▼
[ 3406 berichten ]
In BodW was er eentje die net ver kwam toen er iets uit de vulopening stak. Was niet erg slim om dan ook nog eens de vluchtstrook te gebruiken.
Met die achterband met gebruikssporen?
Zeker. Toen we er parkeerden, 2 uur eerder, stond hij er nog niet.
Een compressor draait net zo hard als de krukas, een turbo draait bijna direct sneller dan dat.
Nooit van gehoord. Ik weet niet beter dan dat een gierende bak (bijna) stuk is.
Mijn 'kompressor' draait met 20.700 rpm wanneer de motor 6.100 rpm doet.
Dat weet ik schatje, maar dan hoor je ‘m vaak nog niet, zeker niet bij de lage toeren die deze Escort reed en daar ging t nu om.
Een turbo tot 100.000 rpm vanaf zo'n 2500rpm.
In een Escort? Oke.
Fair enough. Dat wist ik niet.
En wat doet ie als de motor 2500 rpm doet?
Zoals bruintje al schreef: linear. Een kompressor/supercharger wordt mechanisch aangedreven vanaf de krukas (vaak via riem of ketting), dus een verdubbeling van rpm aan de krukas is een verdubbeling van rpm van de supercharger. Maar de verhouding is niet 1:1, maar in bruintjes geval 1:3,3934nogwat.
Edit: wat die beer schreef dus
Ach, wat maakt het uit. Rasta hoorde immers de versnellingsbak
Lineair dus.
Nice.
Ik zag laatst een vrij nieuwe B5 touring zonder die grote pricetags op de kont, ik herkende haar aan die mooie uitlaten. Toen ik langszij kwam zag ik wel die kenmerkende striping. Echt wel een droom van een auto..
Ja, dat denk ik haast wel. En ik schaam me dat ik daar zelf niet aan gedacht heb
Ik dacht zelfs nog toen die langsreed ’wat zonde om zo’n ingrijpende verandering door te voeren op een verder redelijk originele en tijdconforme (kom ff niet op het juiste woord) auto.
▲
[ 3406 berichten ]
Joël D.
Master
Wat spotjes van afgelopen weken. Net ook nog een Alfa Romeo 8C, in de regen.
Bijlagen :
Bijlagen :
Ducantoni
Master
Joël D. schreef:
Daar werd dus gewoon mee gereden.
In BodW was er eentje die net ver kwam toen er iets uit de vulopening stak. Was niet erg slim om dan ook nog eens de vluchtstrook te gebruiken.
Joël D.
Master
bruintje beer schreef:
![:lol: :lol:](https://cdn.forumindex.nl/images/smilies/icon_lol.gif)
Zeker. Toen we er parkeerden, 2 uur eerder, stond hij er nog niet.
Lotus Omega
Master
Lijkt wel op de banden van Mad Max Fury Road. Ik dacht altijd dat die verzonnen waren, maar blijkbaar kan het dus.
![https://fluxbranding.com/wp-content/uploads/2019/05/interceptorreardoor.jpg](/imagecache/23/6dba10b97af5de192aed2a2c631021e32f64176ba0bcee82.jpg)
Christafari
Master
Ergens midden in de Ardennen een prachtige Nederlandse Escort MK2 rally. Pa en zoon denk ik. Maar er leek een compressor mee te draaien. Sleeper?
Christafari
Master
Daar draaide die te lage toeren voor. Was ‘m denk ik (keurig!) warm aan het rijden, en leek echt op het mechanische geluid van een compressor.
Lotus Omega
Master
Of de versnellingsbak? Bepaalde race versnellingsbakken maken ook een gierend geluid
Mr.Cabdriver
Master
Christafari schreef:
Daar draaide die te lage toeren voor. Was ‘m denk ik (keurig!) warm aan het rijden, en leek echt op het mechanische geluid van een compressor.
Een compressor draait net zo hard als de krukas, een turbo draait bijna direct sneller dan dat.
Lotus Omega schreef:
Bepaalde race versnellingsbakken maken ook een gierend geluid
Nooit van gehoord. Ik weet niet beter dan dat een gierende bak (bijna) stuk is.
bruintje beer
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Een compressor draait net zo hard als de krukas
Niet, maar het is wel lineair gekoppeld.Mijn 'kompressor' draait met 20.700 rpm wanneer de motor 6.100 rpm doet.
Christafari
Master
Mr.Cabdriver schreef:
een turbo draait bijna direct sneller dan dat
Dat weet ik schatje, maar dan hoor je ‘m vaak nog niet, zeker niet bij de lage toeren die deze Escort reed en daar ging t nu om.
bruintje beer
Master
Het gierende geluid komt waarschijnlik van een versnellingsbak met rechte vertanding, wat Lotus Omega al opperde.
Mr.Cabdriver
Master
bruintje beer schreef:
Niet, maar het is wel lineair gekoppeld.
Mijn 'kompressor' draait met 20.700 rpm wanneer de motor 6.100 rpm doet.
Mijn 'kompressor' draait met 20.700 rpm wanneer de motor 6.100 rpm doet.
Een turbo tot 100.000 rpm vanaf zo'n 2500rpm.
bruintje beer schreef:
Het gierende geluid komt waarschijnlik van een versnellingsbak met rechte vertanding, wat Lotus Omega al opperde.
In een Escort? Oke.
Christafari schreef:
schatje
![:lol: :lol:](https://cdn.forumindex.nl/images/smilies/icon_lol.gif)
bruintje beer
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Een turbo tot 100.000 rpm vanaf zo'n 2500rpm.
Dat is heel mooi, maar wat ik aan probeerde te geven is dat je stelling "een compressor draait net zo hard als de krukas" niet klopt.
Mr.Cabdriver
Master
bruintje beer schreef:
wat ik aan probeerde te geven is dat je stelling "een compressor draait net zo hard als de krukas" niet klopt.
Fair enough. Dat wist ik niet.
bruintje beer schreef:
Mijn 'kompressor' draait met 20.700 rpm wanneer de motor 6.100 rpm doet.
En wat doet ie als de motor 2500 rpm doet?
bruintje beer
Master
20700 * 2500 / 6100
Vanwege de directe koppeling (met een zekere overbrengingsverhouding) aan de krukas is er wel een lineair verband.
Vanwege de directe koppeling (met een zekere overbrengingsverhouding) aan de krukas is er wel een lineair verband.
dvdouden
Master
Mr.Cabdriver schreef:
En wat doet ie als de motor 2500 rpm doet?
(20700/6100)*2500 = 8485 rpmZoals bruintje al schreef: linear. Een kompressor/supercharger wordt mechanisch aangedreven vanaf de krukas (vaak via riem of ketting), dus een verdubbeling van rpm aan de krukas is een verdubbeling van rpm van de supercharger. Maar de verhouding is niet 1:1, maar in bruintjes geval 1:3,3934nogwat.
Edit: wat die beer schreef dus
![:[ :[](https://cdn.forumindex.nl/images/smilies/hey_grr.png)
Lotus Omega
Master
Vanmiddag in Kwaadmechelen (B) een Alpina E34 5-Serie gezien
Was donkerblauw met goudkleurige Alpina striping.
![:thumb: :thumb:](https://cdn.forumindex.nl/images/smilies/icon_thumb.gif)
Mr.Cabdriver
Master
bruintje beer schreef:
20700 * 2500 / 6100
dvdouden schreef:
20700/6100)*2500 = 8485 rpm
Ach, wat maakt het uit. Rasta hoorde immers de versnellingsbak
![:lol: :lol:](https://cdn.forumindex.nl/images/smilies/icon_lol.gif)
Lineair dus.
Lotus Omega schreef:
Alpina E34 5-Serie
Nice.
Ik zag laatst een vrij nieuwe B5 touring zonder die grote pricetags op de kont, ik herkende haar aan die mooie uitlaten. Toen ik langszij kwam zag ik wel die kenmerkende striping. Echt wel een droom van een auto..
Christafari
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Rasta hoorde immers de versnellingsbak
Ja, dat denk ik haast wel. En ik schaam me dat ik daar zelf niet aan gedacht heb
![:oops: :oops:](https://cdn.forumindex.nl/images/smilies/icon_redface.gif)
bruintje beer
Master
Netjes! Mooi dat er mensen zijn die dergelijke "alledaagse auto's van weleer" in zo'n toestand houden. Alleen jammer van de dagrijverlichting of wat is het. En ik vermoed dat de geïntegreerde richtingaanwijzers nooit in 'wit' geleverd zijn.
Ducantoni
Master
Zelfde opmerking is van toepassing op het ombouwen naar een elektrische aandrijving.
Pen
Master
Wordt ook gebruikt als daily. Kom hem vaker tegen bij toertochten. Ook in de winter.
Liever dat trouwens dan die clowns die hun mistlampen voor aan doen icm stadslicht bij gebrek aan echte DRL.
Bijlagen :
Lotus Omega schreef:
He getver, DRL op een klassieker
Liever dat trouwens dan die clowns die hun mistlampen voor aan doen icm stadslicht bij gebrek aan echte DRL.
Bijlagen :
Pen
Master
In mijn auto staat de verlichting altijd op 'auto' waardoor altijd de DRL brandt. Bij mist, duisternis of regen schakelt die automatisch de full LED in voor en achter. Er zijn ook bestuurders die in een auto rijden die deze functionaliteit niet heeft, maar wel graag doen alsof. Dan krijg je deze taferelen:
Dashcam Drenthe
Master
Hangt er vanaf hoe gevoelig je sensor ingesteld is.
Mijn Leon doet het ook vrij snel uit zichzelf, bij veel Renaults zie ik juist dat alleen de DRL aan staat bij regen of mist.
Mijn Leon doet het ook vrij snel uit zichzelf, bij veel Renaults zie ik juist dat alleen de DRL aan staat bij regen of mist.
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum