▼
[ 3003 berichten ]
+1
Tsja, zo'n GLE coupe is in de basis €5-6k duurder dan een normale GLE, en ze rollen van dezelfde band zonder grote aanpassingen aan je fabriek. Het plaatstaal is een beetje anders, maar de rest is identiek.
Als je 100.000 mensen van een normale GLE in zo'n Coupe krijgt heb je toch mooi €500-600 mio verdiend met een geringe investering.
En dan hebben we het nog niet eens over de mensen die zo'n ding kopen en je normaal niet in een normale GLE had gekregen.
Er is een markt voor, zelfs in ons land, dus het is te verklaren waarom ze in dat gat springen.
Geen enkele autofabrikant is groot geworden door zich principieel op te stellen. BMW levert inmiddels FWD auto's, Lancia is dood, Saab is dood en Porsche verkoopt diesel gestookte SUVs.
Dit is de auto uit het liedje
▶ Youtube video
Je constatering is 100% correct maar het is wel erg jammer voor de diversiteit op de weg
En dan zul je je afvragen: een GLE Coupé is toch ook diversiteit? Klopt, maar is toch anders. Net als inderdaad een BMW die nauwelijks is te onderscheiden van een Zafira en waar een Suzuki Alto-achtig geluid uit komt.
@babysw, jammer van de velgen, maar een 929, die zie je niet vaak
Die wielen zijn echt fout onder deze auto, voor zover ik mij kan herinneren heb ik nog nooit een Mazda 929 gezien, deze was wel in goede staat (zo op het eerste oog)
Kijk maar 'ns bij een willekeurige auto aangeboden bij die ene handelaar uit Rotterdam.
Je bedoelt die irritante plofjes/scheetjes die auto's tegenwoordig laten bij opschakelen?
Het leek er op dat er 63 op de achterklep stond.
Nee, ook bij het optrekken en doorhalen in de versnellingen.
Blown diffuser dan, ook goed Of bedoelde je niet dit geile geluid? https://www.youtube.com/watch?v=BmGgvHflXgc
Jij bedoelt niet dat geluid. De diffuser heeft niks met het uitlaatsysteem te maken. En dus ook niet met de plopjes. Je hebt de diffuser niet nodig om dat geluid te maken iig.
Zolang die het niet om 3 uur 's nachts doet zie ik het probleem niet zo.
Met een blown diffuser dus wel.
Het specifieke geluid uit het filmpje komt wel degelijk vanwege het wegleiden van de uitlaatgassen door een 2e diffuser heen.
Exhaust Blown Diffuser
http://www.formula1-dictionary.net/diffuser_blown.html
Meer leesvoer;
https://www.reddit.com/r/F1Technical/co ... anged_the/
I stand corrected. Ik dacht dat de hogere toeren bij het terugschakelen een bepaald vacuum konden creëren met een soort mini-sonic-boom.
Dat had ik al eerder opgemerkt inderdaad
Er is wel een flink verschil tussen een diffuser en exhaust blown diffuser (EBD)! Daarop voortbordurend zijn er nog meer kenmerken (uit de F1);
https://www.reddit.com/r/formula1/comme ... diffusers/
Het is inderdaad een combinatie van engine maps (zoals off throttle) en de diffuser zelf, maar laatstgenoemde (zeker exhaust blown) versterkt dat effect aanzienlijk.
Ik voel met je mee
Volgens mij ben ik het zowaar eens met je
Ja, maaarrrrrrrrrrrr....
Zorgt de diffuser van een versterking/verandering van het geluid wat je hoort? M.a.w: zouden de plopjes die je hoort zonder diffuser precies hetzelfde zijn?
▲
[ 3003 berichten ]
Injectie
F1 kenner '22
Ik werd net bijna de middenberm in gedwongen door een Mercedes GLE 350d wat een gedrocht. Mislukte coupé/ sedan op een suv onderstel.
DikkeDiesel
Master
Mercedes wil de markt voor überlelijke auto's niet geheel kwijtraken aan de BMW X6.
TommyGun
Master
DikkeDiesel schreef:
Kwestie van smaak maar ik vind het geen spannend design. Verder zien alle VW's er zo'n beetje hetzelfde uit met wat variatie in lengte en hoogte.
+1
Schep
Master
Injectie schreef:
Mercedes GLE 350d
Tsja, zo'n GLE coupe is in de basis €5-6k duurder dan een normale GLE, en ze rollen van dezelfde band zonder grote aanpassingen aan je fabriek. Het plaatstaal is een beetje anders, maar de rest is identiek.
Als je 100.000 mensen van een normale GLE in zo'n Coupe krijgt heb je toch mooi €500-600 mio verdiend met een geringe investering.
En dan hebben we het nog niet eens over de mensen die zo'n ding kopen en je normaal niet in een normale GLE had gekregen.
Er is een markt voor, zelfs in ons land, dus het is te verklaren waarom ze in dat gat springen.
Geen enkele autofabrikant is groot geworden door zich principieel op te stellen. BMW levert inmiddels FWD auto's, Lancia is dood, Saab is dood en Porsche verkoopt diesel gestookte SUVs.
Freddy
Master
zandbak schreef:
Ik moest ff opzoeken wat het was. Nooit van gehoord. Uit 2005 al.
toyota scion xb
toyota scion xb
Dit is de auto uit het liedje
▶ Youtube video
Citaat:
She was caught in a mudslide
Eaten by a lion
Got run over by a crappy purple Scion
Eaten by a lion
Got run over by a crappy purple Scion
Spook
Master
Er rijdt hier in de stad iets rond wat door moet gaan voor rallywagen oid. Ik weet niet meer wat het precies was. Maar oud en klein. Baleno oid. En dan donkergroen maar voorzien van gele stickers van vanalles. Grote spoiler .. heeeeeele grote spoiler. Brulpijp. Echt verschrikkelijk.
DikkeDiesel
Master
Schep schreef:
Geen enkele autofabrikant is groot geworden door zich principieel op te stellen.
Je constatering is 100% correct maar het is wel erg jammer voor de diversiteit op de weg
En dan zul je je afvragen: een GLE Coupé is toch ook diversiteit? Klopt, maar is toch anders. Net als inderdaad een BMW die nauwelijks is te onderscheiden van een Zafira en waar een Suzuki Alto-achtig geluid uit komt.
Rover
Master
Doe kopieën worden steeds beter, zelf het interieur begint er goed uit te zien.
@babysw, jammer van de velgen, maar een 929, die zie je niet vaak
@babysw, jammer van de velgen, maar een 929, die zie je niet vaak
babsvw
Master
Rover schreef:
@babysw, jammer van de velgen, maar een 929, die zie je niet vaak
Die wielen zijn echt fout onder deze auto, voor zover ik mij kan herinneren heb ik nog nooit een Mazda 929 gezien, deze was wel in goede staat (zo op het eerste oog)
bernardo A.
Master
Is een kwestie van smaak. Ik vind die wielen nog wel meevallen. En die 929 is niet een icoon, die je per se 100% origineel moet willen houden. En het model is voor 1987 passend.
lacheisleuk
Master
Schep schreef:
Geen enkele autofabrikant is groot geworden door zich principieel op te stellen. BMW levert inmiddels FWD auto's, Lancia is dood, Saab is dood en Porsche verkoopt diesel gestookte SUVs.
Maar Mercedes is wel echt meester in het vullen van alle niches van de automarkt. Je kan het zo gek niet bedenken of men heeft het bij Mercedes. Zelfs een 4 deurs AMG komt eraan, als concurrent voor de Panamera.
alexs
Master
Feitelijk schreef:
(ook de eerste keer dat ik dat bij de RDW zie)
Kijk maar 'ns bij een willekeurige auto aangeboden bij die ene handelaar uit Rotterdam.
Ducantoni
Master
Geen idee of het dezelfde is, maar de afgelopen week rond 020 al twee maal een donkerkleurige AMG gezien, met een bestuurder die maar wat graag op het gaspedaal stampt om een irritant harde rochel vanuit de uitlaat aan de omgeving te laten horen.
Lotus Omega
Master
Ducantoni schreef:
om een irritant harde rochel vanuit de uitlaat aan de omgeving te laten horen.
Je bedoelt die irritante plofjes/scheetjes die auto's tegenwoordig laten bij opschakelen?
Ducantoni
Master
Masterdam schreef:
Wat voor AMG?
Het leek er op dat er 63 op de achterklep stond.
Lotus Omega schreef:
Je bedoelt die irritante plofjes/scheetjes die auto's tegenwoordig laten bij opschakelen?
Nee, ook bij het optrekken en doorhalen in de versnellingen.
Pietert
Master
TommyGun
Master
Spook schreef:
Wat heeft dat ding met de plofjes te maken?
Blown diffuser dan, ook goed Of bedoelde je niet dit geile geluid? https://www.youtube.com/watch?v=BmGgvHflXgc
Pietert schreef:
Mooiste motorgeluid wat ik ken.
Spook
Master
TommyGun schreef:
Of bedoelde je niet dit geile geluid
Jij bedoelt niet dat geluid. De diffuser heeft niks met het uitlaatsysteem te maken. En dus ook niet met de plopjes. Je hebt de diffuser niet nodig om dat geluid te maken iig.
Dashcam Drenthe
Master
Ducantoni schreef:
twee maal een donkerkleurige AMG gezien, met een bestuurder die maar wat graag op het gaspedaal stampt om een irritant harde rochel vanuit de uitlaat aan de omgeving te laten horen.
Zolang die het niet om 3 uur 's nachts doet zie ik het probleem niet zo.
Pietert
Master
Spook schreef:
Jij bedoelt niet dat geluid. De diffuser heeft niks met het uitlaatsysteem te maken
Met een blown diffuser dus wel.
Spook schreef:
Je hebt de diffuser niet nodig om dat geluid te maken iig.
Het specifieke geluid uit het filmpje komt wel degelijk vanwege het wegleiden van de uitlaatgassen door een 2e diffuser heen.
TommyGun
Master
406 schreef:
Een diffuser is enkel voor aerodynamische doeleinden.
Spook schreef:
Jij bedoelt niet dat geluid. De diffuser heeft niks met het uitlaatsysteem te maken. En dus ook niet met de plopjes. Je hebt de diffuser niet nodig om dat geluid te maken iig.
Exhaust Blown Diffuser
http://www.formula1-dictionary.net/diffuser_blown.html
Meer leesvoer;
https://www.reddit.com/r/F1Technical/co ... anged_the/
Citaat:
I don't feel like any of these explanations really cover the how and why of EBDs.
So to start with, let's talk about what the diffuser does by itself. The diffuser is (for anyone who might not know) is the horizontally curved surface on the bottom rear of the car, typically with with multiple thin vertical dividers. The purpose of this piece is diffuse the fast moving air in the small gap between the bottom of the car and the road into in the space behind the car. Ideally you want a laminar flow of this air (i.e. moving in smooth line and not tumbling) through the diffuser.
There are two aerodynamic byproducts of this flow. Firstly it fills in the low pressure, turbulent air volume behind the car that is created as the car punches a hole through air. A big part of the reason the cars look the way they do is to move the air out of the way in an organized manner, but once the car has gone by, the air that was moved out of the way wants to fill in the space previously occupied by car. The space behind the car is a partial vacuum that sucks the air around it in and since there's no fancy aerodynamic carbon fiber bits around anymore to guide the air smoothly into that space, it air fights amongst itself to get there first. The diffuser pumps air into this vacuum area behind the car to try and fill it up and decrease the pressure differential between this area and everything around it. Importantly, one of the things around it is the back of the car which the vacuum literally tries to pull towards it, slowing the car down. The car has to use some of it's energy output to resist that pull which is energy that can't be used to make the car go forward so it's very beneficial to decrease that pressure differential as much as possible.
The other thing the diffuser accomplishes is creating down force. This happens because the air moving through the diffuser is at a lower pressure than the air above the car which sucks the car down against the ground. Aero guys love the diffuser because unlike a wing, it doesn't create a turbulent low pressure area behind the car that increases drag. Because of this there are gobs of restrictions on the design of the diffuser, largely related to it's surface area and clearance to the ground. The amount of pressure differential in normal circumstances is a function of how different the volume of air is before and after the diffuser. You want small volume of air to become a large volume of air but at the same time, if you decrease the density of that air too much, you're not reducing the vacuum behind the car as much.
Enter exhaust blowing. This feeds hot exhaust air into the front of the diffuser. Hot air wants to occupy more space than cold air making the hot air less dense than that of the same volume and pressure of cold air. If you keep the volume the same and decrease the temperature, the pressure goes down accordingly. This is what happens as the air moves through the diffuser. It cools down and decreases in volume, making extra vacuum in the diffuser. At the same time you're pumping extra volume of air into the diffuser so you don't suffer from too low pressure coming out and increasing drag.
So now to the sound. The engineers set up the fuel controllers to dump extra gas into the engine during deceleration while skipping the spark so that the fuel doesn't burn until the exhaust valves open and the oxygen and fuel rich mixture get into the headers. It burns in the header making exceptionally hot exhaust and lots of noise. That crackling sound you hear is a bunch of tiny explosions happening in the header each time an exhaust valve opens. Generally the drivers need the most rear down force during the turn and power out of the corners. The power out is naturally making tons of hot exhaust but the turn in is typically going to be right after braking when the driver is not on the throttle. Overrunning the engine like that produces hot exhaust gas for the diffuser where there otherwise wouldn't be much.
Phew. So I hope that explains it understandably enough. I had to write this is fits and starts and I fear I might not have held a consistent train of thought throughout. If there's anything that's not clear, I'd be happy to try and clear it up.
So to start with, let's talk about what the diffuser does by itself. The diffuser is (for anyone who might not know) is the horizontally curved surface on the bottom rear of the car, typically with with multiple thin vertical dividers. The purpose of this piece is diffuse the fast moving air in the small gap between the bottom of the car and the road into in the space behind the car. Ideally you want a laminar flow of this air (i.e. moving in smooth line and not tumbling) through the diffuser.
There are two aerodynamic byproducts of this flow. Firstly it fills in the low pressure, turbulent air volume behind the car that is created as the car punches a hole through air. A big part of the reason the cars look the way they do is to move the air out of the way in an organized manner, but once the car has gone by, the air that was moved out of the way wants to fill in the space previously occupied by car. The space behind the car is a partial vacuum that sucks the air around it in and since there's no fancy aerodynamic carbon fiber bits around anymore to guide the air smoothly into that space, it air fights amongst itself to get there first. The diffuser pumps air into this vacuum area behind the car to try and fill it up and decrease the pressure differential between this area and everything around it. Importantly, one of the things around it is the back of the car which the vacuum literally tries to pull towards it, slowing the car down. The car has to use some of it's energy output to resist that pull which is energy that can't be used to make the car go forward so it's very beneficial to decrease that pressure differential as much as possible.
The other thing the diffuser accomplishes is creating down force. This happens because the air moving through the diffuser is at a lower pressure than the air above the car which sucks the car down against the ground. Aero guys love the diffuser because unlike a wing, it doesn't create a turbulent low pressure area behind the car that increases drag. Because of this there are gobs of restrictions on the design of the diffuser, largely related to it's surface area and clearance to the ground. The amount of pressure differential in normal circumstances is a function of how different the volume of air is before and after the diffuser. You want small volume of air to become a large volume of air but at the same time, if you decrease the density of that air too much, you're not reducing the vacuum behind the car as much.
Enter exhaust blowing. This feeds hot exhaust air into the front of the diffuser. Hot air wants to occupy more space than cold air making the hot air less dense than that of the same volume and pressure of cold air. If you keep the volume the same and decrease the temperature, the pressure goes down accordingly. This is what happens as the air moves through the diffuser. It cools down and decreases in volume, making extra vacuum in the diffuser. At the same time you're pumping extra volume of air into the diffuser so you don't suffer from too low pressure coming out and increasing drag.
So now to the sound. The engineers set up the fuel controllers to dump extra gas into the engine during deceleration while skipping the spark so that the fuel doesn't burn until the exhaust valves open and the oxygen and fuel rich mixture get into the headers. It burns in the header making exceptionally hot exhaust and lots of noise. That crackling sound you hear is a bunch of tiny explosions happening in the header each time an exhaust valve opens. Generally the drivers need the most rear down force during the turn and power out of the corners. The power out is naturally making tons of hot exhaust but the turn in is typically going to be right after braking when the driver is not on the throttle. Overrunning the engine like that produces hot exhaust gas for the diffuser where there otherwise wouldn't be much.
Phew. So I hope that explains it understandably enough. I had to write this is fits and starts and I fear I might not have held a consistent train of thought throughout. If there's anything that's not clear, I'd be happy to try and clear it up.
Spook
Master
Dus het geluid komt door het motormanagement dat geintjes uithaalt. De diffuser is nog steeds een puur aerodynamisch ding. En zonder diffuser, maar met het dumpen van brandstof zoals je beschrijft, heb je nog steeds dat geluid. Dus het is niet inherent gebonden aan de diffuser. Ja ik snap dat het weinig zin heeft zonder de diffuser, maar dat is niet hetzelfde als zeggen dat de diffuser het geluid maakt.
406
Master
Heb je dat stuk zelf wel gelezen? Dat geluid is extra ingespoten brandstof (klinkt roggelend omdat het ding immers praktisch verzuipt), de diffuser heeft nog steeds geen drol met het geluid te maken. Het plaatsen van de uitlaat in de diffuser veranderd het geluid niet maar laat de diffuser beter werken (onderdruk wordt vergroot door warmte van uitlaat).
Pietert
Master
Spook schreef:
Dus het geluid komt door het motormanagement dat geintjes uithaalt.
I stand corrected. Ik dacht dat de hogere toeren bij het terugschakelen een bepaald vacuum konden creëren met een soort mini-sonic-boom.
TommyGun
Master
Dashcam Drenthe schreef:
Ahw god, een discussie met Spook erbij.
Jongens, het heeft geen zin
Jongens, het heeft geen zin
Dat had ik al eerder opgemerkt inderdaad
Spook schreef:
Dus het geluid komt door het motormanagement dat geintjes uithaalt. De diffuser is nog steeds een puur aerodynamisch ding. En zonder diffuser, maar met het dumpen van brandstof zoals je beschrijft, heb je nog steeds dat geluid. Dus het is niet inherent gebonden aan de diffuser. Ja ik snap dat het weinig zin heeft zonder de diffuser, maar dat is niet hetzelfde als zeggen dat de diffuser het geluid maakt.
406 schreef:
Heb je dat stuk zelf wel gelezen? Dat geluid is extra ingespoten brandstof (klinkt roggelend omdat het ding immers praktisch verzuipt), de diffuser heeft nog steeds geen drol met het geluid te maken. Het plaatsen van de uitlaat in de diffuser veranderd het geluid niet maar laat de diffuser beter werken (onderdruk wordt vergroot door warmte van uitlaat).
Er is wel een flink verschil tussen een diffuser en exhaust blown diffuser (EBD)! Daarop voortbordurend zijn er nog meer kenmerken (uit de F1);
https://www.reddit.com/r/formula1/comme ... diffusers/
Het is inderdaad een combinatie van engine maps (zoals off throttle) en de diffuser zelf, maar laatstgenoemde (zeker exhaust blown) versterkt dat effect aanzienlijk.
Pietert schreef:
I stand corrected. Ik dacht dat de hogere toeren bij het terugschakelen een bepaald vacuum konden creëren met een soort mini-sonic-boom.
Ik voel met je mee
Spook
Master
Omdat je een diffuser hebt, heb je de mogelijkheid om het uitlaatsysteem te gebruiken om daar drukverschillen op een opportuun moment te plaatsen. Zonder diffuser heeft het niet veel zin. Dat snappen we allemaal wel.
Het komt er op neer of je een EBD als intergraal systeem beschouwt of als een interactie tussen het motormanagement + uitlaatsysteem + diffuser. Anders kun je ook zeggen dat het de auto als geheel is die het geluid maakt. Het is maar hoe precies je wilt zijn. En ik neig dan toch naar het uitsplitsen, want zonder die plopjes zou men nog steeds een diffuser op de auto gebruiken. Dus het is niet alsof de diffuser op de auto zit om gebruikt te worden met die plopjes. Dat is een aanvullend gebruik van de diffuser die er toch al zit.
Het komt er op neer of je een EBD als intergraal systeem beschouwt of als een interactie tussen het motormanagement + uitlaatsysteem + diffuser. Anders kun je ook zeggen dat het de auto als geheel is die het geluid maakt. Het is maar hoe precies je wilt zijn. En ik neig dan toch naar het uitsplitsen, want zonder die plopjes zou men nog steeds een diffuser op de auto gebruiken. Dus het is niet alsof de diffuser op de auto zit om gebruikt te worden met die plopjes. Dat is een aanvullend gebruik van de diffuser die er toch al zit.
TommyGun
Master
Spook schreef:
Omdat je een diffuser hebt, heb je de mogelijkheid om het uitlaatsysteem te gebruiken om daar drukverschillen op een opportuun moment te plaatsen. Zonder diffuser heeft het niet veel zin. Dat snappen we allemaal wel.
Het komt er op neer of je een EBD als intergraal systeem beschouwt of als een interactie tussen het motormanagement + uitlaatsysteem + diffuser. Anders kun je ook zeggen dat het de auto als geheel is die het geluid maakt. Het is maar hoe precies je wilt zijn. En ik neig dan toch naar het uitsplitsen, want zonder die plopjes zou men nog steeds een diffuser op de auto gebruiken. Dus het is niet alsof de diffuser op de auto zit om gebruikt te worden met die plopjes. Dat is een aanvullend gebruik van de diffuser die er toch al zit.
Het komt er op neer of je een EBD als intergraal systeem beschouwt of als een interactie tussen het motormanagement + uitlaatsysteem + diffuser. Anders kun je ook zeggen dat het de auto als geheel is die het geluid maakt. Het is maar hoe precies je wilt zijn. En ik neig dan toch naar het uitsplitsen, want zonder die plopjes zou men nog steeds een diffuser op de auto gebruiken. Dus het is niet alsof de diffuser op de auto zit om gebruikt te worden met die plopjes. Dat is een aanvullend gebruik van de diffuser die er toch al zit.
Volgens mij ben ik het zowaar eens met je
Spook
Master
Mooi. Kunnen we weer Multipla's plaatsen.
Oh, en ik wil ook nog wel meegaan in het idee dat elke millimeter van een F1-auto is ontworpen om als geheel te werken. Dus het uitlaatsysteem zit niet per toeval precies waar het zit natuurlijk.
Oh, en ik wil ook nog wel meegaan in het idee dat elke millimeter van een F1-auto is ontworpen om als geheel te werken. Dus het uitlaatsysteem zit niet per toeval precies waar het zit natuurlijk.
Pietert
Master
Spook schreef:
een aanvullend gebruik van de diffuser die er toch al zit.
Ja, maaarrrrrrrrrrrr....
Zorgt de diffuser van een versterking/verandering van het geluid wat je hoort? M.a.w: zouden de plopjes die je hoort zonder diffuser precies hetzelfde zijn?
Spook
Master
Dat zei ik al: allicht niet. Je toetert flink zo. Maar ook F1 moet aan geluidsrestricties voldoen dus het zou me niet verbazen als het nog veel harder kan, met een meetbaar positief effect op de downforce.
TommyGun
Master
Pietert schreef:
Zorgt de diffuser van een versterking/verandering van het geluid wat je hoort? M.a.w: zouden de plopjes die je hoort zonder diffuser precies hetzelfde zijn?
Spook
Master
Als je het zo wilt doen: zou je zonder diffuser maar met dumpen van brandstof geen plopjes horen?
Pietert
Master
Spook
Master
Dat klopt ook. Zonder diffuser heb je nog steeds luide plopjes. Met diffuser wellicht wat luider. De plopjes zijn niet inherent een resultaat van de diffuser. De diffuser versterkt hooguit iets. Als het je te doen is om de exacte luidheid van de plopjes, speelt de diffuser mogelijk een rol, maar niet in het aanwezig zijn of niet van de plopjes. Tenzij je wilt beweren dat de plopjes zonder diffuser onhoorbaar zijn. Het is geen megafoon.
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum