Pagina 1 van 27  [ 1302 berichten ]
  Bericht 
Tweebel
Master
De weginspecteurs van Rijkswaterstaat zorgen voor de veiligheid op de Nederlandse autosnelwegen. Zo halen zij bijvoorbeeld rommel van de rijbanen en beveiligen bij incidenten of pechgevallen. Dit beveiligen doen zij met behulp van hun voertuig met aan de achterzijde een groot tekst bord. De opvallende wagen wordt meermaals ruim voor een incident geplaatst om de weggebruiker te attenderen op het incident.

Rood kruis
Sinds kort zitten 15 weginspecteurs van Rijkswaterstaat op Twitter. Zij delen op deze manier alles wat zij op de weg meemaken. Dat deze mensen vaak voor gevaarlijke situaties staan wordt al snel duidelijk bij het lezen van hun tweets. Veel automobilisten blijken het rode kruis op de matrixborden te negeren. Dit blijkt ook uit een nieuwsbericht van MediaTv van 2 juli. Maarliefst 50 automobilisten negeerden hier het rode kruis.

Ongevallen
Het negeren van het rode kruis zorgt voor zeer gevaarlijke situaties. Een wegstrook is niet zomaar afgesloten. Er is bijvoorbeeld een ongeval gebeurd of er staat een voertuig met pech. De weginspecteur vraagt in zo’n geval om een rood kruis en plaatst zijn voertuig in fend-off positie op de afgesloten rijbaan.

Afgelopen nacht ging het weer mis. Op de A12 bij Ede werd het voertuig van weginspecteur Barry aangereden door een tourincar. Barry stond daar vanwege een autobrand op de vluchtstrook. Bij de aanrijding raakte de chauffeur van de bus gewond. De weginspecteur zat niet in het voertuig en bleef ongedeerd. Wel is hij net als zijn collega’s erg geschrokken van het incident.

Collega @wis_barry is vanochtend tijdens het #beveiligen aangereden thv #A12 Ede. Gelukkig was Barry uit zijn auto. pic.twitter.com/nmz2o4s4D3
— Weginspecteur Jürgen (@WIS_Jurgen) 20 juli 2014

Beste volgers, ik zit nu lekker thuis bij mijn gezin. Alles gaat goed. Iedereen bedankt voor zijn/haar medeleven.
— WIS_Barry /!\ (@wis_barry) 20 juli 2014

Eerder ging het fout op de A28 bij Zwolle

@WIS_Harold, als de #weggebruiker niet oplet kan dit het gevolg zijn. pic.twitter.com/xpCB9tq57S
— Weginspecteur Peter (@WIS_Peter) 17 juli 2014


Afbeelding

Afbeelding
  Bericht 
Bambi killer
Master
Wat een verdriet zeg om niet op te letten, hup rijbewijs voorgoed kwijt aan dit soort mensen!
laatst op de A9 in de richting van rotterpolderplein reed er een muts op de dichte spitsstrook ik vet lang toeteren enzo ze was met allerlij dingen bezig! Dit soort mensen zijn nog gewoon te dom om goed uit te kijken, heb er echt geen goed woord voor over, ze reed niet effies van ooh shit nee maar echt een stuk van 4 tot 7 kilometer :fp: :fp: :fp: :fp: :fp: :fp:
  Bericht 
Signum
Master
Bambi killer schreef:
ze reed niet effies van ooh shit nee maar echt een stuk van 4 tot 7 kilometer


Ach ja, zolang ze maar niet te hard reed is er niks aan de hand toch?
  Bericht 
Tweebel
Master
Nee, klopt. Zolang je je snelheid maar weet kan er nooit wat gebeuren. Dat is algemeen bekend.
  Bericht 
Vroeg op
Master
Tweebel schreef:
Veel automobilisten blijken het rode kruis op de matrixborden te negeren.

Zet daar dan eens een setje neer oom agent ipv stiekem achter de bosjes.
  Bericht 
Donald Duck
Master
4 tot 7 km over de vluchtstrook / gesloten spitsstrook. Boh. Absurd. Gevaarlijker dan gevaarlijk
  Bericht 
Superkoe
Master
Ik ben een tijdje terug luid claxonnerend langs een vrachtwagen gereden, die continue half over de vluchtstrook reed. Toen ik in mijn achteruitkijkspiegel keek, was het over. Boodschap kwam toch wel aan.
  Bericht 
shootme
Master
Superkoe schreef:
luid claxonnerend

Heb jij een volume regelaar op je claxon? :woop:
  Bericht 
basjuh1981
Master
Veel automobilisten blijken het rode kruis op de matrixborden te negeren.

Nu had ik dat ook 2 weken geleden bij Gouda richting Den Haag bij het Gouwe viaduct. Ik haal een auto in over de gesloten spitsstrook, totdat er even later achter kwam dat deze gesloten was. :oops: :fp:
  Bericht 
Jack.Ryan
Master
Bambi killer schreef:
ze reed niet effies van ooh shit nee maar echt een stuk van 4 tot 7 kilometer :fp: :fp: :fp: :fp: :fp: :fp:
Afbeelding
  Bericht 
Warmaster
Master
Superkoe schreef:
luid claxonnerend


Kan je ook minder luid claxonneren dan? :D
  Bericht 
Boralis
Master
 
Tweebel schreef:
Het negeren van het rode kruis zorgt voor zeer gevaarlijke situaties. Een wegstrook is niet zomaar afgesloten. Er is bijvoorbeeld een ongeval gebeurd of er staat een voertuig met pech. De weginspecteur vraagt in zo’n geval om een rood kruis en plaatst zijn voertuig in fend-off positie op de afgesloten rijbaan.


En daar zit 'em nu juist het probleem waarschijnlijk. Zonder het goed te praten, maar in 90% (waarschijnlijk nog meer) van de gevallen zijn tegenwoordig wel rijstroken zonder noodzaak afgekruist.
  Bericht 
shootme
Master
Boralis schreef:
En daar zit 'em nu juist het probleem waarschijnlijk. Zonder het goed te praten, maar in 90% (waarschijnlijk nog meer) van de gevallen zijn tegenwoordig wel rijstroken zonder noodzaak afgekruist.

+1
  Bericht 
Masterdam
Master
Boralis schreef:
Zonder het goed te praten, maar in 90% (waarschijnlijk nog meer) van de gevallen zijn tegenwoordig wel rijstroken zonder noodzaak afgekruist.

+1
  Bericht 
Yootzin
Master
Twitter schreef:
wilco flipse ‏@WIS_Wilco 3 min
En weer een collega aangereden #A58 km70.8 nu aanrijdend om te assisteren collega is ongedeerd .
  Bericht 
Masterdam
Master
Boralis schreef:
Zonder het goed te praten, maar in 90% (waarschijnlijk nog meer) van de gevallen zijn tegenwoordig wel rijstroken zonder noodzaak afgekruist.

Ik wil er nog even aan toevoegen dat het ergste is dat de gasten die de klappen mogen vangen er de dupe van zijn. Dat zie je maar weer aan bovenstaande voorbeelden.
  Bericht 
bernardo A.
Master
 
Ik wilde eerst een grapje maken over opzij springen voor auto's. Maar daarvoor is deze aanrijding toch wel wat te ernstig.

Doet me denken aan een telefoongesprek een paar weken geleden. Ik had de auto niet voor de Kennedylaan in Eindhoven bij de parkeerplaats voor de stadsplattegrond gezet, langs de weg. Iets verderop is een afslag naar rechts.
Je wilt niet weten wat al op de vluchtstrook naar rechts kruipt -wel netjes met richtingaanwijzer aan- of domweg half op de vluchtstrook rijdt. Allen haastig weer naar links om mijn auto te ontwijken, maar niet iedereen ziet dat op tijd. Waarschuwingslampen hielpen daar amper.
  Bericht 
JeffreyM
Master
Yootzin schreef:
wilco flipse ‏@WIS_Wilco 3 min
En weer een collega aangereden #A58 km70.8 nu aanrijdend om te assisteren collega is ongedeerd .

Afbeelding
Citaat:
Weginspecteur Kim ‏@WIS_Kimberley 4 min.
Vandaag weer collega aangereden op #A58 Breda. LET OP en kijk vooruit onderweg Wij willen ook naar huis eind vd dag!
  Bericht 
Mdw
Ultimate Master
:nah: :fp: :fp:

Hans Anders ,....alleen de prijs is anders :x
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Zo'n ding vaalt ook helemaal niet op. :fp: :fp:
  Bericht 
GerbenT
Master
Die jongen in die gele wagen zijn ook een partij gevaarlijk op de weg.....want welke gek gaat nou stilstaan op de vluchstrook :loco: :loco: :loco: :loco:



O:) O:) O:) O:) O:)
  Bericht 
plankie
Master
Nee. Totaal niet :(

Ik vraag me echt af waar je mee bezig bent als je zo'n auto over het hoofd KUNT zien...
  Bericht 
JeffreyM
Master
Ook maar even hier posten

Maar als de matrixborden al niet goed 'staan' ja, dan kan het fout gaan. Want als ik hier domweg de matrixborden had gevolgd en mijn bril niet op had, dan had ik ook bovenop de WIS wagen gezeten :x :fp:

Youtube video

Eerste portaal :mx-90: Tot zo ver goed.
Volgende protaal :mx-pr: Oke, ik moet dus de vluchtstrook op. Ik wacht tot ik de bocht door ben, voordat ik van rijstrook wissel. Is maar goed ook, want ze staan daar zelf op de vluchtstrook :fp:

Was het 'slim' geweest dat ik daar stopte om tegen de weginspecteur te zeggen dat de :mx-pr: een :mx-pl: moet zijn? :huh:
  Bericht 
Masterdam
Master
JeffreyM schreef:
Was het 'slim' geweest

Nee. Voor je eigen veiligheid gewoon niet doen. Je zou er een prent voor kunnen krijgen ook.

Ik vind dat je er 112 voor kunt bellen. Ik ben het namelijk volledig met je eens dat dit een gevaarlijke situatie is, waar die hulpverleners niet eens vanaf weten.

Ik geloof trouwens dat 0800-8002 ook een 'noodlijn' heeft. Zoiets van "als u een gevaarlijke situatie wil melden, toets dan 1" ofzo.

Ik heb overigens nagenoeg hetzelfde al een keer eerder zien staan.

Youtube video
  Bericht 
JeffreyM
Master
Masterdam schreef:
Nee. Voor je eigen veiligheid gewoon niet doen. Je zou er een prent voor kunnen krijgen ook.

:thumb: De politie was er dan wel als de 'kippen' bij geweest :roll: :lol:

Masterdam schreef:
Ik vind dat je er 112 voor kunt bellen. Ik ben het namelijk volledig met je eens dat dit een gevaarlijke situatie is, waar die hulpverleners niet eens vanaf weten.

Dan zal ik dat de volgende keer doen. Al het in dit de geval niet veel uitgemaakt, want ze waren al aan het 'inpakken' leek het zo.

Masterdam schreef:
Ik geloof trouwens dat 0800-8002 ook een 'noodlijn' heeft. Zoiets van "als u een gevaarlijke situatie wil melden, toets dan 1" ofzo.

Ok, maar als ik weer zoiets tegen kom dat nummer bellen of meteen 112??
  Bericht 
JeffreyM
Master
  Bericht 
Onderbord
Die hard
Zag het, maar zag de foto nog niet voorbij komen :wink:
  Bericht 
JeffreyM
Master
Euh...er staat toch echt een foto in http://forumindex.nl/post3670968.html#p3670968 :kniktja: (f) :wink:
  Bericht 
Onderbord
Die hard
Ah, ja, die wil door de standaard security settings weer niet laden :x :x
  Bericht 
JeffreyM
Master
Onderbord schreef:
Ah, ja, die wil door de standaard security settings weer niet laden :x :x

:aai: :lol: :thumb:
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Vier auto's Rijkswaterstaat in puin gereden

Op verschillende plekken in Nederland zijn binnen twee weken tijd vier auto's van Rijkswaterstaat in puin gereden. Twee of drie keer zagen de bestuurders van de auto's die de wagens ramden, het rode kruis boven de weg over het hoofd. 'We hopen niet dat dit een trend is, maar gewoon toeval,' zegt woordvoerder Diederik Fleuren van Rijkswaterstaat.

Het eerste ongeluk was 10 juli bij Zwolle toen een vrachtwagen een rood kruis boven de weg 'niet gezien had' en een wagen van Rijkswaterstaat ramde. Afgelopen vrijdag op de A10 bij Amsterdam ging een tweede wagen eraan toen een automobilist waarschijnlijk een rood kruis negeerde, dacht dat-ie er nog langs kon en 'boem'.

Zondag bij Arnhem zag de chauffeur van een lege touringcar een rood kruis boven de weg over het hoofd en maandag was het weer raak: bij een incident op de vluchtstrook langs de snelweg ter hoogte van Breda ramde een automobilist een wagen van een inspecteur.

In alle gevallen kwamen de betrokkenen er zonder kleerscheuren vanaf. De wagens raakten zwaar beschadigd. 'Vier wagens in twee weken is uitzonderlijk veel,' zegt Fleuren. 'Maar hoe cru het ook klinkt: in principe staan de wagens ervoor. Ze zijn er om de plaats van het ongeluk te beschermen.'

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... eden.dhtml
  Bericht 
Yootzin
Master
Masterdam schreef:
Ik geloof trouwens dat 0800-8002 ook een 'noodlijn' heeft. Zoiets van "als u een gevaarlijke situatie wil melden, toets dan 1" ofzo.

:kniktja: :kniktja: :kniktja:
Bel ik altijd bij pechgevallen, gevaarlijke objecten (Laatst spanband MET ratel :o :o :dood: :dood: :dood: ) of matrixbordfouten. Deze van Jeff had onder 1 gemogen :kniktja: :thumb:

JeffreyM schreef:
Ok, maar als ik weer zoiets tegen kom dat nummer bellen of meteen 112??

0800-8002 bellen. Dan op 1 drukken en hmp aangeven (en zo nauwkeurig mogelijk met LI, RE, N,M of wat dan ook (f) )
  Bericht 
okkiwokki
Master
Masterdam schreef:
Ik geloof trouwens dat 0800-8002 ook een 'noodlijn' heeft. Zoiets van "als u een gevaarlijke situatie wil melden, toets dan 1" ofzo.

:kniktja: en daar naar mijn ervaring altijd snel opgenomen. Heb persoonlijk ook het idee dat het beter is omdat het dan direct bij RWS ligt, en niet via de alarmcentrale weer naar RWS moet. Maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit 112 gebeld.
  Bericht 
Masterdam
Master
112 gaat ook vrij rap hoor. Niet zo snel als direct de centrale bellen, maar ik denk toch dat het sneller gaat dan 8002 eigenlijk, alhoewel ik dáár dan weer geen ervaring mee heb. :wink:
  Bericht 
Yootzin
Master
Twitter schreef:
wilco flipse
‏@WIS_Wilco
Auto met pech op uitvoegstrook, afrit afgesloten met dienstvoertuig en kegels, pionnen gezet. En erdoor rijden, ja daar stond ik, heb geluk
18:13 - 22 jul. 2014
  Bericht 
Yootzin
Master
okkiwokki schreef:
en daar naar mijn ervaring altijd snel opgenomen. Heb persoonlijk ook het idee dat het beter is omdat het dan direct bij RWS ligt,

+1 :kniktja: :kniktja: :kniktja:
  Bericht 
Tweebel
Master
Masterdam schreef:
112 gaat ook vrij rap hoor. Niet zo snel als direct de centrale bellen, maar ik denk toch dat het sneller gaat dan 8002 eigenlijk, alhoewel ik dáár dan weer geen ervaring mee heb.


Mijn ervaring is dat 8002 tot nu toe altijd even snel, of sneller is geweest dan 112.

Laatst een keer 112 gebeld:
-Hoi, er staat op de A12 Ede richting Arnhem een rood busje stil op de middelste rijbaan. Het verkeer dat achterop komt, rijdt rond de 100 km/h. Ergens ter hoogte van de afslag Ede
112: voor of na de afslag
-geen idee, het is hier nogal druk, uitwijken enzo
112: denkt u eens goed na, voor of na de afslag
-kon ik niet zien, nogal druk, uitwijken enzo
112: aha, ok, voor of na de afslag?
- :[

Overigens ook wel een keer gebeld dat ze het meteen snapten, toen stond er een half uur later 10 km file voor knooppunt holendrecht.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
112 is echt traag. Ik heb ze onderweg een keer of 3 gebeld en toen ging het steeds als volgt:

- Ik bel 112 en nadat ze opnemen vertel ik wat er aan de hand is
- Zij: Ok, bij welke hmp bent u?
- Ik: Weet ik niet precies
- Zij: Bij welke hmp bent u???
- Ik rij op de Axx van [plaats] naar [plaats]
- Bij welke hmp rijdt u??????
- Ik heb dan eindelijk de hmp gevonden dus 'bij hmp xx.x'
- Zij: Ok, ik verbind u door met een collega
- Hallo met de politie wat kan ik voor u doen?
- Ik vertel weer wat er aan de hand is
- Zij: Ok, bij welke hmp bent u?
- Ik: bij hmp xx.x op de Axx [plaats] ri. [plaats]
- Zij: Ok, ik verbind u even door
- Zij: Hallo, wat is er aan de hand?
- Ik vertel wederom wat er aan de hand is
- Zij: Bij welke hmp bent u?
- Ik: Bij hmp xx.x (intussen al een paar km verderop dan eerst het geval was...) op de Axx van [plaats] ri. [plaats]
- Zij: Ok, en wat is er aan de hand?
- Ik vertel wederom voor de zoveelste keer waarom ik 112 bel
- Zij: ik ga het even doorgeven, veilige reis!

En dat duurt echt iets van 10 min.
  Bericht 
Harrievdvvrt
Die hard
 
Het is helaas wachten op de eerste WIS die een WAS wordt :boos:
  Bericht 
djroadstar
Master
met regelmaat RWS gebeld altijd snel opgenomen en snel geholpen. misschien ook wel omdat ik direct kijk naar HTM paatje incl LI/RE zodat ze gelijk alle juist info hebben.
heb ook 1x een kruis aangevraagd voor vrachtwagen met pech op vluchtstrook waarbij truck op einde van invoeg strook stond ivm daarna afgezet voor wwzh.(deed dit gewoon als burger niet als mijn avatar)
  Bericht 
Tweebel
Master
djroadstar schreef:
misschien ook wel omdat ik direct kijk naar HTM paatje incl LI/RE zodat ze gelijk alle juist info hebben.


probeer ik ook, maar soms lukt dat door de wegsituatie gewoon niet. Als ik overal remlichtjes zie gaan, dan maar even geen accuraat hmptje.
  Bericht 
scumbag
Pro
Bij gevaarlijke situaties bel ik altijd 112. 8002 zit (nog) niet onder mijn sneltoetsen. Grote takken op de weg, een groot zeil dat een hele rijbaan afdekt, spelende kinderen langs de snelweg, verkeerd gekruiste rijbanen etc.

Ik heb het tot nu toe 5x toe meegemaakt dat de wegwerkzaamheden waren afgerond, maar de kruisen nog niet waren aangepast. Dit leidt tot vreemde reacties bij medeweggebruikers. Het ergste was een zondagochtend op de A2 waar ALLE rijbanen waren gesloten... Blijkbaar was er nog niemand op het idee om de gevaarlijke situatie door te bellen, terwijl de wegwerkzaamheden al enige uren afgerond waren.
  Bericht 
18vti
Master
Denk dat de verzekeringen van de aanrijders een "field-day" hebben met deze "pech"vogels.

Verzekering: "Dus u heeft een gele auto met waarschuwingslichten niet gezien?"
Brokkenpiloot: "Ja, ik heb deze niet gezien omdat ik...euhh..met de gedachten elders zat"
Verzekering:"U had dus niet het verkeersinzicht om een aanrijding te voorkomen?"
Brokkenpiloot:"Weet ik niet, ik was aan het slaaprijden dus ik ben niet schuldig"
Verzekering: "Wij zijn van mening dat wij U niet meer kunnen verzekeren!"
Brokkenpiloot:"Huh, hoezo dan?"
Verzekering:"Tuut tuut tuut tuut...."
  Bericht 
bernardo A.
Master
 
18vti schreef:
Verzekering:"U had dus niet het verkeersinzicht om een aanrijding te voorkomen?"
Brokkenpiloot:"Weet ik niet, ik was aan het slaaprijden dus ik ben niet schuldig"
Verzekering: "Wij zijn van mening dat wij U niet meer kunnen verzekeren!"


Als de verzekeraars dit als norm zouden houden was er, op een enkele FS'er na niemand meer verzekerd. Jij wilt niet weten wat mensen allemaal voor domme en ondoordachte dingen doen, waarmee ze schade veroorzaken.

Belangrijkste punt is dat je dat niet al te frequent doet. Om met Jules Deelder te spreken: verzekeraars hebben een hekel aan tevreden klanten. Die kunnen naar Rialto.
  Bericht 
Pita
Master
 
Tsja, sommige mensen kijken echt maar 100 meter vooruit
  Bericht 
Spook
Master
Warmaster schreef:
Kan je ook minder luid claxonneren dan?



Jazeker. Er zijn auto's (of iig ze zijn er geweest) met een claxon voor in de stad, en eentje voor op de buitenwegen. Of voor overdag en voor 's nachts.
  Bericht 
Tweebel
Master
18vti schreef:
Brokkenpiloot:"Weet ik niet, ik was aan het slaaprijden maar ik ben een snelheidsweter dus ik ben niet schuldig
  Bericht 
DidbeZ
Master
Spook schreef:
's nachts


Zacht genoeg om de buren niet wakker te maken...
  Bericht 
alexs
Master
Lotus Omega schreef:
112 is echt traag. Ik heb ze onderweg een keer of 3 gebeld en toen ging het steeds als volgt

Mijn ervaring is anders, 1x moeten bellen voor mijn eigen achterwiel die op de rechter rijbaan lag. Ging super snel,

> Hallo 112, wie heeft u nodig
< Politie, A7, 18.3 rechts.
> NA afslag Purmerend noord?
< euh, ja? 18.3 rechts (ik snapte de relevantie niet echt)
> verbind u door
> Hallo politie
< A7 18.3 Rechts, mijn achterwiel verloren, die ligt op de rechter rijstrook. Ik sta met mijn vrachtwagen op de vluchtstrook, wiel is te zwaar om snel eraf te pakken.
> Ok, ga achter de vangrail staan ,we komen eraan.

Op 't moment dat ik ophing sprongen de al kruizen aan
 Pagina 1 van 27  [ 1302 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum