Pagina 1 van 2  [ 69 berichten ]
  Bericht 
Ch1nnY
Master
Citaat:
APELDOORN - De politie rijdt de komende jaren alleen nog maar in Volkswagens. Het Duitse automerk schreef zich in voor de Europese aanbesteding Politievoertuigen en kon als enige voldoen aan de eisen die de politie stelde voor de mammoetorder van 300 miljoen euro.

Merken als Mercedes, Volvo, Ford en Opel, waar de politie nu ook in rijdt, vallen buiten de boot.

De voorziening tot samenwerking Politie Nederland (vtsPN), dat de gezamenlijke inkoop regelt voor alle 26 politiekorpsen, had in de aanbesteding de eis gesteld dat een merk in alle categorieën auto's moet kunnen leveren: Van kleine wagens, middenklassers, busjes tot voertuigen uit het hogere segment, compleet voorzien van dakset/signaleringsapparatuur.

Alleen de Pon Groep, die VW's importeert, kan dat waarmaken en mag de komende vier jaar jaarlijks zo'n achthonderd tot duizend auto's van de types Golf, Passat, Touran en T5 aanleveren.

"Maar honderd procent zeker zijn we nog niet", reageert Sandra van der Wurf van de Pon Groep. "Laten we het hopen."

Mercedes Benz noemt het "vreselijk jammer dat wij hebben moeten afhaken. We hebben ons zelf teruggetrokken omdat we niet aan alle honderden eisen konden voldoen. Eén keer 'nee' betekende al dat je buitenspel stond. Echt heel bizar", aldus woordvoerster Eugenie Jongste. Ook Volvo baalt: "Er werden zulke specifieke eisen gesteld dat het onmogelijk voor ons was in te schrijven", stelt zegsvrouw Femke Bruggeman.

Onopvallende politievoertuigen, auto's van arrestatieteams, de zogeheten 'specials', kunnen nog wel van een ander merk zijn. Hiervoor loopt de aanbesteding nog.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/7899321/__Politie_verkiest_Volkswagens__.html?p=4,1
  Bericht 
viffer
Master
telegraaf schreef:
Mercedes Benz noemt het "vreselijk jammer dat wij hebben moeten afhaken. We hebben ons zelf teruggetrokken omdat we niet aan alle honderden eisen konden voldoen. Eén keer 'nee' betekende al dat je buitenspel stond. Echt heel bizar", aldus woordvoerster Eugenie Jongste. Ook Volvo baalt: "Er werden zulke specifieke eisen gesteld dat het onmogelijk voor ons was in te schrijven", stelt zegsvrouw Femke Bruggeman.


Met andere woorden; er was al besloten dat het VW moest gaan worden, echter vanwege de Europese aanbestedingsregels zijn er eisen opgesteld waaraan alleen VW kan voldoen.
  Bericht 
Rens
Master
 
Exact mijn eerste gedachte GertJan, gaat maar al te vaak zo. Die aanbestedingsregels mogen wel eens overhoop :x
  Bericht 
Guppenklup
Master
En Guppie rijdt BMW :D
  Bericht 
ErikV
Master
800 tot 1000 auto's per jaar, lekker!

Ik vraag me af hoeveel er per jaar door Oom Agent plat gereden worden?
  Bericht 
Ch1nnY
Master
ErikV schreef:
Ik vraag me af hoeveel er per jaar door Oom Agent plat gereden worden?


Citaat:
De Nederlandse politie beschikte in 2007 over 13.254 voertuigen (9.838 personenauto’s, 1.829 bestelwagens en 1.487 motoren). In dat jaar reed de politie 8.301 keer schade door eigen schuld. Dat betroffen zowel parkeerschades als ernstige ongelukken. Een jaar eerder waren er met 180 voertuigen minder 90 schadegevallen meer.


http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... uo-s.dhtml
  Bericht 
beemer318TD
Master
 
Ch1nnY schreef:
De politie rijdt de komende jaren alleen nog maar in Volkswagens


Fouten maken we allemaal wel eens.... :x
  Bericht 
VFred
Master
 
Wel gunstig voor de verkrijgbaarheid van slooponderdelen de komende jaren als je VAG rijdt 8)
  Bericht 
Tweebel
Master
Ik hoop dat de vrossen dan misschien weliswaar van een ander merk zijn, maar in ieder geval allemaal van hetzelfde merk. Iets wat je er makkelijk uithaalt en niet al te veel voorkomt in het dagelijks wegbeeld.
  Bericht 
DidbeZ
Master
Tweebel schreef:
Ik hoop dat de vrossen dan misschien weliswaar van een ander merk zijn, maar in ieder geval allemaal van hetzelfde merk. Iets wat je er makkelijk uithaalt en niet al te veel voorkomt in het dagelijks wegbeeld.


Doe maar zoiets dan:

Afbeelding
  Bericht 
ThZ
Respect
ZIe jij een agent al aankomen in een c30 of een a120? (tuurlijk zegt iedereen nu ja ;))

Ik ook niet, Opel had ik me nog voor kunnen stellen
Astra, Insignia/Vectra, Zafira, Vivaro
  Bericht 
Speedy J
Master
Ch1nnY schreef:
Ook Volvo baalt: "Er werden zulke specifieke eisen gesteld dat het onmogelijk voor ons was in te schrijven"

Eis 152: Alle auto's dienen voorzien te zijn van Volkswagen-emblemen.
  Bericht 
Aanhanger
Master
Ch1nnY schreef:
Het Duitse automerk schreef zich in voor de Europese aanbesteding Politievoertuigen


Ch1nnY schreef:
Alleen de Pon Groep, die VW's importeert, kan dat waarmaken


Met wie is er nu een deal, met het 'merk' volkswagen, of met pon, ik neem aan het laatste.
Waarom zouden het dan alleen volkswagens zijn, kan toch vanalles van VAG zijn neem ik aan?
  Bericht 
Tweebel
Master
Aanhanger schreef:
Waarom zouden het dan alleen volkswagens zijn, kan toch vanalles van VAG zijn neem ik aan?


Veyron, iemand?

Maargoed, Ford had ook gekund denk ik. Hoe sturen die transits tegenwoordig?
  Bericht 
Superkoe
Master
Zeg maar weer :dag: naar de belastingcenten. Zulke eisen stellen dat je nog maar één aanbieder over hebt. :fp:

Ik mag werkelijk hopen dat er een partij in beroep gaat. En misschien dat een kamerlid zich nog nuttig wil maken en vragen wil stellen.

Die order had makkelijk in een paar kleinere aanbestedingen geknipt kunnen worden, en dan hadden andere partijen wel een kans gehad met navenant voordeel voor de schatkist.
  Bericht 
timjb
Nieuwkomer
 
Geldt dit nou ook voor de KLPD? Maw: gaan die V50's er weer uit en Passat's er in?
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
Even de "Alcatel-periode" afwachten voordat men kan juichen bij Pon
  Bericht 
TuxX
Master
Vervelend, die V50's zijn veel herkenbaarder dan volkswagens. V50 was makkelijk, ofwel zit er een blondje in ofwel 2 agenten.
  Bericht 
Yvesart
Master
Ch1nnY schreef:
Onopvallende politievoertuigen, auto's van arrestatieteams, de zogeheten 'specials', kunnen nog wel van een ander merk zijn. Hiervoor loopt de aanbesteding nog

Dus VROSjes worden allemaal VW ? :honger:
  Bericht 
Yvesart
Master
Ch1nnY schreef:
9.838 personenauto’s, 1.829 bestelwagens en 1.487 motoren


Ch1nnY schreef:
mag de komende vier jaar jaarlijks zo'n achthonderd tot duizend auto's


dus tussen de 30 en 35% wordt maar vervangen.. O:)
  Bericht 
NooitTeSnel
Master
Yvesart schreef:
Dus VROSjes worden allemaal VW ?


Die vallen onder "Onopvallende politievoertuigen" denk ik?
  Bericht 
JPM
Pro
Is er iemand goed in zoeken, normaal gesproken zou de aanbesteding terug te vinden moeten zijn op deze site :roll:

http://www.aanbestedingskalender.nl/default.aspx
  Bericht 
Tweebel
Master
joeri8841 schreef:
Is er iemand goed in zoeken, normaal gesproken zou de aanbesteding terug te vinden moeten zijn op deze site :roll:


U vraagt, wij draaien:
http://www.aanbestedingskalender.nl/not ... 4bb15ed6fc
  Bericht 
Yvesart
Master
NooitTeSnel schreef:
Die vallen onder "Onopvallende politievoertuigen" denk ik?

daarom had ik ook een stuk tekst vetgedrukt.. tussen de komma's geeft de journalist aan onder de onopvallende auto's de arrestatieteams te plaatsen.. niet de VROS'ers

Yvesart schreef:
Onopvallende politievoertuigen, [..zijnde de..] auto's van arrestatieteams, de zogeheten 'specials', kunnen nog wel van een ander merk zijn. Hiervoor loopt de aanbesteding nog
  Bericht 
JPM
Pro
Tweebel schreef:
U vraagt, wij draaien:
http://www.aanbestedingskalender.nl/not ... 4bb15ed6fc


Hmm, mij niet gelukt met die site. Nu nog een inlogcode en we kunnen alle eisen voor de aanbesteding lezen :thumb:
  Bericht 
Mr. Bean
Tour de France kenner '13
Ch1nnY schreef:
Ook Volvo baalt: "Er werden zulke specifieke eisen gesteld dat het onmogelijk voor ons was in te schrijven", stelt zegsvrouw Femke Bruggeman.

De specifieke eis waar Volvo niet aan kon voldoen zal wel zijn geweest de bestelbus. :roll:
  Bericht 
Kiwi45
Master
Via Partner Ford hadden ze die busjes best kunnen leveren natuurlijk.
Maar ik heb het idee dat de opsteller van de aanbesteding een goede deal krijgt als hij een nieuwe Golf gaat uitzoeken.
  Bericht 
NooitTeSnel
Master
Yvesart schreef:
daarom had ik ook een stuk tekst vetgedrukt.. tussen de komma's geeft de journalist aan onder de onopvallende auto's de arrestatieteams te plaatsen.. niet de VROS'ers


Of het is een opsomming:

Citaat:
Onopvallende politievoertuigen (item 1), auto's van arrestatieteams (item 2), de zogeheten 'specials' (vakterm voor die twee groepen samen)


Het lijkt me namelijk vreemd als elke VROS een Golf of een Passat wordt, is wel erg makkelijk herkennen dan? Te kleinere modellen is niet echt handig en een busje lijkt me ook niet realistisch?
  Bericht 
The Driver
Master
 
Dat wordt een stapje terug doen voor de HH coureurs.
De MB Vito 115 CDI heeft 150 pk, die gaat er dus uit
VW Transporter is maximaal te leveren met 102 pk, dat wordt stoffel de schildpad
De Ford Transit is ook maar te leveren met maximaal 140 pk motor.

De betere keus voor de HH coureurs zou eventueel de MB Vito 126 zijn, die heeft 260 pk en zou zelfs als VROS geschikt zijn.
Dat zou wat zijn, heb je eindelijk die dikke BMW en rij je 200+, komt er plotseling zo'n bestelbusje op je achterklep hangen.
  Bericht 
MofkaP
Juridisch specialist
Ch1nnY schreef:
Mercedes Benz noemt het "vreselijk jammer dat wij hebben moeten afhaken. We hebben ons zelf teruggetrokken omdat we niet aan alle honderden eisen konden voldoen. Eén keer 'nee' betekende al dat je buitenspel stond. Echt heel bizar", aldus woordvoerster Eugenie Jongste. Ook Volvo baalt: "Er werden zulke specifieke eisen gesteld dat het onmogelijk voor ons was in te schrijven", stelt zegsvrouw Femke Bruggeman.

Één van de eisen was zeker dat er een VW logo op de auto moest staan.
:D
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
MofkaP schreef:
Één van de eisen was zeker dat er een VW logo op de auto moest staan.
:D


Jij weet niet half welke psychische problemen dit kan veroorzaken als medewerkers/sters van Mercedes of Volvo een VW logo op hun voertuigen moeten plaatsen. :honger: :honger:
  Bericht 
Sies
Pro
Hier via het Hulpverleningsforum foto's van de auto's waarmee getest is op Lelystad:

[quote author=SpotterHaaglanden link=topic=14432.msg808733#msg808733 date=1286400793]
Hier de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
[/quote]

en dit is een deel uit de aanbesteding:

Citaat:
-binnen een domein alle voertuigen van hetzelfde merk moeten zijn.
-Noodhulpvoertuigen verplicht met automaat geleverd moeten worden
-Inhoud van de kofferbakruimte
-Niet uitschakelbare tractiecontrole
-Verplicht "Park-Distance control"
-Dual-stage airbags verplicht
-De Leverancier dient in staat te zijn een volledig bedrijfsklaar, of een deels op- en ingebouwd bedrijfsklaar Politievoertuig te leveren.
Is de Leverancier niet in staat binnen de huidige eigen bedrijfsprocessen een
volledig of een deels op- en ingebouwd Politievoertuig te leveren, dan dienen
de vermelde op- en inbouwmiddelen wel door of namens de Leverancier in het
te leveren Politievoertuig gemonteerd te kunnen worden.


http://www.aanbestedingskalender.nl/not ... 46088a56f0

Aangezien PON veel met Honac samenwerkt, is het laatste punt een eitje. Het Park-Distance Control is een VAG-begrip. Alles lijkt de schijn te hebben dat de aanbesteding op een dusdanige wijze is geschreven dat VW er als winnaar uit zou komen.
  Bericht 
Scaniafan
Master
En bij bovenstaande reactie was ik nog ingelogd als m'n vriendin ;-)
  Bericht 
MofkaP
Juridisch specialist
Maserati Teun schreef:
psychische problemen .... van Mercedes of Volvo

Je moet dan ook interesse tonen en geëngageerde vragen stellen.
Zoals bij Mercedes: Rijdt dat nou prettig zo'n Amerikaan met zo'n zacht meedeinend veersysteem of worden zo nog steeds bij Opel gemaakt?
En bij Volvo: Toch knap dat zo'n Chinees fabrikaat toch nog Europese goedkeuring heeft gekregen.
:D
  Bericht 
InsecureThreat
Master
The Driver schreef:
Dat wordt een stapje terug doen voor de HH coureurs.


wat dacht je van Za-Wa? Die zitten nu nog veel in mercedes :wink:
  Bericht 
JPM
Pro
Sies schreef:
Aangezien PON veel met Honac samenwerkt, is het laatste punt een eitje. Het Park-Distance Control is een VAG-begrip. Alles lijkt de schijn te hebben dat de aanbesteding op een dusdanige wijze is geschreven dat VW er als winnaar uit zou komen.


Park-Distance Control is juist geen VAG-begrip, het is door BMW voor het eerst gebruikt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Parking_Distance_Control

Wikipedia schreef:
Dit systeem is voor het eerst verschenen in auto's van het merk BMW.


Verder kan ik me voorstellen dat men als grootste eis, een uitgebreid keuzegamma binnen 1 merk, heeft neergelegd.
Hier is de meeste winst op te behalen voor het korps. Wij willen immers dat men bezuinigd op de overheid, is het weer niet goed :hug:
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
joeri8841 schreef:
Wij willen immers dat men bezuinigd op de overheid


Dat willen wij zeker, daarvoor moet je juist OPENBAAR aanbesteden en daarbij de eisen niet dusdanig opstellen dat er maar één winnaar kan zijn.

Ik zou als medewerker van een aankoopdienst iedere schijn van partijdigheid willen vermijden.

Dat wordt je overigens uitvoerig verteld tijdens een inkoopcursus.
  Bericht 
kukel
Pro
 
The Driver schreef:
VW Transporter is maximaal te leveren met 102 pk, dat wordt stoffel de schildpad


180 pk....
  Bericht 
Twilo
Master
VW=volkomen waardeloos
  Bericht 
red devil1
Master
tja aanbestedingsregels zijn in overheidsland soms een crime. Doe gewoon meervoudig onder hands, en kleinere hoeveelheden. Werkt beter, maar ja da mag nie.....(3 jaar alles optellen en kom je boven de drempel, dan moet je europees aanbesteden.... En met voertuigen lukt dit makkelijk). Persoonlijk vind ik VW wel een degelijk merk, en nog betaalbaar bij onderhoud of onderdelen. Mercedes ben ik zelf wat minder van.
  Bericht 
Aanhanger
Master
Sies schreef:
Dual-stage airbags verplicht


Ze zullen het nodig hebben ja gezien de hoeveelheid voertuigen die jaarlijks met voorschade TL wordt afgevoerd.
  Bericht 
Vroeg op
Master
kukel schreef:
The Driver schreef:
VW Transporter is maximaal te leveren met 102 pk, dat wordt stoffel de schildpad


180 pk....

De nieuwe 2.0 biturbo TDI komt ook in het VW bussie. 220pk.
  Bericht 
Gatlin
Master
Hahaha... wat een lachertje die aanbesteding. Als Volvo, MB of Opel een beetje ballen hebben slepen ze dat inkoopkantoor voor de rechter.

Een knock-out criterium op "alle voertuigen in een domein zijn van hetzelfde merk" (niet eens importeur maar merk) en dan de domeinen zo indelen dat de meeste merken afvallen. En de andere criteria zorgen er wel voor dat er VW uit komt.

Heb inmiddels wat ervaring met het voorkoken van EA's en dit valt zeker in die categorie... Zeker een consultancy bureau van Pon ingehuurd om de aanbesteding te doen. Wc-eend verhaal.
  Bericht 
Scaniafan
Master
Vroeg op schreef:
De nieuwe 2.0 biturbo TDI komt ook in het VW bussie. 220pk.


Busje op de foto is een 2.0 140pk diesel

Passat is ook de 2.0 140 pk diesel

Touran is een 1.6 105 pk diesel
  Bericht 
Ascension
Master
 
VW heeft gewoon een heel compleet portfolio. Volvo kan geen bestelbusjes leven en Mercedes is een stuk duurder dan VW.

Alleen Opel had wellicht een alternatief kunnen zijn, maar dat had hier dezelfde zure reacties gegeven denk ik ;-)
  Bericht 
Vroeg op
Master
Scaniafan schreef:
Busje op de foto is een 2.0 140pk diesel

Je moet toch ergens mee testen he. Ik weet niet of die biturbo tDi al geleverd wordt, Ik dacht het wel.
  Bericht 
sjaak.dekoning
Respect
 
Ch1nnY schreef:
Ook Volvo baalt: "Er werden zulke specifieke eisen gesteld dat het onmogelijk voor ons was in te schrijven", stelt zegsvrouw Femke Bruggeman.


Dan hadden ze voor de gunning bezwaar moeten maken, tenminste wanneer de beperking dat de te leveren auto's in alle categorieën van één en hetzelfde merk moeten zijn niet goed gemotiveerd kan worden. En dat motiveren lijkt me een behoorlijk zware dobber: het enige dat ik kan verzinnen is dat je minder reserve-onderdelen nodig zou hebben. En dat is discutabel, want heel veel verschillende merken voeren dezelfde onderdelen (voor VAG geldt dat voor Skoda's en SEATs.)



www.europeseaanbestedingen.eu schreef:
De algemene beginselen van aanbestedingsrecht zijn:

* Gelijke behandeling: gelijke omstandigheden mogen niet verschillend worden behandeld, tenzij dat verschil objectief gerechtvaardigd is. Ook verkapte of indirecte discriminatie is verboden.
* Transparantie: de gevolgde procedure moet doorzichtig (en dus controleerbaar) zijn. Dit is een logisch uitvloeisel van het beginsel van gelijke behandeling. Normaal zorgvuldige inschrijvers moeten weten waar zij aan toe zijn.
* Proportionaliteit: de gekozen maatregelen en criteria moeten zowel noodzakelijk als
passend zijn met het oog op hetgeen de aanbestedende dienst wil bereiken.
De gestelde eisen mogen dus niet te zwaar zijn in verhouding tot de opdracht.
* Wederzijdse erkenning: lidstaten van de EU moeten goederen en diensten van
ondernemingen uit andere lidstaten toelaten voorzover die goederen en diensten op
gelijkwaardige wijze beantwoorden aan de legitieme doelstellingen van de lidstaat van
bestemming.
  Bericht 
Ascension
Master
 
sjaak.dekoning schreef:
En dat motiveren lijkt me een behoorlijk zware dobber: het enige dat ik kan verzinnen is dat je minder reserve-onderdelen nodig zou hebben.


Stuk uniformiteit kan een argument zijn geeft toch een wat betere uitstraling dan dat je allerlei verschillende merken door elkaar met politie bestickering ziet rijden.
  Bericht 
Tweebel
Master
Ascension schreef:
Alleen Opel had wellicht een alternatief kunnen zijn, maar dat had hier dezelfde zure reacties gegeven denk ik


Ford dus ook.
  Bericht 
jan jansen
Master
En Renault, Peugeot en Citroen hebben ook bussies en zo nog wel meer. De automaat-eis maakt het trouwens voor een hoop merken ook nog best lastig, vaak niet op elk type / elke motor leverbaar.
 Pagina 1 van 2  [ 69 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy