Pagina 1 van 2  [ 100 berichten ]
  Bericht 
WNS2.0D
Master
Ik heb al een tijdje het gevoel dat mijn garage mij regelmatig een poot uitdraait (en daarin helaas niet uniek is, lijkt vrij gangbaar in die branche)
Dus, aangezien ik weet dat hier mensen zijn die zelf regelmatig hun auto met een schroevendraaier en hamer (of wat ze ook mogen gebruiken) te lijf gaan dus vandaar mijn vraag.

Hoe kun je als automobilist het makkelijkst een begin maken met zelf sleutelen? Welk soort onderhoud kun je makkelijk zelf mee beginnen, waar kun je kennis vandaan halen? Zijn er cursussen? Zijn er doe het zelf garages waar je onder toezicht van een monteur zelf kan kloten (en is dit aan te raden of alleen maar zonde van tijd en geld?)
  Bericht 
EddyHH
Master
WNS2.0D schreef:
waar kun je kennis vandaan halen?

Youtube en de fora van het merk/type. Kun je echt veel vinden. Niet elk type heeft een even actief forum maar veel wel.
Verder is de kennis hier ook van hoog niveau :thumb:
  Bericht 
Brul(tm)
Master
Als je geen twee linker handen hebt, kun je al een heel eind komen :thumb:
Je zult links en rechts wel wat speciaal gereedschap nodig kunnen hebben.

Hoeft je de kop niet te kosten.

Begin eens met een olie beurtje en kijk dan verder ;)
  Bericht 
JBHC
Master
 
Het hangt ook wel een beetje van jezelf af.
Uiteindelijk is het allemaal net lego. Maar als je geen technisch inzicht hebt dan zou ik er niet aan beginnen.

Begrijp me niet verkeerd maar er zijn nou eenmaal mensen die nog geen schroef in een stuk zachtboard kunnen draaien.

Vond je het vroeger echter al leuk om aan je fiets / brommer te sleutelen dan is een auto ook best goed te doen.
  Bericht 
snovvdog
Master
Mja ik was begonnen met simpele onderhoudsklusjes als remblokjes vervangen, nieuwe bougies, etc...

Op zich is het vooral een kwestie van goed gereedschap vind ik persoonlijk. Als je alle benodigde gereedschap hebt, gaat het redelijk simpel allemaal.
  Bericht 
Primera Si
Pro
Natuurlijk wordt je een poot uitgedraaid. Dat komt omdat de autoverkoop is ingestort en als het publiek al iets koopt, dan is het een kleine auto waar amper marge op zit. Dus de "winst" moet gehaald worden uit de werkplaats. Daar moeten uiteraard ook het pand, de verkopers, de administratie en de devaluerende voorraad van worden betaald.

Om met de deur ni huis te vallen : hoe handig ben je zelf en hoe sleutelbaar is je auto? Als je zelf technisch onderlegd bent (ik bedoel : heb je vroeger ook je fiets en je brommer onderhouden?) en de motorruimte is een beetje toegankelijk, dan zou je het zelf moeten kunnen doen. Zo'n moderne mini is absoluut niet toegankelijk maar heb je een 4 cylinder BMW waar ook een V8 past, dan heb je weer ruimte zat.

Het eerste wat je nodig hebt is een werkplaatshandboek van je auto. Daar staat een heleboel nuttige informatie in over hoe iets gemaakt, ingebouwd en uitgebouwd moet worden. Er zit meestal ook een onderhoudsschema bij.

Het tweede wat handig is, is een onderdelencatalogus. Dan kan je zien wat je aan onderdelen nodig hebt en dat bij de dealer of automaterialenzaak bestellen/kopen.

Het derde is een open deur : een OBD2 lezer. Die heb je nodig om het storingsgeheugen uit te lezen en evt de onderhoudsinterval te resetten. Er zijn van die bluetooth dingetjes van een euro of 20 die je weer met een app kan uitlezen.

En dan kan de lol beginnen. Op het moment van de kleine beurt kijk je in het schema wat je zou moeten doen. Je koopt de olie, filters, bougies etc en vervangt alles wat volgens schema moet. Verder moet je uiteraard letten op de dikte van de remvoering en schijven en deze vervangen als de minimale dikte bereikt is.

Om de 2 jaar vervang je de koelvloeistof en remvloeistof. Dat laatste kost per keer al 45 euro bij de fastfitter. Dan investeer je in wat gereedschap en je doet het lekker zelf. De eerste keer is even duur, de 2e keer doe je het lachend.

Er zijn genoeg filmpjes op internet te vinden om dingen aan je auto te doen. Zeker als je model populair is en ook is geleverd in de VS/UK etc.

Voor mijzelf : die witte 944 heb ik nu 1,5 jaar en die heeft maar 2 keer in een garage gestaan. De eerste keer was de koppeling vervangen (ik had geen zin om op mijn rug 80 kilo versnellingsbak te tillen), de 2e keer was wegens een briljant vastgerotte bout. De rest van het onderhoud doe ik zelf.
  Bericht 
Karbargenbok
Master
Kijk voor de gein ook eens op het kanaal van Eric The Car Guy, vind het zelf hele leuke en vaak interessante onderwerpen. Gaat van simpels tot lastiger, zelfs als je het niet zelf zou doen dan geeft het in elk geval inzicht in hoe het werkt.
  Bericht 
WimLex
F1 kenner '20
Primera Si schreef:
Natuurlijk wordt je een poot uitgedraaid. Dat komt omdat de autoverkoop is ingestort en als het publiek al iets koopt, dan is het een kleine auto waar amper marge op zit. Dus de "winst" moet gehaald worden uit de werkplaats. Daar moeten uiteraard ook het pand, de verkopers, de administratie en de devaluerende voorraad van worden betaald.

Daar waar je eerst de garage uitgejaagd werd met een oude(re) auto, willen ze je nu GRAAG weer ontvangen als klant en er zelfs tijd insteken.

VW economy service
  Bericht 
Primera Si
Pro
WimLex schreef:


Het leukste van de VW dealer is de beurt van de leasegolf.

- Hoi, ik kom mijn Golf brengen voor een beurt
- Dat is prima meneer mag ik de sleutel
- kijkt u eens
- Wilt u hier even tekenen voor akkoord, en wilt u een leenauto

Standaard priceless antwoord : nee, ik pak de Porsche wel.

Echt de reacties van de baliemederkers :roflol: :roflol: :roflol:

Verder kom ik er het liefst niet.
  Bericht 
Flierefluiter
Master
 
WimLex schreef:
VW economy service


Apart dat ze duurder zijn dan de onderhoudsprijzen van Skoda. Zijn toch dezelfde onderdelen? :[

Primera Si schreef:
- Wilt u hier even tekenen voor akkoord, en wilt u een leenauto


Bij mij al 2x gehad dat ze dat ook vroegen en toen daarna "Nee we gaan het toch wel direct regelen, u kunt er op wachten" vervolgens zit je je er 3 kwartier te vervelen. :duh:
  Bericht 
Primera Si
Pro
Flierefluiter schreef:
Bij mij al 2x gehad dat ze dat ook vroegen en toen daarna "Nee we gaan het toch wel direct regelen, u kunt er op wachten" vervolgens zit je je er 3 kwartier te vervelen. :duh:


Ik woon op nog geen 10 min lopen van de dealer. Ik breng dat hok op koopavond (donderdag) en dan haal ik hem zaterdagmorgen wel weer op. Als hij voor een bandenwissel moet (zomer <> winter) dan doe ik dat ook. Ik heb ooit 1,5 zitten wachten bij een dealer. Het enige lollige is dat ze de eerste nieuwe Insignia van de trailer reden en dat ding had al een storing op het scherm staan VOOR hij de trailer af was. :fp:

Overigens staat voor de 1.2TFSI een olie interval van 30.000 km. Bij 45k moest hij toch even naar binnen want VW vertrouwde het niet. Daar kon ik op wachten zeiden ze. O:) Nee hoor, er waren 2 Service Bulletins die ook moesten.
  Bericht 
WimLex
F1 kenner '20
Flierefluiter schreef:
Apart dat ze duurder zijn dan de onderhoudsprijzen van Skoda. Zijn toch dezelfde onderdelen? :[

Ik kwam er achter dat er in een golf dezelfde onderdelen zitten als in een BMW :roflol:
  Bericht 
WNS2.0D
Master
JBHC schreef:
Het hangt ook wel een beetje van jezelf af.
Uiteindelijk is het allemaal net lego. Maar als je geen technisch inzicht hebt dan zou ik er niet aan beginnen.

Begrijp me niet verkeerd maar er zijn nou eenmaal mensen die nog geen schroef in een stuk zachtboard kunnen draaien.

Vond je het vroeger echter al leuk om aan je fiets / brommer te sleutelen dan is een auto ook best goed te doen.


Laat ik het zo zeggen. Met lego heb ik vroeger ook heel veel gespeeld en daarna ook veel aan mijn fiets gesleuteld. Daarna ben ik in Delft Werktuigbouwkunde gaan studeren. Dus veel aan techniek zitten rekenen maar nooit vieze handen.
Twee linkerhanden zou voor mij niet zo'n probleem zijn, ik ben linkshandig :)

Een beetje sleutelen vind ik dus wel leuk. Ik heb ook wel een zwak voor gereedschap (mijn schuur ligt er behoorlijk vol mee :P)

Wat betreft het aanvallen van mijn auto heb ik wat koudwatervrees. Aan de ene kant omdat ik daar geen ervaring mee heb en aan de andere kant omdat ik op dat ding wil kunnen vertrouwen. Ik kan het me niet permitteren om als ik het even niet zie het werk stil te leggen en een week later verder te gaan.
  Bericht 
Primera Si
Pro
WimLex schreef:
Ik kwam er achter dat er in een golf dezelfde onderdelen zitten als in een BMW :roflol:


BMW 5 serie diesel : opel waterpomp....

Heel veel onderdelen worden tegenwoordig gewoon ingekocht. Dat adaptive dingetje wat VAG en Volvo hebben is hetzelfde ding van Bosch. Voor mijn klassieker heb ik een speed en reference sensor op het vliegwiel nodig. Origineel kost dat 130 euro per stuk. Ze worden ook in andere auto's gebruikt en dan kosten ze ineens maar 60 euro voor exact hetzelfde onderdeel. Een beetje winkelen kan je heel veel geld besparen.
  Bericht 
Marten320TD
Master
 
Nuttige zaken bij sleutelen aan het eigen voertuig:
Geduld. Kruipolie moet intrekken. Beter 4x kijken dan 1x slopen. Woede is een slechte raadgever. :oops:
De tijd; niets zo vervelend om de tijd te voelen dringen, of te moeten vliegen om net dat ene onderdeel of gereedschap te moeten kopen voordat de winkel sluit..Zie ook geduld.
Gevoel: er geldt vast is vast. Daarnaast heb je muurvast en 1/4 slag voor breken.
Een gestructureerde manier van werken. Pak zaken sequentieel aan in plaats van parallel. Houd overzicht, leg onderdelen op volgorde van (de)montage neer. Houd onderdelen en hun bevestigingsmiddelen bij elkaar, zorg voor organizer-dozen/ containers met vakjes etc. Schrijf desnoods op wat wat is. Druk bouten, schroeven etc door een vel karton op volgorde van uitnemen. Of teken de omtrek van het onderdeel waar deze uitkomen, en prik de bouten en moeren op de juiste plek. Zelf fotografeer ik met mijn smartphone regelmatig de onderdelen waar ik aan bezig ben, zodat ik later terug kan kijken hoe het ook al weer zat.
De ruimte: het is prettig om je spullen en onderdelen overzichtelijk neer te kunnen leggen. Een overdekte ruimte, of nog beter, een schuur is prettiger dan op straat sleutelen. Daarnaast wil je geen onderdelen kwijtraken doordat ze het riool inrollen of gejat worden. Leg op straat een degelijk plastic zeil neer onder je auto. Liefst in een lichte kleur zodat je de onderdelen beter kan zien.

Degelijke, stabiele assteunen!! Je zal niet de eerste zijn die onder zijn voertuig geplet wordt.

En idd: goed gereedschap. Slecht gereedschap breekt, schiet weg, beschadigt onderdelen van je auto en/ of jou. Kortom: volkomen k*t. "The annoyance about absence of quality lasts longer than the joy of the low price."

Er zijn in den lander wel doe het zelf garages te vinden waar je ook gereedschap kan huren en (tegen betaling) een beroep kan doen op een deskundige monteur.
  Bericht 
snovvdog
Master
Een goeie ratel/doppenset maakt het verschil tussen een moertje/boutje dol draaien, en hem gewoon loskrijgen.

Ik werkte veel met goedkope dopjes ( op de markt voor een euro kocht ik ze als ik wat miste).
Als je dan met een betere kwaliteit nieuw ratelsetje aan de slag gaat, krijg je ineens veel meer moertjes en boutjes los die voorheen problemen gaven!

Om maar te zwijgen over goedkope ratels die gewoon kapot gaan :x .
  Bericht 
zerty
Master
WNS2.0D schreef:


Hoe kun je als automobilist het makkelijkst een begin maken met zelf sleutelen?

Gewoon doen en hier even vragen hoe het moet. (f)
WNS2.0D schreef:
Welk soort onderhoud kun je makkelijk zelf mee beginnen

Ligt eraan, wat voor gereedschap heb je allemaal?
Ik kan wel zeggen begin eens met olie verversen. Maar als je de oliefilter niet los krijgt, heb je daar niet veel aan.
Dan kan je oliefiltertang kopen, of je slaat een schroevendraaier door de filter.
Er zijn veel dingen die eenvoudig zelf te doen zijn, maar er komt meer bij kijken en dat kan je beter hier vragen dan te goegelen. Want er staat wat bullshit op het net. :fp:
Primera Si schreef:
Het eerste wat je nodig hebt is een werkplaatshandboek van je auto.

Nergens voor nodig om eenvoudige dingen zelf te doen.
Primera Si schreef:
Het tweede wat handig is, is een onderdelencatalogus

Nergens voor nodig, de automateriaalzaak zoekt de onderdelen via het kenteken.
Primera Si schreef:

Het derde is een open deur : een OBD2 lezer.

Daar heb ik geen verstand van. :lol: Dat hadden ze tijdens mijn opleiding nog niet..
Primera Si schreef:

Om de 2 jaar vervang je de remvloeistof

Daar moet je als leek niet aan beginnen :schudnee:
De meeste jonge monteurs weten niet eens hoe ze een remsysteem moeten ontluchten, zonder moderne apparatuur. 8)
  Bericht 
snovvdog
Master
Waar heb je in vredesnaam apparatuur voor nodig om remmen te ontluchten ?

Bij sommige auto's moet het op een bepaalde volgorde heb ik begrepen, maar het is toch redelijk simpel, eentje pompt met het rempedaal, andere roept wanneer het er uit komt en dus de rem even tot de bodem gehouden moet worden, en draait de ontluchtingsnippel weer vast. Nothing more to it voor zo ver ik weet ? Of ben ik niet meer bij de tijd :x ?
  Bericht 
Injectie
F1 kenner '22
zerty schreef:
Nergens voor nodig, de automateriaalzaak zoekt de onderdelen via het kenteken.

En zitten er regelmatig naast. :kniktja: :kniktja:

snovvdog schreef:
Waar heb je in vredesnaam apparatuur voor nodig om remmen te ontluchten ?

Dan kun je het alleen.

Gezonde verstand gebruiken is het belangrijkste.
En zoeken naar je onderdelen via internet kan je een hoop schelen.
Voorbeeldje Draagarmen voor een Saab 9-3. Merkdealer 325€ per stuk. Universele automaterialenzaak 230€ per stuk. Merkgespecialiseerde webwinkel 75€ per stuk.
  Bericht 
WNS2.0D
Master
zerty schreef:
Ligt eraan, wat voor gereedschap heb je allemaal?

Vanalles. Schroevendraaiers in alle soorten en maten (ook torx), uitgebreide dopsleutel set, moment sleutels, veilen, hamers, Krik, as-steunen, perslucht, diverse zagen (handzagen ijzer/hout, decoupeerzaag, cirkelzaag), haakseslijper, voorhamer, accu boormachine, beitels, boorhamer. Kortom voldoen om de boel grondig te slopen.
  Bericht 
Primera Si
Pro
zerty schreef:


Ik waardeer je commentaar, maar wil je toch even terugkoppeling geven. Niet om vervelend te doen, maar uit ervaring aan het sleutelen aan iets wat 30 jaar oud is en waarvan iedere garage roept : dat kan ik wel! Om vervolgens prutswerk af te leveren.

Een werkplaatshandboek (of haynes manual) is gewoon verdomde handig. Hierin vind je het onderhoudsschema, de Newtonmeters waarmee je iets vast moet zetten, de toleranties en meer van die ongein. Eigenlijk alles wat je monteur van de dealer ook weet en moet doen. Jij mag misschien met je ogen dicht sleutelen maar TS nog niet. Een werkplaatshandboek is misschien gratis te downloaden en levert nuttige info.

Veel onderdelen zijn specifiek en heb je vlugger in handen als je bij de dealer naar binnen loopt. Voor mijn oude beestje gebruik ik de groothandel in onderdelen. Het is vaak veel makkelijker om even in de tekening te kijken en dan de bestelnummers door te geven. Alles is te koop als je de onderdeelnummers maar weet. De catalogus is voor mij wederom gratis.

OBD2 is sinds de jaren 90 de standaard communicatiemethode met het brein van de auto, dus als die erin zit wil ik die ook uit kunnen lezen. Dat kan tegenwoordig goedkoop.

Remvloeistof vervangen doe ik zelf, zeker sinds ik de spullen heb en het bij de garage 50 euro kost voor 15 min werk. En dan moet ik ze nog vertellen hoe ze het moeten doen..... O:)
  Bericht 
Marten320TD
Master
 
@Snov: apparatuur is handig om het ontluchten/ bijvullen van de remmen /koppelingscilinders met 1 persoon te doen. Het oude handwerk, zoals jij beschrijft, vergt 2 personen en een goede communicatie.

Goed gereedschap is echt het halve werk! Het grijpt die bouten en moeren WEL vast, zodat je spullen WEL los krijgt. Of je kan net WEL die kleine slag maken en die moer wel los of vast krijgen. Of het gereedschap is EN voldoende sterk/ stijf EN voldoende compact om er WEL net bij te kunnen en de boel vast te zetten/ los te maken.

Ik heb zelf steeksleutels "met ratel effect". In plaats van telkens de sleutel los te moeten nemen, draai ik hem nu over 1 of 2 flanken van de zeskant bout of moer terug, waarna ik weer een slag kan maken. IDEAAL!!
Nadeel: deze sleutels pakken de vlakke kanten van bijvoorbeeld stuurstangen niet lekker vast. Damn, voel ik mij weer verplicht ringsteeksleutels te kopen die WEL die rechte bek hebben...... O:)


Eric the car guy is idd leuk en leerzaam. Wheeler Dealers heeft soms ook leuke tips.
  Bericht 
Primera Si
Pro
snovvdog schreef:
Waar heb je in vredesnaam apparatuur voor nodig om remmen te ontluchten ?

Bij sommige auto's moet het op een bepaalde volgorde heb ik begrepen, maar het is toch redelijk simpel, eentje pompt met het rempedaal, andere roept wanneer het er uit komt en dus de rem even tot de bodem gehouden moet worden, en draait de ontluchtingsnippel weer vast. Nothing more to it voor zo ver ik weet ? Of ben ik niet meer bij de tijd :x ?


Wat jij noemt is een truucje wat bruikbaar is als er lucht in zit en je bent met zijn tweeën. Dan moet je denken aan het reviseren van de remcylinders, vervangen van de flexibele remleidingen etc.

Ben je alleen, dan is een drukketeltje (http://www.amazon.com/Motive-0100-Europ ... e+bleeder) heel handig. Je zet hem op het reservoir, vult hem met verse remvloeistof en zet er druk op met de pomp. Dan alle hoeken afgaan en je bent er.

Voor een leeg systeem moet je achter beginnen, en dan rechtsvoor en als laatste linksvoor.

Ik ben overigens geen automonteur, alleen erg handig. En ik sleutel voor de hobby.
  Bericht 
zerty
Master
snovvdog schreef:
Waar heb je in vredesnaam apparatuur voor nodig om remmen te ontluchten ?

Dat is mijn punt. :wink: :lol: :lol:
snovvdog schreef:
maar het is toch redelijk simpel,

Moet je HIER
ook even zeggen. Krijg je ook een ban. :woop: :woop: :roflol: :roflol:
Ook de laatste posting in dat topic van @mapser was van mij.....2keer een ban gekregen daar. 8) :roflol: :roflol: :roflol:
  Bericht 
Primera Si
Pro
Ter motivatie :

Voor :
Afbeelding

Tijdens :
Afbeelding

Halverwege opbouw :
Afbeelding

Na :
Afbeelding

Wat gedaan?
- nieuwe remschijven
- andere klauwen
- nieuwe blokken
- staalflex leidingen
- nieuwe wiellagers
- gereviseerde fusees
- koni dempers
- intraxx verenset
- rubbers vervangen voor powerflex
- nieuwe stuurstangen

Uitbesteed:
- poedercoaten
- galvaniseren
- stralen
- uitlijnen

Lastigste was het eruit en erin tikken van de lagers. Alles is mogelijk als je maar handig bent, goed gereedschap hebt en bergen geduld.
  Bericht 
zerty
Master
Injectie schreef:
En zitten er regelmatig naast. :kniktja: :kniktja:

Net zoals de merkdealers. :wink:
Primera Si schreef:
Ik waardeer je commentaar, maar wil je toch even terugkoppeling geven. Niet om vervelend te doen, maar uit ervaring aan het sleutelen aan iets wat 30 jaar oud is

Dat mag (f) Ik heb meer ervaring met oude auto's dan nieuwe.
Primera Si schreef:
Een werkplaatshandboek (of haynes manual) is gewoon verdomde handig. Hierin vind je het onderhoudsschema, de Newtonmeters waarmee je iets vast moet zetten, de toleranties en meer van die ongein. Eigenlijk alles wat je monteur van de dealer ook weet en moet doen. Jij mag misschien met je ogen dicht sleutelen maar TS nog niet. Een werkplaatshandboek is misschien gratis te downloaden en levert nuttige info.

En te veel info kan ook juist iemand afschrikken om zelf iets te doen. Vaak word het te moeilijk omschreven terwijl het heel eenvoudig is.
Marten320TD schreef:
k heb zelf steeksleutels "met ratel effect"

Met een steeksleutel werk je aan de ploeg van een boer, niet aan een auto. :lol: :lol:
Maar soms kan je niet anders dan een steeksleutel te gebruiken.
WNS2.0D schreef:
Kortom voldoen om de boel grondig te slopen.

:thumb: Ik hoor het wel wat je als eerste wilt slopen. :wink:
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Je hebt al veel gereedschap.
Een bril is ook wel fijn als je onder de auto moet liggen en goed licht.
En een vetspuit en nog wat chemie zoals potje kopervet, kruipolie, loctite en remmenreiniger.

Geduld was al genoemd, laat de kruipolie zijn werk doen, beter als met een linkse tap proberen een afgebroken bout te lossen, meestal breekt die tap zelf namelijk.

En iets om de arm te verlengen om het moment te verhogen om bijvoorbeeld de remklauwen los te draaien.
Kosten 5 tientjes, maar zo'n uitschaafbare wielsleutel van 12 euro doet het ook. Offer daar niet een momentsleutel of ratel aan..

Denk vooraf aan de juiste koper ringen voor de carterpluggen en de manier van monteren: de open kant tegen de kop :wink:

En wellicht wat specifieker zijn over type auto en soort klus;
komt de antwoorden waarschijnlijk ten goede..
  Bericht 
Primera Si
Pro
Om wat voor auto gaat het eigenlijk? :D
  Bericht 
Raymond
Master
In principe kun je alles zelf. Het is maar net hoever je wil gaan. Een auto een grote beurt geven is gewoon plug and play. Oliefilter, luchtfilter, interieurfilter, brandstoffilter, allemaal goed zelf te doen. Van sommige auto's zijn speciale boeken te krijgen waarin stap voor stap met behulp van foto's en tekeningen wordt uitgelegd wat te doen. Waar je wel even rekening mee moet houden is de tijd die je ermee bezig bent, helemaal als je afhankelijk bent van je auto. Ga geen dingen fixen als je de volgende dag op vakantie moet. Begin eens met een beurtje, verdiep je dan in de remmen en de rest van het onderstel. Het is allemaal zo logisch als wat. Zorg wel voor een goede garagekrik en degelijke assteunen. Nooit onder een auto gaan liggen die alleen op een krik of een stapeltje stenen staat.
  Bericht 
WimLex
F1 kenner '20
zerty schreef:
Primera Si schreef:
Om de 2 jaar vervang je de remvloeistof
Daar moet je als leek niet aan beginnen :schudnee:

Daar sluit ik mij bij aan.

ABS en ESP systemen kunnen niet met "pompend remmen" worden ontlucht of ververst, als ik het goed heb begrepen doen ze dat met vacuum bij de remklauwen.
  Bericht 
fl
Master
 
Raymond schreef:
Het is allemaal zo logisch als wat.

:o :o

Een beetje automonteur is er naast zijn studie een jaar of 5 mee bezig.
  Bericht 
WimLex
F1 kenner '20
fl schreef:
Een beetje automonteur is er naast zijn studie een jaar of 5 mee bezig.

niet met klein of groot onderhoud :schudnee:

Die studie is voor reparaties en vervangen van onderdelen ;)
(het doorgronden van een (merkspecifieke)auto zeggggggg maaaaarrrrrrrrr)
  Bericht 
Pita
Master
 
Even een misverstandje uit de weg ruimen.

Die hobbyboeken van Haynes zijn geen werkplaatshandboeken. Echte werkplaatshandboeken hebben vele honderden pagina's meer informatie en staan steeds vaker op verschillende dvd's en natuurlijk bevatten die ook de onderdeellijsten en nummers. Uiteraard zijn die niet in de vrije handel verkrijgbaar, maar alleen de dealers hebben die.

Haynes wil nogal eens bijvoorbeeld bij het vervangen van een koppelingsplaat alleen vermelden : demonteer versnellingsbak, hahahahaha
  Bericht 
fl
Master
 
WimLex schreef:
niet met klein of groot onderhoud


Maar het is verdomd handig dat je bepaalde dingen opmerkt tijdens dat onderhoud. En niet van info, zoals: "begin met olie verversen" van een of ander forum. Dan is ook handig dat je ziet of er bepaalde schilfers meekomen of er koelvloeistof bij die olie zit, etc.
  Bericht 
Rover
Master
Haynes vind ik geen toegevoegde waarde geven. Heb je ruimte om te sleutelen? Garage? Op straat is de gemeente/milieudienst vaak niet zo blij met het wisselen van bijvoorbeeld vloeistoffen.

Het simpelst om mee te beginnen is een gewoon beurtje. Olie verversen, luchtfilter en interieurfilter vervangen, bougies wisselen en dat soort dingen. Remmen is handig om eerst een keertje mee te kijken, dan snap je sneller hoe die dingen in elkaar zitten en waar je op moet letten bij het ontluchten.

Je kan ook eerst gaan sleutelen op een autoclub, daar heb je vaak ook mensen rondlopen met meer ervaringen, deze helpen over het algemeen graag.
  Bericht 
WimLex
F1 kenner '20
fl schreef:
Maar het is verdomd handig dat je bepaalde dingen opmerkt tijdens dat onderhoud. En niet van info, zoals: "begin met olie verversen" van een of ander forum. Dan is ook handig dat je ziet of er bepaalde schilfers meekomen of er koelvloeistof bij die olie zit, etc.

Klopt, een goed monteur merkt dingen op tijdens onderhoud.
Als leek kan je ook dingen opvallen als je een blik onder de motorkap werpt ;)

Mijn buurman zal na 100 jaar studie nog niks opvallen aan zijn eigen auto, die rijdt rustig rond met 0,5 bar in een band (die 0,5 baar bleek nadat ik hem erop gewezen had en hij eens bij een luchtpomp was geweest).

Maar zo heb ik ook ervaring met geschoold garagepersoneel, die vergeten waren om de olievuldop terug te plaatsen of om de brandstofleiding na de dieselpomp vast te draaien of de wielmoeren handvast te draaien.
  Bericht 
Pita
Master
 
Meeste garage's jassen de wielmoeren/bouten ook gewoon met de luchtsleutel vast zonder dat er een begrenzer op zit. Dat is dan gewoon met ruim 600 nm, terwijl men de wielmoeten/bouten eerst met 80 nm vast moet zetten en daarna de momentsleutel moet gebruiken. Zal hun een zorg zijn, hoe onderweg bij een lekke band het wiel gewisseld moet worden.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Ik kan me vooral aansluiten bij de rest: hou het do-able, begin klein, maar het is echt te doen.
Begin met een oliebeurtje, de keer erna alle filters erbij en bouw het zo uit. Gezien je vooropleiding ben je technisch niet helemaal idioot dus met wat inzicht, geduld, en het gebruik van je hersens kom je een heel eind.

Ik doe veel dingen niet zelf omdat ik er simpelweg de ruimte niet voor heb, de auto vaak snel klaar moet zijn en ik het gereedschap niet heb. Wat ik wél zelf doe zijn de beurtjes en klein spul. EGR schoonmaken, remmen vervangen, thermostaatje wisselen etc. Het is vaak een kwestie van schroeven en logisch nadenken. Klein beginnen, dan doe je vertrouwen op en leer je steeds meer. Alleen dat scheelt mij al honderden euro's per jaar tov de garage-op-de-hoek. Tov de dealer hou ik een wintersport per jaar in m'n zak, denk ik.
  Bericht 
fl
Master
 
Piet_Piraat schreef:
Tov de dealer hou ik een wintersport per jaar in m'n zak, denk ik.

Waar, hier op de Veluwe zeker??
  Bericht 
Marten320TD
Master
 
http://images.search.yahoo.com/images/v ... hspart=ddc

Deze steeksleutel bedoel ik dus. :)

@Zerty
Ik weet dat als je écht kracht moet zetten het beste ringsleutels of doppen kan gebruiken, maar zoals je al aangeeft kan je soms niet anders, en dan is dit een ideaal stuk gereedschap.

@fl, Raymond's uitspraak doet niets af aan de deskundigheid/ kennis / vaardigheden van monteurs. Feit is dat het overgrote deel van techniek gewoon logisch IS. Je hebt alleen wel die opleiding nodig om de kennis op te doen om de logica dan ook te zien/ te leren.

@Pita, zo'n chef had ik ooit ook. Zijn grootste vriend in de garage was zijn slagmoersleutel. "Lekker snel" zei hij altijd. En "geen keramische pasta" was goedkoper. Totdat hij een auto terugkreeg, waarvan hij de wielbouten zo lekker snel en goedkoop had vastgedraaid, om de aandrijfas te vervangen. We kregen die bouten met geen mogelijkheid meer los, zijn meer dan een uur bezig geweest en hebben gereedschap gekocht EN gesloopt om de bout los te krijgen..... zonder resultaat. So much for snel en goedkoop.

@ mistercabdriver:

Herkenbaar! Mijn huidige chef is zo dom om GEEN lang wringijzer (mijn hobbybob ding was 22 euro, een echte kost idd 100) aan te schaffen. "Ze doen het maar met een momentsleutel, want die is ook lang...... "
überstom, want je molt een duurder precisieinstrument omdat je elders geld denkt te besparen. Kortom: helaas worden ook in "professionele" garages soms domme dingen gedaan.
Anderzijds gebruik ik af en toe ook een dikwandige pijp om knie- of ringsleutels te verlengen. :oops:
  Bericht 
Injectie
F1 kenner '22
Ik brak afgelopen vrijdag een 3/4! Snapon wringijzer op een naafmoer die door een collega was vastgezet. Heb hem uiteindelijk losgekregen met een 1" vrachtwagen luchtsleutel.
  Bericht 
WNS2.0D
Master
Primera Si schreef:
Om wat voor auto gaat het eigenlijk?

In principe om een Ford Mondeo (diesel), maar als het moeilijk is oefen ik liever op de Honda Jazz (benzine) van mijn vrouw....
  Bericht 
Raymond
Master
Marten320TD schreef:
Herkenbaar! Mijn huidige chef is zo dom om GEEN lang wringijzer (mijn hobbybob ding was 22 euro, een echte kost idd 100) aan te schaffen. "Ze doen het maar met een momentsleutel, want die is ook lang......

Echt he. Hij gebruikt zeker ook een schuifmaat als bahco? Een momentsleutel is onmisbaar voor de serieuze sleutelaar, maar het is een MEETinstrument. Geen stuk gereedschap om een naafbout mee los te trappen. Als je hem zelf gekocht hebt wil je dat ook wel laten trouwens. :lol:
Overigens ken ik het trucje van pijpverlengen ook wel. En ik heb er ook wel eens een sleutel mee gemold.
Ik zou gewoon met die Ford beginnen. Grote ruime auto, scheelt je kapotte vingers. Over vingers gesproken, ik draag altijd handschoentjes als ik aan het sleutelen ben. Ik heb dan geen zwarte klauwen op mijn werk en ik hou de handen heel.
  Bericht 
Primera Si
Pro
WNS2.0D schreef:
In principe om een Ford Mondeo (diesel), maar als het moeilijk is oefen ik liever op de Honda Jazz (benzine) van mijn vrouw....


Ik weet niet welk jaar de Mondeo is, maar de Jazz is in ieder geval goed beschreven. Let op : site werkt niet in Firefox. O:) :boos: :loco:

hoofdpagina : http://www.hondafitjazz.com/manual.html
onderhoudsschema : http://www.hondafitjazz.com/manual/A00/ ... BAT01.HTML
vloeistofjes : http://www.hondafitjazz.com/manual/A00/ ... AAT80.HTML

Voorbeelden :
Remblokken voor vervangen : http://www.hondafitjazz.com/manual/A00/ ... DAT10.HTML
Remsysteem ontluchten : http://www.hondafitjazz.com/manual/A00/ ... BAT00.HTML
Olie verversen : http://www.hondafitjazz.com/manual/A00/ ... BAT00.HTML
Luchtfilter vervangen : http://www.hondafitjazz.com/manual/A00/ ... BAT00.HTML

En de onderdelencatalogus : http://honda-europe.epc-data.com/jazz/ :wink:
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Met de diesel is het oppassen dat je de pomptiming niet verknoeit.
Dus denkje een distributiewissel wel aan te kunnen: doe dat bij de Honda :wink:
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Dus denkje een distributiewissel wel aan te kunnen: doe dat bij de Honda :wink:

Het is inderdaad een kleine stap van wat filtertjes naar een distributiewissel :lol:
  Bericht 
Primera Si
Pro
Piet_Piraat schreef:
Het is inderdaad een kleine stap van wat filtertjes naar een distributiewissel :lol:


Meter of 2 naar de andere kant van de auto. :roflol:

Even serieus : als je 2 rechterhanden hebt, een goede beschrijving, de riem is toegankelijken je hebt de tijd, dan is ook een distributiewissel te doen. Het is geen hocus pokus en automonteur is geen ingenieurstitel :o . Overal staan markeringen en als alles goed staat en de riem zit met de juiste spanning erop, dan ben je in principe klaar.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Deels waar, maar op de één of andere manier zou ik me daar bij m'n daily ook niet meteen aan wagen hoor. Dat liever eerst bij een hobbyproject. Vooral omdat de schade groot kan zijn als je het verkeerd doet...
Maar voordat ik zo ver ben moet ik een garage en een oprit hebben, dus dat zal nog wel tien jaar duren :[.
  Bericht 
WimLex
F1 kenner '20
Hebben de Fodjes geen blokkeertools ? :[
  Bericht 
Primera Si
Pro
Piet_Piraat schreef:
Deels waar, maar op de één of andere manier zou ik me daar bij m'n daily ook niet meteen aan wagen hoor. Dat liever eerst bij een hobbyproject. Vooral omdat de schade groot kan zijn als je het verkeerd doet...
Maar voordat ik zo ver ben moet ik een garage en een oprit hebben, dus dat zal nog wel tien jaar duren :[.


Dat hobbyprojectje van mij heeft zijn eigen oprit, je kan er goed bij en het wisselen van de riemen, waterpomp, keerringen en bussen is zeer goed gedocumenteerd. En ja, die eerste minuut dat het ding op eigen kracht loopt, en de eerste proefrit erna, zijn spannend. Maar ik rij er nu al 5000 km mee dus het zal wel goed zitten dan he?

WimLex schreef:
Hebben de Fodjes geen blokkeertools ? :[


https://www.youtube.com/watch?v=GeaJYJk9kz0

De nokkenas moet je blokkeren, een boortje is blijkbaar voldoende. :woop:
 Pagina 1 van 2  [ 100 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy