Postingstijd interval gedetecteerd van 75.5 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 1 van 1  [ 12 berichten ]
  Bericht 
no justice
Master
Nu schreef:
Wéér politieappgroepen met grensoverschrijdende berichten: 12 agenten gestraft
Door onze nieuwsredactie
01 feb 2024 om 19:29
Update: 12 uur geleden

De politie heeft elf agenten uit hun functie gezet vanwege deelname aan appgroepen waarin grensoverschrijdende berichten zijn gedeeld. Het gaat om onder anderen agenten van de eenheid Amsterdam. Een twaalfde agent is geschorst.

Negen politieagenten van de eenheid Amsterdam zijn uit hun functie gezet vanwege deelname aan de appgroepen. Een tiende agent van die eenheid is geschorst. Verder zijn ook een agent van het Politiedienstencentrum en een agent van de eenheid Rotterdam uit hun functie gezet.

Zowel de eenheid Amsterdam als de andere eenheden hebben onderzoeken geopend. "De onderzoeken richten zich op afzonderlijke WhatsApp-groepen waarin, soms in wisselende samenstelling, ernstig grensoverschrijdende en discriminerende berichten werden gedeeld", schrijft de politie. De groepen kwamen aan het licht in twee strafrechtelijke onderzoeken.

"Grensoverschrijdend gedrag en discriminerende uitingen worden niet getolereerd binnen de politie, vandaar dat de afdelingen Veiligheid Integriteit en Klachten deze casus grondig onderzoeken. Het doel van de onderzoeken is om duidelijk te maken wat ieders rol en bijdrage is geweest in de WhatsApp-groepen."

'We laten dit tot op de bodem uitzoeken'
Belediging, pesterijen en discriminatie hebben volgens politiechef Frank Paauw van eenheid Amsterdam geen plaats bij de politie. "Dat staat haaks op de politie die wij willen en moeten zijn: integer, betrouwbaar, moedig en verbindend. De precieze aard en omvang van de uitingen worden nog verder onderzocht en op details kan ik niet ingaan", zegt Paauw. "Maar wat ik tot nu toe heb gehoord, neem ik zeer hoog op. Daarom laten we dit tot op de bodem uitzoeken."

Eerder deze maand werd bekend dat vijf agenten uit Rotterdam worden gestraft vanwege berichten in groepsapps. Eén agent is ontslagen vanwege vrouwonvriendelijke en discriminerende opmerkingen en vier anderen kregen lichtere straffen voor ongepaste opmerkingen.

In maart vorig jaar werden zes agenten geschorst vanwege discriminerende uitingen buiten werktijd in Parijs. Daarvan was een filmpje op sociale media verschenen.


:lol:
  Bericht 
Raymond
Master
no justice schreef:
"Dat staat haaks op de politie die wij willen en moeten zijn: integer, betrouwbaar, moedig en verbindend.

Iedereen die nu nog het woord verbindend en verbinder in de mond neemt moet je opsluiten, maar als je het toch meent, ga dan eens in andere landen kijken waar agenten niet worden uitgekotst en vraag ze eens waarom dat is.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Ik krijg op de een of andere manier de indruk dat hier agenten gecancelled worden van het precies het type dat je wel nodig hebt op straat.
  Bericht 
Trasher
Master
Dikke Dakduif schreef:
Ik krijg op de een of andere manier de indruk dat hier agenten gecancelled worden van het precies het type dat je wel nodig hebt op straat.


Ik zie er inderdaad weinig meer die een vorm van "natuurlijke autoriteit" uitstralen, maar wel veel broekies die perfect in lijn lopen met het "diversiteitsbeginsel"
Geef mij maar de ouderwetse norse bromsnorren en ME pelotons met Guardia Civil opleiding die wél optreden.
  Bericht 
no justice
Master
Trasher schreef:
ME pelotons met Guardia Civil opleiding die wél optreden


Ja kunnen ze corona demonstranten hard en genadeloos aanpakken. :roll:

Zolang de overheid de vijand is hoeft dit van mij niet. :schudnee:
  Bericht 
Trasher
Master
no justice schreef:
Ja kunnen ze corona demonstranten hard en genadeloos aanpakken. :roll:


Als die zich ook niet aan de voor demonstraties geldende/opgelegde regels houden, heb ik daar ook geen enkele moeite mee.
Ik vind het wel grappig dat demonstranten altijd maar één kant uit denken, met het recht op demonstratie.
Zo lang demonstranten zelf "vreedzaam" en op de daarvoor aangewezen plaatsten demonstreren geef je de ME ook geen reden om in te grijpen. Ga je lopen provoceren of anderszins lastig lopen doen, mag van mij de lange lat eroverheen, dan heb je je rechten verspeeld.
  Bericht 
basjuh1981
Master
[~Trasher] Kijk eens hier ;)
  Bericht 
Trasher
Master
basjuh1981 schreef:


Yep, gezien....verandert mijn standpunt in essentie echter niet, en ik wil dit punt er wel specifiek ff uithalen.
Citaat:
Het daarbij door de politie gebruikte geweld is volgens het Openbaar Ministerie voor het overgrote deel rechtmatig geweest. Maar één aanhouding, waarbij twee politiemensen betrokken waren, wil het OM aan de rechter voorleggen.


Grote groep agenten/ME veegt een plein leeg, twee daarvan gaan over de schreef en heel Nederland maakt juist daar een probleem van.
Ik heb zelf meer moeite met het feit dat dat plein leeg geveegd moest worden omdat de goegemeente blijkbaar niet normaal kan demonstreren en zich uit louter frustratie op de ordehandhaving stort, die daar dan natuurlijk op reageert. actie=reactie.....
Overigens ben ik wel van mening dat die twee agenten in dit geval natuurlijk wel aangepakt moeten worden, die zijn uiteindelijk wel net zo fout als die demonstranten die niet normaal kunnen doen, maar het plaatje is wel wat groter dan alleen die twee agenten.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Trasher schreef:
Grote groep agenten/ME veegt een plein leeg, twee daarvan gaan over de schreef en heel Nederland maakt juist daar een probleem van.
Ik heb zelf meer moeite met het feit dat dat plein leeg geveegd moest worden omdat de goegemeente blijkbaar niet normaal kan demonstreren en zich uit louter frustratie op de ordehandhaving stort, die daar dan natuurlijk op reageert. actie=reactie.....


Je bent op de hoogte van het feit dat de politie romeo's inzetten om demonstraties te verstoren?

In Amsterdam moesten de coronademonstranten destijds het Museumplein verlaten en liepen een fuik in, alwaar de politie losging.

Jouw beeld komt niet overeen met hoe het gegaan is.
  Bericht 
wernert
Die hard
 
"In het verleden behaalde resultaten, bieden vaak een garantie voor de toekomst." Ik snap dan wel dat het lastig is om 'klanten' steeds weer onbevangen tegemoet te treden, en dat je 'among peers' wel eens stoom wil afblazen.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Politie schreef:
Strafvoornemens uitgereikt aan medewerkers in onderzoeken WhatsApp-groepen

In de disciplinaire onderzoeken van Eenheid Amsterdam naar het bestaan van WhatsApp-groepen met politiemedewerkers waarin grensoverschrijdende en discriminerende berichten gedeeld werden zijn de strafvoornemens uitgereikt. Elf Amsterdamse medewerkers namen deel aan de groepen. Vier van hen hebben onvoorwaardelijk strafontslag aangezegd gekregen, zes voorwaardelijk strafontslag en bij de elfde medewerker gaat het om een berisping.

De betreffende WhatsApp-groepen kwamen aan het licht in twee separate strafrechtelijke onderzoeken. Hierop volgden de disciplinaire onderzoeken naar de groepen en de betrokkenheid van politiemedewerkers. Van Eenheid Amsterdam werd één medewerker vervolgens geschorst, negen anderen buiten functie gesteld en één medewerker kreeg aangepast werk. Bij één van de groepen waren tevens een medewerker van het Politiedienstencentrum en een medewerker van de Eenheid Rotterdam betrokken. Ook deze eenheden stelden de medewerkers buiten functie.

Onderzoek en strafvoornemens
Na onderzoek door het team Veiligheid, Integriteit en Klachten van Eenheid Amsterdam naar de zaak is een advies opgesteld over welke straffen gepast zouden zijn. Dit advies werd daarna op diverse manieren en niveaus getoetst, onder andere bij andere eenheden en in het Landelijk Strafmaatoverleg (SMO). In het SMO bekijken politiejuristen of de geadviseerde straffen in disciplinaire onderzoek passend en evenredig zijn. Daarbij baseert het SMO zich op eerdere, vergelijkbare zaken binnen de politie. Uiteindelijk heeft dit zorgvuldige proces geleid tot de uitgereikte strafvoornemens.

Voor vier medewerkers van Eenheid Amsterdam betekent dit onvoorwaardelijk strafontslag. Voor zes medewerkers geldt het voornemen dat zij voorwaardelijk ontslagen worden met verschillende proeftijden. Naast het voorwaardelijke ontslag volgt er voor deze medewerkers een leertraject rondom gedrag en integriteit. De elfde medewerker in het onderzoek heeft een berisping gekregen. De medewerkers van het Politiedienstencentrum en Eenheid Rotterdam hebben voorwaardelijk strafontslag met proeftijden aangezegd gekregen en moeten een leertraject volgen.

De strafvoornemens zijn gebaseerd op ieders aandeel in de WhatsApp-groepen en de ernst van de gedeelde berichten. Omdat de betrokken medewerkers twee weken de tijd hebben om een zienswijze in te dienen, zijn met de uitgereikte strafvoornemens de straffen nog niet definitief.

Grensoverschrijdend gedrag niet getolereerd
Politiechef van de eenheid Amsterdam Frank Paauw liet eerder al weten dat belediging, pesterijen en discriminatie geen plaats hebben binnen de politie. “Het is pijnlijk dat medewerkers deel uitmaakten van deze WhatsApp-groepen waarin zaken zijn gedeeld die absoluut niet verenigbaar zijn met het uitoefenen van een functie bij de politie. Dit staat haaks op het zijn van een politie voor iedereen. Des te belangrijker vind ik het dat de samenleving en onze eigen medewerkers weten dat dit soort gedrag niet getolereerd en dus bestraft wordt.”

Paauw benadrukt dat het proces om tot deze strafvoornemens te komen uitgebreid en zorgvuldig is. “We gaan bij dit soort strafvoornemens niet over één nacht ijs, het gaat immers om zware straffen. Om een veilige en inclusieve organisatie te kunnen zijn, moeten dit soort keuzes gemaakt worden. Met hun gedrag hebben deze medewerkers niet alleen het vertrouwen in de politie geschaad, maar ook dat van hun eigen collega’s. Dat doet pijn en vraagt om het nemen van verantwoordelijkheid als eenheid: met deze strafvoornemens en door te kijken hoe we hiervan kunnen leren.”
  Bericht 
superwormjim
Pro
Nu weet ik dus nog steeds niets! :-? OK, intern onderzoek, maar als je het vervolgens wel "openbaar" maakt verwacht ik meer info dan alleen stellen dat het ernstig was.
De daadwerkelijke gedragingen/berichtjes worden niet genoemd maar er wordt vrijwel volstaan met
Grensoverschrijdend gedrag

Dat is een term die, per definitie, mensen de mogelijkheid ontneemt om een eigen oordeel te vormen. Daarmee is het een anti-democratische term (wat mij betreft van hetzelfde laken een pak als "misdaden tegen de Kroon" of "misdaden tegen de Revolutie" of andere conveniently vage bullshit in niet-democratische landen).

Op straat spugen en een bank beroven is allebei "strafbaar gedrag". Voortaan ook maar allebei zo noemen en weer door...?

Paauw benadrukt dat het proces om tot deze strafvoornemens te komen uitgebreid en zorgvuldig is.

Oh, nee laat maar, dan heb ik niets gezegd! :wink: :roll:
 Pagina 1 van 1  [ 12 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy