Pagina 1 van 1  [ 40 berichten ]
  Bericht 
Ton-up
Die hard
Ik vroeg me af wat de consequenties kunnen zijn als je in Nederland (nog) legale aftermarket xenonbranders in je koplampunits installeert, die helder wit licht (4300K) uitstralen en goed afgesteld zijn (ter voorkoming van hinder door te hoge lichtbundel) en dan met je auto door landen rijdt waar dit niet mag?

In NL. mag je andere lampen steken, als het lichtbeeld maar niet teveel wijzigt en als er maar wit of geel schijnsel aan de voorzijde is.

In Dld, Belgie en bv. Italie wordt conversie van halogeenverlichting naar xenon/HiDverlichting niet toegestaan.

Wat nu als je op je (bv.) vakantierit door Duitsland of Belgie rijdt? :huh:

(Oja, ik heb het over een auto met kenteken van voor 01-01-2007)
  Bericht 
serhatinho
Master
Geen mens die er moeilijk over zal doen :zzz:
  Bericht 
Ton-up
Die hard
Mensen niet, maar pliesie en andere wezens, wellicht?
Ik opper maar wat, op dit inderdaad late tijdstip, qua :zzz: . :dag:
  Bericht 
serhatinho
Master
Nee, ik rij al jaren met xenon-verlichting in het buitenland. Nooit problemen mee gehad. ( Belgie, Duitsland, Luxemburg, Slovenie, Kroatie, Hongarije, Oostenrijk, Servie, Bulgarije, Frankrijk enz )
  Bericht 
r00t3d
Pro
 
Je auto voldoet aan het Nederlandse Voertuigreglement.
  Bericht 
Aanhanger
Master
serhatinho schreef:
Nee, ik rij al jaren met xenon-verlichting in het buitenland. Nooit problemen mee gehad.


Dat zegt op zichzelf niets.
En het is ook geen antwoord op de vraag.
  Bericht 
Schep
Master
Jouw auto staat op Nederlands kenteken en voldoet aan de Nederlandse eisen. Door het Schengen verdrag mag je vervolgens je goederen vrij door Europa laten bewegen, dus ook jouw Nederlandse auto die aan de Nederlandse eisen voldoet. Hiertegen kan een buitenlandse agent niet optreden naar de regels geldend voor auto's in dergelijke landen.

In Hongarije is het bijvoorbeeld verboden om met rode knipperlichten aan de achterzijde van de auto te rijden. Een Hongaarse agent kan mij alleen niets maken als ik met een in Nederland op kenteken goedgekeurde auto met rode knipperlichten rij. Hetzelfde geldt andersom.
  Bericht 
renkie
Master
 
Nooit problemen gehad, maar als je een zeikerd tegen komt kun je natuurlijk altijd pech hebben
  Bericht 
umpire
Master
Schep schreef:
Een Hongaarse agent kan mij alleen niets maken als ik met een in Nederland op kenteken goedgekeurde auto met rode knipperlichten rij. Hetzelfde geldt andersom.


Daar zou ik maar niet van uitgaan :wink:

Een buitenlandse auto met een RD in de auto, kan voldoen aan het buitenlandse voertuigreglement. Komt deze auto in NL, en wordt de RD vastgesteld, dan kan betrokkene zijn RD inleveren, ondanks dat zijn auto mogelijk voldoet aan het buitenlandse voertuigreglement.... Dat zal het NL OM aan zijn/haar derriere oxideren
  Bericht 
Q
Master
Idem toch met TomTom en flitspalen in Zwitserland. Die lui konden ook hun TomTom inleveren. Zit dan wel niet vast aan de auto, maar gaat er even om dat het wel in een auto in NL mag.


umpire schreef:
aan zijn/haar derriere oxideren

:roflol:
  Bericht 
Schep
Master
umpire schreef:
Daar zou ik maar niet van uitgaan

Een buitenlandse auto met een RD in de auto, kan voldoen aan het buitenlandse voertuigreglement. Komt deze auto in NL, en wordt de RD vastgesteld, dan kan betrokkene zijn RD inleveren, ondanks dat zijn auto mogelijk voldoet aan het buitenlandse voertuigreglement.... Dat zal het NL OM aan zijn/haar derriere oxideren

Ja, ok, da's waar. Net als GPS systemen in Zwitserland. Maar, dat zijn geen eisen waaraan een auto moet voldoen in het voertuigenregelement en om in aanmerking te komen voor een kenteken en/of om door de APK te komen.
Volgens mij staat het RD verbod ook niet genoemd in het Voertuigenregelement van de WVW, toch? Eisen aan de verlichting en inrichting van auto's, waar TS zijn vraag over gaat hebben te maken met inrichtingseisen die verschillend kunnen zijn per land, staan daar wel in.
  Bericht 
Ton-up
Die hard
Dank voor de reacties, en idd. per land verschillen de verlichtingseisen, bv. wel of geen gele koplampen toegestaan (DLD t.o. Fra).

Er kunnen wel aanvullende eisen zijn, zoals die radar-nav-systemen/ de gele hesjes bij panne enz.
Net zoals andere v-maxen enz.
  Bericht 
MarkyMark
Master
Schep schreef:
Volgens mij staat het RD verbod ook niet genoemd in het Voertuigenregelement van de WVW, toch?
Toch, zelfs inclusief het handels- en voorraadverbod. www.wetten.nl/voertuigreglement , Artikel 1a.7
  Bericht 
Schep
Master
OK. Weer wat geleerd.
  Bericht 
ArjenR
Master
Zwitserland mag dan ook weer:
http://forumindex.nl/post1581353.html#p1581353
  Bericht 
frank_b
Laat zich horen
Schep schreef:
Jouw auto staat op Nederlands kenteken en voldoet aan de Nederlandse eisen. Door het Schengen verdrag mag je vervolgens je goederen vrij door Europa laten bewegen, dus ook jouw Nederlandse auto die aan de Nederlandse eisen voldoet. Hiertegen kan een buitenlandse agent niet optreden naar de regels geldend voor auto's in dergelijke landen.


Is dat zo, je hoeft in de NL ook niet met winterbanden te rijden. Dat moet in DL bv wel bij slecht weer in de winter (of Oostenrijk)

Geen idee trouwens als de "polizei" op Xenon verlichting let ?? en als je er last mee kunt krijgen.
  Bericht 
Excuus_mexicaan
Die hard
 
als die lampen EEC / tuv goedkeur hebben (pilots) lijkt het me sterk dat je ze niet mag inbouwen en ermee rijden in de EU resp DE.
  Bericht 
MofkaP
Juridisch specialist
Vanaf 1 mei mogen alleen lampen in koplamp waarvoor typegoedkeuring is afgegeven.
In koplampen met een code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen ("Xenonlampen") moeten in koplampen met een code DC, DR of DCR.

Anders mag niet meer.
Achteraf inbouwen van een xenonlampjes in halogeen goedgekeurde koplampen is dus niet meer toegestaan en strafbaar.

Dat geldt ook voor de xenonpitjes die er nu al inzitten.
  Bericht 
Mdw
Ultimate Master
MofkaP schreef:
Achteraf inbouwen van een xenonlampjes in halogeen goedgekeurde koplampen is dus niet meer toegestaan en strafbaar



:respect: eindelijk :thumb:
  Bericht 
BMW-gek
Master
Maar nu ik er over nadenk. Ik kan zeker een paar angel eyes voor de E36 dan ook op me buik schrijven of nie? :\
  Bericht 
salush
Master
Zijn die irritante philips bluevision zijn dan niet verboden?

http://www.lighting.philips.com/nl_nl/c ... ng&lang=nl
  Bericht 
zadkine
Master
MofkaP schreef:
Vanaf 1 mei mogen alleen lampen in koplamp waarvoor typegoedkeuring is afgegeven.
In koplampen met een code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen ("Xenonlampen") moeten in koplampen met een code DC, DR of DCR.

Anders mag niet meer.
Achteraf inbouwen van een xenonlampjes in halogeen goedgekeurde koplampen is dus niet meer toegestaan en strafbaar.

Dat geldt ook voor de xenonpitjes die er nu al inzitten.


Hebben ze hier een andere mening over.

Gekopieerde tekst (met dank aan mr2PUNTfreak):
Citaat:
Even contact gehad met een oud-collega die handelt in aftermarket xenonsets, blijkt niet waar te zijn en geldt alleen voor auto's van bouwjaar jan 2007.
Ben zelf even aan het zoeken geweest en heb dit gevonden op de site van seat online.


De RDW is via mail gevraagd opheldering te geven, omdat hun eigen site niet volledig is.

Opmerking: Nieuwe APK regels per 1 mei 2009

De RDW site is óf niet compleet óf tegenstrijdig met betrekking tot minstens 1 punt in de APK regelgeving.

Gasontladingslampen - APK keurmeesters:
APK Keurmeesters hebben de instructie gekregen de auto's met gasontladingslampen te controleren op koplampsproeiers. VOorheen was dit alleen voor nieuwere modellen een verplicht item. Nu is het (bij gebrek aan nadere specificatie !) ook een keurings item voor oudere modellen auto's waarin gasontladinglampen geplaatst zijn.

Gasontladingslampen - RDW voertuig eigenaren:
De RDW site refereert op de pagina's van voertuig eigenaren enkel naar de al bekende regels: koplampsproeiers alleen verplicht bij nieuwe modellen

Gasontladingslampen - RDW voertuigbranche
Hier is "plotseling" een concept document te vinden waarin wel een wijziging mbt gasontladingslampen terug te vinden is. En ook hier (net als bij de instructies van de APK Keurmeesters) is de omschrijving dusdanig algemeen dat het voor alle modellen auto's zou kunnen gelden (artikel 115, bijlage VIII)
Maar dit betreft een CONCEPT document, zonder datum van publicatie, zonder datum van ingang, zonder verdere referenties.

Mijn vraag is nu tweeledig:
- Wat is nu precies de eis met betreking tot gasontladingslampen.
- Wanneer wordt de burger geinformeerd? Bij voorkeur op de voertuigeigenaar pagina van de RDW site.

Mvg

Henk Kok
Eindhoven

Tot zover mijn vraag aan de RDW

Dit was hun antwoord d.d. 1 april 2009:


Geachte heer Kok,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Er is hier sprake van een misverstand.
Aan de in de permanente eisen gestelde voorwaarden verandert niets. Dat wil zeggen dat de dimlichten met gasontladingslichtbronnen en andere lichtbronnen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen moeten voldoen aan door onze Minister gestelde eisen voor deze lichtbronnen, alsmede voor de installatie daarvan indien het voertuig na 31 december 2005 in gebruik is genomen.
Koplampsproeiers en hoogteregeling zijn voor deze voertuigen dus verplicht.

In de APK is de controle op hoogteregeling niet opgenomen.
In de APK keurmeester hebben wij niet alle eisen opgenomen maar staat een opsomming van de belangrijkste wijzigingen.
De Wet gaat pas op 1 mei in. Vanaf die datum kunt u alle wijzigingen in de APK-regelgeving op onze website nalezen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW


Blijkbaar had ik mijn vraag nóg precieser moeten stellen, want een hard "de wet blijft ongewijzigd voor after market xenon" zit er nog niet in.
====================
Een nieuwe poging:


Geachte heer/mevrouw,

mijn dank voor uw snelle reactie
Maar ik hoop dat u toch nog e.e.a. kan toelichten, wellicht had ik mijn vraag beter moeten formuleren.

Het lijkt mij vanzelfsprekend dat gasontladingslampen moeten voldoen aan de wettelijke eisen.
De eis dat de voertuigen (ingevoerd na 31 dec 2005) met dergelijke verlichting voorzien moeten zijn van koplampsproeiers en hoogteverstelling is eveneens bekend.

De vraag is of er iets veranderd is voor voertuigen die vr 2005 in gebruik zijn genomen n gasontladingslampen (met CE keurmerk, etc) geinstalleerd hebben, zonder koplampsproeiers.
Met andere woorden, of er iets verandert voor autoeigenaren die in hun oudere auto een vervangingsset hebben laten plaatsen (aftermarketset), die wel een hoogteverstelling hebben (elektrisch of manueel gestuurd) maar geen koplampsproeiinstallatie.
Kunt u hier duidelijkheid over geven?

voorbeeld 1: een Peugeot 205 van oktober 1997, in 2003 van eigenaar gewisseld en ondertussen uitgerust met een wettelijk goedgekeurde en correct geinstalleerde bi-xenon vervangingsset)
voorbeeld 2: een Seat Leon van februari 2005, eveneens uitgerust met een wettelijk goedgekeurde H1 en H7 xenon vervangingsset.

En aangezien 1 mei al redelijk dichtbij is, wanneer verwacht uw instelling dat de nieuwe APK regels online zijn? Het zou vervelend zijn om pas tijdens een keuring achter de nieuwe wetgeving te moeten komen.

Met vriendelijke groet

Henk Kok
Eindhoven


En dit was het definitieve antwoord:


Geachte heer Kok,

In reactie op uw e-mail bericht ik u het volgende.

Voor voertuigen in gebruik genomen voor 31-12-2006 veranderd er niets.

Aangezien de RDW er naar streeft om actuele informatie te verstrekken zal de nieuwe regelgeving APK pas op 1 mei digitaal online na te lezen zijn.
De erkenningshouders zijn al voorzien van de nieuwe APK boeken en de cd-rom wordt rond de 17de verstuurd.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
__________________
  Bericht 
zadkine
Master
aanvulling:
concept RDW

§ 10. Lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen

Artikel 5.2.51
Personenauto’s moeten zijn voorzien van:
a. twee grote lichten;
b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 tot en met 118, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;
c. twee stadslichten;
d. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, dan wel één richtingaanwijzer aan elke zijkant indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen; het licht van de richtingaanwijzers van personenauto’s die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen moet knipperen;
e. waarschuwingsknipperlichten indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen;
f. één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen. Richtingaanwijzers aan de voorzijde van het voertuig worden beschouwd als zijrichtingaanwijzers indien het uitgestraalde licht hiervan duidelijk te zien is vanuit een punt gelegen op 6,00 m achter de voorzijde van het voertuig en 1,00 m zijwaarts;
g. twee achterlichten;
h. twee remlichten indien het voertuig na 30 juni 1967 in gebruik is genomen, dan wel één of twee remlichten indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen;
i. een achterkentekenplaatverlichting;
j. twee rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig;
k. één mistachterlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; dit mistachterlicht moet zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;
l. één achteruitrijlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen;
m. twee markeringslichten aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en breder is dan 2,10 m, dan wel voor 1 januari 1998 in gebruik is genomen en breder is dan 2,60 m;
n. zijmarkeringslichten indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en langer is dan 6,00 m. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 119 tot en met 122, van toepassing;
o. ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig, indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en langer is dan
6,00 m, de achterste retroreflector aan de zijkant mag rood zijn. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 119 tot en met 122, van toepassing;
p. een derde remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2001., aangebracht zodanig dat:
1º. het midden van het lichtdoorlatende gedeelte zich bevindt in het middenlangsvlak van het voertuig of de rand van het lichtdoorlatende gedeelte op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf dit middenlangsvlak indien het derde remlicht niet op een vast deel van de carrosserie of bovenbouw kan worden bevestigd, en
2º. de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten, bedoeld in onderdeel h.
  Bericht 
MofkaP
Juridisch specialist
Grappig.

Die regeling van "voor 31 12 2006" wordt per 1 mei geschrapt.

linkje
  Bericht 
zadkine
Master
MofkaP schreef:
Grappig.

Die regeling van "voor 31 12 2006" wordt per 1 mei geschrapt.

linkje

Zie het concept hierboven, ook van de RDW site.....
In jouw link doorzoeken in het voertuigregelement naar artikel 5.2.51 staat dezelfde tekst
  Bericht 
MofkaP
Juridisch specialist
Staat deze tekst boven:

Geldend op 13-04-2009
  Bericht 
tha steef
Master
gelukkig,

is het dan nu eindelijk afgelopen met die mensen die denken dat ze een dure xenon auto hebben, maar eigenlijk alles verlichting behalve de weg.

ik heb niks tegen Xenon verlichting, en het is vanaf fabriek meestal super, zelfs beter dan halogeen.
Er zijn aftermarket setjes die ook goed zijn, maar de meeste knallen er volgens mij een lampie in, aha... de kleur is anders, dus het is goed :boos:
  Bericht 
zadkine
Master
MofkaP schreef:
Staat deze tekst boven:

Geldend op 13-04-2009


Staat morgen:
Geldend op 14-04-2009 oftewel op "sysdate"

Concept heb ik vanaf een ander punt van hun site gedownload,
(,doc ) En dat is WEL het concept van 1 mei as.

Daarnaast spreken de ingekopieerde mailtjes van anderen boekdelen....
Nog afgezien dat het "onbehoorlijk bestuur" is om met TERUGWERKENDE kracht eisen aan lang meegaande voorwerpen te wijzigen.

Per slot mag je ook nog steeds mensen vervoeren zonder dat ze en gordel dragen (als de auto tenminste mag rijden zonder gordels en ze tevens inderdaad niet in die auto zitten)
  Bericht 
MofkaP
Juridisch specialist
Zadkin al zou het concept dat jij vermeldt in de huidige vorm de regel worden, dan nog geldt voor voertuigen van voor 31-12-2006:
Artikel 116
Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een goed werkende koplampreinigingsinstallatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd. De koplampreinigingsinstallatie wordt visueel gecontroleerd, waarbij de installatie in werking wordt gesteld

Artikel 117
Bij dimlichten met gasontladingslichtbronnen blijven de gasontladingslichtbronnen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt.

Dat betekent praktisch een verbod voor xenonlampen voor auto's zonder wis-was installatie.
  Bericht 
ArjenR
Master
In dat concept staat dat die artikelen alleen gelden voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen.
MofkaP schreef:
Grappig.

Die regeling van "voor 31 12 2006" wordt per 1 mei geschrapt.

linkje
Dat zegt postbus 51 niet (dat die regeling wordt geschrapt) en bovendien is dat geen officiële publicatie. Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, maar heb je een bron?

Het besluit van 4 december 2006 waarin o.a. het VR betreffende de eisen van dimlichten wordt gewijzigd, wordt inderdaad ingetrokken. Maar wordt daarmee ook de wijziging zelf teruggedraaid of gaat het om art. 2 van dat besluit betreffende de kentekens voor bromfietsen? De nota van toelichting geeft dat namelijk als reden aan.

MofkaP schreef:
Staat deze tekst boven:

Geldend op 13-04-2009

Als je de datum veranderd in 13-05-2009 staat er hetzelfde.

Ik kan niet vinden dat het niet gewijzigd wordt, maar ook niet dat het wel gewijzigd wordt. Mag ik vragen waar je deze info vandaan hebt?
  Bericht 
MofkaP
Juridisch specialist
Arjen je heb gelijk. Het is art 115 t/m 118.
T/m even overheen gelezen.

Staatsblad 2009 nr 144.
De volgende besluiten worden ingetrokken:
c. besluit van 4 december 2006, houdende wijziging van het Voertuigreglement in verband met een wijziging van de eisen die worden gesteld aan dimlichten met gasontladingslichtbronnen en enkele andere wijzigingen (Stb. 678).

Staatblad 2006 nr 678:
Het Voertuigreglement wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 5.2.51, eerste lid, onderdeel b, komt te luiden:
b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen voldoen aan door Onze Minister gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;.
B
Artikel 5.3.51, onderdeel b, komt te luiden:
b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen voldoen aan door Onze Minister gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;

Het viel mij ook op dat de NvT niet volledig was.

Het is Europese wetgeving dat auto's voorzien van gasontladingslichten voorzien moeten zijn van automatische niveauregeling en koplamp wis-was installatie, onafhankelijk van het bouwjaar. Voorlopig ziet het er naar uit dat die regel ook voor Nederland gaat gelden.

De nieuwe Regeling Voertuigen is nog niet gepubliceerd, de bedoeling is dat deze volledig aansluit op de Europese wetgeving.

Maar de wegen van de wetgever zijn ondoorgrondelijk.
  Bericht 
DidbeZ
Master
Ik ben dit topic aan het doorworstelen geweest maar snap er werkelijk geen bal meer van.

Ik heb een Ibiza uit mei 2005. Als ik daar Xenon in laat zetten (is wel het plan) mag dat dan en mag dat straks nog?

De auto is voorzien van een manuele hoogte-instelling en heeft geen wis-was installatie voor de koplampen.
  Bericht 
Martijn
Master
Ik vond de aftermarket Xenon in mijn oude laguna prettiger dan de af fabriek xenon die ik in mijn nieuwere laguna heb.
  Bericht 
Marcel
Master
Een Renooit is nooit af dat weet je toch...
  Bericht 
zadkine
Master
DidbeZ schreef:
Ik ben dit topic aan het doorworstelen geweest maar snap er werkelijk geen bal meer van.

Ik heb een Ibiza uit mei 2005. Als ik daar Xenon in laat zetten (is wel het plan) mag dat dan en mag dat straks nog?

De auto is voorzien van een manuele hoogte-instelling en heeft geen wis-was installatie voor de koplampen.


Is net zoiets als mijn auto van 1999...van vóór 31-12-2006 dus.
Ik heb deze begin van de winter van xenons. Gewoon omdat de H1 lampen onvoldoende licht gaven om als er een tegenligger is een onverlichte fietser te zien.
Zoals ik het gelezen heb (garantie tot de deur want is overheid) zou het nog steeds moeten mogen.
  Bericht 
bx gek
Master
Marcel schreef:
Een Renooit is nooit af dat weet je toch...


:lol:
  Bericht 
MofkaP
Juridisch specialist
DidbeZ schreef:
Ik heb een Ibiza uit mei 2005. Als ik daar Xenon in laat zetten (is wel het plan) mag dat dan en mag dat straks nog?

Ja, dat mag.
Mits je de hele koplampunit vervangt die is goedgekeurd voor xenonlampen. Op het glas te zien aan de letter D (discharge).
Alleen het het lampje vervangen mag niet meer.

Maar ik zou even wachten tot de regeling definitief is, het is nu nog alleen een concept.
Er kan altijd nog wat veranderen.
  Bericht 
DidbeZ
Master
Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.


Het vervangen van alleen de lampjes is dus niet meer toegestaan begrijp ik hieruit...
  Bericht 
ArjenR
Master
Ik zie het. Er staat ook:
Citaat:
De bovengenoemde regels zijn onderdeel van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de Regeling voertuigen. Een overzicht van de wijzingen is ook te raadplegen op de website van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, bij het onderwerp ‘Verkeersborden en verkeersregels’: Wijzigingen per 1 mei 2009. Daar staat onderaan ook een link naar een verkorte versie van het RVV 1990.

En verder op de site staat:
Citaat:
Op 1 mei 2009 verandert er iets in de "Regeling voertuigen" voor lichtarmaturen van voertuigen. Wat verandert er?

Lichtarmaturen van voertuigen mogen vanaf 1 mei 2009 alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR.
Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.


Dit zou het laatste concept zijn. Ik kan het er niet in terugvinden.
  Bericht 
zadkine
Master
ArjenR schreef:
Citaat:
Op 1 mei 2009 verandert er iets in de "Regeling voertuigen" voor lichtarmaturen van voertuigen. Wat verandert er?

Lichtarmaturen van voertuigen mogen vanaf 1 mei 2009 alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR.
Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.


Dit zou het laatste concept zijn. Ik kan het er niet in terugvinden.


Tekst uit jouw link:
RDW schreef:
Artikel 5.2.51
- Onderdelen a tot en met l: visuele
1. Personenauto’s moeten zijn voorzien van:
controle.
a. twee grote lichten;
- Onderdeel m tot en met p: visuele
b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien
controle. In geval van twijfel wordt
het voertuig is voorzien van dimlichten met
gemeten.
gasontladingslichtbronnen en in gebruik is
genomen na 31 december 2006, deze
lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent
in bijlage VIII, artikelen 115 tot en met 118,
gestelde eisen, alsmede voor de installatie
daarvan;
 Pagina 1 van 1  [ 40 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy