Pagina 1 van 2  [ 56 berichten ]
  Bericht 
GSXR1000
Master
Citaat:
Rick van Stippent (31) uit Heesbeen bij Heusden botste vorig jaar maart op de A28 in Overijssel met duizelingwekkende snelheid op de vangrail. Als het aan de officier van justitie ligt moet hij een taakstraf krijgen van 150 uur en een jaar zijn rijbewijs inleveren. Van Stippent, die bekendstaat als de ‘autopoetsmiljonair’, hoorde die eis maandag bij de rechtbank in Zwolle.


Rick van Stippent (31) uit Heesbeen bij Heusden botste vorig jaar maart op de A28 in Overijssel met duizelingwekkende snelheid op de vangrail. Als het aan de officier van justitie ligt moet hij een taakstraf krijgen van 150 uur en een jaar zijn rijbewijs inleveren. Van Stippent, die bekendstaat als de ‘autopoetsmiljonair’, hoorde die eis maandag bij de rechtbank in Zwolle.
Profielfoto van Cor Bouma
Geschreven door
Cor Bouma
Alle aanwezigen waren het er wel over eens: Rick en zijn bijrijder mogen blij zijn dat zij het er levend vanaf hebben gebracht die zondagmorgen 27 maart. Alleen dankzij de supersterke cockpit van de race-auto kwamen hij en zijn bijrijder er zonder een noemenswaardige schram vanaf.

Rick was met zijn witte Lamborghini Aventador van een half miljoen euro onder weg naar een autoshow op het circuit van Assen. De jonge ondernemer heeft enorme spijt van die ‘ene keer dat hij even het gaspedaal diep intrapte’, maar is blij dat hij er nog is. Van de verzekering kreeg hij geen cent.

Ongedeerd
Rond half tien ‘s morgens ging het mis. Rick gaf net voor het viaduct bij Rouveen even flink gas, raakte in een slip, ramde de vangrail en stond honderden meters verderop pas stil. Geschrokken, maar ongedeerd stapten Van Stippent en zijn bijrijder uit.

De rechtbank in Zwolle ging maandag uitvoerig in op de vraag hoe dan kon gebeuren. De politie berekende dat Van Stippent 314 tot 318 moet hebben gereden toen over een hobbel vloog en in een slip raakte. Toen hij enkele tientallen meters verder links op de vangrail klapte, ging de Lamborghini volgens de politie nog steeds 306 kilometer per uur.

De sportauto nam zo’n twintig tot 30 paaltjes mee en begon daarna te tollen en ramde de vangrail nog meerdere keren. Na bijna 300 meter stond de auto pas stil. Over zes rijbanen lagen de brokstukken verspreid. De auto van een half miljoen was total loss.


Navigatie overslaan
Omroep Brabant
Video
Rick knalde met 306 per uur op de vangrail: 'Blij dat ik hier nog zit'
Gisteren om 17:19 • Aangepast gisteren om 21:39

Rick van Stippent (31) uit Heesbeen bij Heusden botste vorig jaar maart op de A28 in Overijssel met duizelingwekkende snelheid op de vangrail. Als het aan de officier van justitie ligt moet hij een taakstraf krijgen van 150 uur en een jaar zijn rijbewijs inleveren. Van Stippent, die bekendstaat als de ‘autopoetsmiljonair’, hoorde die eis maandag bij de rechtbank in Zwolle.
Profielfoto van Cor Bouma
Geschreven door
Cor Bouma
Alle aanwezigen waren het er wel over eens: Rick en zijn bijrijder mogen blij zijn dat zij het er levend vanaf hebben gebracht die zondagmorgen 27 maart. Alleen dankzij de supersterke cockpit van de race-auto kwamen hij en zijn bijrijder er zonder een noemenswaardige schram vanaf.

Rick was met zijn witte Lamborghini Aventador van een half miljoen euro onder weg naar een autoshow op het circuit van Assen. De jonge ondernemer heeft enorme spijt van die ‘ene keer dat hij even het gaspedaal diep intrapte’, maar is blij dat hij er nog is. Van de verzekering kreeg hij geen cent.

Ongedeerd
Rond half tien ‘s morgens ging het mis. Rick gaf net voor het viaduct bij Rouveen even flink gas, raakte in een slip, ramde de vangrail en stond honderden meters verderop pas stil. Geschrokken, maar ongedeerd stapten Van Stippent en zijn bijrijder uit.

De rechtbank in Zwolle ging maandag uitvoerig in op de vraag hoe dan kon gebeuren. De politie berekende dat Van Stippent 314 tot 318 moet hebben gereden toen over een hobbel vloog en in een slip raakte. Toen hij enkele tientallen meters verder links op de vangrail klapte, ging de Lamborghini volgens de politie nog steeds 306 kilometer per uur.

De sportauto nam zo’n twintig tot 30 paaltjes mee en begon daarna te tollen en ramde de vangrail nog meerdere keren. Na bijna 300 meter stond de auto pas stil. Over zes rijbanen lagen de brokstukken verspreid. De auto van een half miljoen was total loss.

poster
Van Stippent kon niet geloven dat hij zo hard had gereden. Zo’n auto gaat in een paar seconden heel snel, maar dit geloofde hij niet. Hij hield het erop dat hij zo’n 200 kilometer per uur had gereden. Een door hem ingeschakelde expert berekende een snelheid van 249. Bij lange na niet zo snel als justitie oordeelde.

Getuigen hadden de Lamborghini van Van Stippent al eerder hard zien rijden. De bolide valt dan ook enorm op door zijn vorm én enorme motorgeluid. Een van de getuigen die er meteen na de crash bij was, heeft verklaard dat ze de bijrijder hoorde bellen en dat hij zei dat hij een snelheid van 314 had gezien op de teller.

Adrenaline
De officier van justitie kwam woorden tekort om te vertellen hoe asociaal hij het rijgedrag van Van Stippent vond. “Ga dan naar Duitsland of naar een circuit. Of ga parachutespringen als je zoveel adrenaline wilt”, vond hij. “Dit is bespottelijk hard.”

Rick van Stippent kon alleen maar beamen dat het allemaal niet goed was. Ook hij zit er behoorlijk mee in zijn maag. Zijn advocaat noemde het dan ook een zwarte dag, die niet zomaar valt weg te poetsen. De taakstraf van 150 uur en het intrekken van het rijbewijs voor een jaar, met nog een half jaar voorwaardelijk daarbij, vond hij veel te hoog.

Volgens de advocaat is een veel lagere werkstraf en drie maanden intrekken van het rijbewijs wat meer volgens de richtlijnen.

De rechtbank in Zwolle doet op 6 november uitspraak.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/436 ... er-nog-zit

Wachten op de uitspraak
  Bericht 
Abel1
Master
Lokale klootzakjes hier, hebben maar 240 uur taakstraf gekregen voor poging doodslag, dus zo bekeken vind ik 150 uur voor jezelf de vangrail in rijden wel veel. De rijontzegging ja ok.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Hier loopt al een discussietje over in een ander topic.


Abel1 schreef:
dus zo bekeken vind ik 150 uur voor jezelf de vangrail in rijden wel veel. De rijontzegging ja ok.
'Maatschappelijke ophef' natuurlijk.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
GSXR1000 schreef:
Ga dan naar Duitsland

Dat vind ik altijd zo'n stomme opmerking. Ja, je mag daar hard rijden, maar dat maakt het niet meteen veilig om 300+ te doen.
  Bericht 
BLikent
Master
De Telegraaf schreef:
<< knip >>
Afbeelding

Hij verloor de macht over het stuur en zijn tollende auto schraapte honderden meters langs de vangrail. Twee remschijven zijn op 200 meter van het ongeval op het tegenovergelegen wegdeel teruggevonden. De auto raakte total loss.
<< knip >>


Bron: DvhN


en

Bron: Omroep Brabant

Als je alle (hier geplaatste) foto's bekijkt:
Heb niet zo heel veel verstand van auto's, maar waar zijn die remschijven dan vandaan gekomen?
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Waren het wel remschijven? Of iets anders dat rond is? Koelfans oid.?
  Bericht 
dvdouden
Master
BLikent schreef:
Heb niet zo heel veel verstand van auto's, maar waar zijn die remschijven dan vandaan gekomen?
Links en rechts zijn de remschijven aan de voorkant gebroken, ze zullen wel "stukken remschijf" bedoelen dan...
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Lotus Omega schreef:
Waarom? Ik geloof wel dat hij rond de 300 reed.

Ik ging af op het wrak. Daar is nog best veel van over voor 300.
GSXR1000 schreef:
De sportauto nam zo’n twintig tot 30 paaltjes mee

Kan dat niet nauwkeuriger?
GSXR1000 schreef:
Na bijna 300 meter stond de auto pas stil.

Wat is bijna?
Citaat:
De remweg berekenen doe je als volgt;
Deel de snelheid waarmee je rijdt door 10 (bijvoorbeeld 130/10=13)
Vermenigvuldig de uitkomst met de uitkomst zelf (dus 13×13=169)
Deel deze uitkomst door 2 (169:2=84,5)
In het geval van een droog wegdek de vorige uitkomst (84,5) de remafstand in meter.

300/10= 30
30x30= 900
900/2=450

200/10=20
20x20=400
400/2=200

Hamvraag: heeft die spin de remweg verlengd of verkort?
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Dat is een vuistregeltje. En bereken je daarmee de afstand met normaal remmen? Of met spinnen? Met spinnen leg je een langere afstand af.
  Bericht 
GSXR1000
Master
Lotus Omega schreef:
maar dat maakt het niet meteen veilig om 300+ te doen.


Ik vermoed dat lage auto, hoge snelheid + oneffenheid in de weg heeft geleid tot een onbalans die niet meer te corrigeren was.

Ik ben daar niet bekend, maar iemand gaf aan dat de weg daar een listig punt heeft.

Wegen in Duitsland zijn denk ik hier beter op ingesteld?
  Bericht 
regiorunner
Master
GSXR1000 schreef:
beter op ingesteld?


Grapje toch?
  Bericht 
dvdouden
Master
Mr.Cabdriver schreef:
De remweg berekenen doe je als volgt;
Laten we het eens andersom doen.
We hebben de remweg, laten we voor het gemak van 300 meter uitgaan.
We hebben een paar snelheden, 300 km/u en 200 km/u.
Dan kunnen we uitrekenen hoe lang de auto er over gedaan heeft om tot stilstand te komen als we uitgaan van een constante deceleratie: t = 2d / v
Waarbij v in m/2 is.
Bij 300 km/u: 600 / 83.3 = 7.2 sec
Bij 200 km/u: 600 / 55.5 = 10.8 sec
Dat kunnen we omrekenen naar de gemiddelde deceleratie:
Bij 300 km/u: 83.3 / 7.2 = 11.6 m/s/s = 1.18G
Bij 200 km/u: 55.5 / 10.8 = 5.1 m/s/s = 0,52G

Om e.e.a. in perspectief te zetten kunnen we dit vergelijken met remtesten. Bijv https://www.brembo.com/en/company/news/ ... ing-cars-3
Citaat:
LAMBORGHINI AVENTADOR SVJ
100 KM/H (62.1 MPH) TO 0 IN 29.9 METERS (98.1 FEET)

Remtijd uitrekenen: 60 / 27.8 = 2.2 sec
27.8 / 2.2 = 12.6 m/s/s = 1.29G

Een gewone personenwagen redt niet meer dan 0.8G bij maximaal remmen, 0,5G is fors remmen.

Samenvattend: Ofwel de auto is fors snelheid kwijtgeraakt door het botsen met de geleiderail. Ofwel die 300 km/u is schromelijk overdreven.
  Bericht 
Suggestief
Master
dvdouden schreef:
perspectief

Die gast is met hogere snelheid de geleiderail ingeknald en daarna is de auto allerlei idiote bewegingen gaan maken. Denk je dat een tabelletje dat onder geconditioneerde omstandigheden tot stand is gekomen representatief is?
Ik vraag mij af of, wanneer en hoe Stipt is gaan remmen want je bent na zo'n 1e klap en in een tollende auto volgens mij wel even minder alert.


Bijlagen :


  Bericht 
Dave
Webspecialist
gaan we het onderzoek opnieuw doen? :koffie:
  Bericht 
bruintje beer
Master
Hij heeft er in elk geval een behoorlijke teringzooi van gemaakt.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
valt best mee, paar bezems doen wonderen. Zo'n gemeentewagentje is er zo mee klaar. Hekje vervangen en door.
  Bericht 
dvdouden
Master
Dave schreef:
gaan we het onderzoek opnieuw doen? :koffie:
Uiteraard! FI VOA voor al uw speculaas! (f)
  Bericht 
basjuh1981
Master
bruintje beer schreef:
Hij heeft er in elk geval een behoorlijke teringzooi van gemaakt.


Gelukkig waren de bomen al kaal.
  Bericht 
Superkoe
Master
Die vangrail van zijn pootjes gereden, dat zie je toch ook zelden.
  Bericht 
R
Master
Zeker zelden door een personenwagen. Maarre daarna netjes die sporen een paar honderd meter rechtdoor. Rijhulpsysteem?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
:D

zo'n creatie krijg je als je zeven of acht keer om je as tolt (terwijl je nog voorwaartse snelheid hebt/had).
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Die heeft een hoop rondjes getold, daar kan geen ESP iets aan helpen.
  Bericht 
18vti
Master
BLikent schreef:
Heb niet zo heel veel verstand van auto's, maar waar zijn die remschijven dan vandaan gekomen?


En dat was dan een impact of twee met maximaal 80 km/h.....dus die 300+ lijkt me uit de neus berekende onzin.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Denk je dat je met 80 zo vaak kunt rondspinnen?
  Bericht 
zadkine
Master
dvdouden schreef:
Een gewone personenwagen redt niet meer dan 0.8G bij maximaal remmen, 0,5G is fors remmen.


Volgens veel specs zie ik een remweg van 100 naar 0 ergens tussen de 35 en 47 meter (afhankelijk welke normale personen auto).
Bij remmen van 100 naar 0 in 2,5 secondes (11,1 m/s^2) sta je in 34,7 m stil (ongeveer de beste remvertraging in normale personen wagens)
in 3 seconden (9,25 m/s^2) sta je in 41,6 meter stil.
Bij 3,5 seconden remmen is de vertraging 7,93 m/s^2 en de remweg 48 meter.
Indien je 4 seconden remt (6,9 m/s^2 remvertraging) is je remweg 55,5 meter..
(Is ongeveer de minst goede spec die ik tegen kwam....nl bij de R4 uit de jaren 70 van mijn ouders.)

Verder rem je met een onwaarschijnlijk veel grote G kracht af vanwege de luchtweerstand bij een snelheid van 300 km.h...
Een F1 auto schijnt dan al ruim 1 G af te remmen door alleen maar geen gas meer te geven.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
dvdouden schreef:
Ofwel de auto is fors snelheid kwijtgeraakt door het botsen met de geleiderail. Ofwel die


het verliezen van snelheid door het draaien om de eigen as dient niet onderschat te worden, vraag de gemiddelde skiër maar.
  Bericht 
18vti
Master
Lotus Omega schreef:
Denk je dat je met 80 zo vaak kunt rondspinnen?


Geen idee, lang geleden is het me wel gelukt 1x 360 te doen nadat ik ook de vangrail onder een rare hoek getikt had. (klap band)
Ik doel meer op schade beeld, we hebben hier wat andere aftermath ellende gezien waarbij de auto in stukjes is na een crash met 300+ tegen de vangrail.
Gruwelijk veel geluk gehad dan mocht ik er helemaal naast zitten.

Maar alle gepraat terzijde: Er zit vast wel een module in die wagen die de laatste minuten qua snelheden (tijdelijk) gelogd heeft.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
zadkine schreef:
Verder rem je met een onwaarschijnlijk veel grote G kracht af vanwege de luchtweerstand bij een snelheid van 300 km.h...
Een F1 auto schijnt dan al ruim 1 G af te remmen door alleen maar geen gas meer te geven.

Niet door de luchtweerstand maar door de compressie.

Rick heeft nauwelijks geremd. En je kunt daar met zoveel verkeer geen 300.
Maar hij heeft nu wel de 200 toegegeven, iets wat hij eerst ontkende.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Met 200 raak je de macht over het stuur niet kwijt op een recht stuk snelweg lijkt me.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
bruintje beer schreef:
Met 200 raak je de macht over het stuur niet kwijt op een recht stuk snelweg lijkt me.

Was niet helemaal recht.
Bovendien is het een dingetje bij Lambo, hier gebeurt het na zo'n 6 seconden vanaf 0:


Youtube video
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Die is niet standaard. Ik heb geen idee hoeveel vermogen die levert maar dat is bij twin turbo Huracan's al gauw boven de 1000.

En Rick reed over een heuveltje, niet op een dragstrip
  Bericht 
Dave
Webspecialist
wie gaat dat dan op een natte baan zitten doen, zelfs Rickepik niet lijkt mij
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Lotus Omega schreef:
Met spinnen leg je een langere afstand af.

Lotus Omega schreef:
En Rick reed over een heuveltje, niet op een dragstrip

Volgens mij zijn wij het eens :D
  Bericht 
Raaf
Master
Dave schreef:
het verliezen van snelheid door het draaien om de eigen as dient niet onderschat te worden, vraag de gemiddelde skiër maar


Een spinnende auto rem je heel makkelijk uit.
Alle 4 de wielen in de juiste richting remt veel harder dan glijden/spinnen
  Bericht 
Dave
Webspecialist
oke dan was het toch 80 ;)
  Bericht 
Lotus Omega
Master
En dan 4-5 rondjes spinnen?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
meer
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Ik keek naar het plaatje hierboven. Er was nog een plaatje vanaf de andere kant maar geen zin om te zoeken.

Het waren veel rondjes :)
  Bericht 
Dave
Webspecialist
yup... en overigens.. [..]


Bijlagen :




  Bericht 
Lotus Omega
Master
Zal weer sensatiehoernalistiek van Nu.nl zijn geweest. Of een klein stukje van de remmerij, maar geen hele schijven iig
  Bericht 
Dave
Webspecialist
minimaal een helft, althans mijn scherm is wel redelijk duidelijk
  Bericht 
bruintje beer
Master
Dat zijn waren behoorlijke keramische LP's inderdaad, daar zullen wel (herkenbare) brokstukken van verspreid liggen.
  Bericht 
adinsx
Master
Zijdelingse stootkracht zijn die remschijven niet zo op berekend :[
  Bericht 
033er
Die hard
 
Citaat:
YouTuber die Lamborghini in de prak reed, mag jaar lang de weg niet op

ZWOLLE - De 31-jarige bestuurder die met zijn Lamborghini in maart 2022 met ruim 300 kilometer per uur op de A28 van de weg schoot is maandag veroordeeld tot een taakstraf, een rijontzegging en een voorwaardelijke celstraf. De rechtbank in Zwolle wil hiermee een signaal afgeven, zei de rechter maandag.

YouTuber Rick van Stippent uit het Brabantse Heesbeen kreeg een rijontzegging van anderhalf jaar waarvan zes maanden voorwaardelijk opgelegd. Daarnaast kreeg hij een taakstraf van 120 uur en een voorwaardelijke celstraf van twee weken. Dat laatste was niet door het Openbaar Ministerie geëist. „Maar de rechtbank wil een sterk signaal aan de verdachte en aan de maatschappij afgeven dat dit verkeersgedrag onacceptabel is”, zei de rechter. De rechtbank gaat ervan uit dat van S. met 300 kilometer per uur over de A28 reed met zijn Lamborghini.

Volgens de Zwolse rechtbank heeft de bestuurder met zijn sportwagen andere weggebruikers en ook de persoon die naast hem zat in gevaar gebracht. Van Stippent reed op 27 maart 2022 op de A28 op weg naar een show op het circuit van Assen toen hij met zijn witte Lamborghini Aventador S ter hoogte van het viaduct bij Rouveen de macht over het stuur verloor. Bij het ongeval raakte niemand gewond.


Bron: Telegraaf
  Bericht 
Blaataap
Master
033er schreef:
ter hoogte van het viaduct bij Rouveen de macht over het stuur verloor.


Snap ik een stuk beter. Die ligt er ook beroerd in, zeker met 300+ :[
  Bericht 
BLikent
Master
Het artikel is iets langer geworden
De Telegraaf schreef:
YouTuber die Lamborghini in de prak reed, mag jaar lang de weg niet op

ZWOLLE - De 31-jarige bestuurder die met zijn Lamborghini in maart 2022 met ruim 300 kilometer per uur op de A28 van de weg schoot is maandag veroordeeld tot een taakstraf, een rijontzegging en een voorwaardelijke celstraf. De rechtbank in Zwolle wil hiermee een signaal afgeven, zei de rechter maandag.

YouTuber Rick van Stippent uit het Brabantse Heesbeen kreeg een rijontzegging van anderhalf jaar waarvan zes maanden voorwaardelijk opgelegd. Daarnaast kreeg hij een taakstraf van 120 uur en een voorwaardelijke celstraf van twee weken. Dat laatste was niet door het Openbaar Ministerie geëist. „Maar de rechtbank wil een sterk signaal aan de verdachte en aan de maatschappij afgeven dat dit verkeersgedrag onacceptabel is”, zei de rechter. De rechtbank gaat ervan uit dat Van Stippent met 300 kilometer per uur over de A28 reed met zijn Lamborghini.

Volgens de Zwolse rechtbank heeft de bestuurder met zijn sportwagen andere weggebruikers en ook de persoon die naast hem zat in gevaar gebracht. Van Stippent reed op 27 maart 2022 op de A28 op weg naar een show op het circuit van Assen toen hij met zijn witte Lamborghini Aventador S ter hoogte van het viaduct bij Rouveen de macht over het stuur verloor. Bij het ongeval raakte niemand gewond. Twee remschijven zijn op 200 meter van het ongeval op het tegenovergelegen wegdeel teruggevonden. De auto met een geschatte waarde van vijf ton raakte total loss. De verzekeraar keerde niets uit.

Van Stippent reed met 300 kilometer per uur op de A28 bij Rouveen terwijl honderd kilometer per uur was toegestaan. Dit rijgedrag is levensgevaarlijk omdat de rechtbank het uitgesloten acht dat andere weggebruikers dergelijke snelheden kunnen verwachten. „De auto vloog voorbij”, citeerde de rechter een van de weggebruikers. Het rijgedrag maakte veel indruk op weggebruikers die zich later spontaan bij de politie gemeld hebben. Van Stippent kreeg in 2019 al eens een boete van het OM voor een flinke snelheidsovertreding.

Tegen de automobilist was een werkstraf van 150 uur en een rijontzegging van 18 maanden waarvan een halfjaar voorwaardelijk geëist.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Grappig, als je een moord pleegt krijg je minder.

Maar oké, 300 is niet oke. Duidelijk. 270 dan? O:)
  Bericht 
bruintje beer
Master
Ik vind een witte auto al voldoende reden voor straf.
  Bericht 
18vti
Master
Dave schreef:
Grappig, als je een moord pleegt krijg je minder.


Blanke werkende man zeker deze "misdadiger".
Ik kan nog steeds niet accepteren dat die snelheid bewezen is tenzij we niet alles qua data voorgeschoteld gekregen hebben.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Zal o.a. bepaald zijn adhv de slipsporen. Ze zeiden toch ook tenminste 260-330 km/u?
 Pagina 1 van 2  [ 56 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy