Pagina 1 van 1  [ 18 berichten ]
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
De zakelijke leasebak mag vanaf 2025 alleen nog elektrisch en aanschafbelasting bpm op auto’s met een verbrandingsmotor moet over twee jaar worden verdubbeld. Dat is het advies van ambtenaren aan het kabinet, maar de automobielsector vreest dat de auto daarmee voor particulieren onbetaalbaar wordt.

Een ambtelijke werkgroep onder leiding van Laura van Geest, baas van financieel toezichthouder AFM, adviseert het kabinet fors in te grijpen in het huidige beleid om de emissiedoelen te bereiken. Zo pleiten de ambtenaren om vanaf 2025 zakelijk rijden op fossiele brandstof te verbieden en moet de bpm op auto’s met fossiele brandstoffen worden verdubbeld.

RAI Vereniging, de brancheorganisatie van automobielbedrijven, ziet niets in het advies. „Als het kabinet kiest voor het beboeten van auto’s met een verbrandingsmotor en tegelijkertijd elektrische voertuigen niet stimuleert, wordt autorijden voor veel mensen onbetaalbaar”, aldus Huub Dubbelman, sectorvoorzitter personenauto’s van de RAI Vereniging.

Vlucht naar buitenland
De brancheorganisatie meent juist dat een dergelijke verhoging van de bpm verduurzaming van het Nederlandse wagenpark zal vertragen. Veel Nederlanders zullen dan langer in hun auto rond blijven rijden in plaats van een nieuwere schonere variant te kopen. Ook verwacht RAI Vereniging dat automobilisten mogelijk over de grens gaan kijken voor een tweedehands bolide, omdat die hier heel duur worden.

Volgens de auto-industrie moet de elektrische auto nog steeds gestimuleerd worden. RAI Vereniging vindt het een gemiste kans dat die er niet is. De enige stimulans die de commissie-Van Geest adviseert is een lagere motorrijtuigenbelasting voor stekkerauto’s en een fors hogere voor fossiel aangedreven.

’Eenzijdig belasten’
De Bovag stelt dat de autorijden eenzijdig belast wordt. „In 2030 komt €1,6 miljard van de in totaal €3,5 miljard kostende lastenverzwaring voor de rekening van de automobilist, terwijl deze maar goed is voor 16% van de CO2-uitstoot. Met deze koers worden met name mensen met een kleine beurs en mensen die afhankelijk zijn van hun auto disproportioneel hard geraakt”, aldus Bovag in een schriftelijke verklaring.

Bovag is ’voor stimuleren in plaats van beboeten’. „Als je echt voor robust maatschappelijk draagvlak wilt zorgen, verleid je mensen tot juiste keuzes en jaag je ze niet hun auto uit”, aldus Bovag-voorzitter Han ten Broeke. „Mensen hebben lang niet altijd een goed alternatief.”

Meer openbaar vervoer
Overigens maakt ook de ambtelijke commissie zich zorgen over de betaalbaarheid van mobiliteit voor met name de lagere inkomensgroepen als het kabinet het advies overneemt. Daarom zijn volgens de ambtenaren ook aanvullende maatregelen nodig om mobiliteit bereikbaar te houden, zoals een goede beschikbaarheid van betaalbaar openbaar vervoer. Ook zien de ambtenaren wel iets in het stimuleren van biobrandstoffen.

De klimaatadviezen zijn een handvat voor het kabinet om aanvullende klimaatplannen te presenteren. Het kabinet moet over al deze adviezen nog een knoop doorhakken.

Bron: https://www.telegraaf.nl/financieel/825 ... betaalbaar

Leuk verzonnen zo'n ongevraagd advies van ramp-ambtenaren, maar ze zullen eerst het elektriciteitsnet moeten upgraden.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Hier zou je een referendum over moeten organiseren...
  Bericht 
bx gek
Master
En dat is helaas door de partij die het ingevoerd heeft weer de nek omgedraaid
  Bericht 
Wimken
Tour de France kenner '22
Mijn collega heeft de elektrische BWM I4 M50 weer ingeruild voor een benzine variant.
Beperkte actieradius was niet werkbaar.
Hij heeft het 2 maanden geprobeerd.
  Bericht 
GSXR1000
Master
Wimken schreef:
Beperkte actieradius was niet werkbaar.


Mijn collega net zo. Rijdt nu hybride.

Als het een strategie is om mensen enkel dicht bij huis te laten rondrijden dan is die prima.
  Bericht 
zadkine
Master
Wimken schreef:
Beperkte actieradius was niet werkbaar.


? Is dan wel een veelrijder.....en/of werkgever heeft niet gezorgd dat auto elke ochtend volgeladen aan de dag kan beginnen mbv een eigen laadstation.
400 km per dag rijden zou moeten kunnen zonder dat je hoeft bij te laden.
(Range is volgens tests vergelijkbaar met die van de ioniq 5 awd.....maar de wagen is dan wel weer fors duurder.)
  Bericht 
Dave
Webspecialist
mja die hoort daar eigenlijk niet.. zal zo eens kijken wat ik er van kan bakken
  Bericht 
basjuh1981
Master
Aan de andere kant heeft het wel iets politieks.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Mja de koppeling gaat over ene Laura zie ik.. Who de fuk Laura uberhaupt is.. Maargoed ik laat het maar zo. Ppfff....
  Bericht 
Masterdam
Master
zadkine schreef:
400 km per dag rijden zou moeten kunnen zonder dat je hoeft bij te laden. kunt doorrijden.

Als je 's nachts een beetje op normaal tempo rijdt, kan je het schudden.
  Bericht 
Walker
Master
 
BPM zou toch worden afgeschaft?
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Ik begrijp niet zo goed waarom de baas van de AFM hier rapporten over naar buiten zou brengen. Ze valt onder Kaag ja maar dat is toch geen grondslag?
  Bericht 
zerty
Master
een lagere motorrijtuigenbelasting voor stekkerauto’s


Van mij mag het :applaus:
De rest van de belastingen trouwens ook.
  Bericht 
Walker
Master
 
Mr.Cabdriver schreef:
Ik begrijp niet zo goed waarom de baas van de AFM hier rapporten over naar buiten zou brengen. Ze valt onder Kaag ja maar dat is toch geen grondslag?


"Never bite the hand that feeds you..."
  Bericht 
bruintje beer
Master
Walker schreef:
"Never bite the hand that feeds you..."
:lol: braverik.
"Don't shit where you eat."
  Bericht 
basjuh1981
Master
bruintje beer schreef:
"Don't shit where you eat."


Payback 8)
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
AT5 schreef:
'Ov komende jaren op de schop: minder trams in Centrum en vaker overstappen'

Het openbaar vervoer in de stad gaat, als het aan GVB ligt, de komende twee jaar flink op de schop. De vervoerder wil vanaf de zomer de trams, bussen en metro's in de stad minder vaak laten rijden. In 2024 is het plan om bij een aantal lijnen, soms ingrijpende, aanpassingen door te voeren.


Dat blijkt uit het concept 'Vervoerplan 2023 en 2024', dat in handen is van Het Parool. Het GVB is volgens de krant van mening dat het genoodzaakt is om een stap terug te zetten. Het vervoersbedrijf houdt er rekening mee dat reizigers in de toekomst vaker zullen moeten overstappen. Wel laten ze weten dat het vervoerplan een conceptvoorstel is en dat er nog 'van alles kan veranderen'.

Minder trams in het centrum
Een belangrijk punt uit het conceptplan is dat er straks minder trams door de binnenstad zullen rijden. Sommige trams die door het centrum van de stad rijden verdwijnen zelfs helemaal. Lijn 19 tussen Diemen Sniep en Sloterdijk, die een paar jaar geleden al uit de binnenstad verdween, zou helemaal worden geschrapt. Tramlijn 7 (Sloterparkbad-Azartplein) zou dan door rijden naar Diemen en het stuk richting Sloterdijk moet worden opgepakt door lijn 12. Daarmee verdwijnt tram 12, die nu tussen het Amstelstation en Centraal rijdt, ook uit het centrum.

Lijn 14, die tussen het Centraal en het Flevopark pendelt, moet dankzij een nieuwe route bij het Muiderpoortstation komen en tram 24 zou vanaf de Ceintuurbaan niet meer doorrijden naar CS. het GVB wil daarnaast een extra tramlijn laten rijden richting station Zuid.

Buslijnen combineren en metro's aanpassen
In het conceptvoorstel past het GVB ook aardig wat aan in de buslijnen. De vervoerder wil bijvoorbeeld de lijnen 40 en 64 combineren tot één lijn tussen het Amstelstation en Science Park. Ook zou lijn 62 een aanpassing krijgen. Waar de bus nu nog rijdt tussen tussen de stations Amstel, Zuid en Lelylaan, moet het gedeelte tussen het Hoofddorpplein en station Zuid worden geschrapt.

Bij de metrolijnen komen er voornamelijk op de lijnen die richting het CS gaan wat aanpassingen. Zo zou de Noord/Zuidlijn vaker in de spits moeten gaan rijden, maar zou lijn 53 (tussen CS en Gaasperplas) gaan rijden tussen de Isolatorweg en de Gaasperplas. Het GVB wil daarmee voorkomen dat tussen het Centraal en de Van der Madeweg drie lijnen tegelijkertijd rijden.


Plaats het artikel even hier door dit zinnetje:
Meer openbaar vervoer
Daarom zijn volgens de ambtenaren ook aanvullende maatregelen nodig om mobiliteit bereikbaar te houden, zoals een goede beschikbaarheid van betaalbaar openbaar vervoer


Als al in de stad goede ov een probleem wordt, dan helemaal buiten de randstad.
 Pagina 1 van 1  [ 18 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy