Pagina 1 van 2  [ 75 berichten ]
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Nu.nl schreef:
De Amsterdamse politie roept boze en bezorgde VanMoof-klanten op om niet meer te bellen over het faillissement van het fietsenbedrijf. De klanten proberen aangifte te doen van diefstal, maar de politie zegt niks te kunnen doen.
VanMoof werd dinsdagochtend failliet verklaard. Het bedrijf maakte elektrische fietsen waar mensen meer dan 2.000 euro voor neer legden. De fietsenfabrikant leed al jaren verlies, en nu deed het grote aantal benodigde reparaties het bedrijf definitief de das om.

De winkels van het bedrijf sloten woensdag al. Dat leverde boze én bezorgde klanten op, die zich afvroegen of hun fiets nog wel kon worden gerepareerd, of dat hun net gekochte fiets nog kon worden geleverd. Sommige van hen hadden hun kapotte fiets nog in een van de gesloten winkels staan.

De Amsterdamse politie merkt dat de klanten nu naar de politie willen stappen. De telefonisten krijgen "veel meldingen en vragen", maar een woordvoerder kan niet zeggen hoeveel dat er zijn. Ze gokt dat het om enkele tientallen gaat.

"De klanten vragen of ze bij de politie aangifte kunnen doen van diefstal of hebben inmiddels internetaangifte gedaan." Maar daar is de politie niet voor, benadrukken ze op Twitter. Het is namelijk geen strafrecht, maar civiel recht.

De fietseigenaren komen daarom in de rij te staan achter andere schuldeisers, zoals banken en de Belastingdienst. "De politie kan, hoe vervelend ook, om deze reden niets betekenen voor klanten. Aangiften, meldingen en vragen worden daarom niet in behandeling genomen."


:roflol: :roflol:

Ik volg al een tijdje min of meer gedwongen de berichtgeving op nud66.nl betreffende de malaise omtrent het zwaar overprijsde hipster fietsje en dit is toch wel echt het toppunt van kneuzigheid. De politie bellen vanwege 'diefstal'. :D

Je hebt gewoon de verkeerde keuze gemaakt, dat krijg je als je uit hebberigheid vooruit betaald. Doei! :dag: :koffie:
  Bericht 
maarten28
Master
Het toont ook het risico van connected services aan. Het slot van de fiets werkt met bluetooth, maar daarvoor moet er wel een key van de server van VanMoof gehaald worden. Is die server er niet, fiets niet van het slot. Da's kut.
Een concurrent heeft nu wel een app gemaakt die dat spooft, maar daarvoor moet je wel eerst een correcte key van de VanMoof server krijgen. Dus dat werkt voor de huidige klanten. Maar werkt dat dan ook als je van iemand een VanMoof tweedehands overneemt?
Toch maar weer een hangslot eraan.
  Bericht 
djee
Tour de France kenner '23
Hoe dom ben je als je hiervoor de politie gaat bellen/aangifte gaat doen :roll: :huh:
  Bericht 
no justice
Master
Ik vind het stiekem wel coole fietsen eigenlijk :oops:
  Bericht 
GSXR1000
Master
no justice schreef:
Ik vind het stiekem wel coole fietsen eigenlijk :oops:


Dit is een beetje het moment om te kopen.

Er komt vanzelf een fix voor het "key" probleem. Kan je ze daarna weer duur doorverkopen.
  Bericht 
vw-driver
Master
no justice schreef:
Ik vind het stiekem wel coole fietsen eigenlijk


Begin een van Moof onderdelenwebshop O:)
  Bericht 
Christafari
Master
GSXR1000 schreef:
Kan je ze daarna weer duur doorverkopen.


Ik vraag het me af. Er zijn geen onderdelen en er zijn straks geen tot weinig bedrijven die wel die fietsen kunnen repareren, helemaal omdat er geen onderdelen zijn.
  Bericht 
GSXR1000
Master
Eigenlijk elke fiets fabrikant heeft universeel monteerbare onderdelen... waarom zou dat toch zijn.

Als er nu geen onderdelen meer zijn dan zijn ze vermoedelijk een jaar geleden al gestopt met produceren.
  Bericht 
Christafari
Master
GSXR1000 schreef:
Eigenlijk elke fiets fabrikant heeft universeel monteerbare onderdelen... waarom zou dat toch zijn


Wel interessant om die businesscase van destijds te bekijken. Moet toch over nagedacht zijn zou je zeggen.
  Bericht 
snovvdog
Master
Dave schreef:
Dat komt door de vele unieke onderdelen, die vaak duur zijn. Een bewuste keuze van de broers. Zo zouden ze niet afhankelijk worden van grote leveranciers als Bosch of Shimano.

:fp: :fp: :fp: :fp: :loco:

Je hoeft niet afhankelijk te zijn, die standaarden betekenen ook dat er vele goedkope OEM replacement onderdelen worden gefabriceerd.


Wat gaat er nu gebeuren, alles op de veiling voor de Belasting en Bank, de onderdelen/fietsen belanden bij een handelaar, en door krapte blijven de prijzen hoog.
Voor de bezitters van een werkende maar of defecte fiets dikke prima natuurlijk.


Dave schreef:
vanwege 'diefstal'.

Hoe beschouw je het anders and jouw fiets bij van Moof staat en je er niet bij mag?

Als jouw garage jouw auto ineens opsluit is dat toch ook diefstal?
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Kunnen ze die fietsen niet via de curator terugkrijgen?
  Bericht 
djee
Tour de France kenner '23
snovvdog schreef:
Hoe beschouw je het anders and jouw fiets bij van Moof staat en je er niet bij mag?

Als jouw garage jouw auto ineens opsluit is dat toch ook diefstal?


Dat zijn de spelregels bij faillissement, anders komt iedereen die meent recht te hebben op iets de toko leeg trekken.
  Bericht 
Pen
Master
snovvdog schreef:
Hoe beschouw je het anders and jouw fiets bij van Moof staat en je er niet bij mag?


Niet als diefstal, juridisch gezien.

snovvdog schreef:
Als jouw garage jouw auto ineens opsluit is dat toch ook diefstal?


Nee, verduistering. Mits het bedrijf niet failliet is en dit doet om jou te benadelen.
  Bericht 
bruintje beer
Master
snovvdog schreef:
Als jouw garage jouw auto ineens opsluit is dat toch ook diefstal?
Nee, ik kan 'm toch niet op zondag ophalen? Bij Van Moof is nu elke dag zondag.
  Bericht 
zadkine
Master
Dave schreef:
en dit is toch wel echt het toppunt van kneuzigheid. De politie bellen vanwege 'diefstal'. :D


Niet echt. Hoewel de juridische term vermoedelijk anders luidt.
Elke fiets die in een werkplaats staat maar gekocht is door een klant (factuur met registratie nummer van die fiets erop hebben dus plus betalings bewijs) kan claimen dat die fiets van hem onterecht is afgenomen.
Mensen zouden met onmiddellijke ingang hun eigendom moeten terug krijgen (ongerepareerd indien van toepassing...)

Dit ligt anders voor mensen die een nieuwe besteld hebben en vooruitbetaald.
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Dave schreef:
Je hebt gewoon de verkeerde keuze gemaakt, dat krijg je als je uit hebberigheid vooruit betaald. Doei


Inderdaad :lol: :lol:
  Bericht 
Griffin
Master
snovvdog schreef:
Je hoeft niet afhankelijk te zijn, die standaarden betekenen ook dat er vele goedkope OEM replacement onderdelen worden gefabriceerd.


Bosch stelt behoorlijk restrictieve eisen als je gebruik wil maken van hun aandrijflijn. Als je een clean design wil zoals vanmoof dat heeft had kan je niet terecht bij Bosch.
  Bericht 
bruintje beer
Master
zadkine schreef:
kan claimen dat die fiets van hem onterecht is afgenomen.
Heh? Je hebt je fiets toch vrijwillig ingeleverd?
  Bericht 
zadkine
Master
bruintje beer schreef:
Heh? Je hebt je fiets toch vrijwillig ingeleverd?


Nope....de fiets is en blijft je eigendom.

Ik zie op internet als eerste treffer:
Citaat:
Product in reparatie bij failliet bedrijf
Het apparaat mag niet worden verkocht als onderdeel van de boedel, omdat het bedrijf er geen eigenaar van is. Een al uitgevoerde reparatie moet je wel betalen aan de curator.
  Bericht 
Rover
Master
Maar dat is ook niet het geval, de eigenaren moeten alleen even geduld hebben voordat ze hem terugkrijgen aangezien de winkel nu dicht is.
  Bericht 
bruintje beer
Master
zadkine schreef:
Nope....de fiets is en blijft je eigendom.
Ja, maar jij hebt het over 'afgenomen', terwijl de fiets vrijwillig is achtergelaten.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Nu.nl schreef:
Kapotte VanMoof-fietsen kunnen opgehaald worden bij gesloten winkels

VanMoof-fietsers die hun fiets ter reparatie nog bij de winkel hadden staan toen die dichtging, kunnen hun rijwiel in de komende weken ophalen. Tot 18 augustus kunnen ze een afspraak maken voor het ophalen van hun waarschijnlijk nog steeds kapotte fiets.
Klanten die een VanMoof nog ter reparatie bij de winkel hadden staan, krijgen bericht om een ophaalafspraak te maken. Via een VanMoof-klantaccount valt een afspraak te maken voor een ophaalmoment.

Er is een goede kans dat de fiets niet is gerepareerd. VanMoof liep al maanden flink achter met reparaties en sinds het faillissement van vorige week zijn er geen reparaties meer uitgevoerd.

Bij sommige klanten was de fiets ter reparatie naar het magazijn in Utrecht gebracht. VanMoof werkt nog aan een plan om deze fietsen terug te krijgen bij klanten. Het bedrijf kan hierbij niet de verzendkosten opbrengen, omdat het failliet is.

Zoektocht naar tweede leven VanMoof

Curatoren zijn sinds het faillissement aan het onderzoeken of er een doorstart van VanMoof mogelijk is. Dit is voor bijna 200.000 fietseigenaren van groot belang. Het is namelijk zeer de vraag of hun fiets ooit gerepareerd kan worden als VanMoof definitief verdwijnt. En dat geldt dus ook voor de groep die nu een kapotte fiets alsnog kan ophalen. Het fietsenmerk gebruikte veel eigen onderdelen. Zodoende is een VanMoof-fiets niet bij andere fietsenmakers te repareren.

Voor mensen die een fiets hadden besteld maar nog niet hebben ontvangen, is het de vraag of zij hun geld kunnen terugkrijgen. Ze staan in een lange rij met schuldeisers, waarbij doorgaans banken en de Belastingdienst voorrang krijgen. Afhankelijk van hoeveel een overnemende partij wil betalen voor VanMoof om een doorstart te maken, is er geld om schulden af te betalen.


Of je je waardeloze meuk effe op komt halen.

Ik had het overigens over nieuwe bestellingen. Althans dat was mijn insteek.

Hiervoor had ik namelijk een of ander kutartikel gelezen over een kind van elf wat zogenaamd drieduizend Euro voor een fiets bij elkaar gewerkt had en uitkeek naar dat geval. Weet zelfs de naam van dat kind nog. Flor. Effe kijken waar is dat verschrikkelijk slechte nugeenmoof artikel gebleven..
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Nu.nl schreef:
Zij zijn geraakt door faillissement bij VanMoof: 'Zoon telde af op kalender'

Afbeelding

Slechte communicatie, leveringsproblemen, constant stukgaan en nu een faillissement: het hippe Amsterdamse fietsenbedrijf VanMoof is dinsdag ten onder gegaan. NU.nl vroeg lezers naar ervaringen met VanMoof - en ontving een stortvloed aan e-mails. Bijna de helft daarvan ging over niet-geleverde fietsen.
Dit artikel werd origineel op vrijdag 14 juli gepubliceerd. Na het faillissement op dinsdag 18 juli zijn bepaalde passages geactualiseerd.

Vooropgesteld: het is niet alleen maar slecht. We kregen ook reacties van mensen die vinden dat de fietsen lekker rijden en dat ze weinig last hebben van mankementen. Daarmee komen ze ook weinig in aanraking met een van de zwakkere punten van het bedrijf: service.

Maar dat geldt niet voor Flor (op de foto bovenaan), de twaalfjarige zoon van Tako Feron uit Geleen. "Hij gaat naar de middelbare school en heeft daar een nieuwe fiets voor nodig", vertelt Tako. "Hij wilde heel graag een VanMoof. Daar heeft hij anderhalf jaar voor gespaard door tuinen in de buurt te doen, auto's te wassen, folders rond te brengen, af en toe in een spoelkeuken van een horecabedrijf te werken. Overal heeft hij wel wat gedaan."

Flor wilde alleen maar een VanMoof. "In april zijn we een dagje naar Amsterdam geweest voor een testrit. Hij vond het helemaal subliem, er was wat hem betreft geen andere optie meer. Dus we hebben de fiets online besteld en 3.500 euro betaald. Hij zou voor eind juni geleverd worden, maar dat werd algauw half juli en daarna werd het stil", zegt Tako.

'Ze laten iedereen keihard zakken'

Flor is aangedaan door de situatie. "Hij checkte elke dag de app voor een update over de levering en had een aftelkalender gemaakt op de kast. Maar ineens was er niks en niemand meer bereikbaar. We tasten totaal in het duister."

En dat is buiten het financiële stukje het kwalijkste, vindt Tako. "Het merk is de afgelopen jaren door de klanten in de lucht gehouden en nu laten ze iedereen keihard zakken. Het zou een kleine moeite moeten zijn om even een berichtje eruit te doen met wat er gaat gebeuren. Mijn zoon is ontzettend teleurgesteld, tot tranen aan toe. Ik krijg ieder uur wel een appje van hem of ik nog wat gehoord of gelezen heb."

'Ik wilde hem gebruiken in plaats van een auto'

Ook Hakima Eskifati (31) uit Rotterdam verwacht niet meer dat ze haar VanMoof A5 krijgt. "Ik heb hem op 31 december 2022 besteld. De levering is meerdere malen vertraagd. Ik zou hem eigenlijk al in april moeten ontvangen, maar toen waren er problemen met het leveren van onderdelen. De volgende uiterste leverdatum was 26 juni, maar ook toen hoorde ik niks."

Voor Hakima zou de VanMoof in de plaats van een auto komen. "Ik wil hem gebruiken om van huis naar werk te gaan. Ik werk in Rotterdam, maar ook in Amsterdam en Utrecht. Ik wilde hem gebruiken in plaats van een auto, want die wil ik niet."

Ze tast in het duister over hoe het nu verder gaat. "We zijn als klanten aan de goden overgeleverd. Annuleren om je geld terug te krijgen helpt ook niet, want ze hebben tientallen miljoenen schuld. Het beste is denk ik om af te wachten. Ik kan ook geen andere fiets kopen, want stel je voor, ze komen er op wonderbaarlijke wijze toch uit. Het is gewoon heel onzeker, je weet niet wat er gaat komen. Het gaat om heel veel geld."

'Ik was de fiets al twee maanden kwijt voor een reparatie'

Rodney Nijbacker (30) uit Den Haag heeft al een tijd een VanMoof, maar dat is niet altijd even leuk. "Ik ben de fiets van maart tot mei al twee maanden kwijt geweest om een reparatie aan de remmen. Toen had ik hem eindelijk terug en ging begin juli de batterij kapot. Dan kun je er helemaal niets meer mee."

Het duurt lang voor Rodney een nieuwe reparatie kan inplannen. "De eerste mogelijkheid om hem bij VanMoof te brengen voor een reparatie was sowieso al 10 augustus, maar nu is het onduidelijk of ik er ooit nog op kan fietsen. Ik zit wel nog een jaar vast aan het leasecontract en dat moet ik ook gewoon blijven betalen."

'Geen idee of ik hem nog terugkrijg'

Ook Koen Diender (25) uit Zwolle heeft al een VanMoof, maar die was voor reparatie in een VanMoof-centrum in Rotterdam toen het nieuws over het mogelijke faillissement doorkwam. "De hele motor deed niks meer, en de hele computer moet daarvoor vervangen worden."

"Het vervelende is dat die iets meer dan een jaar geleden ook al vervangen is, maar toen viel hij nog onder de garantie", vertelt Koen. "Dat was prima. Maar iets meer dan een jaar later is hij dus alweer stuk, en nu moet ik alles zelf betalen. Daar was ik al minder tevreden over. Nu staat hij daar in Rotterdam en heb ik geen idee wat de status is; of hij al gerepareerd is, of ik hem nog terugkrijg, helemaal niks."

Voor de twaalfjarige Flor Feron is de VanMoof-droom vermoedelijk voorbij, zegt zijn vader Tako. "Ik denk dat we ons nu toch moeten oriënteren op een ander merk. Er zal toch een fiets moeten komen."


Ah hier issie. Het is toch een giller ook of wah.

tien en een half was Fluortablet toen ie begon met (zwart)werken.

En dit moe'k g'lofeh allemaal. Ga toch fietsen man!
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Ik denk dat we ons nu toch moeten oriënteren op een ander merk. Er zal toch een fiets moeten komen


Die jongen zal wel een trauma voor het leven hebben, man man man doe toch even normaal.
  Bericht 
maarten28
Master
Ik las een stukje van de Speld geloof ik.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Wat een jankverhalen allemaal. En zoals we gewend zijn weer flink aangedikt. Lijkt The Sun wel ;(
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Nugeenmoof schreef:
Het duurt lang voor Rodney een nieuwe reparatie kan inplannen. "De eerste mogelijkheid om hem bij VanMoof te brengen voor een reparatie was sowieso al 10 augustus, maar nu is het onduidelijk of ik er ooit nog op kan fietsen. Ik zit wel nog een jaar vast aan het leasecontract en dat moet ik ook gewoon blijven betalen."

Ja doei :dag:
  Bericht 
Broadie
Master
Bij Upway vind je heel aardige tweedehands e-bikes. Ik ben met onze Kalkhoff e-bike met aandrijfriem erg tevreden. Moest wel nog de Enviolo traploze transmissie resetten en een ontbrekende shim plaatsen (anders kun je meteen weer gaan resetten), maar verder is dit een goede deal.
Ik had nog nooit van van Moof gehoord, maar ik zit ook niet zo veel op social channels en RTL4.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Ik zit wel nog een jaar vast aan het leasecontract en dat moet ik ook gewoon blijven betalen."

Dat vind ik raar. Blijft dat zo bij faillissementen??
  Bericht 
Ducantoni
Master
Dave schreef:
"Hij gaat naar de middelbare school en heeft daar een nieuwe fiets voor nodig", vertelt Tako.


Ja?
Een gebruikte fiets waarbij je zelf moet trappen is al beneden zijn stand?

Dave schreef:
Ik krijg ieder uur wel een appje van hem of ik nog wat gehoord of gelezen heb."


Niets beters te doen?
  Bericht 
RAH
Master
Lotus Omega schreef:
Dat vind ik raar.


Zolang het niet de leasemaatschappij is die failliet is, is dat helemaal niet zo raar. Zal zeer waarschijnlijk ook een financial lease constructie zijn. Dus eigenlijk gewoon huurkoop. En ja, als je een lening afsluit om iets te kopen moet je die lening gewoon betalen, ook al gaat het bedrijf waar je iets gekocht heb failliet. Zolang je je gekochte artikel hebt, heb je ook eigenlijk niets te zeuren. Vervelender is het als je een fiets gekocht hebt, betaald hebt, maar nog niet hebt afgenomen en hem dus niet krijgt.
  Bericht 
zadkine
Master
Lotus Omega schreef:
Dat vind ik raar. Blijft dat zo bij faillissementen??


Financial lease: Is financiering en je moet betalen.
Operational lease...Stel ze in gebreke want de fiets kan niet gerepareerd worden en stop wegens wanprestatie het contract.
  Bericht 
Christafari
Master
Precies. Daarom is mijn verwachting dat igv operationele lease de leasemij eieren voor zijn geld kiest en de contracten kosteloos afkoopt. Als ze slim zijn met een clausule dat je de volgende fiets weer daar moet leasen maar dat is niet rechtsgeldig. Je kunt het wel proberen.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Christafari schreef:
Daarom is mijn verwachting dat igv operationele lease de leasemij

alle fietsen (ook bij de mensen thuis) komt ophalen.
  Bericht 
Ducantoni
Master
RAH schreef:
Vervelender is het als je een fiets gekocht hebt, betaald hebt, maar nog niet hebt afgenomen en hem dus niet krijgt.


Dan praat je nog over een fiets. In Zaandam was iemand die een BX had besteld en betaald toen de garage op de fles ging. (Was in de tijd dat het nog van Bakker of Knap was)
  Bericht 
zadkine
Master
Ducantoni schreef:
In Zaandam was iemand die een BX had besteld en betaald


Tsja, dat doe je dan ook niet in normale situaties.
Vooraf betalen bedoel ik.
Ik betaal gewoon per pincode zoiets als de auto op mijn naam gezet wordt.

(Een kleine aanbetaling is wat anders....)
  Bericht 
FocusWagon
Master
In de tijd dat je een BX nieuw bij de dealer kocht, lukte betalen met een pinpas niet zo goed. Hooguit met Polariod :inlove:
  Bericht 
RAH
Master
Dat heeft dan wel wat "voor"werk nodig.
  Bericht 
zadkine
Master
FocusWagon schreef:
n de tijd dat je een BX nieuw bij de dealer kocht, lukte betalen met een pinpas niet zo goed.


Klopt, in die tijd ging je dan ook naar een bankkantoor van je bank (die bestonden nog) en haalde daar de benodigde cash (ook nog geen witwas cash regels aanwezig of verbod meer geld bij je te hebben dan een zeker vastgesteld maximum).
Enige...Voor wat grotere bedragen moest je de opname enkele dagen vooraf aanmelden bij je bank kantoor.

(Zo betaalde ik in die tijd voor een auto.....ook al was die niet nieuw.)
  Bericht 
Griffin
Master
FocusWagon schreef:
In de tijd dat je een BX nieuw bij de dealer kocht, lukte betalen met een pinpas niet zo goed. Hooguit met Polariod :inlove:


De BX werd geproduceerd van 1982 tot 1994. PIN stamt uit 1988, waarbij betaalautomaten via de telefoonlijn sinds 1991 gemeengoed werden. Dat betalen van een bx met een pinpas kon dus wel.
  Bericht 
Trasher
Master
FocusWagon schreef:
In de tijd dat je een BX nieuw bij de dealer kocht, lukte betalen met een pinpas niet zo goed. Hooguit met Polariod :inlove:



Griffin schreef:
De BX werd geproduceerd van 1982 tot 1994. PIN stamt uit 1988, waarbij betaalautomaten via de telefoonlijn sinds 1991 gemeengoed werden. Dat betalen van een bx met een pinpas kon dus wel.


Dat zal, maar volgens mij ging het hier om de Polaroid opmerking O:)
  Bericht 
Raymond
Master
Cash? Cheques? :lol:
  Bericht 
djee
Tour de France kenner '23
maarten28 schreef:
las een stukje van de Speld


Die zijn al jaren geleden gefuseerd met de grote dagbladen.

Doe maar eens een rondje nieuws.
  Bericht 
R
Master
:D
  Bericht 
Walker
Master
 
RTL Nieuws schreef:
Meerdere partijen bieden op failliete fietsenmaker VanMoof
4 augustus 2023 17:17

Meerdere partijen hebben een bieding uitgebracht op het failliete Amsterdamse fietsenmerk VanMoof, zo laat de curator weten. Het streven is om binnen enkele dagen een deal te sluiten.

Vandaag sluit de termijn voor bedrijven om een bod uit te brengen op VanMoof. Eerder werd al bekend dat het Amerikaanse bedrijf Micromobility.com interesse had getoond en dat meerdere partijen zich hadden gemeld bij de curatoren.

Overname

Inmiddels zijn er ook meerdere biedingen gedaan, zo zegt curator Jan Padberg. "In de komende dagen zullen de biedingen met elkaar worden vergeleken en worden besproken met de stakeholders. De positie van gedupeerde consumenten zal hierbij worden meegewogen", zegt hij in een verklaring.

VanMoof ging vorige maand failliet. De curatoren zijn sindsdien bezig met het onderzoeken van een doorstart. Na dit weekend moet er één partij uit de bus rollen waarmee verder wordt onderhandeld. Waarna de curatoren binnen enkele dagen een deal hopen te sluiten.

Problemen bij fietseigenaren

Het faillissement van VanMoof zorgde voor veel problemen bij de eigenaren van de fietsen. Het bedrijf liet veel onderdelen specifiek ontwerpen en heeft veel eigen software, wat niet zomaar vervangbaar is. Sommige fietsen konden niet gerepareerd worden.

In de aanloop naar het faillissement van VanMoof, werden veel fietsen al op Marktplaats gezet. Het bedrijf verkeerde in grote financiële problemen. Na megaverliezen in de afgelopen jaren en een klachtenregen over levertijden en de herstelservice, had de onderneming snel nieuw geld nodig, maar vond dat niet.

Er zijn ongeveer 190.000 VanMoofs verkocht. Hoeveel daarvan in Nederland zijn versleten, is niet bekend. De buitenlandse dochterondernemingen vallen buiten het faillissement. Eigenaren van die fietsen hoeven voorlopig in elk geval nergens op te rekenen.
  Bericht 
Walker
Master
 
RTL Nieuws schreef:
Nog geen witte rook over doorstart VanMoof: 'Race tegen de klok'

10 augustus 2023 11:36

Er wordt nog druk onderhandeld over een eventuele doorstart van VanMoof. Er zijn nog een paar partijen die de failliete fietsenfabrikant willen overnemen, dit weekend wordt waarschijnlijk duidelijk welke kandidaat de beste papieren heeft. Het Amerikaanse Trek wordt het in ieder geval niet.

"Het gaat nog om de laatste uitstaande punten die voor hen van belang zijn", zegt Jan Padberg, een van de twee betrokken curatoren. Hij verwacht dat de laatste biedingsronde voor het weekend is. "Dan zal het hopelijk intern duidelijk worden."

Na het weekend verwacht hij nieuws te kunnen melden. "Dat is het schema dat ik in mijn hoofd heb", zegt hij. Maar, niets is in beton gegoten, voegt hij toe.

Tijd begint te dringen

De tijd begint wel te dringen. De Amerikaanse en Taiwanese bv's van VanMoof zijn nog niet failliet, maar 'hebben het ook zwaar', geeft hij als voorbeeld van het uit elkaar vallen van de eens zo trotse fabrikant van elektrische fietsen.

Het bedrijf ging halverwege juli failliet, het lukte maar niet om winst te maken. Dat kwam onder meer omdat het bedrijf veel geld kwijt was aan het ontwerp van eigen onderdelen en vervolgens aan reparaties omdat deze lang niet altijd goed functioneerden.


Hoe verder het bedrijf uit elkaar valt, hoe moeilijker een doorstart wordt, legt Padberg uit. "Dan kunnen we alleen nog maar in bits en pieces gaan verkopen." Het grootste probleem: personeel vertrekt. "Mensen lopen weg. Ze gaan andere plannen maken zolang het onzeker blijft."

Bindende biedingen

Vandaar dat de curatoren de druk er ook op proberen te houden bij de geïnteresseerde partijen, die allemaal voor vrijdag 4 augustus een bindend bod hebben uitgebracht. Toen was de verwachting dat er na het weekend met één partij verder onderhandeld zou worden.

Dat is niet gelukt, erkent Padberg. "We hadden gehoopt dat we verder waren." Dat het langer duurt, komt doordat het afwegen van de biedingen appels en peren met elkaar vergelijken is, zegt hij. "Er zijn nog puntjes die ingevuld moeten worden."

Wie wil?

Welke partijen een bod hebben uitgebracht wil de curator niet zeggen. Zo blijft voorlopig ook nog even onduidelijk of de broers Taco en Ties Carlier via een onlangs opgerichte bv een poging willen doen om hun bedrijf nieuw leven in te blazen. "Geen commentaar", reageert Padberg op een vraag hierover.

Hoe

Het Amerikaanse Trek gaat het in ieder geval niet doen, blijkt bij navraag door RTL Nieuws. "Nee, het merkt past niet bij wat wij doen", zegt Cor van Leeuwen, marketingmanager voor Trek Benelux. Het feit dat VanMoof alle onderdelen zelf wil maken, helpt ook niet mee, voegt hij nog toe. "Dat heeft ontzettend veel problemen opgeleverd in de markt."

En ook de Taiwanese fietsfabrikant Giant is niet in gesprek, meldde het bedrijf eerder deze week aan techsite Bright. Giant reageerde niet direct op vragen van RTL Nieuws.


Vraag is ook wat je krijgt als je een bindend bod doet... Zonder (toegang tot) de speciale onderdelen kan een nieuwe eigenaar ook niets.
  Bericht 
maarten28
Master
Een doorstart kan denk ik ook alleen als je dat idee van eigen onderdelen loslaat. En zo mogelijk bestaande fietsen ombouwt naar generiek materiaal als ze voor reparatie komen.
  Bericht 
R
Master
Dan is het hele 'concept' toch weg.

Denk ook dat het ombouwen met enkele of meerdere aanpassingen gepaard gaat wat ook al niet interessant is uit kostenoogpunt.

Belangrijkste is dat de naam bezoedeld is. Om dan met een andere naam en een andere insteek hier nog wat interessants van te maken, ik denk van niet.

Ik las dat de huidige eigenaren ook nog een gooi doen naar de doorstart maar die mensen hebben nu toch wel voldoende bewezen dat ze het niet tot een succes maken?
  Bericht 
Griffin
Master
Ombouwen naar generiek materiaal is niet realistisch. Bijvoorbeeld: de console van een vanmoof zit in de bovenbuis van het frame. Die kan je niet zo maar uitwisselen met een "standaard" console als een Bosch Kiox of zo; je moet dan de hele aandrijflijn vervangen, inclusief motor en batterij. Dat pas niet in het frame - frames worden ontworpen rond de aandrijflijn immers. Dus zou je het frame ook moeten vervangen. Past het vanmoof zadel natuurlijk niet in, dus dan heb je alleen de wielen en het naamplaatje nog origineel :lol:

De naam is nou juist het sterkste punt van de hele fiets. Qua naamsbekendheid staat van Moof op plaats 6, ongeveer op gelijke hoogte met Giant. Dat is echt behoorlijk hoog. Met een grote PR campagne (en daar zijn ze wel goed in) krijg je de huidige smetten op het imago wel omgebogen. Juist doordat het een juppenmerk pur sang is houdt je een hele schare aan trouwe volgers die alles blind opzijschuiven als er nieuwe bling-bling op de markt komt. Beetje het Apple-idee.

Als van Moof na een herstart opeens met een gezapig 13 in de dozijn modelletje op de markt zou komen gaat dat niet werken. Maar maak een stadsfiets met een paar opvallende eigenschappen (overdesigned, bijzonder kleurtje er op) en misschien hebben ze wel de toekomst. Assemblage in NL (bij VDL bijvoorbeeld) doet het imago ook altijd goed.

Echter, ze moeten zich wel heel erg onderscheiden van de concurrentie; de markt voor e-bikes is op dit moment sowieso slecht en de nichemarkt waar van moof in vist wordt voor een groot deel ingepikt door o.a. de fatbikes van Chinese origine. Kortom: zie maar eens het volgende gat in de markt te vinden. Not an easy job.
  Bericht 
Walker
Master
 
Zou mij niets verbazen als veel klachten worden veroorzaakt doordat men de inkoopprijzen van de onderdelen in China zo laag mogelijk wilde hebben. Dat kunnen de Chinezen heel goed, alleen gaat dan ook de kwaliteit omlaag. De klachten drukken op de winst, dus moeten de kosten omlaag etc...
 Pagina 1 van 2  [ 75 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy