Pagina 1 van 1  [ 22 berichten ]
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
SWOV schreef:
In 2022 raakten 8.300 mensen ernstig gewond in het verkeer: ruim 20% meer dan in 2021, toen er 6.800 ernstig gewonden vielen. Het overgrote deel van de ernstig verkeersgewonden in 2022 was een fietser, voornamelijk van 60 jaar of ouder. Dit staat in het rapport De Staat van de Verkeersveiligheid 2023 dat SWOV op 13 december heeft gepubliceerd. In april van dit jaar bleek al dat het aantal verkeersdoden in 2022 met een vergelijkbaar percentage was toegenomen (745 doden, +21%).

Tot 2019 steeg het aantal ernstig verkeersgewonden met zo’n 4% per jaar. In 2020 en 2021 daalde het aantal ernstig gewonden iets, waarschijnlijk door lagere mobiliteit in de coronajaren. De toename in 2022 is iets groter dan wat verwacht zou mogen worden als de stijgende trend tot en met 2019 zich de jaren daarna had voorgezet.

Vooral fietsers verkeersslachtoffer
Zowel onder de verkeersdoden als onder de ernstig verkeersgewonden vormden fietsers net als in voorgaande jaren in 2022 verreweg de grootste groep: van alle verkeersdoden was 39% een fietser en van de ernstig gewonden was dat 70%. Bij de fietsdoden zien we dat zij voornamelijk werden aangereden door een automobilist, terwijl fietsgewonden vooral vielen bij ongevallen waar geen motorvoertuig bij betrokken was.

Slachtoffers naar leeftijd: vooral ouderen
Ruim de helft (54%) van de verkeersdoden in 2022 was 60-plusser. Het aantal verkeersdoden in deze leeftijdscategorie stijgt al jaren, gemiddeld met zo’n 3% per jaar.
Bij de ernstig verkeersgewonden in 2022 was 58% 60 jaar of ouder. Ook hier stijgen de aantallen gestaag over de tijd, met name onder zeventigers.

Sterke stijging doden op wegen binnen de bebouwde kom
Ruim een kwart van de verkeersdoden (ca. 190) viel op wegen met een maximumsnelheid van 50 km/uur.
Maar in 2022 vielen ook bijzonder veel doden op wegen met een maximumsnelheid van 30 km/uur, namelijk rond de 100. Ten opzichte van de periode 2019-2021 is dit een toename van 86%. Vooral het aantal fietsdoden dat op deze wegen valt stijgt de laatste tien jaar gestaag.

In 2023 waarschijnlijk minder verkeersdoden
Voorlopige cijfers laten zien dat er in 2023 tot en met augustus minder verkeersdoden zijn gevallen dan vorig jaar. Het aantal door de politie geregistreerde verkeersgewonden lijkt in 2023 gelijk te blijven aan 2022. Deze cijfers zeggen echter nog niets over de (ernstig) gewonden die alleen in de ziekenhuizen geregistreerd worden (m.n. fietsers).

Zorgelijke ontwikkeling richting 2030 en 2050
Eerdere SWOV-studies schetsen een negatieve verkeersveiligheidsontwikkeling: zonder extra maatregelen lijkt het aantal verkeersdoden zich richting 2040 te stabiliseren (en dus niet verder te dalen) en zullen de aantallen ernstig verkeersgewonden naar verwachting sterk stijgen, mogelijk tot een verdubbeling in 2040.

Aanvullend beleid effectief voor verlagen aantallen slachtoffers
Aanvullende maatregelen om vooral de fietsveiligheid te vergroten, zoals het vergevingsgezind maken van de volledige fietsinfrastructuur en een deel van de 50 km/uur-wegen binnen de bebouwde kom ombouwen naar 30 km/uur-wegen, zijn effectief in het besparen van grote aantallen slachtoffers. Ook het dragen van helmen door fietsers zal tot lagere aantallen slachtoffers leiden.

Zie ook: De Staat van de Verkeersveiligheid 2023 / Sterke stijging in aantallen doden en gewonden


Die 30 Km/u zones (halve steden) zijn dus niet zo verkeersvriendelijk. :honger: :honger:
  Bericht 
Bussloo
Master
Eerdere SWOV-studies schetsen een negatieve verkeersveiligheidsontwikkeling: zonder extra maatregelen lijkt het aantal verkeersdoden zich richting 2040 te stabiliseren (en dus niet verder te dalen) en zullen de aantallen ernstig verkeersgewonden naar verwachting sterk stijgen, mogelijk tot een verdubbeling in 2040.

De bevolking neem nog steeds toe, dus als het absolute aantal doden gelijk blijft is dat een relatieve daling. En omdat er naar verhouding steeds meer 60 plussers komen, zal het aantal gewonden stijgen. De vraag is dan of er onder die groep procentueel ook een stijging verwacht wordt of niet.
  Bericht 
mr. mcduc
Master
Die 30 Km/u zones (halve steden) zijn dus niet zo verkeersvriendelijk. :honger:


Niet als de elektrische fietsen je met 40 Km/u rond de oren vliegen
  Bericht 
zadkine
Master
Zowel onder de verkeersdoden als onder de ernstig verkeersgewonden vormden fietsers net als in voorgaande jaren in 2022 verreweg de grootste groep:


Nog steeds de fout om e-bikers als fietser te notuleren?
  Bericht 
Arieb
Master
mr. mcduc schreef:
fietsen je met 40 Km/u

Dat zijn dan speedpedelecs, een elektrische fiets gaat max 25. Overigens in de Vmax in een 30 zone ook voor fietsers 30, waar deze elders binnen de bebouwde kom onbeperkt is.
  Bericht 
dabeetle
Master
Citaat:
Ook het dragen van helmen door fietsers zal tot lagere aantallen slachtoffers leiden.


Apart. Helmen voorkomen ongevallen volgens het swov. Wat een rare wijsheid,
  Bericht 
bruintje beer
Master
Lees het nog eens.
  Bericht 
Robert1
Master
En helemaal in context van leeftijd 60+ … met dat reactievermogen op een fiets opeens zoveel makkelijker snel(let) gaan … dat is vragen om ongelukken …
  Bericht 
zadkine
Master
Arieb schreef:
Dat zijn dan speedpedelecs, een elektrische fiets gaat max 25.


Volgens mij zijn die begrenzers er net zo makkelijk af te halen als wij indertijd brommers konden opvoeren..
  Bericht 
mr. mcduc
Master
Wij moesten nog een andere cylinder monteren en een 16 carburateur, open uitlaatje.
Ik las dat bij 1 fabrikant je het in de app kon aanpassen 🙄
  Bericht 
Dave
Webspecialist
bruintje beer schreef:
Lees het nog eens.


ondertussen op het ziekenhuis van de week

https://www.doortrappen.nl


Bijlagen :


  Bericht 
Dave
Webspecialist
N-H.nl schreef:
Provincie investeert € 1,9 miljoen in verkeersveiligheid fietsende scholieren en ouderen

Organisaties die verkeerslessen aanbieden op scholen of gemeenten die willen investeren in fietsveiligheid voor ouderen met het programma Doortrappen, kunnen subsidie aanvragen bij de provincie Noord-Holland.

Fietsers zijn kwetsbaar in het Noord-Hollandse verkeer: een derde van alle verkeersdoden en maar liefst driekwart van alle ernstig verkeersgewonden zijn fietsers. Vooral ouderen blijken kwetsbaar. De provincie verdubbelt de subsidie voor het programma Doortrappen in 2024 daarom tot € 300.000, zodat alle Noord-Hollandse gemeenten dit kunnen aanbieden aan hun oudere inwoners. Ook is er in 2024 € 1,6 miljoen subsidie beschikbaar voor organisaties die verkeerslessen aanbieden op basis- en middelbare scholen. Aanvragen kan vanaf 10 januari 2024 op de pagina subsidies.

Oudere fietsers kwetsbaar

De laatste tien jaar stijgt zowel het aantal verkeersdoden als het aantal verkeersgewonden. Fietsers zijn het vaakst slachtoffer, vooral oudere fietsers: 6 van de 10 ernstig verkeersgewonden is 60 jaar of ouder. (bron: SWOV).Het gaat bij ouderen vaak om eenzijdige ongevallen, zoals een val bij het remmen of bij het op- of afstappen. De provincie streeft naar 0 verkeerslachtoffers in 2050, door het veilig inrichten en onderhouden van wegen en fietspaden. Ook investeert de provincie in educatie.

Gedeputeerde Jeroen Olthof: “Verkeersveiligheid is onze topprioriteit: ieder slachtoffer is er één te veel. We fietsen op oudere leeftijd steeds langer door en dat is goed nieuws voor de gezondheid, het milieu en de bereikbaarheid. Helaas neemt het aantal verkeersslachtoffers vooral onder oudere fietsers toe. De provincie wil dat alle oudere fietsers in Noord-Holland veilig kunnen blijven fietsen en verdubbelt daarom de subsidie voor het programma Doortrappen.”

Doortrappen: veilig blijven fietsen

Doortrappen is een landelijk programma van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en heeft als doel om ouderen zo lang mogelijk veilig te laten fietsen. Het programma motiveert ouderen om zelf maatregelen te nemen om veilig te blijven fietsen. Zo kunnen deelnemers om tips vragen bij het aanschaffen van een fiets, fietshelm, fietsspiegel en krijgen ze lessen aangeboden hoe zo veilig mogelijk op- en af te stappen. Deze tips en tricks worden vaak gecombineerd met een mooie fietstocht of evenement. Zie de site van Doortrappen voor meer informatie.
De provincie wil dat in alle gemeenten Doortrappen-activiteiten worden aangeboden. De subsidie is daarom in 2024 verdubbeld naar € 300.000.

Verkeerslessen op school

Onder kinderen vallen relatief weinig verkeersslachtoffers. Maar ieder kind dat verongelukt of ernstig gewond raakt op weg naar school of de sportclub is er één te veel. Uit onderzoek blijkt dat als jongeren al van kinds af aan verkeersveilig gedrag aanleren ze dat de rest van hun leven toepassen. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een gastles zijn op school waar aan kinderen wordt geleerd dat je je mobieltje niet moet gebruiken op de fiets, omdat je dan afgeleid bent van het verkeer. Met de € 1,6 miljoen die de provincie voor deze educatie beschikbaar stelt, worden ieder jaar ongeveer 50.000 leerlingen op basis- en middelbare scholen bereikt.


lalala geld

en raad eens, je ziet al dit spontaantoevallig landelijk overal opdoemen

http://doortappen.nl/ bestaat overigens nog niet. :roll:
  Bericht 
Abel1
Master
Dave schreef:
http://doortappen.nl/ bestaat overigens nog niet. :roll:


Misschien werkt deze link wat beter, scheelt 1 letter https://doortrappen.nl/default.aspx
  Bericht 
Dave
Webspecialist
is niet wat ik bedoel qua grapje, voorts had ik dat al bij verkeersongevallen/na-meer-verkeersdoden-in-2022-ook-fors-meer-ernstig-verkeersgewonden-t99900.html#p5181260 aangegeven
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Die 30 Km/u zones (halve steden) zijn dus niet zo verkeersvriendelijk. :honger: :honger:

Dan moet de Vmax nog verder omlaag, meer flitsen, klaar :[
  Bericht 
Arieb
Master
Ja, inrichting, snelheid … daar ga je dit niet mee voorkomen:

Het gaat bij ouderen vaak om eenzijdige ongevallen, zoals een val bij het remmen of bij het op- of afstappen


Als een jongere zoiets overkomt in het verkeer noemen ze het roekeloos gedrag :roll:
  Bericht 
Bussloo
Master
En met allle maatregelen voorkom je dit niet: klik.
Valt me trouwens op dat ze slachtoffer nu gebruiken voor dodelijk slachtoffer. Op zich historisch gezien correct (na de slacht is het offer dood), maar niet volgens van Dale en Slachtofferhulp.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Bussloo schreef:
Slachtofferhulp
Uitvaartondernemer?
  Bericht 
basjuh1981
Master
Palliatieve zorg ;)
  Bericht 
18vti
Master
Elektrische fietsen en appen tijdens besturen: 50% ongevallen easy.
  Bericht 
Raymond
Master
18vti schreef:
Elektrische fietsen en appen tijdens besturen: 50% ongevallen easy.

Ik zag het gister ook nog met dat geglibber op een opgevroren weg. Diegenen die ernaast lagen hadden een e-bike. Die krengen zijn zwaar als het in onbalans komt en dan boem.
  Bericht 
zadkine
Master
Raymond schreef:
Die krengen zijn zwaar als het in onbalans komt en dan boem.


Vooral als ze een voorwiel motor hebben zijn ze met gladheid niet te hanteren.
 Pagina 1 van 1  [ 22 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy