Pagina 2 van 2  [ 100 berichten ]
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Primera Si schreef:
Dat hobbyprojectje van mij heeft zijn eigen oprit, je kan er goed bij en het wisselen van de riemen, waterpomp, keerringen en bussen is zeer goed gedocumenteerd. En ja, die eerste minuut dat het ding op eigen kracht loopt, en de eerste proefrit erna, zijn spannend. Maar ik rij er nu al 5000 km mee dus het zal wel goed zitten dan he?

Dat neem ik aan ;)
Mijn punt is vooral dat ik zoiets wil doen bij iets waarbij je de schade kan hebben. Breekt er iets af, gaat er iets mis of heb je een bepaald onderdeel of gereedschap niet, dan vloek je even en rol je de boel de garage in; ga je de volgende week verder. Knalt de riem eraf en loopt je blok half in de soep doordat je verkeerd hebt gemonteerd, dan ben je zuur, schors je de auto, ga je alles eruit lepelen en heb je genoeg om te leren in de komende maanden.

De financiële schade kun je dan spreiden en zie je als leergeld. Maar de praktische schade kun je ook hebben, want hobbyproject dus niets aan de hand, kan best even stilstaan. Ik heb nu één auto en die rijdt de nodige km's per jaar. Daar ga ik bij zulke essentiële zaken niet mee lopen klooien. Want los van de financiële schade, kan en wil ik de praktische schade ook niet hebben.

Dat maakt voor mij ook wel een overweging. Dat de garage voor sommige zaken dan een stuk duurder is, soit. Jammer geld, maar ik koop er ook een risico mee af.
  Bericht 
WNS2.0D
Master
Hoe doe je het eigenlijk met het doe het zelf afmelden voor apk? Bij de garage doe ik dat altijd in combinatie met een beurt, maar als je de beurt al zelf doet word je dan niet alsnog een poot uitgedraaid voor die keuring?
(zelf de RDW bellen met de mededeling dat hij wel weer een jaartje de weg op mag is natuurlijk het makkelijkst, maar ik vrees dat dat niet werkt)
  Bericht 
Primera Si
Pro
WNS2.0D schreef:
Hoe doe je het eigenlijk met het doe het zelf afmelden voor apk? Bij de garage doe ik dat altijd in combinatie met een beurt, maar als je de beurt al zelf doet word je dan niet alsnog een poot uitgedraaid voor die keuring?
(zelf de RDW bellen met de mededeling dat hij wel weer een jaartje de weg op mag is natuurlijk het makkelijkst, maar ik vrees dat dat niet werkt)


Ik breng de mijne naar een garage die alleen APK doet. Dan betaal je 45 euro voor de keuring en krijg je ook een eerlijk antwoord. Niet vervangen van uitlaat en remmen omdat je van de kwikfit bent en het daarvan moet hebben enzo. Ik mag altijd meekijken, en je krijgt ook gewoon uitleg bij het hoe wat en waarom.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
WNS2.0D schreef:
Hoe doe je het eigenlijk met het doe het zelf afmelden voor apk? Bij de garage doe ik dat altijd in combinatie met een beurt, maar als je de beurt al zelf doet word je dan niet alsnog een poot uitgedraaid voor die keuring?
(zelf de RDW bellen met de mededeling dat hij wel weer een jaartje de weg op mag is natuurlijk het makkelijkst, maar ik vrees dat dat niet werkt)

Die APK betaal je dan gewoon voluit. Daar is niks mee te fixen. Maar het feit dat je die voluit betaalt en niet 'gratis' bij een beurt krijgt (waar de gewerkte tijd ook gewoon naar boven afgerond wordt) bespaar je al op onderdelen en uurloon als je het onderhoud zelf doet.
Ik doe de APK meestal bij m'n vaste garage waar ik kom voor de grotere dingen en de APK. Die is wat duurder dan de goedkoopste stations, maar ik krijg wel altijd een eerlijk advies en ik gun hem de marge ook wel.

Maar als je zo'n garage niet hebt en gewoon goedkoop wil, moet je ergens een afspraak maken en bespreken dat je erbij blijft wachten. Geef ook vooraf aan dat je alleen voor de APK komt en geen reparaties zal laten doen, dan is de verleiding om à la Kwik-fit allerlei aandachtspunten te verzinnen al een stuk kleiner.
  Bericht 
Primera Si
Pro
Piet_Piraat schreef:


Ik snap je, je moet het niet op zaterdag doen met een auto die je op maandag weer moet gebruiken. Het zijn afwegingen die je zelf moet maken en die niemand voor je kan doen. Maar als je eenvoudig begint krijg je er vanzelf gevoel voor.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Dat is zeker waar. Ik wist er ook niks van toen ik voor het eerst begon, maar je moet soms ook gewoon doen en durven. Ik stond in het begin ook gewoon op zaterdagochtend langs drukke straten te sleutelen hoor. Je leert er vlot genoeg van. M'n beurtjes doe ik tegenwoordig vaak na het werk, 's avonds, even gauw tussendoor. Dat had ik een paar jaar terug niet verwacht.
  Bericht 
Marten320TD
Master
 
Primera Si schreef:
en de riem zit met de juiste spanning erop, dan ben je in principe klaar.


Mjah, en DAT is dus iets waar ervaring en gevoel bij komt kijken. Wanneer is de spanning goed? Ja, er zijn tools om de riemspanning te meten, maar die zijn bepaald niet goedkoop.
Net als met klepspeling meten met voelermaatjes, wanneer is het "een beetje weerstand"? Hier is het prettig om een ervaren persoon erbij te hebben.

Qua apk, je hebt ook bedrijven die enkel apk doen, sommigen met een hele meetstraat die vrijwel automatisch alles meet en beoordeelt: bandenprofiel, slijtage/ speling van wielophangingsdelen, remmen, remverdeling, schokdempers etc.

Deze bedrijven hebben niks aan het verkopen van onderdelen of reparaties. Het is goed, of fout.
  Bericht 
Rover
Master
Gewoon bij een betrouwbare garage de apk laten doen. Dat blijft helaas altijd nodig. Mijn ervaring is dat de dealer gek genoeg hier vaak wel betrouwbaar en betaalbaar in is.

Verder moet je het gewoon stapje bij stapje oppakken, je komt er op een gegeven moment achter dat alles logischer is en makkelijker gaat.

Distributieriem en andere gevoelige delen zou ik de eerste keer bij voorkeur samen doen met iemand die er al ervaren in is.
  Bericht 
Hunswijk
Die hard
Met een flesje Tipp-ex ....markeringen op riemen , tandwielen en overig
  Bericht 
Rover
Master
Het gaat ook om spanning, de spanrollen ed. Tipp-ex foutje is al een keer gebeurd, bleek achteraf al eerder gebeurd te zijn. Spelletje zoek de goede markering :fp:
  Bericht 
zerty
Master
Injectie schreef:
Snapon wringijzer

:o :o :respect: :respect: Hebben jullie alles van Snap-on?

Raymond schreef:
Een momentsleutel is onmisbaar voor de serieuze sleutelaar, maar het is een MEETinstrument.

Als je een blok reviseert wel, verder nog nooit ergens anders voor nodig gehad. 8)

En waar en hoevaak laat je die momentsleutel ijken? O:)
Primera Si schreef:
Olie verversen : http://www.hondafitjazz.com/manual/A00/ ... BAT00.HTML

Oliefilter laten we gewoon zitten?
En hoe en wat moet je allemaal doen bij het monteren van de nieuwe filter? Met hoeveel Nm moet je die vastdraaien? O:)
Primera Si schreef:
de riem zit met de juiste spanning erop,

Waar en hoe controleer je die spanning?
Primera Si schreef:

https://www.youtube.com/watch?v=GeaJYJk9kz0

De nokkenas moet je blokkeren, een boortje is blijkbaar voldoende.

:roflol: Bang dat de nokkenas gaat draaien? Al eens handmatig geprobeerd een nokkenas te draaien? Gaat je echt niet lukken zonder sleutel erop.
  Bericht 
Pita
Master
 
En een tool om de krukas vast te zetten, anders verloopt de timing weer !
  Bericht 
Story
Master
 
zerty schreef:

:roflol: Bang dat de nokkenas gaat draaien?

:kniktja:
Op het moment dat je de riem eraf haalt en er staat nog een klep tegen een nok te duwen kan die best een stukje verdraaien ja.

Kan ook anders. O:)
Afbeelding
  Bericht 
zerty
Master
Feitelijk schreef:
Op het moment dat je de riem eraf haalt en er staat nog een klep tegen een nok te duwen kan die best een stukje verdraaien ja.

Dus bij het monteren van de nieuwe riem kijken we maar niet meer naar de merktekens?
En ook hebben alle motoren een dubbele nokkenas zoals die van jou?
  Bericht 
zerty
Master
WNS2.0D schreef:
Hoe doe je het eigenlijk met het doe het zelf afmelden voor apk? Bij de garage doe ik dat altijd in combinatie met een beurt, maar als je de beurt al zelf doet word je dan niet alsnog een poot uitgedraaid voor die keuring?

Apk heeft niks met een beurt te maken. :schudnee: Ookal zijn je banden bijna kaal, je uitlaat helemaal verrot, de remblokken bijna versleten. Als hij op het moment van de apk aan de eisen voldoet, moeten ze hem goedkeuren. Ze zullen dan wel in het keuringsrapport aanbevelingen melden wat er binnenkort vervangen en/of slecht is.
Of jij dat laat maken is je eigen keuze maar geen apk afkeur.
Hunswijk schreef:
Met een flesje Tipp-ex ....markeringen op riemen , tandwielen en overig

:fp: Bedankt voor de tip.Moet ik de nieuwe riem ook markeren met tipp-ex voordat ik hem erop zet? :loco:
Word zo moe van dit soort domme opmerkingen. :nothanks:
  Bericht 
Injectie
F1 kenner '22
zerty schreef:
Hebben jullie alles van Snap-on?

Nee gelukkig niet. Snapon-Snapoff.
Wij hebben 3 kisten Allemaal van een verschillend merk. Makkelijk voor de herkenning wat waar thuis hoort. EN heel veel fabrikanten hebben verschillende maten gereedschap. ZO heeft Hazet Langere steekring-sleutels ideaal voor een grotere kracht. En hazet heeft hele smalle steeksleutels. ideaal voor onderdelen die je moet tegenhouden met een vlakke kant bij de afdichtingshoes. (Stabilisatorstangkogels bv)
De ratels van KS liggen lekkerder in de hand. EN de Facom ratel heeft een draaiend handvat. Ideaal om de dop nog een paar tandjes te verdraaien als die er net niet opvalt in dat lastige hoekje. Ook hebben we veel gereedschap bij een Engelsman achter uit de bus. Lang sterk en goedkoop ideaal voor tijdens het slopen van auto's. ALs het snel en grof gaat. (Idem tijdnes een wedstrijd op de autocross) Snapon hebben we wat specifieke dingen van die in de aanbieding waren.
  Bericht 
Jack.Ryan
Master
Feitelijk schreef:
Kan ook anders. O:)
:thumb: Da's ook mijn methode. Werkt prima!
  Bericht 
Primera Si
Pro
Piet_Piraat schreef:
Die APK betaal je dan gewoon voluit. Daar is niks mee te fixen.


Dat klopt, maar dat is de wettelijk vastgestelde prijs. Ga je naar een garage die het *gratis* doet, dan wordt het niet op de bon gezet, maar gewoon verwerkt in de uren. Met een beurt valt 90% van de controlepunten ook al in de handelingen van de beurt dus is men zo klaar met de rest.

Marten320TD schreef:
Mjah, en DAT is dus iets waar ervaring en gevoel bij komt kijken. Wanneer is de spanning goed? Ja, er zijn tools om de riemspanning te meten, maar die zijn bepaald niet goedkoop.
Net als met klepspeling meten met voelermaatjes, wanneer is het "een beetje weerstand"? Hier is het prettig om een ervaren persoon erbij te hebben.


Ik ga je even uit het Flintstone tijdperk halen. Mijn Porsche uit 1985 heeft al hydraulische klepstoters. Bij wat "goedkopere modellen" is dat een tijd later ingevoerd maar ik denk niet dat je een auto van minder dan 10 jaar oud kan kopen waar je nog met een voelermaatje aan de slag moet. En ook dat is wel te doen.

De automatische riemspanner heb ik zelf nog niet, die is een jaar of 4 later pas ingevoerd. Zit tegenwoordig ook op alle moderne blokken. :kniktja:


zerty schreef:
Oliefilter laten we gewoon zitten?
En hoe en wat moet je allemaal doen bij het monteren van de nieuwe filter? Met hoeveel Nm moet je die vastdraaien? O:)


voila : http://www.hondafitjazz.com/manual/A00/ ... BAT00.HTML en 12Nm is het juiste antwoord.

zerty schreef:
Waar en hoe controleer je die spanning?


Dat doet de spanner voor je. :kniktja:

zerty schreef:
:roflol: Bang dat de nokkenas gaat draaien? Al eens handmatig geprobeerd een nokkenas te draaien? Gaat je echt niet lukken zonder sleutel erop.


Kansen zat dat dat ding een stukje verdraait. Dus even blokkeren :D.

Pita schreef:
En een tool om de krukas vast te zetten, anders verloopt de timing weer !


Die heb ik voor de 944. Als de krusasbout los moet, heb je 210Nm nodig..... Dan wil je hem wel vast hebben zitten.

Hunswijk schreef:
Met een flesje Tipp-ex ....markeringen op riemen , tandwielen en overig


Markeringen staan op het blok en op de wielen. Als je het schoonmaakt en goed oplet zie je ze.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
zerty schreef:
Oliefilter laten we gewoon zitten?
En hoe en wat moet je allemaal doen bij het monteren van de nieuwe filter? Met hoeveel Nm moet je die vastdraaien? O:)

Ik doe altijd gewoon goed handvast. Té vast had ik toen ik aan m'n eerst beurtje begon. Kreeg 'm zonder speciale dop niet open, dus later moeten vervangen. Dat was meteen een goede les. Diezelfde avond nog een goede, passende dop besteld.

M'n zwager doet het gewoon met de hand en die heeft ook nog nooit problemen gehad. Als je de boel maar niet muurvast sjort. Wat overigens met de carterplug ook niet handig is. Die is bij een bekende al eens afgebroken :x
Primera Si schreef:
Dat klopt, maar dat is de wettelijk vastgestelde prijs. Ga je naar een garage die het *gratis* doet, dan wordt het niet op de bon gezet, maar gewoon verwerkt in de uren. Met een beurt valt 90% van de controlepunten ook al in de handelingen van de beurt dus is men zo klaar met de rest.
Klopt, vandaar dat het ook geen kunst is om die erbij te doen (ik had het nog in m'n post staan, maar verwijderd omdat ik 'm te lang vond worden :P).
  Bericht 
Hunswijk
Die hard
Heb tientallen zoniet honderden distributie setjes vervangen zien worden maar nooit een zonder tip ex of equivalent eraf zien halen.
Waterpomp werd indien van toepassing ook altijd meegenomen evenals ieder vrijkomend aan slijtage onderhavig deel.
Net als koppelingen , altijd complete sets inclusief lager en diafragma.
  Bericht 
RAH
Master
Ik kom hier allemaal gereedschap en adviezen tegen voor de wat meer doorgewinterde DIY. Als je nog nooit aan een auto gesleuteld hebt, begin dan met simpele dingen. Controleer verlichting en indien nodig, vervang lampjes (xenon uitgezonderd vanwege de hoge start spanning). Zoek eens op internet hoe je dingen als het luchtfilter, interieurfilter en brandstoffilter vervangt. Bij voorkeur met plaatjes zodat je het bij je eigen auto kan herkennen. Lukt dat allemaal, zoek dan eens hoe je olie en oliefilter vervangt. Voor dat laatste is het wel handig om bij een doe het zelf garage te zijn zodat de auto op de brug kan en je een goede olie opvangbak hebt. Bovendien als je toch dat koperen ringetje voor de carterplug bent vergeten, hebben ze die waarschijnlijk nog wel voor je liggen (bij mij liggen ze gewoon standaard in de middenarmsteun omdat ik ze altijd vergeet mee te nemen). Als dat eenmaal allemaal geluk is heb je nagenoeg een grote beurt uitgevoerd (zet op de bon dat je de ruitenwisservloeistof hebt bijgevuld en je bent een echte automonteur :lol: ).

En dan, als het allemaal goed is gegaan en je het leuk vindt, dan kun je naar wat serieuzer zaken gaan kijken zoals remmen (blokken schijven etc).
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Het gaat inderdaad wel flink door over distributiesets enzo. Ik zou ook beginnen met olie en/of filtertjes. Da's meer dan genoeg en al een flinke besparing als je jaarlijks de nodige km's maakt. Ik denk dat ik alleen op beurtjes al zo'n 500 euro per jaar bespaar. Remmen gaan ook hard, maar die vervang je wat minder vaak ;). En dat is dus ook voor later zorg.
  Bericht 
fl
Master
 
Piet_Piraat schreef:
Ik denk dat ik alleen op beurtjes al zo'n 500 euro per jaar bespaar.


En daar kun jij van op wintersport?

Beurtjes? Hoeveel beurtjes doe jij dan wel niet per jaar?
  Bericht 
Primera Si
Pro
Het gevaar van zelf alleen de filtertjes en de olie doen is dat je de rest niet doet. Aangezien de auto ook niet bij de garage komt, zien zij het ook niet.

Dus als je dat soort kleine dingen doet is het verstandig om in ieder geval de rest visueel te controleren zodat je tenminste een beeld hebt bij je auto.
  Bericht 
RAH
Master
In mijn geval drie, met ongeveer 60.000 km per jaar. Drie keer olie wissel + filter en één keer brandstof-, lucht- en interieurfilter.
  Bericht 
Raymond
Master
Primera Si schreef:
Het gevaar van zelf alleen de filtertjes en de olie doen is dat je de rest niet doet. Aangezien de auto ook niet bij de garage komt, zien zij het ook niet.

Dus als je dat soort kleine dingen doet is het verstandig om in ieder geval de rest visueel te controleren zodat je tenminste een beeld hebt bij je auto.

Juistem. In het instructieboekje van je auto staan meestal de intervallen ook wel, wanneer wat gecontroleerd of vervangen moet worden. Een (ebay) uitlezer voor storingscodes kan ook verrekte handig zijn. Geeft je auto onderhoudsintervallen aan met een servicelampje, dan wil je een diagnoseapparaatje waar je en mee kunt uitlezen en mee kunt resetten. Anders blijft er na de oliewissel nog steeds 'oil' of 'service' in je dash staan.
  Bericht 
WNS2.0D
Master
Raymond schreef:
Geeft je auto onderhoudsintervallen aan met een servicelampje, dan wil je een diagnoseapparaatje waar je en mee kunt uitlezen en mee kunt resetten. Anders blijft er na de oliewissel nog steeds 'oil' of 'service' in je dash staan.

Dat is ook wel handig, mijn garage doet dat ook niet altijd. Geeft best wel vertrouwen als je kort na een grote beurt van de auto de opdracht krijgt om je olie te vervangen.
  Bericht 
Marten320TD
Master
 
Primera Si schreef:
Ik ga je even uit het Flintstone tijdperk halen


Jajajajajajaaaaaa........ Wrijf het er nog even lekker in! :[ :boos:

Mijn 92'er Fiasco heeft GEEN hydraulische klepstoters, maar WEL één dikke onderliggende nokkenas! :respect: :respect: :kwijl: Dus graag een beetje RESPECT ja?! :duh:

:wink: (f)

Feit is natuurlijk wel dat je moet weten waarnaar je moet kijken, en hoe fouten en defecten er uitzien.
Het peilen van de verschillende vloeistoffen is ook een goed begin.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
fl schreef:
En daar kun jij van op wintersport?

Beurtjes? Hoeveel beurtjes doe jij dan wel niet per jaar?
Alleen daarvan niet, maar wel van de aanvullende besparing erbij. Banden en onderdelen slim kopen scheelt gewoon geld, terwijl je hetzelfde spul krijgt. Geen B-merk, maar gewoon ATE, Bosch etc. Dat scheelt bovenop de beurtjes jaarlijks nog wel een paar honderd euro. Hoeft niet meer idioot veel bij voor een leuke week wintersport ;).

Bij veel km's gaan de beurtjes hard, ik zit op twee à drie per jaar op dit moment. En dan doe ik nog telkens een grote beurt. Als ik wil kan het nog goedkoper door groot en klein af te wisselen.
Primera Si schreef:
Het gevaar van zelf alleen de filtertjes en de olie doen is dat je de rest niet doet. Aangezien de auto ook niet bij de garage komt, zien zij het ook niet.

Dus als je dat soort kleine dingen doet is het verstandig om in ieder geval de rest visueel te controleren zodat je tenminste een beeld hebt bij je auto.
Dat zeker. Ik check bij elke bandenwissel ook even de remmen (dikte van blokken bijv.) en de fusees e.d. en als ik onder de kap hang doe ik vaak ook even een visuele inspectie van de riemen en de motorruimte (geen lekkende koelvloeistof of motorolie?). Daarnaast geef ik vaak bij de APK de opdracht om ook even kritisch te kijken naar de auto buiten de APK-punten om, zodat daar de zaken aan het licht komen die je op de brug kan zien en anders niet.

En een OBD-lezertje is ook een must. Eens in het halfjaar even eraan hangen om te zien welke codes er (bijgekomen) zijn en te zien of je daar iets mee moet.
  Bericht 
Primera Si
Pro
Marten320TD schreef:
Jajajajajajaaaaaa........ Wrijf het er nog even lekker in! :[ :boos:

Mijn 92'er Fiasco heeft GEEN hydraulische klepstoters, maar WEL één dikke onderliggende nokkenas! :respect: :respect: :kwijl: Dus graag een beetje RESPECT ja?! :duh:


Stoterstangen! Ik moet mezelf corrigeren merk ik. De laatste Europese auto met stoterstangen was het vorige model Ka met de 1.3 liter. Jouw Fiasco is 22 jaar oud en toen konden die dingen nog.

Wil je een echt ouderwetsch blok met 2 kleppen per cylinder, onderliggende nokkenas, stoterstangen en een lange slag waar je U tegen zegt, dan moet je een Amerikaanse V8 zoeken. Zelfs de nieuwste uit het krat heeft nog steeds dezelfde configuratie als in 1954 :loco: . Daarvoor was het zelfs flathead.
  Bericht 
zerty
Master
Primera Si schreef:
zerty schreef:
Oliefilter laten we gewoon zitten?
En hoe en wat moet je allemaal doen bij het monteren van de nieuwe filter? Met hoeveel Nm moet je die vastdraaien? O:)


voila : http://www.hondafitjazz.com/manual/A00/ ... BAT00.HTML en 12Nm is het juiste antwoord.

:o Valt me nog mee. :thumb: Ging me om het insmeren van de nieuwe afdichting.
En dat aanhaalmoment? :nah:
Dat doen we gewoon zo:
Piet_Piraat schreef:
Ik doe altijd gewoon goed handvast.
M'n zwager doet het gewoon met de hand en die heeft ook nog nooit problemen gehad. Als je de boel maar niet muurvast sjort.

:thumb: Gewoon handvast, zo heb ik het ook geleerd.
Primera Si schreef:
zerty schreef:
Waar en hoe controleer je die spanning?


Dat doet de spanner voor je. :kniktja:

En als die er niet opzit?
Primera Si schreef:
zerty schreef:
:roflol: Bang dat de nokkenas gaat draaien?


Kansen zat dat dat ding een stukje verdraait. Dus even blokkeren :D.

Ik snap niet wat er zo moeilijk is om gewoon bij het monteren van de nieuwe riem, de merktekens goed te zetten als ze zijn verlopen?
Zal wel komen omdat we vroeger leerden om zelf na te denken. :[ Tegenwoordig heeft men overal een speciaal tooltje voor, zodat je maar niet hoeft na te denken bij wat je doet. :nothanks:

Primera Si schreef:
Pita schreef:
En een tool om de krukas vast te zetten, anders verloopt de timing weer !


Die heb ik voor de 944. Als de krusasbout los moet, heb je 210Nm nodig..... Dan wil je hem wel vast hebben zitten.

Zo'n tooltje heb ik ook, mijn zoon die de rem induwt. :wink:
En er misschien ooit aan gedacht om eerst die bout los te draaien(een beetje) en hem dan op tijd te zetten?

Hunswijk schreef:
Heb tientallen zoniet honderden distributie setjes vervangen zien worden maar nooit een zonder tip ex of equivalent eraf zien halen.

Ik neem aan dat je reageert op mij?
Het is natuurlijk wat duidelijker te zien als je de merktekens wit maakt, maar waarom zou je de distributie op tijd zetten en dan gaan schilderen?
Lijkt er meer op dat ze niet weten hoe ze hem op tijd moeten zetten en daarom zelf maar wat merktekens maken. 8)
Primera Si schreef:
Het gevaar van zelf alleen de filtertjes en de olie doen is dat je de rest niet doet. Aangezien de auto ook niet bij de garage komt, zien zij het ook niet.

Als de garage een beurtje doet, doen ze een beurtje, niks meer, vaak wel minder. O:)
  Bericht 
Raymond
Master
Als je bij stap 1 begint met je riemwissel dan zet je het kreng volgens de fabrieksopgave in BDP en dan staan de merkjes al goed. Ik teken het ook altijd even af voordat ik de riemen eraf trek, gewoon voor de zekerheid. Maar aan de andere kant, als je de krukas en de nokkenassen blokkeert verloopt er weinig. Voorlopig is TS nog niet aan zulke klussen toe dus laten we erover ophouden.
Primera Si schreef:
Stoterstangen!

Mooi spul. Ze kunnen krom trouwens, zag ik bij mijn Renault 5 een keer.
  Bericht 
WNS2.0D
Master
Piet_Piraat schreef:
En een OBD-lezertje is ook een must.

Wat voor een zou je aanraden? (en waar te koop?)
  Bericht 
Primera Si
Pro
zerty schreef:
Zo'n tooltje heb ik ook, mijn zoon die de rem induwt. :wink:
En er misschien ooit aan gedacht om eerst die bout los te draaien(een beetje) en hem dan op tijd te zetten?


Je begrijpt een 944 niet helemaal. Verdraaiing van de krukas tov de nokkenas heeft desastreuze gevolgen. De zuigers tikken tegen de kleppen aan en dan is de zaak krom.

Voorop het blok zitten poelies. Daarachter een keerring en in het blok de oliepomp welke met een getande bus wordt aangedreven. Het geheel wordt vast op zijn plek gehouden met een bout. Die bout zit vast met minstens 210Nm. Om ellende te voorkomen trek je de startmotor eronderuit en plaats je een plaatje met een stuk tandwiel op de plek van de startmotor. Dit zorgt ervoor dat de krukas niet meer kan draaien en daarna kan je de bout los trekken.

Je hoeft maar één keer uit te schieten met onderdelen die niet vast gezet zijn en je bent het bokje. Dat geldt overigens weer niet voor een oude kadett, die heeft een dusdanige ruimte boven de zuiger dat deze nooit de kleppen kan aantikken.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Dat kunnen anderen hier beter beantwoorden dan ik, denk ik :).
Ik heb een BMW-specifieke gekocht in China voor een paar tientjes, incl de BMW-software. Dus daar kun je waarschijnlijk niets mee ;) Nooit spijt van gehad overigens.

Je hebt waarschijnlijk ook voor jou merkspecifieke die meteen de uitleg van de foutcodes weergeven als je ze aan de laptop hangt. Je hebt echter ook universele die alleen codes weergeven, die moet je er vervolgens via Internet dan bij zoeken. Ik ben erg blij met mijn merkspecifieke. Je moet soms alsnog uitleg zoeken, maar sommige dingen zijn ook zo klaar als een klontje.
  Bericht 
Rover
Master
Primera Si schreef:
Markeringen staan op het blok en op de wielen. Als je het schoonmaakt en goed oplet zie je ze.

Helaas niet op elk blok (ervaring)


WNS2.0D schreef:
Wat voor een zou je aanraden? (en waar te koop?)

Zo goedkoop mogelijk en China. ik heb zelf deze icm een Android telefoon.
  Bericht 
zerty
Master
Raymond schreef:
Voorlopig is TS nog niet aan zulke klussen toe dus laten we erover ophouden.

:thumb: Gaat mij er ook om dat TS word verteld dat je bijna overal hulpstukken voor moet hebben. Dat schrikt iemand af om zelf wat te gaan sleutelen.
Het word allemaal veel moeilijker gemaakt dan het is. :roll:
Primera Si schreef:
De zuigers tikken tegen de kleppen aan en dan is de zaak krom.

Laat je toch niet van alles wijsmaken.
2 zuigers staan in het odp.
Van die andere 2 staat er 1 op ontsteking(dus allebei de kleppen dicht)
Van die andere cilinder staan de kleppen op tuimelen, die raken de zuiger niet. Want dat doen ze onder het rijden ook niet.
Dus je moet de krukas al een halve slag draaien om tegen de kleppen aan te komen.


Maar genoeg hierover. Ts gaat geen distributieriem wisselen. :schudnee:
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Ach, met de AX ben ik helemaal zelfstandig begonnen met een setje mistlampen te plaatsen. En met een maatje bij zijn AX de remblokken/schijven vervangen en een klauw vervangen. Inmiddels trek ik de remklauwen er met mijn ogen dicht vanaf, heb ik de versnellingsbak eraf gehad, distributie gedaan, kop los gehad. Ik heb een vraagbaak liggen en ik zit op de AX club en mijn pa is ook nogal handig (en heeft e.e.a. aan goed gereedschap al liggen) en zo rol je steeds verder.
  Bericht 
zerty
Master
Rover schreef:
Primera Si schreef:
Markeringen staan op het blok en op de wielen. Als je het schoonmaakt en goed oplet zie je ze.

Helaas niet op elk blok (ervaring)

:loco: Toch raar dat ze zo'n blok dan op de gok maar inelkaar draaien. :applaus: :applaus: :applaus:

Primera Si schreef:
Wil je een echt ouderwetsch blok met 2 kleppen per cylinder, onderliggende nokkenas, stoterstangen en een lange slag waar je U tegen zegt, dan moet je een Amerikaanse V8 zoeken. Zelfs de nieuwste uit het krat heeft nog steeds dezelfde configuratie als in 1954 :loco:

Ooit een afgevlakte kever een dragrace zien winnen? Ik wel maar dan zit er een ander blok in. :[ Denk daar maar eens over na. :wink:
  Bericht 
Injectie
F1 kenner '22
zerty schreef:
Toch raar dat ze zo'n blok dan op de gok maar inelkaar draaien.

Tijdens distri wissel de Nokkenaslagerkappen eraf. Daar twee nokhouders opschroeven en de nokkenassen staan op tijd.
Of een plugje uit het kleppendeksel draaien en daar een blokkeerstift doorzetten.
  Bericht 
Martijn
Master
Distributieriem blijf ik ver van weg. Oliefilter wil zo'n speciale klem nog wel eens bij helpen. Kunnen rete vast zitten Ik heb daar deze voor:

Afbeelding

Bij de mondeo Mk4 zit er een inzetfilter in. Om de houder er van open te krijgen moest ik een grote dop kopen, maat 24 geloof ik. Als je dat eenmaal hebt, is het appeltje eitje. Bij de dealer een paar van die afdichtringen gekocht voor de bout in het carter, grote opvangbak met zo'n speciale afvoer

Afbeelding

En meer heb je niet nodig.

Remklauwen idem. Dit setje kopen:

Afbeelding

ben je eigenlijk al compleet. Bij de Laguna had ik een speciale inbus sleutel nodig, maat 7 geloof ik. Grootste gekloot is om die veer weer op de klauw te krijgen.

Wat handig is is om gereedschap (ratel) met lange steel te hebben zodat je kracht uit kan oefenen. Je kan met een steeksleutel verlengen met een ringsleutel, maar ideaal is het niet.

Maar een goede dopsleutelset met zo'n adapter op je accuboor of liever accuschroevedraaier werkt ideaal, vooral om de bodemplaat eronderuit te halen.

Ook krik ik de auto niet meer op bij een beurt, maar leg een paar dikke balken neer waar ik dan oprij.
  Bericht 
Raymond
Master
Martijn schreef:
Oliefilter wil zo'n speciale klem nog wel eens bij helpen. Kunnen rete vast zitten Ik heb daar deze voor:

Ik deze.
Afbeelding
Als zo'n buitenfilter vast zit ram ik er gewoon een schroevendraaier doorheen. Dan kun je hem zo los draaien.
Martijn schreef:
Remklauwen idem. Dit setje kopen:

Die heb ik ook. Ben je gelijk klaar voor welk merk dan ook.
  Bericht 
RAH
Master
Raymond schreef:
Als zo'n buitenfilter vast zit ram ik er gewoon een schroevendraaier doorheen. Dan kun je hem zo los draaien.


En als dat onverhoopt toch niet gaat zit je met een kapot filter. De oplossing van Martijn is dan een stuk beter (zeker voor ts omdat die beginnend sleutelaar is). En dat setje voor de rem, niet ieder auto heeft dat nodig. Mijn auto heeft een trommel voor de handrem en de klauw hoeft daarom niet te worden teruggedraaid.

zerty schreef:
Ik snap niet wat er zo moeilijk is om gewoon bij het monteren van de nieuwe riem, de merktekens goed te zetten als ze zijn verlopen?


Misschien omdat dat niet bij elke motor zo gaat. Bij mijn motor blokkeer je de nokkenas en na het opleggen van de riem moet je, voor je de riem gaat spannen, het tandwiel van de nokkenas losdraaien. Het tandwiel kan dan dus vrij draaien terwijl de nokkenas op zijn plek blijft. Na het spannen het tandwiel weer vast zetten, de motor met de hand een stuk of drie omwentelingen laten maken en daarna opnieuw blokkeren, nokkenas tandwiel los, spanning controleren en weer vast.
  Bericht 
Raymond
Master
RAH schreef:
En als dat onverhoopt toch niet gaat zit je met een kapot filter.

Hij gaat ALTIJD los. ALLES gaat altijd los. :[
  Bericht 
Injectie
F1 kenner '22
Breken is ook los. :kniktja: :kniktja:
  Bericht 
Kiwi45
Master
Kort vraagje: de handrem van mijn 316i moet wel heel erg ver omhoog getrokken worden om nog nuttig te zijn. Is dat voor een n00b zoals ik enigszins makkelijk af te stellen?
  Bericht 
Dennis_on_the_road
Master
Primera Si schreef:
k ga je even uit het Flintstone tijdperk halen. Mijn Porsche uit 1985 heeft al hydraulische klepstoters. Bij wat "goedkopere modellen" is dat een tijd later ingevoerd maar ik denk niet dat je een auto van minder dan 10 jaar oud kan kopen waar je nog met een voelermaatje aan de slag moet. En ook dat is wel te doen.


Honda R18 (nog steeds in gebruik in de huidige Civic), K20 (type-R) en F20 blokken (uit de S2000:120PK per liter inhoud) hebben gewoon boutjes waarmee je de speling moet stellen, gelukkig is het metenmet voelermaatjes en stellen "indien nodig". Of er met voelermaatjes gemeten moet worden en/of gesteld moet worden, wordt bepaald door de OBD meetgevens (f)
  Bericht 
Injectie
F1 kenner '22
JTD 8 klepper moet je zelfs nog stelplaatjes wisselen iedere 120.000 km. En die motor is toch echt in 2008nog geleverd. Daarna weet ik niet omdat ik toen niet meer bij de Saabdealer werkte.
  Bericht 
Raymond
Master
Kiwi45 schreef:
Kort vraagje: de handrem van mijn 316i moet wel heel erg ver omhoog getrokken worden om nog nuttig te zijn. Is dat voor een n00b zoals ik enigszins makkelijk af te stellen?

Dat ligt eraan hoe dik je buik is.
  Bericht 
zerty
Master
Injectie schreef:
zerty schreef:
Toch raar dat ze zo'n blok dan op de gok maar inelkaar draaien.

Tijdens distri wissel de Nokkenaslagerkappen eraf.

Ik had het over het monteren van de motoren in de fabriek.
Raymond schreef:
Als zo'n buitenfilter vast zit ram ik er gewoon een schroevendraaier doorheen. Dan kun je hem zo los draaien.

:respect: :respect: :respect:
zerty schreef:
Maar als je de oliefilter niet los krijgt,....
Dan kan je een oliefiltertang kopen, of je slaat een schroevendraaier door de filter.

En zo doen alle mensen het, die niet voor ieder wissewasje speciaal gereedschap gaan kopen. :roll:
RAH schreef:
zerty schreef:
Ik snap niet wat er zo moeilijk is om gewoon bij het monteren van de nieuwe riem, de merktekens goed te zetten als ze zijn verlopen?


Misschien omdat dat niet bij elke motor zo gaat.

Waarom misschien? Of weet je dat zeker en is het een gegeven?
RAH schreef:
Bij mijn motor blokkeer je de nokkenas en na het opleggen van de riem moet je, voor je de riem gaat spannen, het tandwiel van de nokkenas losdraaien. Het tandwiel kan dan dus vrij draaien terwijl de nokkenas op zijn plek blijft.

Daar geloof ik dus niks van, de afstand van krukas en nokkenas is een vaste waarde, de spanrol zit altijd aan de onbelaste kant van de riem. Als jij het tandwiel van de nokkenas los moet draaien om de riem te spannen klopt de kleptiming niet meer.
Of je moet het hebben over een dubbele nokkenas?
 Pagina 2 van 2  [ 100 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy