▼
[ 3607 berichten ]
Gaten in de markt vullen?
Amerikaanse auto's zijn spotgoedkoop. Ik denk dat DD volgende week ook jeuk krijgt.
roestvrij, droog klimaat. Zolang het een beetje uit de kust is.
Daarom niet.
Facebook url geëxpireerd. Plaatje is niet meer te zien.
Die heeft een luchtgekoelde V6. Die apparaten maken een herrie, dat geloof je niet. 😵
Staat er hier 1 in de wijk, rijdt niet veel.
Gisteren een witte Porsche 356 cabrio gezien in de buurt van Nijmegen
▲
[ 3607 berichten ]
Lotus Omega
Master
Een groen gewrapte RS6 en een vrachtwagen met een 5-tal Amerikaanse auto's waaronder 2 met kenteken uit Californië. Een was niet eens zo oud maar ben vergeten wat voor auto het precies was. Wat doen die auto's hier?
Dave
Webspecialist
Nu.nl schreef:
Hierom worden tweedehands auto's steeds duurder
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op. Wat is er aan de hand in tweedehands autoland?
Het verkoopplatform AutoScout24 houdt al een tijdlang bij wat de gemiddelde prijs van een gebruikte auto op het platform is. Vorige maand kwam dat bedrag uit op 23.808 euro. Daarmee zijn tweedehands wagens bijna 4.000 euro duurder dan een jaar eerder, een toename van een kleine 20 procent.
Nergens in Europa gaat de prijsstijging van gebruikte auto's zo snel als in Nederland, stelt AutoScout24. Statistiekbureau CBS zag de gemiddelde verkoopprijs overigens met 11,5 procent oplopen. Vakgarage, een formule waar 343 bedrijven bij aangesloten zijn, zag de gemiddelde prijs van tweedehands auto's afgelopen jaar met ongeveer 12 procent toenemen, aldus Manager Concepts Vakgarage & Quality Garage voor de Benelux en
Europese vijver raakt steeds leger
Volgens de BOVAG is er sprake van een erg ongelukkige samenloop van omstandigheden. "De verkoop van nieuwe auto's ligt al een aantal jaar relatief laag, waardoor er weinig doorstroom is naar de tweedehands markt. We missen daar honderdduizenden auto's. Daar kwam de coronacrisis vervolgens overheen. Veel Nederlanders gingen toen over tot de aanschaf van een gebruikte auto", zegt een woordvoerder.
In 2020 doorbrak de verkoop van tweedehands auto's voor het eerst de grens van twee miljoen exemplaren. Ook vorig jaar wisselden meer dan twee miljoen stuks van eigenaar. Dit jaar gaat het minder met de verkoop door autobedrijven, want die viel met 604.335 gebruikte personenauto's 11,9 procent lager uit vergeleken met vorig jaar. De handel tussen particulieren onderling bereikte volgens de BOVAG een "historisch dieptepunt voor de eerste zes maanden van een kalenderjaar": 315.397 verhandelde gebruikte personenauto's.
Vanwege de grote vraag steeg ook de import vanuit het buitenland, maar volgens de BOVAG en Durgaram van Vakgarage droogt die stroom langzaam op. In de eerste zes maanden van dit jaar is weliswaar een fors aantal van 132.711 gebruikte personenauto's geïmporteerd, maar dat is wel 7 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar.
Volgens Durgaram zijn het nog altijd de auto's met traditionele verbrandingsmotoren die het meest in trek zijn bij het koperspubliek. Dat zie je terug in de importaantallen. Zo'n drie kwart van alle voertuigen had de afgelopen zes maanden een brandstofmotor onder de kap.
Toch constateert Automotive Media Ventions, bekend van Gaspedaal.nl en AutoTrack, op zijn occasionplatforms wel degelijk een flinke stijging in de zoekopdrachten naar auto's met alternatieve aandrijving. Bij de elektrische auto's ging het in juni om een stijging van maar liefst 146 procent ten opzichte van diezelfde maand vorig jaar. Bij de hybrides bedroeg de stijging 66 procent. Ook het tweedehands aanbod van hybride en elektrische auto’s op deze platformen nam in diezelfde periode met 34 procent toe.
Uit een representatief onderzoek van Gaspedaal.nl en AutoTrack bleek onlangs trouwens ook dat 20 procent van de Nederlandse automobilisten overweegt om dit jaar nog een elektrische auto te gaan rijden. De belangrijkste redenen hiervoor zijn, aldus de respondenten: het is beter voor het milieu (56 procent), vanwege de huidige brandstoftarieven (54 procent) en ook omdat het fiscaal aantrekkelijk is (31 procent).
Prijzen van jong gebruikte auto's tikken niveau van nieuwe modellen aan
Rico Luman, sectoreconoom bij ING, herkent de lezing van BOVAG over 'een ongelukkige samenloop van omstandigheden'. "In de eerste fase van de pandemie kwam het teruglopende aanbod door toenemende populariteit van de eigen auto om het ov te mijden. Nu speelt vooral de geringe instroom van nieuwe auto's een belangrijke rol. De productie ligt dit jaar al voor het derde jaar achtereen laag, terwijl het autogebruik en de vraag zich wel grotendeels heeft hersteld. Het aanbod voor de tweedehands markt wordt daarbij ook sterk geremd doordat er veel minder ex-leaseauto's op de markt komen. Hier is de jong gebruikte markt in hoge mate van afhankelijk."
Die laatste ontwikkeling zorgt ervoor dat mensen die snel een nieuwe auto nodig hebben, bijvoorbeeld hun toevlucht zoeken tot zogeheten demomodellen van dealers. Meer dan eens betalen ze voor zo'n kort gebruikte auto hetzelfde of zelfs een hoger bedrag van voor een geheel nieuw model.
"Die geluiden horen wij ook", aldus de BOVAG. "De prijzen van jong gebruikte auto's tikken het niveau van nieuwe modellen aan. Dat is een kwestie van vraag en aanbod. Als je nu een geheel zelf samengesteld exemplaar wilt bestellen, dan ben je aan de beurt qua levertijd."
"Het is duidelijk dat langer dan een jaar wachten op een auto voor mensen niet heel aantrekkelijk is. Een auto blijft in die zin toch een consumptiegoed", vult Luman aan.
Durgaram van Vakgarage schat dat ook de problemen bij de NS en op Schiphol ervoor zorgen dat de gebruikte auto prominent in beeld blijft bij de Nederlandse consument, met voortdurende hoge vraag als gevolg.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op. Wat is er aan de hand in tweedehands autoland?
Het verkoopplatform AutoScout24 houdt al een tijdlang bij wat de gemiddelde prijs van een gebruikte auto op het platform is. Vorige maand kwam dat bedrag uit op 23.808 euro. Daarmee zijn tweedehands wagens bijna 4.000 euro duurder dan een jaar eerder, een toename van een kleine 20 procent.
Nergens in Europa gaat de prijsstijging van gebruikte auto's zo snel als in Nederland, stelt AutoScout24. Statistiekbureau CBS zag de gemiddelde verkoopprijs overigens met 11,5 procent oplopen. Vakgarage, een formule waar 343 bedrijven bij aangesloten zijn, zag de gemiddelde prijs van tweedehands auto's afgelopen jaar met ongeveer 12 procent toenemen, aldus Manager Concepts Vakgarage & Quality Garage voor de Benelux en
Europese vijver raakt steeds leger
Volgens de BOVAG is er sprake van een erg ongelukkige samenloop van omstandigheden. "De verkoop van nieuwe auto's ligt al een aantal jaar relatief laag, waardoor er weinig doorstroom is naar de tweedehands markt. We missen daar honderdduizenden auto's. Daar kwam de coronacrisis vervolgens overheen. Veel Nederlanders gingen toen over tot de aanschaf van een gebruikte auto", zegt een woordvoerder.
In 2020 doorbrak de verkoop van tweedehands auto's voor het eerst de grens van twee miljoen exemplaren. Ook vorig jaar wisselden meer dan twee miljoen stuks van eigenaar. Dit jaar gaat het minder met de verkoop door autobedrijven, want die viel met 604.335 gebruikte personenauto's 11,9 procent lager uit vergeleken met vorig jaar. De handel tussen particulieren onderling bereikte volgens de BOVAG een "historisch dieptepunt voor de eerste zes maanden van een kalenderjaar": 315.397 verhandelde gebruikte personenauto's.
Vanwege de grote vraag steeg ook de import vanuit het buitenland, maar volgens de BOVAG en Durgaram van Vakgarage droogt die stroom langzaam op. In de eerste zes maanden van dit jaar is weliswaar een fors aantal van 132.711 gebruikte personenauto's geïmporteerd, maar dat is wel 7 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar.
Volgens Durgaram zijn het nog altijd de auto's met traditionele verbrandingsmotoren die het meest in trek zijn bij het koperspubliek. Dat zie je terug in de importaantallen. Zo'n drie kwart van alle voertuigen had de afgelopen zes maanden een brandstofmotor onder de kap.
Toch constateert Automotive Media Ventions, bekend van Gaspedaal.nl en AutoTrack, op zijn occasionplatforms wel degelijk een flinke stijging in de zoekopdrachten naar auto's met alternatieve aandrijving. Bij de elektrische auto's ging het in juni om een stijging van maar liefst 146 procent ten opzichte van diezelfde maand vorig jaar. Bij de hybrides bedroeg de stijging 66 procent. Ook het tweedehands aanbod van hybride en elektrische auto’s op deze platformen nam in diezelfde periode met 34 procent toe.
Uit een representatief onderzoek van Gaspedaal.nl en AutoTrack bleek onlangs trouwens ook dat 20 procent van de Nederlandse automobilisten overweegt om dit jaar nog een elektrische auto te gaan rijden. De belangrijkste redenen hiervoor zijn, aldus de respondenten: het is beter voor het milieu (56 procent), vanwege de huidige brandstoftarieven (54 procent) en ook omdat het fiscaal aantrekkelijk is (31 procent).
Prijzen van jong gebruikte auto's tikken niveau van nieuwe modellen aan
Rico Luman, sectoreconoom bij ING, herkent de lezing van BOVAG over 'een ongelukkige samenloop van omstandigheden'. "In de eerste fase van de pandemie kwam het teruglopende aanbod door toenemende populariteit van de eigen auto om het ov te mijden. Nu speelt vooral de geringe instroom van nieuwe auto's een belangrijke rol. De productie ligt dit jaar al voor het derde jaar achtereen laag, terwijl het autogebruik en de vraag zich wel grotendeels heeft hersteld. Het aanbod voor de tweedehands markt wordt daarbij ook sterk geremd doordat er veel minder ex-leaseauto's op de markt komen. Hier is de jong gebruikte markt in hoge mate van afhankelijk."
Die laatste ontwikkeling zorgt ervoor dat mensen die snel een nieuwe auto nodig hebben, bijvoorbeeld hun toevlucht zoeken tot zogeheten demomodellen van dealers. Meer dan eens betalen ze voor zo'n kort gebruikte auto hetzelfde of zelfs een hoger bedrag van voor een geheel nieuw model.
"Die geluiden horen wij ook", aldus de BOVAG. "De prijzen van jong gebruikte auto's tikken het niveau van nieuwe modellen aan. Dat is een kwestie van vraag en aanbod. Als je nu een geheel zelf samengesteld exemplaar wilt bestellen, dan ben je aan de beurt qua levertijd."
"Het is duidelijk dat langer dan een jaar wachten op een auto voor mensen niet heel aantrekkelijk is. Een auto blijft in die zin toch een consumptiegoed", vult Luman aan.
Durgaram van Vakgarage schat dat ook de problemen bij de NS en op Schiphol ervoor zorgen dat de gebruikte auto prominent in beeld blijft bij de Nederlandse consument, met voortdurende hoge vraag als gevolg.
Gaten in de markt vullen?
Amerikaanse auto's zijn spotgoedkoop. Ik denk dat DD volgende week ook jeuk krijgt.
Lotus Omega schreef:
kenteken uit Californië
roestvrij, droog klimaat. Zolang het een beetje uit de kust is.
Dave
Webspecialist
Is dit nog wel toegestaan? Meen me te herinneren dat bullbars verboten zijn geraakt in Nederland.
* kleine zoekopdracht leert dat het niet alleen in Nederland verboden is geraakt.
* kleine zoekopdracht leert dat het niet alleen in Nederland verboden is geraakt.
Lotus Omega
Master
Waarom niet? Defensie heeft ze ook:
Of hebben ze daar een speciale ontheffing voor?
Of hebben ze daar een speciale ontheffing voor?
Dave
Webspecialist
Lotus Omega schreef:
Waarom niet?
Daarom niet.
Infopolitie.nl schreef:
Er zijn nieuwe Europese regels per 25 mei 2007. De kern van deze nieuwe regelgeving is: een auto met bullbar mag niet méér letsel veroorzaken dan een auto zonder bullbar. Bullbars behoren niet altijd tot de standaarduitrusting van een auto. Er zijn ook bullbars verkrijgbaar voor montage achteraf. Ook die moeten aan de strenge veiligheidseisen gaan voldoen. Een typegoedkeuring voor zo’n bullbar geldt alleen voor de automodellen waarop hij is getest.
Voor alle nieuwe auto’s met bullbar geldt dat zij alleen op kenteken mogen worden gezet als zij aan de nieuwe eisen voldoen. Bovendien is het vanaf die datum strafbaar om nieuwe auto’s met bullbar of afzonderlijke bullbars te verkopen die niet aan de nieuwe eisen voldoen.
Auto’s die na 31 december 2008 in het verkeer worden gebracht mogen alleen een bullbar hebben als die een EG-typegoedkeuringsmerk heeft dat hoort bij dat type auto.
Voor alle nieuwe auto’s met bullbar geldt dat zij alleen op kenteken mogen worden gezet als zij aan de nieuwe eisen voldoen. Bovendien is het vanaf die datum strafbaar om nieuwe auto’s met bullbar of afzonderlijke bullbars te verkopen die niet aan de nieuwe eisen voldoen.
Auto’s die na 31 december 2008 in het verkeer worden gebracht mogen alleen een bullbar hebben als die een EG-typegoedkeuringsmerk heeft dat hoort bij dat type auto.
Lotus Omega schreef:
heeft ze ook:
Lotus Omega schreef:
speciale ontheffing voor?
Citaat:
Een typegoedkeuring voor zo’n bullbar geldt alleen voor de automodellen waarop hij is getest.
Walker
Master
Dave schreef:
Amerikaanse auto's zijn waren spotgoedkoop
totdat de Euro zijn waarde verloor.
GerbiE
Master
Gisteren op de P bij Slot Zeist een fraaie, goed onderhouden zwarte Jaguar E-Type Cabrio
Ducantoni
Master
Een Liefhebber van Oostblokwagens?
Misschien heeft hij nog interesse in een EMW van net na de oorlog?
Misschien heeft hij nog interesse in een EMW van net na de oorlog?
Lotus Omega
Master
Vanmiddag op de A58 44-VT-GT gezien; een 1988 Winnebago 200. Ondanks dat ik campers niets vind, vond ik deze er wel lekker apart uit zien De bestuurder reed nog goed met het verkeer mee ook. Vind ik wel knap met 90pk op 2500kg!
Dave
Webspecialist
Lotus Omega schreef:
Vanochtend deze Evo IV gezien bij Breda
Facebook url geëxpireerd. Plaatje is niet meer te zien.
Dave
Webspecialist
Okay we proberen het nog een keer omdat forumimagecache offline is geweest. Ben benieuwd of het weer naar behoren werkt
zadkine
Master
Een klassieker die ik zelden eerder gezien heb op de weg....zelfs niet toen die wagens nog nieuw waren... (behalve als matchbox in mijn speelgoed dan)
Een ford fairlane.
Een ford fairlane.
Ducantoni
Master
Opnieuw de oranje Lambo van de foto hierboven, nu in gezelschap van:
H-254-LJ , een Mclaren 570S Spider.
H-254-LJ , een Mclaren 570S Spider.
Citaat:
Deze Mclaren 570S Spider komt uit 2019, werd geleverd van 15-04-2015 tot 31-12-2018 en kostte toen € 287.185,-.
zadkine
Master
Ik had rijles in de 1,3 versie....kort daarna werd geswitched naar een taunus 1,6 door de rijinstructeur.
dvdouden
Master
Raymond schreef:
Kenteken van die Escrot lijkt origineel
Auto is zo te zien bij aankoop nieuw op NLs kenteken gezet, maar die plaat zelf is al minimaal 1 keer vervangen
Ducantoni
Master
Eerder deze week een Magirus, zoals op bijgaande foto.
Eigenaar houdt blijkbaa van zeilen, want hij had ook nog een boot mee.
Eigenaar houdt blijkbaa van zeilen, want hij had ook nog een boot mee.
Injectie
F1 kenner '22
Net vanaf de A27 Hilversum in. Een Ferrari F40. Rijdend op handelaars kenteken.
dvdouden
Master
Staat er eentje te koop bij Kroymans in Hilversum: https://www.autotrack.nl/a/ferrari-f40- ... 9-52614388
nova_niek
Respect
Ducantoni schreef:
een Magirus
Die heeft een luchtgekoelde V6. Die apparaten maken een herrie, dat geloof je niet. 😵
Lotus Omega
Master
Hier verderop staat een witte US-spec Nissan 300ZX Z31. Niet de mooiste uitvoering maar wel heel zeldzaam
Lotus Omega
Master
Vanochtend een witte Mercedes G63 AMG op een vrachtwagen van BCA Veilingen. Een echte kampwagen, maar wel leuk
Lotus Omega
Master
Vanmiddag op de A58 Breda ri. Tilburg een witte Honda Integra DC5 Type R zien rijden. Daarna kwam ik nog een gepantserde Audi A6 tegen (zonder ogs) 5-KTF-*7
VTEC_Driver
Master
Lotus Omega schreef:
een witte Honda Integra DC5 Type R
Staat er hier 1 in de wijk, rijdt niet veel.
Gisteren een witte Porsche 356 cabrio gezien in de buurt van Nijmegen
Dave
Webspecialist
uitvoerkenteken van Oostenrijk. Achteraan staat een schijf met de verloopdatum van het kenteken. Welk schildje van de Oostenrijkse provincie dat is da weeknie.
Lotus Omega
Master
Tijdelijk kenteken van Oostenrijk:
https://licenseplatemania.com/landenpag ... enrijk.htm (even scrollen)
https://licenseplatemania.com/landenpag ... enrijk.htm (even scrollen)
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum