Postingstijd interval gedetecteerd van 81.5 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 1 van 7  [ 313 berichten ]
  Bericht 
basjuh1981
Master
RTL Nieuws schreef:
30 maart 2022 18:59
Burgemeesters worden vanaf vrijdag formeel verantwoordelijk voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Dat gebeurt via het noodrecht. Dat heeft staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) bekendgemaakt.

De burgemeesters van de 25 veiligheidsregio's en de commissarissen van de Koning hadden deze week verzocht om het noodrecht in te stellen.

Van der Burg had eerder al aangegeven dat het kabinet daartoe zou besluiten als er sprake zou zijn 'van buitengewone omstandigheden vanwege een zeer grote toestroom van vluchtelingen uit Oekraïne'. Dat punt is nu bereikt.

Formalisering
Het inzetten van noodrecht is niet hetzelfde als het afkondigen van de noodtoestand, benadrukte het kabinet eerder. Het zou nu vooral neerkomen op een formalisering van een werkwijze zoals die in de praktijk al gebruikt wordt. De opvang voor de Oekraïners wordt nu namelijk georganiseerd door de veiligheidsregio's, en die vormen nu ook al een vertegenwoordiging van de burgemeesters.

De noodwet die wordt gebruikt is de Wet verplaatsing bevolking. Die werd niet lang na de Tweede Wereldoorlog ingevoerd om 'voor het geval van oorlog, oorlogsgevaar, daaraan verwante of daarmede verband houdende buitengewone omstandigheden' te kunnen ingrijpen.

Crisisoverleg
Het kabinet nam vanmiddag tijdens een crisisoverleg op het ministerie van Justitie het besluit. Nu moet er nog zo snel mogelijk een wetsvoorstel over dit besluit naar de Tweede Kamer worden gestuurd. Het idee van deze constructie is dat de regering in noodsituaties snel kan handelen.

Vrijdag gaat de nieuwe regeling in.


Omdat het vluchtelingen-topic gesloten is, maar een apart topic.

Wat in de tekst niet naar voren komt, is dat de overheid nu de bevoegdheid heeft om onroerend goed te vorderen. Deze wet is sinds 1 april van kracht.

Wat de wet nog meer inhoudt, wordt in hier uitgelegd:

Annelies
@annstrikje Apr 4, 2022
Draad - Er is veel te doen over de #WetVerplaatsingBevolking uit 1952 die nu uit de kast getrokken is om WEER grondrechten in te kunnen perken van Nederlanders. Is dit überhaupt nodig? Wat houdt het in? En wat zou er kunnen gebeuren? Ik zocht het uit en zet het op een rij. 👇


Grondrechten? Daar heeft het Swabinet schijt an. Vuilnisman, mag deze zak ook mee :boos: :x
  Bericht 
zadkine
Master
basjuh1981 schreef:
s dat de overheid nu de bevoegdheid heeft om onroerend goed te vorderen.


Als ze dat dan ook maar betalen tegen huidige marktprijs.....per slot is deze torenhoge marktprijs veroorzaakt door de overheid zelf vanwege decennia van bouwbelemmeringen.
En niet van belasting heffingen betalen, nee ....van inhoudingen op wachtgelden en pensioenen van alle verantwoordelijke ambtenaren en bestuurders voor de woningnood .

Of desnoods van verkoop van grondkavels in overheids bezit voor woningbouw ...aan prive personen.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Staatscourant schreef:
Besluit van 31 maart 2022, houdende inwerkingstelling van de artikelen 2c en 4 van de Wet verplaatsing bevolking

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister-President, Minister van Algemene Zaken, van 31 maart 2022, nr. 3763231;

Overwegende dat er sprake is van een zodanig grote toestroom van ontheemden uit Oekraïne dat met de bestaande structuren niet in de benodigde opvang kan worden voorzien, en dat het door deze buitengewone omstandigheden noodzakelijk is enkele artikelen uit de Wet verplaatsing bevolking in werking te stellen;

Gelet op artikel 2, eerste lid, en vijfde lid, eerste zin, van de Wet verplaatsing bevolking;

Hebben goedgevonden en verstaan:

Artikel 1
De artikelen 2c en 4 van de Wet verplaatsing bevolking worden in werking gesteld.

Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt door publicatie in het Staatsblad.

Onze Minister-President, Minister van Algemene Zaken, is belast met de uitvoering van dit besluit, dat met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 31 maart 2022
Willem-Alexander

De Minister-President, Minister van Algemene Zaken,
M. Rutte

Uitgegeven de eerste april 2022

De Minister van Justitie en Veiligheid,
D. Yeşilgöz-Zegerius


NOTA VAN TOELICHTING
Het opvangen van ontheemden uit Oekraïne is een humanitaire verplichting. Mensen die het conflict in Oekraïne ontvluchten, krijgen bescherming in Nederland en hebben op grond van de Richtlijn tijdelijke bescherming recht op onder meer fatsoenlijk onderdak, levensonderhoud en medische zorg. In de brief van 8 maart 2022 heeft het kabinet aangekondigd dat het voornemens is om noodrecht in te zetten, indien er sprake is van buitengewone omstandigheden vanwege een zeer grote toestroom van ontheemden uit Oekraïne.1 Die voorwaarde is inmiddels vervuld.

De toestroom van ontheemden uit Oekraïne is dermate hoog dat Nederland niet in staat is aan hen binnen de bestaande structuren (nood)opvang te bieden. Daarom is begin maart 2022 al aan de burgemeesters gevraagd de noodzakelijke opvang te realiseren, waarbij de voorzitter van elke veiligheidsregio op grond van de Wet veiligheidsregio’s een coördinerende rol vervult. Er is immers sprake van een landelijke crisis ten aanzien van de opvang van ontheemden uit Oekraïne, die elke gemeente en veiligheidsregio kan raken, en daarmee is er ook een crisis van meer dan plaatselijke betekenis. Deze crisis is inmiddels tevens uitgegroeid tot een buitengewone omstandigheid die afwijking van bestaande structuren noodzakelijk maakt om deze het hoofd te bieden.2

In deze situatie is het noodzakelijk om gebruik te maken van de Wet verplaatsing bevolking (hierna: Wvb).3 De Wvb bevat een aantal noodwettelijke bepalingen. Deze kunnen ook buiten een noodtoestand worden toegepast indien er sprake is van buitengewone omstandigheden (de zogeheten separate toepassing). Volgens de systematiek van noodwetgeving dienen deze bepalingen in werking te worden gesteld voordat er gebruik van kan worden gemaakt. Dit is geregeld in artikel 2, eerste lid, van de Wvb.

Dit besluit strekt ertoe de artikelen 2c en 4 van de Wvb in werking te stellen. Dat gebeurt op tijdelijke basis en derhalve niet langer dan strikt noodzakelijk: zodra de omstandigheden dit toelaten worden deze bepalingen weer buiten werking gesteld (artikel 2, vierde lid, Wvb).

De inwerkingstelling van artikel 2c van de Wvb maakt het mogelijk de bevoegdheden uit de Wvb ook in te zetten in een situatie zoals deze zich nu voordoet. In de toelichting bij het artikel is opgemerkt dat de Wvb tevens van toepassing is op volksverplaatsingen op grote schaal, welke niet het gevolg zijn van een last tot verplaatsing, en dat daarbij kan worden gedacht aan het overschrijden van onze grenzen door grote groepen van ontheemden.4

Voorts wordt artikel 4 in werking gesteld. Op grond van artikel 4, eerste lid, krijgen burgemeesters de wettelijke taak om zorg te dragen voor de opvang, waaronder begrepen de huisvesting en verzorging en de registratie, van ontheemden uit Oekraïne, alsmede de voorbereidingen daartoe. Zo wordt duidelijk dat gemeenten in de huidige situatie verantwoordelijkheid dragen voor de opvang van deze groep ontheemden en wie binnen het gemeentebestuur die taak heeft, namelijk de burgemeester. De burgemeester handelt hiermee in medebewind. Op grond van artikel 4, tweede lid, kan de Minister van Justitie en Veiligheid richtlijnen of aanwijzingen geven aan de burgemeester met betrekking tot deze taak. Dit gebeurt bij ministeriële regeling. In deze regeling wordt afgebakend ten aanzien van welke groep ontheemden uit Oekraïne de burgemeester deze taak heeft en worden voorwaarden gesteld ten aanzien van de huisvesting en verzorging van deze doelgroep.

Met de activering van deze bepalingen kiest de regering er voor gebruik te maken van op deze situatie toegespitste noodwettelijke bepalingen. Volgens de systematiek van de Wvb is de burgemeester immers het aangewezen orgaan om in geval van buitengewone omstandigheden de opvang van, in dit geval, ontheemden te verzorgen. Nu deze buitengewone omstandigheden zich voordoen, wordt daarbij aangesloten. Daarbij wordt betrokken dat, in elk geval op de korte termijn, niet op enige andere wijze in deze opvang kan worden voorzien.

Met de activering van de artikelen 2c en 4 van de Wvb krijgt de burgemeester een wettelijke taak. Deze taak gaat op dit moment niet gepaard met de activering van bepaalde noodwettelijke bevoegdheden. De regering acht activering van verdergaande noodbevoegdheden, waarbij ook grondrechten in het geding zijn, op dit moment nog niet proportioneel. De burgemeester zal dus zelf een inschatting moeten maken van de lokale omstandigheden en mogelijkheden en daarbinnen de opvang realiseren, met inachtneming van de richtlijnen of aanwijzingen van de Minister van Justitie en Veiligheid op grond van artikel 4, tweede lid, van de Wvb. Indien de omstandigheden daar om vragen, kan dit echter opnieuw gewogen worden. Dat kan bijvoorbeeld gelden voor activering van de bevoegdheid om verplaatsing van personen te gelasten (artikelen 2a en 2b van de Wvb) om zo spreiding over Nederland mogelijk te maken, of de bevoegdheid om het gebruik van panden te vorderen (artikel 7, eerste lid, van de Wvb).

Zoals in de brief van 8 maart 2022 is toegezegd, zal het Rijk de kosten die gemaakt zullen worden door gemeenten integraal vergoeden. Artikel 108, derde lid, van de Gemeentewet is van toepassing op deze taak van de burgemeester. In dat artikel is bepaald dat het rijk de kosten voor gevorderd medebewind vergoedt. De wijze waarop deze vergoeding geschiedt, is onderwerp van gesprek, en mede afhankelijk van de richtlijnen die zullen worden vastgesteld. De toepassing van artikel 2 van de Financiële-verhoudingswet wordt in dat verband ingebed.

Ingevolge artikel 2, vijfde lid, van de Wvb regelt artikel 2 van dit besluit dat dit besluit wordt bekendgemaakt door publicatie in het Staatsblad. Er wordt dus niet afgeweken van hetgeen in artikel 2, zesde lid, van de Wvb is bepaald, namelijk dat het besluit in ieder geval in het Staatsblad wordt geplaatst. Gelet op artikel 2, vijfde lid, van de Wvb treedt dit besluit terstond na de bekendmaking in werking.

Onverwijld na het nemen van dit besluit zal overeenkomstig artikel 2, tweede lid, van de Wvb een voorstel van wet in procedure worden gebracht omtrent het voortduren van de werking van de bij dit besluit in werking gestelde bepalingen. De Minister van Justitie en Veiligheid is, samen met de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, gestart met de voorbereiding daarvan.

De Minister-President, Minister van Algemene Zaken,
M. Rutte

1
Kamerstukken II 2021/22, 19 637, nr. 2829.

2
Zoals in de brief van 8 maart 2022 is opgemerkt heeft het kabinet het noodzakelijk geacht om met ingang van 9 maart – tijdelijk – de crisisstructuur te activeren, opdat op hoog ambtelijk en politiek-bestuurlijk niveau zorg wordt gedragen voor coördinatie en besluitvorming over het geheel van maatregelen en voorzieningen die in samenwerking met de betrokken publieke en private partners – met het oog op een samenhangende aanpak – moeten worden getroffen. Deze structuur voor nationale crisisbesluitvorming is geactiveerd specifiek ten behoeve van de opvangopgave voor vluchtelingen uit Oekraïne. Binnen deze structuur wordt nauw samengewerkt met veiligheidsregio’s, gemeenten en andere crisispartners, vooruitlopend op een programmatische aanpak.

3
In de Wet verplaatsing bevolking is sprake van de Minister van Binnenlandse Zaken en Defensie gezamenlijk. Bij de portefeuilletoedeling in 2010 zijn onder meer crisis gerelateerde aangelegenheden de verantwoordelijkheid geworden van de minister van Justitie en Veiligheid (toen nog: Veiligheid en Justitie).

4
Kamerstukken II 1951/52, 2419, nr. 7. Het artikel was bij inwerkingtreding vernummerd tot artikel 25, en in 1955 tot artikel 27. In 1996 is de bepaling als artikel 2c opgenomen in de Wet verplaatsing bevolking (Stb. 1996, 366 en Kamerstukken II 1995/96, 23 791, nr. 3).
  Bericht 
basjuh1981
Master
zadkine schreef:
Als ze dat dan ook maar betalen tegen huidige marktprijs


:lol: Dat zie ik niet gebeuren.

Maar goed. Deze noodwet is dus als er dreiging is voor het eigen volk a.g.v. een oorlog of andere bijzondere calamiteit. Zo ver ik weet is er geen bijzondere calamiteit en zijn we ook niet in oorlog. Dus deze noodwet kan onterecht gebruikt worden tegen de eigen bevolking.
  Bericht 
R
Master
(Ik heb het nog niet gezien)

https://www.blckbx.tv/livestreams/blckbx-today-2022-04-04 Ook over dit onderwerp.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Deze zijn ook op YouTube te zien:

Youtube video
  Bericht 
cocodee
Master
Ze praten nu al over 150K, en met de all-time wekelijkse instroom van 1K aan parasieten uit Afrika en het M-O, gaat het wel heel erg hard. :x
Het wordt onderhand eens tijd dat ze een grote kuis gaan uitvoeren onder de opvreters uit Afrika, die elk jaar lekker op vakantie gaan naar het oorlogsgebied. 70 % voert geen klap uit, ongeveer hetzelfde percentage Syriërs zijn de grootste armoeilijers alhier, en dat valt me vies tegen van artsen en apothekers.

Mark my words, deze nimmer aflatende toestroom wordt de totale ondergang van onze bananenrepubliek, binnen een paar jaar breekt de pleuris hier uit, volgend jaar de zorgpremie maar liefst 15 Euries p/m omhoog, en daar zal het vrees ik niet bij blijven. :D
  Bericht 
zadkine
Master
cocodee schreef:
en dat valt me vies tegen van artsen en apothekers.


Volgens mijn berichtgeving werken ukrainers WEL in het gastland.
Althans in Polen. Daar hebben tienduizenden al werk gevonden.
Ook zijn het Ukrainers die bij de opvang zelf verzorging op zich nemen...tenminste degenen die daarvoor opgeleid zijn..

Dit in tegenstelling tot de meesten die hierheen komen vanuit Noord Afrika en , in iets mindere mate, uit Syrie.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Een flink deel van de UA vluchtelingen is niet Oekraïens.
  Bericht 
R
Master
Polen heeft toch al lange tijd een tekort aan werkenden omdat die jongere Polen in het westen werken? En het land welvarender wordt?

Oekraïne ligt naast Polen en heeft een lagere levensstandaard en minder loon voor de mensen en daarom werkten al een aardige tijd een hoop Oerkrainers in Polen?
  Bericht 
lorat
Master
cocodee schreef:
all-time wekelijkse

Wat is all-time wekelijks? :huh:
  Bericht 
zadkine
Master
R schreef:
Polen heeft toch al lange tijd een tekort aan werkenden


Nederland toch ook ondanks de vele voormalige oostblokkers die hier werken....
(Ondanks de velen vanuit bepaalde herkomsten die niet aan het werk zijn)
  Bericht 
cocodee
Master
lorat schreef:
Wat is all-time wekelijks?

All-time is Engels, betekent zoiets dat eeuwig maar doorgaat. (f)

zadkine schreef:
Volgens mijn berichtgeving werken ukrainers WEL in het gastland.

Daar heb ik het niet over, maar wel over barbaarse primaten zoals:
Citaat:
Asad (24) mishandelt vrouw en pasgeboren baby: ‘Ik wist niet dat je geen mensen mocht slaan in Nederland’

,,Ik kom uit Somalië, ik wist helemaal niet dat je mensen niet mocht slaan. Het hoorde bij mijn opvoeding, voor mij is het heel normaal.’’ Inmiddels weet de 24-jarige Asad O. uit Woerden wel beter, vertelde hij vandaag in de Lelystadse rechtbank. ,,Ik schaam me kapot.’’

https://www.ad.nl/flevoland/asad-24-mis ... ~ac8be871/
  Bericht 
lorat
Master
cocodee schreef:
All-time is Engels, betekent zoiets dat eeuwig maar doorgaat. (f)

Of de hoogste/laagste/vul maar wat in ooit. Maar als je iets dat eeuwig doorgaat combineert met wekelijks hoort m'n vraag in het grote boze spellingstopic. ;-)
  Bericht 
18vti
Master
Heerlijk dit! Let it go to helll...

Alles past in het grote WEF plan.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
cocodee schreef:
Daar heb ik het niet over, maar wel over barbaarse primaten

Is this you? :lol:

Afbeelding
  Bericht 
basjuh1981
Master
cocodee schreef:
Ze praten nu al over 150K


Die kunnen toch ook elders in Oekraïne opgevangen worden? Het land is groot zat. Iets van 10x groter dan NL.
  Bericht 
Raaf
Master
Ietsje meer wel... 41000 vs 600000 km2 :P
  Bericht 
lorat
Master
Nog wel. Daar wordt nog een beetje afgesnoept. ;-)
  Bericht 
basjuh1981
Master
Raaf schreef:
Ietsje meer wel... 41000 vs 600000 km2 :P


Nou, nog meer ruimte dus :thumb:
  Bericht 
cocodee
Master
lorat schreef:
grote boze spellingstopic. ;-)

Wat let je, maar zorg er wel voor dat het je all-time beste post wordt, let it count! :thumb:

Mr.Cabdriver schreef:
Is this you? :lol:

You can take that to the bank. Laat mij het IND maar voor een paar weken runnen, en reken maar dat de criminaliteit minimaal halveert, en dat het capaciteitsprobleem als sneeuw voor de zon verdwijnt! :P
  Bericht 
lorat
Master
cocodee schreef:
Wat let je

Dat ik geen schoolmeester ben. Ik kon alleen dat all-time niet plaatsen, en was wel benieuwd wat je bedoelde. Maar ja, het was dus niet gek dat dat niet te plaatsen viel. :cry:
  Bericht 
cocodee
Master
  Bericht 
lorat
Master
Nou, ik kom er wel bovenop hoor. :flower:
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
De Telegraaf schreef:
Staatssecretaris wil rond zomer voorstel / Kabinet gaat dwang inzetten bij opvang asielzoekers

De opvang van asielzoekers kan hoe dan ook op den duur worden afgedwongen. Dat bevestigt staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel), nu het kabinet door een overvolle opvang nadenkt over een manier om aan extra plaatsen te komen.

Deze week vertelde de bewindsman dat er meer tijd nodig is om na te denken over een geschikt wettelijk middel om opvangplaatsen af te dwingen, terwijl gemeenten nu zelf mogen bepalen of ze asielzoekers opvangen.

„In tegenstelling tot bij Oekraïners kun je bij reguliere asielzoekers geen gebruik maken van noodwetgeving. Die kan middels een besluit van de ministerraad in een keer geactiveerd worden.”

Dus kost dwang bij asielopvang meer tijd, legt Van der Burg uit. „Als het gaat om asielzoekers moet er gewoon een wet komen die naar de Tweede en Eerste Kamer gaat. Een normale wet kost gewoon meer tijd.”

Verschillende varianten van opvangdwang zijn volgens hem mogelijk. „Is het de staatssecretaris die de verantwoordelijkheid krijgt, of leggen we die bij de provincies neer als het gaat om een doorzettingsmacht?”

Burgemeesters
Rond de zomer wil hij met een wetsvoorstel komen. Eigenlijk had Van der Burg al eerder opvang willen afdwingen, erkent hij. „Eigenlijk heb ik de luxe om te wachten niet. De druk is hoog. Veiligheidsregio’s vragen erom en commissarissen van de koning ook.” Tot die tijd wil hij vooral met burgemeesters in gesprek om nieuwe plaatsen te vragen.

De opvang van vluchtelingen uit Oekraïne – die doorgaans nu niet in de asielprocedure belanden – gaat volgens Van der Burg wél goed. „De bezetting is zo’n 70 procent, dus dat gaat goed. De gemeenten werken keihard en gaan richting die benodigde 50.000 plaatsen.” Hij zegt dat er voorlopig voldoende marge is. „Ik maak me absoluut geen zorgen over de opvang van Oekraïners. Wel over de bedden voor gewone asielzoekers.”

  Bericht 
basjuh1981
Master
Maserati Teun schreef:
„In tegenstelling tot bij Oekraïners kun je bij reguliere asielzoekers geen gebruik maken van noodwetgeving. Die kan middels een besluit van de ministerraad in een keer geactiveerd worden.”


Dat komt omdat Grapperhaus de noodwet heeft aangepast. Een crisis is al voldoende om de wet te activeren. Compleet van de gekke natuurlijk.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
AD schreef:
Kabinet sleutelt nog aan nieuwe wet, maar gaat komende weken al panden opeisen voor asielopvang

Gemeenten met lege rijkspanden worden de komende weken gedwongen om asielplekken te leveren. Ruim twintig gebouwen zijn in beeld. Ook werkt het kabinet nog aan een wet die het opleggen van asielopvang makkelijker maakt. En er moeten nog drie aanmeldcentra komen zoals in Ter Apel.

Dat melden minister voor Volkshuisvesting Hugo de Jonge (CDA) en staatssecretaris voor Asiel Eric van der Burg (VVD) na afloop van de ministerraad. Het kabinet zit al lang in de maag met de overlopende asielopvangcentra, afgelopen nacht moesten opnieuw meer dan dertig nieuwkomers op stoelen slapen bij het aanmeldcentrum in Ter Apel. Nu is het kabinet steeds afhankelijk van vrijwillige hulp van burgemeesters en gemeenteraden.

Daarom sleutelt het kabinet aan de noodwet die asielopvang kan afdwingen. Dat is ‘een laatste redmiddel’, stellen Van der Burg en De Jonge. ,,Die wet zal mogelijk maken dat gemeenten de taak krijgen om een asielopvang te bieden”, zegt Van der Burg. ,,De meeste gemeenten zullen zelf meewerken, maar zo kunnen we gemeenten die achterliepen wat achter de vodden zitten.” Het maken van de wet duurt nog even, voor de zomer moet dat lukken.

Tot die tijd zijn er al andere noodgrepen mogelijk: volgens de huidige wetgeving kan het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) ook zonder formeel bestuursakkoord met een gemeente een pand in gebruik nemen. Ook kan het Rijk de vergunningverlening voor opvanglocaties naar zich toe trekken en zelf plekken aanwijzen, zoals nu soms al gebeurt bij grote Windmolenparken. ‘Het kabinet vindt de opvang van asielzoekers van nationaal belang’, stellen de bewindspersonen. Daarom moeten er behalve Ter Apel nog drie aanmeldcentra komen in Nederland.

In totaal hebben De Jonge en Van der Burg nu ruim twintig rijkspanden op het oog die snel dienst kunnen doen als opvanglocatie. ,,De tijd is voorbij dat een gemeente zegt ‘ik vind het wel fijn dat de buurman een stapje harder loopt’”, zegt De Jonge. Van der Burg: ,,Ik had het absoluut niet gewild, maar toch: de komende weken gaan we tegen een aantal gemeenten zeggen: u hebt een geschikt pand, de vergunningen zijn in orde, is in eigendom van COA of het rijk, dus in dat pand gaan we asielzoekers opvangen. We wilden het eigenlijk niet zonder akkoord van de gemeente, maar de wet staat dit toe.” Van der Burg wil niet vooruitlopen op de precieze locaties.

Statushouders
Groot probleem is ook de uiterst trage uitstroom van statushouders naar een sociale huurwoning. Dat loopt spaak, waardoor de opvangcentra vol blijven. Momenteel wachten nog ruim zesduizend statushouders op een huis. Zij houden dus nog plekken bezet die anders voor asielzoekers beschikbaar zouden zijn.

Provincies kunnen gemeenten die achterlopen nu al aanspreken, zegt De Jonge. ,,Natuurlijk is het krap, natuurlijk moeten we meer bouwen. Maar nu moeten we versneld statushouders huisvesten in vrijkomende huurwoningen. Ook kijken we naar lege rijksgebouwen voor statushouders.” Dat kunnen kantoren zijn, maar De Jonge wil geen precieze locaties noemen. ,,We zijn voorbij de vrijblijvendheid.”

De gemeenten moeten de komende maanden een forse achterstand inlopen. ,,We zouden 13.500 statushouders huisvesten de eerste helft van dit jaar, we lopen 4500 achter”, zegt De Jonge. ,,Dus we moeten een slag harder lopen. In de huizen die vrijkomen moeten statushouders terechtkunnen. En we moeten gebruik maken van panden die we hebben.”


Citaat:
Groot probleem is ook de uiterst trage uitstroom van statushouders naar een sociale huurwoning.


Een nog groter probleem is dat de Nederlandse kinderen geen huis kunnen huren of kopen. :boos: :boos:
  Bericht 
bruintje beer
Master
Maserati Teun schreef:
Hugo de Jonge
:roll: Van welke grote successen ken ik die naam ook alweer?
  Bericht 
Walker
Master
 
Maserati Teun schreef:
Groot probleem is ook de uiterst trage uitstroom van statushouders naar een sociale huurwoning.


Een nog groter probleem is de uitstroom van uitgeprocedeerde asielzoekers naar het land van herkomst.
  Bericht 
basjuh1981
Master
bruintje beer schreef:
:roll: Van welke grote successen ken ik die naam ook alweer?


De koning van de dwang en drang. Hij ging eerst van arm tot arm, maar nu van deur tot deur.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Kan ook in dat "Kunnen ze dan ook helemaal niks"-topic: https://www.1limburg.nl/code-zwart-voor-gemeente-door-werkdruk?context=latestarticles
Citaat:
Gemeenten hebben het over ‘code zwart’ of zeggen dat het 5 voor 12 is. Door de coronapandemie, het hoogwater van vorig jaar en nu de vluchtelingenstroom van Oekraïners, staat het ambtenarenapparaat flink onder druk.

Dat blijkt uit een rondgang van L1.

Volgens Wethouder Gerard IJff van de gemeente Meerssen zijn er in zijn gemeente minimaal 15 ambtenaren tekort. Met alle gevolgen van dien. "Je merkt het in de ziekmeldingen. Uit een tevredenheidsonderzoek bleek dat de werkdruk te hoog is. We moeten goed kijken hoe we werk en privé met elkaar in verhouding gaan brengen."

Verschillende oplossingen
Een oplossing voor het probleem zou volgens IJff kunnen zijn om medewerkers die parttime werken te motiveren om meer uren te maken. Daarnaast kijkt hij ook hoe de gemeente aantrekkelijk gemaakt kan worden als werkgever voor nieuwe jonge medewerkers. "We hebben hetde jongelui gevraagd en dat gaf verrassende resultaten. Zij denken niet in hokjes en werken samen over domeinen heen. Dat heeft een verfrissend beeld opgeleverd."

'Eerste loket in overheidsland'
Oorzaak van het probleem is, volgens IJff, niet dat er vanuit Den Haag meer verantwoordelijkheden worden overgeheveld naar de gemeente. "Wij zijn het eerste loket voor burgers in overheidsland en weten ook hoe we dat op de beste en menswaardige manier kunnen organiseren voor bijvoorbeeld vluchtelingen die naar ons toekomen." Volgens IJff zijn daar zes medewerkers voor nodig. "Maar we zijn er klaar voor en doen het graag. Er zijn nog geen harde afspraken maar ik verwacht wel dat er compensatie komt."
  Bericht 
zadkine
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Een oplossing voor het probleem zou volgens IJff kunnen zijn om medewerkers die parttime werken te motiveren om meer uren te maken.


Meer uren maken dus minder geld per uur....(progressief belasting systeem...armoede val ed)
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Citaat:
Kabinet passeert voor het eerst gemeente: vergunning voor azc in hotel

Het kabinet trekt de vergunningverlening voor een asielzoekerscentrum in de Overijsselse plaats Albergen naar zich toe. Daarmee passeert het kabinet de gemeente Tubbergen, waar Albergen ligt.

Staatssecretaris Van der Burg schrijft aan de Tweede Kamer dat het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) een hotel in Albergen heeft gekocht. Al sinds april wordt met de gemeente gesproken over opvang van asielzoekers in dat gebouw, maar tot een akkoord is het niet gekomen.

Omdat de nood hoog is en er te weinig opvangplekken zijn, neemt Van der Burg de naar eigen zeggen uitzonderlijke stap om zelf over de vergunning te beslissen. Hij had vorige week al in het algemeen aangekondigd dat het kabinet van die mogelijkheid gebruik wil gaan maken.

Plaats voor 300 asielzoekers
Dat gebeurt nu voor de eerste keer. "Op die manier is het Rijk niet gebonden aan de bereidwilligheid van gemeenten om een COA-locatie te openen", schrijft Van der Burg.

Het hotel in Albergen is nu ingericht voor 80 gasten, maar volgens de staatssecretaris kunnen er in potentie 300 asielzoekers worden gehuisvest.

Het COA meldt dat het hotel begin volgende maand aangepast moet zijn voor de komst van de asielzoekers. In het pand zelf is volgens het orgaan ruimte voor 200 asielzoekers. Indien nodig zouden daarnaast nog 100 mensen in tenten of cabines op het terrein kunnen verblijven.

Onvermijdelijk
VluchtelingenWerk Nederland noemt het passeren van gemeenten niet fraai. "Maar wij zien ook dat er geen andere optie is." De organisatie roept Van der Burg op om werk te maken van een wet waardoor de opvang van asielzoekers eerlijker over gemeenten kan worden verdeeld.

In de Kamerbrief benadrukt Van der Burg dat het kabinet met de gemeente Tubbergen wil blijven samenwerken en dat de gemeenteraad en de omwonenden er goed bij moeten worden betrokken.


https://nos.nl/artikel/2440883-kabinet-passeert-voor-het-eerst-gemeente-vergunning-voor-azc-in-hotel

Kabinet gaat even buiten de gemeentes om de keuze maken waar de asielzoekers moeten verblijven , maar wel lekker ver van Den Haag. Waarom worden ze niet gehuisvest in Den Haag. BV in de 2e kamer gebouw.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
JonnyJohnson schreef:
Kabinet gaat even buiten de gemeentes om de keuze maken waar de asielzoekers moeten verblijven , maar wel lekker ver van Den Haag.
Waar komt toch die afstand tussen burger en politiek vandaan???? Wie zijn toch die mensen die op lokale partijen stemmen?
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Dikke Dakduif schreef:
Waar komt toch die afstand tussen burger en politiek vandaan???? Wie zijn toch die mensen die op lokale partijen stemmen?
Instant update, de Tubbergers zijn zo dom geweest om bij de gemeenteraadsverkiezingen toch weer op kartelpartijen te stemmen: https://allecijfers.nl/verkiezingsuitsl ... tubbergen/
Het beeld voor de 2e kamer verkiezingen in 2021 is nog veel dramatischer. Ze krijgen waar ze voor gestemd hebben :dag:
  Bericht 
Christafari
Master
Had nu toch niet uitgemaakt waar ze op gestemd hebben?

Bizar dit. Genoeg is genoeg. In de regio opvangen en stoppen met deze gekkigheid. Maar dat is een oplossing wanneer er niet een groter plan achter zit.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Christafari schreef:
Had nu toch niet uitgemaakt waar ze op gestemd hebben?
Klopt, nu deze stap eenmaal gezet is, komen alle gemeentes in aanmerking. Ik verwacht dat Barendrecht extra hard getroffen zal worden als wraak voor het totaal wegstemmen van de regeringspartijen aldaar.

Christafari schreef:
In de regio opvangen
Doen ze toch? Albergen is regio Twente ;(
  Bericht 
Abel1
Master
`Wassenaar en Bloemendaal, daar staan zat grote panden om een heel wat gelukszoekers op te vangen. plemp het hele gooi maar vol met azc's zien hoeveel draagvlak daar is dan.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Dikke Dakduif schreef:
Doen ze toch?


Nee in de regio zou Benoordenhout zijn maar er zijn voldoende andere plekken. Toch. Toch? HALLO? :roll:

De gemiddelde Nederlander wordt echt nooit wakker.
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Dave schreef:
De gemiddelde Nederlander wordt echt nooit wakker.


Dat is het probleem, helaas.
  Bericht 
Christafari
Master
Dikke Dakduif schreef:
Doen ze toch? Albergen is regio Twente

Nee. Volgens mij wordt verstaan onder ‘in de regio opvangen’ dat je ze daar in de regio op een veilige plek opvangt.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Dave schreef:
Benoordenhout
Ho ho, zo komt het wel heel dichtbij :nothanks:

Christafari schreef:
Volgens mij wordt verstaan onder ‘in de regio opvangen’ dat je ze daar in de regio op een veilige plek opvang
Was een grapje (f)
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
Dave schreef:
Nee in de regio zou Benoordenhout zijn maar er https://www.omroepwest.nl/nieuws/303014 ... wijsmuller. Toch.


Citaat:
Niet in kazerne
Ook de suggestie om vluchtelingen op te vangen in de voormalige Julianakazerne aan de Thérèse Swartzestraat werd door de wethouder terzijde geschoven. 'We hebben de kazerne niet nodig voor opvang want er zijn genoeg andere opties in de stad,' zei hij.


Helaas de Julianakazerne staat te dicht bij het huis van Mark Rutte :duh:
  Bericht 
Walker
Master
 
RTL Nieuws schreef:
Per 1 september
'Asielhotel' Albergen is al eigendom van COA, koopcontract getekend
1 uur 10 minuten geleden Aangepast: 6 seconden geleden
Protest in Albergen tegen de komst van 300 asielzoekers Beeld © ANP / Roland Heitink

Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) kan al vanaf 1 september hotel 't Elshuys in Albergen betrekken. Dat komt omdat het koopcontract voor de geplande asielopvang al getekend is.

De eerste asielzoekers zouden er al half september terechtkunnen.
Onduidelijkheid

Omwonenden van het hotel in Albergen wilden proberen het pand zelf te kopen, maar dat is nu ijdele hoop. Er ligt een definitief koopcontract. Staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) zei op een bijeenkomst in Zwolle dat het COA de koop vrijdag al heeft gesloten.

Het was gisteren nog onduidelijk of het hotel al volledig in handen van het Centraal orgaan Opvang Asielzoekers (COA) was, of niet.
Aankoop stond in Kamerbrief

Maar Van der Burg schreef in een Kamerbrief van 16 augustus al dat het hotel in handen was van het COA: "Het COA heeft een hotel aangeschaft in Albergen, gelegen in de gemeente Tubbergen. Dit hotel kan momenteel 80 gasten ontvangen. In potentie kunnen er op deze locatie 300 asielzoekers gehuisvest worden."

Van der Burg schrijft verder dat het voor het realiseren van opvang op deze plek 'noodzakelijk' is 'dat het lokale bestemmingsplan opvang toestaat'. "Als de opvang niet binnen het bestemmingsplan past, kan met een omgevingsvergunning van het bestemmingsplan worden afgeweken. Het COA is momenteel bezig met de voorbereidingen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor deze locatie."
Miniatuurvoorbeeld Lees meer
Omwonenden Tubbergen willen hotel zelf kopen om azc tegen te houden
Buitenspel gezet

De omwonenden zijn vooral tegen de komst van het asielzoekerscentrum vanwege de massaliteit ervan, zeggen ze. In het dorp wonen 3500 mensen, en het ministerie wil tot zo'n 300 asielzoekers onderbrengen in het hotel. Het hotel is berekend op zo'n 75 gasten.

De gemeente Tubbergen, waar Albergen onder valt, is kwaad over de stap van Van der Burg. De gemeente werd bij diens besluitvorming helemaal buitenspel gezet. De gemeente onderzoekt of er nog iets gedaan kan worden tegen dit besluit.
Bekijk ook - Protest tegen azc in Albergen: 'Niet zo. We worden overvallen'
Kort nadat bekend werd dat er in een hotel in Albergen een azc gevestigd zal worden, zijn inwoners van het dorp spontaan gaan demonstreren. Bij het hotel werd vuurwerk afgeschoten en een bord opgehangen met de tekst: 'Albergen zegt nee tegen azc'
Locatie niet geschikt

Volgens een woordvoerder van de gemeente is er in een eerder stadium gevraagd of het hotel een asielzoekerscentrum kon worden, maar dat de gemeente toen heeft gezegd dat de locatie niet geschikt was 'voor 150 tot 300 asielzoekers'. Hierbij wordt genoemd dat de gemeente niet veel inwoners heeft en dat een azc daarom 'niet in verhouding staat'. Wel wilde de gemeente statushouders tijdelijk opvangen hier, totdat er permanente huisvesting gevonden zou worden.

Van der Burg maakte precies een week geleden bekend dat de wensen van 'weigergemeenten' door het kabinet terzijde zullen worden geschoven als zij geen vergunning willen verlenen om een gebouw voor asielopvang te bestemmen. Dat heeft hij nu in Tubbergen gedaan.
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Walker schreef:
COA is momenteel bezig met de voorbereidingen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor deze locatie.


En wie moet deze vergunning verlenen? Is dat de gemeente?
  Bericht 
Abel1
Master
Die vergunning word nu verleent door den haag, net als de verandering van het bestemmingsplan nu door den haag word gedaan.
Ze zetten gemeenten buitenspel, kun je die net zo goed helemaal afschaffen, scheelt weer ambtenaren.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Hier is de kamerbrief van 16-08-2022 te vinden.

Wat een stelletje schoften zitten er in dit kabinet. :devil: :devil:
  Bericht 
Dave
Webspecialist


  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Wellicht een ieder al bekend, maar even high-lighten kan geen kwaad.

  Bericht 
regiorunner
Master
**** zelfs nog wauw
 Pagina 1 van 7  [ 313 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy