Postingstijd interval gedetecteerd van 189.9 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 2 van 2  [ 75 berichten ]
  Bericht 
Griffin
Master
Walker schreef:
Zou mij niets verbazen als veel klachten worden veroorzaakt doordat men de inkoopprijzen van de onderdelen in China zo laag mogelijk wilde hebben.

Mwoah, dat weet ik nog zonet niet. Eigen ontwerpen, zo snel mogelijk productie pushen zonder deftig uitontwikkelen, dat ligt m.i. aan de wortel van de problemen.

Een accu in een buis proppen kan iedereen (hoewel de methode relatief duur is), maar om dat dan ook nog schokbestendig, waterdicht en ongevoelig voor temperatuur te krijgen is niet eenvoudig.

Bekabeling in je frame ipv buitenom is ook mooi, maar kwalitatief niet te controleren in productie; er is een reden voor dat die bij de meeste merken nog steeds buiten het stuur om pas bij het balhoofd het frame in verdwijnt.

Dat soort dingen dus. En tsja, als je al niet de moeite neemt om je elektronica aan de automotive normeringen te laten voldoen en als je de lakstraat niet onder controle krijgt...
  Bericht 
vw-driver
Master
Griffin schreef:
Echter, ze moeten zich wel heel erg onderscheiden van de concurrentie


Deden ze al service laten uitvoeren bij de KwikFit :jaja:
  Bericht 
Griffin
Master
vw-driver schreef:
service


vw-driver schreef:
KwikFit


En dat in 1 zin... dat gaat nooit samen natuurlijk :[ . Was ook een noodgreep.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Nu.nl schreef:
Failliet VanMoof overgenomen door e-stepmerk Lavoie

E-bikemaker VanMoof wordt overgenomen door e-stepmerk Lavoie, onderdeel van het Britse McLaren Applied. Dat melden de curatoren donderdag. Lavoie is van plan verder te groeien door de overname en de activiteiten van VanMoof verder te ontwikkelen.
Dat meldt het bedrijf in een verklaring. Hoeveel geld het voor de overname heeft betaald, is onduidelijk. Ook is niet bekend wat het betekent voor de klanten van VanMoof. De definitieve afronding van de overname staat gepland voor maandag 4 september. Daarna wordt meer bekend over wat de deal betekent voor de klanten, melden de curatoren.

VanMoof ging vorige maand failliet doordat de kosten zeer hoog waren opgelopen. Een van de problemen was dat de fietsen vaak kapotgingen en moesten worden gerepareerd. Maar doordat de e-bikes veel unieke onderdelen hebben, konden ze alleen bij VanMoof zelf worden gemaakt. Die reparaties waren bovendien kostbaar.

De schuld van het Amsterdamse bedrijf was inmiddels opgelopen tot meer dan 140 miljoen euro. Het verlies bedroeg bijna 80 miljoen euro in 2021, het laatste jaar waarover cijfers beschikbaar zijn. Oprichters Ties en Taco Carlier konden door de hoge verliezen een faillissement niet meer afwenden.

De curatoren zijn meteen na het faillissement op zoek gegaan naar mogelijkheden voor een doorstart. Verschillende partijen hebben interesse getoond, maar uiteindelijk gaat Lavoie met de buit aan de haal. Dat bedrijf is onderdeel van McLaren Applied, dat in het verleden onderdeel was van het McLaren-concern dat bekend werd in de Formule 1. Lavoie zelf specialiseert zich in opvouwbare elektrische steps.

Sinds het faillissement van VanMoof betaalde het UWV de lonen van de medewerkers. Deze regeling liep woensdag af. Bij het failliete bedrijf werkten zeventig personeelsleden. De nieuwe eigenaar meldt aan het FD dat waarschijnlijk maar vijftig tot zestig medewerkers kunnen blijven. Ook is het nog onduidelijk of de broers Carlier bij het bedrijf betrokken kunnen blijven na de overname.


Van de week toevallig dat merk gezien in Münster.

Wist sowieso niet dat er nog steden waren die nog meededen aan die levensgevaarlijke e-step hype. Vervuilend bovendien. Die steps worden overal en nergens achtergelaten.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
En ze kunnen best hard.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
AD schreef:
Schuld failliet VanMoof loopt op tot 45 miljoen euro, overgrote deel consumenten krijgt geen geld terug

De schuld die de failliete fietsenmaker VanMoof achterlaat, blijft groeien. Bij het bedrijf hebben zich inmiddels voor 45 miljoen euro schuldeisers gemeld, waaronder consumenten die wel hadden betaald, maar nooit een fiets hebben gekregen. Van hun geld zien zij niets terug.

Dat blijkt uit het nieuwste verslag van curatoren Jan Padberg en Robin de Wit. De schuld zal nog verder oplopen omdat het UWV, dat zich heeft ontfermd over achterstallige loonbetalingen, nog geen rekening heeft ingediend.

De Belastingdienst heeft eind vorig jaar voor in totaal 12,8 miljoen geclaimd. Beide overheidsinstanties krijgen voorrang bij het uitbetalen. Een aantal schuldeisers, voor in totaal 1,1 miljoen, claimt ook voorrang, maar die wordt door de curatoren betwijfeld.

2000 fietsen in reparatie
Inmiddels hebben zich voor nog eens ruim 35 miljoen euro 2600 schuldeisers gemeld, het overgrote deel consumenten die nog geld tegoed hebben omdat ze bijvoorbeeld een fiets hebben gekocht die nooit is geleverd of reparaties hebben betaald die niet zijn uitgevoerd. Toen VanMoof failliet ging, stonden er zo’n 2000 rijwielen bij de reparatieafdelingen. Die konden na verloop van tijd – ongerepareerd – worden opgehaald.

Deze groep schuldeisers ziet zijn geld niet meer terug. ‘De curatoren achten het uitgesloten dat in de toekomst een uitkering kan worden gedaan.’ Voor een enkeling gloort een beetje hoop. Er staat nog voor 9 ton aan betalingen door consumenten geparkeerd bij betaalbedrijven. Onder bepaalde voorwaarden kunnen klanten daar hun geld terugkrijgen.

Bezitters van een fiets van VanMoof hebben inmiddels enkele mails gekregen van de nieuwe eigenaar Lavoie, een e-stepfabrikant die onderdeel is van McLaren Applied. Dat bedrijf produceert weer reserveonderdelen en levert die aan partners die reparaties aan de fietsen kunnen uitvoeren. In Amsterdam zijn dat op dit moment Fietswous op de Rijnstraat in Zuid en WheelGood op de Oudezijds Armsteeg in Centrum.

Eerdere modellen in een nieuw jasje
Ook begint VanMoof volgend kwartaal weer met het leveren van nieuwe fietsen. In eerste instantie zullen dat de modellen S5 en A5 zijn die VanMoof al eerder op de markt bracht. Nieuwe modellen staan voorlopig nog niet op de rol. Om de productie van reserveonderdelen en fietsen weer op gang te krijgen, investeert Lavoie tientallen miljoen euro’s in het bedrijf. Het hoofdkantoor blijft in Amsterdam, waar alweer enkele tientallen mensen aan het werk zijn.

De S5 en A5 worden door VanMoof wel in een nieuw jasje gestoken. Het bedrijf zal niet alle onderdelen zelf produceren, maar een deel zal gemaakt worden door externe partijen die meer ervaring hebben met het produceren van fietsonderdelen. De onderdelen moeten daardoor een stuk betrouwbaarder zijn en minder snel kapotgaan, wat in het verleden vaak het geval was. Te veel fietsen kwamen daardoor terug voor een reparatie. Dat kostte het bedrijf veel geld en tijd, waardoor het uiteindelijk failliet ging. Soms stonden mensen een paar uur na een reparatie alweer met het volgende probleem in de winkel.

Wie de ‘nieuwe’ S5 of A5 wil aanschaffen zal wel een stuk duurder uit zijn. De fietsen gaan 3498 euro kosten waar dat voorheen 2248 euro was.


De particulieren kunnen fluiten naar hun centjes.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Zo werkt dat in een normaal functionerende economie, houdt iedereen scherp.
  Bericht 
bruintje beer
Master
AD schreef:
Inmiddels hebben zich voor nog eens ruim 35 miljoen euro 2600 schuldeisers gemeld,
Dik 13K de neus? :-?
  Bericht 
033er
Die hard
 
Dave schreef:
Zo werkt dat in een normaal functionerende economie, houdt iedereen scherp.


Waarom rekenen mensen dan 2/3/4K af voor een fiets zonder dat je hem hebt?
Loop fietsenwinkel binnen, wijs fiets aan. Pinnen, bonnetje mee. Ik ga echt niets vooruit betalen.
  Bericht 
Griffin
Master
Fiets op bestelling die dan thuis afgeleverd wordt is vrij normaal tegenwoordig. Maar een reparatie vooruitbetalen? :x
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Griffin schreef:
vrij normaal tegenwoordig


daar gaat het al
  Bericht 
033er
Die hard
 
Ah ja, misschien ben ik al iets te oud (net 40) om dat normaal te vinden. Boter bij de vis, niets vooruit. Gewoon bij levering betalen. Scheelt een hoop kopzorgen.
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Griffin schreef:
Fiets op bestelling die dan thuis afgeleverd wordt is vrij normaal tegenwoordig.


Zeker niet, je hoeft niet mee te doen met deze gekte...
  Bericht 
snovvdog
Master
Als je meer waar voor je geld krijgt?

Vind het toch we lraar dat de consument niet beschermd wordt hiervoor. Als ik een fiets bestel van de lidl.nl of geekbuying, en deze niet geleverd wordt, zou ook de transactie teruggestort moeten worden door Mastercard/Visa wmb.
  Bericht 
Griffin
Master
JonnyJohnson schreef:
Zeker niet, je hoeft niet mee te doen met deze gekte...

De meeste fietsenhandelaren kunnen geen voorraad aanhouden van elektrische fietsen, daar hebben ze gewoon het geld niet voor. Die bestellen bij aankoop pas bij de fabriek of een coöperatie als biketotaal als ze daar onderdeel van uitmaken. De klant kan dan kiezen voor levering via de winkel of voor bezorging op locatie. Veel klanten kiezen voor de laatste optie.

snovvdog schreef:
zou ook de transactie teruggestort moeten worden door Mastercard/Visa wmb.

Dat is een service van de CC maatschappij. Een gewone bank geeft bij betaling via ideal of pin geen (leverings-)garantie, die beheert alleen de transfer van de centen.
  Bericht 
snovvdog
Master
Eigenlijk zegt dit dat je altijd met Credit Card of soortgelijk (Paypal?) moet betalen voor levergarantie.

Ik vind het een rare wereld dat je als consument iets koopt, dit niet geleverd wordt, dat dit geld vervolgens naar schuldeisers gaat...

Wat houdt bedrijf tegen om lekker te cashen, geld te verbrassen, en keer op keer failliet te gaan en mensen op die manier op te lichten? Incompetentie is volgens mij niet strafbaar.
  Bericht 
Walker
Master
 
033er schreef:
Waarom rekenen mensen dan 2/3/4K af voor een fiets zonder dat je hem hebt?
Loop fietsenwinkel binnen, wijs fiets aan. Pinnen, bonnetje mee. Ik ga echt niets vooruit betalen.


Toevallig vandaag een lens bij KameraExpress besteld. Voorraad is uitverkocht. Prima, dan haal ik hem wel in de winkel zodra er weer voorraad is, en reken ik dan meteen even af.
  Bericht 
Walker
Master
 
snovvdog schreef:
Eigenlijk zegt dit dat je altijd met Credit Card of soortgelijk (Paypal?) moet betalen voor levergarantie.


Eigenlijk wel. Want dan krijg je als consument je geld terug ("niet geleverd") bij een tussentijds faillissement. Dat is dan wel op kosten van de creditcard-maatschappij, welke vervolgens een van de standaard schuldeisers wordt bij de curator.

snovvdog schreef:
Ik vind het een rare wereld dat je als consument iets koopt, dit niet geleverd wordt, dat dit geld vervolgens naar schuldeisers gaat...


Dat is de faillissementswet... Daarin staat beschreven wie de preferente schuldeisers zijn.

https://www.flib.nl/expertise/faillisse ... huldeisers

1) de curator (incl. boedelvorderingen
2) de bank, belastingdienst, het UWV, personeel met achterstallig salaris

Banken hebben vaak een separatisten-positie.

En dan zijn er nog leveranciers die onder voorwaarden retentierecht op geleverde maar niet verwerkte/doorgeleverde goederen uit kunnen voeren, waardoor de curator deze niet kan verkopen als deel van de boedel.

Pas dan komen de overige schuldeisers, zoals leveranciers en klanten.
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Griffin schreef:
De meeste fietsenhandelaren kunnen geen voorraad aanhouden van elektrische fietsen,


Dat lijkt wel mee te vallen, ben aan het kijken voor een nieuwe (elektrische) mountainbike, en de winkels waar ik ben geweest hebben over het algemeen gewoon wel meerdere modellen op voorraad.
  Bericht 
Walker
Master
 
Ik ken er 1 welke ten tijde van het begin van Corona een 2e hypotheek heeft afgesloten, en voor ettelijke tonnen (in Euro's ) aan voorraad in elektrische fietsen heeft ingekocht. En daar al 2 a 3 jaar dik goud mee verdient. Inmiddels is het enigszins omgedraaid, en dalen ook de inkoopprijzen. Dus dan wil je niet teveel dure voorraad hebben.
  Bericht 
Griffin
Master
JonnyJohnson schreef:
Dat lijkt wel mee te vallen, ben aan het kijken voor een nieuwe (elektrische) mountainbike

Hoe veel merken, types en maten elektrische fietsen verkoopt de gemiddelde fietsenboer? En hoe veel heeft'ie er op voorraad? Ik kan je vertellen: de meesten hebben een paar modellen staan, in een gangbare maat. Maar zodra je iets anders wil krijg je te maken met besteltijden.

Ik werkte tot een jaar geleden bij een e-bike fabrikant en heb daar ook wel eens in de showroom / het experience center gestaan. Echt, iedere klant die een e-bike kwam uitproberen en er eentje wilde kopen mondde uit in een zoektocht naar onze dealers die er eentje hadden staan in de winkel met de juiste specs.
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Griffin schreef:
Hoe veel merken, types en maten elektrische fietsen verkoopt de gemiddelde fietsenboer?


Geen idee, ben geen fietsenboer.

Maar je spreekt je zelf tegen (f)

Griffin schreef:
De meeste fietsenhandelaren kunnen geen voorraad aanhouden van elektrische fietsen


Griffin schreef:
k kan je vertellen: de meesten hebben een paar modellen staan, in een gangbare maat.


Dus het gangbare is meestal op voorraad.
  Bericht 
Walker
Master
 
Griffin schreef:
Echt, iedere klant die een e-bike kwam uitproberen en er eentje wilde kopen mondde uit in een zoektocht naar onze dealers die er eentje hadden staan in de winkel met de juiste specs.


Daar zijn ERP-systemen voor. Autodealers hebben via de importeur ook overzicht in de gezamenlijke voorraad van alle dealers.
  Bericht 
Griffin
Master
Een of twee exemplaren van een paar modellen in een gangbare maat is echt wat anders dan "voorraad aanhouden". Maar sois, potatoes, euhm... :[

JonnyJohnson schreef:
Dus het gangbare is meestal op voorraad.

Nee. Ze hebben van een paar modellen de meest gangbare maten (en uitvoeringen) op voorraad.

Waar hebben we het over? Bijvoorbeeld: gazelle ultimate C8+ HMB. Verkrijgbaar in twee verschillende frame types (lage en hoge instap), waarvan het damesmodel in 2 kleuren. En dat in verschillende maten, in totaal 13 verschillende uitvoeringen.

Een hele grote fietsenwinkel hier in de stad verkoopt maar liefst 83 verschillende "normale" modellen e-bikes. Hij heeft zegge en schrijve 3 uitvoeringen C8+'en "in voorraad", alle 3 damesframes: L46, L61 en L57. Wil je een herenframe? Niet op voorraad. Dame van 1,71 lang (gemiddelde lengte)? Framemaat L53 gewenst, niet op voorraad. Ander kleurtje dan "Orion Blue"? Niet op voorraad, bestellen!

En let wel: nu zijn de voorraden het grootst. De fietsverkoop beslaat ongeveer 3 maanden per jaar: 2e helft maart, april, mei en nog een stukje in juni. Als je in september bij hem komt staat'ie te juichen.

Walker schreef:
Daar zijn ERP-systemen voor. Autodealers hebben via de importeur ook overzicht in de gezamenlijke voorraad van alle dealers.

Die hadden ze. Maar dan nog is het een zoektocht want je moet toch even de vertaling maken van mogelijke specs naar exacte types en uitvoeringen.
  Bericht 
dvdouden
Master
snovvdog schreef:
Wat houdt bedrijf tegen om lekker te cashen, geld te verbrassen, en keer op keer failliet te gaan en mensen op die manier op te lichten?
Incompetentie is volgens mij niet strafbaar.
Faillissementsfraude is dat wel. (f)
 Pagina 2 van 2  [ 75 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy