wie zegt dat dat waar is? Misschien was het wel een middelbare school-klas uit ‘t Gooi. Lekker asielzoekers de schuld geven, makkelijk hoor.
Schoenzool
Master
Schoenzool
Master
Ik vind het vooral jammer voor de mensen die echt gevlucht zijn voor de oorlog. Die worden er ook op aan gekeken, onterecht.
Maar ik vraag me wel af hoeveel procent ECHT in nood zat, en hoeveel procent denkt hier het geluk te vinden dan wel zich te kunnen gedragen als een of andere hooligan
Maar ik vraag me wel af hoeveel procent ECHT in nood zat, en hoeveel procent denkt hier het geluk te vinden dan wel zich te kunnen gedragen als een of andere hooligan
Walker
Master
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum