Postingstijd interval gedetecteerd van 218.1 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 1 van 2  [ 61 berichten ]
  Bericht 
GerbiE
Master
NOS schreef:
Nieuwe 'slimme' camera's aangeschaft om appende bestuurders te betrappen

De politie en het Openbaar Ministerie (OM) schaffen meer 'slimme' camera's aan om autobestuurders met een mobiel in de hand te betrappen. Met de camera's is de pakkans van overtreders meer dan 95 procent, zegt het OM op basis van een pilot die in 2021 eindigde. Het OM hoopt vijftig van camera's vanaf volgend jaar over het hele land te verspreiden. Die camera's kunnen 24 uur per dag zonder toezicht op een traject controleren.

Het systeem is tussen 2020 en 2021 getest op drie plekken. Doordat de beelden vanuit een viaduct of paal schuin worden genomen, is het ook zichtbaar als een bestuurder een mobieltje vasthoudt onder het stuur, of op schoot heeft liggen. De pilot bleek succesvol, "in die zin dat we veel overtredingen per dag konden constateren, soms wel tweehonderd per dag op één plek", zegt Marloes van Kessel van het parket verkeerszaken van het OM.

Ook meer monocams
Het nieuwe systeem wordt ingezet samen met bestaande systemen van de politie. Zo heeft de politie meer zogenoemde monocams aangeschaft. Deze flitscamera, die moet worden bediend door een agent, registreert door de voorruit van de auto of een bestuurder zijn mobieltje in de hand heeft. Die camera werkt goed om bijvoorbeeld een automobilist te betrappen op bellen achter het stuur. De foto's gemaakt door de nieuwe slimme camera's worden automatisch genomen en doorgestuurd naar het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). Daar beoordeelt een medewerker of de bestuurder daadwerkelijk een overtreding is begaan. De boete van rijden met een telefoon in de hand staat inmiddels op 380 euro.

Afleiding door de mobiele telefoon is een van de drie belangrijkste oorzaken van dodelijke ongelukken, samen met een te hoge snelheid en te veel alcohol. Vorig jaar kwamen 737 mensen om door verkeersongelukken. Ook dit jaar zien de politie en het OM dat het aantal verkeersovertredingen fors stijgt, ondanks dat het rijden met een telefoon in de hand sinds 2019 verboden is.
Dat heeft volgens de politie onder meer te maken met het toegenomen verkeer sinds corona. Maar ook het gedrag van bestuurders is volgens de politie veranderd. Automobilisten zijn veel vaker afgeleid en laten vaker asociaal weggedrag zien, zoals bumperkleven en rechts inhalen. Wetshandhavers maken zich vooral grote zorgen om het toenemend gebruik van drank en drugs, waarbij strengere handhaving niet altijd de oplossing is. Volgens de politie worden de effecten van alcohol en drugs in het verkeer onderschat.


tsja, zou het écht helpen ?
en hoeveel false-positives krijgen automagisch een boete thuisgestuurd, ??
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Het gaat echt om de verkeersveiligheid hoor :duh:
  Bericht 
bruintje beer
Master
GerbiE schreef:
en hoeveel false-positives krijgen automagisch een boete thuisgestuurd, ??
Nul!
NOS schreef:
Daar beoordeelt een medewerker of de bestuurder daadwerkelijk een overtreding is begaan.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Weer een systeem waarbij iedereen op de foto gaat en we mogen geloven dat alleen de kentekens van de overtreders bewaard blijven :|
  Bericht 
Ducantoni
Master
bruintje beer schreef:
Nul!
NOS schreef: Daar beoordeelt een medewerker of de bestuurder daadwerkelijk een overtreding is begaan.


Je bedoelt dat die medewerker een nul is? O:)
  Bericht 
zadkine
Master
GerbiE schreef:
of op schoot heeft liggen.


Ik herinner me iets van een vrijspraak want de telefoon werd niet vastgehouden.
  Bericht 
no justice
Master
Lotus Omega schreef:
Het gaat echt om de verkeersveiligheid hoor


Dit. Als ze maar kunnen cashen. Natuurlijk goed handhaven ook terwijl misdrijven niet worden onderzocht. Wat een kut land. :fp:
  Bericht 
Ducantoni
Master
Ik zou eerder zeggen dat we de wereld moeten delen met mensen die zich niet kunnen gedragen.
Of het echt gaat werken en mensen minder met een mobieltje hannesen onder het rijden zal mij benieuwen, maar dat verandert helaas niets aan ander irritant weggedrag.
  Bericht 
GerbiE
Master
Gaat het eigenlijk alleen om die phone of ook om andere zaken die je niet in de hand zo moeten hebben als bestuurder ?

Werd vanmorgen bijna aangereden door een invoeger die een blikje energydrank, sigaret én aansteker in z'n handen had, en daardoor geen richting aangaf en nogal hoekig naar links stuurde :boos:
  Bericht 
Bussloo
Master
NOS schreef:
Wetshandhavers maken zich vooral grote zorgen om het toenemend gebruik van drank en drugs, waarbij strengere handhaving niet altijd de oplossing is
Waarom is strengere handhaving bij het vasthouden van mobiele telefoons achter het stuur dan wel de oplossing?
  Bericht 
dvdouden
Master
GerbiE schreef:
Gaat het eigenlijk alleen om die phone of ook om andere zaken die je niet in de hand zo moeten hebben als bestuurder ?
Citaat:
Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden. Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Hoe zien die camera's er eigenlijk uit en waar staan ze?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
viaducten


Bijlagen :


  Bericht 
wellproc
Master
A27 tussen knooppunt Lunetten en Houten. Dat was ook een van de testlocaties voor dit systeem. Soms zetten ze er nog een flitssetje voor snelheid bij (beneden in de berm), maar meestal alleen deze unit. Dus lekker op het gas er voorbij. O:)
  Bericht 
Masterdam
Master
Tsja, als het werkt ben ik hier wel een voorstander van. Ik heb al vaker gezegd dat het gaat om de subjectieve pakkans: als jij denkt dat de kans 90% is dat je gepakt wordt als je met je foon bezig bent, hoeft de boete maar een tientje te zijn, maar ga je er niet meer aan zitten. Nu is de boete sky high, maar boeit niemand het iets, want je wordt toch nooit gepakt.

Nadruk op 'als het werkt'... :duh:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Masterdam schreef:
maar ga je er niet meer aan zitten.


jaja, geloof je het zelf.

bouw je gewoon een dashboardprivacyscherm van een tientje. Een stuk karton onder een hoek van 30-45 graden in je ventilatieroosters steken is al genoeg. Het is een beetje overdreven maar ik weet zeker dat je ze er tussen hebt zitten.

Ik zou het ook doen denk ik als ik nog dagelijks zou forensen. Leuke afdruk bovenop van een middelvinger ofzo.

---
Het echte probleem zit 'm in de snelheid. Als iedereen doorkachelt met pak 'm beet een fijne 140 km/u dan ga je echt niet aan je telefoon pulken. 100 is kats langzaam.
  Bericht 
Bambi killer
Master
Sommige zeggen goede actie maar wat is het volgende sorry ben een beetje pessimistisch, aan de andere kant zullen ze die eeuwige linksrijders eens aanpakken?

Ik erger mij zo erg dat ik mijn arm uit het raam steek en gebaren naar rechts, binnenkort komt er een bordje met bewegende tekst net zoals de politie mag niet, tis klaar moet ze wakker schudden, ben er echt zo klaar mee :[
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Bambi killer schreef:
Sommige zeggen goede actie maar wat is het volgende
Totaal niet. Het is een excuus voor massa surveilance. Zo gaat het iedere keer, de overheid kiest een onderwerp waar iedereen het wel mee eens moet zijn (aanpak pedofielen op internet, terroristen opsporen en nu dus telefoon vasthouders) en zet privacy hatende massa surveillance in die binnen de kortste keren voor hele andere doeleinden wordt gebruikt.

De aanpak met een touringkar werkt prima en daders kunnen meteen aan de kant gezet worden. Maar dan moet er echt gewerkt worden en wegen de kosten niet op tegen de financiele opbrengsten.
  Bericht 
Masterdam
Master
Dave schreef:
jaja, geloof je het zelf.
Ik zeg niet dat het met die camera's moet. Ik zeg in het algemeen dat wanneer de pakkans 90% is, je het wel uit je hoofd laat. Die camera's gaan dat niet bewerkstelligen, want dan hang ik m bij een viaduct wel even in de houder.

Dave schreef:
Het echte probleem zit 'm in de snelheid. Als iedereen doorkachelt met pak 'm beet een fijne 140 km/u dan ga je echt niet aan je telefoon pulken.
jaja, geloof je het zelf.

Dat werkt pas ergens rond de 170. En dat gaat nooit gebeuren.
  Bericht 
18vti
Master
En die kutfietsers dan? 90% van de jeugd fiets met dat ding in de hand.....had er laatst al bijna een op de motorkap omdat ie (dopjes en al in) op mijn weghelft zwabberde met z'n K telefoon in de hand :woop:
  Bericht 
Bounty
Master
 
Als ik hier om 7.40 naar het werk rij. Zie ik ook veel in de auto erop zitten.
  Bericht 
snovvdog
Master
Ik vind geen mobieltje op de fiets een onzinnige regel eerlijk gezegd, je gaat meestal op zulke traagzaad snelheden dat het allemaal geen fuck boeit.

Maar goed, hier in suburbia zit je ook 95% van de afstand op fietspaden gescheiden van autoverkeer.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Ligt eraan waar je het doet. In de stad moet je opletten, maar in een buitengebied ben je niemand tot last
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Lotus Omega schreef:
ben je niemand tot last
Dit is van toepassing op 90% van de overtredingen waar voor bekeurd wordt.
  Bericht 
18vti
Master
snovvdog schreef:
Ik vind geen mobieltje op de fiets een onzinnige regel eerlijk gezegd, je gaat meestal op zulke traagzaad snelheden dat het allemaal geen fuck boeit.

Maar goed, hier in suburbia zit je ook 95% van de afstand op fietspaden gescheiden van autoverkeer.


Het is levensgevaarlijk als er gasten zoals jij (en ik) rond scheuren op die zelfde wegen, je hebt zo een deuk of kras door die onoplettende sukkels.
  Bericht 
Masterdam
Master
snovvdog schreef:
Ik vind geen mobieltje op de fiets een onzinnige regel eerlijk gezegd, je gaat meestal op zulke traagzaad snelheden dat het allemaal geen fuck boeit.

Dat is echt een domme opmerking. Die lui die op hun foon zitten, zijn degenen die jouw auto over het hoofd zien en vervolgens hun hand ophouden omdat je als automobilist vrijwel altijd aansprakelijk bent.
  Bericht 
bx gek
Master
snovvdog schreef:
Ik vind geen mobieltje op de fiets een onzinnige regel


Hoe vaak zit jij in de scholenspits op de fiets?
Ik regelmatig en heb al heel wat keren moeten roepen om niet omver gekegeld te worden omdat die snotjong met hun telefoon en tegen het verkeer in op het fietspad fietsen.
  Bericht 
Pen
Master
Kunnen ze deze camera’s niet gebruiken om inhaalverbod negerende vrachtwagens te pakken? Zou ook nuttig zijn.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
bx gek schreef:
Ik regelmatig en heb al heel wat keren moeten roepen om niet omver gekegeld te worden omdat die snotjong met hun telefoon en tegen het verkeer in op het fietspad fietsen
Tel daarbij op dat door en door verwende jeugd tegenwoordig een electrische fiets heeft en het accident waiting to happen is compleet.

Pen schreef:
Kunnen ze deze camera’s niet gebruiken om inhaalverbod negerende vrachtwagens te pakken? Zou ook nuttig zijn.
:thumb:
  Bericht 
Bounty
Master
 
Eenheid Oost-Brabant doet ook veel monocam controles zie

https://www.politie.nl/woo/oost-brabant/09-monocam.html
  Bericht 
snovvdog
Master
18vti schreef:
Het is levensgevaarlijk als er gasten zoals jij (en ik) rond scheuren op die zelfde wegen, je hebt zo een deuk of kras door die onoplettende sukkels.

Tja, de context is belangrijk, ik heb bijna 1500km op de fiets gemaakt in de afgelopen 12 mnd, het overgrote deel op gescheiden fietspaden in de polder of buitenwijk. Zeker in de Krimperwaard kom je soms gewoon 5 min geen andere weggebruikers tegen, daar zit ik dus vrolijk op mijn telefoon.

Masterdam schreef:
Dat is echt een domme opmerking. Die lui die op hun foon zitten, zijn degenen die jouw auto over het hoofd zien en vervolgens hun hand ophouden omdat je als automobilist vrijwel altijd aansprakelijk bent.

Ik rijd bijna nergens meer waar fietsers tussen fietsen, alleen in het centrum weleens.
Je zou dit kunnen afvangen door het wel toe te staan op gescheiden verplichte fietspaden...

bx gek schreef:
Hoe vaak zit jij in de scholenspits op de fiets?

:lol: Nooit, dat zijn barbaarse tijden dat je in bed hoort te liggen :P.
8.00-45 mijdt ik het liefst als de pest :P.

Ik fiets 8.45-9.15 vaak naar kantoor en rond 17:45 terug, meestal heb ik dan geen last van andere fietsers, (of van auto's), maar ik zit slechts 15% van de route tussen de auto's, 85% is een gescheiden fietspad met weinig kruisingen.
  Bericht 
Griffin
Master
snovvdog schreef:
Je zou dit kunnen afvangen door het wel toe te staan op gescheiden verplichte fietspaden...


Pfff... nee zeg. Ik kom regelmatig idioten tegen op het fietspad die op hun telefoon zitten te klooien. Daar heb je dan misschien geen last van als automobilist, maar als fietser wel degelijk. Gewoon opzouten met dat ding in het verkeer.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
ja sorry hoor maar hoe kan men dan aan de verslaving blijven werken?
  Bericht 
zadkine
Master
snovvdog schreef:
Ik fiets 8.45-9.15 vaak naar kantoor


De helft van de dagen naar school was indertijd ook rond die tijd. (1e lesuur niet ingeroosterd)
En ook mijn kinderen hadden vaak dat 1e uur geen ingeroosterde les.
  Bericht 
FocusWagon
Master
En het probleem:met de jeugd die nu al op de fiets met die telefoon loopt te kloten: die stappen met een paar jaar in een auto, en rijden dan als een natte krant (maar niet te hard natuurlijk O:) )
  Bericht 
357kurt
Master
l.f.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
357kurt schreef:
Door appen onder het rijden?
Hoeveel auto's zijn er bijgekomen?
Hoeveel meer kilometers hebben we gerereden?


Dat staat er toch?

357kurt schreef:
Dat heeft volgens de politie onder meer te maken met het toegenomen verkeer sinds corona. Maar ook het gedrag van bestuurders is volgens de politie veranderd. Automobilisten zijn veel vaker afgeleid en laten vaker asociaal weggedrag zien,


tot zover gaat ie goed

dat hele coronagezeik en het hele 'social media'-gedrag wat letterlijk antisocial is, heeft ons ontzettend individueel gemaakt. En dat zie je terug in het verkeer.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
AD schreef:
Tim krabde aan zijn oor en moet nu 380 euro betalen door fout van ‘slimme’ camera: ‘Zie je een telefoon?’


Tim Hanssen krabde aan zijn hoor, maar slimme camera denkt dat hij telefoon vasthoudt.

Toen Tim aan zijn oor krabde, had hij niet verwacht daar een boete van 380 euro voor te krijgen. Een slimme camera dacht dat hij een telefoon vasthield op de snelweg, maar dat was toch echt een foutje. ,,Ik wil de boete aanvechten en denk dit zeker te kunnen winnen.”

Tim Hanssen ontving begin november de boete, maar begreep er niks van. ,,Daar stond in dat ik 380 euro inclusief 9 euro administratiekosten moest betalen. Maar ik kon mij helemaal niet herinneren dat ik zo snel had gereden op de A2 bij Weert”, vertelt Hanssen.

,,Toen ik de foto opvroeg, zag ik dat ik gewoon mijn hand aan mijn hoofd had. Het algoritme dacht daardoor dat ik een smartphone gebruikte. Maar dat was niet zo. Er zaten alleen wat donkere pixels tussen mijn hand en mijn hoofd.”

Toevallig werkt Hanssen (34) zelf ook bij een bedrijf dat software (AI) voor dit soort camera’s ontwikkelt bij Nippur in Oirschot. Hij was daarom benieuwd waar het fout was gelopen. ,,Het mooie is dat het analyseren van zo’n foto erg dicht tegen mijn werkzaamheden aan ligt. Ik maak zelf algoritmes waarmee afbeeldingen worden bewerkt en geanalyseerd.” En die software zit ook achter het beoordelen van de foto die hij op zijn deurmat kreeg.

Tandenborstel in plaats van pen
Hij zocht het uit samen met de collega’s en ontdekte toevallig wat er precies was gebeurd. ,,Ik zat in een videogesprek met mijn collega’s en toevallig had een van hen AI aangezet voor de camera, waardoor die objecten kon herkennen. Hij had een pen vast en die werd herkend door het algoritme: er kwam ‘pen’ bij te staan. Maar als hij die pen dichtbij zijn mond hield, kwam er ‘tandenborstel’ te staan.”

Het algoritme maakte een inschatting op basis van de context: een object dicht bij je mond zal wel een tandenborstel zijn. Het concludeerde dus in het geval van Hanssen mogelijk dat hij door zijn hand aan zijn hoofd te houden, wel een smartphone vast moest hebben. De politiecamera kon geen smartphone detecteren, maar gebruikte waarschijnlijk andere zichtbare zaken om toch de verkeerde conclusie te trekken.

,,Mogelijk zag het algoritme toen het werd getraind, veel mensen die met hun smartphone aan hun hoofd belden. Waardoor het genoeg kan zijn om mijn hand aan mijn hoofd te zien en een beetje donkere pixels daarnaast om te concluderen dat ik bel”, zegt Hanssen.


Screenshot op zijn blog waarin Tim Hanssen toont hoe AI zich kan vergissen. De kans van een telefoon is 74 procent, maar die is er niet. © Tim Hanssen

Het blijft dus erg lastig om het algoritme honderd procent betrouwbaar te krijgen, weet hij. ,,Daarom is het belangrijk dat de politiemedewerker, die de handmatige controle doet, ook goed wordt geïnstrueerd.”

Maar ook bij die menselijke controle achteraf liep het fout. Als AI detecteert dat je aan het bellen bent, dan moet een ambtenaar achteraf nog wel even de foto nakijken om vast te stellen dat er inderdaad een overtreding is te zien. ,,Maar als een ambtenaar die foto te zien krijgt en de AI geeft al mee dat er waarschijnlijk iemand opstaat die belt, kan hij daardoor worden beïnvloed en al snel een verkeerde conclusie trekken.”

,,Het zou veel beter zijn om aan die ambtenaar voor te schotelen wat het algoritme precies ziet, zónder de conclusie”, gaat Hanssen verder. ,,Zo zou het systeem gewoon kunnen meegeven dat het een hand aan het hoofd van de bestuurder spot. Niet dat het een smartphone in beeld ziet.” Omdat de AI-camera’s heel veel mensen controleren, is de kans ook groter dat het fout gaat. De ambtenaar in kwestie krijgt mogelijk heel veel foto’s te zien.

Is het algoritme van die camera’s wel goed ingesteld?
Hanssen heeft intussen een bezwaar ingediend en het kan tot 26 weken duren voor daar antwoord op komt. Gelukkig hoeft hij tot dan niet te betalen. Als de politie toch vindt dat hij de boete moet betalen, wil hij naar de rechtbank gaan. ,,Ik wil daar gerust nog eens gaan uitleggen hoe het precies fout gegaan is”, zegt hij.

Een algoritme kan je trouwens ook anders afstellen. Het systeem zou bijvoorbeeld alleen foto’s aan de politie kunnen voorschotelen wanneer de kans bijna zeker is dat iemand een telefoon gebruikt in de wagen. Het gevaar is dan wel dat sommige mensen die met hun telefoon bezig zijn, niet worden gezien. De false negatives, zoals dat heet. Maar je bent wel zekerder bij een overtreding.

Hanssen is in ieder geval nog wel voorstander van de technologie, ook al ging het bij hem fout. ,,Je kan nou eenmaal veel meer controleren dan zonder kunstmatige intelligentie. Maar bij twijfelgevallen moet je geen boete uitdelen, anders krijg je de negatieve aandacht voor het algoritme zoals dat nu gebeurt”, zegt de Limburger, wetende dat hij ook softwareontwikkelaar is. ,,Uiteindelijk gaat het erom dat het veiliger op de weg moet worden. Dan helpen boetes die juist zijn uitgedeeld, nou eenmaal beter dan wanneer er niks gebeurt.”

Slimme camera’s ook ingezet in supermarkten
Ook supermarkten willen slimme camera’s inzetten. Er is een grote kans dat je straks als ‘risicoklant’ wordt uitgepikt bij de zelfscankassa voor een controle, als je bijvoorbeeld te lang voor een schap hebt stilgestaan en ‘iets in je jas hebt gestopt’.

Retaildeskundige Eelco Hos voorspelt dat een slimme robot jou binnenkort in de gaten houdt tijdens het winkelen. Het klinkt wellicht als een ver toekomstbeeld, maar dat is het niet. In zo’n duizend winkels in Europa wordt deze nieuwe technologie al getest en toegepast. ,,Dan heb ik het bijvoorbeeld over een robotcamera die boven het zelfscanplateau hangt. Die weet welke producten er in je mandje liggen en welke er daadwerkelijk zijn gescand.”


Tja, is hij nu aan het bellen of niet?
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Dan houdt hij zijn telefoon wel raar vast. Ik zeg van niet. Domme camera's.
  Bericht 
Bussloo
Master
Tja, is hij nu aan het bellen of niet?
Nee. Er is huid zichtbaar op de plaats waar de telefoon zou moeten zitten.

Vraag ik me aan de hand van de (niet in Nederland gemaakte) file foto af: Staat er dan ook een snelheid bij de foto?
  Bericht 
maarten28
Master
Zo werkt AI. Het is heel dom maar probeert slimme connectie te maken op basis van dingen die vaak samen voorkomen. Zie het voorbeeld van lang smal ding + mond = tandenborstel.
Dat is hetzelfde als autocorrects in word of excel. Kan kloppen, maar als het niet klopt dan denk je "wat een dom ding". Maar daar zit geen boete achter.

Maar uiteindelijk is dit dus (op dit moment) niet geschikt voor de taak.
  Bericht 
basjuh1981
Master
maarten28 schreef:
o werkt AI. Het is heel dom maar probeert slimme connectie te maken op basis van dingen die vaak samen voorkomen. Zie het voorbeeld van lang smal ding + mond = tandenborstel.
Dat is hetzelfde als autocorrects in word of excel. Kan kloppen, maar als het niet klopt dan denk je "wat een dom ding". Maar daar zit geen boete achter.


Het is een beetje hetzelfde als in de tekst spreken over de A2 bij Weert en een plaatje bij doen van een snelweg in België.
  Bericht 
Christafari
Master
basjuh1981 schreef:
Weert


basjuh1981 schreef:
België


Nou ja, die snap ik dan wel weer :[
  Bericht 
357kurt
Master
l.f.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Ja, het leven is als een neus; je moet eruit halen wat erin zit.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
dus de oplossing is dan om eerst een handschoen aan te trekken voordat je aan je oor gaat bellen. :roll:
  Bericht 
Bounty
Master
 
Volgens mij controleert een agent deze voordat ze doorgezet worden, ik zie ze wel in de bus zitten bij die viaduct controles.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
als die AI niet getriggerd wordt valt er weinig te controleren. Zwarte handschoen, zwart telefoonhoesje, klaar.
  Bericht 
Pineut207
Die hard
 
Iedereen met een "lekker" beweging langs zo'n controle rijden.
  Bericht 
Pineut207
Die hard
 
 Pagina 1 van 2  [ 61 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy