Postingstijd interval gedetecteerd van 38.7 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 2 van 3  [ 121 berichten ]
  Bericht 
WimLex
F1 kenner '20
Brave Hendrik schreef:
hij rijdt sneller dan 60 bij 30 toegestaan.

jij bedoelt : 60+@30 ;)

60 is 30 te snel, dus geen EMG :schudnee:
80+ is 50+ te snel, dus wel EMG :kniktja:
  Bericht 
WimLex
F1 kenner '20
Brave Hendrik schreef:
Een automobilist rijdt 62 km (gemeten, kortom ECHTE km's), daar waar 30 is toegestaan.
Wel of niet goed voor tevens EMG?

op basis van alleen snelheid ==> geen EMG
  Bericht 
Brave Hendrik
Master
Citaat:
op basis van alleen snelheid ==> geen EMG

Okee, bedankt voor je mening.
Maar ...... als de snelheid wel een basis is voor een invordering van het rijbewijs bij max. toegestane snelheden van 30 en 50, waarom dan geen EMG?
Heb je daar ook een mening over?
Want kennelijk is een dubbele toegestane snelheid bij 50 er wél goed voor.
Waarom bij het dubbele van 30 dan niet?
  Bericht 
NooitTeSnel
Master
Brave Hendrik schreef:
Maar ...... als de snelheid wel een basis is voor een invordering van het rijbewijs bij max. toegestane snelheden van 30 en 50, waarom dan geen EMG?

Omdat er in de regels voor een EMG staat:
feitelijk schreef:
h. het als bestuurder van een motorrijtuig, niet zijnde een bromfiets, overschrijden van de toegestane maximumsnelheid met 50 km/u of meer op wegen binnen de bebouwde kom;


Er staat nergens "2x de maximumsnelheid" vermeld, alleen die vaste 50 km/u te snel bibeko.
  Bericht 
-Joske-
Tour de Fr kenner '19 '20
Anntwannnetttéé met een boze blik aan kijken is ook goed voor een emg.
  Bericht 
NooitTeSnel
Master
Ja, die is echt te zuur voor woorden... ik denk dat ik nog 500 euro extra kwijt zou zijn voor belediging als ik van haar een EMG krijg :x
  Bericht 
Aanhanger
Master
Brave Hendrik schreef:
Want kennelijk is een dubbele toegestane snelheid bij 50 er wél goed voor. Waarom bij het dubbele van 30 dan niet?

"dubbele snelheid" staat nergens in de RMRG.
Er staat overschrijding met 50 km/u of meer bibeko.

Dat kan dus 100 @ 50 zijn, maar ook 80 @ 30 , of 120 @ 70.
  Bericht 
Brave Hendrik
Master
Aanhanger schreef:
maar ook 80 @ 30

Allen bedankt voor de uitleg.
50 bij 50 was dus maar een toevalligheid, dat het tevens het dubbele is.
Het is mij helder.
  Bericht 
Aanhanger
Master
:thumb:
  Bericht 
Canis Lupus
Nieuwkomer
 
Volgens de website van het CBR:

"De Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer (EMG) is in principe bedoeld voor bestuurders die tijdens één rit herhaaldelijk ongewenst rijgedrag hebben vertoond. Dit rijgedrag is omschreven in Bijlage 1, bij de Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid. De wetgever heeft hierop één uitzondering gemaakt, namelijk die van de zeer zware snelheidsovertredingen binnen de bebouwde kom. Ook bij een eenmalige zeer zware snelheidsoverschrijding wordt dus een EMG opgelegd."

Lijkt me helder...

En 100% overschrijding is natuurlijk auto/motor inleveren. Want een EMG mag volgens dezelfde website niet op kenteken.
  Bericht 
Aanhanger
Master
Canis Lupus schreef:
En 100% overschrijding is natuurlijk auto/motor inleveren. Want een EMG mag volgens dezelfde website niet op kenteken.

Auto/motor achteraf inleveren op basis van kenteken :huh:
  Bericht 
Canis Lupus
Nieuwkomer
 
Mag niet op basis van kenteken. Alleen bij staande houding, dus 100% overschrijding is ook auto/motor inleveren.
  Bericht 
Koelie
Die hard
Canis Lupus schreef:
Mag niet op basis van kenteken. Alleen bij staande houding, dus 100% overschrijding is ook auto/motor inleveren.

100% overschrijding is niet automatisch ook auto/motor inleveren!

Alleen als er sprake is geweest van een 100% overschrijding in samenhang met geconcretiseerde gevaarzetting, kan (hoeft niet) overgegaan worden tot inbeslagname.
  Bericht 
Story
Master
 
En meer dan 100%.

Tenzij het een Veyron op de Doenkade met 160 is, natuurlijk.
  Bericht 
Koelie
Die hard
geelhoed schreef:
En meer dan 100%.

Dat ook :aai:
  Bericht 
suzukihenkie
Nieuwkomer
 
ik heb 63 km.h t hard gereden in een 50 zone en mag in november en december ook meedoen aan deze cursus..
  Bericht 
Lowry
Pro
 
Tja dikke pech
50/101 km is emg
  Bericht 
Story
Master
 
Lowry schreef:

50/101 km is emg

:nono:
Vmax +50 Bibeko

suzukihenkie schreef:
50 zone


Interessant. Die mogen volgens de BABW niet bestaan. :honger:
  Bericht 
Existenz
Die hard
Elwood schreef:
Tja ingebouwd had ik geen ingewikkelde elektronica in een Italiaan verwacht


Ik nodig je van harte uit om mijn volledig uitgedoste Delta te komen aanschouwen.
Of het werkt... da's een ander topic (wellicht).

Existenz
(al 3 weken geen werkende "spurhalteassistent" en een falende dealerT)
  Bericht 
bluetiger99
Nieuwkomer
 
geelhoed schreef:
En meer dan 100%.

Tenzij het een Veyron op de Doenkade met 160 is, natuurlijk.


mwah met mijn golf ging t ook goed met 207 km/h op de doenkade (bubeko). uitspraak rechtbank is wel binnen maar heb niets vernomen van het cbr. Volgens het pv is de melding wel gedaan, maar ik geloof dat ze 6 mnd hebben.
  Bericht 
viffer
Master
Melding moet binnen 6 maanden, beslissing van het CBR binnen 4 weken. Totaal dus (bijna) 7 maanden.
  Bericht 
Aanhanger
Master
bluetiger99 schreef:
mwah met mijn golf ging t ook goed met 207 km/h op de doenkade (bubeko)

Een kale snelheidsovertreding bubeko komt geen EMG aan te pas.
  Bericht 
Elwood
Master
Existenz schreef:
Ik nodig je van harte uit om mijn volledig uitgedoste Delta te komen aanschouwen.
Of het werkt... da's een ander topic (wellicht).



Genoeg ervaring met Lancia's (delta HF integrale) en Alfa's in het verleden helaas.
  Bericht 
dharion
Weet de weg
 
Ik heb 119 gecorrigeerd @ 50 gereden, nu krap 4 maand verder en nog niks gehoord gelukkig...
  Bericht 
Story
Master
 
Ik heb hier geloof ik een circular reference te pakken. :huh:

Citaat:
Artikel 10b

1. Het CBR besluit tot oplegging van een Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer indien:

e. de uitslag van het ingevolge artikel 6, tweede lid, opgelegde onderzoek geen aanleiding geeft tot ongeldigverklaring van het rijbewijs.


Citaat:
Artikel 6 lid 2. Het CBR besluit voorts dat betrokkene zich dient te onderwerpen aan een onderzoek naar de rijvaardigheid, meer in het bijzonder het rijgedrag, indien betrokkene op grond van artikel 10b, tweede lid, onderdeel d, niet in aanmerking komt voor een Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer.


Citaat:
Artikel 10 lid 2 onderdeel d.
Betrokkene komt niet in aanmerking voor de Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer indien:
hij de afgelopen vijf jaar reeds twee maal aan de Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer heeft deelgenomen,




Dus je krijgt geen EMG omdat je die al twee keer gehad hebt, en daarom een onderzoek, en na dat onderzoek krijg je nog een EMG, maar die krijg je niet omdat je die al twee keer gehad hebt?

Dan is artikel 10b lid 1 onderdeel e toch van de zotte of niet?
  Bericht 
Koelie
Die hard
Curieus... :koffie:

Als het maar lang genoeg rondgaat, heb je vanzelf op een gegeven moment geen twee EMG's gevolgd in de afgelopen 5 jaar :[
  Bericht 
tyr
Nieuwkomer
 
Mannen,

Op 19 september ben ik aangehouden (laser) met 111 gecorigeerd waar je 50 mag bibeko.
Invordering rijbewijs dus, maar zoals ik het hier begrijp mogelijk ook een EMG.
Nu ben ik benieuwd waar het nu precies vanaf hangt of je hem wel of niet krijgt, er zijn volgens mij 2 opties:
- De gegevens worden rechtstreeks doorgespeeld aan het CBR, dus automatisch bij een overtreding uit bovenstaande lijst een EMG.
- De agent kiest zelf of hij al dan geen melding doet, in dit geval zou het dus inderdaad van de agent afhangen of je een EMG krijgt of niet.

Dan wil ik ook graag weten wanneer de termijnen van 6 maanden en 4 weken gaan lopen, is dit na de overtreding of na de rechtzaak?

Bedankt alvast. :thumb:
  Bericht 
viffer
Master
Het is inderdaad de willekeur van de agent. In principe kan ook de OvJ melding doen maar in de praktijk komt dat niet vaak voor.

De termijn begint overigens een dag na de overtreding
  Bericht 
tyr
Nieuwkomer
 
Oke, thanks.

Ik neem aan dat als de agent een melding gaat doen dit in principe binnen een week oid gebeurd en dat hij daar dus geen 5 maanden mee wacht?
  Bericht 
viffer
Master
De melding moet binnen 6 maanden worden gedaan. Het is niet te verwachten maar hij kan en mag daar dus 5 maanden mee wachten
  Bericht 
tyr
Nieuwkomer
 
Dat bedoel ik inderdaad, nogmaals bedankt. :)
  Bericht 
Treser
Pro
ik ging gisteren 77 te hard in de 70 zone maar kreeg geen EMG dus snelheid boven 50 is niet automatisch een EMG
  Bericht 
viffer
Master
EMG is alleen voor houders van een Nederlands rijbewijs. Het CBR heeft geen zeggenschap over Belgische rijbewijzen.

Zou dat wel zijn mag de politie er ook nog eens 6 maanden over doen om melding te maken en het CBR 4 weken om dit te beoordelen.
  Bericht 
Treser
Pro
ok dat is dan fijn voor de pliesie dat ze ook nog 6 maanden de tijd krijgen om je een EMG te geven :-?
maar bedankt voor de besvestiging dat ik geen vrees hoef te hebben om een EMG te krijgen als gelukkige bezitter van een B rijbewijs 8)
  Bericht 
haringkje
Master
Is een Artikel 5 WVW aangesmeerd krijgen, ook een reden om meteen je rijbewijs in te leveren?
  Bericht 
viffer
Master
Niet per definitie. Maar dat staat dan los van een EMG.
  Bericht 
haringkje
Master
GertJan schreef:
Maar dat staat dan los van een EMG.

Daarom mijn vraag, wel een EMG aangezegt krijgen, maar niet het rijbewijs hoeven in te leveren.
Wat zijn dan de voorwaarden dat het niet hoeft.




Edit: het gaat niet over mij gelukkig.
  Bericht 
Sherlock
Master
 
1 keer doorgetrokken streep en een overschrijding van de maximum snelheid is genoeg voor een EMG, maar niet (per definitie) voor een invordering. Er is geen verband tussen het krijgen van een EMG en invordering van het rijbewijs.
  Bericht 
viffer
Master
Als een EMG is aangezegd is er waarschijnlijk meer geweest dan een artikel 5. Maar het al dan niet invorderen van een rijbewijs staat geheel los van het aanzeggen van de EMG. Er zijn zelfs artikel 5 situaties mogelijk waarbij het invorderen van een rijbewijs onmogelijk is.
  Bericht 
Sherlock
Master
 
GertJan schreef:
Er zijn zelfs artikel 5 situaties mogelijk waarbij het invorderen van een rijbewijs onmogelijk is.


Ja, al was het alleen al omdat je voor art. 5 niet eens weggebruiker hoeft te zijn, laat staan dat je een rijbewijs hoeft te hebben. :lol:

Dan kun je al helemaal geen EMG krijgen natuurlijk, maar toch.
  Bericht 
haringkje
Master
Sherlock schreef:
Er is geen verband tussen het krijgen van een EMG en invordering van het rijbewijs.

Ik dacht dat dat wel het geval was :oops:

GertJan schreef:
Er zijn zelfs artikel 5 situaties mogelijk waarbij het invorderen van een rijbewijs onmogelijk is.

:huh: :huh: :huh: Noem eens een voorbeeld aub.


Edit: Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Dit kan erg ruim geinterpreteerd worden :kniktja: bv ik ben allergie's voor pinda's en ga mij hierdoor net zo gedragen alsof ik gezopen heb.
En bevind mij op de openbare weg in mijn auto dan krijg ik een EMG een artikel 5 met invordering van mijn rijbewijs of zie ik het te simpel.
  Bericht 
Story
Master
 
haringkje schreef:

GertJan schreef:
Er zijn zelfs artikel 5 situaties mogelijk waarbij het invorderen van een rijbewijs onmogelijk is.


:huh: :huh: :huh: Noem eens een voorbeeld aub.


Hinderlijk parkeren, niet goed gekrabte ruiten, of een boer die een fikkie langs de weg stookt en daarmee veel rook creëert.
  Bericht 
Sherlock
Master
 
Eh... da's een beetje een raar voorbeeld.

In je voortuin een paar autobanden in de fik steken als gevolg waarvan er een zwarte wolk door de straat trekt waardoor het zicht voor weggebruikers verminderd wordt. Wel art. 5, geen invordering rijbewijs en al helemaal geen EMG.
  Bericht 
Aanhanger
Master
geelhoed schreef:
niet goed gekrabte ruiten

:roll:
Afbeelding
  Bericht 
Story
Master
 
't kofschib toch?
  Bericht 
Overbeek
Laat zich horen
 
Meerdere overtredingen, dus alleen te hard, geen cursus?
  Bericht 
Sherlock
Master
 
Correct (bibeko uitgezonderd), een EMG lijkt bij jou niet van toepassing. Niet met 200+ onder het toeziend oog van oom agent een inhaalverbod genegeerd toevallig?
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Zomaar een vraagje uit nieuwsgierigheid. Tijdje terug had ik, in een zeer langzaam rijdende/stilstaande file, iemand die via een af gekruiste rijbaan (rechter rijbaan), maar nog voor het kruis, mij inhaalde en vervolgens probeerde om bij mij erin te komen. Nu had ik de pest en toen ik hem in mijn spiegel de eerste keer zag komen, liep ik langzaam het gat van een meter helemaal dicht (ik was al een uur bezig met 700 meter, waarvan de laatste 20 minuten een meter of 40 hadden opgebracht en hij ging, vanaf de linkerbaan, want rechts was dicht en links had een verkeerslicht, naar rechts en roste iedereen voorbij met een behoorlijk tempo). Die vent zat toen naast mij te schreeuwen en te schelden (rechts), maar stond inmiddels met zijn neus voorbij het achterwiel van m'n voorganger. Toen er weer iets beweging in kwam hield ik het gat weer dicht waarna hij het bij mijn voorganger probeerde. Die liet hem er blijkbaar ook niet tussen, waarna hij bij de volgende actie dat er iets aan snelheid in kwam (lees: we gingen weer een stukje rijden) mij gewoon van de weg af drukte (leuk als je links alleen een vangrail hebt). Stel nou dat er achter mij een agent had gereden, was dit dan voldoende geweest om hem een EMG te bezorgen. En is überhaupt iemand van de weg af drukken, dus bijv. met ritsen gewoon doorrammen, daar voldoende voor?

En als we dan toch bezig zijn: in mijn situatie, ik had nu geremd om een aanrijding te voorkomen, maar ik zou hem erin zetten (trapte verkeerde pedaal in, kon niet op tijd remmen), rem niet altijd namelijk, vaak is het een spelletje blufpoker, dus ongeluk met blikschade. Logischerwijs zou ik verwachten dat hij degene is die de klos is, maar is dat ook zo?
  Bericht 
viffer
Master
lacheisleuk schreef:
maar ik zou hem erin zetten (trapte verkeerde pedaal in, kon niet op tijd remmen),


EMG durf ik niet te zeggen, wel genoeg voor een melding art 130 aan het CBR vrees ik.
  Bericht 
Story
Master
 
lacheisleuk schreef:
Nu had ik de pest en toen ik hem in mijn spiegel de eerste keer zag komen, liep ik langzaam het gat van een meter helemaal dicht


Dat is inderdaad een van de gedragingen die toto een EMG kunnen leiden:

RMRG bijlage 1, III rijgedrag
2. Gebrek aan inzicht in risico's in het verkeer, zoals:
g) geen rekening houden met de belangen van andere weggebruikers, zoals het:
1) geen gelegenheid geven tot invoegen bij een rijbaanversmalling, na inhalen, vanaf de invoegstrook;
 Pagina 2 van 3  [ 121 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy