Postingstijd interval gedetecteerd van 152.5 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.
▼
[ 93 berichten ]
Dat wordt alleen maar minder, zeker buiten de randstad.
Ja dat is het doel ook he van die linkse lui
AFM, Autoriteit Financiële Markten.
Gaan we naar de omgekeerde wereld? Auto kopen in Afrika?
Nee hoor, Raymond en ik blijkbaar op vrijwel hetzelfde moment
cafe-bar/het-voorjaars-cafe-t99462-3500.html#p5117524
Niet helemaal. Tijdens het rijden stoot een EV natuurlijk niks uit, dus de lucht om je EV is wel schoner dan die van rond je benzinebak. Voor steden zie ik er echt wel een voordeel in. Wat de Groene Khmer echter niet vertelt is de vervuiling die plaatsvindt tijdens het minen van de grondstoffen, de mensenrechten van de delvers nog even daargelaten.
Dat gebeurd voor ICE wagens ook...plus de giftige uitlaatgassen rondom de auto.
Maar dat de batterij productie tegenwoordig veel minder CO2 uit stoot wil ik wel geloven....dit vanwege schaalvergroting, gebruik andere en vooral minder materialen (tegenwoordig is de batterij / kwh behoorlijk veel lichter dan een jaar of 5 geleden)
Wat betreft je stroomprijzen...EV rijden loont uitsluitend als je minimaal 90 tot 95% kunt thuisladen op voordelige stroom (van voor de energie ellende dus) en je ook nog eens 25000 km per jaar zo aflegt.(30000 km in vergelijking met een hybrid)
Dit zonder subsidies te rekenen overigens en als vergelijk een konaE64 vs vergelijkbaar uitgeruste kona hybrid en kona benzine. Bron hiervoor is een hyundai blaadje die deze vergelijkingen maakte op basis private lease tarieven bij diverse verschillende jaar kilometrages.
Je bedoelt de kindertjes van 5 jaar oud die in die mijnen aan het werk zijn?
Ja ja. Wie betaalt er nou in 's hemelsnaam 90 cent per kWh? Zelfs laden bij snelladers is dan een heel stuk goedkoper... FastNed op het moment €0,69/kWh (standaard tarief zonder abbo).
Als ik het even vergelijk: ik rij momenteel 14,5 kWh/100km. Alleen op basis van snelladers zou ik nu dus 10,0 cent per km kwijt zijn aan brandstof. Een vergelijkbare benzine verbruikt ergens rond de 5,5 liter/100 km (hybride). Break-even bij een benzineprijs van €1,80/liter.
Gebruik je het ding voor woon-werk, dan laad ik meestal gewoon aan AC laders. Ik kreeg net de rekening binnen van Shell Recharge over februari. AC laden €0,45/kWh. 14,75 kWh voor een retour woon-werk (87 km), dus reken dan met 17 kWh/100km = 7,65 cent/km. Voor diezelfde hybride break-even bij een benzineprijs van €1,40/liter.
Noot: de goedkoopste pomp binnen in een straal van 20 km rekent op het moment €1,74/liter.
Man man. Zelden zo'n lelijke vrouw gezien tsjezus.
Ik weet dat je niemand mag veroordelen op uiterlijk. Maar dit is echt een uhm bijzondere vertoning.
Zou dit kapsel gecreëerd worden door de action bloempot of intratuinbloempot? Geknipt met de botte heggenschaar of afgebeten door haar reuzenkonijn?
Volgens mijn vrouw schijnt ze wel aardig te zijn.
Volgens de ANWB:
Ik 20. Het is koud buiten. In de zomer 16.
Ik reed LPG. Da's hier bij het duurste station nu 84 cent per liter.
Wat is dit nou weer voor een figuur, duidelijk een man geweest
*Transformers kriekkrukkroeg*
Waarom niet?
Kwestie vraag/aanbod. Ze vliegen zelf ook massaal in de politiek, dus die mogen er al helemaal niets van zeggen. Dat duurder maken als 'oplossing' beetje klaar mee.
welk lawaai? ben opgegroeid vooraan de Kaagbaan (Nee niet Sigridterreur, het is vernoemd naar een plasje).
Alleen een Tupolev was een beetje gehorig voor de rest overstijgt het de grasmaaierirritatieklasse bij lange na niet. In de verste dichtbij niet. Ik vraag me af of je zelf wel weet waar je over praat of dat je een of andere beweging naroeptoetert.
Al had die zooi allang in zee horen te liggen natuurlijk. In plaats daarvan verbranden we liever miljarden naar een of ander gat wat Oekraïne heet en niemand voorheen van gehoord had.
De enige Antonov 225 is vorig jaar door de russen vernietigd in Kiev.
Slechts 30% is herbruikbaar en herbouw kost €500 miljoen, dus die zien we voorlopig niet meer in de lucht.
Jawel hoor, voorheen klusten de Polen massaal in het westen en had Polen daardoor een arbeids- en mannentekort en klusten en kusten de Oekraïners weer in Polen.
Gelukkig hebben we de foto's nog
ik had het over dat gebeuren op de grond (Schiphol op zee)
Kennelijk moet alles kapotgemaakt worden.
Heel veel grensverkeer zorgen
Jep. 1x per week werk ik toch al in Duitsland. 3x raden wat ik niet meer in Nederland haal.
Oftewel: We krijgen in de basis het allemaal... En vervolgens wordt het gespind als politieke overwinning als er iets niet doorgevoerd wordt.
Worsten?
En de kale prijs van vlees zal ook nog verder stijgen als het nu al gedaan heeft. Minder dieren (niet alléén hier) = hogere verkoopprijs.
▲
[ 93 berichten ]
BLikent
Master
2e artikel vandaag waarin Laura van Geest optreedt:
De Telegraaf schreef:
Autosector kraakt plannen ambtenarij: ’Het wordt onbetaalbaar’
AMSTERDAM - De zakelijke leasebak mag vanaf 2025 alleen nog elektrisch en aanschafbelasting bpm op auto’s met een verbrandingsmotor moet over twee jaar worden verdubbeld. Dat is het advies van ambtenaren aan het kabinet, maar de automobielsector vreest dat de auto daarmee voor particuleren onbetaalbaar wordt.
Een ambtelijke werkgroep onder leiding van Laura van Geest, baas van financieel toezichthouder AFM, adviseert het kabinet fors in te grijpen in het huidige beleid om de emissiedoelen te bereiken. Zo pleiten de ambtenaren om vanaf 2025 zakelijk rijden op fossiele brandstof te verbieden en moet de bpm op auto’s met fossiele brandstoffen worden verdubbeld.
RAI Vereniging, de brancheorganisatie van automobielbedrijven, ziet niets in het advies. „Als het kabinet kiest voor het beboeten van auto’s met een verbrandingsmotor en tegelijkertijd elektrische voertuigen niet stimuleert, wordt autorijden voor veel mensen onbetaalbaar”, aldus Huub Dubbelman, sectorvoorzitter personenauto’s van de RAI Vereniging.
Vlucht naar buitenland
De brancheorganisatie meent juist dat een dergelijke verhoging van de bpm verduurzaming van het Nederlandse wagenpark zal vertragen. Veel Nederlanders zullen dan langer in hun auto rond blijven rijden in plaats van een nieuwere schonere variant te kopen. Ook verwacht RAI Vereniging dat automobilisten mogelijk over de grens gaan kijken voor een tweedehands bolide, omdat die hier heel duur worden.
Volgens de auto-industrie moet de elektrische auto nog steeds gestimuleerd worden. RAI Vereniging vindt het een gemiste kans dat die er niet is. De enige stimulans die de comissie-Van Geest adviseert is een lagere motorrijtuigenbelasting voor stekkerauto’s en een fors hogere voor fossiel aangedreven.
Meer openbaar vervoer
Overigens maakt ook de ambtelijke commissie zich zorgen over de betaalbaarheid van mobiliteit voor met name de lagere inkomensgroepen als het kabinet het advies overneemt. Daarom zijn volgens de ambtenaren ook aanvullende maatregelen nodig om mobiliteit bereikbaar te houden, zoals een goede beschikbaarheid van betaalbaar openbaar vervoer. Ook zien de ambtenaren wel iets in het stimuleren van biobrandstoffen.
De klimaatadviezen zijn een handvat voor het kabinet om aanvullende klimaatplannen te presenteren. Het kabinet moet over al deze adviezen nog een knoop doorhakken.
AMSTERDAM - De zakelijke leasebak mag vanaf 2025 alleen nog elektrisch en aanschafbelasting bpm op auto’s met een verbrandingsmotor moet over twee jaar worden verdubbeld. Dat is het advies van ambtenaren aan het kabinet, maar de automobielsector vreest dat de auto daarmee voor particuleren onbetaalbaar wordt.
Een ambtelijke werkgroep onder leiding van Laura van Geest, baas van financieel toezichthouder AFM, adviseert het kabinet fors in te grijpen in het huidige beleid om de emissiedoelen te bereiken. Zo pleiten de ambtenaren om vanaf 2025 zakelijk rijden op fossiele brandstof te verbieden en moet de bpm op auto’s met fossiele brandstoffen worden verdubbeld.
RAI Vereniging, de brancheorganisatie van automobielbedrijven, ziet niets in het advies. „Als het kabinet kiest voor het beboeten van auto’s met een verbrandingsmotor en tegelijkertijd elektrische voertuigen niet stimuleert, wordt autorijden voor veel mensen onbetaalbaar”, aldus Huub Dubbelman, sectorvoorzitter personenauto’s van de RAI Vereniging.
Vlucht naar buitenland
De brancheorganisatie meent juist dat een dergelijke verhoging van de bpm verduurzaming van het Nederlandse wagenpark zal vertragen. Veel Nederlanders zullen dan langer in hun auto rond blijven rijden in plaats van een nieuwere schonere variant te kopen. Ook verwacht RAI Vereniging dat automobilisten mogelijk over de grens gaan kijken voor een tweedehands bolide, omdat die hier heel duur worden.
Volgens de auto-industrie moet de elektrische auto nog steeds gestimuleerd worden. RAI Vereniging vindt het een gemiste kans dat die er niet is. De enige stimulans die de comissie-Van Geest adviseert is een lagere motorrijtuigenbelasting voor stekkerauto’s en een fors hogere voor fossiel aangedreven.
Meer openbaar vervoer
Overigens maakt ook de ambtelijke commissie zich zorgen over de betaalbaarheid van mobiliteit voor met name de lagere inkomensgroepen als het kabinet het advies overneemt. Daarom zijn volgens de ambtenaren ook aanvullende maatregelen nodig om mobiliteit bereikbaar te houden, zoals een goede beschikbaarheid van betaalbaar openbaar vervoer. Ook zien de ambtenaren wel iets in het stimuleren van biobrandstoffen.
De klimaatadviezen zijn een handvat voor het kabinet om aanvullende klimaatplannen te presenteren. Het kabinet moet over al deze adviezen nog een knoop doorhakken.
JonnyJohnson
F1 kenner '21
BLikent schreef:
zoals een goede beschikbaarheid van betaalbaar openbaar vervoer
Dat wordt alleen maar minder, zeker buiten de randstad.
Dashcam Drenthe
Master
BLikent schreef:
wordt autorijden voor veel mensen onbetaalbaar
Ja dat is het doel ook he van die linkse lui
basjuh1981
Master
GSXR1000 schreef:
Wie is eigenlijk dat geiten wollen sokken clubje?
AFM, Autoriteit Financiële Markten.
Ducantoni
Master
BLikent schreef:
Veel Nederlanders zullen dan langer in hun auto rond blijven rijden in plaats van een nieuwere schonere variant te kopen. Ook verwacht RAI Vereniging dat automobilisten mogelijk over de grens gaan kijken voor een tweedehands bolide, omdat die hier heel duur worden.
Gaan we naar de omgekeerde wereld? Auto kopen in Afrika?
Raymond
Master
Ik zat net een simpele rekensom te doen. Uit de losse pols kan ik met 3Kwh net zover als 1 liter benzine. Bij een laadprijs van 90 cent per kwh speel je quite bij een benzineprijs van 2,70...alles daar onder maakt elektrisch rijden duurder. Geen BPM en Wegenbelasting gaan ze niet lang volhouden, in principe is alles wat gesubsidieerd is niet rendabel. Daar komt bij dat een stekkerbak minimaal 150.000km moet rijden om 'klimaatvoordeel' te halen tov een benzinebak. Wie zitten we nu in vredesnaam allemaal voor de gek te houden.
Raymond
Master
Die 150.000km las ik vorig jaar in een artikel van Polestar. Tegenwoordig houdt men 39.000km aan (ANWB), da's een stuk positiever natuurlijk. Maar hoe komen ze eraan...
Sure.
Citaat:
Overdrijving van broeikasgasemissies batterijproductie
Schaalvergroting en slimmere engineering (zoals bijvoorbeeld het behoud van warmte in het productieproces) hebben ervoor gezorgd dat de hoeveelheid energie die fabrieken nodig hebben om batterijcellen te produceren enorm is verlaagd. Tegelijkertijd wordt de gebruikte elektriciteit gestaag koolstofarm. Dit alles verkleint de ‘klimaatrugzak’ van de EV, maar veel EV-kritische onderzoeken negeren dit volledig. Voorbeelden zijn bevindingen van Buchal, Karl en Sinn, ADAC, ÖAMTC en Joanneum Research, die veronderstellen dat bij batterijproductie 175 kg CO₂ per kWh batterij wordt uitgestoten. Ze baseren dit op een zeer controversiële studie uit 2017. Deze studie is in 2019 geactualiseerd, waarbij de uitstoot werd gecorrigeerd naar 85 kg CO₂ per kWh. Daarmee is de ‘klimaatrugzak’ van de elektrische auto gehalveerd. Op basis van een lijst met recente publicaties is het veilig om uit te gaan van een range van 40 tot 100 kg per kWh, met een gemiddelde van 75 kg/kWh.
Schaalvergroting en slimmere engineering (zoals bijvoorbeeld het behoud van warmte in het productieproces) hebben ervoor gezorgd dat de hoeveelheid energie die fabrieken nodig hebben om batterijcellen te produceren enorm is verlaagd. Tegelijkertijd wordt de gebruikte elektriciteit gestaag koolstofarm. Dit alles verkleint de ‘klimaatrugzak’ van de EV, maar veel EV-kritische onderzoeken negeren dit volledig. Voorbeelden zijn bevindingen van Buchal, Karl en Sinn, ADAC, ÖAMTC en Joanneum Research, die veronderstellen dat bij batterijproductie 175 kg CO₂ per kWh batterij wordt uitgestoten. Ze baseren dit op een zeer controversiële studie uit 2017. Deze studie is in 2019 geactualiseerd, waarbij de uitstoot werd gecorrigeerd naar 85 kg CO₂ per kWh. Daarmee is de ‘klimaatrugzak’ van de elektrische auto gehalveerd. Op basis van een lijst met recente publicaties is het veilig om uit te gaan van een range van 40 tot 100 kg per kWh, met een gemiddelde van 75 kg/kWh.
Sure.
Dave
Webspecialist
Speedy J schreef:
Dat is bijna niet te geloven.
Nee hoor, Raymond en ik blijkbaar op vrijwel hetzelfde moment
cafe-bar/het-voorjaars-cafe-t99462-3500.html#p5117524
Speedy J
Master
Nah dat is wel heel toevallig ja. Maar haalt toch alle onderbouwing voor relevante vanuit overheid benoemde doelen onderuit ook.
Morgen Zwolle, misschien kunnen we zwaaien, moet daar in de ochtend zijn
Morgen Zwolle, misschien kunnen we zwaaien, moet daar in de ochtend zijn
Raymond
Master
Speedy J schreef:
Maar haalt toch alle onderbouwing voor relevante vanuit overheid benoemde doelen onderuit ook.
Niet helemaal. Tijdens het rijden stoot een EV natuurlijk niks uit, dus de lucht om je EV is wel schoner dan die van rond je benzinebak. Voor steden zie ik er echt wel een voordeel in. Wat de Groene Khmer echter niet vertelt is de vervuiling die plaatsvindt tijdens het minen van de grondstoffen, de mensenrechten van de delvers nog even daargelaten.
Dave
Webspecialist
Daarom zie ik hybride rijders wel als dè oplossing van twee werelden.. Maar een beetje delven en toch geen vervuiling in de stad/dorp. Die mensen zouden er zomaar duizend Euro extra voor moeten krijgen. Dus. Ja. Wel.
Speedy J
Master
Mensen die hybride rijden combineren het beste van twee werelden. Dat zou best financieel beloond mogen worden. Ik ga Sigie (zo noem ik haar) even bellen
zadkine
Master
Raymond schreef:
Wat de Groene Khmer echter niet vertelt is de vervuiling die plaatsvindt tijdens het minen van de grondstoffen, de mensenrechten van de delvers nog even daargelaten.
Dat gebeurd voor ICE wagens ook...plus de giftige uitlaatgassen rondom de auto.
Maar dat de batterij productie tegenwoordig veel minder CO2 uit stoot wil ik wel geloven....dit vanwege schaalvergroting, gebruik andere en vooral minder materialen (tegenwoordig is de batterij / kwh behoorlijk veel lichter dan een jaar of 5 geleden)
Wat betreft je stroomprijzen...EV rijden loont uitsluitend als je minimaal 90 tot 95% kunt thuisladen op voordelige stroom (van voor de energie ellende dus) en je ook nog eens 25000 km per jaar zo aflegt.(30000 km in vergelijking met een hybrid)
Dit zonder subsidies te rekenen overigens en als vergelijk een konaE64 vs vergelijkbaar uitgeruste kona hybrid en kona benzine. Bron hiervoor is een hyundai blaadje die deze vergelijkingen maakte op basis private lease tarieven bij diverse verschillende jaar kilometrages.
basjuh1981
Master
Raymond schreef:
de mensenrechten van de delvers nog even daargelaten.
Je bedoelt de kindertjes van 5 jaar oud die in die mijnen aan het werk zijn?
GSXR1000
Master
We hebben beeld..
Ramon
@hesselink_ramon
@hesselink_ramon
Dit wangedrocht genaamd Laura van Geest, is de voorzitter van de zogenaamde 'speciale klimaatcommissie' die het kabinet heeft geadviseerd om extra belasting op o.a. vlees en zuivel te heffen. Dit extreemlinkse ongedierte is tevens bestuursvoorzitter van de AFM. 👇🏻
Griffin
Master
Raymond schreef:
Bij een laadprijs van 90 cent per kwh
Ja ja. Wie betaalt er nou in 's hemelsnaam 90 cent per kWh? Zelfs laden bij snelladers is dan een heel stuk goedkoper... FastNed op het moment €0,69/kWh (standaard tarief zonder abbo).
Als ik het even vergelijk: ik rij momenteel 14,5 kWh/100km. Alleen op basis van snelladers zou ik nu dus 10,0 cent per km kwijt zijn aan brandstof. Een vergelijkbare benzine verbruikt ergens rond de 5,5 liter/100 km (hybride). Break-even bij een benzineprijs van €1,80/liter.
Gebruik je het ding voor woon-werk, dan laad ik meestal gewoon aan AC laders. Ik kreeg net de rekening binnen van Shell Recharge over februari. AC laden €0,45/kWh. 14,75 kWh voor een retour woon-werk (87 km), dus reken dan met 17 kWh/100km = 7,65 cent/km. Voor diezelfde hybride break-even bij een benzineprijs van €1,40/liter.
Noot: de goedkoopste pomp binnen in een straal van 20 km rekent op het moment €1,74/liter.
Schoenzool
Master
GSXR1000 schreef:
We hebben beeld
Man man. Zelden zo'n lelijke vrouw gezien tsjezus.
Ik weet dat je niemand mag veroordelen op uiterlijk. Maar dit is echt een uhm bijzondere vertoning.
Zou dit kapsel gecreëerd worden door de action bloempot of intratuinbloempot? Geknipt met de botte heggenschaar of afgebeten door haar reuzenkonijn?
basjuh1981
Master
Schoenzool schreef:
Zelden zo'n lelijke vrouw gezien tsjezus.
Volgens mijn vrouw schijnt ze wel aardig te zijn.
Raymond
Master
Griffin schreef:
Ja ja. Wie betaalt er nou in 's hemelsnaam 90 cent per kWh? Zelfs laden bij snelladers is dan een heel stuk goedkoper... FastNed op het moment €0,69/kWh (standaard tarief zonder abbo).
Volgens de ANWB:
Citaat:
Snelladen is niet alleen de snelste, maar ook de duurste laadmethode. Gelukkig heb je in de praktijk de snellader maar heel af en toe nodig. Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,65 en € 0,90 per kWh.
Griffin schreef:
Als ik het even vergelijk: ik rij momenteel 14,5 kWh/100km.
Ik 20. Het is koud buiten. In de zomer 16.
Griffin schreef:
Noot: de goedkoopste pomp binnen in een straal van 20 km rekent op het moment €1,74/liter.
Ik reed LPG. Da's hier bij het duurste station nu 84 cent per liter.
Bambi killer
Master
GSXR1000 schreef:
Dit wangedrocht
Wat is dit nou weer voor een figuur, duidelijk een man geweest
*Transformers kriekkrukkroeg*
Dashcam Drenthe
Master
Ducantoni schreef:
Omdat een vliegtuig altijd uitstoot genereert en het maatschappelijk eigenlijk niet meer te verkopen is dat je voor een habbekrats kunt vliegen.
Waarom niet?
Kwestie vraag/aanbod. Ze vliegen zelf ook massaal in de politiek, dus die mogen er al helemaal niets van zeggen. Dat duurder maken als 'oplossing' beetje klaar mee.
Dave
Webspecialist
Ducantoni schreef:
vanwege het lawaai
welk lawaai? ben opgegroeid vooraan de Kaagbaan (Nee niet Sigridterreur, het is vernoemd naar een plasje).
Alleen een Tupolev was een beetje gehorig voor de rest overstijgt het de grasmaaierirritatieklasse bij lange na niet. In de verste dichtbij niet. Ik vraag me af of je zelf wel weet waar je over praat of dat je een of andere beweging naroeptoetert.
Al had die zooi allang in zee horen te liggen natuurlijk. In plaats daarvan verbranden we liever miljarden naar een of ander gat wat Oekraïne heet en niemand voorheen van gehoord had.
BLikent
Master
Dave schreef:
Al had die zooi allang in zee horen te liggen natuurlijk.
De enige Antonov 225 is vorig jaar door de russen vernietigd in Kiev.
Slechts 30% is herbruikbaar en herbouw kost €500 miljoen, dus die zien we voorlopig niet meer in de lucht.
R
Master
Dave schreef:
een of ander gat wat Oekraïne heet en niemand voorheen van gehoord had.
Jawel hoor, voorheen klusten de Polen massaal in het westen en had Polen daardoor een arbeids- en mannentekort en klusten en kusten de Oekraïners weer in Polen.
basjuh1981
Master
BLikent schreef:
De enige Antonov 225 is vorig jaar door de russen vernietigd in Kiev.
Gelukkig hebben we de foto's nog
Dave
Webspecialist
BLikent schreef:
dus die zien we voorlopig niet meer in de lucht.
ik had het over dat gebeuren op de grond (Schiphol op zee)
Range Rover Teun
Medewerker
De Telegraaf schreef:
Vleesbelasting brengt uiteindelijk ruim miljard per jaar op
Mocht een komend kabinet besluiten de consumptie van vlees extra te belasten, dan kan dit uiteindelijk voor ruim een miljard aan extra belastinginkomsten per jaar zorgen.
Dat blijkt uit de lijst met fiscale maatregelen die het ministerie van Financiën heeft opgesteld.
De lijst bevat nadrukkelijk geen politieke keuzes of voorkeuren van het demissionaire kabinet, maar alleen opties die politieke partijen desgewenst in hun programma’s kunnen meenemen. Op de lijst worden tientallen mogelijke fiscale wijzigingen doorgerekend.
Het extra belasten van vleesconsumptie wordt, vooral door linkse partijen, al langer geopperd als maatregel om het klimaat, milieu en dierenwelzijn te bevorderen. De opbrengsten van een dergelijk plan zouden vanaf 2035 ruim €1,2 miljard zijn. In 2026 zou dit €180 miljoen opbrengen, vanaf 2027 €840 miljoen.
Pizza salami
De belasting zou worden afgedragen aan degene die het vlees verkoopt aan de eindgebruiker, meestal dus de consument. Het zou worden geheven op zowel in Nederland als het buitenland geproduceerd vlees. Een tweede optie is vlees per kilo belasten, zodat ook bijvoorbeeld de producent van een pizza met salami wordt aangeslagen.
Het plan stond niet in het vorige Regeerakkoord van VVD, D66, CDA en ChristenUnie, al hebben de landbouwministers van de laatstgenoemde partij dit wel allebei eens geopperd. De regeringspartijen opperden in hun akkoord ’op termijn’ wel een suikertaks in te voeren. Dit plan is nu niet doorgerekend in de lijst met fiscale maatregelen.
Reiskostenvergoeding schrappen
In de lijst staan nog veel meer opties voor de politieke partijen om uit te kiezen. Zo kunnen zij er bijvoorbeeld voor kiezen de fiscale vrijstelling van de uitkering bij een 25- of 40-jarig jubileum te schrappen, schenk- en erfbelasting voor kinderen en kleinkinderen gelijk te trekken, de startersvrijstelling voor de overdrachtsbelasting bij de aankoop van een huis te schrappen, de accijns op alcohol, tabak of fossiele brandstoffen te verhogen, de onbelaste reiskostenvergoeding te verlagen of te schrappen, of een vastgoedbelasting in te voeren.
Wel stipt het ministerie aan dat er in de komende regeringsperiode geen grote wijzigingen in de inkomensbelasting kunnen plaatsvinden. De Belastingdienst heeft de handen vol aan het moderniseren en het invoeren van een nieuwe belasting voor box 3.
Mocht een komend kabinet besluiten de consumptie van vlees extra te belasten, dan kan dit uiteindelijk voor ruim een miljard aan extra belastinginkomsten per jaar zorgen.
Dat blijkt uit de lijst met fiscale maatregelen die het ministerie van Financiën heeft opgesteld.
De lijst bevat nadrukkelijk geen politieke keuzes of voorkeuren van het demissionaire kabinet, maar alleen opties die politieke partijen desgewenst in hun programma’s kunnen meenemen. Op de lijst worden tientallen mogelijke fiscale wijzigingen doorgerekend.
Het extra belasten van vleesconsumptie wordt, vooral door linkse partijen, al langer geopperd als maatregel om het klimaat, milieu en dierenwelzijn te bevorderen. De opbrengsten van een dergelijk plan zouden vanaf 2035 ruim €1,2 miljard zijn. In 2026 zou dit €180 miljoen opbrengen, vanaf 2027 €840 miljoen.
Pizza salami
De belasting zou worden afgedragen aan degene die het vlees verkoopt aan de eindgebruiker, meestal dus de consument. Het zou worden geheven op zowel in Nederland als het buitenland geproduceerd vlees. Een tweede optie is vlees per kilo belasten, zodat ook bijvoorbeeld de producent van een pizza met salami wordt aangeslagen.
Het plan stond niet in het vorige Regeerakkoord van VVD, D66, CDA en ChristenUnie, al hebben de landbouwministers van de laatstgenoemde partij dit wel allebei eens geopperd. De regeringspartijen opperden in hun akkoord ’op termijn’ wel een suikertaks in te voeren. Dit plan is nu niet doorgerekend in de lijst met fiscale maatregelen.
Reiskostenvergoeding schrappen
In de lijst staan nog veel meer opties voor de politieke partijen om uit te kiezen. Zo kunnen zij er bijvoorbeeld voor kiezen de fiscale vrijstelling van de uitkering bij een 25- of 40-jarig jubileum te schrappen, schenk- en erfbelasting voor kinderen en kleinkinderen gelijk te trekken, de startersvrijstelling voor de overdrachtsbelasting bij de aankoop van een huis te schrappen, de accijns op alcohol, tabak of fossiele brandstoffen te verhogen, de onbelaste reiskostenvergoeding te verlagen of te schrappen, of een vastgoedbelasting in te voeren.
Wel stipt het ministerie aan dat er in de komende regeringsperiode geen grote wijzigingen in de inkomensbelasting kunnen plaatsvinden. De Belastingdienst heeft de handen vol aan het moderniseren en het invoeren van een nieuwe belasting voor box 3.
Kennelijk moet alles kapotgemaakt worden.
Lotus Omega
Master
Dat is discriminatie. Waarom alleen vlees? Dat treft dus geen vegetariërs en veganisten. Dit moet eerlijker. Hup, een algemene voedselbelasting. Ik stel voor een procent of 21 op de netto prijs
Dashcam Drenthe
Master
Range Rover Teun schreef:
consumptie van vlees extra te belasten, dan kan dit uiteindelijk voor r
Heel veel grensverkeer zorgen
Raymond
Master
Dashcam Drenthe schreef:
Heel veel grensverkeer zorgen
Jep. 1x per week werk ik toch al in Duitsland. 3x raden wat ik niet meer in Nederland haal.
Walker
Master
Range Rover Teun schreef:
De lijst bevat nadrukkelijk geen politieke keuzes of voorkeuren van het demissionaire kabinet,
Oftewel: We krijgen in de basis het allemaal... En vervolgens wordt het gespind als politieke overwinning als er iets niet doorgevoerd wordt.
Lotus Omega
Master
Raymond schreef:
Jep. 1x per week werk ik toch al in Duitsland. 3x raden wat ik niet meer in Nederland haal.
Worsten?
R
Master
Telegraaf schreef:
Vleesbelasting brengt uiteindelijk ruim miljard per jaar op
En de kale prijs van vlees zal ook nog verder stijgen als het nu al gedaan heeft. Minder dieren (niet alléén hier) = hogere verkoopprijs.
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum